کاربرد مواد نانو در خودرو ها

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
chester

نام: امیر

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۰/۱۱/۱۰ - ۱۶:۳۳


پست: 413

سپاس: 119

جنسیت:

تماس:

کاربرد مواد نانو در خودرو ها

پست توسط chester »

کاربرد فناوری نانو در خودرو

فناوری نانو

فناوري نانو به سه سطح قابل تقسيم است: مواد، ابزارها و سيستم ها. موادي که در سطح نانو در اين فناوري به کار مي رود، را نانو مواد مي گويند. ماده ي نانو ساختار، به هر ماده اي که حداقل يکي از ابعاد آن در مقياس نانومتري (زير 100 نانومتر) باشد اطلاق مي شود. اين تعريف به وضوح انواع بسيار زيادي از ساختارها، اعم از ساخته دست بشر يا طبيعت را شامل مي شود. منظور از يک ماده ي نانو ساختار، جامدي است که در سراسر بدنه آن انتظام اتمي، کريستال هاي تشکيل دهنده و ترکيب شيميايي در مقياس چند نانومتري گسترده شده باشند. در حقيقت اين مواد متشکل از کريستال ها يا دانه هاي نانومتري هستند که هر کدام از آنها ممکن است از لحاظ ساختار اتمي، جهات کريستالوگرافي يا ترکيب شيميايي با يکديگر متفاوت باشند.

نانوکامپوزیت ها

مواد کامپوزیتی مواد مهندسی ای هستند که از دو یا چند جزء تشکیل شده اند به گونه ای که این مواد مجزا و در مقیاس ماکروسکوپی قابل تشخیص هستند. کامپوزیت از دو قسمت اصلی ماتریکس(زمینه) و تقویت کننده(پرکننده) تشکیل شده است. ماتریکس با احاطه کردن تقویت کننده آن را در محل نسبی خودش نگه می دارد و تقویت کننده موجب بهبود خواص مکانیکی ساختار می گردد.

یکی از گسترده ترین کاربردهای فناوری نانو در صنعت خودرو تا کنون ساخت نانو کامپوزیت ها بوده است. از آنجا که در نانوکامپوزیت ها، ذرات بسیار ریز (نانوذرات)، استحکام و دوام رزین را بسیار بالا می برند، جایگزین مواد مرسوم مانند میکا و تالک شده اند. اما علاوه بر ویژگی های فیزیکی بهتر، این کامپوزیت ها دارای دو برتری دیگر نیز می باشند:

نخست اینکه نانوذرات با ایجاد ماتریکس (زمینه) یکنواخت و هموار به طور قابل توجهی زیبایی بیشتر را فراهم می کنند و بنابراین نانو کامپوزیت ها سطح زیبا تر و رنگ های شفاف تری دارند.

همچنین نانوکامپوزیت ها به دلیل نیاز به مواد تقویت کننده ی کمتر، تا حدود بیست درصد نسبت به کامپوزیت های رایج سبک ترند.

نانولايه ها:

در دنياي کنوني تغييرات سطحي به يک فرايند مهم و اساسي تبديل شده است. در اين مورد روش هايي شامل ايجاد لايه هاي نازک يا پوشش ها بر روي سطوح، افزايش کارآيي و محافظت سطوح را به دنبال دارد. رسوب يک لايه نازکنانولايه براي پوشش دهي در اکثر صنايع جايگاه مهمي يافته است. نانولايه ها داراي يک ساختار نانو ذره اي مي باشند که اين ساختار يا از توزيع نانوذرات در لايه ايجاد مي شود و يا به وسيله يک فرايند کنترل شده، يک نانو ساختار در حين رسوب ايجاد مي شود. فيلم هاي نانويي لايه نازک، که بر روي سطح يک زير پايه نشانده مي شوند کاربردهاي عمدتاً الکترونيکي دارند. همانند زيرلايه ها، خازن ها، قطعات حافظه، آشکارسازهاي مادون قرمز و راهنماهاي موجي.

کاربرد فناوری نانو در خودرو ها

• 1- پيل سوختي

• ذخيره هيدروژن توسط نانولوله هاي کربني

• سوخت ماشين هايی که با پيل سوختی کار می کنند، هيدروژن است. هيدروژن از هيدروليز آب تهيه می شود. هيدروژن در آند پيل به هيدروژن با بار مثبت و الکترون تبديل می شود. هيدروژن با بار مثبت از غشای پليمری نانومتری که تنها هيدروژن با بار مثبت را با زده بالا از خود عبور می دهد، می گذرد. الکترون نيز در مدار باعث حرکت ماشين می گردد. در کاتد هيدروژن با بار مثبت عبوری با الکترون و اکسيژن موجود در هوا واکنش می دهد و بخار آب تشکيل می شود که از طريق لوله اگزوز ماشين خارج می شود.

