به نام خدا
با سلام خدمت تمامی دوستان
کسی میدونه کمربند ماشین چه طوری کار میکنه؟(منظورم اینه که موقعی که باسرعت به سمت جلو پرت میشی میگیرتت)
کمربند ماشین
-
عضویت : شنبه ۱۳۹۰/۳/۱۴ - ۱۹:۵۲
پست: 71-
سپاس: 28
تماس:
Re: کمربند ماشین
سلام
تا حالا بازشون نکردم ولی فکر کنم تیغه هایی روی اون محوری که کمربند پیچیده شده قرار داره،
وقتی کمر بند سریع کشیده میشه تیغه ها همراه محور سریع میچرخند و نیروی گریز از مرکز تیغه ها رو باز میکنه و با بارخورد با حلقه بالایی گیر میکنن و کمربند دیگه کشیده نمیشه
تا حالا بازشون نکردم ولی فکر کنم تیغه هایی روی اون محوری که کمربند پیچیده شده قرار داره،
وقتی کمر بند سریع کشیده میشه تیغه ها همراه محور سریع میچرخند و نیروی گریز از مرکز تیغه ها رو باز میکنه و با بارخورد با حلقه بالایی گیر میکنن و کمربند دیگه کشیده نمیشه
- mmeftahpour
نام: مسعود مفتاح پور
عضویت : یکشنبه ۱۳۸۶/۱۰/۲ - ۱۲:۴۲
پست: 457-
سپاس: 394
Re: کمربند ماشین
سلام
كمربند هاي فعلي سه نسل دارند. 1. كمربند دو نقطه اي استاتيك (مثل وانت يا كمربند عقب وسط خودرو ) 2. كمربند ديناميك سه نقطهاي (مثل كمربندهاي جلو و يا كمربندهاي عقب طرفين ) 3. كمربند ديناميك سه نقطه اي با پيش كشنده و محدود كننده نيرو
اول بگم كل تصادف و متلاشي شدن خودرو كمتر از 50 ميلي ثانيه اتفاق مي افتد و در اين فاصله تجهيزات ايمني از قبيل كمربند و ايربگ بايد وظيفه خود را بدرستي انجام دهند.
خوب كمربند وانت كه احتياج به توضيح ندارد يك تسمه است كه با برخورد راننده مشابه يك جسم صلب عمل نموده و جلوي حركت راننده را ميگيرد.
براي قفل شدن قرقره كمربند هاي ايمني سه سناريو مطرح است. 1: قفل شتاب تسمه 2: قفل شتاب خودرو 3:قفل زاويه خودرو
قفل سرعت : روش قفل شدن تسمه كمربندهاي ديناميك مشابه هم هست. تسمه دور يك قرقره مركزي پيچيده شده و انتهاي اين قرقره در داخل يك چرخدنده جغجغه اي قرار دارد . (مشابه مكانيزمي كه براي قفل و سفت كردن تور واليبال استفاده مي شود.) با چرخش سريع قرقره ، زبانه داخلي بدليل نيروي گريز از مركز خارج شده و با دندانه ها درگير مي شود. ( اين سرعت توسط نيروي فنر مارپيچ روي قطعه قابل تنظيم است. ( در اين حالت تسمه با حركت شتابدار كشيده مي شود و حداكثر شتاب اعمالي مابين 1g و 2g مي باشد.
قفل زاويه و قفل شتاب خودرو : در صورتيكه شتاب ترمز خودرو بيش از 0.45g و يا زاويه انحراف خودرو بيش از 12 درجه باشد. با استفاده از يك ساچمه كه داخل يك كاسه پلاستيكي داخل جمع كن كمربند مي باشد زبانه قفل تحريك و قفل اتفاق مي افتد.
لازم بذكر است در طراحي خودرو بر اساس ECE R16 (استاندارد بين المللي ) معيار تصادف برخورد با 56 كيلومتر در ساعت است كه پس از آن نيروي وارد بر سينه – سر و شكم همچنين جابجايي سر – سينه و باسن اندازه گيري مي شود كه بايد در محدوده استانداردي باشد.
ولي سيستم آخر پيش كشنده و محدود كننده نيرو در خودروهاي پيشرفته نظير 206 با استفاده از فيدبك ACU ايربگ راننده را با كشش كمربند به سمت عقب كشيده و با آرامي رها مي كند.
