گلایدر

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
امیرکاوه

نام: حامد فرهنگ

عضویت : یک‌شنبه ۱۳۹۲/۷/۷ - ۱۶:۰۵


پست: 388

سپاس: 167

جنسیت:

تماس:

گلایدر

پست توسط امیرکاوه »

توضیحات اولیه ساخت گلایدر یا دست پرتاب یا بادپر

هواپیماهایی را که بدون استفاده از انرژی موتور به پرواز درمی آیند، گلایدر یا بادپر می نامند . بال های این هواپیما بلندتر و باریک تر از هواپیمای معمولی است که نیروی «برا»ی بیش تری هم می دهند . گلایدرها را به کمک یک هواپیمای یدک کش به پرواز درمی آورند . زمانی که گلایدر به حد کافی اوج می گیرد، آن را رها می کنند . گلایدر با استفاده از نیروی باد، در هوا می ماند و آرام آرام از ارتفاع آن کاسته می شود. اگر سرعت باد با سرعت کاهش ارتفاع گلایدر یکسان باشد، گلایدر در ارتفاع ثابتی قرار خواهدگرفت، و وقتی سرعت بیش تر می شود، ارتفاع گلایدر افزایش می یابد. ابزار فرود برای گلایدرها شامل یک چرخ که زیر کابین خلبان نصب شده است و در عقب دم گلایدر چرخ کوچکی وجود دارد که از آسیب دیدن دم آن در هنگامی که روی زمین است، جلوگیری ‌کند .

بال هفتی

زاویه ی بال هفتی، زاویه بال با افق می باشد. علت استفاده از این نوع بال افزایش پایداری عرضی یا مقابله با ممان roll می باشد.

مجموعه دم

اين قسمت كه در انواع مختلف هواپيما داراي اشكال، انواع، اندازه ها و مدل هاي گوناگوني است. در اكثر هواپيماها معمولاً از دو سكان افقي و يك سكوي عمودي تشكيل مي شود كه آن را از شكل و هم از نقش دم ماهي برخوردار مي سازد. كار سكان افقي و عمودي و به طور كلي كار دم هواپيما آن است كه اولاً تعادل و ثبات هواپيما را در هوا تأمين مي كند و ثانياً در هدايت هواپيما به جهات راست و چپ و پايين و بالا كمك مي كند. ساختمان سكان ها اساساً از همان اجزا و قطعات ساختمان بال تشكيل شده است و داراي همان استخوان بندي و همان شكل آئروديناميكي بال مي باشد.


سكان افقي :

شكل ظاهري و ساخت دروني اين سكان تقريباً شبيه ساختمان بال است با اين تفاوت كه بال هميشه ثابت است درحالي كه سكان افقي در بعضي هواپيماها ممكن است متحرك باشد و حول محور طولي خود بچرخد. هم چنين بال ها هميشه به بدنه متصل هستند درحالي كه سكان افقي را هم به انتهاي بدنه و هم بالاي دم عمودي متصل مي كنند. سكان افقي كه در حالت معمولي يا خنثي تقريباً موازي سطح زمين است، درحال پرواز از بالا و پايين رفتن غيرضروري هواپيما جلوگيري مي كند و ارتفاع مطلوب را براي پرواز نگه مي دارد. سكان افقي در طرف چپ و راست خود داراي يك يا دو سطح متحرك به نام بالابر است كه به سكان افقي لولا مي شوند و داراي تركيبي نظير شهپرها مي باشند. با اين حال بالابرها كه در لبه ی عقبي سكان افقي تعبيه می شوند. برخلاف شهپرها كه خلاف جهت هم حركت مي كنند، بالابرهاي راست و چپ در جهت موافق هم عمل مي كنند. عمل بالابرها به اين صورت است كه اگر بالابرها به سمت بالا بيايند، هواي عبوري از روي دم افقي به بالابرها برخورد می کند، به آن فشار وارد می کند و قسمت عقب هواپيما را به سمت پايين مي آورد و هواپيما حول محور عرضي عبوري از بال چرخيده و نوك هواپيما به سمت بالا حركت مي كند و هواپيما رفته رفته اوج مي گيرد. و بالعكس. در برخي از هواپيماهايي كه داراي بال هاي مثلثی می باشند، و لبه ی عقبي بال ها آن قدر امتداد يافته كه جاي سكان افقي را گرفته است. در اين موارد برخي شهپرها كار بالابرها را نيز انجام مي دهند و به آن ها اِلوان می گويند. كار الوان ها به اين صورت است: زماني كه نياز به چرخش هواپيما حول محور طولي احساس مي شود، الوان ها نقش شهپرها را بازي مي كنند و يكي از آن ها به سمت بالا رفته و ديگري از بال آويزان مي گردد تا عمل رول انجام گردد و زماني كه نياز به تغيير ارتفاع مي باشد، الوان ها هم سو شده و عمل بالابرها را انجام مي دهند.

