كتاب پروفسور اینشتین عزیز

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
Archimedes

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۲/۵/۱۴ - ۱۰:۴۵


پست: 1233

سپاس: 824

كتاب پروفسور اینشتین عزیز

پست توسط Archimedes »

دوستان عزیز:
اخیرا کتابی مطالعه کردم به نام پروفسور اینشتین عزیز ترجمه محمدرضا توکلی صابری
در این کتاب نامه نگاری های کودکان و نوجوانان و تمام مردم جهان با اینشتین و جواب این فیزیکدان بزرگ به آنها وجود دارد.
برخی از این نامه ها جالب است و من دوست دارم شما نیز آنها را بخوانید.
پس من آنها را در این جستار قرار می دهم شاید برای شما هم جالب باشد. (البته از طرف اینشتین به برخی از این نامه ها جواب داده نشده).

از سوی آرتور در لس آنجلس 5 دسامبر 1928
آقای پروفسور عزیز،
من مقاله ای را در مورد نظریه مشهور نسبیت شما نوشته ام و بسیار خوشحال خواهم شد تا نظر شما را درباره این مقاله که به همراه این نامه است بدانم.
می خواهم بدانم که حرکت با پدیده های همراهش، مانند لختی در فضایی که هیچ شیئی دیگری نیست به جز شخص یا مکانیسمی که سعی دارد حرکت کند آیا وجود دارد؟ آیا ساکن نخواهد بود؟ به دلیل این که اگر حرکت نمی کرد نزدیکتر یا دورتر به هیچ جایی نمی بود؟
خواهش می کنم پاسخ این سوال مربوط به نسبیت شئ مورد بحث را با اشیا دیگر در فضا بدهید. نسبیت نظریه ای است که همیشه مرا مجذوب کرده است، و من پیوسته به آن و مرد بزرگی که آن را بیان کرده است فکر کرده ام. سپاسگزار خواهم بود اگر نظر شما را درباره مقاله خود بدانم.
برای شما آرزوی سلامتی، شادمانی آرزو دارم. خدا به همراه شما باشد.
دوستدار شما
آرتور 12 ساله

جواب اینشتین :

به آرتور، لس آنجلس 26 دسامبر 1928
جوان عزیز،
در مقاله تان کاملا درست می گفتید که حرکت فقط به شکل حرکت نسبی می تواند توسط ما تجربه و یا نشان داده شود. مردم عهد باستان این را می دانستند و این موضوع توسط مخالفین نظریه نسبیت پذیرفته شده است. ولی تا زمان ارائه نظریه نسبیت عام، تصور می شد که مفهوم حرکت مطلق برای تنظیم قوانین حرکت لازم باشد. اما این موضوع مانعی در نظریه نسبیت بود.
سوال شما در مورد این که اگر فقط یک شئ در جهان وجود داشت جهان چگونه به نظر می رسید را نمی توان اکنون با قطعیت پاسخ گفت، زیرا نمی دانیم فضایی در اطراف آن می توانست وجود داشته باشد. ولی به یقین می دانیم که صحبت از حرکت آن بی معنی است.
ولی شما بهتر است فقط پس از این که چیز مفیدی یاد گرفتید شروع به یاد دادن دیگران کنید.
همراه با سلام های دوستانه
آلبرت اینشتین
کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست

jhvh

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۰/۱۰/۲۶ - ۱۷:۰۲


پست: 1666

سپاس: 284

جنسیت:

Re: كتاب پروفسور اینشتین عزیز

پست توسط jhvh »

یه بار اوایل ورودم به هوپا اینو جواب دادم و گفتم به احتمال زیاد خود انیشتین هم نمی دونسته

نمایه کاربر
Archimedes

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۲/۵/۱۴ - ۱۰:۴۵


پست: 1233

سپاس: 824

Re: كتاب پروفسور اینشتین عزیز

پست توسط Archimedes »

