خاکسترهای باستانی

مجله علمی ایلیاد - خاکسترهای آتشفشانی می‌توانند مسافت زیادی را بپیمایند. محققان نروژی خاکسترهایی از دریای شمالگان را کشف کردند که مربوط به آتشفشانی در ۵،۵۰۰ کیلومتری آن محل است. «ویلم ون دربیلت»، نویسنده‌ی ارشد و محقق دانشگاه برگن گفت: «من انتظار داشتم منشا این خاکسترها از ایسلند باشد. این پژوهش، نیاز به دید ژرف‌تر در این‌گونه تحقیقات را بیش از پیش برجسته می‌سازد.»

یافته‌های این پژوهش که در مجله QSR آمده است، پتانسیل میزان پراکندگی خاکسترهای آتشفشانی را به‌صورت چشم‌گیری بالا می‌برد. اگر شرایط مناسبی وجود داشته باشد، خاکستر می‌تواند از چیزی که ما فکر می‌کردیم بسیار فراتر رود. ون دربیلت اضافه کرد: «انفجاری که باعث به‌وجود آمدن این خاکسترها شد از بیشتر انفجارهای مشابه بزرگتر بود؛ اما از آن انفجارهایی که خاکسترهای تولیدی را به جو زمین نفرستادند، کوچکتر بود. عوامل آب و هوایی مثل سرعت و جهت وزش بادها به گسترده‌تر شدن دامنه‌ی حرکت این خاکسترها کمک بسیاری کرد.»

محققان خاکسترهای بستر دریاچه‌ای را بازیابی کردند و با استفاده از تجهیزات بسیار دقیق و پیشرفته، ۶ ذره‌ی خاکستر را ایزوله کردند. هر ذره با باریکه‌ای الکترونی بمباران شد که نتایج آن، آشکار شدن امضای شیمیایی این خاکسترها بود. ون دربیلت در این باره گفت: «درست مثل DNA انسان، ترکیبات تشکیل‌‌دهنده‌ی خاکسترهای آتشفشانی در نوع خود منحصر به فرد است. بررسی‌های زمین-شیمیایی می‌توانند به ما کمک کنند که با توجه به ترکیبات خاکستر، انفجار مربوط به آن را مشخص کنیم.»

«امضای شیمیایی خاکسترها»، با ویژگی‌های انفجاری که در حدود ۷ هزار سال پیش در روسیه اتفاق افتاد، همخوانی داشتند. این کشفیات به دانشمندان کمک می‌کند که نمونه‌های زمین‌شناسی و مطالعات در زمینه‌ی رویدادهای آب و هوایی را مطابقت دهند. ون دربیلت خاتمه داد: «اگر چنین کشفیاتی، سرنخ‌هایی در مورد تغییرات اقلیمی گذشته‌ی زمین در خود داشته باشند، ما می‌توانیم با بررسی روابطی از قبیل علت و معلول، اطلاعات حیاتی در مورد احتمالات تغییرات اقلیمی مربوط به آینده را کسب کنیم و طبق آن، به تلاش‌های خود جهت دهیم.»

نوشته: بروکس های
ترجمه: رضا کاظمی - مجله علمی ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● کشفی جدید در هرم بزرگ فرعون خوفو● اهرام مصر در ابتدا به چه شکل بوده‌اند؟● چرا آمریکا هنوز در اندازه‌گیری‌ها با کل جهان متفاوت است؟● راز سر به مُهر روم باستان افشا شد● عیسی مسیح در چه تاریخی متولد شده است؟● کشف نشانه‌های نیم‌میلیون ساله انسان‌ها در لهستان● کشف یک دایناسور ۷۶ میلیون‌ساله‌ی مومیایی شده● کشف قدیمی‌ترین قلب جهان● نئاندرتال‌ها چه زمانی از بین رفتند؟● انسان‌تباران از چه زمانی روی دو پا راه می‌رفته‌اند؟جدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