استفاده از ابزار در ذات شامپانزه‌هاست!

مجله علمی ایلیاد – مطالعه‌ای جدید نشان داد که شامپانزه‌ها می‌توانند خود به خود از ابزارها برای انجام تکالیف استفاده کنند، بدون اینکه در ابتدا نیاز باشد به دیگران نگاه کنند. محققان دانشگاه بیرمنگام، «الیسا باندینی» و «کلادیو تنی» رفتار استفاده خود به خودی از ابزار را در شامپانزه‌های وحشی بررسی کردند؛ آن‌ها از شامپانزه‌ها می‌خواستند از چوب‌هایی برای برداشتن جلبک‌ها از روی سطح آب استفاده کنند.

شامپانزه‌های باغ وحش تویکراس در انگلیس یک ظرف آب را با برش‌هایی از غذای شناور در آب دریافت کردند. شامپانزه‌های تحت آزمایش به‌طور موفقیت‌آمیزی از این چوب‌ها استفاده کردند و الگوی رفتار خود به خودی یکسانی را نشان دادند، تکان دادند چوب‌ها، همانند پسر عموهای وحشی‌شان.

نتایجِ به‌دست آمده‌ این ایده پذیرفته‌شده را به چالش می‌کشیدند که شامپانزه‌ها باید از دیگران یاد بگیرند چگونه از ابزار استفاده کنند و در عوض بیان می‌کند که برخی از اشکال استفاده از ابزار در دایره‌ی رفتاری شامپانزه‌ها از قبل وجود داشته است. دکتر باندینی گفت: «ایده‌ی رایج این است که رفتار شامپانزه فرهنگی است، درست همانند رد و بدل فرهنگ بین گروه‌ها. اما اگر این امر درست باشد، این رفتارها هرگز نباید در موردهای بی‌تجربه رخ دهند. مثلأ هیچکس نمی‌تواند زبان‌های متمایز را دوباره ابداع کند.»

به‌دلیل روابط ژنتیکی نزدیک بین انسان‌ها و شامپانزه‌ها، این احتمال وجود دارد که افراد ساده و بی‌تجربه به‌طور خود به خودی نوعی فرهنگ مادی انسانی اولیه را ابداع کرده باشند. دکتر تنی گفت: «با توجه به این نتایج، فرضیه پذیرفته‌شده مبنی بر اینکه میمون‌ها باید به یکدیگر نگاه کنند تا این رفتارها را از خود نشان دهند، می‌تواند توهمی از انتقال فرهنگ باشد که با توجه به رفتارهای مستقل و یکسان میمون‌ها مطرح شده است.» این تحقیق در مجله‌ی PeerJ منتشر شده است.

نوشته: SciNews
ترجمه: سحر  الله‌وردی - مجله علمی ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● آیا اسب تک‌شاخ واقعاً وجود داشته است؟● آیا مارها می‌توانند صداها را بشنوند؟● کدام حیوانات میدان مغناطیسی را حس می‌کنند؟● گران‌ترین مایع دنیا چیست؟● رفتار جنسی عجیب زرافه‌ها● کشف عجیب جنسیتی در بین گنجشک‌ها● سگ‌ها چند سال عمر می‌کنند؟● زمان برای کدام حیوانات زودتر می‌گذرد؟جدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟● کشف آنزیمی که هوا را به انرژی تبدیل می‌کند● چگونه از شر مگسک چشم خلاص شویم؟