آب و روغن تحت شرایطی خاص ترکیب می‌شوند!

رادیو ایلیاد
آب و روغن تحت شرایطی خاص ترکیب می‌شوند

مجله علمی ایلیاد - بر اساس تحقیقات جدید، آب و روغن می‌توانند تحت شرایط مناسب با هم ترکیب شوند. وقتی آب و روغن تحت فشار شدید ترکیب شوند، مولکول‌های روغن به درون محلول جذب می‌شوند. محققان توانستند آب و متان را در محفظه‌های کوچکی که در معرض فشار بالایی قرار داشتند، ترکیب نمایند؛ فشاری برابر با آن‌چه در اعماق اقیانوس حاکم است.

جدیدترین آزمایش‌ها که جزئیات آن اخیراً در مجله‌ی Science Advances منتشر شد، می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا نحوه‌ی برهم‌کنش مواد شیمیایی را تحت شرایط سخت و بغرنج، بهتر درک کنند؛ شرایطی که مشابه آن‌را در اعماق زمین یا سیاره‌های دوردست مشاهده می‌کنیم.

محققان برای دستیابی به سطح بسیار بالای فشار، مولکول‌های میان نقاط سندانی دو الماس را به هم فشردند. دانشمندان با این روش به سطح فشاری به بزرگی ۲۰،۰۰۰ دست یافتند؛ یعنی بیست برابر بزرگ‌تر از فشار در کف گودال ماریانا.

محققان دریافتند که مولکول‌های آب تحت شرایط شدید، اندازه خود را حفظ می‌کنند. «جان لاودی» محققی در دانشگاه ادینبورگ در مصاحبه‌ای خبری بیان کرد: «این یافته‌های هیجان‌انگیز می‌تواند بینش ما را در خصوص چگونگی رفتار مواد آب گریز تحت فشار بالا گسترش بدهد؛ به مانند سطح فشاری که در کف اقیانوس‌ها یا قسمت‌های درونی سیاره‌ها دیده می‌شود. این دستاورد می‌تواند کاربردهای وسیعی داشته باشد؛ از جایگزینی حلال‌های صنعتی گران و خطرناک برای محیط‌زیست گرفته تا مدل‌سازی پیکره‌های سیاره مثل بزرگترین قمر زحل، یعنی تیتان.»

نوشته: بروکس های