خوب بخوابید تا افسرده نشوید!

مجله علمی ایلیاد – دانشمندان در تحقیقات پیشین، همواره بر رابطه‌ی میان کمبود خواب و افزایش خطر افسردگی تاکید داشتند، ولی دانشمندان به تازگی مکانیسم عصبی‌ای را شناسایی کرده‌اند که مسئول این ارتباط است. کشفی که منجر به درمان‌های بهتری در آینده خواهد شد. محققان ارتباط قوی‌ای میان «قشر خلفی جانبی پیش پیشانی» که مسئول حافظه کوتاه مدت است، «پرکونئوس» که مرتبط با تفکرات فرد است و «قشر اوربتوقرونتال جانبی»  که مرتبط با عواطف منفی است، کشف کردند.

تحلیل داده‌های ثبت شده‌ی ۹،۷۳۵ نفر از افراد مبتلا به مشکلات افسردگی نشان داد که فعالیت این مناطق از مغز در میان افرادی از این جمعیت ۹،۷۳۵ نفری که دچار اختلال خواب نیز بودند، بیشتر است که کشفی بسیار مهم در دانش ما در خصوص این شرایط، محسوب می‌شود.

«جیانفنگ فنگ» از دانشگاه وارویک انگلستان که یکی از اعضای گروه تحقیق است، می‌گوید: «ارتباط میان افسردگی و خواب ناکافی بیش از صد سال پیش کشف شد و حالا برای نخستین‌ بار ما توانستیم مکانیزم عصبی چنین ارتباطی را شناسایی کنیم. این یافته‌های بنیادی عصبی برای درک ما از نحوه‌ی ارتباط افسردگی و خواب ناکافی فرآهم آورده و به نوبه‌ی خود پیامدهای آن‌را می‌توان در درمان افسردگی و ارتقاء کیفیت خواب، مرتبط با این نواحی مغز، مشاهده کرد.»

فرضیه‌ی محققان بر این امر استوار بود که این فعالیت مغزی می‌تواند نشانه‌ای باشد از عواطف منفی که در ذهن آشفته شده و تا حدی علت بُروز مشکلات مرتبط با خواب و افسردگی را که اغلب با هم رخ می‌دهند، مشخص می‌کند.

آنچه که تاکنون می دانیم، این است که در افرادی که دچار افسردگی هستند، احتمال ابتلا به بی‌خوابی افزایش می‌یابد و یا به سختی به خواب می‌روند و از طرف دیگر افرادی که دچار بی‌خوابی هستند، احتمالاً میزان ابتلای بیشتری به افسردگی و اضطراب دارند.

در مطالعه‌ی فوق ارتباط عصبی قوی‌ای در رابطه با افسردگی و کم‌خوابی مشاهده شد که به طور کلی تاثیری دو سویه دارد. کشف ریشه‌ی اصلی این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتری دارد، ولی یکی از راه‌های عمده در این راستا توجه به نقش قشرخلفی پیش پیشانی جانبی مغز است.

محققان بر این باور هستند که توجه ویژه به این بخش از مغز، می‌تواند منجر به پیشرفت‌های گسترده‌ای در این زمینه شود. با در نظر داشتن این امر که بیش از ۳۰۰ ملیون نفر در جهان به مشکلات افسردگی دچار هستند، هر چه دانش‌مان در خصوص نحوه‌ی عملکرد افسردگی در مغز بیشتر باشد، امکان یافتن راه‌های کاهش اثرات مخرب آن، بیشتر خواهد بود و در نتیجه این امر توجه به ارتباطات کشف شده در این مطالعه می‌تواند راهی باشد در پیشرفت بیشتر در این زمینه.

در این مورد خاص، محققان معتقد هستند از این طریق، کشف راه‌های جدیدی برای کمک به افرادی که تجربه‌ی افسردگی دارند، در داشتن خوابی آرام‌تر، امکان‌پذیر است. آنچه که می‌تواند سد راه باشد، روال زندگی مدرن است که بیشتر و بیشتر باعث می‌شود، میزان خواب مورد نیاز بدن تامین نشده و در نتیجه سرآغازی باشد برای مشکلات جسمی و روحی.

فنگ می‌گوید: «در جهان کنونی، خواب ناکافی و اختلالات خواب تبدیل به مشکلات متداولی شده‌اند که بیش از یک‌سوم مردم جهان از آن‌ها رنج می‌برند که دلیل آن می‌تواند ساعات کار طولانی‌تر و زمان صرف شده در رفت و آمد، فعالیت‌های شبانه‌ی دیرهنگام و افزایش وابستگی بشر به ابزار الکترونیک باشد.»

نوشته: دیوید نیلد
ترجمه: مریم رفیعی - مجله علمی ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● آیا عدد ۱۳ واقعاً نحس است؟● آیا علم عشق در نگاه اول را تایید می‌کند؟● آیا تنبیه بدنی کودکان در تربیت آن‌ها موثر است؟● با این مکانیسم، جوان بمانید● ماسک زدن بر روی رفتار انسان‌ها تاثیر داشته است● غمگینی و تنهایی بیش از سیگار انسان را پیر می‌کند● چرا خرافات را باور می‌کنیم؟● حال روز مردان پس از پدر شدن چگونه است؟● پنج راه برای مقابله با استرس● طالع‌بین‌ها چگونه آینده‌ی ما را پیش‌گویی می‌کنند؟جدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