تهویه ناسل/موتور F-22
ارسال شده: چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۱۷ - ۰۸:۲۸
بچه های عزیز این اخرین پست من هست .که ارسال میکنم
پوست هواپیما در اطراف محفظه موتور در F-22 چگونه خنک میشد؟
در طراحی خود محفظه موتور با ورود هوا از طریق دریچه های تشکیل شده در کناره های ناسل خنک میشه هوا از طریق آن دریچه ها به داخل کشیده میشه و از طریق محفظه و وارد هوای ورودی به موتورها میشه
همانطور که در F-35، زیر بال ها اسکوپ هایی وجود داره که هوای ram را در اطراف محفظه موتور فراهم می کنه اما در F-22 هیچ اسکوپی برای همین منظور مشاهده نمیکنم.
جزئیات دقیق F22 طبقه بندی شده و جز اسرار نظامیه . اما طرح با احتمال بیشتر که موتور دارای شکاف هوای بای پس سرد بین دیواره داخلی پس سوز و پوشش بیرونی آن باشه. از تمام نماهای نزدیک نازل آن نازل بردار رانش و فیرینگ قلاب دستگیره اضطراری با نوعی مواد نسوز پوشانده شده و نیازی به خنک کننده خاصی نداره و فیرینگ های دندانه دار نازل در دو طرف نازل هوابند به نظر می رسن و فاقد آن هستند. مکانی برای خروجی جریان هوای خنک کننده بعلاوه، ما شاهد هیچ اسکوپی در جلوی هواپیما به عنوان ورودی برای خنک کننده موتور نیستیم، و اسکوپ، در صورت وجود، باید بسیار بزرگ باشه. من میگم این محتمل ترین روش هست، چون کم وزن ترین و پیچیده ترین راه حل برای خنک کننده موتوره. و دقت کنیم حفره های کوچک با قطر در محدوده میلی متر موثرترین بازتاب دهنده/پراکنده امواج راداریه
یک روش کمتر احتمال داره این است که موتور با سوخت خنک میشه، درست مانند سیستم های اویونیک، رادار و AC برای خلبان. سپس سوخت ابتدا با مقدار زیاد بال به عنوان رادیاتور و دوم توسط یک جفت خنک کننده سوخت مخفی با هوا خنک میشه. (نمیگم کجا )
1. در ناسلی که دارای یک موتور توربین در یک محفظه اونه، یک ورودی موتور برای تامین هوای احتراق به موتور مذکور یک پوشش اگزوز که یک گذرگاه حلقوی با یک مجرای خروجی موتور مذکور برای تخلیه هوا از داخل محفظه موتور مذکور تشکیل میده یک چانه. اسکوپ برای دریافت هوای خنک کننده و یک مبدل حرارتی هوا/روغن که هوای خنک کننده را از چانه اسکوپ دریافت میکنه یک سیستم خنک کننده و تهویه شامل
مجرای وسیله ای برای تخلیه هوا از مبدل حرارتی مذکور به داخل محفظه مذکور که در آن هوای تخلیه شده موتور مذکور را خنک میکنه و از طریق گذرگاه حلقوی به اگزوز موتور مذکور کشیده میشه به موجب آن بازیابی رانش به حداقل میرسه و تخلیه هوای خنک کننده از سطح دریا به حداقل میرسه.
یک مجرای هوای شروع جریان که بین کمپرسور توربین مذکور و خروجی خروجی موتور در پایین دست گذرگاه حلقوی مذکور امتداد میابه که به موجب آن مکملهای هوای کمپرسور شروع جریان خروجی اگزوز از موتور مذکور به محفظه مذکور در سرعتهای خروجی پایین موتور خارج میشن که در آن مسیر حلقوی مذکور شامل ورودی در مجاورت و در ارتباط مستقیم جریان سیال و در جایی که محفظه مذکور به طور عمده توسط ناسل محاصره که در آن به طور موثر تمام هوای خنک کننده وارد شده به محفظه مذکور از چانه اسکوپ وارد میشه که در آن هوای خنک کننده ارائه شده برای استفاده در مبدل حرارتی هوا/روغن مذکور و برای خنک کردن موتور مذکور با حداقل کاهش در آیرودینامیکی ارائه میشه. بهره وری.
