غذاهای خوشمزه بخورید تا شاد شوید.

رادیو ایلیاد
غذاهای خوشمزه بخورید تا شاد شوید

مجله علمی ایلیاد – مطالعه‌ی جدید انجام شده در دانشگاه تورکوی فنلاند نشان می‌دهد که غذا خوردن منجر به آزادسازی مقدار قابل توجهی مواد مخدر اپیوئید در مغز انسان می‌گردد و حس رضایت و شادی را در فرد ایجاد می‌کند. پروفسور «لائوری نومنا» و همکارانش از روش «تومورنگاری انتشار پوزیترون» برای بررسی این مسئله استفاده کردند که آیا خوردن غذا در ترشح اپیوئیدهای خود بدن یعنی «اندورفین» نقش دارد یا خیر و این‌که آیا این واکنش ارتباطی با احساس شادی و خشنودی دارد یا خیر؟

ترکیبی رادیواکتیو به شرکت‌کنندگان در مطالعه تزریق شد که به گیرنده‌های اپیوئید موجود در مغز آن‌ها وصل می‌شود. میزان رادیواکتیویته به‌مدت سه بار با دوربین PET مورد اندازه‌گیری قرار گرفت؛ پس از خوردن پیتزایی خوشمزه، پس از خوردن نوشیدنی مغذی بی‌مزه و پس از غذا نخوردن شبانه.

پروفسور نومنا و همکارانش گفتند: «مواد اپیوئید با شادی، خشنودی و رضایت ارتباط دارند. یافته‌های ما نشان داد که مقدار قابل توجهی از اندورفین پس از خوردن پیتزا در کل مغز آزاد می‌شود. نکته‌ی جالب اینجا است که پس از مصرف نوشیدنی مغذی بی‌مزه، حتی اپیوئید بیشتری ترشح می‌شود. میزان ترشح اپیوئید مستقل از لذت مرتبط با خوردن غذا بود. این احتمال وجود دارد که سیستم اپیوئید درون بدن به تنطیم هر دو حس سیری و لذت می‌پردازد.»

پروفسور نومنا افزود: «سیستم اپیوئید در تنظیم خوردن و اشتها نقش دارد و ما قبلاً دریافته‌ایم که سوء‌عملکرد آن نشانه‌ای از چاقی مفرط تلقی می‌شود. نتایج حاضر گویای آن است که پرخوری می‌تواند به‌طور پیوسته سیستم اپیوئید را بیش از حد تحریک کند و این امر موجب پیشرفت چاقی شود. این یافته‌ها فرصت‌های تازه‌ای را برای درمان پرخوری و پیشرفت چاقی باز می‌کنند.»

دکتر «جترو تولاری» نویسنده‌ی اول مقاله در پایان گفت: «مایه‌ی تعجب ما بود که اندورفین در کل مغز ترشح شده و نوشیدنی مغذی چنین اثر بزرگی را برجای می‌گذارد. این یافته مبنایی را برای تحقیقات آینده ایجاد کرده و ما قادر خواهیم بود راه تازه‌ای را برای مطالعه و توصیف پیشرفت اعتیاد، چاقی و اختلالات غذایی پیدا کنیم.»

نوشته: HealthDay News
ترجمه: منصور نقی‌لو - مجله علمی ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● زندگی در ارتفاعات چه تاثیری بر روی سوخت‌وساز بدن دارد؟● چرا انسان طی تکامل به موهای فرفری رسید؟● چرا برخی از مردم از خون می‌ترسند؟● انسان در چه سنی کمترین خواب را دارد؟● کشف اثرات منفی جدید برای سیگارهای الکترونیکی● زنان بوی مردان مجرد را تشخیص می‌دهند● بارداری بر روی مغز ماردان چه تاثیری دارد؟● انسان طی یک میلیون سال آینده چه شکل خواهد بود؟● فرضیه‌ای جدید در مورد مرگ بروس‌لی● داستان افتادن دندان‌ها در انسان‌جدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