رویداد‌های نجومی اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷

مجله علمی ایلیاد - به میانه‌ی فصل بهار رسیده‌ایم. آسمان شب اردیبهشت ماه در بهار، آسمانی جذاب است. تلفیقی از آسمان زمستانه و آسمان تابستانه. با صورت‌فلکی جبار آغاز می‌شود و با عقرب و قوس پایان می‌یابد. در این مطلب، رویداد‌های نجومی اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ را مرور می‌کنیم.

۲ اردیبهشت – بارش شهابی شلیاقی
در ابتدای شب‌های اردیبهشت، شهاب‌های آسمانی به استقبال شما می‌آید. کانون این بارش، از دید ناظر زمینی، در محدوده‌ی صورت‌فلکی شلیاق یا همان چنگ رومی است. منشاء شهاب‌های این بارش، دنباری با نام «C/1861 G1» است. نرخ تعداد شهاب‌های این بارش در سرسو حدود ۲۰ برآورد شده است. نیمه شب، بهترین زمان برای رصد بارش‌های شهابی است.

۳ اردیبهشت – تربیع اول ماه
یک هفته از آغاز ماه شعبان در تقویم قمری گذشته است و گام دوم ماه کامل می‌شود. زمان دقیق تربیع اول ماه شعبان ساعت ۱:۱۶ دقیقه‌ی بامداد ۳ اردیبهشت رخ می‌دهد.

۳ اردیبهشت – مقارنه‌ی ماه و خوشه‌ی کندوی عسل
ماه در طی مسیر ماهانه‌ی خود و پیمایش آسمان شب، به ملاقات جرمی عمقی از آسمان رفته است. خوشه‌ی کهکشانی با فاصله‌ای ۱.۹ درجه‌ای با ماه مقارنه‌ای دیدنی شکل می‌دهد. خوشه‌ی ستاره‌ای باز کندوی عسل، در فاصله‌ی حدود ۵۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و قدر آن ۴+ است و با چشمی غیرمسلح، در آسمانی تاریک قابل روئیت است.

۳ اردیبهشت – ماه در گره‌ی صعودی
در روز ۴ اردیبهشت، در ساعت ۱۵:۴۹ ظهر از گره‌ی صعودی خود عبور می‌کند.

۴ اردیبهشت – مقارنه‌ِی سیاره‌ی زهره با خوشه‌ی پروین
دومین سیاره‌ی منظومه‌ی شمسی، در این شب مقارنه‌ای با خوشه‌ی پروین خواهد داشت. نزدیک‌ترین فاصله‌ی ظاهری این دو جرم سماوی ۳.۴ درجه است و در ساعت ۲۰:۱۷ دقیقه‌ی شب رخ می‌دهد.

۴ اردیبهشت – مقارنه‌ی ماه و ستاره‌ی قلب شیر
ماه باز هم به ملاقات جرمی دیگر ورای منظومه‌ی شمسی می‌رود. ستاره‌ای درخشان از کهکشان راه‌شیری. فاصله‌ی ظاهری ماه و ستاره‌ی قلب شیر ۱.۲ درجه است و در ساعت ۲۳:۰۹ شامگاه رخ می‌دهد.

۱۰ اردیبهشت – ماه کامل شعبان و مقارنه‌ با مشتری
گام سوم، یا همان قرص کامل ماه شعبان در بامداد ۱۰ اردیبهشت و ساعت ۰۴:۲۸ روی می‌دهد. ماه در این شب، در صورت‌فلکی میزان قرار خواهد داشت. در همین شب ماه و سیاره‌ی مشتری، مقارنه‌ای ۳.۸ درجه‌ای خواهند داشت.

۱۴ اردیبهشت – ملاقاتی در نیمه‌شب
در نیمه‌شب ۱۵ اردیبهشت، سیاره‌ی زحل ملاقاتی نزدیک با ماه خواهد داشت. این مقارنه، تنها ۱.۷ درجه جدایی خواهد داشت و در صورت فلکی قوس رخ می‌دهد.

۱۵ اردیبهشت – اوج بارش شهابی اِتا دلوی
بارشی دیگر در ماه اردیبهشت؛ این‌بار با نرخ بارش سرسویی ۶۰ شهاب در ساعت. این بارش به‌دلیل اینکه ماه صبح‌گاهی شده است، دیدنی‌تر است و نور ماه در نیمه‌شب مزاحم شما نخواهد بود.

۱۶ اردیبهشت – ماه در اوج
در این روز ماه بیشترین فاصله‌ی خود با زمین را خواهد داشت. این فاصله معادل ۴۰۴،۴۵۸ کیلومتر خواهد بود و در ساعت ۰۴:۰۵ رخ می‌دهد.

۱۶ اردیبهشت – ملاقات با خدای جنگ
ماه این بار به سومین ملاقات خود با سیاره‌ای در منظومه‌ی شمسی می‌رود؛ این بار با سیاره‌ی سرخ. این مقارنه در ساعت ۱۰:۵۴ صبح روی می‌دهد و جدایی زاویه‌ای معادل ۲.۷ درجه دارد.

۱۷ اردیبهشت – ماه در گره‌ی نزولی
در ساعت ۱۳:۵۳ ظهر، ماه از گره‌ی نزولی عبور می‌کند.

۱۸ اردیبهشت – تربیع آخر ماه شعبان
ماه به گام چهارم رسیده است. در ساعت ۵:۳۹ بامداد تربیع آخر ماه روی می‌دهد و ماه به‌سمت آخرین گام خود و ماه رمضان می‌رود. ماه در این شب در مرز صورت فلکی‌های دلو و جدی قرار دارد.

۲۳ اردیبهشت – مقارنه ماه با عطارد
تنها قمر طبیعی زمین با سیاره‌ی عطارد مقارنه‌ای ۲.۴ درجه‌ای دارد. این مقارنه زمانی رخ می‌دهد که این اجرام در صورت‌فلکی حوت قرار دارد.

۲۶ اردیبهشت – ماه نو رمضان
ماه شعبان به‌پایان می‌رسد و ماه رمضان آغاز می‌شود. در روز ۲۶ اردیبهشت، هلال ماه نو در افق غربی روئیت‌پذیر می‌شود. هلال نو در ساعت ۱۵:۱۸ بعد از ظهر نو می‌شود و روز ۲۷ اردیبهشت، اول ماه رمضان است.

۳۰ اردیبهشت – ملاقاتی دوباره با کندوی عسل
ماه بار دیگر به ملاقات خوشه‌ی کندوی عسل می‌رود. ایم مقارنه با جدایی زاویه‌ای ۱.۷ درجه روی می‌دهد. این مقارنه در ساعت ۱۵:۲۷ بعد از ظهر به کمترین فاصله‌ی خود می‌رسد.

نوشته: علی عمانی - مجله علمی ایلیاد