راز ابرهای اسرارآمیز تابلوی نقاشی جیغ چیست؟

مجله علمی ایلیاد - دانشمندان بر این باور هستند که ابرهای رنگین و استراتوسفری قطبی، منبع الهام نقاشی معروف ادوارد مونکِ نروژی بوده‌ است. برخی بر این باور هستند که این صحنه برگرفته از غروب آتشفشانی است که پس از فوران آتشفشان «کراکاتو» به سال ۱۸۸۳ در آسمان دیده شد و برخی نیز معتقد هستند این آسمان مواج صدای جیغی است برگرفته از طبیعت!

اما دانشمندان دانشگاه راتگرز در نیو برانزویک، دانشگاه آکسفورد و دانشگاه لندن معتقد هستند ابرهای رنگین تاب یا استراتوسفری قطبی که در جنوب نروژ قابل مشاهده هستند، منبع الهام این صحنه‌ی دراماتیک در نقاشی بوده است. مطالعه‌ی این دانشمندان در مجله‌ی پژوهشی Bulletin of the American Meteorological Society منتشر شده است.

«آلان روباک» یکی از محققین مطالعه‌ی فوق می‌گوید: «آنچه که فریاد می‌زند، آسمان است و فردی که دست بر روی گوش‌هایش گذاشته است تا این صدای بلند فریاد آسمان را نشنود. بر اساس گفته‌ی مونک، آسمان از خون و آتش فریاد می‌زند.» چهار نسخه از تابلوی «جیغ» موجود است. که عبارت هستند از اثر چسب رنگ بر روی مقوا به سال ۱۸۹۳، تابلوی رنگ روغن بر روی مقوا به سال ۱۹۸۳، پاستل بر روی مقوا به سال ۱۸۹۱ که میلیاردری به نام «لئون بلک» آن را به قیمت حدود ۱۲۰ میلیون دلار در یک حراجی خریداری کرد و یک تابلوی چسب رنگ بر روی مقوای سخت که گفته می‌شود به سال ۱۹۱۰ نقاشی شده است.

نور رنگین کمانی‌ای که از فضای پائینِ افق می‌درخشد، تصویری است از ابرهای استراستوفری قطبی که آن‌را ابرهای رنگین‌تاب نیز می‌نامیم. روباک می‌گوید: «رنگ و طرح‌های موجود در آسمان در نقاشی مونک بیش از همه می‌تواند نشان‌گر رنگ‌های غروب در زمان وجود ابرهای رنگین تاب در آسمان باشد و این تصور بیش از دیگر سناریوها قابل پذیرش است.

تحقیق فوق بر پایه‌ی مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ انجام شده، استوار است که در آن مطالعه نیز نظریه‌ی ابرهای رنگین‌تاب مطرح شده بود. مطالعه‌ی فوق تحقیقی علمی و مفصل‌تر از نقاشی‌های مونک ارائه داده است که بر اساس عکس‌های غروب آتشفشانی و ابرهای رنگین‌تاب و تحلیل محتوای رنگ و طرح‌های ابرها صورت گرفته است.

بر پایه‌ی یافته‌های این تحقیق، اگر تحلیل انجام شده درست باشد، هنر مونک یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های مستندسازی ابرهای رنگین‌تاب محسوب خواهد شد. روباک و همکارانش پیش‌تر این موضوع را مطرح ساخته بودند که غروب آتشفشانی منبع الهام این نقاشی بوده است و همچنان آن‌را ممکن می‌دانند. روباک می‌گوید: «ما نمی‌دانیم که آیا مونک دقیقاً همان چیزی را که دیده است به تصویر کشیده یا خیر؟ ممکن است تحت تاثیر غروب آتشفشانی کراکاتو یا ابرهای رنگین تاب و یا ترکیبی از هر دو این اثر را خلق کرده باشد.»

نوشته: Rutgers University
ترجمه: مریم رفیعی - مجله علمی ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● کشفی جدید در هرم بزرگ فرعون خوفو● اهرام مصر در ابتدا به چه شکل بوده‌اند؟● چرا آمریکا هنوز در اندازه‌گیری‌ها با کل جهان متفاوت است؟● راز سر به مُهر روم باستان افشا شد● عیسی مسیح در چه تاریخی متولد شده است؟● کشف نشانه‌های نیم‌میلیون ساله انسان‌ها در لهستان● کشف یک دایناسور ۷۶ میلیون‌ساله‌ی مومیایی شده● کشف قدیمی‌ترین قلب جهان● نئاندرتال‌ها چه زمانی از بین رفتند؟● انسان‌تباران از چه زمانی روی دو پا راه می‌رفته‌اند؟جدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