به همراه ناسا به دنیای عجیب و تازه‌ای سفر کنید.

مجله علمی ایلیاد - شما می‌توانید با وبسایت خلاقانه‌ی کاوش فراخورشیدی ناسا، به سطح سیاره‌هایی سفر کنید که در خارج از منظومه‌ی شمسی ما قرار دارند. همان‌طور که در اینجا می‌بینید، سفر به سطح فرضی سیاره‌ی «کپلر۱۸۶-اف» امکان‌پذیر است! این سیاره اندازه‌ای معادل زمین دارد، به دور ستاره‌ی سرخ کوچکی می‌چرخد و در فاصله‌ی ۴۹۲ سال نوری نسبت به زمین واقع شده است. هیچ عکس واقعی از کپلر۱۸۶-اف وجود ندارد.

آیا می‌خواهید تابستان امسال به جایی عجیب و غریب سفر کنید؟ چرا به همراه ناسا سفری مجازی به سیاره‌ای زمین مانند در خارج از منظومه‌ی شمسی نمی روید؟ ما در جهانی سرشار از سیاره های فراخورشیدی زندگی می‌کنیم، سیاره‌هایی که در خارج از منظومه‌ی شمسی هستند. شوربختانه، حتی نزدیکترین سیاره‌های فراخورشیدی هم چند سال نوری با ما فاصله دارند؛ پس فرستادن انسان‌ها و فضاپیماها به این جهان‌های شگفت‌انگیز رویایی دور از دسترس است.

اما شما می‌توانید در وبسایت کاوش فراخورشیدی ناسا از سطح سیاره‌ی فراخورشیدی بیگانه دیدن کنید. همچنان که سطح هر سیاره را بررسی و کاوش می‌کنید، ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای را کشف خواهید کرد؛ مثل آسمان سرخ تراپیست-1؛ می‌توانید در قمر فرضی سیاره‌ی غول‌کپلر۱۶-بی پای بگذارید که از دو خورشید آن سیاره بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.

این چشم‌انداز از سطح هر سیاره، ایده‌ی هنری فردی است که با داده‌های محدود فعلی آن‌را تهیه کرده است. هیچ عکس واقعی از این سیاره‌ها وجود ندارد. نزدیک‌ترین سیاره برای تهیه این منظره‌ی مجازی از سطح سیاره، کپلر۱۸۶-اف نام دارد. این سیاره به دور ستاره‌ای می چرخد که بسیار سردتر و سرخ‌تر از خورشید است. دانشمندان نمی‌دانند که کپلر۱۸۶-اف جَو دارد یا خیر؟ اما با ابزار تجسم مجازی ناسا، می‌توانید ببینید وجود یا عدم وجود جو چگونه چشم انداز آسمان را از سطح سیاره تغییر می‌دهد.

سطح فرضی سیاره‌ی فراخورشیدی کپلر۱۸۶-اف در وبسایت کاوش فراخورشیدی؛ هیچ عکسی از این سیاره در دست نیست. وجود جو در این سیاره هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بیشتر سیاره‌های فراخورشیدی که در این وبسایت مشاهده می‌کنید، با تلسکوپ فضایی کپلر ناسا کشف شده‌اند. «مارتین استیل» دانشمند جدیدترین برنامه‌ی ناسا در رصدخانه‌ی شکار سیاره‌های فراخورشیدی، تحت عنوان «TESS» بیان کرد: «چون کپلر۱۸۶-اف و اکثر سیاره‌های کشف شده با تلسکوپ کپلر فاصله‌ی دوری با ما دارند، در حال حاضر شناسایی جو آن‌ها غیر ممکن است.»

شما می‌توانید پوسترهای سفر فراخورشیدی را از این وبسایت ناسا دانلود کنید. در این پوسترها نشان داده می‌شود که این جهان‌های تازه چه شکل و شمایلی می‌توانند داشته باشند. با این حال، حتی نزدیک‌ترین سیاره‌های فراخورشیدی چندین سال نوری با ما فاصله دارند. پس فرستادن انسان‌ها و فضاپیماها به این جهان‌های شگفت‌انگیز رویایی دور از دسترس است.

استیل افزود: «متعاقباً، ما دانش و اطلاعات اندکی درباره‌ی شکل و محتوای این سیاره‌های دور در اختیار داریم، اما این تصویرسازی مجازی به ما اجازه می‌دهد تا برخی از احتمالات را تصور کنیم. عملیات فعلی و آینده‌ی ناسا از قبیل TESS و تلسکوپ فضایی جیمز وب، موفق خواهند شد تا نزدیک‌ترین سیاره‌های فراخورشیدی به منظومه‌ی شمسی ما را پیدا کنند و ویژگی‌های جوشان را وارسی کنند. با این کار خیلی از گمانه‌زنی‌ها و تصورات جای خود را به حقایق علمی خواهند داد.»

تمامی تصاویر مجازی ۳۶۰ درجه در گوشی‌های موبایل و کامپیوترها قابل مشاهده‌اند؛ شما می‌توانید با هدفون‌های واقعیت مجازی که بر روی گوشی‌های هوشمند کار می‌کنند، این‌ها را ببینید. شما همچنین می‌توانید پوسترهای جهان‌های دور از قبیل تراپیست–1 و غیره را مورد بررسی قرار دهید؛ جاهایی که در آن، شب هرگز به پایان نمی‌رسد، زیرا سیاره‌ها به دور یک ستاره نمی‌چرخند، اما برخی دیگر از سیاره‌ها هم مثل زمین و مریخ سنگی هستند. اما این جهان‌های بیگانه ویژگی‌های منحصربه‌فردی هم دارند که آن‌ها را از هم متمایز می‌کند.

ناسا به دانشمندان کمک می‌کند تا این جهان‌های بیگانه را با مشاهدات و تلسکوپ‌های گوناگون کشف کرده و اطلاعات زیادی درباره‌ی آن‌ها به‌دست آورند. اما برای کسب اطلاعاتی بیشتر درباره‌ی این جهان‌های بیگانه می‌توانید به وبسایت ناسا سر بزنید. این برنامه‌ی ناسا یک‌سری مفاهیم عملیاتی و فناوری را توسعه می‌دهد و آرشیو داده‌های فراخورشیدی را حفظ می‌کند.

نوشته: تونی گریسیوس