شکارچی ابها

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
امیرکاوه

نام: حامد فرهنگ

عضویت : یک‌شنبه ۱۳۹۲/۷/۷ - ۱۶:۰۵


پست: 388

سپاس: 167

جنسیت:

تماس:

شکارچی ابها

پست توسط امیرکاوه »

سیستم کاهش درگ بدنه راکت : این سیستم وظیفه تولید هوا و حفظ و نـــــــــگهداری حباب کاویتاسیون بر روی موشک را دارد . این سیستم شامل قطعات زیر می باشد :

1-- 1 دیسک : از مهمترین اجزا این موشک دیسک مقابل ان می باشد . این دیسک وظایف زیادی دارد . اولــــــــــــــین و مهمترین وظیفه آن ، ایجاد کاویتاسیون در نوک دیسک می باشد . حباب ایجاد شده توسط این دیسک با هوای دمیـــده شده توسط کاسه های پشت آن تقویت شده و تا انتهای موشک امتداد می یابد . بنابراین راکت در یک حباب هوا حرکـــت می کند و قسمت انتهایی ان در آب قرار دارد . دومین وظیفه دیسک در راکت ، تولید لیفت برای حفظ مسیر مستقـــــــــیم راکت میباشد . لیفت تولیدی این دیسک برابر نصف لیفت تولیدی در تمام راکت می باشد . سومین عملکرد این دیســــک حفظو کنترل زاویه پیچ در راکت میباشد . برای این منظور ، راکت بین زوایای 30/5 و 30/24 دوران میکند . در حالـت کروز این زاویه بین 9 تا 12 درجه متغییر است . یک اکچیوتر به این دیسک متصل است که دیسک را با سرعت زاویــه های 290 درجه در هر ثانیه می چرخاند . فرکانس حرکت دیسک از 5 الی 12 هرتز تغییر می کند . وظیفه چهــــــــــــارم دیسـک حفظ و پایداری در کانال سمت موشک است . بعد از اینکه راکت وارد مد سوپرکاویتاسیون گردید ، به مقــــــــدار زیاد ضرایب پایداری موشک افزایش می یابد . به عبارت دیگر موشک در حال حرکت ، در مد ســــــوپرکاویتاسیون ، به شدت نسبت به در قسمت انتهایی مــسیر حرکت حذف (HOMING)مانور در کانال سمت پایدار میگردد . به هیمن دلیل فاز اشیانه یابی گردیده است . به علت پایداری بالا درکانال سمت ، نیروی زیادی برای تغییر مســیر لازم می باشد . این دیسک در سرعت های زیر 100 متر بر ثانیه کارایی چندانی ندارد . درون این دیسک یک حــــــــفره به قطر 33 میلیمتر وجود دارد . اب لازم برای موتور های راکت از این سوراخ وارد بدنه راکت می شود . درون این حــفره ، لوله ای نازک وجود دارد که پس از شلیک راکت کمی به سمت جلو حرکت می کند . وظیفه این لوله ، اندازه گیـــری فشار کامل آب می باشد .

2 – 1 فرینگ : هنگامی که ایجاد حباب توسط دیسک شروع شد ، می بایست تا انتهای راکت حفظ گردد . درون راکت یک مولد گاز وجود دارد . گاز متصاعد از مولد توسط سه لوله مجزا به سه جایگاه منتقل می شوند . این جایـــــگاه ها هوا را به صورت یکنواخت روی بدنه راکت پخش می کنند . این سه جایگاه ، گاز را به سمت عقب هدایت می کــــنند . همچنین مقداری گاز را جهت ایجاد محیط مادی به پشت دیسک انتقال میدهد . 6 حفره در جایگاه اول وجود دارد کــــــه هوای خروجی از انها به سمت عقب و سطح بدنه هدایت میشود . جایگاه دوم نیز دارای حفرهایی با همین منظور است اما در جایگاه سوم هیچگونه حفره انتقال هوا وجود ندارد . با توجه به دمای معادل 500 درجه گاز های خروجــــی از مولد ، این جایگاه ها باید در مقابل شوک حرارتی ناشی از سرماو گرما مقاوم باشند . سطح این جایگاه های کاســه ای صیقلی و حبابها تاثیر زیادی در حرکت راکت دارد . ضخامت این حباب ها اهمیت زیادی در تولید لیفت توسط موشــــک دارد . اگر این ضخامت زیاد باشد ، حجم مورد نیاز ایز این گازها افزایش می یابد . بنابراین برای تولید و انتقال گـــــاز هایی با ضخامت کم به مولد های بزرگ و سنگینی احتیاج دارد . به طور کلی ارتباط لیفت تولیدی با طول حبــــــــاب به شکل زیر می باشد که به دو نقشه زیر تقسیم میشوند :

