دانشمندان قدیمی‌ترین رنگ دنیا را کشف کردند.

مجله علمی ایلیاد - دانشمندان قدیمی‌ترین رنگ یا رنگدانه‌های دنیا را در اعماق صحرا کشف کردند. محققان رنگدانه‌هایی صورتی ۱.۱ میلیارد ساله‌ای را درون سنگ‌هایی در کویر بزرگ آفریقا کشف کردند؛ این رنگ‌ها ۵۰۰ میلیون سال قدیمی‌تر از رنگدانه‌هایی است که پیش‌تر کشف شده بود.

«نار گنلی» زمین‌شناسی در دانشگاه ملی استرالیا در مصاحبه‌ای خبری گفت: «رنگدانه‌های صورتی روشن، فسیل‌های مولکولی کلروفیل هستند که توسط ارگانیسم‌هایی باستانی به‌نام «‌فسیتینتاس» در اقیانوس‌های باستانی تولید شده‌اند و مدت‌ها است که از بین رفته‌اند. زمانی این رنگ‌دانه‌های صورتی روشن پدیدار می‌شوند که در محلولی رقیق شوند. اگر در رسوبات دریایی باستانی متمرکز شویم، می‌توانیم رنگدانه‌هایی با رنگ‌های مختلف از طیف قرمز تا بنفش را ببینیم.»

دانشمندان پس از خورد کردن بازالت‌ها ملکول‌ها، رنگدانه را درون سنگ‌های باستانی یافتند. گنلی گفت: «تجزیه و تحلیل‌های دقیق در رنگدانه‌ها نشان داده که سیانوباکتری‌های کوچک در میلیون‌ها سال قبل پایه‌ی زنجیره‌ی غذایی درون اقیانوس‌ها بوده‌اند که توضیح می‌دهد چرا حیوانات در آن زمان وجود نداشته‌اند.»

نوشته: بروکس های
ترجمه: علی عمانی – مجله علمی ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● کشفی جدید در هرم بزرگ فرعون خوفو● اهرام مصر در ابتدا به چه شکل بوده‌اند؟● چرا آمریکا هنوز در اندازه‌گیری‌ها با کل جهان متفاوت است؟● راز سر به مُهر روم باستان افشا شد● عیسی مسیح در چه تاریخی متولد شده است؟● کشف نشانه‌های نیم‌میلیون ساله انسان‌ها در لهستان● کشف یک دایناسور ۷۶ میلیون‌ساله‌ی مومیایی شده● کشف قدیمی‌ترین قلب جهان● نئاندرتال‌ها چه زمانی از بین رفتند؟● انسان‌تباران از چه زمانی روی دو پا راه می‌رفته‌اند؟جدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