ناسا جزئیات عملیات پُل یخی خود را به اشتراک گذاشت.

مجله علمی ایلیاد- دانشمندان ناسا اخیراً، طولانی‌ترین پرواز کمپین ماموریت‌های عملیاتی «پُل یخی» یا «IceBridge» را انجام دادند. آژانس هوایی ناسا، عکسی را منتشر کرد که در طول پرواز گرفته شده بود. این تصویر، سلسله کوه‌هایی را نشان می‌داد که گرینلند را به جفت دره‌ی یخ‌زده‌ای تقسیم می‌کرد.

رنگ آبی آب درون دره و آسمان قطب شمال، سپیدی کوه‌های پوشیده از برف را از هم می‌گسیخت. آخرین عملیات پُل یخی حدود ۸.۵ ساعت طول کشید و برای دانشمندان این امکان را فراهم آورد که اطلاعات مربوط به یخچال‌های مختلف و سایر نقاط مورد نظر را جمع‌آوری کنند.

مأموریت پُل یخی بزرگترین بررسی قطبی هوابردی است که هم اکنون در حال انجام است. پروازها بر فراز گرینلند تا ماه می ادامه خواهند داشت و دانشمندان در اکتبر و نوامبر به بررسی قطب جنوب خواهند پرداخت. ناسا در مقاله‌ای که به همراه عکس منتشر شده بود نوشت: «این تصاویر، نمایشی سه‌بُعدی بی‌نظیر از صفحات یخ قطب شمال، قطب جنوب، سکوهای یخی و یخ‌های موجود در دریا را فراهم آورده است. این پروازها چشم‌انداز سالانه و چندبعدی را از ویژگی‌های به سرعت در حال تغییر یخ‌های گرینلند و قطب جنوب فراهم می‌آورند.»

تحقیقات قبلی نشان داده بودند که درجه حرارت در مناطق قطبی سیاره ما به سرعت در حال افزایش است و منجر به پس‌رَوی یخچال‌های طبیعی و قطعه یخ‌های دریا شده‌اند. دانشمندان اقیانوس‌شناس و یخچال‌شناسان در تلاش هستند تا این روند را بهتر درک کنند و بتوانند به دقت پیش‌بینی کنند که چگونه تغییرات آب و هوایی بر روی سطح دریا و همچنین بر  مجموعه‌ای از سیستم‌های مرتبط با آب و هوا و اقیانوس تاثیر می‌گذارند.

نوشته: بروکس های