اجزای اتومبیل

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
pph

نام: پیمان پارسا

محل اقامت: بروجرد

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۰/۱۰/۱۹ - ۲۰:۴۷


پست: 35

سپاس: 3

جنسیت:

تماس:

اجزای اتومبیل

پست توسط pph »

اجزای اتومبیل
رادیاتور:
رادیاتور محفظه ای است به صورت شبکه های جدا از هم، که آب را در خود نگه می دارد و هنگامی که ماشین روشن است آب در شبکه های آن به چرخش درآمده و به قسمت های مختلف موتور ارسال می شود و در انواع دو لول و سه لول و چهار لول می باشد.

ترموستات:
ترموستات مانند یک سوپاپ خودکار می باشد که از درجه ی حرارت آب موتور فرمان می گیرد و در هنگام سرد بودن آب موتور راه خروجی را می بندد و در هنگام گرم شدن، راه آب خروجی را باز می کند و با این عمل درجه حرارت آب موتور را ثابت نگه می دارد و در دو نوع می باشد:1- فانوسی 2- بیمتالی

درب رادیاتور:
درب رادیاتور در دو نوع می باشد: ساده و سوپاپ دار. در رادیاتور های امروزی به طور کلی از درب های سوپاپ دار استفاده می شود که این درب ها فشار آب داخلی رادیاتور را افزایش داده و چون با افزایش فشار آب، نقطه ی جوش آب افزایش پیدا می کند آب رادیاتور دیرتر گرم می شود.

پروانه:
پروانه در دو نوع شش پر و هشت پر می باشد و در پشت رادیاتور قرار می گیرد و باعث خنک کردن آب در رادیاتور می شود و به وسیله شمع پروانه به دینام و چرخ دنده میل لنگ مرتبط است.

واتر پمپ:
واتر پمپ به معنای پمپ آب می باشد و در قسمت جلوی موتور به پروانه متصل است. واتر پمپ از نوع پمپ گریز از مرکز می باشد و ورودی آن از مرکز محور می باشد و به طور شعاعی به خارج از مرکز پرتاب می کند و دارای دو فنر ( مکش و فشاری ) می باشد.

کویل:
کویل ترانسفورماتور فشار قوی است که وظیفه دارد ولتاژ ضعیف باطری را بین 5 هزار تا 25 هزار ولت افزایش دهد و این دو عدد در شرایط مختلف کاری موتور می باشند.

دلکو:
دستگاهی است که وظیفه آن تقسیم ولتاژ قوی بین شمع های موتور، به کمک چرخش چکش برقی و قطع و وصل مدار اولیه ی جرقه به وسیله ی باز و بسته شدن دهانه ی پلاتین و تنظیم جرقه ی مناسب می باشد.

وایر شمع:
وظیفه وایر شمع انتقال جریان الکتریسیته از دلکو به سر شمع می باشد و در دو نوع وجود دارد که نوع اول سیمی و نوع دیگر ابریشمی است و در هنگام استفاده همگی باید از یک نوع وایر شمع باشند.

شمع:
شمع به عنوان مهم ترین قسمت مدار جرقه زنی محسوب می شود که ولتاژ تقویت شده کویل را به صورت قوس الکتریکی ( جرقه ) در اتاق احتراق مصرف می کند.

دینام:
در اثر جرقه زدن، باطری ضعیف می شود. پس برای تقویت برق باطری از ژنراتور یادینام استفاده می شود و نیز انرژی مکانیکی را به الکتریکی تبدیل می کند.

استارت :
دستگاهی است که انرژی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل کرده و باعث می شود که چرخ طیار (فلایویل) و میل لنگ را به حرکت درآورد و باعث روشن شدن موتور شود.

اتوماتیک استارت:
اتوماتیک در واقع یک کلید دارای دو سیم پیچ می باشد و قادر است جریانی حدود 200 الی 300 آمپر را از خود عبور دهد و باعث فعال شدن استارت می شود و با استارت همراه است.

باطری:
دستگاهی است که می تواند جریانی از برق مستقیم تولید کرده و در خود ذخیره کند و دارای دو قطب مثبت (+) و منفی (–) می باشد.

اگزوز:
سیستم اگزوز وظیفه دارد گازهای خروجی موتور را ضمن بی صدا کردن آن، به عقب وسیله نقلیه انتقال دهد و در بعضی از دستگاه های اگزوز تجهیزات مخصوص به کار می رود که دود اگزوز را تصفیه و بی خطر می کند. ( گازهای اگزوز سمی، کشنده و خطرناک هستند.)

منیفولد دود:
منیفولدهای دود با اشکال مختلف ساخته می شوند. در یک موتور ردیفی، منیفولد در کنار موتور قرار می گیرد و در یک موتور V شکل به هر یک از بلوک سیلندر یک منیفولد دود نصب می شود. وظیفه دیگر منیفولد دود، گرم کردن منیفولد گاز در موقع سرد بودن می باشد که با این وسیله سوخت به صورت بخار درآمده و از مایع شدن آن جلوگیری می کند.

منیفولد گاز:
منیفولد گاز تقریبا مشابه منیفولد دود می باشد که با اشکال مختلف ساخته می شود و در کنار موتور بین کاربراتور و سر سیلندر قرار می گیرد. وظیفه آن رساندن سوخت و هوایی که کاربراتور مخلوط می کند به وسیله این رابط (منیفولد گاز ) به شکل گازی به محفظه احتراق در سر سیلندر می باشد.

