کشف یک واقعیت خفه کننده!


کشف یک واقعیت خفه کننده!

نوشتهاز سوی candle در دوشنبه 29 آبان 1396 - 22:03

درود،

در این روزهای پایانی آبان ماه، جبهه های هوای پر فشار و ساکن را بیشتر می بینیم. به هر روی؛ در آغازین ساعات دیروز، به ابرهای موج گون و با یک نوع پیکربندی ویژه و در نگاه اول زیبا، بر فراز آسمان شهرمان (اصفهان) می نگریستم:

تصویر


اما بعد متوجه شدم حرکت آنها از غرب به شرق و صورت بندی آنها به شکل شاخه های موازی است و سپس با نگاه به تصاویر ماهواره ای اینترنتی Real Time، دیدم هیچ نوع ابری به آسمان ایران نمی آید و با کمی اندیشه ی بیشتر، به ناگاه دریافتم که در واقع؛ این حجم وسیع از پوشش ابری، اساسا ابر نیست!
اینها در حقیقت گازهای خروجی از موتورهای جت هواپیماهای مسافربری متعلق به انواع و اقسام ایرلاین های بین المللی هستند که از کریدور هوایی غرب ایران عبور می کنند. این راه هوایی پر ترافیک، تقریبا بر فراز کوههای زاگرس قرار دارد. در تصویر زیر، تراکم پروازها را مشاهده می کنید:

تصویر


این گازها در ابتدا خیلی متراکم هستند و وقتی جو ساکن است (بیشتر بر اثر نیروی کوریولیس) به آرامی به شرق حرکت کرده و تا وقتی به شهر ما در فاصله ی تقریبا 200 کیلومتری می رسند، جهت آنها از شمالی - جنوبی، به غربی شرقی تغییر می کند (در واقع حرکتی ساعتگرد دارند) و کم کم به صورت نواری پهن تر در آمده و به یکدیگر نزدیک می شوند.
اما نکته ی بد این است که زمان هائی که پدیده ی وارونگی دما و افزایش تراز آلاینده ها رخ می دهد، این دودهای بسیار سمی به تدریج به ترازهای پائینی جو می آیند و خلاصه مستقیم می روند توی حلق و ریه های ما و بچه هایمان.
البته این پروازهای عبوری از فراز ایران، سالانه حدود 140 میلیون دلار برای کشورمان ارز آوری دارند، اما باید پرسید نمی شود تعداد بیشتری از این پروازها به کریدور مرکزی ایران منتقل شوند تا به هنگام Inversion، این دودها دست کم در مناطق کم جمعیت کویری پائین بیایند؟
پیوست ها
گازهای خروجی از موتورهای جت.jpg
گازهای خروجی از موتورهای جت.jpg (60.06 KIB) بازدید 309 بار
نماد کاربر
 
سپـاس : 1547 times

ارسـال : 840


نام نویسی: 93/1/4

ذکر نشده

Re: کشف یک واقعیت خفه کننده!

نوشتهاز سوی DARKENERGY در دوشنبه 29 آبان 1396 - 22:24

سلام
نکته جالبی بود smile072

اما باید پرسید نمی شود تعداد بیشتری از این پروازها به کریدور مرکزی ایران منتقل شوند
تا به هنگام Inversion، این دودها دست کم در مناطق کم جمعیت کویری پائین بیایند؟

نمیدونم چقدر نظرم درست باشه، اما فکر میکنم بخاطر ایمنی پرواز هست که از مناطق مرکزی و کویری عبور نمیکنند.
اتفاقاً چندوقت پیش هم در این سایت flightradar بودم دقت که کردم دیدم اکثر پروازها در خطی هستن که در مسیرشون پر از فرودگاه
هست تا اگه دچار نقض فنی شدن یا در خطر سقوط قرار گرفتن بتونن تا حد ممکن خودشون رو به نزدیکترین فرودگاه برسونن، وقتی در
کویر باشن که مرگ حتمیه، و یکی دیگه از دلایل هم فکر میکنم بخاطر امنیت خطوط هوایی از خطراتی مثل حمله تروریستی باشه.
به نظرم هرچی نزدیک شهرها باشه راحت تره برقراری امنیتشون.

smile072
smile016
نماد کاربر
مدير انجمن

مدير انجمن
 
سپـاس : 5484 times

ارسـال : 6804


نام: Melina
سن: 27 سال
نام نویسی: 90/12/18

زن

Re: کشف یک واقعیت خفه کننده!

نوشتهاز سوی ADMIN در سه شنبه 30 آبان 1396 - 13:43

candle نوشته است:درود،

در این روزهای پایانی آبان ماه، جبهه های هوای پر فشار و ساکن را بیشتر می بینیم. به هر روی؛ در آغازین ساعات دیروز، به ابرهای موج گون و با یک نوع پیکربندی ویژه و در نگاه اول زیبا، بر فراز آسمان شهرمان (اصفهان) می نگریستم:

اما بعد متوجه شدم حرکت آنها از غرب به شرق و صورت بندی آنها به شکل شاخه های موازی است...


