همکاری جالب دانش نانو و کشاورزی برای مبارزه با سرطان

مجله علمی ایلیاد - بر اساس تحقیقات جدیدی که به رهبری دانشگاه سوانسی انگلیس انجام شده است، نانوذرات برگرفته از برگ‌های چای، مانع رشد سلول‌های سرطان ریه شده و تا ۸۰ درصد آن‌ها را از بین می‌برد.

محقق دانشگاه سوانسی «سوادگر پیچایموتو» و همکارانش از دانشگاه باراتیر و دانگاه فناوری رنگاسامی که هر دو در هند واقع شده‌اند، این اکتشاف را هنگام آزمایش روش جدیدی برای تولید نقاط کوانتومی انجام دادند. این نقاط، نانوذراتی هستند که کمتر از ۱۰ نانومتر اندازه دارند. این نانوذرات خصوصیات نوری منحصربه‌فردی دارند که در علوم بیولوژیک و مشاهده‌ی وقایع درون سلولی، کاربرد دارند.

نقاط کوانتومی همچنین به دلیل اندازه‌ی کوچک‌شان خصوصیات نوری و الکتریکی منحصربه‌فردی دارند که الکترون‌ها در پیدایش این خصوصیات نقش کلیدی دارند. این نقاط در بیماری‌شناسی و سنجش‌های کلینیکی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دانشمندان گفتند: «نقاط کوانتومی می‌توانند به طور شیمیایی ساخته شوند، اما این مورد پیچیده و گران است و عوارض جانبی سمی دارد. ما در حال بررسی روشی غیرسمی گیاهی جایگزین برای تولید نقاط بودیم و از عصاره‌ی برگ چای استفاده کردیم. برگ‌های چای حاوی طیف وسیعی از ترکیبات هستند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به پلی‌فنول‌ها، آمینواسیدها، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها اشاره کرد.»

محققان عصاره‌ی برگ چای را با کادمیوم سولفات و سدیم سولفید ترکیب کردند و اجازه دادند تا پرورش پیدا کند؛ فرآیندی که باعث ایجاد نقاط کوانتومی می‌شود. آن‌ها سپس نقاط را در سلول‌های سرطان ریه به کار بستند. یافته‌های آنان نشان داد که برگ‌های چای در مقایسه با استفاده از مواد شیمیایی، ساده و ارزان بوده و درجه‌ی سمیت آن‌ها در تولید نقاط کوانتومی پایین است. لذا نتایج سایر تحقیقات در این زمینه تایید می‌شود.

محققان گفتند: «نقاط کوانتومی تولید شده از برگ‌های چای، مانع رشد سلول‌های سرطان ریه می‌شود. نانوذرات به درون نانومنافذ سلول‌های سرطانی نفوذ کرده و تا ۸۰ درصد از آن‌ها را نابود کردند. تحقیقات ما مهر تاییدی بر شواهد قبلی می‌زند که می‌گفت عصاره‌ی برگ چای می‌تواند جایگزینی غیرسمی برای ایجاد نقاط کوانتومی باشد. نکته‌ی شگفت‌آور این بود که نقاط به شکل فعالی مانع رشد سلول‌های سرطان ریه شدند. ما انتظار چنین چیزی را نداشتیم. نقاط کوانتومی کادمیوم سولفات برگرفته از عصاره برگ چای، در مقایسه با نانوذرات کادمیوم سولفات رایج، انتشار فلوئورسانس بی‌نظیری در سلول‌های سرطانی داشت.»

محققان افزودند: «با حصول این اکتشاف هیجان‌انگیز، گام بعدی باید عملیاتی کردن آن به کمک ابزارهای لازم باشد. باید نقش عصاره‌ی برگ چای در عکس‌برداری از سلول‌های سرطانی مورد بررسی قرار بگیرد.»

نتایج تحقیق حاضر در مجله‌ی Applied Nano Materials منتشر شده است.

نوشته: SciNews