اشعه ایکس چیست؟

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
so1999

نام: somayeh

عضویت : جمعه ۱۳۹۳/۵/۳۱ - ۱۲:۲۰


پست: 5

سپاس: 8

اشعه ایکس چیست؟

پست توسط so1999 »

اشعه ایکس چیست؟

اشعه ایکس شکلی از پرتوهای الکترومغناطیسی است، همانطور که نور مرئی، اشعه مادون قرمز، مایکرو ویو و امواج رادیویی این گونه هستند.
اما پرتوهای ایکس در مقایسه با سایر انواع پرتوها انرژی بیشتری دارند. فوتون اشعه ایکس می تواند صدها یا هزاران بار پرانرژی تر از فوتون نور مرئی باشد.
ویلهلم رونتگن در سال ۱۸۹۵ برای اولین باز پرتوهای ایکس را توصیف کرد و این دستاورد اولین جایزه نوبل در فیزیک را برای او به بار آورد.به زودی پرتوهای ایکس در طول جنگ جهانی اول برای مقاصد پزشکی به کار رفتند.
اغلب پرتوهای ایکس در جهان هنگامی به وجود می آیند که اتم های بسیار تحریک شده به آرایش حالت پایه ای شان بازمی گردند.
برای مثال یک الکترون که از اربیتال های درونی یک اتم کنده می شود مثلا در نتیجه برخورد باچیزی سپس این اتم هنگامی که به حالت تعادلی اش بازمی گردد، فوتون اشعه ایکس از خود بیرون می دهد.
یک منبع رایج دیگر برای اشعه ایکس فرآیندی است که bremsstrahlung نامیده می شود، کلمه ای آلمانی که به معنای "پرتوتابی ترمزی" است. پرتوهای ایکس هنگامی ساطع می شوند که یک دسته پرانرژی ذرات مانند الکترون ها به سرعت شتاب خود را از دست می دهند برای مثال به علت برخورد به یک هدف فلزی.
در ماشین های پزشکی اشعه ایکس، یک دسته پرانرژی الکترون روی یک هدف، معمولا قطعه ای تنگستن، متمرکز می شود. در حالیکه الکترون ها شتاب خود را ار دست می دهند، در نتیجه پرتوتابی ترمزی اشعه ایکس تولید می شود.
به علاوه الکترون های تابیده شده ممکن است با اتم تنگستن برخورد کنند و یک الکترون از مدار داخلی آن به بیرون رانده می شود و در نتیجه از طریق سازوکار اول هم اشعه ایکس به وجود می آید. در واقع این نوع وسیله به طور همزمان از طرق هر دو سازوکار اشعه ایکس ایجاد می کند.
بالاخره ماشین سینکروتون (شتاب دهنده) که الکترون های را در مداری حلقه ای شتاب می دهد می توانداشعه ایکس تولید کند.
در حالیکه الکترون ها درون دستگاه شتاب دهنده چرخانده می شوند، دسته های پرقدرت اشعه ایکس ساطع می کنند، که می تواند برای بسیاری از انواع متفاوت پژوهش ها به کار روند.

آیا ماده با سرعت نور حرکت می کند؟

ماده تنها در صورتی ممکن است با سرعت نور حرکت کند که اصول اساسی حاکم بر کیهان که بوسیله اینشتین کشف شد نادرست شناخته شود، امری که کمترین فیزیکدانی انتظار آن را دارد.
اما اخترفیزیکدانان اخیرا گاز و غباری را در دو ستاره دوردست در حال انفجار کشف کرده اند که با ۹۹.۹۹۹۷ درصد سرعت نور حرکت می کنند.
هنگامی که ستاره دارای جرم عظیم منفجر می شود، که گاهی به آن "هایپر نوآ" می گویند، گاز و غبار با انرژی شگفت آور به درون فضا فوران می کند، در نتیجه ستاره درخششی بیش ار همه اجرام مجاور پیدا می کند.
د ر انفجارات اخیرا کشف شده ماده ای در حد ۲۰۰ برابر جرم زمین به شکل گاز و غبار ستاره ای برای چند لحظه با سرعتی نزدیک به آستانه سرعت نور فوران کرد.
چنان مقدار عظیمی از ماده که با چنین سرعتی حرکت می کند ممکن است بسیار نزدیک به سرعت نور به نظر رسد، اما انرژی لازم برای حرکت دادن اندکی سریع تر آن تقریباً بی نهایت است.
برای درک این موضوع توجه به معادله مشهور E=mc۲ اینشتین مفید است.
اما نسخه پیچیده تری از این معادله نیز وجود دارد که بر مبنای سرعت (v) است:E=;mc۲ که در آن (=۱/(√ ۱ v۲/c۲ است..
اگر این معادله گیج کننده به نظر می رسد، به طور خلاصه می توان گفت: هر چه یک جسم سریع تر حرکت کند، به طور تصاعدی مقدار زیادتری انرژی برای سرعت بخشیدن به آن لازم است، و برای همین است که حرکت با سرعت نور به مقادیر بی نهایت – و غیرممکنی از انرژی نیاز دارد.
بنابراین شانسی برای شکستن رکورد سرعت در کیهان نخواهید داشت، مگر در صورتی که یک فوتون باشید.

