آشنایی با استاد حسین جوادی

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
4Duniverse

عضویت : جمعه ۱۳۸۶/۶/۲ - ۲۱:۰۷


پست: 1412

سپاس: 6

آشنایی با استاد حسین جوادی

پست توسط 4Duniverse »

مصاحبه زیر با استاد حسین جوادی صاحب نظریه CPH صورت گرفته .

تصویر
1- آقاي جوادي تاريخ تولد شما چيست و در كجا بدنيا آمده ايد؟

جواب: در سال 1327 در تهران متولد شدم.

2- لطفا يك كارنامه تحصيلي از خود ارائه دهيد؟ ( رشته تحصيلي و سطح. در صورت تمايل نام مدارس)

جواب: بعد از دوان ابتدايي وارد هنرستان صنعتي شدم. در سال 1341 در آنجا با قوانين نيون آشنا شدم. سرعت بينهايت که قانون دوم نيوتن پيشگويي مي کرد و قانون جهاني گرانش که هيچ محدوديتي براي تمرکز ماده نداشت برايم قابل پذيرش نبود. سال دوم هنرستان بدوم که نيمه هاي سال تحصيلي هنرستان را رها کردم و به دبيرستان رفتم. در سال 1344 توسط دبير رياضي آقاي کاشاني با نسبيت آشنا شدم و خيلي به آن علاقه مند شدم. اين سئوال هميشه فکرم را بخود مشغول مي داشت که چرا سرعت نور ثابت است؟ و اصولاً ماهيت انرژي چيست. تعريف کلاسيک انرژي که قابليت انجام دادن کار است، نمي توانست مرا راضي کند. مي خواستم بدانم واقعاً انرژي چيست و چگونه مي توانم آنرا بهتر تعريف و درک کنم. سال 1351 در دانشگاه شهيد بهشتي با مکانيک کوانتوم آشنا شدم. در همين زمان بود که رابطه ي جرم نسبيتي که آن هم به نامتنهاي مي رسيد، براي من چندان منوس نبود و واقعي بنظر نمي رسيد. در کنار اين مسائل ماهيت زمان هم فکرم را بخود مشغول مي داشت. پس از گرفتن ليسانس رياضي خودم مستقلاً تلاش مي کردم که اين ابهامات را بر طرف کنم. سرانجام در سال 1366 راه حل اين مشکلات را در تعريف ساختمان فوتون ديدم و نظريه سي. پي. اچ. را ارائه کردم. در مقطع کارشناسي ارشد فيزيک وارد دانشگاه شدم که نيمه کاره رها کردم. معمولاً استادان ما بيشتر به جنبه هاي فراگرفتن دانش رسمي تاکيد داشتند.

3- آقاي جوادي تا بحال با چه موسساتي كار كرده ايد و با چه دانشمنداني تبادل نظر داشته ايد و لطفا در مورد مقالاتتان توضيح بدهيد؟(كارنامه كاري)

جواب: از سال 1368 تا 1381 در دانشگاه آزاد تدريس کردم و تعدادي هم کتاب درسي منتشر کردم که هنوز جزو کتب درسي دانشگاهي است. از سال 1381 از طريق اينترنت سعي کردم نظريه سي. پي. اچ. را به داوري فيزيکدانان برسانم. در اين ارتباط با اکثر دانشگاه هاي خارجي تماس گرفتم. فکر مي کنم نتيجه ي اين ارتباطات تکامل نظريه سي. پي. اچ. و رفع ابهامات آن بود. در سال گذشته مقالات نظريه سي. پي. اچ. در جنرال ساينس ژورنال منتشر شد.
The General Science Journal
اکنون نيز در بخش معاونت پژوهشي دانشگاه تهران فعاليت مي کنم و روي نظريه سي. پي. اچ. کار مي کنم.

4- از چه زماني به فيزيك علاقه مند شديد؟

جواب: علاقه مندي من به فيزيک بتدريج از دوران هنرستان افزايش يافت. ولي اصولاً از دوران کودکي نسبت به پديده هاي فيزيکي کنجکاو بودم.

5- از چه زماني با نسبيت و كوانتوم آشنا شديد؟

جواب: در سال 1344 با نسبيت آشنا شدم و در سال 1351 با مکانيک کوانتوم. از همان موقع به اين فکر مي کردم که آيا مي توان هر سه نظريه مکانيک کلاسيک، نسبيت و مکانيک کوانتوم را با يک نظريه فراگير جواب داد؟ سرانجام به اين نتيجه رسيدم که چهار نظريه مکانيک کلاسيک، مکانيک کوانتوم، نسبيت و ميدان هاي هيگز را همزمان بايد مورد بررسي مجدد قرار داد. و اين کاري است که در نظريه سي. پي. اچ. انجام شده است.

