فناوری نانو

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
اماتور

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۰/۱۲/۲۵ - ۱۲:۴۳


پست: 2909

سپاس: 2151

جنسیت:

تماس:

فناوری نانو

پست توسط اماتور »

دوستان اگر مطلبی در مورد فناوری نانو خواستید بذارید تاپیک جداگونه دیگه ای در موردش تشکیل ندید بیاید اینجا قرار بدید



با تشکر smile072

نمایه کاربر
اماتور

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۰/۱۲/۲۵ - ۱۲:۴۳


پست: 2909

سپاس: 2151

جنسیت:

تماس:

Re: فناوری نانو

پست توسط اماتور »

دوستان گرامی در صورت مشاهده نشدن منبع بدانید که منبع مطلب مربوطه تکراری و مطالب از یک منبع گرفته میشود

و لازم به ذکر است که در صورت استفاده از منبع جدید نام منبع رو ذکر خواهم کرد

نمایه کاربر
اماتور

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۰/۱۲/۲۵ - ۱۲:۴۳


پست: 2909

سپاس: 2151

جنسیت:

تماس:

Re: فناوری نانو

پست توسط اماتور »

سبک‌ترین ماده دنیا را چطور می‌سازند؟




گروهی از محقققان آلمانی موفق شدند با حرارت دادن پودر اکسید روی، سبک‌ترین ماده دنیا را خلق کنند. ماده‌ای که با توجه به خاصیت

رسانایی، کاربردهای وسیعی از سیستم‌های تصفیه آب تا بیوتکنولوژی برای آن وجود دارد.
تصویر
ماده تاریک: جدیدترین قهرمان گروه «سبک‌ترین ماده دنیا»، ماده‌ای کربنی است که اخیرا توسط گروهی از دانشمندان آلمانی در دانشگاه

کیل و دانشگاه صنعتی هامبورگ خلق شده است؛ ماده‌ای که نام آئروگرافیت برای آن انتخاب شده است. آئروگرافیت ماده‌ای به رنگ سیاه

براق و با تخلخل فراوان است که تقریبا تمام نوری را که به آن می‌تابد جذب می‌کند.

ماتیاس مکلنبرگ از دانشگاه هامبورگ می‌گوید: «حتی باریک‌ترین تکه آئروگرافیت از نظر چشم انسان کاملا کدر است. بر خلاف اسفنج

که نور تابیده شده به آن از آن رد و یا منعکس می‌شود، آئروگرافیت حتی یک ذره هم شفاف نیست.» وی می‌افزاید که دستان ما به

سختی می‌تواند متوجه کرکی بودن سطح اسفنج‌مانند این ماده شود، چرا که این ماده ابتکاری عملا بی‌وزن است.

آئروگرافیت ماده‌ای به رنگ سیاه براق و با تخلخل فراوان است که تقریبا تمام نوری را که به آن می‌تابد جذب می‌کند

خاصیت رسانایی و سبک‌تر بودن آئروگرافیت نسبت به ماده رکورددار قبلی، کاربرد آن را در مهندسی باتری‌ها و سیستم‌های تصفیه آب،

و همچنین دانش بیوتکنولوزی نوید می‌دهد.
تصویر

قهرمان سبک‌وزن


نمای تهیه شده از آئروگرافیت توسط میکروسکوپ الکترونی یادآور تار عنکبوت و یا رشته‌های نخ در هم تنیده است. در حقیقت، این

ساختار نازک شبکه‌ای از نوارهای کربنی است و یکی از بی‌شمار عناصر پایه‌مانندی است که به همراه یکدیگر یک شبکه بزرگ‌تر و

متخلخل از «پل‌های داخلی» را شکل می‌دهند. این نوع از ساختار مرتبه‌ای همان مشخصه‌ای است که به آئروگرافیت چگالی پایین و

مقاومت بالا می‌بخشد.
تصویر

کالای داغ


برای ساخت آئروگرافیت، پودر اکسید روی در یک کوره با دمای 900 درجه سانتی‌گراد حرارت داده شد. محصول بلوری حاصل به صورت یک

قرص شکل داده شد که در بردارنده ساختارهای میکروسکوپی با ابعاد نانو اکسید روی موسوم به چهاروجهی منتظم (Tetrapod)

بود.

چهار وجهی‌ها اساس آئروگرافیت را شکل می‌دهند. در مرحله بعد، این قرص اکسید روی در یک محیط سرشار از گاز حاوی کربن تا 760

درجه سانتی‌گراد مجددا حرارت داده شد. کربن به آرامی روی چهاروجهی‌ها را پوشاند، اکسید روی را حل و به گاز تبدیل کرد، و شبکه

گرافیتی ساختارهای در هم تنیده آئروگرافیت را ایجاد کرد.
تصویر

شکل‌گیری


تصاویر میکروسکوپ الکترونی نشان می‌دهد زمانی‌که آئروگرافیت شکل می‌گیرد، پوسته‌های نازک گرافیتی همان شکل ساختارهای

عقب رانده شده اکسید روی را حفظ می‌کنند. به گفته مکلنبورگ، پس از اتمام فرایند این ساختارها به عنوان بخشی از آئروگرافیت باقی

می‌مانند.
تصویر

کاملا لوله‌ای


پل‌های داخلی آئروگرافیت از ساختارهای اکسید روی سفید به لوله‌های گرافیتی نیمه‌شفاف تبدیل شده‌اند. مکلنبروگ می‌گوید: «در

مجموع، مشخصات آئروگرافیت هنوز کاملا شناخته نشده است. کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد»

علاوه بر خاصیت فوق سبک بودن، آئروگرافیت بسیار انعطاف‌پذیر و فنری است. این ماده می‌تواند فشار تقریبا کامل را بدون صدمه دیدن

تحمل کند، و شبکه‌های آن را می‌توان برای کاربردهای بالقوه مختلف تنظیم کرد.

نمایه کاربر
اماتور

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۰/۱۲/۲۵ - ۱۲:۴۳


پست: 2909

سپاس: 2151

جنسیت:

تماس:

Re: فناوری نانو

پست توسط اماتور »

کاربرد نانو در زلزله




زمین لرزه ها قبل از وقوع ، علائم مختلفی را از خود بروز می دهند که با اندازه گیری آنها می توان زلزله را پیش بینی نمود، هرچه به

وقوع زمین لرزه ها نزدیک تر می شویم این علائم بزرگتر می شوند برای همین است که برخی از حیوانات قادرند چند ثانیه قبل از وقوع

زلزله عکس العمل نشان میدهند.استفاده از فناوری نانو مو ضوعی است که مورد توجه زلزله شناسان قرار گرفته است تابه بسیاری از

اطلاعاتی كه از زلزله‌های بسیار كوچك قبل از به وقوع پیوستن زلزله‌های بزرگ ثبت می‌ شوند،دست یافت.

فناوری نانو در دو راستای مختلف می‌تواند از مخاطرات زمین‌لرزه بكاهد. كنترل سازه‌ها،جلوگیری از حركت گسلها.


کاربرد فناوری نانو در کنترل زلزله



همان طور که می دانیم حركات ناگهانی گسلهاست، كه باعث وقوع زمین‌لرزه‌های هولناك می‌شود و حركات آهسته و مداوم تنها باعث

حركات جزئی شده و زلزله ای ایجاد نمی‌كند.تحقیقات نشان داده که نانوذرات قابلیت از بین بردن یا کم‌کردن اثر گسل‌های فعال زمین

لرزه‌ای را دارند. تحقیقاتی که در برخی از کشورهای دنیا آغاز شده نشان می‌دهد ذراتی که درحالت پودرهای نانویی در زمان سایش دو

گسل پراکنده می‌شوند، می‌توانند به‌عنوان روغن بین دو گسل عمل کنند. زمانی که دو گسل در کنار هم حرکت می‌کنند پودرهایی در

مقیاس نانو از آنها ساطع می‌شود که به اعتقاد دانشمندان و محققان علوم زمین می‌تواند گسل‌ها را صیقل‌کاری کند و از اصطکاک آنها

بکاهد؛ این فرضیه‌ای است که بین محققان مطرح شده و درحال بررسی است. محققان معتقدند که اگر این پودرهای نانویی را به گسل‌

های زلزله‌خیز و فعال تزریق کنیم می‌توان تا حد زیادی فعالیت گسل‌های فعال را کاهش داد.


فناوری نانو وامکان پیش بینی زلزله



استفاده از نانو حسگرها و تاکید بر ساخت اینگونه ابزار باید مورد توجه زلزله شناسان قرار گیرد بسیاری از اطلاعاتی كه از زلزله‌های

بسیار كوچك ثبت می‌ شوند ، مورد توجه قرار نمی گیرند و هنگام ثبت زمین لرزه‌ ها عمدتا به رخدادهایی كه از اندازه‌ ای مشخص بزرگتر

باشند، توجه می ‌شود.اساس این طرح با طراحی حسگر های ویژه‌ ای ارتعاشات زمین در مقیاس‌ های بسیار كوچك اندازه گیری شده و

از این اطلاعات برای طراحی مدل ‌هایی برای بررسی رفتار زمین و پیش‌ بینی زمین‌ لرزه‌ های بزرگتر احتمالی استفاده می ‌شود. ایده

این طرح این است كه اطلاعات زلزله‌ های بسیار كوچك مورد توجه قرار بگیرد كه شرط آن نیز در دسترس بودن نانو حسگرها است كه

بتوانند این زمین لرزه‌ های خفیف را ثبت كنند. اگر اطلاعات این زلزله‌ها را به طور مستمر و پیوسته ثبت و بررسی كنیم می ‌توانیم

تغییرات رفتار زمین را با توجه به داده ‌های اطلاعات این نانو زمین ‌لرزه‌ ها قبل از رخداد زلزله‌های كوچك شناسایی كرده و با الگوبرداری

از آن به مدلی برای پیش‌ یابی زلزله دست یابیم.این روش مستلزم استفاده از نانو حسگرهای فوق‌العاده دقیقی است كه بتوانند لرزش‌

های خفیف زمین لرزه‌ ها ی کوچک را ثبت كنند.


