« 10 هـَــکر تاریــخ سـازِ د نیـا »

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
Angel!

عضویت : چهارشنبه ۱۳۸۹/۱۲/۱۸ - ۲۱:۴۳


پست: 2552

سپاس: 955

« 10 هـَــکر تاریــخ سـازِ د نیـا »

پست توسط Angel! »

حتما در مورد تهدیدهای اینترنتی تا به حال چیزهایی شنیده اید. ویروس، تروجان، جرم سایبری، بات نِت، فیشینگ و ... واژه‌هایی هستند که کاربران اینترنت بسیار از آنها وحشت دارند. یک لحظه غفلت، کاربر را به دام سوء استفادهِ هکرها می ‌اندازد. خود واژه هکر از همه ترسناک تر است. کاربران عادی همیشه از این واژه وحشت دارند. در دنیای آنها، همیشه هکرها بازیگر نقش منفی دنیای کامپیوتر هستند. اما واقعیت اینگونه نیست.
هکرها در واقع افرادی هستند که از کامپیوتر در سطح بالاتری از مردم عادی استفاده می کنند. آنها متخصصانی هستند که توانایی ورود به سیستم های کامپیوتری و در دست گرفتن کنترل آنها را دارند. این مساله به خودی خود وحشتناک و بد نیست. زمانی شکل منفی به خود می گیرد که هکرها از علم خود برای سوءاستفاده از دیگران استفاده می کنند.
دنیای کامپیوتر همیشه پر بوده از هکرهایی که علم کامپیوتر را به سمت پیشرفت هدایت کرده اند و شکل امروزی اینترنت، شبکه و کامپیوترها را ساخته اند. هکرها دو نوع هستند؛ White Hat و Black Hat!
کلاه سفیدها همان افرادی هستند که از علمشان در راستای ارتقا کیفیت دنیای کامپیوتر استفاده می کنند. کلاه مشکی ها نیز سوءاستفاده گرهای خطرناک هستند. البته هکرها انواع مختلف دارند و برخی از آنها کسانی هستند که در تولد و شکل دادن به دنیای امروز کامپیوتر، سهم - بزرگ یا کوچک – دارند.
در این مطلب، شما را با 10 نفر از «هکرهای تاریخ ساز» دنیا آشنا می کنیم.


کنارد زوسه (Konrad Zuse)
تصویر
کنارد زوسه را می توان نخستین هکر دنیا دانست. البته کاری که او انجام داده است با معنای امروزی هکر بودن جور در نمی آید. اما اگر زوسه وجود نداشت، هکرهای امروزی نیز وجود نداشتند. زوسه، نخستین کامپیوتر جهان با قابلیت کنترل با زبان های برنامه نویسی را به وجود آورد و بعضی ها می گویند، تکمیل کرد. این کامپیوتر Z3 نام داشت. البته نخستین کامپیوتری که زوسه ساخته بود، Z1 نام داشت که قابلیت برنامه نویسی نداشت. او این سیستم را در آپارتمانی که با خانواده اش زندگی می کرد، در سال 1938 میلادی ساخته بود. تا اینکه دولت آلمان از او پشتیبانی کرد و او توانست انقلابی از Z1 تا Z3 به وجود آورد. Z3 در سال 1941 میلادی ساخته شده است و در واقع پدر کامپیوترهای مدرن امروزی به شمار می رود.


جان دراپر ملقب به «کاپیتان کرانچ»
تصویر
جان دراپر فردی است که کامپیوترها را پیش از آنکه همچون امروز وسیله ای در اختیار همه باشد، هک می کرد. او جزو نخستین هکرهایی است که اویل سال 1970 میلادی، اوج روزهای خوبش بود؛ زمانی که بزرگ ترین شبکه کامپیوتری، مسئول کنترل سیستم تلفن بود. در آن زمان، تلفن ها به صورت خودکار با سیستم ویژه ای که از فرکانس های آنالوگ مخصوصی استفاده می کرد، کنترل می شدند. جان دراپر مشهور به کاپیتان کرانچ توانست یکی از بزرگترین Phreakingهای تاریخ را انجام دهد (هک سیستم های ارتباطی و مخابراتی را Phreaking می نامند). یکی از ابزراهای مهم مورد استفاده در سیستم Phreaking، سوت های اسباب بازی داخل جعبه های کورن فلکس Cap’n Crunch بودند. دراپر با این سوت ها، وسیله هک ویژه ای درست کرد که «جعبه آبی» نام داشت. این وسیله قابلیت بازسازی و تولید همان صداهایی که در سیستم مخابرات برای مخابره تماس های تلفنی استفاده می شد را داشت.
دراپر با تولید این دستگاه، سیستم مخابرات آن زمان را هک و نامش را میان هکرهای بزرگ تاریخ ثبت کرد.