برسی موتور fj44
خوب منظورتون نسبت بای پس در ویلیامز FJ44
FJ44-2C
نیروی رانش 2400 پوندی (11 کیلونیوتن)، مشابه -2A با واحد کنترل سوخت هیدرومکانیکی یکپارچه
مراحل فن مراحل 1کمپرسور LP-3مراحل کمپرسور HP-1مراحل توربین HP-1مراحل توربین LP-2سیستم کنترل واحد کنترل سوخت یکپارچه ابعادطول1.52 متر4.99 فوت عرض 0.55 متر 1.8 فوت ارتفاع
0.75 متر 2.46 فوت کارایی حداکثر رانش مداوم 10.7 کیلونیوتن 2,401 پوند فوت حداکثر رانش برخاستن 10.7 کیلونیوتن 2,401 پوند فوت سرعت چرخش N1 دور در دقیقه 17,245 N2 دور در دقیقه
41200 وزن ها وزن خشک 236 کیلوگرم 520 پوند خوب روی سسنا 525A Citation CJ2 نصب شده
تا جایی که میدونم ویلیامز FJ44 خانواده ای از موتورهای توربوفن کوچک، دو قرقره ای هستش
مثال FJ44-1A دارای یک فن تک مرحلهای blisk بهعلاوه یک مرحله تقویتکننده فشار متوسط (IP) که هر دو توسط یک توربین 2 مرحلهای فشار پایین (LP) هدایت میشن و یک کمپرسور فشار قوی گریز از مرکز تک مرحلهای (HP) سوپرشارژ میشن که توسط یک توربین تک مرحله ای بدون خنک کننده فشار قوی (HP). محفظه احتراق یک طرح حلقوی سرد شده با برخورده. سوخت از طریق یک سیستم نازل سوخت چرخان غیرعادی به محفظه احتراق وارد میشه نه از مخلوطکنهای معمولی سوخت و هوا یا بخار مجرای بای پس تمام طول موتور را اجرا میکنه. FJ44-2A دارای دو مرحله کمپرسور تقویت کننده اضافیهستش
مثال فشار و دمای سیستم سوخت مورد نیاز موتور ویلیامز FJ44
FJ44 از یک پمپ مکانیکی داخلی برای تامین سوخت در فشار بالا به موتور استفاده میکنه. حداقل در هواپیمای Cessna Citation که از موتور استفاده میکنه سوخت از پمپهای اجکتور اولیه میادکه در هر محل تغذیه موتور در سوخت غوطهور میشن (پایینترین نقطه در سیستم سوخت، برای مثال حدود هشت گاز را در Citation Mustang نگه میداره.
پمپ از یک جت کوچک سوخت پرفشار جریان حرکتی از پمپ های سوخت موتور مربوطه استفاده میکنه. سوخت از یک ونتوری عبور میکنه جریان کم فشار بیشتری از سوخت را از محل تغذیه میکشه و آن را به موتور پمپ میکنه خوب حالا . برخی از جریان حاصل نیز جریان محرکه ای را برای پمپ های اجکتور جابجا فراهم میکنه. پمپ اجکتور اولیه هیچ قسمت متحرکی نداره. هر زمان که جریان انگیزه در دسترس باشد عمل میکنه
Citations همچنین دارای بوست پمپ هایی دارن که میتونن برای راه اندازی موتور در شرایط فشار عرضه سوخت پایین و برای انتقال سوخت استفاده شن. اگر سیستم هواپیمای مجهز به FJ44 شبیه موستانگ باشه که از موتورهای پرت و ویتنی استفاده می کنه بوست پمپ ها با سرعت 4.65 psig درگیر میشن و با سرعت 6.5 psig جدا میشن. با این حال، این فشار وارد شده به ورودی پمپ اجکتور اولیلیه.
که فشار سوخت به موتور مشخص نشده هست اما می توان از کلیدهای فعال شده با فشار پمپ بوستفهمید. این سیستم به سادگی به سوخت در مخازن و پمپ مکانیکی موتور نیاز داره تا زمانی که آن دو وجود داشته باشن اثر ونتوری بقیه را بر عهده میگیره بوست پمپ ها زمانی استفاده میشن که آن سیستم به هر دلیلی سوخت کافی را تامین نمیکنه
گرمایش سوخت با عبور سوخت از طریق مبدل حرارتی روغن انجام میشه. این کار روغن را با استفاده از سوخت خنک میکنه و گرما را به مخازن منتقل میکنه
ببین اجکتور نوعی پمپه که از اثر ونتوری (Venturi effect) در یک نازل همگرا-واگرا (converging-diverging nozzle) برای تبدیل انرژی فشاری سیال محرک به انرژی سرعتی و ایجاد یک ناحیه کمفشار برای مکش سیال تحت خلاء استفاده میکنه
جریان انگیزه جریان حجمی است که در ارتباط با eductor ها استفاده میشه. سیال جریان حجم موثر را هدایت میکنه و انرژی آن را افزایش میده
در مورد چرا نسبت سوخت به هوا یک موتور توربوجت در حدود 1:15 (نسبت استوکیومتری) نیست؟استوکیومتری
پوست هواپیما در اطراف محفظه موتور در F-22 چگونه خنک میشد؟
در طراحی خود محفظه موتور با ورود هوا از طریق دریچه های تشکیل شده در کناره های ناسل خنک میشه هوا از طریق آن دریچه ها به داخل کشیده میشه و از طریق محفظه و وارد هوای ورودی به موتورها میشه
همانطور که در F-35، زیر بال ها اسکوپ هایی وجود داره که هوای ram را در اطراف محفظه موتور فراهم می کنه اما در F-22 هیچ اسکوپی برای همین منظور مشاهده نمیکنم.