کاربرد نانو در مقاوم‌سازی و كاهش خسارات زلزله



علیرغم بروز حوادث و فجایع زلزله كه مساله زلزله را در جهان به یكی از چالش‌های اصلی تبدیل كرده است‏، مقابله با این پدیده تنها با

به كارگیری یك روش یا تكنولوژی خاص نمی‌تواند كارساز واقع شود.

كاربردهایی كه در زیر مطرح می‌شوند مواردی هستند كه می‌توانند در مقاوم‌سازی و كاهش خسارات زلزله موثر باشند. ضوابط لرزه ای

آئین نامه ها آنقدر سریع در حال تكامل است كه بسیاری از ساختمان ها كه تنها چند سال قبل بر اساس ضوابط لرزه ای آئین نامه ای

طراحی گردیده اند، اكنون به لحاظ رفتار لرزه ای، می توانند خطرناك تلقی گردند كه این امر اهمیت بحث مقاوم سازی را آشكار میسازد.

بهبود مقاومت بتن با كاربرد نانوذرات در آنبا بكارگیری از نوع مصالحی که به عنوان مثال نانوذراتی مانند نانوذرات سیلیكا و نانوذرات آهن

در مصالح ساختمان‌ها می‌توان بر یكپارچگی و مقاومت آنها در مقابل زلزله افزود.

استفاده از نانوذرات در ساختن بتن بهترین گزینه می‌باشد. زیراكه این نانو ذرات با پر كردن میكرو و نانو حفره‌های داخل بتن و محكم كردن

مصالح،‌ مانع از خراب شدن آنها هنگام وارد آمدن نیروی‌های شدید می‌شود. این نانو ذرات علاوه بر محكم كردن بتن‌ها، باعث انعطاف‌

پذیری آنها شده و درنتیجه هنگام حركات شدید،‌ سازه‌ها تنها مقداری كمی حركت می‌كنند و با اینكار از نیروی وارد شده به سازه تا حدود

زیادی تعدیل می‌شود.

یکی از چالش هایی که در رشته مصالح ساختمانی به وجود آمده است بتن با عملکرد بالا (HPC) می باشد مثلاً بتن مقاوم و با

دوام یک مصالح کامپوزیت و چند فازی مرکب و پیچیده می باشد.

خواص ، رفتار و عملکرد بتن بستگی به نانو ذره ی زمینه ای بتن و سیمانی داردکه چسبندگی، پیوستگی و یکپارچگی را بوجود میاورد.

بنابراین مطالعات ساختار بتن و خمیر سیمان در مقیاس نانو برای توسعه مصالح ساختمانی جدید و کاربرد آنها بسیار حائز اهمیت

میباشد.

به هر حال روش معمولی برای توسعه بتن با عملکرد بالا اغلب شامل پارامتر های مختلفی از جمله طرح اختلاط بتن معمولی و بتن

مسلح با انواع مختلف الیاف می باشد. تا اندازه بسیار زیادی، این روش کار اغلب توسط روابط داخلی صنعت ساختمان می باشد که

دلیل کندی پیشرفت در صنعت ساختمان عدم درک عمیق از مفهوم مصالح ساختمانی می باشد. در گسترده جدید علم و فناوری نانو

دیگر این قبیل فعالیت ها بی معنی بوده و نیاز به شناخت و مطالعه دقیق از مصالح ساختمانی دارد و این فعالیت باید به روش علمی

جهت یافتن مصالح نسل جدید و با عملکرد بالا ونیز اقتصادی کردن آنها دنبال گردد. در مثال های عملی و به طور مشخص در بتن ، این

تحقیقات تنها زمانی می تواند به جامعه عمل بپیوندد که درک مناسب از مفهوم ریز ساختار سیمان در مقیاس نانو و دیگر ساختار ها

وجود داشته باشد .

هدف اصلی و نهایی ، یافتن طبقه جدیدی از مصالح ساختمانی با عملکرد بالا می باشد که آنرا می توان به مصالح با عملکرد بالای چند

منظوره اطلاق نمود. منظور از عملکرد چند منظوره، ظهور خواصی جدید و متفاوت نسبت به خواص مواد معمولی می باشد به گونه ای

که مصالح بتوانند کاربرد های گوناگونی را ارائه نمایند.


ساختمان‌های سبك و مقاوم در مقابل كشش با كاربرد نانولوله‌های کربنی



كربن 60 و نانو لوله‌های نوین دارای ساختاری هستند كه آنها را از فولاد قوی تر و بسیار سبك می‌كند بطوریكه می‌توانند خمیدگی و

كشش را بدون شكستن تحمل نمایند و در آینده جایگزین الیاف كربن خواهند شد كه در كامپوزیت‌ها به كار برده میشوند.

نانو لوله‌های كربنی از مقاوم‌ترین مواد شناخته شده در دنیا به حساب می‌آیند .نانولوله‌های كربنی دارای دانسیته بسیار كم نسبت به

فولاد و آلومینیوم می‌باشد.

مقاومت كششی و فشاری نانولوله‌های كربنی نیز نسبت به سایر مواد ساختمانی بسیار بالا می‌باشد. همان گونه كه در قسمت‌ قبل

مطرح شد معمولاً الیاف برای مسلح كردن و اصلاح عملكرد مكانیكی بتن بكار برده می‌شوند . امروزه از الیاف فلزی ، شیشه ای ، پلی

پروپلین ، كربن و غیره در بتن برای مسلح كردن استفاده می‌شود و لیكن تحقیقات روی بتن مسلح شده توسط نانو لوله كربنی

(Carbon Nano tubes) انتشار نیافته است تا بتوان از نتایج آن برای مسلح كردن بوسیله نانو لوله‌ها استفاده كرد.


سازه‌های خودتعمیر با به‌كارگیری پلیمرهای نانوساختاری


تحقیقات در زمینه پلیمرهای ساختاری از ساخت گاردریل‌هایی خبر می‌دهد كه خود قادر به تعمیر قسمت‌های آسیب‌دیده خود هستند.

نتایج این تحقیقات حاكی از آن است كه حتی آسفالت‌ها و سازه‌های بتنی كه در آزمایشگاه ساخته می‌شوند دارای چنین خاصیتی

هستند و می‌توانند خرابی‌های خود را تعمیر كنند. این مورد در موقع وقوع زلزله نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد چرا كه در صورت علمی

شدن استفاده از این‌گونه مصالح ساختمانی سازه‌ها قادر خواهند بود صدمات وارده به خود به‌خصوص در موارد خسارت‌هایی جزیی را

بهبود بخشند.

نمایه کاربر
اماتور

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۰/۱۲/۲۵ - ۱۲:۴۳


پست: 2909

سپاس: 2151

جنسیت:

تماس:

Re: فناوری نانو

پست توسط اماتور »

فناوری نانو و صنعت خودرو



كاربرد های نانوتكنولوژی همه جا همراه با هزینه كمتر، دوا م و عمر بیشتر، مصرف انرژی پایین تر،هزینه نگهداری كمتر و خواص بهتر است.

یكی از چشم اندازهای امید وار كننده این فناوری پیشرفته، تحول در صنعت خودرو سازی می باشد.


پوشش دهنده‌های بدنه خودرو



ساخت پوشش‌های ضد خراش و ضد لک برای خودروها از جمله زمینه‌هایی است که افزایش قابل توجه بازارپسندی محصولات را به دنبال

خواهد داشت. در همین زمینه تلاش‌های مستمری محصولات را به دنبال خواهد داشت. در همین زمینه تلاش‌های مستمری به منظور

شناخت راه‌های جلوگیری از صدمات ناشی از عوامل طبیعی نظیر برف و باران، رسوبات اسیدی و نمکی، تابش ماوراء بنفش خورشید،

رطوبت و همچنین لب پریدگی، رنگ رفتگی و خراش درصنعت خودرو صورت می گیرد.


رنگ خودرو



استفاده از رنگهای مقاوم در برابر نور خورشید و مقاوم در برابر ساییدگی در ماشین آلات ضروری می باشد. نانو فناوری به دو صورت به

این بخش كمك می كند، یكی در انتخاب مواد مناسب در رنگ و دیگری در روشهای بهینه رنگ كردن. كارایی رنگ الكترواستاتیكی چهار

برابر بیشتر از رنگ به روش اسپری می باشد. به این معنی كه 80 درصد از رنگ در روش الكترواستاتیكی روی قسمت مورد نظر مینشیند

در صورتیكه این مقدار در روشهای معمول 20 درصد می باشد.

پوشش های نانو ذرات سرامیكی موجب پایداری حرارتی و مقاومت به فرسایش در قطعات موتور می شود. پوشش های مبتنی برنانو

ذرات از خود پتانسیلی هم به عنوان مواد پاك كننده نشان داده اند.

ساخت نانوکامپوزیت ها



مواد کامپوزیتی مواد مهندسی ای هستند که از دو یا چند جزء تشکیل شده اند به گونه ای که این مواد مجزا و در مقیاس ماکروسکوپی

قابل تشخیص هستند. کامپوزیت از دو قسمت اصلی ماتریکس(زمینه) و تقویت کننده(پرکننده) تشکیل شده است. ماتریکس با احاطه

کردن تقویت کننده آن را در محل نسبی خودش نگه می دارد و تقویت کننده موجب بهبود خواص مکانیکی ساختار می گردد.

