مونتاژ هاب مرکزی موتور جت دو قرقره

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
rohamavation

نام: roham hesami radرهام حسامی راد

محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 3268

سپاس: 5491

جنسیت:

تماس:

مونتاژ هاب مرکزی موتور جت دو قرقره

پست توسط rohamavation »

چگونه هاب مرکزی / پوشش شفت یک موتور جت دو قرقره مونتاژ می شود

این نمای معمول یک موتور توربین دو قرقره است:
تصویر
من نمیدونم که آیا پوشش شفت یا توپی نام های درستی هستند این پوسته خارجی ولوم اطراف شفت های N1/N2 است.
من نمی توانم توضیحی در مورد چگونگی ساخت این پوسته پیدا کنم. به نظر می رسه توضیحات تعدادی از عناصر را برای سادگی حذف می کنند، به عنوان مثال، این ترسیم از این پاسخ:
تصویر
علاقه من به منطقه سبز است. برای من کامل قابل درک نیست
چگونه هوابندی کلی در دو طرف مجرای هوای هسته به دست میاد
چگونه هوابندی در مکان هایی مانند 1، 4 یا 5 به دست می آید که عناصر دوار با عناصر ثابت (یا N1) برخورد می کنند؟
چگونه گشتاور از توربین HP به پره 2 منتقل می شود؟ یا چگونه عناصر (مانند 3) بین توربین و دیسک های کمپرسور با هم جمع می شوند تا یک دیوار/لوله سفت و سخت را تشکیل دهند؟
چگونه استاتورها (مانند 3) ثابت می شوند؟
چرا اندازه سوراخ مرکزی برای دیسک های روتور (مانند 2) متفاوت است؟
مقاطع عرضی کمک می کند اما من نمیتونم مواردی را پیدا کنم.
: بدون ورود لزوما به جزئیات (اما آنها مورد استقبال قرار می‌گیرند)، آیا می‌توانید توضیحی کلی از نحوه مونتاژ این "هاب"، به ویژه قسمت HP ارائه دهید؟تصویر
طراحی موتور توربین
اولین چیزی که هنگام طراحی موتورهای جت باید بدانید، این است که همه چیز نشت می کند. اما OD هسته موتور به طور کلی بسیار سفت است. این با استفاده از قطعات ساختاری جامد بزرگ به دست می آید، به عنوان مثال کل پوشش بیرونی LPT به طور کلی یک تکه است. این قطعات بزرگ با پیچ و مهره های زیادی به هم متصل می شوند تا بسیار سفت شوند. هر گونه نفوذی دارای انواع مختلف مهر و موم و واشر و همچنین نیروهای گیره بالایی خواهد بود. اگرچه قاب بیرونی بسیار سفت است، اما حفره بین محفظه هسته و مجرای بای پس همچنان به طور فعال با هوا از کمپرسور کم فشار (که در تصویر زیر به عنوان خنک کننده زیرپوش نشان داده شده است) پاک می شود.
نمودار جریان هوا موتور GE90 (این در واقع یک پوستر آموزشی است که به طور گسترده در دسترس است، تقریباً برای هر موتوری می توانید مشابه آن را پیدا کنید) تصویر
در مورد قسمت داخلی هسته، اینجاست که به معنای واقعی کلمه همه چیز نشت می کند. همانطور که در تصویر بالا می بینید، کمپرسور فشار بالا (HPC) مرحله 1 (S1) برای پاکسازی فعال حفره تحت کمپرسور فشار پایین (LPC) و مراحل اولیه HPC استفاده می شود. سپس از طریق یک مجرای کوچک در اطراف شفت کم فشار به توربین فشار پایین (LPT) لوله می‌شود (تصویر را بزرگ‌نمایی کنید و فلش‌ها را در پرکننده‌ی زرد جریان دهید).
مکان شماره 1 شما، شکاف بین روتورهای LPC (در حال چرخش) و فریم فن (ایستا) است. مکان شماره 5 شما تقسیم بین LPT (در حال چرخش) و قاب عقب توربین (ایستا) است. در این مکان‌ها (و در تمام شکاف‌های شناسه هسته) به هوا اجازه داده می‌شود تا به مسیر جریان برگردد. هوای تصفیه باید فشار بیشتری نسبت به هوای مسیر جریان داشته باشد و اجازه دادن به آن برای برگشت به مسیر جریان اصلی، این شکاف ها را به طور فعال پاک می کند و در توربین از برگشت هوای مسیر گاز داغتر به داخل حفره روتور جلوگیری می کند.