همشهری آنلاین
+ نوشته شده در ساعت توسط مخبرالدوله | آرشیو نظرات
________________________________________
فیزیک موسیقی

صوت موسیقی یا نت ، صوتی است که از ارتفاعهای منظم تشکیل شده است و اثر خوشایندی بر گوش انسان دارد.
صوتی را که می شنویم به خصوصیتهای گوش و ساز و کار شنوایی و نیز ویژگی های فیزیکی صوت بستگی داد. صوتی را که انسان با دستگاه شنوایی خود درک می کند، بر حسب سه مشخصه بلندی ، ارتفاع و طنین بیان می کنند.
● تار مرتعش
هنگامی که یک تار را مرتعش می کنیم، تنها هماهنگ اول آن ایجاد نمی شود. بلکه هماهنگهای دیگر آن نیز بوجود می آیند. از برهمنهش این هماهنگها یک موج مرکب ایجاد می شود. آنچه ما پس از مرتعش کردن یک تار می شنویم، از این موج مرکب ایجاد می شود. اگر موج صوتی حاصل از پیانو و ویولون را با هم مقایسه کنیم و در هر دو مورد فرکانس صوت اصلی ۴۴۰ باشد، تعداد و دامنه هماهنگهایی که در ساختن این موج مرکب سهیم هستند، متفاوت خواهد بود. در نتیجه اگر شکل موج مرکب حاصل را رسم کنیم باهم فرق خواهند داشت.
● مشخصه های صوت
▪ طنین
طنین صوت به شکل موج مرکب بستگی دارد. یعنی طنین به نوع ، تعداد و دامنه های هماهنگهایی که ایجاد شده اند، وابسته است.
▪ ارتفاع
ارتفاع صوت با فرکانس موج اصلی که موج مرکب از آن ساخته می شود، تعیین می شود.
▪ بلندی
بلندی صوت به شدت صوت و خصوصیتهای شنونده بستگی داد.
● توصیف صوت موسیقی
▪ فاصله موسیقی
نسبت فرکانس دو نت را فاصله موسیقی می نامند. تجربه نشان داده است که هر فاصله ای برای انسان خوشایند نیست. به همین خاطر صوت موسیقی از سایر اصوات متمایز می گردد. لازم به ذکر است که این احساس خوشایند نسبت به صوت موسیقی فقط مختص انسان نیست، بلکه سایر موجودات زنده نیز نسبت به آن حساسیت نشان می دهند. بگونه ای که اثرات صوت موسیقی بر اعمال موجودات زنده در بسیاری از مسائل تجربی مشاهده شده است.
▪ گام موسیقی
گام موسیقی مجموعه ای از چند نت است که فاصله آنها برای گوش خوشایند است. گامهای متفاوتی در موسیقی وجود دارد.
ـ گام طبیعی :
گام طبیعی از هشت نت do۲ , re , mi , fa , sol , la , si , do۲ تشکیل شده است که فاصله آنها از یک نت مبنا (do۲) که کمترین فرکانس را دارد به صورت زیر است.
۱) (Si) نسبت به (do۱) مثل ۱۵ به ۱۸ است.
۲) (la) نسبت به (do۱) مثل ۵ به ۳ است.
۳) (Sol) نسبت به (do۱) مثل ۳ به ۲ است.
۴) (fa) نسبت به (do۱) مثل ۴ به ۳ است.
۵) (mi) نسبت به (do۱) مثل ۵ به ۴ است.
۶) (re) نسبت به do۱ مثل ۵ به ۴ است.
۷) (do۲) نسبت به (do۱) برابر ۲ است.
فرکانس do۲ دو برابر فرکانس do۱ است و اکتاو do۱ نامیده می شود. اگر do۲ را نت مبنا بگیریم، با رعایت فاصله فوق می توانیم گام دوم را بسازیم. به همین ترتیب می توان بر مبنای do۳ که اکتاو do۲ است، گام سوم را ساخت و به همین ترتیب ادامه داد
خلا چیست ؟

