زمان آغاز تغییرات عظیم انسانی بر روی زمین

 
مجله علمی ایلیاد - بشر به گونه‌ای زمین را دچار تحول کرده است که برخی دانشمندان معتقدند دوره‌ی زمین‌شناسی کنونی نیازمند به نام جدیدی با عنوان «دوره‌ی آنتروپوسین» است. اما تشخیص دقیق زمان آغاز این تغییرات کمی مشکل است.

آیا این دوره با گستردگی حیوانات مزارع آغاز شده است یا با ظهور عناصر رادیواکتیو برجامانده از آزمایشات اتمی؟ به گزارش دانشمندان و به نقل از ACS Environmental Science & Technologya، روشی را می‌توان برای اندازه‌گیری میزان آلودگی‌های انسانی در رسوبات اتخاذ کرد که به تشخیص نقطه‌ی آغاز این دوره کمک می‌کند.

مدارک ثبت ‌شده‌‌ی زمین‌شناسی می‌توانند در بعضی مواقع شواهدی دقیق از تغییر دوره‌ی زمین‌شناسی فراهم کنند. برای مثال، برخورد شهاب‌سنگی با زمین در ۶۶ میلیون سال پیش، موجب فراوانی عنصر ایریدیوم در رسوبات سراسر زمین شد. این رویداد پایانی بر دوره‌ی کرتاسه بود.

با این حال، تعیین نقطه‌ی دقیق آغاز دوره‌ی آنتروپوسین کار آسانی نیست. تاثیرات انسانی بر روی اقلیم و محیط‌زیست زمین با انقلاب صنعتی سده‌ی ۱۹ میلادی آغاز شد و در نیمه‌ی دوم سده‌ی ۲۰ میلادی به شتاب آن افزوده شد. تاثیرات انسانی ایجاد شده از کشاورزی، دور ریز، هدر رفت‌ و دیگر فعالیت‌های انسانی، بر روی رسوبات زمین قابل مشاهده است. افزایش مواد شیمیایی صنعتی مانند آفت‌کش‌ها و داروها، مثال دیگری از فعالیت‌های انسانی است که در لایه‌های رسوبی قابل مشاهده‌ هستند.

«آئورا چیایا هرناندز» و «جولیان هولندر» به‌همراه همکاران خود، به‌منظور جستجو برای ترکیبات مصنوعی که بتوان به‌عنوان نشانگری برای آغاز دوره‌ی آنتروپوسین در نظر گرفت، به روش تحلیل جدیدی به همراه بررسی داده‌ها روی آوردند که الگوی آلودگی را در طول زمان شناسایی می‌کند.

محققان با استفاده از طیف‌سنجی جرمی با کیفیت بالا، به بررسی آلودگی مواد شیمیایی مصنوعی در دو دریاچه، واقع در مرکز اروپا پرداختند. آن‌ها به بررسی ۱ متر از بستر دریاچه‌ها پرداختند که اطلاعات رسوب-گذاری ۱۰۰ سال گذشته‌ی زمین را در خود دارد. بررسی‌‌ها نشان داد رسوب دریاچه‌ها‌ تا قبل از دهه‌ی ۱۹۵۰ میلادی آلودگی کمی به‌خود دیده بودند، اما در خلال دهه‌ی ۱۹۵۰ میلادی، به تدریج تجمع مواد شیمیایی صنعتی در نمونه‌ها مشاهده شد که همزمان با افزایش شدید فعالیت‌های صنعتی پس از جنگ جهانی دوم بود.
 
به گفته‌ی محققان، شواهد رسوبی، به خوبی آغاز دوره‌ی تاثیرات گسترده‌ی انسان بر روی محیط‌زیست را نشان می‌دهند. همچنین این شواهد نشان از کاهش آلودگی‌ها داشتند که در نتیجه‌ی راه‌اندازی نیروگاه‌های بازیافت پسماند آب در دهه‌ی ۱۹۷۰ بوده و اثباتی بر صحت روش پیش‌گرفته‌ شده توسط محققان بود. به علاوه، می‌توان در این رسوبات، ظهور مواد آلوده‌کننده‌ی جدیدی که امروزه به آب‌های سطحی ریخته‌ می‌شوند را مشاهده کرد.
 
نوشته: ScienceDaily
ترجمه: رضا کاظمی - مجله علمی ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● منشاء رود نیل کجاست؟● دانشمندان درونی‌ترین هسته‌ی زمین را کشف کردند● آیا کاهش جدی گازهای گلخانه‌ای در دنیا امکان‌پذیر است؟● چرا زلزله‌ی ترکیه و سوریه تا این حد تلفات داد؟● کدام منبع انرژی باعث تکامل حیات شده است؟● نادرترین ماده‌ی معدنی روی زمین چیست؟● هسته‌ی داخلی زمین جهت چرخش خود را تغییر داده است● در ۱۰۰ سال آینده رنگین‌کمان‌های بیشتری خواهیم دید● اَبرها چقدر وزن دارند؟جدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟● کشف آنزیمی که هوا را به انرژی تبدیل می‌کند