جزئیات دقیق F22 طبقه بندی شده و جز اسرار نظامیه . اما طرح با احتمال بیشتر که موتور دارای شکاف هوای بای پس سرد بین دیواره داخلی پس سوز و پوشش بیرونی آن باشه. از تمام نماهای نزدیک نازل آن نازل بردار رانش و فیرینگ قلاب دستگیره اضطراری با نوعی مواد نسوز پوشانده شده و نیازی به خنک کننده خاصی نداره و فیرینگ های دندانه دار نازل در دو طرف نازل هوابند به نظر می رسن و فاقد آن هستند. مکانی برای خروجی جریان هوای خنک کننده بعلاوه، ما شاهد هیچ اسکوپی در جلوی هواپیما به عنوان ورودی برای خنک کننده موتور نیستیم، و اسکوپ، در صورت وجود، باید بسیار بزرگ باشه. من میگم این محتمل ترین روش هست، چون کم وزن ترین و پیچیده ترین راه حل برای خنک کننده موتوره. و دقت کنیم حفره های کوچک با قطر در محدوده میلی متر موثرترین بازتاب دهنده/پراکنده امواج راداریه
یک روش کمتر احتمال داره این است که موتور با سوخت خنک میشه، درست مانند سیستم های اویونیک، رادار و AC برای خلبان. سپس سوخت ابتدا با مقدار زیاد بال به عنوان رادیاتور و دوم توسط یک جفت خنک کننده سوخت مخفی با هوا خنک میشه. (نمیگم کجا )
1. در ناسلی که دارای یک موتور توربین در یک محفظه اونه، یک ورودی موتور برای تامین هوای احتراق به موتور مذکور یک پوشش اگزوز که یک گذرگاه حلقوی با یک مجرای خروجی موتور مذکور برای تخلیه هوا از داخل محفظه موتور مذکور تشکیل میده یک چانه. اسکوپ برای دریافت هوای خنک کننده و یک مبدل حرارتی هوا/روغن که هوای خنک کننده را از چانه اسکوپ دریافت میکنه یک سیستم خنک کننده و تهویه شامل
مجرای وسیله ای برای تخلیه هوا از مبدل حرارتی مذکور به داخل محفظه مذکور که در آن هوای تخلیه شده موتور مذکور را خنک میکنه و از طریق گذرگاه حلقوی به اگزوز موتور مذکور کشیده میشه به موجب آن بازیابی رانش به حداقل میرسه و تخلیه هوای خنک کننده از سطح دریا به حداقل میرسه.
یک مجرای هوای شروع جریان که بین کمپرسور توربین مذکور و خروجی خروجی موتور در پایین دست گذرگاه حلقوی مذکور امتداد میابه که به موجب آن مکملهای هوای کمپرسور شروع جریان خروجی اگزوز از موتور مذکور به محفظه مذکور در سرعتهای خروجی پایین موتور خارج میشن که در آن مسیر حلقوی مذکور شامل ورودی در مجاورت و در ارتباط مستقیم جریان سیال و در جایی که محفظه مذکور به طور عمده توسط ناسل محاصره که در آن به طور موثر تمام هوای خنک کننده وارد شده به محفظه مذکور از چانه اسکوپ وارد میشه که در آن هوای خنک کننده ارائه شده برای استفاده در مبدل حرارتی هوا/روغن مذکور و برای خنک کردن موتور مذکور با حداقل کاهش در آیرودینامیکی ارائه میشه. بهره وری.