در راکت شلیک شده به علت خروج راکت از آب دیسک سوم ، بر اساس حرارت گازهای خروجی ، ذوب شـــــــده است . البته مقداری از پوسته شکسته شده ، که یا بر اثر برخورد با کف دریا و یا در اثر شوک حرارتی ناشی از تغیــیرات دما به علت خروج گاز های مولد است .
3 – 1 مولد گاز : این یک موتور مشابه با موتور اصلی است می باشد ، با این تفاوت که کوچکتر از مـوتور اصلی است و در خروجی آن هیچ نازلی تعبیه نشده است . وظیفه ان تولید دبی مورد نیاز برای تولید حباب می باشد . برنامه دبی بر حسب زمان این موتور از نمودار زیر پیروی می کند .
موتور های راکت اشکوال : راکت اشکوال دارای دو نوع موتور است :
1 – 2 موتور بوستر : موتور بوستر می بایست توان لازم جهت ارتقاء سرعــــت از 0 به 35 متر بر ثانیه را در مدت 7 ثانیه را داشته باشد . فاز یک شامل مراحل زیر می باشد :
-- حدود یک ثانیه = خروج کامل بوستر ها از راکت
-- حدود دو ثانیه = ورود کامل راکت به درون آب . سرعت ورود راکــــت به درون آب حدود 20 متر بر ثانیه می باشد . – حدود پنج ثانیه = اصلاح زاویه سـمت راکت و بازگشت به عمق کروز که موتور اصلی روشن می شود . این بوستر ها مستقیما از سیستم اتوپایلوت فرمان می گیرند . بوستر ها 8 نـــــــازل دارند . از یک سوخت ساده دو پایه استفاده می کنند . سیستم جدایش بوستر از راکت به صورت اصطکاکی عمل مـــــــی کند . بدین صورت که بعد از روشـن شدن موتور اصلی راکت ، اصطکاک بین بدنه بوستر و آب باعث می شود نیرویــــی بر خلاف جهت حرکت به وجود بیاید که این نیرو سبب جدایی بوستر از راکت می شود . نمودار تراست بر حسب زمان برای بوستر به شکل زیر می باشد :
2 – 2 موتور اصلی : یک موتور هیبرید با دو نرخ سوزش متفاوت می باشــــــــد . فاز دوم حرکت به شرح زیر است :
-- حرکت شتابدار از موقعیت 1 به 2 می باشد . در مرحله حرکت راکت شتابــــــــــدار می باشد ، به مدت 1.5 ثانیه .
– حرکت از موفعیت 2 به 3 یا اتمام سوخت راکت می باشد که به مدت 100 ثانیه طول می کشد .
ساختار راکت اصلی : موتور اصلی یک موتور هیبرید با دو نوع سوخت و دو نـــــــرخ سوزش متفاوت می باشد . موتور اصلی توسط یک فرمان الکتریکی از اتوپایلوت روشن می شود .
ابتدا یک موتور با سوخت کامپوزیت قرار گرفته است . این موتور وظیــــــــــفه دارد که سرعت موشک را از 35 متر بر ثانیه به 100 متر بر ثانیه برساند این موتور از 12 عدد لوله سوخت کامپــــــوزیتی دارد . این سوخت ها دارای سوخت مقطع دایره ای همراه با یک سوراخ در داخل می باشند . ابعاداین سوخت به شرح زیر می باشد :
سوخت اصلی یک سوخت هیدروری اکتیو می باشد . اکسیـــــــدایزر این سوخت آب دریا می باشد . درون محفظه احتراق شرایط زیر حکم فرماست :
محفظه احتراق این سوخت ثابت می باشد . این سوخت از یـــــــک گرین به شکل استوانه ای با یک حفره درونی تشکیل شده است . از سوراخ درون سوخت آب با فشار زیاد وارد می شـــود . پشت سوخت فشار آب قرار دارد که باعث میشود سوخت از جلو به سمت انتهای راکت رانده می شود . با سوزش سـوخت در محفظه احتراق گرین ، سوخت به سمت جلو حرکت می کند بنابراین محفظه احتراق ثابت می ماند . سوخت هیـــــــــدروری اکتیو یک سوخت برپایه منیزیم می باشد و مقداری مواد افزودنی دیگر نیاز دازد . آب در یا علاوه بر اینکه اکسیـــدایزر می باشد ، وظیفه خنک کردن موتور را نیز برعهده دارد . در صورتی که بعد از روشن شدن سوخت اصلی جریــــــان آب قطع شود ، دمای محفظه احتراق تـا 1500 درجه افزایش می یابد . مقدار سوخت هیدروری اکتیو 1000 کیلوگـرم می باشد . این سوخت در مدت 100 ثانیه میسوزد بنابراین ، نرخ سوزش سوخت هیدروری اکتیو 10 متر بر ثانیه می باشد . طول سوخ گرین 2800 میلیمتر است ، یعنــی نرخ سوزش آن 28 میلیمتر بر ثانیه است . مقدار آب مورد نیاز سوخت در هر ثانیه 45 کیلوگرم است . با کاهش حجــــم سوخت در اثر سوزش ، آب جایگزین ان می شود و بنابراین جابجایی مرکز ثقل تا حدامکان کاهش می یابد .
اتوپایلوت : اتوپایلوت در راکت ها و اژدرها وظیفه کنترل و هدایت محرک را بر عهده دارد . در این وســــیله پس از اینکه راکت وارد مرحله کروز یا سوپرکاویتاسیون موشک قابل هدایت نیست . اتوپایلوت این راکت در زیـــــــر آب دارای ویژگی های خاصی می باشد .

