نوروز بر شما مبارک باد
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

مجله علمی هوپا

کشف میکروپروتئینی به‌نام «هیچ‌کس»
یکشنبه 6 فروردين 1396
دانشمندان دانشگاه ییل با استفاده از روشی خاص، بیش از ۴۰۰ پروتئین جدید را کشف کرده‌اند که به‌خاطر کوچک بودن با روش‌های دیگر قابل تشخیص نیست. یکی از آن‌ها، میکروپروتئینی جدید است که در ژنوم انسان کُد شده است.
موجود بانمکی که نمی‌توان آن را نابود کرد!
یکشنبه 6 فروردين 1396
«تاردیگراد‌» که از آن با نام «خرس آبی» نیز یاد می شود جانوری میکروسکوپی است که بدنی دراز و فربه و سر مچاله شکلی دارد. آن‌ها هشت دست و پا دارند که روی هر کدام از آن‌ها، چهار پنجه دیده می شود. می‌توان گفت این موجودات بانمک را نمی‌توان نابود کرد و حتی در فضا نیز قابلیت زنده ماندن را دارند.
موفقیت در ساخت اولین جنین مصنوعی جهان در آزمایشگاه
‌پنجشنبه 3 فروردين 1396
برای اولین بار در جهان، دانشمندان تصمیم گرفتند یک «جنین مصنوعی» را با استفاده از دو نوع سلول بنیادی ایجاد کنند و در واقع حیات را در یک ظرف کشت شکل دهند.
در جست‌وجوی موجودات فضایی در اعماق اقیانوس آرام
‌پنجشنبه 3 فروردين 1396
قرار است «اوکئانوس‌اکسپلورر» دستگاه کنترل از راه دوری به دل اقیانوس آرام بفرستد تا به دنبال موجودات عجیب و غریبی مثل ماهی راه‌رونده یا وزغ دریایی و دیگر ناشناخته‌ها بگردد و البته شما هم می‌توانید شاهد این جست‌وجو باشید.
برگر و پیتزا؛ خوشمزه‌های مضر!
‌پنجشنبه 3 فروردين 1396
از این پس باید در مورد خوردن فست‌فود تجدیدنظر کنید، چرا که پژوهش‌ها نشان می‌دهد که حتی یک وعده برگر یا پیتزا، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل ناراحتی‌های کبدی و دیابت را افزایش دهد.
گاه‌شماری هجری خورشیدی، چگونه است؟
‌چهارشنبه 2 فروردين 1396
گاه‌شماری یکی از مهم‌ترین نیازهای بشر، از گذشته‌ی دور تا کنون بوده است. از این رو در جوامع مختلف سیستم‌های گوناگونی برای این امر پدید آمده است که به آن‌ «تقویم» گفته می‌شود.
آیا فیزیک‌دانان وجود روح را رد می‌کنند؟
‌سه شنبه 1 فروردين 1396
برخورد دهنده‌ی بزرگ هادرونی (LHC) یکی از شگفت‌انگیزترین تجربیات علمی بشر در جهان است. این برخورد دهنده‌ی ذره، پروتون‌ها را در محیطی به طول ۲۷ کیلومتر شتاب ‌می‌دهد تا سرعتشان به سرعت نور نزدیک شود.
کوانتوم و اراده‌ی آزاد انسان!
شنبه 28 اسفند 1395
مکانیک کوانتومی، ذاتی آماری دارد؛ چرا که می‌تواند احتمال آزاد شدن یک ذره‌ی آلفا از هسته را در زمانی مشخص به شما بگوید؛ اما زمان و نحوه‌ی دقیق وقوع آن را نمی‌تواند پیش‌بینی کند.
درمان قطعی بیماری کچلی در دانشگاه ییل
شنبه 28 اسفند 1395
مطالعه‌ی جدیدی در دانشگاه ییل نشان داده است که یک داروی خوراکی که برای بیماری‌های مغز استخوان تجویز می‌شود، می‌تواند برای رشد مو مورد استفاده قرار گیرد. خانم جوانی که هیچ‌گونه پیاز مو و ابرویی نداشت، اکنون با استفاده از یک کِرِم که توسط محققین دانشکده‌ی پزشکی ییل ساخته شده است، دارای موهایی پرپشت شده است.