یکی از گسترده ترین کاربردهای فناوری نانو در صنعت خودرو تا کنون ساخت نانو کامپوزیت ها بوده است. از آنجا که در نانوکامپوزیت ها،

استفاده ازنانوذرات، استحکام و دوام رزین را بسیار بالا می برند، جایگزین مواد مرسوم مانند میکا و تالک شده اند. اما علاوه بر ویژگی

های فیزیکی بهتر، این کامپوزیت ها دارای دو برتری دیگر نیز می باشند:

نخست اینکه نانوذرات با ایجاد ماتریکس (زمینه) یکنواخت و هموار به طور قابل توجهی زیبایی بیشتر را فراهم می کنند و بنابراین نانو

کامپوزیت ها سطح زیبا تر و رنگ های شفاف تری دارند.همچنین نانوکامپوزیت ها به دلیل نیاز به مواد تقویت کننده ی کمتر، تا حدود

بیست درصد نسبت به کامپوزیت های رایج سبک ترند. پوشش های نانوکامپوزیتی درخودرو دارای اصطحکاک پایین، مقاومت به سایش

و مقاوم در برابر حرارت هستند.

به طور کلی ویژگی های نانو كامپوزیت ها عبارت است از:

1 استحكام و سختی زیاد تا اندازه ای كه با فلزات برابری می كنند اما با وزن كمتر

2 قابلیت جلوگیری از نشت گازها و مایعات،

3 درجه اعوجاج گرمایی بالا

4 رسانایی الكتریکی

5 خاصیت ضداحتراقی (آتشگیر بودن پلاستیك ها یكی از مشكلات استفاده از آنهاست)

6 پایداری ابعادی،

7 قابلیت بازیافت،

8 مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و حرارت

9 نانو كامپوزیتها همچنین مانع از انتشار بنزین، متانول و سایر حلالهای ارگانیكی می شوند.
تصویر
به عنوان مثال از نانوكامپوزیت های سیلیكاتی در ادوات كشاورزی استفاده می شود. فایده آنها علاوه بر زیبایی ظاهری، افزایش

استحكام و تا حدودی كاهش وزن است. افزایش ایمنی به جهت استفاده از مواد مستحكم تر و افزایش طول عمر قطعات ودر نتیجه صرفه

اقتصادی بیشتر در موتورهای احتراق داخلی بنزینی و دیزلی امكانات زیادی برای استفاده از نانو ساختارها به وجود آورده است ودرنتیجه

باعث افزایش استحكام، سبكی و تحمل دمای بالاتر و كاهش وزن می شود. انتظار می رود با گسترش نانو كامپوزیتها ورود مواد قویتر،

سبك تر و مقاوم به خوردگی در صنعت خودرو توسعه یابد. نانوكامپوزیت های سیلیكاتی موجب 10 تا 15 % كاهش وزن می شوند.

كاربرد های نانوتكنولوژی همه جا همراه با هزینه كمتر، دوا م و عمر بیشتر، مصرف انرژی پایین تر،هزینه نگهداری كمتر و خواص بهتر است.

یكی از چشم اندازهای امید وار كننده این فناوری پیشرفته، تحول در صنعت خودر وسازی می باشد


روکش‌های ضدخش



مزیت ویژه نانوروکش های ضدخش و ضدخوردگی این است که امکان تنظیم مستقل سختی و ویژگی‌های سایش روکش را با ترکیب

کردن عناصر و ساخت لایه‌های نانومتری فراهم می‌آورد، اصلاح رنگ‌ها به وسیله‌ی نانومتری کردن ساختار آن‌ها منجر به بهبود خواص

فیزیکی و شیمیایی آن‌ها شده، مقاومت شیمیایی و مقاومت در برابر ضربه و خراش را در آن‌ها بالا می‌برد.

روکش‌های ضد لک و خود تمیز شونده



در این شیوه از لایه نانو کامپوزیتی نازکی برای حفظ جلوه ظاهری فلز استفاده می‌شود. به این ترتیب با عامل دار کردن هوشمند سطح

فلز، تمیز کردن آن هم به مراتب آسان‌تر خواهد بود. این نوع روکش برای پوشاندن سطح فولاد زنگ نزن، مس، برنج و سایر قطعات فلزی

خودرو مناسب است ولی برای سطوح شیشه‌ای مناسب نیست. از طرفی آن را با روش‌های ساده‌ای مانند اسپری کردن یا غوطه‌ور

ساختن به کار می‌گیرند که علاوه بر حفظ شفافیت یا مات بودن، در برابر اسیدها و بازها مقاومت شیمایی بالایی دارد و در نتیجه خواص

آنتی باکتریال یا محافظت در برابر خط کشیده شدن را نیز خواهد داشت. بنابراین با این فناوری، اثر انگشت به جای مانده روی فلز به

سختی با چشم قابل تشخیص خواهد بود و هیچ ردی هم از اکسید شدن روی فلز مشاهده نخواهد شد و در نتیجه تمیز کردن فلز آسان‌

تر و سریع‌تر انجام می‌شود و اثر انگشت‌ها را به راحتی و حتی با یک دستمال یا حوله خشک می‌توان پاک کرد، به طوری که هیچ اثری از

آن باقی نماند.


شیشه‌ها و آینه‌های بهینه شده برای خودرو



بروز تصادفات به علت عدم دید مناسب و کافی، به خصوص در شرایط جوی نامساعد مانند باران و گرد و غبار، نیاز به بهینه سازی و

افزایش کارایی شیشه‌ها و آینه‌ها خودرو را به وضوح نمایان می‌سازد. با ظهور فناوری نانو، بسیاری از خودروهای جدید به شیشه‌ها و

آینه‌های بهینه شده مجهز شده‌اند. علاوه بر این روکش‌ها و اسپری‌های تولید شده یا این فناوری می‌تواند برخی از قابلیت‌های این

شیشه‌های پیشرفته را به شیشه‌های خودروهای موجود نیز ببخشند.

با اضافه کردن پوشش نانویی به سطح شیشه خودرو (برای مثال به روش اسپری کردن)،فرورفتگی های بسیار ریز سطح شیشه را پر

کرده و سطح صاف و بدون پستی و بلندی ایجاد می کند و در نتیجه قطرات ریز آب و گرد و غبار روی شیشه باقی نمی ماند و بنابراین

موجب افزایش دید راننده، استهلاک کمتر برف پاکن ها و نیاز کمتر به شستشوی شیشه و همچنین بهبود دید در شب در نتیجه کاهش

انعکاس مضر نور می شود.


پوشش‌های ضد لک شیشه



استفاده از این نوع پوشش روی شیشه خودرو موجب دفع آب و ذرات گردوغبار شده و به راحتی می‌توان سطح شیشه را تمیز کرد. این

پوشش همچنین ضد سایش بوده و علاوه بر مقام بودن در برابر پرتوهای فرابنفش، از دوام طولانی‌تری برخوردار است. عمر این محصول

روی شیشه جلوی خودرو تا پنجاه هزار کیلومتر و روی شیشه پنجره‌هایی که در جهت حرکت ماشین قرار ندارند تا پنج سال می‌رسد.


پوشش‌های فوتوکرومیک



عدم دید کافی راننده به هنگام حرکت در خلاف جهت تابش آفتاب از جمله دلایل بروز حوادث جاده‌ای است. فناوری نانو توانسته است به

رفع این مشکل کمک کند. استفاده از روش‌های کلوئیدی برای تهیه نانو ذرات حساس به نور به همراه روش‌های سل – ژل، توانایی بالقوه

زیادی برای طراحی و تهیه مواد فوتوکرومیک دارد به طوری که با این روش ایجاد هر شکلی از این مواد، از جمله فیلم‌های نازک برای به

کاری گیری روی شیشه خودروها امکان پذیر است.


استفاده از فناوری نانو در سبک سازی خودرو فناوری نانو و صنعت خودرو



فناوری نانو می تواند در ایجاد سلامت و کارایی خودرو و دوام و زیبایی آن تاثیر بگذارد. این امر هم برای محیط زیست و هم برای مردم

مفید خواهد بود. یکی از مهم ترین تاثیرات فناوری نانو کاهش آلایندگی خودرو است. فناوری نانو با کنترل آلودگی و افزایش راندمان وسایل

نقلیه می تواند حمل و نقل را دگرگون کند و آینده خودروها، مصرف بهینه انرژی و سلامت محیطی را در بر خواهد داشت.

از آنجا که صنعت حمل و نقل یکی از مهم ترین مصرف کنندگان سوخت های فسیلی به حساب می آید یکی از مهم ترین دغدغه های

بخش انرژی، کاهش مصرف سوخت در خودروها و وسایل نقلیه است. با توجه به خواص بی نظیری که از نانو مواد در تهیه فرآورده های

نفتی حاصل می شود، تحقیقات گسترده ای در زمینه صنعتی کردن نانومواد در صنعت اتومبیل سازی صورت گرفته است.


استفاده از فناوری نانو در سبک سازی خودرو



کاهش وزن خودرو از جمله کارهای مهم جهت کاهش مصرف انرژی می باشد. به کارگیری مواد مستحکم و سبک کلید اساسی این

مشکل محسوب می شوند. همان طور که می دانیم وزن خودرو و قرص و محکم بودن آن در برابر تصادفات دو مولفه مهم اند که سال ها

در تضاد با هم بودند. چنانچه از محکم ترین عناصر در خودرو استفاده می شد، وزن آن بالا می رفت و اگر خودرو از یک عنصر سبک ساخته

می شد، استحکام حداقلی در آن وجود نداشت امروزه نانوکامپوزیت ها به خوبی چنین تضادی را حل کرده اند.نانو کامپوزیت ها میتوانند

یک ماده مقاوم با استحکام بالا را طوری با ماده دیگر همراه کنند که سبکی و استحکام را با هم ایجاد کند. هر چه خودرو سنگین تر باشد

قدرت مانور و سرعت حرکت آن کمتر و در عین حال مصرف سوخت آن بیشتر است.در این راستا تحقیقاتی در زمینه استفاده از فلزات و

آلیاژهای سبک و استفاده از مواد تقویت شده با نانوساختارها صورت گرفته است.