كمربند هاي فعلي سه نسل دارند. 1. كمربند دو نقطه اي استاتيك (مثل وانت يا كمربند عقب وسط خودرو ) 2. كمربند ديناميك سه نقطهاي (مثل كمربندهاي جلو و يا كمربندهاي عقب طرفين ) 3. كمربند ديناميك سه نقطه اي با پيش كشنده و محدود كننده نيرو
اول بگم كل تصادف و متلاشي شدن خودرو كمتر از 50 ميلي ثانيه اتفاق مي افتد و در اين فاصله تجهيزات ايمني از قبيل كمربند و ايربگ بايد وظيفه خود را بدرستي انجام دهند.
خوب كمربند وانت كه احتياج به توضيح ندارد يك تسمه است كه با برخورد راننده مشابه يك جسم صلب عمل نموده و جلوي حركت راننده را ميگيرد.
براي قفل شدن قرقره كمربند هاي ايمني سه سناريو مطرح است. 1: قفل شتاب تسمه 2: قفل شتاب خودرو 3:قفل زاويه خودرو
قفل سرعت : روش قفل شدن تسمه كمربندهاي ديناميك مشابه هم هست. تسمه دور يك قرقره مركزي پيچيده شده و انتهاي اين قرقره در داخل يك چرخدنده جغجغه اي قرار دارد . (مشابه مكانيزمي كه براي قفل و سفت كردن تور واليبال استفاده مي شود.) با چرخش سريع قرقره ، زبانه داخلي بدليل نيروي گريز از مركز خارج شده و با دندانه ها درگير مي شود. ( اين سرعت توسط نيروي فنر مارپيچ روي قطعه قابل تنظيم است. ( در اين حالت تسمه با حركت شتابدار كشيده مي شود و حداكثر شتاب اعمالي مابين 1g و 2g مي باشد.
قفل زاويه و قفل شتاب خودرو : در صورتيكه شتاب ترمز خودرو بيش از 0.45g و يا زاويه انحراف خودرو بيش از 12 درجه باشد. با استفاده از يك ساچمه كه داخل يك كاسه پلاستيكي داخل جمع كن كمربند مي باشد زبانه قفل تحريك و قفل اتفاق مي افتد.
لازم بذكر است در طراحي خودرو بر اساس ECE R16 (استاندارد بين المللي ) معيار تصادف برخورد با 56 كيلومتر در ساعت است كه پس از آن نيروي وارد بر سينه – سر و شكم همچنين جابجايي سر – سينه و باسن اندازه گيري مي شود كه بايد در محدوده استانداردي باشد.
ولي سيستم آخر پيش كشنده و محدود كننده نيرو در خودروهاي پيشرفته نظير 206 با استفاده از فيدبك ACU ايربگ راننده را با كشش كمربند به سمت عقب كشيده و با آرامي رها مي كند.
شما دسترسی جهت مشاهده فایل پیوست این پست را ندارید.
-
عضویت : چهارشنبه ۱۳۹۰/۴/۱ - ۱۳:۱۴
پست: 27-
Re: کمربند ماشین
به نام خدا
سلام ببخشید یه مدتی نبودم ممنون از راهنمایی تون تو متن نوشتین قرقره ی جغجغه ای میشه دربارش توضیح بدین ؟
سلام ببخشید یه مدتی نبودم ممنون از راهنمایی تون تو متن نوشتین قرقره ی جغجغه ای میشه دربارش توضیح بدین ؟
- mmeftahpour
نام: مسعود مفتاح پور
عضویت : یکشنبه ۱۳۸۶/۱۰/۲ - ۱۲:۴۲
پست: 457-
سپاس: 394
Re: کمربند ماشین
سلام
چرخ دنده جغجغه اي مثل شكلي كه كشيدم بصورت يكطرفه عمل مي كند . مشابه شكل در صورتيكه در يك جهت چرخانده شود مي چرخد و در خلاف جهت قفل مي شود.
چرخ دنده جغجغه اي مثل شكلي كه كشيدم بصورت يكطرفه عمل مي كند . مشابه شكل در صورتيكه در يك جهت چرخانده شود مي چرخد و در خلاف جهت قفل مي شود.