محفظه ای كه محتوی هیچ جسم مادی حتی هوا نباشد خلا نامیده می شود. به عقیده ی دانشمندان چنین چیزی نمی تواند وجود داشته باشد. زیرا هر قدر برای ایجاد خلا كوشش شود باز هم یك مولكول گاز یا ذره ای بسیار ریز غبار را می توان در آن پیدا كرد. پس هر چند كه امكان خلا كامل وجود ندارد مفهوم فیزیكی آن عبارت از محلی است كه فاقد هوا غبار و یا هر ذره مادی دیگری و خیلی رقیق باشد.
عملا برای ایجاد خلا در یك محفظه از تلمبه های مكنده استفاده می كنند. از این روش در موارد زیاد مخصوصا در صنایع غذایی استفاده كامل می برند. بین وسایل خانگی كه در آن از خلا استفاده شده است. ترموس را می توان نام برد.
ترموس ظرف عایقی است كه اگر مایعات سرد یا گرم در آن ریخته شود در مدت یك شبانه روز و یا بیشتر در دمایی تقریبا ثابت نگه می دارد. قسمت اصلی ترموس یك ظرف شیشه ای دو لایه است كه هوای داخل آن را مكیده اند تا از هدایت گرما به وسیله هوا جلوگیری شود.
در لامپ تلویزیون نیز خلا ایجاد شده است. در مورد لامپ تلویزیون بد نیست بدانیم كه حجم آن از حد معینی نمی تواند تجاوز كند زیرا به هر میزان كه به مساحت لامپ افزوده شود به همان نسبت نیروی حاصله از فشار هوا نیز افزایش می یابد و امكان شكستن لامپ بیشتر می شود. دیگر اینكه بر خلاف تصور عده ای از مردم لامپ خلا تلویزیون اگر بشكند خرده شیشه های آن به اطراف پراكنده نخواهد شد و خطری متوجه ما نخواهد شد زیرا چون در لامپ خلا ایجاد شده است در صورت شكستن احتمالی لامپ قطعات آن تحت تاثیر فشار هوای محیط فقط به داخل خواهد ریخت.
ماهیت جهان

● امواج الکترو مغناطیسی گسیل شده از فضا
به چهار مورد از کشفیات مهم مربوط به ماهیت جهان که با مطالعه امواج الکترو مغناطیسی گسیل شده از فضا صورت گرفته اند اشاره می کنیم و برای این کار مطلب را به ناحیه بسامد های رادیویی طیف الکترو مغناطیسی محدود می کنیم.
۱) تابش الکترو مغناطیسی با طول موج ۲۱.۱ سانتیمتر توسط اتمهای هیدروژن خنثی که فضای میان کهکشانهای ما را پر کرده اند گسیل می شوند. چگالی اتم های هیدروژن میان ستاره ای در حدود یک اتم در سانتیمتر مکعب است و زمان متوسط لازم برای اینکه اتم هیدروژن بتواند تابش کند ۱۰ بنوان ۷ سال نوری ست. با اینهمه کهکشان ما انقدر غظیم است که این تابش الکترو مغناطیسی به راحتی قابل آشکار سازیست.
طول موج اتم های هیدروژنی که نسبت به آشکار سازی های زمینی در حال سکون هستند دقیقا ۲۱.۱۰۶۱ سانتیمتر است. اما چون ساجتار کهکشان ما صلب نیستنواحی خارجی کهکشان نسبت به هسته داخلی ان حرکت می کنند. سرعت های شعاعی چشمه های تابش کننده نور را عینا مانند صوت به کمک پدیده دوپلر اندازه گیری کرد. با مشاهده این جابجایی های بسامد می توان اطلاعات زیادی درباره ساختار و حرکت های داخلی کهکشان به دست اورد . در سال های اخیر تابش الکترو مغناطیس گسیل شده از ملکول ها نیز در نواحی میان ستارهای کهکشان ما اشکار شده است. که از ان جمله می توان مولکول های فرمالدهید امو نیاک و منو کسید کربن را نام برد.
۲) در سال ۱۹۶۲ چشمه های رادیویی اختر وشها کشف شدند. این اختر وشها اشیای نوری هستند که معمولا با گسیل های رادیویی قوی همراهند. چیزی که این اشیا را جالب توجه میکند این است که در طیف های انها انتقال به سرخ زیاد دیده می شود. با شناختی که امروزه از اختر فیزیک داریم به این نتیجه می رسیم که این اشیا با ما فاصله بسیار زیادی دارند. یعنی کاملا در خارج کهکشان ما قرار گرفته اند. از طرف دیگر اگر انها این قدر از ما دور باشند باید گفت چنان انرژی فوق العاده ای دارند که از حساب ما خارج است.
۳) تابش اتش گوی آغازین.
بیشتر اختر شناسلن امرو زی بر این باورند که جهان از انفجار یک ترکیب ماده تابش فوق العاده چگال به وجود امده است. این نظریه به نظریه (مهبانگ)منشا جهان معروف است. پاره های حاصل از این انفجار به طور یکنواخت در تمام جهان گسترده شده اند. و مهده به تدریج چگال شده کهکشان ها ستاره ها و کهکشان ها را ان طور که امروز می شنایسم تشکیل داده است.
در سال ۱۹۶۵ رابرت دایک فیزیکدان دانشگاه پرینستون یاد اور شد که اگر بتوانیم بازمانده های تابش های الک ترو مغناطیسی گسیل شده از این اتش گوی اغازین را پیدا کنیم دلیل قاطعی بر تایید نظریه مهبانگ خواهیم داشت.