برسی موتور fj44
خوب منظورتون نسبت بای پس در ویلیامز FJ44
FJ44-2C
نیروی رانش 2400 پوندی (11 کیلونیوتن)، مشابه -2A با واحد کنترل سوخت هیدرومکانیکی یکپارچه
مراحل فن مراحل 1کمپرسور LP-3مراحل کمپرسور HP-1مراحل توربین HP-1مراحل توربین LP-2سیستم کنترل واحد کنترل سوخت یکپارچه ابعادطول1.52 متر4.99 فوت عرض 0.55 متر 1.8 فوت ارتفاع
0.75 متر 2.46 فوت کارایی حداکثر رانش مداوم 10.7 کیلونیوتن 2,401 پوند فوت حداکثر رانش برخاستن 10.7 کیلونیوتن 2,401 پوند فوت سرعت چرخش N1 دور در دقیقه 17,245 N2 دور در دقیقه
41200 وزن ها وزن خشک 236 کیلوگرم 520 پوند خوب روی سسنا 525A Citation CJ2 نصب شده
تا جایی که میدونم ویلیامز FJ44 خانواده ای از موتورهای توربوفن کوچک، دو قرقره ای هستش
مثال FJ44-1A دارای یک فن تک مرحلهای blisk بهعلاوه یک مرحله تقویتکننده فشار متوسط (IP) که هر دو توسط یک توربین 2 مرحلهای فشار پایین (LP) هدایت میشن و یک کمپرسور فشار قوی گریز از مرکز تک مرحلهای (HP) سوپرشارژ میشن که توسط یک توربین تک مرحله ای بدون خنک کننده فشار قوی (HP). محفظه احتراق یک طرح حلقوی سرد شده با برخورده. سوخت از طریق یک سیستم نازل سوخت چرخان غیرعادی به محفظه احتراق وارد میشه نه از مخلوطکنهای معمولی سوخت و هوا یا بخار مجرای بای پس تمام طول موتور را اجرا میکنه. FJ44-2A دارای دو مرحله کمپرسور تقویت کننده اضافیهستش
مثال فشار و دمای سیستم سوخت مورد نیاز موتور ویلیامز FJ44
FJ44 از یک پمپ مکانیکی داخلی برای تامین سوخت در فشار بالا به موتور استفاده میکنه. حداقل در هواپیمای Cessna Citation که از موتور استفاده میکنه سوخت از پمپهای اجکتور اولیه میادکه در هر محل تغذیه موتور در سوخت غوطهور میشن (پایینترین نقطه در سیستم سوخت، برای مثال حدود هشت گاز را در Citation Mustang نگه میداره.
پمپ از یک جت کوچک سوخت پرفشار جریان حرکتی از پمپ های سوخت موتور مربوطه استفاده میکنه. سوخت از یک ونتوری عبور میکنه جریان کم فشار بیشتری از سوخت را از محل تغذیه میکشه و آن را به موتور پمپ میکنه خوب حالا . برخی از جریان حاصل نیز جریان محرکه ای را برای پمپ های اجکتور جابجا فراهم میکنه. پمپ اجکتور اولیه هیچ قسمت متحرکی نداره. هر زمان که جریان انگیزه در دسترس باشد عمل میکنه
Citations همچنین دارای بوست پمپ هایی دارن که میتونن برای راه اندازی موتور در شرایط فشار عرضه سوخت پایین و برای انتقال سوخت استفاده شن. اگر سیستم هواپیمای مجهز به FJ44 شبیه موستانگ باشه که از موتورهای پرت و ویتنی استفاده می کنه بوست پمپ ها با سرعت 4.65 psig درگیر میشن و با سرعت 6.5 psig جدا میشن. با این حال، این فشار وارد شده به ورودی پمپ اجکتور اولیلیه.
که فشار سوخت به موتور مشخص نشده هست اما می توان از کلیدهای فعال شده با فشار پمپ بوستفهمید. این سیستم به سادگی به سوخت در مخازن و پمپ مکانیکی موتور نیاز داره تا زمانی که آن دو وجود داشته باشن اثر ونتوری بقیه را بر عهده میگیره بوست پمپ ها زمانی استفاده میشن که آن سیستم به هر دلیلی سوخت کافی را تامین نمیکنه
گرمایش سوخت با عبور سوخت از طریق مبدل حرارتی روغن انجام میشه. این کار روغن را با استفاده از سوخت خنک میکنه و گرما را به مخازن منتقل میکنه
ببین اجکتور نوعی پمپه که از اثر ونتوری (Venturi effect) در یک نازل همگرا-واگرا (converging-diverging nozzle) برای تبدیل انرژی فشاری سیال محرک به انرژی سرعتی و ایجاد یک ناحیه کمفشار برای مکش سیال تحت خلاء استفاده میکنه
جریان انگیزه جریان حجمی است که در ارتباط با eductor ها استفاده میشه. سیال جریان حجم موثر را هدایت میکنه و انرژی آن را افزایش میده
در مورد چرا نسبت سوخت به هوا یک موتور توربوجت در حدود 1:15 (نسبت استوکیومتری) نیست؟استوکیومتری