زنبورعسل نر برای انتخاب گل از الگوهای دمایی استفاده می‌کند.

مجله علمی ایلیاد - طیف گسترده‌ای از گل‌ها نه تنها سیگنال‌هایی را تولید می‌کنند که ما می‌توانیم ببینیم و ببوییم، بلکه حتی سیگنال‌هایی را تولید می‌کنند که نامرئی هستند، مانند گرما. بر اساس تحقیقات جدیدی از دانشگاه بریستول انگلستان، زنبور عسل نر، می‌تواند این الگوهای دمایی را به‌عنوان نشانه‌ای برای تشخیص گل‌ها استفاده کند و بر اساس آن‌ها انتخاب آگاهانه‌ و مناسبی داشته باشد.

الگوهایی دمایی گل، سیگنال‌های پنهانی برای زنبورهای عسل نر و سایر گرده‌‌افشان‌هایی هستند که همراه با نشانه‌های دیگری از قبیل رنگ و بو، آن‌ها را به سمت گل‌ها جذب می‌کنند و در پیدا کردن شهد به آن‌ها کمک کنند. زنبورها دنیا را به شیوه‌ای متفاوت از انسان، تجربه می‌کنند. گیاهانی که زنبورها می‌بینند، حس‌های زنبورها را به‌کار می‌گیرد تا مطمئن شود که زنبورِ جستجوگر می‌تواند به راحتی گل‌ها را پیدا کند، لمس کند و آن‌ها را گرده‌افشانی کند. به‌عنوان مثال، زنبورعسل نر می‌تواند یاد بگیرد که با استفاده از گرما به‌عنوان شیوه‌ای برای شناسایی بهترین گل‌ها، از بین گل‌هایی که دماهای مختلفی دارند، انتخاب کند. بعضی از گل‌های وحشی، وقتی در محیط طبیعی خود رشد کنند، گرم‌تر از سایر گل‌ها هستند.

نویسنده‌ی ارشد، دکتر «هیدر ویتنی» از دانشکده‌ی علوم زیستی دانشگاه بریستول و همکارانش گفتند: «پیشرفت‌های اخیر در تکنولوژی، به این معنی است که دانشمندان اکنون می‌توانند بهتر از هر زمان دیگری به بررسی دقیق دمای گل بپردازند. ما از این تکنولوژی برای بررسی ۱۱۸ گونه گیاه، از جمله گل آفتابگردان، گل لادن و گل خشخاش، استفاده کردیم.»

اکثر گل‌های مورد بررسی این گروه، الگوهای گرمایی متفاوتی در گلبرگ‌های خود داشتند که همان الگوهای رنگارنگی که با چشم‌های خودمان می‌بینیم را منعکس می‌کنند. به‌طور متوسط، این الگوها ۴ تا ۵ درجه‌ی سلسیوس گرم‌تر از بقیه‌ی گل‌ها بودند، اگرچه الگوهای آن‌ها می‌توانست تا ۱۱ درجه‌ی سلسیوس گرم‌تر باشد. دکتر ویتنی و همکارانش با رونویسی از این الگوهای گرمایی، گل‌هایی مصنوعی ساختند، اما الگوهای رنگیِ مربوطه را در نظر نگرفتند.

در حاالی که این گل‌های مصنوعی به چشم انسان، یکسان به‌نظر می‌رسد و ما نمی‌توانیم آن‌ها را از هم تفکیک کنیم، اما برای تغذیه‌ی زنبورعسل نر، متفاوت است. این مطالعات آشکار کرد که زنبور عسل نر، می‌تواند برای تمیز دادن بین گل‌های مختلف و پاداش‌هایی که دریافت می‌کنند، از این الگوها استفاده کند.

دکتر ویتنی گفت: «وجود چندین نشانه روی گل‌ها، توانایی زنبورها برای تغذیه‌ی مؤثر را ارتقا می‌دهد و در نتیجه، میزان غذایی که می‌توانند برای حفظ بقیه‌ی اعضای کندوی خود بردارند را به حداکثر می‌رساند. تغییرات آب و هوا، با ایجاد اختلال در این الگوهای گرماییِ پنهان، ممکن است اثرات غیرمنتظره‌ی دیگری بر تعاملات زنبور و گل داشته باشد.»

این یافته‌ها در مجله‌ی eLife منتشر شده است.

نوشته: SciNews
ترجمه: زهرا جهانبانی - مجله علمی ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● آیا اسب تک‌شاخ واقعاً وجود داشته است؟● آیا مارها می‌توانند صداها را بشنوند؟● کدام حیوانات میدان مغناطیسی را حس می‌کنند؟● گران‌ترین مایع دنیا چیست؟● رفتار جنسی عجیب زرافه‌ها● کشف عجیب جنسیتی در بین گنجشک‌ها● سگ‌ها چند سال عمر می‌کنند؟● زمان برای کدام حیوانات زودتر می‌گذرد؟جدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟● کشف آنزیمی که هوا را به انرژی تبدیل می‌کند● چگونه از شر مگسک چشم خلاص شویم؟