6- به كدام دانشمند بيش از ديگران علاقه منديد؟چرا؟

جواب: ببينيد بيش از چهل سال است که با انديشه هاي نيوتن، انيشتين و پلاک و ديگران زندگي مي کنم. اما احساس مي کنم به انيشتين بيش از ديگران علاقه دارم. چون ضمن آنکه ديدگاه مرا نسبت به زمان و مکان تغيير داد، بنوعي غذاي فکري نيز به من داد. هرچند که سهم نيوتن در اين مورد کمتر از انيشتين نبود.

7- اجازه بدهيد در مورد سي.پي.اچ صحبت كنيم. اگر بخواهيد تئوري سي.پي.اچ را در چند جمله خلاصه كنيد. چه خواهيد گفت؟

جواب: نظريه سي. پي. اچ. مي گويد:
الف: همه چيز از سي. پي. اچ. ساخته شده است
ب: نيروي خارجي مقدار سرعت را تغيير نمي دهد، بلکه تنها حرکت انتقالي و دوراني ذرات تشکيل دهنده ي اجسام (يعني سي. پي. اچ. ها) به يکديگر تبديل مي کند.
ج: براي اولين بار تعريف جديدي از انرژي ارائه مي دهد.
د: زمان يک کميت وابسته به اسپين است. يعني جهان فاقد ساعت است و هر جسم يا ذره اي در اين جهان يک ساعت است.

8- نظر جهانيان در مورد سي.پي.اچ چيست؟

جواب: اصولا به نگاه جديد و متفاوت نظريه سي. پي. اچ. تاکيد دارند. البته با توجه به عمر کوتاه اين نظريه نسبت به نظريه ريسمانها که بيش از 80 سال از عمر آن مي گذرد، توانسته بخوبي مطرح شود. بطوريکه هنوز کسي آن را رد نکرده است. زيرا در توجيه پديده هاي فيزيکي خيلي توانمند است.

9- از چه زماني تصميم گرفتيد كه سي.پي.اچ را در سايت اينترنتي قرار دهيد؟


جواب: از سال 1383

10- تئوري همه چيز چه كاري انجام مي دهد و الزام وجود تئوري همه چيز در چيست؟

جواب: الزامي در کار نيست. در نگاه واقع بينانه، نظريه همه چيز بايد بتواند وحدت نيروها و وابستگي فرميونها و بوزون ها را توضيح دهد. همچنين بايد لحظه ي بيگ بنگ و علت آن را توضيح دهد.

11- از چه زماني به فكر افتاديد تا روي تئوري همه چيز فكر كنيد؟

جواب: هيچ وقت در اين فکر نبودم. وقتيکه ساختمان فوتون را با استفاده از سي. پي. اچ. تعريف کردم، بنظرم رسيد که اين نگرش مي تواند به نظريه همه چيز منتهي شود.

12- در حال حاضر وضع پژوهش را در جامعه در چه مرحله اي و سطحي مي بينيد؟


جواب: پزوهشگران بسيار با هوش و پشت کاري داريم. اما اين پتانسيل جامعه است، نه توان آن. براي آنکه اين پتانسيل به نتايج بهتري برسد، کار زيادي در پيش داريم که بيش از همه توجه مسئولين را مي طلبد تا به بخش پژوهشي کشور و حمايت از نوآوري بيشتر بپردازند.


13- آيا از نحوه كاركرد سايتهاي علمي ايران از جمله پارس اسكاي و هوپا راضي هستيد؟

جواب: پارس اسکاي و هوپا در دو زمينه ي متفاوت کار مي کنند. پارس اسکاي در اطلاع رساني و هوپا در زمينه ي تبادل نظر و بحث موفقيت خوبي داشته اند. ولي در مجموع سايت هاي علمي ايران هنوز راه زيادي در پيش دارند تا با زمان هماهنگ شوند. اميدوارم در آينده نزديک به اين هماهنگي برسند.

14- براي بيشتر آشنا شدن علاقه مندان با سي.پي.اچ چه راهي را پيشنهاد مي كنيد؟

جواب: کتب الکترونيکي آن را مطالعه کنند، در اين زمينه وارد بحث شوند و سئوالات خود را مطرح کنند. هيچ چيز به اندازه ي بحث و تبادل نظر موثر نيست.

15- رابطه شما با ادبيات چگونه است؟

جواب: دوست دارم و در اين زمينه نيز گاهي قلم مي زنم.

16- اگر بخواهيد يك بيت را انتخاب كنيد. آن بيت چيست؟ از كدام شاعر انتخاب مي كنيد؟.

