مشکل کمبود صابون در کشورهای فقیر جهان

مجله علمی ایلیاد - براساس مطالعه‌ای جدید، دسترسی به آب و صابون برای شستن دست، بسته به میزان درآمد فرق می‌کند. به گفته‌ی محققان، عادت به شستشوی مداوم دست‌ها می‌تواند از انتقال بیماری به میلیون‌ها کودک جلوگیری کند. محققان بر این باورند که شستشوی دست‌ها و دسترسی به آب و صابون در خانه‌های کشورهای کم درآمد، به‌ندرت دیده می‌شود.

این مقاله که در مجله‌ی آمریکایی Medicine and Hygiene منتشر شده است، توسط محققانی از یونیسف، دانشگاهی در بوفالو، USAID و سایر سازمان‌ها به انجام رسید. آنان داده‌های حاصل از ۵۱ مورد بررسی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. نتایج گویای آن بود که میزان دسترسی به آب و صابون در خانوارهای کشورهای کم درآمد، بسیار پایین است.

دکتر «پاوانى رام»، استادیار واگیرشناسی و سلامت زیست‌محیطی و مدیر انجمن سلامت جهانی در مرکز UB طی مصاحبه‌ای خبری اعلام کرد: «شستشوی دست به‌طور سالیانه از دلایل اصلی مرگ شش میلیون کودک در سطح جهانی جلوگیری می‌کند. قبلاً سابقه نداشته است که مسئله‌ی شستشوی دست به شکل نظام‌مندی در بسیاری از کشورها اندازه‌گیری شده باشد. این داده‌ها می‌توانند در پیشبرد اهداف برنامه‌های بهداشت و سلامت عمومی و حتی سیاستگذاران مفید واقع شوند، زیرا از نابرابری‌های ژرفی که در سطح جهانی وجود دارد، پرده بر می‌دارد. لذا می‌توان از مرگ میلیون‌ها کودک که در فقر به سر می‌برند یا در نواحی روستایی جنوب آسیا و آفریقا زندگی می‌کنند، جلوگیری کرد.»

بنا به یافته‌ی محققان، احتمال دسترسی خانوارها به آب و صابون در کشورهای سنگال، عراق و صربستان به ترتیب ۲۱ و ۹۹.۱ درصد است. خانوارهای کشور اتیوپی از پایین ترین میزان دسترسی به آب و صابون معادل ۰.۱ درصد برخوردار بودند. سوازیلند بالاترین میزان دسترسی، به‌میزان ۳۴.۷ درصد را داشت. دسترسی به آب و صابون در خانوارهای فقیر و کم‌درآمد در مقایسه با خانوارهايى با درآمد متوسط، بسیار کم بود. میزان دسترسی به آب و صابون در منطقه‌ی شرق مدیترانه در مقایسه با آفریقا بیشتر بود؛ به‌طوری‌که این میزان در کشورهای افغانستان و عراق به ترتیب ۴۲.۶ و ۹۱.۵ درصد بود. تقریباً ۷۹ درصد خانوارها در کشور بوتان به آب و صابون جهت شستشوی دست دسترسی داشتند؛ این میزان در بنگلادش معادل ۲۱.۴ درصد بود.

محققان بیان کردند: «این تحلیل به نیاز برای افزایش دسترسی به مواد شستشوی دست و قرار دادن آنها در محل‌های شستشوی دست خانوارها تاکيد می‌کند؛ به ویژه در کشورهای فقیر و نواحی روستایی که کودکان به میزان بیشتری در معرض سندروم‌های قابل پیشگیری از قبیل ذات‌الریه و طب اسهال هستند.»

نوشته: امی والاس
ترجمه: منصور نقی‌لو - مجله علمی ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● زندگی در ارتفاعات چه تاثیری بر روی سوخت‌وساز بدن دارد؟● چرا انسان طی تکامل به موهای فرفری رسید؟● چرا برخی از مردم از خون می‌ترسند؟● انسان در چه سنی کمترین خواب را دارد؟● کشف اثرات منفی جدید برای سیگارهای الکترونیکی● زنان بوی مردان مجرد را تشخیص می‌دهند● بارداری بر روی مغز ماردان چه تاثیری دارد؟● انسان طی یک میلیون سال آینده چه شکل خواهد بود؟● فرضیه‌ای جدید در مورد مرگ بروس‌لی● داستان افتادن دندان‌ها در انسان‌جدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