نانو کامپوزیت ها می توانند یک ماده مقاوم با استحکام بالا را طوری با ماده دیگر همراه کنند که سبکی و استحکام خودرو را با هم ایجاد

کند

هم اکنون به منظور سبک سازی خودرو از آلیاژهای آلومینیوم، منیزیم، تیتانیوم و پلاستیک ها در بدنه خودرو و اجزای موتور استفاده

می شود.

استفاده از آلیاژهای آلومینیوم در ساخت قطعات موتور باعث کاهش 30درصدی وزن می گردد. همچنین استفاده ازنانو کامپوزیت های در

گلگیر جلو و عقب خودرو باعث کاهش 25 درصدی وزن شده است.

منیزیم به خاطر دارا بودن ویژگی های خاص فیزیکی و مکانیکی (به لحاظ استحکام و ایمنی و وزن) مورد توجه سازندگان خودرو قرار گرفته

است. به عنوان مثال حضور منیزیم در اتومبیل و استفاده از روکش نانو کامپوزیتی باعث کاهش وزن در قسمت بدنه خودرو به میزان 40

درصد و برای درها حدود 25- 30% می باشد. بر اساس محاسبات انجام شده به ازای هر 100 کیلوگرم کاهش وزن در اتومبیل 5/0 لیتر در

مصرف سوخت در هر 100 کیلومتر صرفه جویی می شود و در حقیقت با به کارگیری منیزیم قدمی بزرگ در ایجاد محیطی سالم برداشته

شده است.هدف فناوری نانو در این قسمت ساخت بدنه های سبکتر و مقاومتر برای خودرومی باشد.


شیشه و آینه ضد مه و ضد بخاربااستفاده از فناوری نانو



یکی از تحولات فناوری نانو استفاده از پوشش های ضدمه و ضدغبار در آینه و شیشه های خودرو است. آینه ها و شیشه های فعالی که

همواره تمیزند و به کمک نانو موادی که از نور خورشید برای تسریع فعالیت شان استفاده می کنند، عمل می کنند. قطرات بخار آب هرگز

روی سطح آینه ها به صورت قطره جمع نمی شود بلکه به واسطه خصوصیت فوق آبدوستی سطح سریعاً روی سطح پخش شده و یک

لایه سنگین آب روی سطح ایجاد می کند. این لایه به واسطه افزایش تدریجی وزن تمایل به سقوط دارد.

آینه ها و شیشه هایی که درآن از فناوری نانو استفاده شده،همواره تمیزند و به کمک نانو موادی که از نور خورشید برای تسریع فعالیت

شان استفاده می کنند، عمل می کنند

در این کاربرد خاصیت آبدوستی شیشه توسط دو لایه Tio2 و Sio2 ایجاد می شود. ترکیب sio2 در لایه خارجی قرار

دارد و کشش سطحی بین آب و شیشه را کم می کند.Tio2 در لایه داخلی قرار دارد و نور خورشید را جذب نموده و مواد آلی را متلاشی

میکند. با توجه به ساز و کار ذکر شده این لایه از خود خاصیت خودتمیز شوندگی نشان می دهد. با به کارگیری این نانوذرات در شیشه و

آینه خودرو سطح این دو مه آلود نمی شود و دید به جلو و عقب خودرو کامل است. پوشش های ابرآب دوست چند لایه ای ضد مه و ضد

بازتابش در شکل نشان داده شده است. لایه های متناوب پلیمر و نانوذرات سیلیس (که گروه های هیدروکسیل به سطح آنها متصل

شده اند) پوشش فوق آبدوستی را ایجاد می کنند که قابل استفاده بر روی شیشه و دیگر مواد است. این پوشش در مقیاس نانو

ناهموار است؛ اما هیدروکسیل شدیداً آبدوستی بوده، به حفرات نانویی موجود در لایه های چند گانه کمک می کند تا همانند یک

اسفنج، آب را جذب و در همان لحظه دفع کنند.

و شش های تیتانیومی در آینه ها با خاصیت ضد انعکاسی حدود 60 درصد از نور آبی را منعکس می نمایند و از انعکاس شدید نور

خورشید در طول روز جلوگیری می کنند. این پوشش های فوتوکاتالیستی در برابر اسیدها و بازها و حلال های آلی مقاوم بوده و پایداری

زیادی در برابر پرتو ماوراء بنفش و حرارت های بالا از خود نشان می دهند. همان طور که اشاره شد این پوشش ها ضد مه بوده و یخ روی

این آینه ها نسبت به حالت معمول زودتر ذوب می گردد.


سیستم های میکرو نانوالکترومکانیکی در تامین ایمنی خودرو



سیستم های میکرو و نانوالکترومکانیکی با قیمتی کم و سرعت بالا، چرخش، سرعت، فشار، دما و... را حس کرده و پس از تصمیم

گیری، موارد کنترلی لازم را اعمال کرده یا مخابره می کنند. از مهم ترین خصیصه های این نوع سیستم ها، کوچکی آن است که باعث

می شود در همه جا به راحتی استفاده شوند، یا اینکه به راحتی تعمیر و جایگزین شوند، انرژی فوق العاده کمی را مصرف می کنند و

برای محیط زیست آسیبی نداشته باشند. از دیگر حسگرهای جدید مورد استفاده می توان به حسگرهای کنترل فشار باد و دمای تایر

اشاره نمود که از میکروسیستم های سیلیکونی به عنوان عنصری کلیدی استفاده می شود.

تولید سوخت پاک برای خودروبه کمک فناوری نانو



همان طور که می دانیم فناوری‌نانو به عنوان انقلاب صنعتی قرن آینده اثرات فراوانی در صنایع گوناگون خواهد داشت. یکی از چشم‌ انداز

های امید‌وار‌کنندة این فناوری پیشرفته، تحول در صنعت خودرو‌سازی است.دراین قسمت در ادامه ی قسمت اول و قسمت دوم به بخشی

دیگر از تحولات صنعت خودروسازی توسط فناوری نانو می پردازیم.

تولید سوخت پاک برای خودروبه کمک فناوری نانو

آلودگی محیط زیست، خصوصاً آلودگی هوا یکی از بزرگ ترین مشکلات پیش روی بشر در آینده خواهد بود. زندگی شهرنشینی و در کنار

آن لزوم به کارگیری ابزارهای جدید و فناوری های ایجاد شده توسط انسان، خصوصاً استفاده روزافزون از وسایل نقلیه در بخش حمل و

نقل، عامل اساسی در آلودگی هوا بوده است. امروزه میلیون ها نفر به خودروها به عنوان اولین ابزار در دسترس برای حمل و نقل

وابسته هستند. متاسفانه، اکثر این خودروها از سوخت های فسیلی استفاده می کنند. با مصرف بنزین در موتورهای احتراق داخلی،

مونواکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، هیدروکربن ها و دی اکسیدکربن تولید می شود. این مواد شیمیایی موجب آلودگی هوا، باران

اسیدی و تجمع گازهای گلخانه ای در اتمسفر و همچنین موجب تخریب لایه ازن می گردند. در سال های گذشته، فعالیت های بسیار

وسیعی در سطح بین المللی به عمل آمده است تا ضمن دستیابی به فناوری های جدید در بخش حمل و نقل، نیروی محرکه خودروها

نیز به حداقل آلایندگی محیط زیستی برسند. در مورد خودروهای متداول فعلی، می توان به اصلاح ساختار موتورهای احتراق داخلی،

کاهش مصرف سوخت، افزایش بازده، تنوع سوخت های مصرفی در جهت استفاده از سوخت هایی با آلایندگی کمتر اشاره کرد.

آن چنان که پیش می رود پیل های سوختی آینده محرک های خودرو را شکل می دهند. این مولدها بازدهی بالایی دارند و از هیدروژن

مایع که پر انرژی ترین سوخت به ازای هر کیلوگرم است، استفاده می کند. پیل های سوختی، باتری ها و سلول های خورشیدی مولد

های برق بدون آلایندگی هستند. در این مولدهای برق به جای دود از اگزوز خودرو آب گرم بیرون می آید. مهم ترین مسئله در انتخاب پیل

های سوختی ظرفیت تولید انرژی بیشتر، ایمنی و سلامت بیشتر، سوخت های متنوع و خط مشی موفق تر در جهت از بین بردن گاز

های گلخانه ای می باشند. هیدروژن به عنوان سوخت سالم یکی از منابع انرژی با بازدهی عالی و مقرون به صرفه می باشد. ابزاری

مناسب و ایمن جهت ذخیره هیدروژن می تواند کاربرد این سوخت تمیز و پاک را افزایش دهد.درواقع ارزش سوختی بالا وفقدان آلاینده

های زیست محیطی ،هیدروژن را به سوختی جذاب تبدیل کرده است. لذا روش های جدیدتولید هیدروژن پاک درحال گسترش هستند.

