TESS اسلحه‌ی جدید ناسا برای شکار سیاره‌های فراخورشیدی

مجله علمی ایلیاد – ماهواره‌ی «بررسی سیاره‌ی فراخورشیدی گذرنده» موسوم به TESS جستجوی خود را برای یافتن سیاره‌هایی در منظومه‌های ستاره‌ای آغاز کرده است؛ این ستاره‌ها تقریباً ۳۰۰ سال نوری با ما فاصله دارند.

ماهواره‌ی TESS نخستین پیمایشگر فضایی در کل پهنه‌ی آسمان است که قصد جستجوی جهان‌های بیگانه را دارد. این فضاپیما در هجدهم آوریل ۲۰۱۸ با موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس، از ایستگاه نیروی هوایی کیپ کارناوال فلوریدا، پرتاب شد. این فضاپیما ۸۵درصد آسمان را مطالعه کرده و طیف وسیعی از ستاره‌ها را نیز رصد خواهد کرد؛ TESS به جستجوی نشانه‌هایی از سیاره‌های مختلف هم خواهد پرداخت؛ از سیاره‌های زمین مانند گرفته تا سیاره‌هایی بزرگتر از مشتری.

این فضاپیمای شکارچی سیاره از چهار دوربین پیشرفته بهره می‌برد. هر کدام از این دوربین‌ها مجهز به حسگری ۱۶.۸ مگاپیکسلی هستند و می‌توانند کل یک صورت فلکی را تحت پوشش قرار دهند. این فضاپیما هر کدام از بخش‌های مشاهده‌شده را قبل از چرخش به سمت بخش دیگر، تقریباً به مدت ۲۷ روز رصد خواهد کرد. در سال اول کارش، این فضاپیما قسمت جنوبی آسمان را پوشش خواهد داد و سپس به رصد بخش شمالی اقدام خواهد کرد. TESS پدیده‌هایی موسوم به «گذر» را نیز بررسی خواهد کرد. این پدیده زمانی روی می‌دهد که سیاره‌ای از جلوی ستاره‌اش عبور می‌کند و منجر به بُروز کم فروغی موقت و دوره‌ای در درخشندگی ستاره می‌شود. بیش از ۷۸ درصد از ۳،۷۰۰ سیاره‌ی فراخورشیدیِ کشف شده با استفاده از پدیده‌ی گذر یافت شده‌اند.

تلسکوپ فضایی کپلر ناسا، بیش از ۲،۶۰۰ سیاره‌ی فراخورشیدی پیدا کرد و اکثر آن‌ها به دور ستاره‌های کم فروغ می‌چرخند که در فاصله‌ی ۳۰۰ تا ۳۰۰۰ سال نوری از زمین قرار گرفته‌اند. TESS بر روی ستاره‌هایی متمرکز خواهد شد که بین ۳۰ تا ۳۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارند و ۳۰ تا ۱۰۰ برابر درخشان‌تر از اهداف کپلر هستند. درخشندگی این ستاره‌های هدف این امکان را به اخترشناسان خواهد داد تا از روش طیف‌سنجی برای تعیین جرم، چگالی و ترکیب جوی سیارات استفاده کنند. آب و سایر مولکول‌های کلیدی در جو می‌توانند سرنخ‌هایی درباره‌ی ظرفیت سیاره‌ها برای پشتیبانی از حیات ارائه کنند. انتظار می‌رود TESS اولین سری از داده‌های خود را در ماه آگوست ۲۰۱۸ به زمین مخابره کند.

دکتر «پائول هرتز» مدیر بخش اخترفیزیک در امور عملیات علمی ناسا در واشینگتن، بیان کرد: «من بسیار هیجان زده‌ام که عملیات تازه‌ی شکار سیاره‌ی ناسا آماده است تا منظومه‌ی شمسی ما را برای کشف جهان‌های جدید بررسی کند. حالا که می‌دانیم تعداد سیاره‌ها در جهان ما بیشتر از ستاره‌ها است، بی‌صبرانه منتظر کشف جهان‌های فوق‌العاده و عجیب و غریب هستم.»

نوشته: SciNews