نظریه سی.پی.اچ
+ نوشته شده در ساعت توسط مخبرالدوله | آرشیو نظرات
________________________________________
بالا رفتن در آسمان: اصول و چالشها

آسمان خراش ها، به عنوان نماد عصر مدرن، نمایشگاه آخرین پیشرفت های مهندسی هستند. در قرن بیست و یکم هر شهر بزرگی در دنیا، برای اینکه نشان دهد از قافله صنعت عقب نمانده و برای اینکه نمادی برای شهرش درست کند، یکی از این برج های بلند را می سازد . بشر از دیر باز به ساختن بناهای بزرگ علاقه داشته. تاریخ معماری بشر رقابتی طولانی برای ساختن ساختمان های بزرگ تر بوده است. اهرام مصر، برج افسانه ای بابل، طاق های بلند مسجدها و کلیساها نشان دهنده تلاش بشر برای غیرانسانی کردن ابعاد بناها است. شاید می خواسته اند این گونه به آسمان نزدیک تر شوند. اما مساله ارتفاع بنا همواره محدودیتی جدی بوده. جاذبه زمین اولین مشکلی بود که بشر را به زمین می چسباند. برای ساختن بنایی بلند باید دیواری کلفت می ساختند. و اگر ساختمان آنقدر مانند اهرام مصر بلند می شد دیوارها آنقدر کلفت می شدند که عملا در طبقات پایین جای خالی نمی ماند.
تا قرن نوزدهم ساختمانی که بیش از شش طبقه داشته باشد وجود نداشت. مردم باید همه طبقات را پیاده می رفتند و فشار آب بیش از پانزده متر از سطح زمین نمی رسید. در قرن نوزدهم با تولید فولاد و بتن مسلح صنعت ساختمان پیشرفت چشمگیری کرد و اولین ساختمان های بلند متولد شدند. دیوارها با تیرهای آهن محکم می شدند و می توانستند بی آن که کلفت باشند وزن زیادی را روئ ستون ها یشان تحمل کنند. اختراع آسانسور این امکان را به کارگران داد که به راحتی در طبقات بالاتر کار کنند . پمپ آب و الکتریسیته زندگی در طبقات بالاتر را ممکن کرد.
اولین ساختمان بزرگی که به روش ستون های عمودی و تیرهای افقی ساخته شد، ساختمان ۱۰ طبقه بیمه منازل در شیکاگو بود. ما این گونه ساختمان با وجود پنجره های زیاد اتاق ها تنگ و تاریک به نظر می رسیدند. شهرها در قرن بیستم مرکز توجه شدند. فضاهای شهری گران شدند و شرکت ها همه دوست داشتند در این بازاری که در مرکز شهرهای بزرگ برپا شده جایی داشته باشند. مهندسان چاره را مخصوصا در شهرهای شلوغ رفتن به سوی آسمان و گسترش عمودی دیدند.
آسمان خراش در اواخر سال های ۱۹۲۰ در آمریکا به دنیا آمد. سه معمار نیویورک مسابقه ساختن بلندترین ساختمان دنیا را شروع کردند و نتیجه کار آنها ساختمان های امپایر استیت، ساختمان کرایسلر و برج بانک منهتن بود. ساختمان امپایر استیت مدت ها رکورد بلندترین ساختمان نیویورک را داشت تا برج تجارت جهانی ساخته شد. شیکاگو با ساختن برج سیرز این رکورد را از نیویورک بیرون آورد. در سال های ۱۹۹۰ رکورد ساختمان های بلند برای مدتی طولانی آمریکا را به مقصد آسیا ترک کرد. کشورهایی مانند چین و مالزی برای اعلام اینکه آمده اند تا نقش بیشتری را در اقتصاد جهانی بازی کنند ساختن یک ساختمان بلند را بهترین راه برای اعلام حضور دیدند. در سال ۱۹۹۶ برج های دوقلوی پتروناس در کوالالامپور مالزی ساخته شدند که از برج سیرز شیکاگو بلندتر بودند. و چین رکورد دار امروزی بلندترین ساختمان دنیا است.
مهم ترین قسمت آسمان خراش اسکلت فولادی آن است. تیرهای آهنی به هم وصل می شوند تا ستون های بلند عمودی را بسازند که از زمین تا بالاترین طبقه ساختمان می رود. در هر طبقه به این ستون ها تیرهایی افقی وصل می شوند که در واقع کف هر طبقه را می سازد. در اغلب ساختمان ها تیرهای ضرب دری نیز برای استحکام بیشتر کار گذاشته می شود. در این شبکه سه بعدی فولادی تمام وزن ساختمان را ستون ها تحمل می کنند. ستون ها باید بر نیرویی که جاذبه زمین به کل ساختمان وارد می کند غلبه کنند. هر ستون روی یک صفحه آهنی قرار دارد. صفحه آهنی روی تیرهای فولادی گذاشته می شود. این تیرها به صورت هرم چیده می شوند و هر چه وزنی که قرار است ستون ها تحمل کنند بیشتر باشد گسترش این هرم های کوچک زیر ستون ها در زیر ساختمان بیشتر است. تمام اینها روی یک لایه بتن قرار داده می شوند و رویشان هم بتن ریخته می شود. در بعضی ساحتمان ها ستون های بلند بتنی تا لایه سنگی زمین ریشه می دوانند.