نانو کاتالیست ها در انواع فرایندهای تولید هیدروژن یک عنصرکلیدی می باشند.با کمک ویژگی های نانومتری کاتالیست ها ،می توان

میزان فعالیت ،قابلیت انتخاب وعمرکاتالیست ها را کنترل کرد.استفاده از نانو کاتالیست ها پتانسیل خوبی برای کاهش هزینه ها در بر

دارد.همچنین نانوذرات ،سایت های کاتالیستی درسیستم ذخیره سازی هیدریدراافزایش می دهدوسرعت جذب ودفع ودما وفشار

ذخیره سازی هیدروژن را بهبود می بخشد.

هیدروژن به عنوان سوخت سالم یکی از منابع انرژی با بازدهی عالی و مقرون به صرفه می باشد. ابزاری مناسب و ایمن جهت ذخیره

هیدروژن می تواند کاربرد این سوخت تمیز و پاک را افزایش دهد.درواقع ارزش سوختی بالا وفقدان آلاینده های زیست محیطی ،هیدروژن

را به سوختی جذاب تبدیل کرده است


استفاده از نانوذرات در لاستیک ها



چنانچه بخواهیم لاستیک ها را مورد مطالعه قرار دهیم خواهیم دید که انواع و اقسام لاستیک ها در کاربردهای مختلف استفاده میشود

و هر کدام خصوصیات مربوط به خود را دارد. لاستیک دوچرخه، تراکتور، کامیون، خودروهای سواری، موتورها و... همه در خصوصیات با هم

متفاوتند. اما در یک بررسی کلی می توان اجزای لاستیک را مورد بررسی قرار داد. لاستیک از آج، شیارها، برجستگی های میانی،

شیارهای مقابل هم و سوراخ های کوچک و همچنین نگه دارنده داخلی تشکیل شده است.

حضور نانوذرات باعث افزایش مقاومت سایشی، افزایش استحکام (بهبود خاصیت مکانیکی)، افزایش حد پارگی و حد شکستگی و

زیبایی ظاهری لاستیک می شوند. همچنین همواری، صافی و ظرافت شکل ظاهری تایر را سبب می شوند. همه این عوامل موجب

ایجاد محصولی مرغوب، با کیفیت عالی، زیبا و بازارپسند که توانایی رقابت در بازارهای جهانی را داشته باشد، می شود. صنعت

لاستیك‌سازی با تأثیرپذیری از فناوری نانو، بازدهی و كیفیت فراوانی خواهد داشت. براساس تحقیقات به عمل آمده چندین ماده نانومتری

در صنایع لاستیک سازی کاربرد فراوانی یافته اند که از این جمله می توان به نانوذرات اکسید روی، نانوذرات کربنات کلسیم، نانوذرات

الماس ، نانورس و فولرین ها اشاره نمود



حضور نانوذرات باعث افزایش مقاومت سایشی، افزایش استحکام (بهبود خاصیت مکانیکی)، افزایش حد پارگی و حد شکستگی و زیبایی

ظاهری لاستیک می شوند. همچنین همواری، صافی و ظرافت شکل ظاهری تایر را سبب می شوند. همه این عوامل موجب ایجاد

محصولی مرغوب، با کیفیت عالی، زیبا و بازارپسند که توانایی رقابت در بازارهای جهانی را داشته باشد،می شود

با افزودن این مواد به تركیبات لاستیك، به دلیل پیوندهایی كه در مقیاس اتمی بین آنها و تركیبات لاستیك انجام می‌شود، خواص

فیزیكی آنها بهبود می‌یابد. همچنین، می‌توان به افزایش مقاومت سایشی، افزایش استحكام، بهبود خاصیت مكانیكی، افزایش حد

پارگی و افزایش حد شكستگی اشاره كرد. زیبایی ظاهری لاستیك نیز از این پدیده تاثیر می‌پذیرد و باعث لطافت، همواری، صافی و

ظرافت شكل ظاهری لاستیك می‌شود.


کاربرد نانوذرات اکسید روی

تصویر
نانوذرات اکسید روی ذراتی غیرآلی و فعال هستند. کوچکی کریستال ها و خاصیت غیرچسبندگی آن ها باعث شده که نانوذرات اکسید

روی به صورت پودر زردرنگ کروی و متخلخل باشند. استفاده از این نانوذرات در لاستیک باعث زیبایی و ظرفیت‌بخشی، صافی و همواری

شكل ظاهری ، افزایش استحكام مكانیكی لاستیک، افزایش مقاومت سایشی (خاصیت ضداصطكاك و سایش)،پایداری دمایی بالا ، طول

عمر زیاد ، افزایش حد پارگی تركیبات لاستیك ،كاهش هزینه‌هاو بازدهی بالا می شود. تمامی این موارد به صورت تجربی ثابت شده‌اند.

بهبود خواص فیزیکی لاستیک در اثر اضافه شدن نانوذرات اکسیدروی، ناشی از پیوند ساختار نانوذرات اکسیدروی با مولکول لاستیک

است که در مقیاس اتمی صورت می گیرد.اثرات سطحی و فعالیت‌ بالای نانوذرات اکسید روی ناشی از اندازه بسیار كوچك، سطح موثر

بسیار زیاد و كشندگی خوب آن است.

کاربرد نانو الماس

تصویر
نانوالماس نیز در کامپوزیت ها، لاستیک ها، مواد ضد اصطلاک و روان کننده ها به کار می رود. نانو الماس دارای خواص برجسته ای است

که ساختار کریستالی(بلوری)، شکل کاملا کروی، سطح شیمیایی كاملاً ناپایدار ، ساختمان شیمیایی بسیار محكمو فعالیت جذب

سطحی بسیار بالا از جمله این خواص هستند. نانوالماس با درصدهای ترکیب مختلف به انواع لاستیک ها اضافه می شود. از این

لاستیک در صنعت خودرو و لوله های انتقال آب نیزاستفاده می گردد. با اضافه کردن ساختارهای نانوالماس به لاستیک ها خواص آنها به

شكلی قابل توجه بهبود می‌یابد.

موارد ذیل نمونه‌ای از این بهبودها هستند:

1 خاصیت انعطاف پذیری لاستیک 4 الی 5 برابر می شود

2 استحکام 2 الی 5/2 برابر افزایش می یابد.

3 افزایش حد شكستگی تا حدود 620 تا 700 كیلوگرم بر سانتی‌متر مربع

4 3برابر شدن قدرت بریده شدن لاستیك

5 افزایش خاصیت ضد پارگی لاستیك در دمای بالا و پایین


کاربرد نانورس



نانورس نیز کاربردهای تجاری نیز کاربردهای تجاری گسترده ای در صنعت لاستیک پیدا کرده است و اکنون شرکت های بزرگ لاستیک

سازی به طور گسترده ای از آن در محصولات خود استفاده می کنند. با افزودن این ذرات به لاستیك، خواص آن به طور قابل ملاحظه‌ای

بهبود می‌یابد كه به عنوان نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

- افزایش مقاومت لاستیك در برابر سایش

-
افزایش استحكام مكانیكی

- افزایش مقاومت گرمایی

- كاهش قابلیت اشتعال

-
پایداری ابعادی در برابر گرما

با اضافه كردن این مواد به تركیبات لاستیك، به دلیل پیوندهایی كه در مقیاس اتمی بین این مواد و تركیبات لاستیك صورت می‌ گیرد،

علاوه بر بهبود خواص فیزیكی آنها، می‌توان به افزایش مقاومت سایش، افزایش استحكام، بهبود خاصیت مكانیكی، افزایش حد پارگی و

حد شكستگی اشاره كرد. این مواد بر زیبایی ظاهری لاستیك نیز تاثیر گذاشته و باعث لطافت، همواری، صافی و ظرافت شكل ظاهری

لاستیك می‌شوند.


كاربرد نانوذرات کربنات کلسیم

تصویر
استفاده از نانوذرات كربنات كلسیم در صنایع لاستیك باعث بهبود كیفیت و خواص تركیبات لاستیك می‌شود. از جمله مزایای استفاده از

نانوذرات كربنات كلسیم می‌توان به توانایی تولید در مقیاس زیاد، افزایش استحكام لاستیك، بهبود بخشیدن خواص مكانیكی (افزایش

استحكام مكانیكی) و انعطاف‌پذیر شدن تركیبات لاستیك اشاره كرد. نانودرات كربنات كلسیم علاوه بر بهبود خواص فیزیكی تركیبات

لاستیك، در شكل ظاهری آن نیز تاثیر می‌گذارد و به آن زیبایی و ظرافت می‌بخشد. این امر در مرغوبیت كالا و بازار پسند بودن آن تاثیری

بسزا دارد.

نانوذرات كربنات كلسیم برای كسب مزایای ذكر شده به لاستیك‌های طبیعی و مصنوعی نظیر:

NR ، SBR ، BR ، EPDM SBS اضافه می‌شود. نتایج نشان می‌دهند كه استحكام لاستیك، افزایش می‌یابد.

استحكام بخشی نانوذرات كربنات كلسیم، بر اثر پیچیدگی فیزیكی ناشسی از پیوستگی در پلیمرهای آن و واكنش‌های شیمیایی

ناشی از سطح تعمیم یافته آن است.