• در ماشين مخازن ذخيره هيدروژن جاسازی می شود که در صورت استفاده از نانولوله های کربنی در اين مخازن می توان مقدار زيادی هيدروژن را در فضای کم ذخيره نمود.

• استفاده از نانولوله های کربنی در الکترودهای پيل امکان تبادل الکترون بيشتری را فراهم می آورد.

مزيت های استفاده از فناوری پيل سوختی:

• عدم استفاده از سوخت های نفتی که تجديدناپذيرند.

• عدم آلودگی هوا و در نتيجه زيان نرسيدن به محيط زيست

شيشه ضد آب در خودرو

• يکي از شناخته شده ترين مزيت هاي فناوري نانو اثر نيلوفري ست که سطوح خود تميز شونده را امکان پذير مي سازد. به سبب ساختار بسيار صاف و يکنواخت سطح گل نيلوفر، قطرات آب و گرد غبار از روي گلبرگ ها مي لغزند بي آنکه اثري روي آنها به جاي گذارند.

• بنابراين اگر سطوح اجسام داراي ساختار بسيار صاف و صيقلي (در مقياس نانو) باشند، ذرات آلودگي و همچنين آب روي آنها باقي نخواهد ماند.

• رنگ ها و پوشش هاي سقف خودرو که اين اصل طبيعي را به کار مي برند امروزه در بازار موجود مي باشند. ساختار نانويي اين سطوح، از جمع شدن ذرات آلودگي و قطرات بسيار ريز آب نيز جلوگيري مي کند. همچنين رينگ هاي خود تميز شونده نيز با استفاده از اين ويژگي در حال توليد هستند.

• همچنين پوشش نانويي در حال توليد است که با اضافه کردن آن به سطح شيشه خودرو (براي مثال به روش اسپري کردن)،فرورفتگي هاي بسيار ريز سطح شيشه را پر کرده و سطح صاف و بدون پستي و بلندي ايجاد مي کند و در نتيجه قطرات ريز آب و گرد و غبار روي شيشه باقي نمي ماند و بنابراين موجب افزايش ديد راننده، استهلاک کمتر برف پاکن ها و نياز کمتر به شستشوي شيشه و همچنين بهبود ديد در شب در نتيجه کاهش انعکاس مضر نور مي شود.



رنگ خودرو

• استفاده از نانو تكنولوژي در رنگ باعث افزايش كيفيت رنگ و كاهش مصرف آن مي گردد . نانوتكنولوژي به دو صورت به اين بخش كمك مي كند ، يكي در انتخاب مواد مناسب در رنگ و ديگري در روش هاي بهينه رنگ كردن . نانو ذرات با اندازه هاي مختلف ، نورهايي با فركانس هاي متفاوت ساطع مي كند كه مي تواند براي توليد رنگ هاي گوناگون مورد استفاده واقع شوند .
امروزه با گسترش تكنولوژي نانو، رنگ هاي پايه آبي نيز از اين امر متأثر گشته اند ، مزاياي عالي اين نوع رنگ ها با اعمال اين تكنولوژي دو چندان شده است . اين رنگها از رزين هاي ديسپرس شونده در آب با ابعاد نانو و نيز از نانو پيگمنت ها و افزودني هايي در اندازه نانو استفاده مي شودكه باعث كيفيت بهتر رنگهاي معمولي پايه آبي گرديده است .

از جمله ويژگيهاي اين محصولات مي توان به موارد ذيل اشاره نمود :

• - داراي خواص مكانيكي ويژه اي هستند .
- داراي خواص ضد خوردگي ويژه اي هستند .
- استفاده از نانو پيگمنت ها باعث افزايش نفوذ اين نوع پوششها به درون شكافها و منافذ بسيارريز موجود در سطح فلز ميگردد .
- با استفاده از رنگهاي نانو چسبندگي روي سطح هفتاد مرتبه بيشتر مي شود .
- ضخامت اعمال سيستم پوششي نانو فقط 30 ميكرون مي باشد كه در مقايسه با ضخامت رنگهاي معمولي بسيار پايين مي باشد و موجب صرفه جويي در مصرف رنگ مي شود .
- به دليل پايين بودن درصد حلالهاي فرار با محيط زيست سازگارند .
- از لحاظ ظاهري فيلم حاصله بسيار صاف و براق است .