یک فایده مهم اسکلت فولادی این است که روی دیوارها وزنی نمی افتد. این به معماران اجازه می دهد تا هر چقدر می خواهند فضای داخل را بزرگ تر کنند.
پایه آسمان خراش به وسیله یک زیرساختار زیرزمینی تقویت می شود.
ستون های عمودی وزن آسمان خراش را بر دوش می کشند.
برای جداکردن طبقات تیرهای افقی فولادی بین ستون های عمودی کشیده می شوند.
دیوار پرده ای شیشه و بتن به بیرون ساختمان نصب می شود.
● ساختمان هایی مقاوم تر
با بلندتر شدن آسمان خراش ها علاوه بر نیروی جاذبه دشمن جدیدی به نام باد خود را نشان داد. اغلب آسمان خراش های امروزی می توانند به راحتی چند متر در برابر باد این طرف و آن طرف خم شوند بی آنکه برایشان مشکلی پیش بیاید. ساده ترین روش برای مقابله با باد این است که اتصالات تیرها و ستون های آسما ن خراش آنقدر محکم باشد که کل ساختمان مانند یک واحد یک میله در برابر باد بایستد و یا حتی خم شود. روش دیگر آن است که یک قسمت ساختمان را مانند چاه آسانسور آنقدر با بتن سنگین و تقویت کنند که ساختمان در برابر باد اصلا تکان نخورد. روش های پیشرفته تری هم برای مواجهه با نیروی باد وجود دارد. یک سیستم کامپیوتری نیروی باد را در تمام ساختمان محاسبه می کند. پمپ های هیدرولیک وزنه بسیار سنگینی را در ساختمان طوری به حرکت در می آورند که مرکز ثقل ساختمان جا به جا شود و نیروی باد خنثی شود.
ساختمان به زمین نیرو وارد می کند و زمین هم همانقدر به آن فشار می آورد.
وقتی باد می آید ساختمان در جهت باد خم می شود. ستون های نزدیک به باد کشیده و ستون های دیگر جمع می شوند.
با کار گذاشتن شبکه تیرها و ستون ها در مرکز ساختمان هسته مقاومی به وجود می آید که ساختمان را در برابر باد محافظت می کند.
در ساختمان های جدیدتر مانند برج سیرز در شیکاگو مهندسان ستون ها را به محیط ساختمان بردند و ساختمان توخالی مقاوم در برابر باد ساختند که بسیار سبک تر از دیگر ساختمان ها بود.
فقط مساله هرچه بلندتر کردن ساختمان مهم نیست. راحتی آدم هایی هم که در این ساختمان ها کار و زندگی می کردند مهم بودند.اولین روی دشوار سکه آسمان خراش آسانسور است. تصور بالارفتن بیش از ۵ طبقه آدم را خسته می کند. در بیش تر ساختمان های بلند چاه آسانسور از اواین اجزای مهم ساختمان است. مساله آسانسورها یک مشکل منطقی هم دارد . هرچه ساختمان بلندتر شود تعداد آدم های استفاده کننده از آن بیشتر می شود و باید تعداد آسانسورها بیشتر شود . از طرف دیگر آسانسورها و چاه شان جای نسبتا زیادی می گیرند. یک راه حل می تواند آسانسورهایی باشد که مثلا برود و از آنجا سوار آسانسوری شود که بیست تا سی را می روند.
چه محدودیتی در بلند مرتبه سازی وجود دارد؟ در واقع تنها مرز ممکن دامنه تخیل و خلاقیت معماران است .
مهندسان می گویند که محدودیت در بودجه است نه تکنولوژی. می گویند با همین تکنولوژی موجود در آینده می توان ساختمان های بسیار بلندی با ارتفاع ۱.۵ کیلومتر را شاهد بود. شاید در آینده شهرهایی را بالای ابرها ببینیم.
برای اینکه تمام آنچه گفتیم را خودتان امتحان کنید، راه حل ساده ای وجود دارد! ما چهار آزمایشگاه داریم که اثر چهار عامل مهم را به شما نشان می دهد: نیرو ، بار، جنس و شکل ساختمان
دست به کار شوید تا مهندسهای خوبی از آب در بیایید.

