تاثیر گونه‌های جانوری تراریخته بر زمین

مجله علمی ایلیاد - مرجانِ مقاوم در برابر محلول هیدروژن پروکسید یا همان سفیدکننده‌ی خانگی، ماموت منقرض شده و محصولات زراعی مقاوم در برابر خشکی و کربن دی اکسید چه ویژگی مشترکی دارند؟

گروهی از دانشمندان تصور می‌کنند که آن‌ها تنها کلیدِ مبارزه با تغییرات آب و هوا، بلکه بهبودی از اثرات آن نیز هستند. این فرضیه «سازگاریِ تسهیل یافته» نامیده می‌شود و به معنای استفاده از گونه‌های اصلاح شده‌ی ژنتیکی برای بهینه‌سازی سلامت اکوسیستم‌های امروزی است. ایده این است که تکنولوژی‌ها را برای انقراض‌زدایی، ویرایش ژن و زیست‌شناسی مصنوعی با هم ادغام کنیم تا از حیات‌وحش و اکوسیستم‌های زمین تا حد امکان محافظت کنیم.

زمین منزل‌گاه بیش از ۸ میلیون گونه‌ی شناخته شده است، اما آن‌ها هزار برابر سریع‌تر از حد انتظارمان در حال مرگ هستند. این امر باعث شده بسیاری از متخصصان اعلام کنند که اکنون در میانه‌ی ششمین رویداد انقراض بزرگ در تاریخچه‌ی سیاره‌ی زمین قرار داریم. تنوع زیستی کلید بقای انسان‌ها و اکوسیستم‌های زمین است، بنابراین این مسئله خواستار توجه بشر است. بسیاری از دانشمندان بر این باورند که اگرچه ما بحران را مدیریت می‌کنیم، می‌توانیم راه حل را نیز مهندسی کنیم و این مبنای سازگاریِ تسهیل یافته است. آیا این مسئله بعید است یا ارزش کار کردن را دارد؟

بخش بعیدِ آن به راحتی حل می‌شود، زیرا تکنولوژی‌هایی در این زمینه وجود دارند و می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. CRISPR این امکان را ایجاد می‌کند تا چیزهایی شبیه ماهی سالمونِ تراریخته بسازیم که با سرعت دو برابر ماهی‌های طبیعی رشد می‌کنند. با استفاده از باکتری‌ها توانستیم با ویروس‌های دانگ و زیکا مبارزه کنیم. محققان تلاش کرده‌اند اَبَر مرجانی به وجود آورند که در آب و هوای گرم‌تر سازگاری دارد و ماموتی به لطف ویرایش ژن واقعأ در راه است.

اکنون بخش اخلاقی آن را بررسی می‌کنیم که پاسخ به آن دشوارتر است. حقیقت این است که هیچ پاسخ ساده‌ای وجود ندارد. پتانسیل اکوسیستم‌های انسانی ما را به سمت زمینی هدایت می‌کند که در آن هیچ گونه‌ای منقرض نمی‌شود. فعالان حفاظت از محیط‌زیست نسبت به مهار تکنولوژی بالقوه برای تقویت مصنوعی دفاع ژنتیکی از گونه‌های آسیب‌پذیر متعجب هستند.

«جیکوب مین»، دیرینه‌شناس دانشگاه مین گفت: «ماموت اهداف زیادی را دنبال می‌کند. به‌خاطر تجارت غیرقانونی عاج شاهد سلاخی فیل‌ها با هزینه‌های هنگفتی بوده‌ایم. اگر بتوانید زیستگاهی به دور از چشم شکارچیان برای آن‌ها باز کنید، آن‌گاه این مزیت مثبتی برای فیل‌ها است. اگر بتوانید ماموت‌هایی را وادار کنید درون یک تاندرا زندگی کنند و سازگاری بیشتری با تغییرات آب و هوا داشته باشند، آنگاه این مزیتی برای گونه‌ی دیگر است.»

اما ویرایش ژن که مثلأ برای مقاوم کردن  محصولی در برابر سطوح بالای کربن دی اکسید یا مقاوم کردن مرجان‌ها در برابر سفید‌شدگی طراحی شده به شدتِ رستاخیزی واقعی نیست. ایده‌ی استفاده از ماموت‌هایی با ترکیب فیل امروزی برای تقویت اکوسیستم‌های تاندرا که در معرض تغییرات آب و هوایی قرار دارند ایده جذابی است، اما چرا برای انجام این کار به ماموت‌های ترکیبی نیاز داریم؟ آیا به‌راحتی نمی‌توانیم با استفاده از فیل‌ها به نتایج یکسانی دست پیدا کنیم؟

در هر صورت، بدون شک حداقل بخشی از مناطق بیابانی در آینده مملو از گونه‌هایی خواهد شد که انسان‌ها ژن‌های آن‌ها را دست‌کاری کرده‌اند. این کار حیرت‌آور است، اگر وحشتناک نباشد. هرچند، تأثیر انسان بر زمین به شدت عمیق است و بیشتر این تأثیر در نهایت نتایج منفی را به‌همراه خواهد داشت. شاید زمان آن رسیده که از تکنولوژی برای تقویت تنوع زیستی جهانی استفاده کرده و میراث جهانی مثبت را رها کنیم.

نوشته: کارلا لانت
ترجمه: سحر  الله وردی - مجله علمی ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● آیا اسب تک‌شاخ واقعاً وجود داشته است؟● آیا مارها می‌توانند صداها را بشنوند؟● کدام حیوانات میدان مغناطیسی را حس می‌کنند؟● گران‌ترین مایع دنیا چیست؟● رفتار جنسی عجیب زرافه‌ها● کشف عجیب جنسیتی در بین گنجشک‌ها● سگ‌ها چند سال عمر می‌کنند؟● زمان برای کدام حیوانات زودتر می‌گذرد؟جدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟● کشف آنزیمی که هوا را به انرژی تبدیل می‌کند● چگونه از شر مگسک چشم خلاص شویم؟