اسرار برج کج پیزا کشف شد! شاید!

مجله علمی ایلیاد - برج کج پیزا یا برج پیزا، در واقع برج ناقوس کلیسای جامع شهر پیزا در ایتالیا است که به دلیل شیبِ غیرعمدی‌اش در سراسر دنیا معروف شده است. چرا برج پیزا در برابر زمین‌لرزه‌های قوی که قرون وسطی به این منطقه آسیب رسانده‌ است، سالم مانده؟ این سوال به قدمت این برج است که گروهی از مهندسان و دانشمندان خاک‌شناس به رهبری استاد «کامیلو ناتی» از دانشگاه تره رُم، آن‌را بررسی کرده‌اند.

برج پیزا هشت طبقه دارد که شامل محفظه‌ی ناقوس هم می‌شود. ارتفاع آن از طبقه‌ی همکف ۵۶ متر است و در بالاترین سطح ۵۷ متر است. یعنی حدود یک متر کج است. وزن تقریبی آن ۱۴،۵۰۰ تُن برآورد می‌شود. ساخت این برج در آگوست سال ۱۱۷۳ آغاز شد و به دلیل شروع یک‌سری جنگ تقریباً دو قرن ادامه پیدا کرد. علی‌رغم این شیب با زاویه‌ی ۵ درجه، برج پیزا در برابر زمین‌لرزه‌های قوی که از سال ۱۲۸۰ میلادی در این بخش رخ داده‌اند، سالم مانده است.

با توجه به آسیب‌پذیری این ساختار که به سختی عمودی ایستاده، انتظار می‌رود که در برابر آسیب‌های جدی یا حتی فروپاشی در اثر فعالیت لرزه‌ای متوسط سالم باقی بماند. جالب است که این امر تاکنون رخ داده و این موضوع برای مدت‌های طولانی مهندسان را به تعجب واداشته است.

پروفسور ناتی و همکارانش پس از مطالعه‌ی اطلاعات ساختاری، لرزه‌ای و ژئوتکنیکی موجود، نتیجه گرفتند که بقای برج پیزا را می‌توان به پدیده‌ای به نام «فعل و انفعال ساختار خاک پویا» یا همان «DSSI» نسبت داد. این ارتفاع و سختیِ حیرت‌آور برج پیزا، همراه با نرمیِ خاک فوندانسیون باعث شدند خصوصیات لرزه‌ای این سازه به‌شدت با محیط سازگار شوند؛ به گونه‌ای که این برج با حرکات زمین‌لرزه تکان نمی‌خورد. این موضوع، راز بقای این سازه است. ترکیب منحصربه‌فرد این خصوصیات باعث شده این برج در DSSI ثبت جهانی شود.

یکی از اعضای گروه، پروفسور «جورج میلوناکیس» از دانشگاه بریستول انگلیس، گفت: «به‌طور حیرت‌آوری، خاکی از باعث بی‌ثباتی و کج‌شدگی برج پیزا شده و آن‌را در آستانه‌ی فروپاشی قرار داده، در واقع به بقای این برج در برابر رویدادهای لرزه‌ای کمک کرده است.» محققان نتایج‌شان را در شانزدهیم کنفرانس اروپایی در مورد مهندسی زمین‌لرزه در تسالونیکی یونان، ارائه می‌دهند.

نوشته: SciNews
ترجمه: سحر الله‌وردی - مجله علمی ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● کشفی جدید در هرم بزرگ فرعون خوفو● اهرام مصر در ابتدا به چه شکل بوده‌اند؟● چرا آمریکا هنوز در اندازه‌گیری‌ها با کل جهان متفاوت است؟● راز سر به مُهر روم باستان افشا شد● عیسی مسیح در چه تاریخی متولد شده است؟● کشف نشانه‌های نیم‌میلیون ساله انسان‌ها در لهستان● کشف یک دایناسور ۷۶ میلیون‌ساله‌ی مومیایی شده● کشف قدیمی‌ترین قلب جهان● نئاندرتال‌ها چه زمانی از بین رفتند؟● انسان‌تباران از چه زمانی روی دو پا راه می‌رفته‌اند؟جدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