کاربرد دوده



دوده نیز یکی از مهم ترین پرکننده ها در لاستیک سازی محسوب می شود. این ماده به عنوان یک تقویت کننده به لاستیک ها اضافه

می شود. اندازه این ذرات در مقاومت در برابر سایش و خوردگی موثر است. افزودن نانوذرات کربنی به لاستیک به علت افزایش انرژی

کشتی سطحی بالای نانوذرات، باعث چسبیدن ذرات به هم می شود که نتیجه آن افزایش مقاومت سایشی و طول عمر بیشتر

لاستیک است


منسوجات نانویی در صنعت خودرو



صنعت خودروسازی به طور بالقوه ذی نفع اصلی توسعه فناوری نانو است که بهبود و مزایای موجود در سطوح مختلف نظیر، ارائه مواد

سبک‌تر، قوی‌تر، سخت‌تر، کارایی بهبود یافته موتور، کاهش مصرف سوخت، کاهش اثرات زیست‌محیطی، بهبود امنیت و راحتی را

فراهم می‌کند. مردم حتی زمان بیشتری را در اتومبیل‌های خود می‌گذرانند و بنابراین امنیت و آسایش به طور فزاینده حایز اهمیت

است

یکی از اصلی‌ترین موضوعات فناوری‌نانو، ساخت مواد با خواص جدید است. این مواد‌ ارزش افزوده ‌‌بسیار بالا‌ و کارایی‌ بالاتری در تمام

صنایع‌ خواهند داشت‌ که ‌صنعت‌ خودرو‌ نیز از آن مستثنی نمی‌باشد.

‌ ساخت بدنه‌های‌ سبکتر‌ و مقاومتر‌ برای خودرو، ساخت‌ لاستیک‌هایی با مقاومت‌‌‌ سایشی‌‌ بهتر، ساخت‌ ‌قطعات موتور با عمر چند

برابر، ‌کاهش مصرف‌ سوخت خودرو، ساخت باتر‌ی‌هایی با انرژی‌‌ ‌بالا‌ ‌و دوام بیشتر، نانوساختارهایی مبتنی بر کربن به عنوان سوپر

اسفنج هیدروژنی در خودروهای پیل‌سوختی، ساخت‌ حسگر‌ها‌ی چند منظوره برای کنترل ‌فرایند‌های‌ مختلف‌‌ در خودرو‌‌، ساخت‌

کاتالیز‌ور‌های‌ ‌‌اگزوز ‌‌خودرو جهت‌ کاهش آلودگی ‌‌هوا، ساخت لایه‌های خیلی‌‌ محکم ‌‌با خصوصیات‌ ‌ویژه‌ای مثل ‌الکتروکرومیک‌ (رنگ‌پذیری‌

الکتریکی) یا خود‌پاک‌کنندگی‌‌‌ برای استفاده‌ در شیشه‌ها و آینه‌های خودرو و سازگار‌ کردن‌‌ خودرو با محیط‌‌‌زیست‌ و بسیاری‌ موارد دیگر‌ از

جمله کاربرد‌هایی هستند‌ که فناوری‌نانو ‌‌در صنعت‌ ‌خودرو خواهد داشت. همچنین جایگزینی‌‌ کربن سیاه (Carbon Black) تایر‌ها

با ذرات‌‌رس و پلیمر‌های‌ نانومتری، فناوری‌‌‌ جدید‌ی است‌ که تایر‌های سازگار‌‌ با محیط زیست‌‌ ‌و مقاوم‌ در برابر ساییدگی را به ارمغان

می‌آورد.

یکی از اثرات مثبت فناوری‌نانو، بالا بردن راندمان موتورهای احتراق داخلی فعلی است. این موتورها حدود پانزده‌ درصد انرژی ذخیره شده

در بنزین را به نیروی محرکه تبدیل می‌كنند، از طرف دیگر وزن متوسط ماشینهای امروزی حدود هزارو پانصد کیلوگرم می‌باشد ولی با

استفاده از فناوری‌نانو، پیش‌‌بینی می‌شود که بتوان بازده را تا پنج برابر افزایش داد و نیز وزن وسایل نقلیه را به میزان 10 برابر کاهش

داد؛ پس می‌توان امید‌وار بود که وسایل نقلیه با استفاده از این فناوری تا %50 بهبود کارایی داشته باشند.


استفاده از نانو ذرات طلا در مبدلهای کا تا لیزوری خودرو



مبدلهای کاتالیستی خودرو فیلتر آلودگی در لوله اگزوز است. این مبدلها از یک سرامیک کندویی مانند خانه های کندویی شکل که با

فلزی مثل پلاتینیوم که بسیار گران قیمت است، پوشش داده می شود. هر کیلوگرم پلاتینیوم 50000 دلار است. گرم به گرم پلاتینیوم در

مبدل گران ترین بخش ماشین را به خود اختصاص داده است. پلاتینیوم یک کاتالیزور خوب است. برای انجام بسیاری از واكنش ها در

شرایط عادی با سرعتی قابل قبول نیاز به استفاده از كاتالیزور می باشد. امروزه از كاتالیزور در آزمایشگاه های شیمی و صنایع شیمیایی

به طور وسیعی استفاده می شود. كاتالیزور ماده ای است كه موجب افزایش سرعت واكنش شده و با اینكه در واكنش دخالت می كند

ولی بعدا بازیابی می گردد و مقدار آن تغییر نمی نماید.

نمایه کاربر
اماتور

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۰/۱۲/۲۵ - ۱۲:۴۳


پست: 2909

سپاس: 2151

جنسیت:

تماس:

Re: فناوری نانو

پست توسط اماتور »

با توجه به اثراتی كه یك كاتالیزور بر روی واكنش شیمیایی و كنترل محصول در جهت تولید مطلوب دارد، می توان گفت كه كاتالیزور در

جهت ایجاد فضای سالم و زندگی راحت نقش مهمی ایفا می کند. یكی از این اثرات در جهت ایجاد فضای سالم تر و بدون آلودگی و

جلوگیری از انتشار گازهای سمی در محیط است كه توسط كاتالیزورهایی كه در مبدل اتومبیل ها به كار می رود، انجام می پذیرد. در

نانوذرات طلا كه روی دی اكسید تیتانیوم پوشش داده شده اند سیستم كاتالیزوری ده بار موثرتر از كاتالیزورهای معمول برای شکستن

اكسیدهای سولفور حاصل از اگزوز خودروها است.

مورد جالب توجه دیگر این است كه اغلب كاتالیزورها به شرایط دمایی و فشار بالا نیاز دارند و نانومواد تحمل چنین شرایط حادی را دارند.

همچنین كاتالیزور ها باید به شكل پایداری روی پایه های جامد قرار گیرند. پایه یا نگه دارنده كاتالیست ذره جامدی است كه تخلخل

بالایی داشته و سطح مخصوص زیادی در واحد حجم دارد. ذرات كاتالیزور روی کاتالیست قرار گرفته و پیوند بین سطح مشترك آنها اتفاق

می افتد و به همین دلیل سطح كاتالیستی زیادی فراهم می نماید. در فناوری نانو، نانوكاتالیزورها روی سطح مواد متخلخلی با حفره

های نانومتری قرار گرفته و در سطح بیشتری با واکنش ها ارتباط دارند.

منسوجات نانویی در کاهش وزن،جذب سروصدا وعایق کردن بسیار موثر خواهد بود. همان طور که می دانیم ویژگیهای اصلی مورد نیاز

برای افزایش ایمنی زیبایی و راحتی داخل خودرو عبارتند از:

مدیریت خوب انتقال گرما و بخار آب، ضدلک بودن و قابلیت تمیزکردن ساده،ضدحساسیت پیرایش، مقاومت در برابر اشتعال،خواص ضد

میکروبی وبهبود کارایی صوتی.

در ذیل تعدادی از ویژگی های منسوجات نانویی را برای بر طرف کردن نیازهای صنعت خودرو مطرح میکنیم.

1 جذب رطوبت

2 خودتمیزکردن،دافع ذرات خاک

3 تصفیه و فیلتراسیون هوا

4 خواص ضد میکروبی وضد باکتری

5 خواص آنتی استاتیک

6 مقاومت در برابرشعله

7 کاهش نویز

8 مقاومت در برابر پارگی وسایش

9 مقاومت دربرابر UV

استفاده از فناوری‌نانو، پیش‌‌بینی می‌شود که بتوان بازده وسایل نقلیه را تا پنج برابر افزایش داد و نیز وزن وسایل نقلیه را به میزان 10

برابر کاهش داد؛ پس می‌توان امید‌وار بود که وسایل نقلیه با استفاده از این فناوری تا %50 بهبود کارایی داشته باشند


به کار گیری نانوافزودنی های سریا (اكسید سریم)



این نانو افزودنی ها در دربرطرف مشكلات حاصل از انتشار گازهای خروجی از اگزوزنقش مهمی ایفا می کنند.همان طور که می دانیم

سوخت گاز طبیعی به میزان بالایی اكسیدهای نیتروژن(NOx) را به محیط منتشر می کند. در مورد سایر آلاینده ها از جمله ذرات

ریز جامد یا معلق میزان آلودگی كم می باشد. در موتورهای دیزلی بدون فیلتر، میزان ذرات جامد NOx و ذرات معلق خیلی بالا

است. حال اگر در همان موتور دیزلی از فیلتر همراه با پوشش ذرات پلاتینیوم برای حذف ذرات جامد استفاده شود، انتشار این ذرات

كاهش یافته ولی با این حال خروج NO2 به عنوان یکی از اکسیدهای نیتروژنی به شدت افزایش می یابد. این امر دلیل آن شد که

در موتورهای دیزلی استفاده از چنین فیلترهایی ممنوع اعلام شود. در سالهای اخیر بیشتر تلاش ها برای كاهش آلودگی موتورهای

دیزلی متمركز شده‌‌اند. این موتورها برای موتورهای تا 5000 اسب بخار مثل اتوبوس های شهری استفاده می شوند. البته افزودنی

هایی نانومتری وجود دارد كه باعث افزایش كیفیت سوخت می گردد. افزودنی‌های سوخت، موادی هستند كه به سوخت اضافه میشوند

تا انتشار آلاینده خروجی از اگزوز را كاهش دهند و تغییراتی در تولید CO،NOx و HC ایجاد می كنند. ضمنا مواد

افزودنی كاهش قابل ملاحظه‌ای در دمای احتراق دود نیز ایجاد می‌كنند. به واسطه حضور افزودنی‌‌های سوخت، مصرف سوخت 5 تا 7

درصد کاهش می‌یابد.