بلوک دیاگرام کارکردی کثل دیگر اتوپایلوتها از یک سری اطلاعــــات ورودی ، پردازشگر و فرامین خروجی تشکیل شده است . بلوک دیاگرام کارکردی ان به شکل فوق می باشد :
یک سری سنسورهای حساس در راکت تعبیه شده اند مثل زاپروسـکوپها ، فشارسنج ها ، شتاب سنج ها ، زمان سنج ها و ... که خروجی این سنسور ها مستقیما به پردازشگر وارد میشود . از طرف دیگر یک سری اطلاعات می باشنــــــد که قبل از شلیک ، از طریف دستگاه کنترل اتش به اتو پایلوت ارسال میگردد . نهایتا در پردازشگر ها با استفاده از ایـــــــن اطلاعات و دیگر برنامه های پیچیده کامپیوتری ، فرمانهای لازم محاسبه و به عملکر ها ارسال می شود و با حرکــــــــت عملکر ها راکت مانور لازم را انجام می دهد .
1 – 3 سیستم کنترل اتش : یک سیستم الکترونیکی می باشد که توسط ان موقعیت های زیر را با ویژگی های داده شرح داده شده به راکت انتقال می دهند :
-- زاویـــــــــــــه رول اسـتـنـد
-- زاویـــــــــــــه پیچ اسـتــنـد
-- زاویه سمت ( چرخش راکت ) حداکثر 20 درجه می باشند
-- زاویه برد راکت ، مثبت یا منفی ( جهت حرکت راکت در انتهای برد که راکت از اب خارج شود یا وارد آب شود )
2 – 3 حسگرها : الف) ژایروها = ژایروها زاویــــــــــه انحراف راکت را اندازه گیری می کنند . این راکت از سه ژایرو معمولی استفاده می کنند ( ورتیکال ژایرو ) . این ژایــــرو ها زاویه انحراف را اندازه گیری می کنند . بنابراین این راکت دارد . خروجی این ژایروها به کامپیوتر راکت ارسال می گردد .RHCTH . YAW . ROLL سه ژایرو در محــــــور های ژایروهای این راکت الکتریکی می باشند . ژایروهــــــــــا با دقتی حدود یک دقیقه کار می کنند . سرعت دوران ژایرو ها 28000 دور در هر ثانیه هستند .
ب) شتاب سنج ها = همانند ژایرو های راکت اشکوال از آن در سه محور طول ، عرض و ارتفاع از شتاب سنج استفاده می کنند ، بنابراین یک سیستم ناوبری اینرسیال با دقت بالا در راکت به وجود می اید .
ج) فشار سنج ها =در این راکت از دو فشار سنج کل و استاتیک استفاده میشود . فشار سنج کل در جلو راکت قرار دارد و بعد از شلیک راکت ، توسط یک مکانیزم از حفره درون دماغه راکت خارج شده و فشار کل را محاسبـــــه می کند . در انتهای راکت 8 حفره متصل به هم وجود دارد . این 8 حفره فشار استاتیک را پیش از فاز سوپرکاویتاسیـــــــون محاسبه میکنند . پس از اینکه راکت وارد مرحله سوپرکاویتاسیون شد این 8 حفره ، فشار درون حباب ها را محاســـبه میکنند . بنابراین را بطه فشار استاتیک را محاسبه سپس فشار دینامیک و سپس فشار دینامیک را محاسبـــــــــــه می کنند . البته دیگری برای محاسبه وجود دارد . انتگرال گرفتن از شتاب سنج هاست .
3 -- 3 پردازشگر ها = این پردازشگر مانند که رایانه آنالوگ عمل میـــــکند و فرامین را محاسبه و به عملکرها ارسال میکند . این فرامین شامل راه اندازی موتور اصلی راکت ، موتور بوســـتر و مولد گاز است . این فرامین با فاصله زمانی (موتور بوستر 0 ثانیه ، موتور اصلی راکت 7 ثانیه ، مولد گاز 7.9 ثانــــــــــیه ) انجام می دهد . اینها فرامین فعال کننده باطری راکت و ژایروها است که پیش از لانچ راکت اتفاق می افتد . ژایروهــــــــــا با برق سیستم کنترل آتش فعال شده و هنگامی که باطری راکت فعال می شود ، دیگر فرایند تسلیح غیر قابل برگشت می شود و رکت باید شلیک شود .
کنترل مسیر حرکت : این فرایند شامل دو بخش می باشد که عبارتند از :
الف ) قبل از فاز سوپرکاویتاسیون = در این مرحله اتوپایلوت چندین وظیــــــفه دارد . اولین وظیفه ان حفظ مسیر حرکت راکت به سمت عمق می باشد . حرکت راکت سمت عمق به شکل زیر است :