استیو وزنیاک
تصویر
استیو وزنیاک - هم دوره جان دراپر - با همه جزئیات Phreaking آشنا بود و مورد نامفهومی درباره این سیستم برایش وجود نداشت. در حقیقت، بعد از اینکه دراپر جزئیات «جعبه آبی» را در جلسه کلوب کامپیوتری Homebrew توضیح داد، وزنیاک از آن برای ساخت نمونه مخصوص خود استفاده کرد. در این میان، استیو جابز نیز دید بازار کشش چنین محصولی را دارد و متقاضیان آن زیاد هستند، از این رو سرمایه گذاری و تجارت هر دو استیو با هم شروع شد.
استیو وزنیاک را باید جزو هکرهای کلاه سفید دسته بندی کرد. همه روزهای زندگی هکری وزنیاک به ساخت و فروش دستگاه غیرقانونی جعبه آبی منحصر نمی شود. او همراه با استیو جابز با درآمد حاصل از فروش جعبه های آبی و همچنین فروش ماشین حساب HP مورد علاقه وزنیاک و ون فولکس واگن استیو جابز، نخستین کامپیوتر اپل به نام Apple I را ساختند. آنها با کمک مشاوره های بسیار عالی بازاریابی استیو جابز تا جایی پیش رفتند که امروزه یکی از پیشگامان و محبوب ترین شرکت سازنده کامپیوتر به شمار می روند.


روبرت تاپان موریس
تصویر
دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه کرنل، روبرت موریس سال 1988 میلادی چیزی ساخت که باعث شهرت جهانی و ماندگاری تاریخی نامش شد. چیزی که باعث شهرت موریس شده بود، یک کرم کامپیوتری به نام موریس بود. کرم های کامپیوتری این روزها ماهیت مخرب دارند. اما آن زمان موریس که به دلیل تولید چنین کرمی مورد محاکمه قرارگرفته بود، ادعا می کرد این کرم را برای سنجش میزان بزرگی اینترنت ساخته است و هدف سوئی از این کار نداشته.
در دوم نوامبر سال 1988 که این کرم برای نخستین بار به سیستم های کامپیوتری وارد شد، حدود 6 هزار کامپیوتر (حدود ۱۰ درصد کامپیوترهای متصل به اینترنت آن زمان) را مورد حمله قرار داد. این کرم بسیار بی خطر به نظر می رسید، اما به دلیل نقص در الگوریتم تکرار خود، تعداد زیادی کپی از خود می ساخت. این مساله باعث اختلال در بالا آمدن یا لود دستگاه ها و در نهایت بازگشت به خود موریس می شد. سال 1989 میلادی، موریس نخستین فردی بود که به جرم ایجاد اختلال و سوءاستفاده از برنامه های کامپیوتری وتخلف از قانون تحت تعقیب قرار گرفت و در نهایت دستگیر شد.

در قسمت قبلی این مطلب به پنج نفر از هکرهای مشهور و تاریخ ساز دنیای کامپیوتر پرداختیم و با اصطلاحاتی چون هکر کلاه سفید، هکر کلاه سیاه، Phreaking و معانی آنها آشنا شدیم. در این قسمت به بخش دوم و پایانی این داستان و ۵ هکر مشهور دیگر تاریخ می پردازیم.