• از ديگر تأثيرات نانو در صنعت رنگ ، توليد رنگهايي در مقياس نانو است كه دود را مي بلعند . در اين نوع رنگ نانو ذرات كروي شكل دي اكسيد تيتانيوم و كلسيم كربنات با قطر حدود 30 نانومتر بايك پليمر پايه سيليكوني (پلي سيلواكسان) مخلوط مي شوند ، اين پليمر متخلخل است و همين مزيت موجب ميگردد كه گازهاي NOx با نامهاي كلي نيتريك اكسايد و نيتروژن دي اكسايد ، كاملاً جذب آن گردد . سپس گازها به ذرات تيتانيوم دي اكسايد مي چسبند ، اشعه ماوراء بنفش نور خورشيد جذب ذرات مي‌شود و با استفاده از اين انرژي NOx در يك واكنش شيميايي به اسيد نيتريك تبديل مي شود و اسيد حاصله يا با باران شسته مي شود و يا بوسيله كلسيم كربنات بازي خنثي مي گردد .به علت ريز بودن ذرات رنگ حاصله بسيار شفاف و روشن است براي به دست آوردن رنگ دلخواه مي توان از رنگدانه هاي مناسب استفاده كرد ، اولين محصولي كه به بازار عرضه خواهد شد سفيد مي باشد .عمر مفيد اين رنگ با توجه به دوام كربنات كلسيم در حدود پنج سال مي باشد .

• از ديگر كاربردهاي جالب توجه استفاده از نانو لوله هاي كربني در رنگ مي باشد . فيبريل ها ساختارهاي ويژه اي مي باشند كه از نانو لوله هاي كربني ساخته مي شوند و خاصيت رسانايي بالايي دارند . فيبريل ها از لحاظ شكل ظاهر شبيه به رشته هاي ماكاروني در ابعاد ميكروسكوپي هستند ، قطر خارجي آنها 10 نانومتر و قطر داخلي آنها 5 نانومتر و طول آنها از 1 تا 10 ميكرون متغير مي باشد .
كاربرد فيبريل ها در رنگ باعث رسانايي آن مي گردد و مي توان از آن براي رنگ كردن خودرو به طريق قطره هاي باردار شده استفاده نمود .

• در اين روش (الكترواستاتيكي)رنگ و قسمت هايي را كه قرار است رنگ شوند ، باردار مي كنند تا جاذبة الكتريكي بين آن دو باعث جذب رنگ توسط آن قسمت شود و بدين ترتيب كارايي رنگ چه از لحاظ كيفيت و چه از لحاظ كميـّت ( ميزان رنگ مصرفي ) ارتقا مي يابد . در اين روش رنگ بطور دقيق روي سطح مورد نظر مي نشيند و از پراكنده شدن آن جلوگيري مي شود و در نتيجه كارايي آن بالا رفته و سريع و تميز و مقرون به صرفه مي‌شود . همچنين اين روش باعث كاهش انتشارات سمي
فرار مي‌شود .
كارايي رنگ الكترواستاتيكي چهار برابر بيشتر از رنگ به روش اسپري مي باشد . به اين معني كه 80% از رنگ در روش الكترواستاتيكي روي قسمت مورد نظر مي نشيند در صورتيكه اين مقداردر روش‌هاي معمول 20% مي باشد .

• فناوري پوشش دهي مبتني بر نانو تكنولوژي ،چه از طريق فرايند هاي سل- ژل و چه روش‌هاي نانو ذره اي كاربردهايي را ارائه مي دهند كه در صنعت خودرو داراي جذابيت تجاري مي باشند .
در زمينة پنجره هاي فتوكروميك و الكتروميك ( پنجره هايي كه به ترتيب تحت تأثير نور و الكتريسيته تغيير رنگ مي دهند ) تحقيقاتي صورت گرفته است و با تعداد زيادي از روش هاي مبتني بر نانو ذرات و فرايند سل- ژل مي توان آنها را توليد كرد .
روغن ‌ها و روان کننده ها