جواب: سعدي:
بني آدم اعضاي يک پيکرند
که در آفرينش ز يک گهرند

17- اگر دوباره بدنيا مي آمديد، آيا باز هم به سراغ فيزيك مي رفتيد؟

جواب: بهترين پاسخ اين سئوال يک تبسم است. اما من به سراغ فيزيک نرفتم، فيزيک از من دست بردار نبود. فيزيک يعني توضيح هستي که انسان بخش کوجکي از آن است، چگونه مي توان عمر را طي کرد و به پديده هاي فيزيکي بي توجه بود؟ بنظر من هر کسي در اين دنيا بدون ديدگاه فيزيکي نمي تواند روز را به شب برساند. بنابراين اگر دوباره بدنيا بيايم، با ديد بهتري و بيش از بار اول به فيزيک روي خواهم آورد.

18- و يك جمله براي پايان؟

جواب: موفقيت روز افزون جوانان ايراني را در عرصه ي علم آرزو دارم. اميدوارم جوانان ايران را به جايگاه واقعي و در خور ايران کسب کنند. شاد و پيروز باشيد.

با تشكر از شما براي وقتي كه به من داديد.

جواب: من هم از شما متشکرم. موفق باشيد

منبع : http://www.eduphysics.com/zendegi-name/ ... javadi.htm

نمایه کاربر
MRT

نام: محمدرضا طباطبایی

محل اقامت: تبریز

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۸۶/۴/۲۱ - ۱۸:۱۷


پست: 2406

سپاس: 95

جنسیت:

تماس:

Re: آشنایی با استاد حسین جوادی

پست توسط MRT »

13- آيا از نحوه كاركرد سايتهاي علمي ايران از جمله پارس اسكاي و هوپا راضي هستيد؟

جواب: پارس اسکاي و هوپا در دو زمينه ي متفاوت کار مي کنند. پارس اسکاي در اطلاع رساني و هوپا در زمينه ي تبادل نظر و بحث موفقيت خوبي داشته اند. ولي در مجموع سايت هاي علمي ايران هنوز راه زيادي در پيش دارند تا با زمان هماهنگ شوند. اميدوارم در آينده نزديک به اين هماهنگي برسند.


نكته مهم همين جاست كه در قالب تبادل نظر و بحث ميتوان به مطالب و موضوعات جديد در فيزيك دست يافت و يا اينكه نظريات جديد ارايه كرد و فيزيك را توسعه داد ، ولي در قالب كليشه‌اي اطلاع رساني ما هميشه سر جاي اول خود هستيم و هيچ پيشرفتي نخواهيم داشت ، بايد همان مطالب قبلي و تكراري را مطالعه كنيم . در دنياي امروز سايتهايي موفق هستند كه كاربران احساس كنند كه در آن نقش داشته و بتوانند در آن با ديگران در تعامل باشند .



طراحی تعامل

از ویکی‌پدیا ، دانشنامهٔ آزاد


طراحی تعامل (به انگلیسی: Interaction Design و به اختصار: IxD ) عبارت است از طراحی سامانه‌های محاوره‌ای (Interactive) برای پشتیبانی از شیوه‌هایی که مردم در زندگی روزمرهٔ خود برای ارتباط و تعامل به کار می‌گیرند. [۱] به جز این ، طراحی تعامل را « طراحی فضاهایی برای تعاملات و ارتباطات انسانی » [۲] و « چیستی و چگونگی تعاملات روزانهٔ ما با رایانه‌ها » [۳] نیز تعریف کرده‌اند .

طراحی تعامل می‌کوشد با در نظر گرفتن کاربردپذیری، محصولات را طوری طراحی کند که استفاده از آنها - از دیدگاه کاربر - راحت، کارا، و دلپذیر باشد. هدف طراحی تعامل، ارتقای کیفیت تجربهٔ کاربری است.[۴]

اصطلاح «طراحی تعامل» یک واژهٔ چتری است که جنبه‌های گوناگونی از طراحی را پوشش می‌دهد، از جمله: طراحی واسط کاربر، طراحی نرم‌افزار، طراحی کاربر-محور، طراحی محصول، طراحی وب، و طراحی سامانه‌های محاوره‌ای. از آنجا که طراحی تعامل، یک مهارت میان‌رشته‌ای است، متخصصین این حوزه باید با علوم گوناگونی آشنایی داشته باشند؛ از جمله: روان‌شناسی، ارگونومی، علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی، گرافیک و طراحی صنعتی، انفورماتیک، و غیره.[۵]
با توجه به ماده 8 قوانین تالار گفتمان شبكه فیزیك هوپا :

ارايه انديشه‌هاي نو در فيزيك و متافيزيك ، رياضيات مختص فيزيك ، حساب و هندسه دوجيني در وب سايت شخصي :

https://ki2100.com

تصویر

تصویر

ارسال پست