مبارزه‌ی روغن زیتون با فراموشی

مجله علمی ایلیاد - محققانی از دانشگاه تمپل و دانشگاه ساپینزای رم در مطالعه‌ای که اخیراً در مجله‌ی Annals of Clinical and Translational Neurology منتشر شده است نشان داده‌اند که مصرف روزانه‌ی روغن زیتون که جزئی اصلی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای را تشکیل می‌دهد از توانایی یادگیری و حافظه محافظت کرده و از شکل‌گیری پلاک‌های آمیلوئید بتا و کلافه‌های نوروفیبریلاری در مغز که نشانه‌های بیماری آلزامیر هستند جلوگیری می‌کند.

گروهی به رهبری پروفسور «دومنیکو پراتیکو» از دانشگاه تمپل مکانیزم‌های اساسی اثر محافظتی روغن زیتون را شناسایی کرده‌ است. پروفسور پراتیکو می‌گوید: «ما متوجه‌ شدیم که روغن زیتون سبب کاهش التهاب می‌شود، اما مهم‌تر از آن سبب فعال شدن فرآیندی به نام اتوفاجی می‌شود. اتوفوجی فرآیندی است که در طی آن سلول‌ها تقسیم‌بندی شده و آلودگی‌های داخلی سلولی و سمومی همچون پلاک‌های آمیلوئید و کلافه‌های تائو از بین می‌برد.»

او اضافه کرد: «سلول‌های مغزی موش که با رژیم غذایی سرشار از روغن زیتون تغذیه شدند، سطوح بیشتری اتوفاجی داشتند و سبب کاهش سطوح پلاک‌های آمیلوئید و تائوی فسفورلیت شد. پروتئین تائوی فسفورلیت شده مسئول کلافه‌های نوروفیبریلاری است که به‌نظر می‌رسد در از دست رفتن عملکرد سلول‌ها در مغز که سبب ایجاد بیماری آلزایمر می‌شود، نقش دارد.» پروفسور پراتیکو و نویسندگان همکارش به‌منظور پیدا کردن رابطه‌ی بین مکانیزم‌های اساسی اثر محافظتی روغن زیتون و از دست رفتن حافظه از مدلی بیماری آلزایمر در موش استفاده کردند. در این مدل که با نام «مدل ترانس ژنتیک سه گانه» شناخته می‌شود، حیوانات سه مولفه‌ی اساسی بیماری شامل اختلال حافظه، پلاک آمیلوئید و کلافه‌های نوروفیبریلاری را گسترش می‌دهند.

این گروه، حیوانات را به دو دسته تقسیم‌بندی کرد. گروه اول دارای رژیم غذایی که با روغن زیتون غنی شده و گروه دوم دارای رژیم غذایی معمولی بود. روغن زیتون از زمانی موش‌ها شش ماهه بودند وارد رژیم غذایی آن‌ها شد و این پیش از آن است که بیماری آلزایمر در مدل حیوان شروع به پدیدار شدن کند. در ظاهر میان این دو گروه از حیوانات تفاوتی مشاهده نشد؛ اگرچه در ماه نهم و دوازدهم موش‌هایی که از رژیم غذایی غنی‌شده با روغن زیتون استفاده می‌کردند به طرز چشم‌گیری در آزمایش‌های طراحی شده برای ارزیابی عملکرد حافظه، حافظه‌ی فضایی و توانایی یادگیری بهتر عمل کردند.

مطالعات بافت‌های مغز از هر دو گروه موش‌ها تفاوت‌های بسیاری را در ظاهر سلول‌های عصبی و عملکرد آن‌ها نشان می‌دهد. پروفسور پراتیکو می‌گوید: «نکته‌ی قابل توجه یکپارچگی سیناپتیکی بود. یکپارچگی ارتباطات بین نورون‌ها که به سیناپس شناخته می‌شوند در حیوانات با رژیم غذایی غنی‌شده با روغن زیتون کاملاً حفظ شده بود. علاوه بر آن سلول‌های مغزی حیوانات گروه روغن زیتون در مقایسه با گروه موش‌های با رژیم غذایی عادی نشان‌دهنده‌ی افزایش چشم‌گیر در فعال‌سازی اتوفاجی سلول‌های عصبی بود که در نهایت سبب کاهش در سطوح پلاک‌های آمیلوئید و تائوهای فسفورلیت شده بود.»

وی ادامه داد: «این برای ما یافته‌ای هیجان‌انگیز است. یکپارچگی سیناپسی با فعال‌سازی اتوفاجی حفظ شده و اثرات پاتولوژیک در حیوانات که در سبب بیماری آلزایمر می‌شوند به‌طور قابل توجهی کاهش یافتند. از آن‌جایی که به‌نظر می‌رسد کاهش در اتوفاجی‌ نشان‌گر آغاز بیماری آلزایمر است، این کشف بسیار مهمی است.» این گروه هم‌اکنون برای بررسی تاثیرات گنجاندن روغن زیتون در رژیم غذایی موش‌ها در سن ۱۲ ماهگی و زمانی که پلاک‌ها و کلافه‌ها در آن پدید می‌آید تحقیق می‌کند.

نوشته: SciNews