از تیفانی، آفریقای جنوبی 10 جولای 1946
آقای عزیز امیدوارم این را نامربوط محسوب نکنید ولی از آن جایی که شما یزرگترین دانشمندی هستید که تاکنو زندگی کرده است، من دوست دارم امضای شما را داشته باشم. لطفا فکر نکنید که من امضا اشخاص مشهور را جمع می کنم این طور نیست.
ولی امضا شما را دوست دارم اگر گرفتار هستید مهم نیست، شاید مدت ها پیش از این نامه را می نوشتم، ففقط اطلع نداشتم که شما هنوز زنده هستید. من به تاریخ علاقمند نیستم و فک می کردم شما در قرن هیجدهم یا در حدود همان زمان ها زندگی می کرده اید.
باید شما را با سر ایزاک نیوتن اشتباه گرفته باشم. در هر حال روزی در کلاس ریاضیات متوجه شدم که آموزگار داشت در مورد برجسته ترین دانشمندان صحبت می کرد. او گفت که شما در آمریکا هستید و وقتی پرسیدم که آیا شما در آن جا دفن شده اید او گفت که شما هنوز زنده اید. من با شنیدن آن جنان هیجان زده شدم که با ماندن ساعت اضافی در کلاس تنبیه شدم.
من خیلی به علم علاقه دارم و همین طور تعداد زیادی از شاگردان در کلاس ما، بهترین دوستان من دوقلوهای ویلسون هستند. هر شب پس از خاموش شدن چراغ ها در مدرسه پت ویلسون و من از پنجره اتاقمان که نزدیک هم است خم می شویم و در مورد ستاره شناسی صحبت می کنیم.
و تا جایی که به کار مربوط است آن را به هر چیز دیگری ترجیح می دهیم. پت یک تلسکوپ دارد و ما آن سترگانی را که می توانیم ببینیم مطالعه می کنیم. در اولین نیمسال خوشه پروین و صورت های فلکی شکارچی، و سپس سر پیشین و سر پسین را مطالعه کردیم و فکر می کردیم این دو مریخ و زحل هستند.
اکنون همه آنها تغییر جا داده اند و ما باید یواشکی از اتاق مبصر رد شده به قسمت های دیگر ساختمان برویم تا مشاهدات خود را انجام دهیم. تا بحال چند بار ما را گرفته اند بنابراین کمی مشکل است.
پت در مورد مسائل نظری مربوطه خیلی بیشتر از من می داند آن چه که مرا بیشتر نگران می کند این است که چگونه فضا می تواند تا ابد ادامه یابد؟
من کتاب های زیادی را درباره این موضوع خوانده ام ولی همه آنها می گویند که احتمالا نمی توانند آن را توضیح دهند، چون هیچ خواننده عادی نمی تواند آن را بفهمد. اگر اجازه بدهید این را بگویم من واقعا نمی دانم که چگونه می توان پد مارپیچی باشد.
یکبار دیگر باید معذرت خواهی کنم از این که وقت شما را گرفتم من خیلی متاسفم که یک شهروند آمریکا شده اید بسیار ترجیح می دهم که شهروند انگلستان باشید.
امیدوارم سلامت باشید و پیوسته کشف های علمی بزرگ بسیار بیشتری زا به انجام برسانید.
مخلص شما
تیفانی


--------------------------------------------
--------------------------------------------

به تیفانی، آفریقای جنوبی 25 آگوست 1946
تیفانی عزیز
از شما معذرت می خواهم که هنوز در میان زندگان هستم. در هر حال این هم علاجی خواهد داشت.
در مورد فضای منحنی زیاد نگران نباشید بعدها خواهید دانست که این آسانترین وضعیتی است که می تواند داشته باشد. کلمه منحنی اگر به معنای درست به کار رود، دقیقا همان معنی را ندارد که در زبان روزمره به کار می رود.
امیدوارم تحقیقات ستار شناسی شما و دوستان تان دیگر توسط چشم ها و گوش های مدیریت مدرسه تان کشف نشود. این دیدگاهی است که بیشتر شهروندان خوب در مورد دولت هایشان دارند و من فکر می کنم که کار درستی است.
دوستدار شما
آلبرت اینشتین
کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست

ارسال پست