علی فارسی نژاد
تبیان
+ نوشته شده در ساعت توسط مخبرالدوله | آرشیو نظرات
________________________________________
فوتونیک چیست؟

یکی از شاخه های جدید و مهم علوم در سالهای اخیر فوتونیک یا مهندسی نور می باشد این علم استفاده از نور ( در تمامی طول موجها) بمنظور تبدیل آن به اطلاعات است. حوزه کاربردهای این فناوری شامل تمامی بخش های مورد نیاز بشر از جمله هوا و فضا، امور دفاعی ، پزشکی و غیره می گردد.
یکی از مهمترین کاربردهای فناوری فوتونیک استفاده از آن در ارتباطات و مخابرات نوری است و بهمین دلیل است که بیشترین توسعه و نوآوری در این زمینه بعمل آمده است. استفاده از این فناوری می تواندبه بسیاری از مشکلات مهم و تقریباً غیرقابل حل مخابرات الکترونیکی نظیر محدودیت عرض باند )مونتاژ GHZ۲۵(، ارسال حجم محدود اطلاعات بطور همزمان و پائین بودن سرعت انتقال فائق آید. یک سیستم مخابرات نوری شامل سه بخش عمده مسیر ارسال اطلاعات (فیبرنوری) آشکارسازی اطلاعات و پردازش آن است. هر نو پژوهش در مورد کاربرد فوتونیک در مخابرات لزوماً باید بر روی هر سه نوع فوق و یا حداقل یکی از آن متمرکز گردد. قطب علمی فوتونیک دانشگاه تبریز هدف نهائی خود را کاربرد فوتونیک در مخابرات قرار داده و در نظر دارد با استفاده از تمامی امکانات موجود در هر سه زمینه فوق و به پژوهشهای نظری و تجربی پرداخته و نسبت به تامین زیر ساختاری اساس مورد نیاز کشور در این زمینه اقدام نماید . زمینه های اصلی فعالیت قطب علمی با توجه به امکانات موجود در سه رشته زیر متمرکز خواهد شد که با گسترش امکانات توسعه خواهند یافت.
متذکر می گردد که نتایج حاصل از پژوهش در هر کدام از رشته های زیر علاوه بر کاربرد های آن در مخابرات می توانند در زمینه های مختلفی نیز کاربرد داشته باشند. بعنوان مثال کریستالهای مایع علاوه بر کاربرد آن بعنوان یکی از مواد تشکیل دهنده کریستالهای فوتونی می توانند کاربرد های مهمی در نمایشگرهای دیجیتالی داشته باشند و یا استفاده از آشکارسازهای فوتونی کاربردهای وسیعی در زمینه های پزشکی و دفاعی دارند و پژوهشگران فعال در این قطب هم اکنون نیز قراردادهای پژوهشی با بعضی از موسسات برای طراحی این آشکارسازها در زمینه های مورد نیاز آنان منعقد نموده اند.
فیزیک نجومی

