عنکبوت‌ها خوش‌خوراک‌ترین موجود زمین

مجله علمی ایلیاد - بر اساس مطالعاتی جدید که در مجله‌ی The science of Nature منتشر شده است، مجموع شکار سالانه‌ی عنکبوت‌ها در سراسر جهان بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تُن است که حشرات بیش از ۹۰ درصد آن را تشکیل می‌دهند. عنکبوت‌ها از جد عنکبوتیان در دوره‌ی دونین حدود ۴۰۰ میلیون سال پیش، تکامل یافته‌اند. عنکبوت‌ها با بیش از ۴۵،۰۰۰ گونه و تراکم جمعیت ۱۰۰۰ عنکبوت در هر متر مربع، در میان فراوان‌ترین شکارچیان اکوسیستم‌های خاکی قرار می‌گیرند.

برخی از آن‌ها در شب بیرون می‌آیند و برخی به راحتی میان گیاهان استتار می‌کنند. به‌دلیل همین شیوه‌ی زندگی مرموز عنکبوت‌ها، پیش از این تشخیص نقش محیط‌زیستی آن‌ها به‌سادگی قابل تشخیص نبود. اما دکتر «کلاوس بیرکوفر» از دانشگاه لوند و دکتر «مارتین نیفلر» از دانشگاه بیسل با انجام محاسباتی به این نتیجه رسیده‌اند که عنکبوت‌ها تاثیرات محیط‌زیستی بسیار زیادی به‌عنوان دشمن طبیعی حشرات دارند. محققات دو روش محاسباتی را بر اساس مدل‌های مختلف استفاده کرده‌اند که نشان می‌دهد جمعیت جهانی عنکبوت‌ها با وزنی حدوداً معادل با ۲۵ میلیون تُن به طور تقریبی سالانه ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تُن شکار را از بین می‌برند.

بیش از ۹۰ درصد این شکارها را حشرات و دم‌فنری‌ها تشکیل می‌دهند. عنکبوت‌های بزرگ گرم‌سیری غالباً مهره‌داران کوچک همچون قورباغه، مار، ماهی، پرنده و خفاش شکار می‌کنند یا از گیاهان تغذیه می‌کنند. محققان می‌گویند: «برای داشتن درک درستی از مقدار شکار عنکبوت‌ها به‌طور سالانه، توجه داشته باشید که تمامی انسان‌ها با هم به‌طور سالانه حدود ۴۰۰ میلیون تُن ماهی و گوشت مصرف می‌کنند. وال‌ها ۲۸۰ تا ۵۰۰ میلیون تُن و پرندگان دریایی حدود ۷۰ میلیون تُن، ماهی و دیگر غذاهای دریایی را به‌طور سالانه مصرف می‌کنند.»

بر اساس محاسبات بیشتری که صورت گرفته، عنکبوت‌های جنگلی و علفزارها در مجموع حدود ۹۵ درصد شکار سالانه‌ی جمعیت عنکبوت‌ها را انجام می‌دهند.
این اعداد نشان می‌دهند که زیست توده‌ی عنکبوت‌ها در جنگل‌ها و علفزارها که نسبت به نواحی شهری و نواحی کشاورزی کمتر دست‌کاری شده‌اند، بیشتر است. دکتر نیفلر می‌گوید: «این تخمین‌ها بر اهمیت نقش عنکبوت‌های شکارچی در زیست‌گا‌ه‌های طبیعی و نیمه‌طبیعی به هنگام تولید مثل آفات مهم از لحاظ اقتصادی و حامل بیماری در این جنگل‌ها و علفزرها تاکید دارد.»

عنکبوت‌ها نه تنها شکارچی‌های مهمی هستند، بلکه منبع مهمی از شکار نیز محسوب می‌شوند. ۸۰۰۰ تا ۱۰،۰۰۰ از شکارچیان دیگر، زنبورها و انگل‌ها از عنکبوت‌ها تغذیه می‌کنند و به‌طور تقریبی رژیم غذایی ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ گونه‌ی پرنده را تامین ‌می‌کنند. ما امیدواریم که این تخمین‌ها و مقدار قابل توجه آن آگاهی عمومی را افزایش داده تا مردم قدردان نقش جهانی مهم عنکبوت‌ها در زنجیره‌ی مواد غذایی زمینی باشند.

نوشته: SciNews
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● آیا اسب تک‌شاخ واقعاً وجود داشته است؟● آیا مارها می‌توانند صداها را بشنوند؟● کدام حیوانات میدان مغناطیسی را حس می‌کنند؟● گران‌ترین مایع دنیا چیست؟● رفتار جنسی عجیب زرافه‌ها● کشف عجیب جنسیتی در بین گنجشک‌ها● سگ‌ها چند سال عمر می‌کنند؟● زمان برای کدام حیوانات زودتر می‌گذرد؟جدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟● کشف آنزیمی که هوا را به انرژی تبدیل می‌کند● چگونه از شر مگسک چشم خلاص شویم؟