باک:
منبعی است که سوخت لازم را در خود نگهداری می کند. باک از چند قسمت عمده تشکیل شده که عبارتند از: 1- سیستم تشکیل دهنده که برای مشخص نمودن مقدار بنزین در باک تعبیه می شود و 2- ورقه های موج گیر که باعث می شود بنزین موجود در باک حالت یکنواخت داشته باشد.

پمپ بنزین:
دستگاهی است که بین باک و کاربراتور و در یک طرف بلوکه سیلندر قرار می گیرد. وظیفه آن مکش بنزین از باک به کاربراتور می باشد که به وسیله لوله های بنزین مرتبطند و پمپ بنزین در دو نوع پمپ بنزین مکانیکی و پمپ بنزین های الکتریکی وجود دارد و اکثر پمپ بنزین ها در سمت چپ قرار می گیرند
( سمت راننده )

کاربراتور:
کاربراتور مهم ترین قطعه در سیستم سوخت رسانی می باشد و وظیفه اصلی آن تهیه مخلوط مناسبی از هوا و سوخت (بنزین) برای شرایط مختلف کار موتور می باشد. ( میزان سوخت و هوا به میزان معین )

اویل پمپ:
اویل پمپ یا پمپ روغنی به منزله درب موتور می باشد و به طور کلی در دو نوع دنده ای و روتوری می باشد و نیروی خود را به وسیله چرخ دنده از سوپاپ می گیرد و وظیفه آن مکش روغن از کارتر و فرستادن آن به مدار روغن کاری است.

فیلتر:
فیلتر برای تصفیه روغن استفاده می شود و در دو نوع پارچه ای و کاغذی استفاده می شود. فیلتر پارچه ای را از کتان می سازند و در بین دو لایه پارچه معمولاً از براده چوب استفاده می کنند و همچنین فیلتر روغنی دارای سوپاپ فرعی می باشد که در قسمت بالای آن قرار دارد و در موقع بسته شدن فیلتر سوپاپ باز شده و روغن تصفیه نشده از این مدار عبور می کند.

سوپاپ فشار:
در مدار روغن کاری یک سوپاپ فشار به کار رفته است که در طرف جلوی پایه فیلتر بسته می شود و وظیفه این سوپاپ ثابت نگه داشتن فشار روغن در مدار روغن کاری است که فشار روغن در مدار در حالتی که موتور گرم است بین 9/2 تا 2/3 اتمسفر است (یا 41 تا 45 psi )

گیژ روغن:
میزان روغن در کارتر را نشان می دهد.

سر سیلندر:
قسمت بالای هر موتور را تشکیل می دهد و برای باز کردن آن باید به نکات مهمی توجه کرد و در دو نوع چدنی و آلومینیومی می باشد.

سوپاپ:
سوپاپ ها درحقیقت به عنوان دریچه هایی برای ورود و خروج سوخت می باشد که یک سوپاپ تشکیل شده از: ساق سوپاپ - گاید سوپاپ - سیت سوپاپ - سر سوپاپ

واشر سر سیلندر:
واشر سر سیلندر برای آب بندی کردن بین سر سیلندر و بلوکه سیلندر و همچنین آب بندی کردن محفظه احتراق نسبت به بیرون و مجاری آب استفاده می شود و جنس آن از: 1- آز بست فولادی 2- آز بست با حلقه های فلزی 3- مسی آز بستی 4- آلومینیوم تنها می باشد.

پیستون:
قطعه ای استوانه ای شکل می باشد که شکل ایده آل و مقطع آن باید به صورت دایره باشد اما در حقیقت پیستون را به شکل بیضی می سازند. قطر پیستون در خلاف محور گژن پین بیشترین اندازه دارد و در جهت محور گژن پین کمترین اندازه دارد و جنس آن نیز از چدن و آلومینیوم می باشد.

رینگ ها:
جنس رینگ معمولاً از چدن می باشد و قطر آنها کمی بیشتر از قطر پیستون در نظر گرفته می شود. تا در هنگام قرار گرفتن در سیلندر به علت خاصیت فنری که دارد به جداره سیلندر فشار وارد کرده و آب بندی لازم را ایجاد نماید.در موتورهای چهار زمانه معمولا دو رینگ کمپرسی و یک رینگ روغنی وجود دارد.

گژن پین:
میله ای است توخالی که شاتون را به پیستون متصل می کند و برای اینکه حالت خمش وجود داشته باشد بر روی آن و پس از تهیه آن از فولاد و ستون خارجی آن را سفت می کنند و برای اتصال آن از سه روش 1- شناور 2- نیم شناور 3- روش پرسی و برای باز کردن آن از آب جوش و روغن داغ استفاده می شود.

شاتون:
میله ایست رابط بین پیستون و میل لنگ که حرکت خطی پیستون را به حرکت دوار میل لنگ تبدیل می کند.

فلایویل یا چرخ طیار:
وظیفه فلایویل یا چرخ طیار منظم کردن حرکات ناموزون میل لنگ و همچنین درگیر شدن با دنده استارت می باشد.

برای دریافت این مطلب به وبسایت من مراجعه کنید.

ارسال پست