اکنون هفت شاتل به نامهای انترپرایز، راه یاب (پث فایندر)، کلمبیا، چلنجر، دیسکاوری، آتلانتیس و اِندِور ساخته شده که دو شاتل نخست، ناکامل و برای آزمایشها و بررسیها ساخته شدهاند. از میان پنج شاتل بعدی نیز چلنجر و کلمبیا دچار سانحه شدهاند و فقط سه شاتل دیسکاوری، آتلانتیس و اندیور مشغول فعالیت هستند. به دلیل دو سانحه که باعث کشته شدن ۱۴ فضانورد و از دست رفتن ۲ فضاپیمای شاتل شد، ناسا اعلام کرده که ناوگان شاتل را تا سال ۲۰۱۰ میلادی بازنشست خواهد کرد.
شاتلهای فضایی بسیار هزینهبر هستند، به طوری که پرتاب آن فقط پانصد میلیون دلار هزینه در بر دارد و این، غیر از هزینههای نگهداری و تعمیرات آن است. همین هزینههای سنگین موجب شد تا روسیه از شاتل فضایی قدرتمند خود، بوران، استفاده نکند. بوران با قدرت حمل ۳۰ تن تجهیزات، و استفاده از امکانات ناوبری پیشرفته، یک سر و گردن بالاتر از همتای آمریکایی خود است؛ ولی به دلیل هزینههای بسیار بالا، روسیه از آن استفاده نکردهاست.
فضـای داخلـی سفیـنه فضـایی چه شکلـی است؟
فضـای داخلـی سفیـنه فضـایی چه شکلـی است؟
Locked bedroom door I sit, head in my hands
Only these four walls understand,
This sort of emtyness holding the key
I'm trying to breathe
Only these four walls understand,
This sort of emtyness holding the key
I'm trying to breathe
Re: فضـای داخلـی سفیـنه فضـایی چه شکلـی است؟
مگه سفینه فضایی رو چه جوری پرتاب می کنن که این قدر هزینه داره ؟ ؟ ؟
آنچه را عقل به یک عمر به دست آورده است
عشق یک لحظه چیستان به هم میریزد
عشق یک لحظه چیستان به هم میریزد
Re: فضـای داخلـی سفیـنه فضـایی چه شکلـی است؟
superstar نوشته شده:مگه سفینه فضایی رو چه جوری پرتاب می کنن که این قدر هزینه داره ؟ ؟ ؟
نحوه پرتاب هزینه نداره خوده پرتاب هزینه داره
خب ببین هزینه سوخت - چکاپ - نصب - بازرسی هر بخش - اماده سازی سکو و خیلی چیزای دیگه هزینه داره. سوخت مفت
که به طرف نمیدن معلوم نیست که هر گالنش چقدر اب میخوره اونم سوخت شاتل که یه سوخت معمولی نیست. تمامی پرسنل
هر کاری که بکنن از بازرسی موتور - بازرسی قفلا - کابلا هر نفسی که روی پرتاب قراره کشیده بشه هزینه داره.
یه هواپیمای معمولیش که میخواد بپره کلی هزینه برای اون شرکت یا سازمان اب میخوره دیگه چه برسه به پرتاب یه شاتل