ساختار رشته‌رشته و موازی ابرها، ارتباطی با مواد خروجی از موتور هواپیما نداره. به این ابرها اصطلاحا «پرتوی» یا رادیاتوس radiatus میگیم که نمونه‌ی رایجی از ابرها هست و در انواع سیروس و استراتوس تشکیل میشه.

در نظر داشته باشید که وجود هر ابری در آسمان ایران به معنی ورود این ابر از خارج از کشور نیست. ابرها از رطوبت موجود در هوا به وجود میان و اگر در زمان غروب خورشید، به شکل زمان‌گریز از نواحی کوهستانی فیلم‌برداری کنید، دیده میشه که ابرها در مناطقی از آسمان به شکل خود‌به‌خود، ظاهر، و بعد از مدتی ناپدید میشن.

بخش زیادی از ابرهای غیر باران‌زا (بخصوص سیروس) که در آسمان می‌بینید، به همین شکل و به صورت محلی تشکیل شدن و بعد از چند ساعت هم ناپدید میشن و ساختارهای منظمی که درون این ابرها وجود داره هم ناشی از پدیده‌های محلی در جو هست.
موجیم که آسودگی ما عدم ماست

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم ...
نماد کاربر
مدير کل

مدير کل
 
سپـاس : 1032 times

ارسـال : 2260


سن: 34 سال
نام نویسی: 84/2/24

مرد

Re: کشف یک واقعیت خفه کننده!

نوشتهاز سوی candle در سه شنبه 30 آبان 1396 - 21:39

DARKENERGY نوشته است:
... فکر میکنم بخاطر ایمنی پرواز هست که از مناطق مرکزی و کویری عبور نمیکنند... اکثر پروازها در خطی هستن که در مسیرشون پر از فرودگاه
هست تا اگه دچار نقض فنی شدن یا در خطر سقوط قرار گرفتن بتونن تا حد ممکن خودشون رو به نزدیکترین فرودگاه برسونن، یکی دیگه از دلایل هم فکر میکنم بخاطر امنیت خطوط هوایی از خطراتی مثل حمله تروریستی باشه.


سپاس از شما؛ smile072
قطعا ملاحظات بسیاری در گزینش راه های هوائی در نظر گرفته می شود، از جمله همانها که شما نیز به درستی گوشزد کردید و همچنین مواردی دیگر همچون طول کمتر مسیر از فرودگاه های پر ترددی مانند دبی، شارجه و دوحه تا اروپا و آسیای میانه، پوشش رادار اولیه، سرویس دهی در فرودگاهها و مراکز کنترل ترافیک هوایی و ...
اما همین الآن هم کریدور مرکزی نسبتا فعالی که از اصفهان می گذرد (و در تصویر پست اول هم قابل ملاحظه است)، به نظر همه ی شرایط مطلوب را دارد و شاید ملاحظات امنیتی در مورد شهرهائی مثل نطنز و فوردو و ...، باعث شده کریدور اصلی، تا این حد به غرب کشور برده شود.
ADMIN نوشته است:
candle نوشته است:ساختار رشته‌رشته و موازی ابرها، ارتباطی با مواد خروجی از موتور هواپیما نداره. به این ابرها اصطلاحا «پرتوی» یا رادیاتوس radiatus میگیم
بخش زیادی از ابرهای غیر باران‌زا به صورت محلی تشکیل شدن و بعد از چند ساعت هم ناپدید میشن و ساختارهای منظمی که درون این ابرها وجود داره هم ناشی از پدیده‌های محلی در جو هست.

با سپاس از Admin گرامی،
بی گمان آنچه بیان کردید سراسر درست است، اما در این مورد خاص؛ با توجه به فصل سرد سال، خط ناشی از گازهای خروجی موتورهای هواپیماهای جتی که از این کریدور عبور می کنند، از هنگام تشکیل و نیز در حین سیر تحولات تدریجی و حرکت آنها، از همان آغاز و از فاصله ی حدود 200 کیلومتری برایم به خوبی و تمام و کمال قابل مشاهده است. تلاش می کنم در روزهای آینده، چنانچه شرایط جوی، مناسب این نوع مشاهده شد؛ مراتب را به صورت فیلم یا Time Laps ضبط کنم و در سایت آپلود کنم. smile072
نماد کاربر
 
سپـاس : 1547 times

ارسـال : 840


نام نویسی: 93/1/4

ذکر نشده


بازگشت به هواشناسی ، فیزیک جو و ژئوفیزیک

چه کسی هم اکنون اینجاست ؟

کاربرانی که در این تالار هستند: بدون کاربران عضو شده و 2 مهمان