• بعضي از نانومواد معدني فولرين، مي توانند به عنوان روان کننده استفاده شوند. اين روغن‌ها نسبت به روغن هاي رايجي که داراي افزودني هاي روان کننده هستند، خاصيت روان کنندگي بسيار موثرتري دارند. به اين معني که نانو مواد معدني فولرين‌مانند(Ifs) نسبت به روغن هاي قديمي خوردگي و فرسايش کمتري را در سطح تماس قطعات ايجاد مي کنند. اين نانومواد از راههاي مختلفي سنتز شده و به صورت خالص به دست مي‌آيند. البته يافتن فرايند سنتز مناسب جهت توليد به مقدار فراواني از محصول باهزينه پايين اولويت برنامه محققان است چرا که با توليد انبوه و ارزان اين محصول مي توان آن را به صورت صنعتي به بازار ارائه داد. به مجرد اين که براي اولين بار فولرين ها و نانولوله هاي کربني کشف و ارائه شدند، نانومواد فولرين‌شکل بدون کربن از WS2( دي سولفيد تنگستن) و نانولوله هاي WS2 نيز در سال 1992توسط Tenne و همکارانش ارائه شد. اين دسته از مواد با ساختاري که توصيف شد مواد معدني فولرين‌مانندWS2 نام گذاري شدند.

• از ميان Ifs ها، آن دسته که داراي سولفيد فلزات واسطه است(Ifs- WS2 ) به دليل خواص فيزيکي و شيميايي منحصر به فرد خود، بيش از ديگران مورد توجه محققان قرارگرفته است. در کنار خاصيت روان کنندگي عالي اين مواد، Ifs ها براي مصارف مختلف ديگري نيز به کارگرفته مي شوند که از آن جمله مي توان به استفاده آنها در ادوات الکتروني، کاتاليست‌ها، تجهيزات ذخيره هيدروژن بصورت الکتروشيميايي، جاذب ها، فيلم هاي حساس به نور و نوکهاي(Tip) فوق العاده حساس براي پيمايش ميکروسکوپي اشاره کرد.

• به دليل همين کاربردهاي متنوع و خواص جالب توجه Ifs ها، دانشمندان شديدا علاقمند به يافتن راههاي جديدي براي سنتز اقتصادي تر اين دسته از مواد هستند. پروفسور Haibin Yang who و دکتر Shikai liu نويسنده گزارش مربوط به اين خبر، معتقد هستند که آينده تجاري نانومواد فولرين‌مانند مانند Ifs- WS2 درخشان است، البته منوط به اين که فرآيند سنتز آنها نيزمقرون به‌صرفه باشد. پروفسور Yang در مصاحبه با Nanowerk توضيح داد که آنها توانسته‌اند با استفاده از يک روش ساده، نانومواد Ifs- WS2 را سنتز کنند. اين سنتز از طريق واکنش پودر گوگرد (S) با نانوذرات تري اکسيد تنگستن در اتمسفر هيدروژن و دماي 500 تا 650 درجه سانتي گراد انجام شده است. کنترل اين فرآيند بسيار ساده بوده و از طريق آن مي توان Ifs- WS2 ها را بصورت خالص و با هزينه کم به توليد انبوه رساند.

لاستيک

• موارد استفاده از فناوري نانو در لاستيك عبارت از نانو فيلرها و نانو كامپوزيت ها مي باشد . اين مواد به لاستيك ها خواص ويژه اي مي بخشد . بر اساس آمار BSF بازار نانو كامپوزيت در سال 2005 به ميزان 200 بيليون يورو و در سال 2015 به ميزان1200بيليون يورو پيش بيني شده است . با توجه به تحقيقات بعمل آمده چهار ماده نانومتري در صنعت لاستيك سازي كاربرد فراواني پيدا كرده اند . اين چهار ماده عبارتند از :
- اكسيد روي نانومتري
- نانو كربنات كلسيم
- الماس نانومتري
- ذرات نانومتري خاك رس

• با افزودن اين مواد به تركيبات لاستيك به دليل پيوند هايي كه در مقياس اتمي بين اين مواد و تركيبات لاستيك صورت مي گيرد ، علاوه بر بهبود خواص فيزيكي باعث افزايش مقاومت سايشي ، افزايش استحكام ، بهبود خاصيت مكانيكي ، افزايش حد پارگي و حد شكستگي نيز مي گردد .
در زيبائي ظاهري لاستيك نيز تأثير گذاشته و باعث لطافت ، همواري ، صافي و ظرافت شكل ظاهري لاستيك مي گردد
مبدل های کاتالیستی

