سوراخ های روی شیشه های پنجره برای حفظ امنیت ما هستند. این سوراخها که به عنوان «حفرههای خونریزی» شناخته میشن، به تنظیم تغییرات فشار هوا هنگام صعود هواپیماها به ارتفاعات تا 33000 پا کمک میکنند. در ارتفاعات، فشار هوا و سطح اکسیژن کاهش می یابد
ضخامت پنجره های هواپیما چند لایه است. طرف رو به روی مسافران فقط یک ورقه پلاستیکی است، زیرا آنها نمی خواهند مسافران شیشه شیشه ای گران قیمت واقعی را خراش دهند. در ورای پنجره داخلی دو پنجره ساختاری واقعی وجود دارد. بیرونی معمولاً بار را تحمل می کند، در حالی که داخلی به عنوان پشتیبان عمل می کند.
با این حال، از آنجایی که فشار در کابین در طول پرواز تغییر می کند، لازم است فشار بین شیشه های پنجره و در نتیجه سوراخ کوچک برابر شود. حفره ای با آن اندازه فشار را به خطر نمی اندازد حتی اگر شیشه بیرونی منفجر شود.
یک مهر و موم لاستیکی در اطراف دو جداره وجود دارد، بنابراین باز کردن سوراخ از کناره به حفره کمی دردناک خواهد بود. جدای از آن، پنجرهها به هم محکم هستند و با نگه داشتن آن در جایی که هست، چیزی مانند گرد و غبار در مجاورت وجود ندارد که به تدریج به داخل کشیده شود.
از آنجایی که هوای بین شیشهها سردتر است، دیدن کریستالهای یخ در اطراف سوراخ غیرعادی نیست زیرا هوای مرطوبتر کابین وارد حفره میشود.
آیا تا به حال در حین پرواز از پنجره به بیرون نگاه کرده اید و فقط یک سوراخ کوچک در وسط پنجره پیدا کرده اید؟ در حالی که در تمام پنجره های هواپیما یافت نمی شود، بسیاری از آنها در واقع سوراخ دارند. با مشاهده این موضوع، برخی از مسافران تصور میکنند که این نقص در تولید است، اما در واقع دلیل معقولی برای آنها وجود دارد.
سوراخ هایی که در پنجره های هواپیما می بینید، "سوراخ های خون ریزی" نامیده می شوند. به طور معمول، پنجره های هواپیما از سه لایه یا شیشه های جداگانه از مواد سبک وزن و انعطاف پذیر مانند پلی کربنات Lexan یا اکریلیک پلاستیکی تشکیل شده است. در قسمت میانی، معمولاً یک سوراخ خونی در مرکز پایین وجود دارد. بنابراین، هدف از این سوراخ های خونریزی چیست؟
سوراخهای تخلیه عمدتاً برای متعادل کردن فشار هوا با افزایش ارتفاع هواپیما طراحی شدهاند. یک جت تجاری معمولی دارای ارتفاعی در حدود 28000 تا 35000 فوت است - بیش از شش و نیم مایل. در چنین ارتفاعاتی، هوا با حداقل فشار رقیق است. با این حال، کابین داخلی هواپیما برای ایجاد یک محیط راحت و ایمن برای مسافران و خدمه تحت فشار است. در نتیجه، فشار هوای بالای داخل کابین به سمت پنجرهها فشار میآورد تا خود را با فشار کم هوای خارج از هواپیما متعادل کند.
پنجره های هواپیما به گونه ای طراحی شده اند که در برابر استرس قابل توجهی از جمله فشار هوای ایجاد شده در ارتفاعات بالا مقاومت کنند. اما آنها اغلب با یک سوراخ خونریزی طراحی می شوند تا به کاهش بخشی از این استرس کمک کنند. از آنجایی که در قسمت میانی قرار دارد، سوراخ تخلیه اجازه می دهد تا فشار وارد شده به شیشه بیرونی برسد. سوراخهای تخلیه اساساً به عنوان یک دریچه تخلیه عمل میکنند و به هوای تحت فشار از داخل کابین اجازه میدهند تا به شیشه بیرونی پنجره برسد. بدون سوراخ خونریزی، شیشه داخلی پنجره در معرض هوای تحت فشار قرار می گیرد. با این حال، با یک سوراخ خونریزی، فشار به قسمت بیرونی منتقل می شود و در نتیجه فشار لایه های داخلی و میانی کاهش می یابد. علاوه بر این، در صورتی که شیشه بیرونی پاره شود یا به شکل دیگری بشکند، سوراخهای خونریزی به عنوان یک محافظ عمل میکنند.
نکته اصلی این است که اگر در حین پرواز سوراخی در پنجره هواپیما پیدا کردید، نباید نگران شوید. این سوراخها که به عنوان «سوراخهای خونریزی» شناخته میشوند، یکی از ویژگیهای پنجرههای هواپیما هستند و نقص یا نشانهای از آسیب نیستند. هدف آنها متعادل کردن فشار هوا است به طوری که شیشه بیرونی یک پنجره به جای شیشه داخلی در معرض هوای تحت فشار قرار گیرد. هوای تحت فشار را از داخل کابین به سمت قاب بیرونی حرکت می دهد و اجازه می دهد هوا یکسان شود..hope I helped you understand the question. Roham Hesami, sixth semester of aerospace engineering
رهام حسامی ترم ششم مهندسی هوافضا
سوراخ های پنجره هواپیما
- rohamavation
نام: roham hesami radرهام حسامی راد
محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2
عضویت : سهشنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴
پست: 3286-
سپاس: 5494
- جنسیت:
تماس: