دروغ‌ گفتن برای بیماران روانی کار آسانی است.

مجله علمی ایلیاد - تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که ویژگی‌ها‌ی بیماران روانی را دارند، دروغگوهای بهتری نیستند، اما آسان‌تر از افراد معمولی می‌توانند دروغ گفتن را یاد بگیرند. روانشناسان دانشگاه هنگ کنگ تحقیقاتی را بر روی برخی افراد انجام دادند که در آن، شرکت‌کنندگان باید جواب‌های راست و دروغی را در مورد آشنا یا ناآشنا بودن اشیاء در تصاویر ارائه می‌دادند. شرکت‌کنندگان باید بر اساس دستورات محققان، برای تصاویر مختلف جواب‌های راست و دروغ می‌دادند.

شرکت‌کنندگان هر آزمایش را دو بار انجام دادند. در میان دو آزمایش، به داوطلبان آموزش‌های لازم برای بهتر دروغ گفتن داده شد. سرعت دروغ گفتن شرکت‌کنندگان در هر مورد، به‌عنوان میزان توانایی آن شرکت‌کننده در دروغ گفتن شناخته می‌شد. محققان دریافتند افرادی که طبق تحقیقات قبلی، گرایش‌هایی مشابه بیماران روانی داشتند، پیشرفت چشم‌گیری را در دروغ گفتن نشان دادند. پس از انجام تمرینات دروغ گفتن، این افراد کاهش چشم‌گیری در زمان لازم برای دروغ گفتن داشتند. به عبارتی دیگر، بیماران روانی و یا افرادی که رفتارهای مشابه آن‌ها دارند، بهتر دروغ می‌گفتند.

دانشمند علوم شناختی در دانشگاه هنگ کنگ، دکتر «تاتیا لی»، در بیانیه‌ای خبری گفت: «تفاوت فاحش در دروغ گفتن میان افراد با گرایش‌های روانی شدید و خفیف، پس از دو جلسه تمرین، جالب توجه بود؛ آن‌هم با علم به این مسئله که قبل از تمرین‌ها، تفاوتی در توانایی دروغ گفتن افراد مشاهده نمی‌شد.»

دکتر لی و همکاران او، یافته‌های این آزمایش را در مجله‌ی Translational Psychiatry منتشر کردند. محققان بر این باورند تفاوت‌ در میزان اغواگری افراد را می‌توان با نحوه‌ی پردازش اطلاعات ناصحیح توسط مغز توضیح داد. زمانی که شخصی دروغ می‌گوید، مغز او باید اطلاعات صحیح را سرکوب و برعکس کند.

دکتر لی در این‌باره گفت: «بدین گونه دروغ گفتن نیازمند فرآیندهای متعددی در مغز شامل توجه، حافظه موقت، کنترل بازدارنده و حل منازعه است که مورد آخر، در افراد با ویژگی‌های روانی شدید، کاهش یافته بود.» افرادی که ویژگی‌های روانی خفیفی داشتند، مجبور بودند که برای سرکوب اطلاعات صحیح، بیشتر تلاش کنند. لی پایان داد: «شاید یکی از دلایل سرعت پایین دروغ گفتن در افراد با خصیصه‌های روانی خفیف، تلاش اضافی مغز آن‌ها برای پردازش اطلاعات ناصحیح است.»

نوشته: بروکس های
ترجمه: رضا کاظمی - مجله علمی ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● زندگی در ارتفاعات چه تاثیری بر روی سوخت‌وساز بدن دارد؟● چرا انسان طی تکامل به موهای فرفری رسید؟● چرا برخی از مردم از خون می‌ترسند؟● انسان در چه سنی کمترین خواب را دارد؟● کشف اثرات منفی جدید برای سیگارهای الکترونیکی● زنان بوی مردان مجرد را تشخیص می‌دهند● بارداری بر روی مغز ماردان چه تاثیری دارد؟● انسان طی یک میلیون سال آینده چه شکل خواهد بود؟● فرضیه‌ای جدید در مورد مرگ بروس‌لی● داستان افتادن دندان‌ها در انسان‌جدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