در اواسط قرن نوزدهم، کانون توجه ستاره شناسی تغییر یافت. بجای توجه نمودن به موقعیت اجرام سماوی آسمان، ستاره شناسان درباره ماهیت آن اجرام کنجکاو شدند. دیگر، ستارگان،نقاط تحرک نور نبودند و جرم، اندازه و ترکیب فیزیکیشان مهم محسوب می شد. اختراع طیف نما، که ابزاری برای تجزیه نور بود، علم فیزیک را به ستاره شناسی پیوند داد و فیزیک نجومی آغاز شد.
● تجزیه نور خورشید
با استفاده از طیف نما، ستاره شناسان نور خورشید را جهت تشکیل طیف تجزیه می کنند. هر ستاره طیف منحصر بفردی دارد که شامل الگوی خطوطی است که نمایانگر ترکیب شیمیایی ستاره اند. در اواخر قرن نوزدهم، گروهی از رصد خانه هاروارد آمریکا طیف صدها هزار ستاره را مطالعه کردند و بعد آنها را به هفت طیف اصلی طبقه بندی کردند. هنوز از سیستم طبقه بندیشان استفاده می شود.
طیف بینی نقطه عطف درک ماهیت ستارگان بود . ستاره شناسان با طبقه بندی ستارگان بر اساس ویژگیهای طیف شان به چگونگی تولد و مرگ و منبع انرژی آنها پی بردند.
● سیستم طبقه بندی هاروارد
تیم رصد خانه هاروارد کار خود را با طبقه بندی خطوط هیدورژن طیف ستارگان آغاز کردند. آنها ستارگان دارای خطوط قوی هیدروژن را در طبقه A قرار دادند. طبقهB نمایانگر خطوط ضعیف تر هیدروژن بود و الی آخر. بعداً عضوی از این تیم بنام آنی جامپ کانن (۱۹۴۱ ۱۸۶۳) متوجه شد که در دمایی معین خطوط هیدروژن قویترند و ستارگان داغتر و سردتر خطوط هیدروژن کمتری دارند. او دوباره آن سیستم را بر اساس دما منظم نمود و همچنان از این سیستم M,K,G,F,A,B,O استفاده می شود.
● هرتز پرونگ و راسل
دراوایل قرن بیستم، اینار هرتز پرونگ ستاره شناس دانمارکی (۱۹۶۷ ۱۸۷۳) و هنری راسل آمریکایی (۱۹۵۷ ۱۸۷۷) مستقلاً طبقه بندی طیف ستارگان را بر پایه درخشندگی شان انجام دادند. هر دو خیلی زود دریافتند که نتایج نشان می دهد که ستارگان در طبقاتی قرار می گیرند که نشانگر مراحل مختلف چرخه حیات ستارگان است. نمودار هرتز پرونگ راسل یا نمودار R H، همچنان محور ستاره شناسی نوین است.
● درک انرژی ستارگان
تقریباً از سال ۱۹۲۰، گروهی از فیزیکدان نجوم کوشیده اند تا منبع انرژی ستارگان را مشخص کنند. سیسیلیا پین گاپوشکین، ستاره شناس انگلیسی (۷۹ ۱۹۰۰)، اثبات نمود که ستارگان عمدتاً از هیدروژن تشکیل شده اند و ترکیب اکثر ستارگان یکسان است. در سال ۱۹۲۹، آرتور ادینگتون انگلیسی (۱۹۴۴ ۱۸۸۲) نشان داد که انرژی ستاره از تبدیل هیدروژن به هلیوم حاصل می شود. در دهه های بعد، ستاره شناسان دیگر کار خود را بر پایه این نکته و کار دیگر او در زمینه رابطه جرم ستاره و روشنایی اش قرار دادند.