مفهوم زنده بودن؛ آیا ویروس‌ها زنده‌اند؟
‌پنجشنبه 26 اسفند 1395
«ویروس‌ها» موجوداتی عفونی، بسیار کوچک و کثیف هستند. اما آیا واقعا آن‌ها موجوداتی زنده‌ هستند؟ اگر چه جواب این سوال به تعریف شما از زنده بودن بستگی دارد، اما دو دانشمند، اعتقاد دارند که ویروس‌ها زنده نیستند.
کشف منابع جدید انرژی برای رشد باکتری‌ها در مریخ
‌پنجشنبه 26 اسفند 1395
تحقیقات جدید در دانشگاه ییل نشان داده است که سنگ‌هایی که در اثر زلزله، از دور هم جمع شدن سنگ‌های کوچکتر تشکیل شده‌اند، منابع غنی از هیدروژن محسوب می‌شوند. شواهد نشان می‌دهد که فعالیت‌های مشابه در مریخ ممکن است هیدروژن کافی برای حیات در این سیاره را تولید کرده باشد.
پژوهش دانشمند ایرانی در خصوص اختلالات انعقادی خون
‌پنجشنبه 26 اسفند 1395
دانشمند ایرانی در دانشگاه ییل، ارتباط میان «شرایط معمول لخته‌شدن خون»، «فیبریلاسیون دهلیزی» و «آمبولی ریه» را مورد بررسی قرار داده‌است.
اولین بار در چه زمانی، حیات روی زمین پدید آمد؟
‌پنجشنبه 26 اسفند 1395
نخستین شواهد برای حیات در زمین، در میان قدیمی‌ترین سنگ‌هایی قرار دارد که هنوز روی سیاره‌ی ما به جا مانده‌ است. زمین در حدود ۴.۵ میلیارد سال قبل به وجود آمده؛ اما قدیمی‌ترین سنگ‌هایی که امروزه وجود دارند تنها ۴ میلیارد سال عمر دارند.
ژاپنی‌ها در فکر پاکسازی فضا از زباله‌های فضایی
‌چهارشنبه 25 اسفند 1395
در نوزدهم آذر سال ۱۳۹۵، ژاپن کاوشگر HTV6 را به منظور رساندن تجهیزات به ایستگاه فضایی بین المللی به فضا پرتاب کرد. این کاوشگر قرار بود در راه بازگشت به زمین، ماموریت دیگر خود یعنی پاک کردن زباله‌های فضایی را به انجام برساند.
بزرگ‌ترین الماس‌های جهان چگونه به وجود آمده‌اند؟
‌چهارشنبه 25 اسفند 1395
پژوهش جدیدی که در مجله‌ی Science به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد که الماس‌هایی با اندازه‌ی بزرگ و کیفیتی استثنایی در ناحیه‌ی مایع فلزی در اعماق زمین تشکیل می‌شوند.
چرا هنگام پلک زدن، همه جا تاریک نمی‌شود؟
‌چهارشنبه 25 اسفند 1395
اکثر افراد هرچند ثانیه یک‌بار پلک می‌زنند، اما تصاویری که می‌بینیم، دائمی و ثابت هستند. چرا تصویر ما از دنیا، پرش‌های دائمی میان تاریکی و روشنایی نیست؟
مرسدس بنز الکتریکی جدید، در راه بازار
‌چهارشنبه 25 اسفند 1395
نخستین مرسدس بنز الکتریکی EQ که تا سال ۲۰۲۰ میلادی در خط تولید برمن آلمان به راه خواهد افتاد، یکی از ۱۰ مدل EQ است که این برند در نظر دارد تا سال ۲۰۵۰ به بازار عرضه کند.