حرکت در صفحه افقی راکت : در این صفحه راکت مطابق با زاویه چرخـش که از سیستم کنترل آتش گرفته است به سمت هدف می چرخد . مسیر حرکت با محور دید هدف یک اختلاف 10 مــــــتری دارد . به عبارت دیگر راکت پس از چرخش 20 درجه در یک مسیر حرکت می کند که موازی خط دید لانچر ، هـدف و با فاصله 10 متری از آن است .
ب ) مرحله سوپرکاویتاسیون = در مرحله کامپیوتر پرواز وظایف زیر را انجام می دهد :
-- کنترل مسیر حرکت : در این مرحله وظیفه اتوپایلوت حفظ مسیر حرکـــــــت راکت می باشد ، به عبارت دیگر راکت بـه کنترل می شوند . ROLL صورت تیر مستقیم عمل می کند . زوایای پیچ و سمت توسط -- فاز نهایی حرکت راکت : در اتمام برد راکت ، یک فرمان از اتوپایــلوت به دیسک نوک راکت داده میشود . ایـن فرمان باعث می شود تا راکت با برنامه ریزی قبلی به سمت بالا یا پایین حرکت کند . این بـــــــرنامه ریزی توسط سیستم کنترل اتش به راکت منتقل می شود .
– سطوح کنترل : این راکت از 4 باله برای کنترل و اصلاح مسیر حرکت استفاده می کند و دو مرحله کاملا تفکیک شـده از هم برای کنترل راکت می باشد . این راکت هیچ رولی از ابتدا تا انتهای پرواز ندارد .
مرحله قبل از سوپرکاویتاسیون : در این مرحله دیسک هیچ وظیفه ای در کنترل راکت ندارد . راکت توسط هر 4 بالـــــــه انتهایی خود کنترل می شود . دو باله بالا و پایین وظیفه کنترل وهدایت سمت راکت را دارند و باله های سمت راســـــــت و چپ رول و پیچ راکت را کنترل می کنند . در این مرحله هر 4 باله با زاویه 90 درجه از هم قرار می گیرند .
در حالت سوپرکاویتاسیون : در این حالت باله های سمت چپ و سمت راست کامــــــلا وارد بدنه می شوند . بنابراین باله های بالا و پایین وظیفه کنترل مانور رول راکت راانجام می دهند . و دیسک جلویی وظیفه کنترل زاویه پیچ و عمق راکت را بر عهده دارند همچنین وظیفه پایداری در سمت را انجام می دهند .
4 – 3 عملگرها = مخزن هوای فشرده این موشک شامل 6 مخزن هوای فشرده می باشد . این مخازن دارای مشخصات زیر می باشند : حجم مخازن = 13 لیتر ، فشار مخزن = 400 بار یا فشار اتــمسفر ، رطوبت هوا ، قطر ذرات .
سیستم دیتابرداری : یک سیستم دیتابرداری در راکت به جای سر جنگی نصب شـــده است که 18 کانال اطلاعات در آن ضبط می شود . این کانال ها عبارتند از :
1 – زمان خروج راکت از کانتینر را نشان می دهد . یک سوییچ روی پاشنه رکت قــــــــــرار دارد که این زمان را اندازه گــیری می کند .
2 – زاویه سمت راکت
3 – زاویه رول راکت
4– زاویه پیچ راکت ( سه سنسور ژایروسکوپی که زوایای راکت را اندازه گیری می کنند . این سنسور ها در دماغه راکت قرار دارند )
5 – فشار استاتیک ( این سنسور ها در انتهای دماغه ، روی بدنه راکت قرار دارنــــــــد که دارای 8 سوراخ می باشند )
6 – فشار کامل در قسمت جلوی دیسک قرار دارد .
7 – سنسور فشار کاویتاسیون
8 – اندازه گیری زمان . شروع آن از فرمـــــــــان ورود به آب می باشد و از روی آن مسافت طی شده محاسبه میشود .