سایت مفاهیم
+ نوشته شده در ساعت توسط مخبرالدوله | آرشیو نظرات
________________________________________
خواص نور و نحوه تولید

سرعت نور در محیطهای مختلف متفاوت است که بیشترین آن در خلاء و یا بطور تقریبی در هوا است، در داخل ماده به پارامترهای متفاوتی بر حسب حالت و خواص الکترومغناطیسی ماده وابسته است. بوسیله کاواک جسم سیاه می توان تمام ناحیه طول موجی نور را تولید نمود. در طبیعت در طول موجهای مختلف مشاهده شده اما مشهورترین آن نور سفید است که یک نور مرکبی از سایر طول موجها می باشد. تک طول موجها آنرا بوسیله لامپهای تخلیه الکتریکی که معرف طیفهای اتمی موادی هستند که داخلشان تعبیه شده می توان تولید کرد.
http://poshtibani maghale.blogfa.com/post ۲۷.aspx

مطالب ارسال شده به آفتاب
+ نوشته شده در ساعت توسط مخبرالدوله | آرشیو نظرات
________________________________________
ضدماده چیست؟

ذرات ضدماده ذرات زیراتمی هستند که دارای خواصی ضد خواص ذرات ماده طبیعی هستند، برای مثال، یک پوزیترون معادل ضدذره ای الکترون با بار منفی است و دارای بار مثبت است
هنگامی که یک ذره و ضدذره با هم برخورد می کنند، نیست می شوند و مقدار زیادی انرژی بر اساس معادله مشهور اینشتین E=mc^۲ آزاد می کنند.(E معادل انرژی، m معادل جرم، و cمعادل سرعت نور است.)
ذرات ضدماده در برخوردهای با سرعت های بسیار بالا به وجود می آیند.
در اولین لحظات پس از مهبانگ (انفجار بزرگ) تنها انرژی موجود بود. هنگامی که جهان سرد شد و گسترش یافت، ذرات ماده و ضدماده به میزان مساوی تولید شدند.
اما ضدماده در دنیای امروز نادر است. دانشمندان مطمئن نیستند، چرا.
یک نظریه حاکی از آن است که در آغاز ماده بیشتری نسبت به ضدماده خلق شد، بنابراین حتی پس از نیست شدن آنها در تلاقی دوجانبه به قدر کافی ماده طبیعی به جای ماند تا ستاره ها و کهکهشان ها را بیافریند.
این پدیده در ابتدا در سال ۱۹۲۸ بوسیله فیزیکدان انگلیسی پل دیراک پیش بینی شد. او هنگامی که معادله هایی را به دست آورد که برای یک ضدذره صدق می کردند، برای اولین بار وجود ضدذره ها را مثبت –پیش بینی کرد.
پیش بینی های او با تحربیات فیزیکدان آمریکایی کارل آندرسن در سال ۱۹۳۲ اثبات شد.

همشهری آنلاین
+ نوشته شده در ساعت توسط مخبرالدوله | آرشیو نظرات
_
آخرین ویرایش توسط DARKENERGY پنج‌شنبه ۱۳۹۳/۷/۱۰ - ۱۹:۲۷, ویرایش شده کلا 1 بار
دلیل: عنوان

MM127

نام: مهدی محمّدزاده

محل اقامت: تهران

عضویت : یک‌شنبه ۱۳۹۳/۱/۱۰ - ۲۳:۱۲


پست: 14

سپاس: 3

جنسیت:

تماس:

Re: اشعه ایکس چیست؟

پست توسط MM127 »

اشعه ایکس نوعی اشعه است که در اثر عوامل فیزیکی یا شیمایی تولید می شود. اشعه ایکس از نظر دسته بندی مواد در فیزیک در گروه اشعه ها یا پرتوها قرار دارد. این اشعه را در دسته پرتوهای الکترومغناطیس نمی توان قرار داد. علم امروز منبعی را برای تولید اشعه ایکس معرفی نکرده است.

نمایه کاربر
thegodof3d

نام: حامد حسن زاده

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۳/۸/۲۰ - ۱۹:۲۴


پست: 118

سپاس: 29

Re: اشعه ایکس چیست؟

پست توسط thegodof3d »

چرا دارین ان حرف رو میزنید؟ نحوه تولید اشعه ایکس رو در شیمی اول دبیرستان در فصل اول به صورت یک نکته نشان داده ، در واقع با استفاده از خاصی فلورسانس و استفاده از یه عنصر خاص میشه ان کار رو کرد

نمایه کاربر
غلامعلی نوری

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۱/۴/۲۰ - ۰۸:۵۱


پست: 1196

سپاس: 885

جنسیت:

تماس:

Re: اشعه ایکس چیست؟

پست توسط غلامعلی نوری »

thegodof3d نوشته شده:چرا دارین ان حرف رو میزنید؟ نحوه تولید اشعه ایکس رو در شیمی اول دبیرستان در فصل اول به صورت یک نکته نشان داده ، در واقع با استفاده از خاصی فلورسانس و استفاده از یه عنصر خاص میشه ان کار رو کرد



پرتو اکس همان پرتو اکس برداری است دیگه چرا جای دور می روید

ارسال پست