چرا مردم از خرس گریزلی وحشت دارند؟
‌چهارشنبه 25 اسفند 1395
خرس گریزلی یا همان خرس خاکستری می‌تواند تا ۳۶۰ کیلوگرم وزن داشته باشد و زمانی‌که روی پاهای عقب خود می‌ایستد، قدش به ۲.۵ متر می‌رسد.
روش جدید درمان سردردهای میگرنی در کودکان
‌چهارشنبه 25 اسفند 1395
بر اساس تحقیقات جدیدی که در نشست سالانه‌ی انجمن رادیولوژی مداخله‌ای در سال ۲۰۱۷ ارائه شد، یک روش درمانی با کم‌ترین حالت تهاجمی برای درمان سردردهای میگرنی در بزرگسالان، می‌تواند برای کودکان و نوجوانان نیز ایمن و کارا باشد و طی فقط چند دقیقه آن‌ها را از شر سردرد خلاص کند.
فضاپیمای ناسا به مقصد خورشید!
‌سه شنبه 24 اسفند 1395
پیشرفت‌های فناوری این امکان را برای انسان‌ها فراهم کرده تا فضاپیمایى را به ماه، مریخ و حتی اجرام فضایی میان ستاره‌ای دور‌دست از قبیل سیارک‌ها و ... ارسال کنند.
فوایدِ علمیِ لالایی گفتن برای نوزادان
‌سه شنبه 24 اسفند 1395
لالایی گفتن مادران برای کودکان‌شان، رفتاری جهانی است که قدمت هزاران ساله دارد. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد برخلاف اشکالِ دیگر مراقبت از کودک، چیز بیشتری در پسِ این رفتار عادی مادران وجود داشته باشد.
آتش‌فشان‌ها زمین را به گلخانه تبدیل می‌کنند
‌سه شنبه 24 اسفند 1395
تحقیقات نشان می‌دهد که در گذشته‌ی زمین، بیشترین تغییرات آب و هوایی طولانی‌مدت تحت تاثیر فعالیت‌های آتش‌فشان‌ها بوده است.
مزایای فرزندآوری در سنین بالاتر مادر!
‌سه شنبه 24 اسفند 1395
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مزایای به دنیا آمدن فرزند در سنین بالاتر مادر، بر خطرات بیولوژیک مرتبط با زایمان در سنین بالا غلبه می‌کند. مادرهای مسن‌تر، فرزندانی سالم‌تر، قد بلندتر و با توانایی یادگیری بالاتری نسبت به فرزندان مادران جوان‌تر خواهند داشت.
استفاده از نور فشرده، برای رسیدن به کمترین دما در کیهان
‌سه شنبه 24 اسفند 1395
راه معمول برای دست یافتن به دماهای بی‌اندازه سرد، سرد‌سازی لیزری است که در آن با به کاربردن نوری بسیار همدوس، نوسان‌های گرمایی را با کاهش جنبش‌های کاتوره‌ای اتم کند می‌سازد.
قوت گرفتن نظریه‌ی «فسیل‌های زنده» داروین
‌سه شنبه 24 اسفند 1395
سرانجام نظریه‌ی فسیل‌های زنده‌ی چارلز داروین مورد حمایت قرار گرفت؛ دانشمندان به هنگام مطالعه‌‌‌ی این نظریه، روش جدیدی را برای اندازه‌گیری سرعت فرگشت یا تکامل این موجودات اسرار آمیز بدست آوردند.
اعتیاد به ماری‌جوانا می‌تواند ارثی باشد!
یکشنبه 22 اسفند 1395
تحلیل ژنوم بیشتر از ۱۴،۰۰۰ نفر که اخیراً منتشر شده است، چند تغییر ژنتیکی را نشان می‌دهد که خطر اعتیاد به ماری جوانا را افزایش می‌دهد.
دندان‌پزشکی را فراموش کنید؛ دندان‌ها خودشان ترمیم خواهند شد!