این نانوافزودنی‌ها به همراه فیلترهای مناسب اگزوز استفاده می‌شوند. غلظت این نانوافزودنی ها می‌تواند بین20 تاppm 100

باشد. غلظت‌‌های بالای این مواد مشكلاتی همچون افزایش فشار برگشتی را ایجاد كرده است. با توجه به توسعه نانوپودرها، نانو افزودنی

های اكسید سریم به صورت پودر تولید شده است. این امر باعث افزایش كارایی پودر اكسید سریم گردیده است، طوری كه ذرات معلق

آلاینده در آن 70 تا 98 درصد كاهش یافته اند. نانوذرات سریم می توانند در تمیز كاری گازهای سوختی خارج شده از اگزوز و تولید مناسب

گاز هیدروژن به عنوان یك منبع سوخت پاك بدون ایجاد گازهای سمی عمل نمایند.

نمایه کاربر
einstein313

عضویت : یک‌شنبه ۱۳۸۹/۱۰/۵ - ۲۰:۱۱


پست: 1054

سپاس: 91

Re: فناوری نانو

پست توسط einstein313 »

اماتور نوشته شده:دوستان اگر مطلبی در مورد فناوری نانو خواستید بذارید تاپیک جداگونه دیگه ای در موردش تشکیل ندید بیاید اینجا قرار بدید



با تشکر smile072
سلام، کار خوبی کردید در زمینه نانو مطلب میذارید smile015

ولی بهتر درمورد هر مطلب یه تاپیک جدا باز کنید ، مثلا درمورد سبکترین ماده با مخلفاتش یک تاپیک و کاربردهای فناوری نانو در زلزله یه تاپیک دیگه اینطور زمینه بحث کردن و سخن گفتن درمورد اون مطلب فراهم میشه ولی این طریق شما چنین اجازه ای به کاربران نمیده یا اگه بدهد نامنظم میشه ...

این نظر من بود smile017
اللهم العن قاتلیک یا فاطمه الزهرا

اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ، وَآخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِكَ ، اَللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتى جاهَدَتِ الْحُسَيْنَ ( علیه السلام ) ، وَشٰايَعَتْ وَبٰايَعَتْ وَتٰابَعَتْ عَلىٰ قَتْلِهِ


اَللّٰهُمَّ الْعَنْهُمْ جَميعاً


اسلام به ذات خود ندارد عیبی .......... هر عیب که هست از مسلمانی ماست

نمایه کاربر
Anne Shirley

محل اقامت: آنجا که خورشید بر می آید

عضویت : چهارشنبه ۱۳۸۸/۲/۲۳ - ۱۵:۱۵


پست: 622

سپاس: 41

جنسیت:

Re: فناوری نانو

پست توسط Anne Shirley »

اگر ممکن است، لطفا در مورد آیروژل هم مطلب بگذارید.
آنکه با کتاب آرامش یابد هیچ آرامشی را از دست نداده است.
امام علی(ع)

نمایه کاربر
اماتور

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۰/۱۲/۲۵ - ۱۲:۴۳


پست: 2909

سپاس: 2151

جنسیت:

تماس:

Re: فناوری نانو

پست توسط اماتور »

ایروژل




ایروژل، سبک ترین ماده جامد شناخته شده در جهان است که چگالی اش تنها سه برابر هواست. ویژگی های منحصربفرد این ماده آن را

یکی از پرکاربردترین مواد بکار رفته در عملیات تحقیقاتی فضایی ساخته است؛ بخصوص آن هایی که در ارتباط با اخترزیست شناسی

بودند.
تصویر
قطعه ای از ایروژل


ایروژل در سال 1931 توسط "استیون کیستلر"، یکی از پژوهشگران دانشگاه استنفورد ایالات متحده کشف گردید و گاهاً به دلیل شکل

ظاهری اش آن را "دود منجمد" نیز می نامند. هر چند قطعه ای از ایروژل به ابعاد یک انسان تنها 0.5 گرم وزن خواهد داشت، ساختار

درونی آن به گونه ای است که قادر است وزن یک اتومبیل کوچک را تحمل کند! ویژگی منحصربفردش در خصوص عایق گرمایی موجب شد

تا مسئولین ناسا آن را برای جلوگیری از یخ زدگی روبات سوئجرنر در شب های مریخ، به کار ببرند. به علاوه این ماده برای جمع آوری مواد

سرگردان موجود در فضا بسیار ایده آل است و در جریان مأموریت "استارداست" از آن برای جذب مواد موجود در هاله پیرامون دنباله دار

وایلد-2 استفاده شد.

چندی پیش در منطقه فینیکس واقع در آریزونا در کشور آمریکا، کشاورزی بنام دیوید هادسون به ماده ی سفید رنگی که در سرتاسر

زمینهای زراعی اش گسترده بود مشکوک شد و مقداری از آنرا به آزمایشگاههای معتبر سپرد تا به او بگویند که این ماده سفید رنگ

متشکل از چه مواد اولیه ای است. اما در عین ناباوری، پاسخ آزمایشگاه این بود:You Have Pure Nothing یعنی شما یک ماده

ای دردست دارید که خالصاً هیچ چیز مشخصی که در جدول عناصر تعریف شده باشد در آن به چشم نمی خورد!

اما پس از چندی یک آزمایشگاه روسی به روش آزمایش آمریکاییها شک کرد و روش جدیدی را برای آنالیز این ماده ی عجیب پیش رو

گذاشت که صحیح تر بود و بلاخره پرده ی جادویی کنار رفت و عنصر تشکیل دهنده رخ نمود. این ماده شکل دیگری از اتم های طلا بود

که بصورت یک نانو رشته) رشته ای از الکترونها که از پی هم قرار می گیرند و شکل یک تسبیح نخ شده را دارد) در آمده بود. نام علمی

آن ORME یا ORMUS مخفف Orbitally Rearranged Monotomic Element می باشد.

آزمایشات بعدی، اما، حیرت آورتر بودند. برای وزن کردن آن، یک پیمانه ی خالی را ابتدا وزن کردند و سپس مقدار مشخصی از این گرد

سفید رنگ را درون پیمانه ریخته مجدداً وزن کردند و در عین ناباوری در تمام این توزینها، همواره وزن پیمانه+وزن گرد سفید رنگ از وزن

پیمانه ی خالی “کمتر” بود! آزمایشی که چندین بار تکرار شد و همواره یک پاسخ را ارائه می داد. گویی که 40 درصد از جرم این ماده در

جهان ما و 60 درصد دیگر آن در جهانی موازی با جهان ما سیر می کند.

نکته ی مهم زمانی به چشم آمد که محققان، پیمانه ی لبریز از ماده سفید رنگ را حرارت دادند و مشاهده کردند که در حرارت بسیار بالا

وزن پیمانه به سمت صفر گرم سوق پیدا کرد. یعنی “با حرارت دادن به این ماده، می توان جاذبه را دفع نمود”.

ناسا با بهره گیری از این ترکیب جدید طلای بسیار ناب (The Pure Gold) توانست ماده ی جدیدی اختراع کند با نام آیروژل

(AeroGel) که به خودی خود از هوا سبک تر است و فرم خالص آن می تواند در هوا شناور باشد و همچنین با حرارت دادن به

آیروژل، این ماده می تواند وزنهایی بیش از وزن خود را نیز در هوا معلق نگاه دارد. ناسا از این ژل در تحقیقات گسترده ای بهره می برد.

اما چندی پیش، در “صحرای سینا” معبدی متعلق به راهبان مصر باستان کشف شد که درون آن آکنده بود از پودری سفید رنگ! آزمایش

این ماده نشان داد که شباهت زیادی بین این پودر تازه کشف شده با نانو رشته ی طلا وجود دارد. مصریان باستان به این ماده “مفکات”

می گفتند و راز تهیه آن در دست راهبان مقدس بوده است. ترکیب مفکات با حرارت می توانسته بی وزنی را بهمراه آورد و شاید راز

چگونگی ساخته شدن اهرام عظیم مصر در همینجا نهفته باشد.

به این نکته توجه کنید: نام تمام اشکال هندسی (چه به فارسی و چه به لاتین) مستقیما به شکل هندسی آنها اشاره می کند. مثلاً

دایره از دوار بودن می گوید، مثلث از سه ضلعی بودن. اما در این بین نامی که برای شکل هندسی “هرم” در نظر گرفته شده یک

استثنای عجیب است. هرم در لاتین Pyramid ترجمه شده که از ترکیب دو کلمه ی Pyro بمعنی “آتش” و Amid به

معنی “گرفته شده” تشکیل شده است. بنابراین Pyramid یعنی Fire Begotten یا از آتش گرفته شده!!! حتی اسم عربیِ

“هِرم” نیز از ریشه هُرم به معنی حرارت و داغی گرفته شده و اشاره ای به شکل هندسی آن ندارد. همانگونه که کتاب “اسرار گمشده

صندوقچه مقدس” اثر لارنس گاردنر اشاره دارد، اخیراً توجه دانشمندان به این عنصر مرموز معطوف شده است که در جدول تناوبی عناصر

یافت نمی شود. این پودر سفید رنگ غیر محسوس که از خانواده فلزاتی همچون طلا و پلاتنیوم بدست می آید، عنصری مونوتومیک

(ساختاری از ماده که از اتمهای واحد تشکیل شده است) خوانده می شود. آنچنانکه این ماده توسط کاشف آن، دیوید هادسون، در