مکان شما 4 در انتهای کمپرسور و ابتدای محفظه احتراق است و به عنوان هوای فشار تخلیه کمپرسور (CDP) شناخته می شود. تصویر زیر (منبع) نشان می دهد که اینجا چه خبر است. قسمتی از هوا مستقیماً از طریق مجموعه نازل سوخت به داخل محفظه احتراق هدایت می شود، در حالی که مابقی آن را دور زده و به عنوان هوای رقیق سازی و همچنین خنک کننده محفظه احتراق استفاده می شود. بخش دیگری از OD برای خنک کردن پره و پره S1 HPT خارج می شود، در حالی که بخش بزرگتری برای خنک کردن پره S1 HPT، تیغه و روتور و همچنین پاکسازی فعال شکاف بین تیغه S1 و پره حذف می شود. اگر این هوای خنک کننده از بین برود، HPT به معنای واقعی کلمه در عرض چند ثانیه اکسید/ذوب/خزش می شود. شکاف در محل 4 اندازه است بنابراین جریان صحیح به داخل گنبد احتراق می رود و مقدار مناسب نازل های سوخت را دور می زند. توجه داشته باشید که در احتراق‌های فوق مدرن، سوراخ‌های رقیق‌سازی دیگر وجود ندارند و کسر بسیار بیشتری از هوا در محل نازل سوخت وارد می‌شود.
جریان هوای احتراق
گشتاور از HPT به HPC از طریق بازوهای قرقره (اصولا یک شفت) منتقل می شود، که همان چیزی است که هر روتور را به یکدیگر متصل می کند. من این را با رنگ قرمز در تصویر زیر مشخص کرده ام. قرقره کامل به روش های مختلف ایجاد می شود. برخی از روتورهای HPC با هم به شکل قرقره های فرعی ساخته می شوند. برخی از این قرقره های فرعی به هم جوش داده می شوند (متداول تر می شوند) و سپس برخی از اتصالات با پیچ و مهره انجام می شود. در تصویر دوم زیر، قرقره HPC برای CFM56 است، من حلقه های پیچ و مهره را حلقه کرده ام. پیچ و مهره ها معمولاً زمانی استفاده می شوند که تغییری در مواد ایجاد شود بنابراین جوشکاری نمی تواند انجام شود. دو مرحله اول تیتانیم خواهد بود، در حالی که مراحل بعدی یک آلیاژ فوق العاده مبتنی بر نیکل است. روتور HPT یک آلیاژ فوق العاده مبتنی بر نیکل است، اما معمولاً بیش از حد به حد مجاز فشار داده می شود تا جوش داده شود. وقتی همه اینها کنار هم قرار می گیرند، یک شفت بسیار سفت خواهید داشت.
استاتورها به محفظه بیرونی متصل می شوند. به طور کلی یک شکاف محیطی در کیس وجود دارد که استاتورها به داخل این شکاف می لغزند. به طور کلی استاتورها در مجموعه های چند پره به یکدیگر لحیم می شوند تا نشت هوا را کاهش دهند. همچنین روی شناسه هر استاتور یک مهر و موم لابیرنت برای کاهش نشت هوا وجود دارد.
روتورهای S1 و S2 HPC (محل شما 2) دارای شناسه بزرگتری نسبت به روتورهای دیگر هستند، بنابراین می توانند در هنگام باز کردن پیچ و مهره از قرقره روی بلبرینگ قرار بگیرند و امکان دسترسی ابزار به پیچ و مهره را فراهم کنند. روتور S3 بزرگترین است زیرا از بازویی که به یاتاقان می رود، یک تیغه هنوز بزرگ و مفصل پیچ شده قرقره را پشتیبانی می کند. همانطور که به سمت عقب می روید، روتورها کمی کوچکتر می شوند، زیرا از تیغه های کوچکتر پشتیبانی می کنند، اما این کار با افزایش دما که توانایی های مواد را کاهش می دهد، مخالف عمل می کند.
. بسته به موتور، از فن پشت یا LPT به جلو مونتاژ می شود. بنابراین از LPT به جلو (بسیار ساده شده). ابتدا ماژول LPT ساخته شده را بردارید و شفت LP (با نام مستعار شفت فن / شفت میانی فن) را وصل کنید. در مرحله بعد، بخش HP شامل پوشش بیرونی را به طور جداگانه بسازید، سپس آن را روی LPT بلغزانید، پوشش بیرونی HPT را با تعداد بیش از حد پیچ و مهره ها به محفظه LPT وصل کنید، در صورت وجود t وسط.
قاب توربین بین دو توربین با اتصالات پیچی در دو طرف نصب می شود. سپس قاب فن را روی کیس HPC و سپس قرقره فن را در شفت LP و کیس فن را روی قاب فن نصب می کنید. با ابزار مناسب، همه چیز به راحتی کنار هم می‌چرخد. یکی از راه‌هایی که شفت LP از طریق اتصالات اسپلینت به LPT و فن اسپول متصل می‌شود و یک مهره کوپلینگ بزرگ در هر انتهای شفت نصب می‌شود تا از عقب‌رفتن اسپلاین‌ها جلوگیری کند. گاهی اوقات شفت مستقیماً به قرقره LPT یا فن پیچ می شود.
با عرض پوزش که طولانی شد، اما امیدوارم کمک کنه
تصویر

ارسال پست