آلودگی کشتی‌های اقیانوس‌پیما، طوفان به‌پا می‌کنند!

مجله علمی ایلیاد - محققان به شواهدی قوی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد مواد ساطع شده از کشتی‌های باربری نقش چشم‌گیری در افزایش طوفان‌های رعدوبرق در دریا دارند. در این مقاله شواهد بیشتری درباره اثرات مخرب موتورهای گازوئیلی بر محیط ارائه می‌شود.

طوفان‌های رعدوبرق در حال تبدیل شدن به امری عادی هستند و به‌نظر می‌رسد که فعالیت انسانی عمده‌ترین دلیل وقوع آن‌ها باشد. تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان در دانشگاه واشنگتن این یافته را در پی داشته است که انتشار سوخت گازوئیلی کشتی‌های باربری باعث آلودگی قابل‌توجهی می‌شوند. گروه تحقیق داده‌های گردآوری شده توسط شبکه‌ی موقعیت رعدوبرق جهانی در طول ۱۲ سال را با برخی از پُر رفت و آمدترین خطوط کشتیرانی جهان مورد مقایسه قرار دادند.

«جول تورنتون» محقق در مصاحبه‌ای خبری بیان کرد: «تمام کاریی که باید می‌کردیم این بود که نقشه‌ای از محل افزایش رعدوبرق و محل سفر کشتی‌ها تهیه کنیم. تقریباً کاملاً مشخص بود که کشتی‌ها نقش به‌سزایی در گسترش رعدوبرق داشتند.» ابرها زمانی تشکیل می‌یابند که بخار آب به ذرات معلق در هوا می‌چسبد. توده‌های سوخت گازوئیلی حجم بالایی از ذرات را برای بخار آب فراهم می‌کند تا به آن بچسبند. با این شرایط، ابرها به بالای اتمسفر کشیده می‌شوند. در آن‌جا، ابرها اقدام به گردآوری بار الکتریکی می‌کنند که منجر به ایجاد طوفان‌های رعدوبرق می‌شود.

در مطالعه‌ی انجام شده، تقریبا ۱.۵ میلیارد مورد برخورد رعدوبرق به بررسی رسید که در بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ رخ داده بودند. بر اساس یافته‌ها، محققان باور دارند این نخستین شواهد قوی و مستدلی است که به اثبات نقش انسان در ایجاد فزآینده‌ی ابر در دریاها و اقیانوس‌ها می‌پردازد. اگرچه شاید بعضی‌ها سعی در کتمان این مسئله داشته باشند که فعالیت انسان مولفه‌ای کلیدی در تغییرات آب و هوایی است، اما مطالعاتی از این قبیل نشان می‌دهد که این‌طور نیست. سوخت گازوئیلی بیشترین نقش را دارد.

در یکی از مقالات جدید، ذکر شده که سالانه ۳۸،۰۰۰ مورد مرگ و میر، ارتباط مستقیمی با گازهای ناشی از سوخت گازوئیلی دارد. با توجه به اثر مخرب آن بر محیط و تبعات کشنده‌ی آن برای انسان‌ها، اصلاً جای تعجب ندارد که نهادهای مختلف درصدد کنار گذاشتن این سوخت هستند.

در ماه دسامبر ۲۰۱۶، گزارش شد که چهار نمونه از ده کشور بزرگ جهان استفاده از سوخت گازوئیلی را در دهه‌ی آتی ممنوع خواهند کرد. علاوه بر این، کشورهای مختلف جهان در حال برنامه‌ریزی برای ممنوعیت استفاده از اتومبیل‌های بهره‌مند از سوخت‌های گازوئیلی و گازی هستند. با این حال، مقاله‌ی حاضر می‌خواهد نشان بدهد که اتومبیل‌های گازوئیلی تنها مجرم نیستند و عوامل دیگری هم دخیل است. ما امیدوار به کاهش سوخت‌های مضر برای محیط زیست هستیم.

نوشته: برد جونز