سالهای دهه ی Orme ، 1980 نام گذاری شد که مخفف Orbitally Rearranged) Monatomic Element) عنصری

که اوربیتال آن بصورت تک اتمی بازچیده شده باشد می باشد. بصورت عمومی و تجاری نام Ormus یا M-State برای این

پودر سفید رنگ پذیرفته شده است. ثقل سنجی حرارتی نشان داد که این ماده در حرارت بالا شروع به بی وزن شدن می نماید تا جایی

که حتی می تواند در هوا شناور شود. حتی در شرایط خاصی این پودر سفید طلا می تواند به خاصیت ابر رسانایی برسد و یا در ابعاد

دیگر عالم طنین ایجاد نماید. در اسطوره های یونان باستان تلاش برای یافتن این ماده بصورت “افسانه پشم طلایی” تجلی یافته، در

حالیکه در کتاب مقدس می توان رد این ماده را در داستان مربوط به صندوقچه ی عهد (که به دستور خدا توسط موسی در صحرای سینا

ساخته شد و نهایتا به معبد سلیمان در اورشلیم منتقل شد) جستجو نمود. در بین النهرین باستان نیز از این پودر سفید رنگ یاد شده

و نام آن شم-آن-نا یا “سنگ آتش” بوده است، درحالیکه مصریان به آن “مفکات” (mfkzt) می گفتند و اسکندر نیز آنرا با نام “

سنگ بهشت” می ستود. این پودر “سنگ آتش” رازآلود، بعنوان یک ماده خوراکی و به شکل نان های مخروطی و یا بصورت معلق بر

سطح آب، به پادشاهان و فراعنه اختصاص می یافت. این ماده بعنوان غذایی برای “کالبد اختری” شناخته می شد که استعداد رهبری،

آگاهی ذاتی، ادراک و فراست را در نزد شاهان و رهبران ارتقا می داده است. همچنین به تازگی ارتباط مابین این ماده جادویی با راز طول

عمر نیز مکشوف گشته است.

امروزه، کمپانی های متعددی در حال تولید محصولاتی هستند که بر پایه مواد M-State بنا شده اند. برخی از طلا بعنوان فلز پایه

بهره می برند، و برخی دیگر نیز از مشتقات پلاتنیوم که از رسوبات کف دریاها و یا منابع زمینی ای همچون دهانه های آتشفشان ها و

یا محل برخورد شهاب سنگها استحصال می شود بهره می برند. از آنجاییکه روشهای متداول آنالیز مواد فلزی، برای شناخت M-State

ها نا مناسب و نا کارآمد است لذا می توان گفت که هنوز بسیاری از تواناییهای این ماده در پرده ی ابهام باقی مانده است.

فیلسوف قرن هفدهم، ایرنائوس فیلالِتِس (فردی که مورد احترام آیزاک نیوتن، روبرت بویل، الیاس اشمول و دیگر اعضای کالج سلطنتی

بریتانیا در عصر خود بوده است)، اثری را در سال 1667 نگاشت با نام “راز، بر ملا شد”. وی در این مقاله به بحث پیرامون “سنگ فلاسفه”

می پردازد که تا آن زمان به اشتباه به “هر ماده ای که فلزات را به طلا تبدیل کند” گفته می شد. فیلالتس مستقیماً به اصل موضوع

میپردازد و آنچنانکه از اسناد می توان فهمید، وی سنگ فلاسفه را خودِ طلا می داند و اعلام می کند که به خلوص رساندن طلا میبایست

تلاشی باشد که فلاسفه به انجام می رسانند. او می افزاید: ” سنگ ما چیزی نیست جز طلا که به بالاترین درجه خلوص و لطافت و

نرمی رسیده باشد. بدان سنگ می گوییم چراکه خواص ذاتی آن اینگونه نشان می دهد؛ این ماده جلوی آتش را می گیرد همانطور که

مابقی سنگها نیز اینچنین می کنند. در گونه ی خود این ماده همان طلا است، اما خالص تر از هر خالصی؛ این ماده ای جامد و نسوز

است همانند سنگ، اما شکل ظاهری آن مانند پودری خالص و نرم است”. چند قرن زودتر در سال 1416 شیمی دان فرانسوی، نیکولاس

فلامل، می نویسد که وقتی فلز ناب در نهایت کمال آماده سازی شد، پودر عالی و سفید رنگِ طلا بدست می آید، که همان “سنگ

فلاسفه” می باشد.

وقتی به مصر باستان باز می گردیم، ارجاعات بیشتری را به مفکات (mfkzt) باز می یابیم که به اماکن مقدسی در آن ناحیه

اشاره دارند. یکی از این اماکن مقدس (نزد مصریان باستان) معبد کارناک می باشد و گنجینه ای متعلق به تاتموسیس سوم. در دیوار

نگاره های معبد کارناک در قسمتی که مربوط به فلزات است، تعدادی شئی مخروطی شکل به تصویر درآمده است و در توضیحشان قید

شده که این اشیاء از طلا ساخته شده اند اما نکته عجیب نام این اشیاء مخروطی شکل است:”نان سفید!”. مشخصاً از این نان در

مراسمی بهره برده می شد که مختص فراعنه بوده و آنان پس از پشت سر گذاشتن روزه ای 40 روزه با این نان مقدس روزه شان را باز

می کردند و پس از این مراسم بوده که فرعون فرامین سالیانه خود را صادر می کرده است. تحقیقات بعدی ما نشان داد که این ماده ی

سفید رنگ مستقیماً با افزایش ادراک و فراست و قوه ی مدیریت در ارتباط است چراکه پس از مصرف خوراکی آن توانمندی نیمه راست

مغز را با توانایی نیمه ی چپ مغز برابر می گردد. رد پای این پودر سفید را همچنین می توان از اسنادی که به اسکندر مقدونی باز میگردد

جستجو نمود. همواره این داستان را از اسکندر شنیده ایم که وی بدنبال راز جاودانگی اقدام به سفر به بهشت نمود که بر اساس قراین

بهشت در آنزمان سرزمین هخامنشیان، سرزمین اهورا مزدا، خدای نور و خرد بوده است. هدف وی یافتن “سنگ بهشت” بوده است که

خواصی جادویی داشته از جمله افزایش عمر (جاودانگی). امروزه دانشمندان سرگرم مطالعه بر روی DNA انسان می باشند و

ارتباطی را مابین پودر سفید طلا و طول عمر DNA یافته اند.

می توان خصوصیات پودر سفید طلا را به اینگونه بر شمرد:

1 خاصیت ضد جاذبه در حرارت های بالا

2 خاصیت ابر رسانایی در حرارت بالا

3 اتصال کوانتومی به دیگر جهانهای موازی (Quantum Entanglement)

4 عدم مشابهت با ساختار عناصر جدول مندلیف

5 درصورت برهم خوردن ساختار رشته ای، با نوری بسیار درخشان منفجر می شود

6 بدلیل ساختار اتمی تک رشته ای، امکان تبدیل این ماده به مواد دیگر وجود دارد

7 درصورت مصرف خوراکی، افزایش کارآیی مغز انسان را در دو نیمه چپ و راست بدنبال دارد

8 در صورت مصرف خوراکی، افزایش طول عمر DNA که متعاقباً طول عمر انسان را بدنبال دارد.


منبع : http://chemist.blogfa.com

نمایه کاربر
اماتور

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۰/۱۲/۲۵ - ۱۲:۴۳


پست: 2909

سپاس: 2151

جنسیت:

تماس:

Re: فناوری نانو

پست توسط اماتور »

einstein313 نوشته شده:
اماتور نوشته شده:دوستان اگر مطلبی در مورد فناوری نانو خواستید بذارید تاپیک جداگونه دیگه ای در موردش تشکیل ندید بیاید اینجا قرار بدید



با تشکر smile072
سلام، کار خوبی کردید در زمینه نانو مطلب میذارید smile015

ولی بهتر درمورد هر مطلب یه تاپیک جدا باز کنید ، مثلا درمورد سبکترین ماده با مخلفاتش یک تاپیک و کاربردهای فناوری نانو در زلزله یه تاپیک دیگه اینطور زمینه بحث کردن و سخن گفتن درمورد اون مطلب فراهم میشه ولی این طریق شما چنین اجازه ای به کاربران نمیده یا اگه بدهد نامنظم میشه ...

این نظر من بود smile017
درست میگی ولی اخه بعضی ازمطالب کوتاهن بد کسی هم مواقعی نمیاد نظر بده که در واقع جالب نیسته که بیایم به خاطر یه مطلب

کوتاه یه تاپیک جداگونه به خاطرش بزنیم . برای همین گفتم یه تاپیک بزنم که در کل مطالبی که در این مورد رو اینجابذاریم که البته

همونطور که میگی از نظر ارسال نظرات به مشکل میخوریم و من این حرفتو کاملا قبول دارم

ولی خب به هر حال میشه نظر داد ولی نباید نظرات دو موضوع رو با هم قاطی کرد .که باید به هرحال این مشکل رفع بشه

البته تا الان دقت کردم کسی هم زیاد نظر نمیده به اون شکل

بازم ممنون و کاملا حرفتو قبول دارم smile072

نمایه کاربر
Anne Shirley

محل اقامت: آنجا که خورشید بر می آید

عضویت : چهارشنبه ۱۳۸۸/۲/۲۳ - ۱۵:۱۵


پست: 622

سپاس: 41

جنسیت:

Re: فناوری نانو

پست توسط Anne Shirley »

ممنون جناب آماتور smile072 ؛
ولی بالاخره آیروگرافیت سبک ترین ماده جامد جهان است یا ایروژل؟
آنکه با کتاب آرامش یابد هیچ آرامشی را از دست نداده است.
امام علی(ع)

ارسال پست