یکشنبه 22 اسفند 1395
ممکن است روزی برسد که دندان‌ها بتوانند خود را بدون احساس درد و با استفاده از سلول‌های بنیادی ترمیم کنند!
پانصدمین لافراری با قیمتی نجومی!
یکشنبه 22 اسفند 1395
همه گمان می‌کردند بعد از تولید ۴۹۹ عدد خودروی لافراری، تولید آن به پایان خواهد رسید. ولی مدیر عامل شرکت فراری از تولید تنها یک خودروی لافراری دیگر خبر داد تا تعداد این خودرو به ۵۰۰ عدد در جهان برسد.
«شهر فضایی» جانشین ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شود
یکشنبه 22 اسفند 1395
ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) از سال ۱۹۹۸ در حال فعالیت بوده و بیش از ۱۸ سال است که در مدار خود به دور زمین می‌گردد. در آن سال، ناسا موفق شد ایده‌ی بلند پروازانه‌ی خود را عملی کند و ایستگاه فضایی، به عنوان نامی که مشتاقان علم و فضا در سراسر جهان روی آن حساب می‌کنند تاسیس شد.
کرم‌های غول‌پیکر ۴۰۰ میلیون ساله‌
یکشنبه 22 اسفند 1395
گروهی بین‌المللی از دانشمندان، گونه‌ای ناشناخته از کرم‌های غول‌پیکر با آرواره‌های وحشتناک را شناسایی کرده‌اند.
ارائه‌ی روش جدیدی برای مقابله با گرد و غبار، توسط دانشمند ایرانی
یکشنبه 22 اسفند 1395
محققین دانشگاه ییل با الهام گرفتن از پاهای مارمولک خانگی، روش جالبی برای مقابله با گرد و غبار اختراع کرده‌اند. ذرات ریز و بسیار ریز موجود در فضا که اکثر ما آن را گرد و غبار می‌نامیم، می‌توانند مشکلات بزرگی برای مرمت‌گران آثار هنری، صنایع الکترونیک، مهندسین هوا و فضا و دیگر افراد ایجاد کنند.
سیاره‌ی شماره‌ی ۹؛ سیاره‌ی گم شده‌ی منظومه‌ی شمسی!
‌چهارشنبه 18 اسفند 1395
در سال ۲۰۱۵ میلادی، ستاره‌شناسان مدارکی دال بر وجود سیاره‌ای ناشناس در ورای منظومه‌ی‌ شمسی یافتند که مداری به گرد خورشید دارد و می‌تواند به عنوان یکی از سیارات منظومه‌ی شمسی طبقه‌بندی شود!
«حق فراموش شدن» در موتورهای جستجو
‌چهارشنبه 18 اسفند 1395
دادگاه عالی ژاپن با تقاضای مردی که درخواست حذف نامش از نتایج جستجوی گوگل در مورد سوابق دستگیریش به اتهام سوء استفاده جنسی را داشت، رد کرد.
کشف مقبره‌ی باستانیِ پر از مجسمه در چین
‌چهارشنبه 18 اسفند 1395
اخیراً باستان‌شناسان موفق به کشف مقبره‌ای شده‌اند که متعلق به یک ژنرال چینی و همسرش است که در ۱۸ مارچ ۵۶۴ میلادی در این مقبره دفن شده‌اند.
خطر افسردگی در کمین مردانی که به تازگی پدر شده‌اند
‌چهارشنبه 18 اسفند 1395
بر اساس نتایج پژوهشی جدید، مردانی که در انتظار به دنیا آمد فرزندشان هستند یا آن‌هایی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند، گاهی هم‌چون زنان دچار افسردگی می‌شوند.
پیشینه‌ی تاریخی دمای دریاها و ارتباط آن با آب و هوا
‌چهارشنبه 18 اسفند 1395
دانشمندان دانشگاه ییل در تحقیقاتی که اخیراً چاپ شده است، با ساختن پیشینه‌ی تاریخی دمای دریاها و مقایسه‌ی آن با مدل‌های شبیه‌سازی آب و هوا، تغییرات دمای اقیانوس‌ها را در ۵ میلیون سال گذشته بررسی کرده‌اند.
