در لحظه ی تحویل سال، چه اتفاق نجومی رخ می دهد؟

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
candle

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۳/۱/۴ - ۱۷:۱۳


پست: 865

سپاس: 935

در لحظه ی تحویل سال، چه اتفاق نجومی رخ می دهد؟

پست توسط candle »

درود؛

با پیش کش شاد باش نوروزی برای فرا رسیدن بهار (1396) smile072 ،

خواستم بپرسم کسی می دونه هنگام تحویل سال نو؛ از دید اخترشناسی، دقیقا چه رخدادی روی می دهد؟ و اینکه چرا با وجود اختلاف ساعت جهانی، برای ساکنان همه ی نقاط زمین (نیمکره ی شمالی)، فرا رسیدن اعتدال بهاری در یک ساعت خاص و یکتا رخ می دهد؟
اگر دانش را به خاطر کسب درآمد فرا می‌گیرید؛ به حق آنهایی که به خاطر خود، علم و دانش اندوخته‌اند تجاوز کرده‌اید - آندره ژید

نمایه کاربر
stanly

نام: م.گ

محل اقامت: کی اف

عضویت : جمعه ۱۳۹۴/۱۰/۲۵ - ۰۱:۰۶


پست: 362

سپاس: 117

جنسیت:

Re: در لحظه ی تحویل سال، چه اتفاق نجومی رخ می دهد؟

پست توسط stanly »

عید رو به شما تبریک میگم smile124

طول سال تو تقویم خورشیدی، زمان واقعی گردش زمین به دور خورشیده که این هماهنگی،باعت دقیقتر شدن این تقویم نسبت به تقویم میلادیه.از طرفی،زمان مبداء سال خورشیدی،میتونه هر لحظه ای در سال باشه.
مبداء تقویم میلادی،نیمه شب اخرین روز ماه دسامبره و جشن سال نو،تو همه جهان،نیمه شبه.اما تو این مدل انتخاب ها،سال رسمی به شدت محلی میشه.
نوروز جشن اغاز بهاره که از نظر نجومی،زمان مشخصی داره.روی کره سماوی از نظر ما،به طور ظاهری،خورشید هرسال یک دور به دور زمین میچرخه.وقتی این مسیر به شکل خطی روی کره سماوی رسم شه، بهش خط "دایرة البروج" میگن.خط مهم و فرضی دیگه روی این کره،اسمش "استوای سماوی" هست معادل استوای زمین،روی کره سماویه.زاویه بین این دو دایره اسمانی،23.5 درجست که یعنی در دو نقطه باهم تقاطع دارن که خورشید روی اونهاست و همون نقاط "اعتدالین" هستن که در این مواقع،طول شب و روز زمین برابر میشه.وقتی خورشید در نیمکره شمالی روی اعتدال بهاری باشه،از فرداش کم کم از استوای سماوی ارتفاع میگیره که در نتیجه اون،طول روز ها بیشتر میشه و بهار شروع میشه.
نوروز،دقیقا زمان قرار گیری خورشید رو نقطه اعتدال بهاریه و به همین دلیل لحظه تحویل سال ما،در سراسر جهان یکیه smile072

ارسال پست