مارک آبنه ملقب به «فیبر اپتیک»
تصویر
ارک آبنه فردی است که شاید هرگز نام او را نشنیده باشید. او هرگز به وزارت دفاع ایالت متحده نفوذ نکرده، هیچ سیستم کامپیوتری را هک نکرده و به هیچ بانکی نیز از طریق کامپیوتر دستبرد نزده است. کاری که باعث شهرت او شد، ضربه زدن به AT&T بود. آبنه به عنوان عضوی از شبکه هکرهای Masters of Destruction (کارشناسان تخریب)، باعث ایجاد اختلال در سیستم های مخابراتی AT&T شد. با مختل شدن سیستم تلفنی AT&T، بیش از 60 هزار کاربر تلفن برای 9 ساعت مداوم از سرویس مخابرات خارج شدند و امکان برقراری تماس تلفنی نداشتند. آنها بلافاصله آبنه را به عنوان مقصر اعلام کردند و سرویس مخفی آمریکا او را دستگیر و تجهیزاتش را مصادره کرد. در حالیکه که AT&T اعلام کرد این اشتباه از طرف خود آنها به وجود آمده است، اما باز آبنه به جرم نفوذ به سیستم های مخابراتی و ایجاد اختلال، متهم درجه اول شناخته شد. در نهایت نیز با افزایش جرائمش، به یک سال حبس در زندان فدرال محکوم شد. این مساله شهرت جهانی «نخستین هکر» را برای مارک آبنه به ارمغان آورد.


کوین پولسن ملقب به «دانته سیاه»
تصویر
یکی از جالب ترین هک های تاریخ را فردی به نام کوین پولسن ملقب به «دانته سیاه» انجام داده است.



رادیوی KIIS-FM لس آنجلس به شنونده های خود وعده جایزه یک پورشه 944 S2 را به یکصد و دومین تماس گیرنده داده بود. برای قرار گرفتن در رتبه 102 میان این همه شرکت کننده در یک برنامه رادیویی، پولسن مشهورترین و جالب ترین هک خود را انجام داد. او به خطوط تلفنی ایستگاه رادیویی لس آنجلس نفوذ کرد و کنترل همه تماس های ورودی را به دست گرفت تا مطمئن شود خودش صد و دومین تماس گیرنده خواهد بود. هنگامی که FBI پولسن را تحت تعقیب قرار داد، او مجبور به فرار و مخفی شدن شد. اما هنگام پخش یک شو تلویزیونی مشهور به نام «معماهای حل نشدنی» همه خطوط تلفنی آنها را هنگام اجرای زنده برنامه مختل کرد. می توان پولسن را یکی از زبردست ترین هکرهای تاریخ دانست. او سرانجام در سال 1991 میلادی دستگیر و به جرائم مختلفی همچون سوءاستفاده های کامپیوتری، پول شوئی و تخلف از قوانین متهم شد. اتهام او سنگین ترین حکمی است که تا به امروز برای یک هکر صادر شده است.
جالب اینجا است که او در طول مدت حبس نیز بیکار نماند و به همکاری با FBI پرداخت. وی توانست در ۱۸۰ پرونده جرایم سایبری به پلیس آمریکا کمک کرده و حتی تعدادی از شکارچیان جنسی در شبکه اجتماعی MySpace را به دام بیاندازد.


کوین میتنیک
تصویر
کوین میتنیک، از جمله هکرهای بسیار مشهور تاریخ است. او نخستین فردی است که به دلیل انجام هک در فهرست مجرمان تحت تعقیب FBI قرار گرفت. به عنوان کارشناس مهندسی اجتماعی ( social engineering)، میتنیک فقط کامپیوترها را هک نمی کرد، بلکه ذهن افراد را نیز مورد حمله قرار می داد. در سال 1979، در سن 16 سالگی، میتنیک نخستین هک خود را با ورود به سیستم کامپیوتری و کپی کردن نرم افزارهای تحت مالکیت یک شرکت انجام داد. او از طریق برقراری ارتباط با کارکنان شرکت های مختلف با تلفن یا ایمیل، آنها را گول می زد و رمزعبور و دیگر اطلاعات امنیتی را از زیر زبانشان می کشید.
وی بعد از دوسال و نیم تحت تعقیب بودن، سرانجام دستگیر و به 5 سال حبس محکوم شد. جرم او ایجاد اختلال در شبکه های تلفنی، نفوذ به شبکه های کامپیوتری و سرقت نرم افزار اعلام شده بود. در حال حاضر، او تجارت خود را راه اندازی کرده است و مدیر شرکت مشاوران امنیتی Mitnick Security Consulting است.