دانشمند ایرانی مدعی شد؛ سونوگرافی ریه راهی برای تشخیص بیماری‌ها
‌چهارشنبه 18 اسفند 1395
تحقیقاتی که به دست دکتر «پیمان ناظریان» صورت گرفته، نشان می‌دهد که سونوگرافی ریوی در توان تشخیص انواع بیماری‌ها مثل سینه‌پهلو و انسداد غشاء مایع ریوی، نسبت به شیوه‌ی مشهور Wells score بهتر عمل می‌کند.
سیاراتی با دو خورشید در آسمان
دوشنبه 16 اسفند 1395
یک سیاره، برای گردش به دور «دو ستاره»، باید بر موانع بسیاری چیره شود؛ از این‌رو این‌گونه سامانه‌های دو ستاره‌ای، اغلب میزبان هیچ سیاره‌ای نیستند، به همین دلیل برای جستجوی سیارات زیست‌پذیر، سامانه‌های تک‌ستاره‌ای گزینه‌ی بهتری برای بررسی خواهند بود.
کشف بناهای عجیب باستانی در جنگل آمازون
دوشنبه 16 اسفند 1395
دانشمندان، سیستم رازآلودی از بناهای باستانی در آمازون را کشف کرده‌اند که تا کنون درون جنگل‌های بارانی آمازون مخفی بوده است.
مدیریت داده‌های عظیم در اَبَررایانه‌ها
دوشنبه 16 اسفند 1395
محققان در دانشگاه UC3M مادرید به دنبال راهی جدید برای مدیریت داده‌ها در اَبَررایانه‌های آینده هستند.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 163 164
درخواست course ها و کتاب های اموزشی راجع به لیزر و فوتونیک (1 پاسخ)
شبیه سازی در نرم افزار zemax (1 پاسخ)
لطفا کارکرد این مدار رو بگید (1 پاسخ)
کتاب اصولی و کامل نسبیت عام و هندسه ریمانی (3 پاسخ)
کشف پنج ذره تازه تشکیل دهنده اتم در سرن (0 پاسخ)
عکسی دروغین؟! (12 پاسخ)
قانون سوم نیوتن (34 پاسخ)
در لحظه ی تحویل سال، چه اتفاق نجومی رخ می دهد؟ (1 پاسخ)
حرکت بردار شار مغناطیسی در هسته فرومغناطیس (1 پاسخ)
اصل عدم قطعیت هایزنبرگ (28 پاسخ)
نقطه ی بحرانی (7 پاسخ)
PI-DAY (28 پاسخ)
فرمول اصطکاک در هوا، مثلا اصطکاک میان بدنه هواپیما و هوا (2 پاسخ)
وقایع نجومی سال 96 (2 پاسخ)
درهم تنیدگی ساعت های کوانتومی از طریق گرانش (0 پاسخ)
ليزر (9 پاسخ)
پارادوکس تئوری اطلاعات با ژنتیک (12 پاسخ)
آيا سفر به ماه بزرگترین دروغ تاریخ است ؟ (242 پاسخ)
سرعت تله پورت (12 پاسخ)
مقادیر "مجاز" انرژی یعنی چی؟ (4 پاسخ)
شبیه ساز زیمکس (0 پاسخ)
معرفی کتابی در رابطه با تانسورها (4 پاسخ)
همگنی و همسانگردی فضا (9 پاسخ)
کهکشان ها در کجای جهان قرار دارن ؟ (8 پاسخ)
مزیت مکانیکی (0 پاسخ)
سازمان بهداشت جهانی فهرست ۱۲ باکتری خطرناک را منتشر کرد (2 پاسخ)
نوشتن روی شیشه (5 پاسخ)
سری فوریه (1 پاسخ)
راز حیات نهفته در زمین ! (7 پاسخ)
خواب و رابطه آن با جهان هاي موازي (12 پاسخ)
مقدار نیروی محرک مغناطیسی مگنت دائم (3 پاسخ)
