نگاه هابل به پیرمرد آرام و عجیب کیهان!

مجله علمی ایلیاد - تلسکوپ فضایی هابل متعلق به ناسا و سازمان فضایی اروپا، تصویر بی‌نظیری از کهکشان مارپیچی NGC2655 ارائه داده است.

NGC2655 در روز ۲۶ سپتامبر سال ۱۸۰۲ میلادی، توسط ستاره‌شناس بریتانیاییِ متولد آلمان، «ویلیام هرشل»، کشف شد. این کهکشان در فاصله‌ی تقریبی ۶۶ میلیون سال نوری از زمین و در صورت فلکی زرافه قرار دارد. NGC2655 ممکن است آن‌قدر خیلی شبیه به کهکشان نباشد، زیرا فاقد بازوهایی کهکشان مارپیچی، یا تحدب بیضوی است؛ اما در واقع به‌عنوان «کهکشان کوژ» شناخته شده است.

کهکشان‌ کوژ، چیزی بین انواع مارپیچی و بیضوی است؛ به شکل دیسک و مانند مارپیچ است، اما دیگر تعداد زیادی ستاره‌ی جدید در ان متولد نمی‌شود و بنابراین فقط شامل جمعیت‌هایی از ستارگان پیر و قدیمی است. هسته‌ی NGC2655 بسیار درخشان است و در نتیجه باعث می‌شود در طبقه‌ی دیگری به‌عنوان کهکشان فعال مارپیچی دارای خطوط انتشار قوی و مشخص است، قرار بگیرد.

تصور می‌شود که این درخشندگی زمانی ایجاد می‌شود که ماده، روی دیسک به‌هم پیوسته‌ی سیاهچاله‌ی فوق‌العاده عظیمِ واقع در مرکز این کهکشان حرکت کند. از سوی دیگر، ساختار دیسکِ بیرونیِ NGC2655، آرام‌تر به‌نظر می‌رسد، اما شکل آن عجیب و غریب است.

دینامیک پیچیده‌ی گاز در این کهکشان نشان می‌دهد که ممکن است گذشته‌ی آشفته و متلاطمی، از جمله ادغام و تعاملاتی با دیگر کهکشان‌ها داشته باشد. تصویر رنگی NGC2655 از مواجهه‌های جداگانه‌ی دستگاه دوربین WFC3 در مناطق مرئی و مادون قرمز‌ِ طیف، گرفته شده است.

این تصویر بر اساس اطلاعاتی است که از دو فیلتر سبزِ ۵۵۵ نانومتر و فیلتر مادون قرمز ۸۱۴ نانومتر به دست آمده است. رنگ‌ها از تخصیص علائم مختلف به هر عکسِ تک‌رنگ مربوط به فیلتر جدا، به‌دست آمده است.

نوشته: SciNews