سكان عمودي :

اين سكان همان طور كه از اسمش مشخص است، به طور عمودي در انتهاي بدنه و بين دو سكان افقي قرار مي گيرد. وظيفه ی آن ايجاد و حفظ تعادل عرضي هواپيما حين پرواز مي باشد. برخي از هواپيماها ممكن است داراي دو سكان افقي باشند آن هم به علت اين است كه در هنگام طراحي دم، زماني كه از روابط حجمي دم استفاده مي شود، مساحت مورد نياز براي دم عمودي با حفظ شرايط مأموريت و مانورپذيري بيش ازحد زياد مي شود و به خاطر ملاحظات ساخت، از دو سكان عمودي در كنار هم استفاده مي كنند. در قسمت انتهاي سكان عمودي، سطح متحركي به آن لولا شده كه به آن رادر می گويند. حركت رادر و تأثير آن روي هواپيما به اين صورت است كه با حركت رادر به سمت چپ، هوايي كه از سمت چپ سكان عمودي به رادر برخورد مي كند، آن را فشرده كرده و به آن اعمال نيرو مي كند و باعث مي شود كه قسمت دم هواپيما به سمت راست حركت كند و اين گشتاور ايجاد شده حول محور عمودي باعث چرخش نوك هواپيما به سمت چپ مي گردد. (يعني درحقيقت اختلاف فشار بين دو سطح سمت راست و چپ سكان كه در اين حالت، سمت چپ بيش تر مي باشد، باعث اين حركت او مي شود.)


مشخصات گلایدر

طول بال: 160 سانتی متر

طول بدنه: 96 سانتی متر

نوع دم: معمولی

نوع بال: هفتی

وزن پرواز: 100 گرم

ali.rs.1374

نام: علیرضا

عضویت : جمعه ۱۳۹۱/۸/۵ - ۱۹:۴۹


پست: 135

سپاس: 115

جنسیت:

Re: گلایدر

پست توسط ali.rs.1374 »

تا الان هیچ سپاس نداشتی گفتم خودم چراغشو روشن کنم smile021
مدعی خواست که آید به تماشاگه راز
دست رد آمد و بر سینه ی نامحرم زد

نمایه کاربر
و ی د ا

نام: ویدا

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۲/۱۱/۱۴ - ۲۳:۲۰


پست: 58

سپاس: 16

جنسیت:

Re: گلایدر

پست توسط و ی د ا »

زاویه حمله: زاویه بین وتر و راستای جیان نسبی هست.زاویه حمله هر قدر بیشتر باشه نیروی برآهم بیشتر میشه البته این افزایش تا حدی هست و بعد از اون به علت جدایی جریان از سطح فوقانی نیروی برآ کاهش می یابد... smile072
زندگی خالی نیست
مهربانی هست،سیب هست ،ایمان هست
آری..تا شقایق هست
زندگی باید کرد
***
عااااااااااشقتم خدا،ممنون از همه چی

نمایه کاربر
امیرکاوه

نام: حامد فرهنگ

عضویت : یک‌شنبه ۱۳۹۲/۷/۷ - ۱۶:۰۵


پست: 388

سپاس: 167

جنسیت:

تماس:

Re: گلایدر

پست توسط امیرکاوه »

و ی د ا نوشته شده:زاویه حمله: زاویه بین وتر و راستای جیان نسبی هست.زاویه حمله هر قدر بیشتر باشه نیروی برآهم بیشتر میشه البته این افزایش تا حدی هست و بعد از اون به علت جدایی جریان از سطح فوقانی نیروی برآ کاهش می یابد... smile072
وقتی جریان از سطح فوقانی جدا بشه دیگه لیفت کاهش پیدا نمی کنه . بله گردابه های هوایی روی بال به وجود میاد و پرنده دچار استال میشه . با تشککککککککر

ارسال پست