• همانطور که می دانید اگر احتراق به طور کامل و ایده آل رخ دهد خروجیهای حاصل از آن، آب، نیتروژن (N2) و دی اکسید کربن (CO2) می باشد و اگر احتراق در شرایط ایده آل رخ ندهد مثلا برای احتراق هوای مناسب وجود نداشته و.... در اینصورت خروجیهای حاصل از احتراق، گازهای زیان آوری همچون مونو اکسید کربن (CO)، گروه گازهای (NOx) و هیدروکربنهای نسوخته (CH) می باشند. وظیفه مبدل کاتالیستی که در مسیر گازهای خروجی از موتور قرار می گیرد این است که گازهای فوق را به گازهای بی خطر تبدیل کند.

• یکی از ویژگی های نانوذرات که در تولید مبدل های کاتالیستی استفاده شده چنین است: سطح تماس ذرات با کاهش اندازه آنها و افزایش تعدادشان (به طوری که جرم کلی مجموعه ثابت بماند) افزایش می یابد. یک دسته از واکنش های شیمیایی روی سطح کاتالیست ها رخ می دهند و بنابراین سطح تماس بیشتر، کاتالیست فعال تری را موجب می شود. از این رو به کارگیری نانوذرات در مبدل های کاتالیستی منجر به تولید مبدل های موثر تر خواهد شد.
smile072 smile072 smile072
Locked bedroom door I sit, head in my hands
Only these four walls understand,
This sort of emtyness holding the key
I'm trying to breathe

نمایه کاربر
1300144

عضویت : شنبه ۱۳۸۹/۴/۱۲ - ۱۱:۵۴


پست: 343

سپاس: 79

Re: کاربرد مواد نانو در خودرو ها

پست توسط 1300144 »

voodoo1995 نوشته شده:کاربرد فناوری نانو در خودرو

• همچنين پوشش نانويي در حال توليد است که با اضافه کردن آن به سطح شيشه خودرو (براي مثال به روش اسپري کردن)،فرورفتگي هاي بسيار ريز سطح شيشه را پر کرده و سطح صاف و بدون پستي و بلندي ايجاد مي کند و در نتيجه قطرات ريز آب و گرد و غبار روي شيشه باقي نمي ماند و بنابراين موجب افزايش ديد راننده، استهلاک کمتر برف پاکن ها و نياز کمتر به شستشوي شيشه و همچنين بهبود ديد در شب در نتيجه کاهش انعکاس مضر نور مي شود.

ممنون smile072

خواستم بگم که گمان می‌کنم این مورد در حال حاضر ساخته شده

فکر کنم چند سال پیش آئودی تو یه مدل اسپرتش این فن آوری رو واسه شیشه جلوش به کار برده بود...
گرم بیایی و پرسی چه بردی اندر خاک؟ .................... ز خاک نعره برآرم که آرزوی تو را

نمایه کاربر
chester

نام: امیر

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۰/۱۱/۱۰ - ۱۶:۳۳


پست: 413

سپاس: 119

جنسیت:

تماس:

Re: کاربرد مواد نانو در خودرو ها

پست توسط chester »

1300144 نوشته شده:
voodoo1995 نوشته شده:کاربرد فناوری نانو در خودرو

• همچنين پوشش نانويي در حال توليد است که با اضافه کردن آن به سطح شيشه خودرو (براي مثال به روش اسپري کردن)،فرورفتگي هاي بسيار ريز سطح شيشه را پر کرده و سطح صاف و بدون پستي و بلندي ايجاد مي کند و در نتيجه قطرات ريز آب و گرد و غبار روي شيشه باقي نمي ماند و بنابراين موجب افزايش ديد راننده، استهلاک کمتر برف پاکن ها و نياز کمتر به شستشوي شيشه و همچنين بهبود ديد در شب در نتيجه کاهش انعکاس مضر نور مي شود.

ممنون smile072

خواستم بگم که گمان می‌کنم این مورد در حال حاضر ساخته شده

فکر کنم چند سال پیش آئودی تو یه مدل اسپرتش این فن آوری رو واسه شیشه جلوش به کار برده بود...

درسته...ولی بخاطر گرون بودنش همه کمپانی ها استفاده نمیکنن.
Locked bedroom door I sit, head in my hands
Only these four walls understand,
This sort of emtyness holding the key
I'm trying to breathe

ارسال پست