9 – مسافت طی شده زمانی است که محاسبه کننده خاموش می شود ( مثلا اگر برد 8 کیلو متری مد نظر باشد این زمان به سنسور شماره 8 بار می شود . بعد ازطی مسافت سنسور شماره 9 فعال مـــــــی شود و راکت به سمت سطح یا عمق حرکت می کند )
10 – دوران دیسک ( قطعه موجود در دماغه راکت )
11 – دوران باله سمت راست موتور اصلی راکت
12 – دوران باله سمت فوقانی موتور های بوستر راکت
13 – فشار در محفظه موتور اصلی این سنسور ، در محفظه احتراق موتور اصلی قرار می گیرد
14 – فشار در محفظه مولد گاز . این سنسور در کپسول دستگاه تله متری قرار دارد
15 – فشار در لوله اب راکت . این سنسور در دستگاه تله متری قرار دارد
16 – ولتاژ مقدار ولتاژ منبع تغذیه مستقیم راکت را این سنسور اندازه گیــــری می کند و این سنسور در قسمت دماغه این راکت قرار دارد
17 – اطلاعات مربوط به جریان در قسمت سیستم هدایت راکت قرار گرفته است .
18– سنسور شناسه در محور مجهول
این دستگاه تله متری روی 4 لوله برای فشار سنج ها و سه سوکت الــــکتریکی بود . سیستم های دیتا برداری به طور کلی به شکل زیر عمل می کنند :
ابتدا اطلاعات توسط سنسور های اندازه گیری کننده ، اندازه گیری می شوند . سپس این اعداد خوانده شده توسط روشهایی کد گذاری می شوند . بعد از آنها آدرش دهی ( سیلوگرام ) و در دیسک مغناطـــیسی ضبط می شوند . سپس در هنگام خواندن این نوارها ابتدا با استفاده از آدرس های خوانده شده و سپس دکده می شـــــوند . با استفاده از کالیبرینگ چارت سنسور ها مقادیر عددی هر سنسور خوانده می شود .
به طور کلی اطلاعات با دو ماهیت دیجیتال و آنالوگ در سیـستم های تله متری ضبط می شوند . اطلاعات دیجیتال پارامترهایی هستند که به دو صورت کلی می باشند . مانند وضعیت ارابه فرود و . . . ولی پارامتر های آنالوگ ، پارامتر های هیتند که با توجه به زمان مقادیر کاملا متفاوتی می گیرند . مانند زاویه دوران سطوح متحرک .
فضای دیسک مغناطیسی به فریم های متفاوتی تقسیم می شوند و در هر فریم 64 آدرس وجــود دارد . هر نوع اطلاعـات دارای یک نوع آدرس منحصر به فرد می باشد . این آدرس دهی برای خواندن هر دیسک اهـــم زیادی دارد . هر سنسور موجود در راکت یک کالیبرینگ چارت دارد که این نمونه حاوی نکات زیر می باشد :
حداقل و حد اکثر تغییرات ، ارتباط بین اطلاعات خوانده شده و اطلاعات اندازه گیری کننده که این نمودار ها هم خطی و هم منحنی هستند ، نام قطعه . ماهیت اطلاعات خوانده شده . شماره سریال ( این نودارها برای هرسنسور مستقلا رسم می شوند و هر چند مدت یکبار باید صحت اطلاعات آن نایید گردد ) .
سه روش متداول در کد کردن اطلاعات ، روش فرکونسی باینری کد ، روش منچسترکد و روش هاروارد مــــی باشد . از ویژگی های سخت افزاری سیستم های تله متری کننده هد مجموعه آنها می باشد . پهنا و سرعت دوران از ویــژگی های مهم آن است .
شما دسترسی جهت مشاهده فایل پیوست این پست را ندارید.

ارسال پست