چرخه کارنو

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
koomeh

نام: sa

عضویت : یک‌شنبه ۱۳۹۲/۸/۵ - ۱۵:۵۹


پست: 124

سپاس: 13

چرخه کارنو

پست توسط koomeh »

سلام دوستان ...برای تفیهم چرخه کارنو اگه بخوایم فیلم بسازیم ....شما چه ایده هایی به ذهنتون میرسه ؟؟؟؟؟
چه اندک هستند کسانی که با چشم خود می بینند و با ذهن خود تفکر می کنند . ܓ✿

نمایه کاربر
sunrise

عضویت : یک‌شنبه ۱۳۹۳/۹/۲ - ۰۰:۱۳


پست: 265

سپاس: 115

Re: چرخه کارنو

پست توسط sunrise »

koomeh نوشته شده:سلام دوستان ...برای تفیهم چرخه کارنو اگه بخوایم فیلم بسازیم ....شما چه ایده هایی به ذهنتون میرسه ؟؟؟؟؟

دروداگر منظورتون تفهیم بوسیله مثلا انیمیشنی هست،این ایده که درون یک سیلندر مثل سیلندر خودروهست،میتونه کمک کنه

مرحله 1 (در شکل، سمت راست بالا)ابتدا سیلندری که ماده کاری درونش تحت فشاره،همزمان با گرفتن گرما، منبسط و همدما گرما دریافت میکنه تا درواقع با انبساط درین حالت شروع کننده چرخه ای باشه که انرژی گرما رو بوسیله ی انبساط و انقباض سیلندر، به کار تبدیل میکنه... :
البته تو این مرحله مهم ثابت بودن دمای ماده کاری هست(فرایند همدما) و منبع گرما میتونه خارج یا داخل سیلندر باشه،که اگر داخل باشه باید بدنه عایق شود تا گرمای داده شده به بیرون نشت نکنه.
مرحله2 ( سمت راست پایین): برای رسیدن دما به منبع سرد که معمولا محیطِ معمولیه اطراف هست مثل هوای اطراف یا رودخانه یا... ،ماده بی دررو منبسط میشه
***در مورد اینکه چرا باید قبل از رفتن به منبع سرد،باید انبساط داشت احتمالا دلیل اینه که در مرحله 3 و با کم شدن بیشتره حجم ودرنتیجه با حرکت دادن بیشتر به سیلندر میتونه باعث کار بیشتر بشه و از طرفی باید بی دررو باشه چون اگه سیلندر بازم گرما بگیره سختتر فشرده میشه ***
مرحله 3 (سمت چپ پایین): سیلندر فشرده میشه با نرخی که دمای ماده خیلی با محیط اختلاف پیدا نکنه و حدالامکان همدما باشد؛وانرژی گرمایی ای که در مرحله اول گرفته رو به محیط سرد پس میده در حدی که برای مرحله بعد مناسب باشه.
مرحله 4:ماده فشرده میشه ودرواقع یکی از علتهای پس دادن گرما در مرحله قبل همین هست که ماده راحتتر فشرده بشه و درعین حال به دمای منبع گرم برسد و به علاوه چرخه بتونه ادامه پیدا کنه یعنی با انبساط و انقباض پی درپی سیلندر،از ماشین گرمایی، کار خروجی بدست اورد که البته مقداری ازین کار خروجی هم میتونه صرف اعمال فشار در هر مرحله به سیلندر برای همین انبساط و انقباض باشه.


دقت کنید اون نیروهای وارد شده توسط خوده ماده کاری به قسمت متحرک سیلندر، ک بدلیل سرد و گرم شدن ودرنتیجه انبساط و انقباض بوجود اومده و حاصل گرمای ورودی بوده(مرحله1)؛ باعث کارخروجیست....
----------------------
در شکل، عدد فرضی 300 کل انرژی گرمایست که در این چرخه به ماده کاری داده شده و 200 که در مرحله سه خارج شده همونطورکه دربالا هم ذکرشد گرماییست که باید خارج(تلف) بشه تا چرخه ادامه پیدا کنه...
شما دسترسی جهت مشاهده فایل پیوست این پست را ندارید.

ارسال پست