ساخت رباتی که نیروی خود را از لیزر می‌گیرد.

مجله علمی ایلیاد - نسل جدیدی از ربات پرنده‌ی بسیار کوچک و سبک که تقریباً به اندازه‌ی یک خلال دندان است، می‌تواند بر روی انگشت شما قرار گیرد. این  پرنده‌ی کوچک قادر به پرواز در ناحیه‌ای وسیع بوده و قدرت مورد نیاز خود را از لیزر می‌گیرد. مهندسینی که این ربات را ساختند، می‌گویند که خلق این ربات تحول بزرگی در طراحی ربات‌های پرنده کوچک هوایی است که معمولاً برای پشتیبانی از منبع تغذیه‌ بسیار کوچک بودند و باید برای پرواز در خط هوایی خاصی ابتدا توسط باتری شارژ می‌شدند.

این ربات الهام گرفته شده از حشرات است و «RoboFly»  نامیده شده و نامش نیز مانند نام حشرات است، درست همانند حشرات دارای یک جفت بال ظریف و شفاف است که او را در هوا حمل می‌کنند. اما بر خلاف اجداد خود، RoboFly دارای هیچ رشته‌ای نیست که آن را نگاه دارند. در عوض، این ربات مینیاتوری از مدار سبک آن‌بوردی برای تبدیل نور لیزر به مقدار انرژی الکتریکی  مورد نیاز خود استفاده می‌کند.

در روز ۲۳ مِی ۲۰۱۸، سازندگان RoboFly در کنفرانس بین‌المللی رباتیک و اتوماسیون، در بریزبن استرالیا شرکت کردند. همواره توانایی‌های شگفت‌انگیز حیوانات در طراحی ربات‌هایی که مانند سفره‌ماهی‌ها شنا می‌کنند، مانند چتر دریایی حرکت می‌کنند، مانند میمون‌ها می‌پرند و حتی مانند انسان‌ها آهسته می‌دوند، به کار گرفته شده است. پیش از RoboFly، ربات دیگر حشره مانندی که «RoboBee» نامیده شده بود، توانایی خود را برای به‌پرواز در آمدن، فرود، شنا و حتی مانورهای پروازی به نمایش گذاشت.

اما RoboBee به منبع تغذیه و کنترل کننده وصل شده بود. اما RoboFly به لطف وجود سلول‌های فتوولتائیک بر روی بدنش که انرژی را از پرتوی لیزری باریکی گرفته و آن‌را به انرژی الکتریکی مورد نیازش تبدیل می‌کند، قادر است به صورت آزاد پروا کند. این ربات حدود ۷ ولت برق تولید می‌کند و مدار انعطاف‌پذیر موجود بر روی بدنه‌اش، آن‌را به قدرت ۲۴۰ ولت مورد نیازش ارتقا می‌دهد.

در ضمن، میکروکنترلری در مدار به‌عنوان مغز RoboFly عمل می‌کند و ولتاژ پالس را به بال‌ها می‌فرستد و آن‌ها را مانند بال‌های حشرات به صورت بال بال زنان به حرکت در می‌آورد. با این حال، این سلول‌ها انرژی را ذخیره نمی‌کند و لذا مدار باید در محدوده‌ی لیزر ثابت باشد تا انرژی ربات تمام نشود و هنگامی که سلول‌های ربات فراتر از مدار لیزری حرکت کنند، پرواز RoboFly تمام خواهد شد.

نویسنده‌ی این مقاله، «ساویر فولر»، استادیار گروه مهندسی مکانیک دانشگاه واشنگتن، در این خصوص گفت: «ربات‌های کوچک و قابل پروازی مانند RoboFly به راحتی می‌توانند وارد فضاها و شکاف‌های ظریفی شوند که ربات‌های بزرگ‌تر قادر به ورود به آن‌ها نیستند. لذا در نسل بعدی RoboFly می‌توان تا حد زیادی از مگس‌ها، به ویژه استعداد آن‌ها برای ردیابیِ جسورانه همه چیز الهام گرفت.»

او در ادامه سخنانش افزود: «من واقعاً دوست دارم یکی از این ربات‌ها را بسازم که محل نشت متان را پیدا کند. شما می‌توانید یک چمدان پر از آن‌ها را خریداری کنید، آن‌ها را فعال نمایید و سپس به منظور جستوجوی گازهای خروجی از لوله‌های نشتی در اطراف ساختمان خود به پرواز در آورید. اگر این ربات‌ها بتوانند محل نشت احتمالی را به آسانی پیدا کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که به تولید انبوه برسند؛ چرا که باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهند شد.

نوشته: ویندی میسبرگر
ترجمه: سهیلا دوست‌پژوه - مجله علمی ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● آینده‌ی باتری‌ها، دنیای متفاوتی دارد● کدام صندلی‌ هواپیما ایمن‌تر است؟● مقایسه‌ی ویژگی‌های اندروید و IOS● روشی جدید برای ایجاد سرمایش ابداع شد● ساخت ربات ژلاتینی برای رساندن دارو به نقاط مختلف بدن● موشک جدید روسیه چه قدرتی دارد؟● تکنولوژی‌ای که ساختمان‌ها را رایگان خنک می‌کند● کشف موادی مانند پلاستیک با رسانایی مشابه فلزات ● تولید سوخت جت با روشی ۱۰۰ درصد پایدار ● راهی جدید برای تبدیل گازهای گلخانه‌ای به سوختجدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