صخره‌ی مصنوعی مرجانی، محافظی برای گونه‌های زیستی

مجله علمی ایلیاد - محققان دانشگاه پورتسموث در بریتانیا امیدوارند که صخره‌ی مصنوعی مرجانی بتواند از گونه‌های زیستی در برابر اثرات نامطلوب گرم شدن کره‌ی زمین، از جمله بالا رفتن دمای اقیانوس و اسیدی شدن اقیانوس، محافظت کند. صخره‌های مرجانی، زنجیره‌های غذایی و اکوسیستم‌هایی را که از اکثر گوناگونی زیستی اقیانوس پشتیبانی می‌کنند، حفظ می‌کنند. اما با اسیدی‌تر شدن آب‌های اقیانوس و افزایش دما، سلامت بسیاری از صخره‌ها همچنان کاهش می‌یابد. دانشمندان در پورتسموث با امید ایجاد پناهگاه‌های زیرآبی مناسب برای گونه‌های آسیب‌پذیر، در حال کار کردن روی مدل صخره‌ی مصنوعی هستند.

محققان با تقلید از صخره‌های طبیعی مرجانی، نوعی جلبک قرمز با رسوبات آهکی، سازه‌های پلاستیکی کوچکی را ساخته‌اند. جلبک‌های مرجانی، سازنده‌های اصلی صخره‌ها در دریای مدیترانه هستند. این جلبک‌ها به ویژه در برابر اسیدی شدن اقیانوس آسیب‌پذیر هستند، زیرا در شرایط Ph پایین، اسکلت کربنات کلسیم آن‌ها به راحتی در آب حل می‌شود.

محققان قصد دارند صخره‌های مرجانی مصنوعی بزرگ‌مقیاسی را در نزدیکی صخره‌های موجود بسازند و ببینند که آیا این سازه‌ها می‌تواند پناهگاه گونه‌های آسیب‌پذیر باشد یا خیر؟ دانشمندان همچنین علاقه‌مند هستند دریابند که آیا این صخره‌های مصنوعی می‌توانند به‌عنوان داربستی برای جلبک‌های مرجانی عمل کنند یا خیر؟

«فدریکا راگازولا»، زیست‌شناس دریایی در پورتسموث، در مصاحبه‌ای مطبوعاتی گفت: «در دریاهای کوچک و محدودی مانند دریای مدیترانه، این سپرها‌ی بالقوه در میان ارگانیزم‌های غالب قرار دارند. جلبک‌های مرجانی به این گروه‌‌ه از ارگانیزم‌ها تعلق دارد که ممکن است نقش مهمی در کاهش Ph داشته باشند و بنابراین محیط کوچکی را ایجاد کنند که به مقاومت برخی گونه‌ها در برابر تغییرات آب و هوایی آینده کمک کند.» گروه محققین پورتسموث با کمک پژوهشگرانی از ایتالیا، در این ماه شروع به ساختن اولین مرجان‌های مصنوعی در خلیج لاپزییا، در شمال غرب ساحل ایتالیا، کردند.

چیارا لمباردی، از آژانس ملی ایتالیا برای فناوری‌های نوین، انرژی و توسعه اقتصادی پایدار، گفت: «تحقیق ما به ما این امکان را می‌دهد که عملکرد صخره‌های جلبکی مرطوب به‌عنوان سپری برای گوناگونی، فراوانی، ویژگی‌های باروری، زیست محیطی و ساختاری این جانوران مربوطه را مشخص کنیم. در نهایت، نتایج ما برای برنامه‌ریزی استراتژی‌های حفاظت و مدیریت آینده، از جمله زیست‌سازه‌های جلبک‌های مرجانی، مهم خواهد بود.»

نوشته: بروکس های
ترجمه: زهرا جهانبانی - مجله علمی ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● آیا اسب تک‌شاخ واقعاً وجود داشته است؟● آیا مارها می‌توانند صداها را بشنوند؟● کدام حیوانات میدان مغناطیسی را حس می‌کنند؟● گران‌ترین مایع دنیا چیست؟● رفتار جنسی عجیب زرافه‌ها● کشف عجیب جنسیتی در بین گنجشک‌ها● سگ‌ها چند سال عمر می‌کنند؟● زمان برای کدام حیوانات زودتر می‌گذرد؟جدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟● کشف آنزیمی که هوا را به انرژی تبدیل می‌کند● چگونه از شر مگسک چشم خلاص شویم؟