قوانین فیزیک (36 پاسخ)
اگر توپی را در فضا رها کنیم (11 پاسخ)
دانشمندان می‌گویند پاک کردن حافظه ممکن است (0 پاسخ)
مجموعه مقالات عرفان کسرایی (5 پاسخ)
تفاوت در انرژی پتانسیل و اصل هم ارزی جرم-انرژی انیشتین (5 پاسخ)
ثابت جهانی گرانش (7 پاسخ)
چه کتابی نسبیت رو از منظر نظریه گروه بحث می‌کنه؟ (1 پاسخ)
بررسی برخی لم ها و قضیه های ریاضی (63 پاسخ)
افزایش پتانسیل گرانشی در تله پورت (5 پاسخ)
زمان و یک چالش جدید (8 پاسخ)
کتاب های هالیدی (6 پاسخ)
انهدام نسبیت خاص و عام آلبرت اینشتین (به همراه مقالات) (354 پاسخ)
سرعت سقوط اجسام (11 پاسخ)
توهم زمان: چه چیزی واقعی است؟ (0 پاسخ)
فشار مایع (9 پاسخ)
نشت يابي خطوط لوله زيرزميني نفت با استفاده از ردیاب هسته ای (3 پاسخ)
نقض بقای انرژی ؛ سرنخ جدیدی برای توضیح ماده تاریک (0 پاسخ)
بسط ها،تيلور يا مكلارن (1 پاسخ)
امواج الكترو مغناطيس (1 پاسخ)
به اشتراک‌گذاری جزوه‌های درسی اسکن شده در اینجا (4 پاسخ)
میدان بوزون هیگز و نسبیت (3 پاسخ)
لطفا این مدار رو برای من توضیح بدید ، مربوط به دزدگیر لیزری (5 پاسخ)
کشف میکروپروتئینی به‌نام «هیچ‌کس»
موجود بانمکی که نمی‌توان آن را نابود کرد!
موفقیت در ساخت اولین جنین مصنوعی جهان در آزمایشگاه
در جست‌وجوی موجودات فضایی در اعماق اقیانوس آرام
برگر و پیتزا؛ خوشمزه‌های مضر!
گاه‌شماری هجری خورشیدی، چگونه است؟
آیا فیزیک‌دانان وجود روح را رد می‌کنند؟
کوانتوم و اراده‌ی آزاد انسان!
درمان قطعی بیماری کچلی در دانشگاه ییل
مفهوم زنده بودن؛ آیا ویروس‌ها زنده‌اند؟
کشف منابع جدید انرژی برای رشد باکتری‌ها در مریخ
پژوهش دانشمند ایرانی در خصوص اختلالات انعقادی خون
اولین بار در چه زمانی، حیات روی زمین پدید آمد؟
ژاپنی‌ها در فکر پاکسازی فضا از زباله‌های فضایی
بزرگ‌ترین الماس‌های جهان چگونه به وجود آمده‌اند؟
چرا هنگام پلک زدن، همه جا تاریک نمی‌شود؟
مرسدس بنز الکتریکی جدید، در راه بازار
چرا مردم از خرس گریزلی وحشت دارند؟
روش جدید درمان سردردهای میگرنی در کودکان
فضاپیمای ناسا به مقصد خورشید!
فوایدِ علمیِ لالایی گفتن برای نوزادان
آتش‌فشان‌ها زمین را به گلخانه تبدیل می‌کنند
مزایای فرزندآوری در سنین بالاتر مادر!
استفاده از نور فشرده، برای رسیدن به کمترین دما در کیهان
قوت گرفتن نظریه‌ی «فسیل‌های زنده» داروین
اعتیاد به ماری‌جوانا می‌تواند ارثی باشد!
دندان‌پزشکی را فراموش کنید؛ دندان‌ها خودشان ترمیم خواهند شد!
پانصدمین لافراری با قیمتی نجومی!
«شهر فضایی» جانشین ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شود