تسوتومو شیمومارا

تصویر
همان طور که در قسمت اول این مقاله اشاره کرده بودیم، همه هک ها بد نیستند. همه هکرها نیز کلاه سیاه نیستند. تسوتومو شیمومارا یکی از هکرهای کلاه سفید است که فعالیت های او نه تنها ضرری به کسی وارد نکرده بلکه مفید نیز بوده است. کارهای شیمومارا را باید مدیون کوین میتنیک بدانیم. در سال 1994 میلادی، کوین میتنیک تعدادی از فایل های شخصی شیمومارا را دزدید و آنها را در دنیای وب پخش کرد. انگیزه انتقام شیمومارا را بر آن داشت تا با استفاده از روش های ردیابی آنلاین، موقعیت میتنیک را بیابد و درسی درست و حسابی به او بدهد. او با کشف چنین تکنیکی توانست به FBI برای پیدا و دستگیر کردن میتنیک کمک کند.


ریچارد سالتمن
تصویر
در ابتدای جوانی، ریچارد سالتمن دانشجوی فارغ التحصیل و برنامه نویس فعال در مرکز مطالعات هوش مصنوعی دانشگاه MIT بود. این مرکز جایی بود که سالتمن با معنای واقعی هک کردن آشنا شد. او یکی از حامیان سرسخت متن باز بودن برنامه ها و سیستم عامل های کامپیوتری بود. هنگامی که MIT برای سیستم های کامپیوتری دانشجویان و کارمندان خود در بخش علوم کامپیوتری رمزعبور تعیین کرد، این مساله برای سالتمن ناراحت کننده بود و به همین دلیل وارد جنگ مجازی با آنها شد. برای این کار، رمزهای عبور کاربران را رمزگشایی کرد - این عمل در سال 1970 کار چندان آسانی نبود – و رمزهای آنها را از طریق ایمیلی خالی که محتوایی نداشت برایشان ارسال کرد.
در سال 1980 میلادی، سالتمن از اینکه بیشتر شرکت های تولیدکننده نرم افزار، حق تالیف محصولاتشان را مخصوص خود می دانند و آن را در اختیار دیگران نمی گذارند ناراحت بود. همین موضوع باعث شد او اعتبارنامه عمومی GNU و سیستم عامل GNU را به وجود بیاورد. این سیستم عامل بر پایه یونیکس و کاملا رایگان و متن باز است و با یونیکس هم سازگاری کامل دارد.


لینوس توروالدز

تصویر
پیرو فعالیت های سازنده سالتمن در ارائه خدمات رایگان و متن باز به کاربران، او را باید یکی از هکرهای کلاه سفید دانست. توروالدز نیز یکی دیگر از کلاه سفیدها است. فعالیت های هکری او با کومودورهای قدیمی VIC-20 و Sinclair QL شروع شدند. او با هک کردن بازی های ویدئویی می خواست از عملکرد آنها اطلاع کسب کند.
در سال 1991 میلادی، کامپیوتری با پردازنده اینتل 80386 خریداری کرد و با آن شروع به نوشتن هسته اولیه لینوکس کرد. او ابتدا لینوکس را تحت لیسانس محدود خود بنیان گذاشت، اما بعد آن را تحت گواهی نامه GNU GPL گسترش داد. توروالدز به طور مداوم پشتبانی از لینکس کرنل را ادامه نداد اما با ماهیت متن باز بودن این سیستم عامل و توزیع های رایگان آن، این سیستم رشد کرد و در نهایت تبدیل به یکی از
سیستم عامل های محبوب هکرها شد.


http://www.bitrin.com/ARTICLE100559.html
smile072

ارسال پست