مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

مجله علمی هوپا

دانشمندان مدعی شدند که آب روی زمین، از فضا نیامده است!
دوشنبه 2 اسفند 1395
زیر پوسته‌ی سیاره‌مان ممکن است پر از آب باشد! منبع عظیم آب زمین احتمالاً از واکنش‌های شیمیایی درون گوشته نشأت گرفته است و نه از برخورد دنباله‌دار یا سیارک یخی با زمین.
آیا اعتیاد به فیس‌بوک و تلگرام، ژنتیکی است؟
دوشنبه 2 اسفند 1395
پژوهش‌گران بریتانیایی مدعی شدند که شاید مقدار زمانی که شما به شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های آنلاین و دیگر رسانه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهید، به ژن‌های‌تان بستگی داشته باشد!
فقط «دو هزار میلیارد کهکشان» در عالم قابل مشاهده!
دوشنبه 2 اسفند 1395
جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، معمایی‌ است حل نشده که دانشمندان سراسر دنیا مشغول یافتن پاسخ سؤالات بی‌شمار خود راجع به پیدایش و تکامل آن هستند.
جایگزینی سیستم هوشمند تشخیص چهره بجای گذرنامه در استرالیا
دوشنبه 2 اسفند 1395
به رغم تمام پیشرفت‌های تکنولوژی در حمل و نقل، امنیت و مسافرت، جای تعجب است که دنیا هنوز برای کنترل مرزی به تکه‌ای کاغذ متکی است. با این وجود، استرالیا در مورد فرآیند مسافرت بین‌المللی سنتی با سیستم «seamless traveler» در حال تجدید نظر است.
گوجه‌فرنگی‌ها، خوش‌مزه‌تر می‌شوند!
دوشنبه 2 اسفند 1395
دانشمندان ادعا می‌کنند که توانسته‌اند راهی برای خوشمزه‌تر کردن گوجه فرنگی بیابند!
حمام آفتاب برای پیش‌گیری از بیماری کبد چرب!
دوشنبه 2 اسفند 1395
طبق نتایج منتشر شده در مجله‌ی Frontiers in Physiology، ویتامین دی اضافه در بدن می‌تواند باکتریهای مفید را در روده ذخیره کرده و برای مبارزه با بیماری‌های خطرناکی همچون دیابت و بیماری‌های قلبی امیدبخش باشد.
چین، درخشان‌ترین «چشمه‌ی نور» جهان را می‌سازد!
یکشنبه 1 اسفند 1395
یک محقق از آکادمی علوم چین اظهار داشته است که چین می‌خواهد درخشان‌ترین «چشمه‌ی نور سینکروترونی» جهان که نسل بعدی مرکز تابش سینکروترون است را در پکن بسازد.
آزمایشی برای تشخیص علائم حیات فرازمینی در سیارات بیگانه
یکشنبه 1 اسفند 1395
دانشمندان ناسا آزمایش شیمیایی جدیدی را تدارک دیده‌اند که به وسیله‌ی شناسایی آمینواسیدها، می‌تواند به جستجوی حیات فرازمینی در دیگر سیارات کمک کند.
کشف دارویی جدید برای درمان سرطان پوست
یکشنبه 1 اسفند 1395
یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه ایالتی میشیگان کشف کرده‌اند که دارویی جدید به نام CCG-203971 می‌تواند گسترش سلول‌های سرطانی پوست را تا ۹۰ درصد کاهش دهد.
کلمه‌ی «دلار» از کجا آمده است؟
یکشنبه 1 اسفند 1395
معدنی در کوه‌های بوهمیا در مرز آلمان و چک امروزی، تولیدکننده‌ی مقادیر زیادی نقره بود که به منبع رسمی ضرب سکه برای امپراتوری روم تبدیل شده بود.
سوپراسپرت جدید امریکایی با سرعتی نزدیک به ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت
یکشنبه 1 اسفند 1395
طرح نهایی فورد جی‌تی بالاخره منتشر شد و جدیدترین اتومبیل سوپراسپرت آمریکایی به لطف قدرت ۶۴۷ اسب بخار و گشتاور نیروی ۷۴۶ نیوتن متر، در دور موتور ۵.۹۰۰ دور بر دقیقه، سرعتی حدود ۳۴۸ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت.
چرا بحرالمیت را «دریای مُرده» نامیده‌اند؟
یکشنبه 1 اسفند 1395
«دریای مُرده» یا «بحرالمیت» برخلاف نامش، دریاچه‌ای پر آب، در مرز اردن و فلسطین است. این دریاچه در دره‌ای که تقریباً ۴۰۰ متر پایین‌تر از سطح دریاست، قرار گرفته. این نقطه، اگر چه کم‌ارتفاع‌ترین نقطه روی کره‌ی زمین نیست، اما دومین دریاچه‌ی آب‌شور جهان است.
کشف بزرگ فیزیک‌دانان؛ «هیچ چیز» چیست؟
شنبه 30 بهمن 1395
یکی از سوالات فلسفی که ذهن ما را همواره مشغول کرده این است که «هیچ‌چیز» چیست؟ آیا هیچ‌چیز می‌تواند چیزی باشد؟ اگر نمی‌تواند چیزی باشد، چطور «یک چیز» از «هیچ‌چیز» بوجود می‌آید؟
گاوها، عامل سوراخ شدن لایه‌ی اُزون!
شنبه 30 بهمن 1395
آیا می‌دانید گاوها یکی از عوامل اصلی سوراخ شدن لایه‌ی اُزون هستند! بله گاو!
قلب مصنوعی چگونه کار می‌کند؟
شنبه 30 بهمن 1395
قلب، ماشین قدرتمند درون بدن ماست. قلب شما ۱۰۱.۰۰۰ بار در روز می‌تپد و در طول عمرتان تعداد ضربان آن به حدود ۳ میلیارد دفعه خواهد رسید و در این مدت ۳۷۸ میلیون لیتر خون را پمپاژ می‌کند.
تاریخ دقیق تشکیل کره‌ی ماه
شنبه 30 بهمن 1395
بلورهای «زیرکُن» که به‌وسیله‌ی فضا‌نوردان آپولو ۱۴ ناسا در سال ۱۹۷۱ میلادی به زمین آورده شده، نشان می‌دهد که ماه حدود ۶۰ میلیون سال بعد از شکل‌گیری منظومه‌ی شمسی، تشکیل شده است.
«خورشید» طلوع و «نفت»، غروب می‌کند!
شنبه 30 بهمن 1395
بر اساس گفته‌های یک متخصص انرژی، بالا رفتن استفاده از انرژی خورشیدی اجازه‌ی داشتن انرژی ارزان و نامحدود، با قیمتی کمتر از ۰.۰۱ دلار برای هر کیلو وات را به ما می‌‌دهد. فناوری استفاده از انرژی خورشیدی به آرامی در حال تکامل و بهینه شدن است.
توصیه‌هایی برای خانم‌های باردار
شنبه 30 بهمن 1395
بنا به گفته‌ی بنیاد ملی خواب؛ بسیاری از زنان باردار از بی‌خوابی رنج می‌برند. این انجمن توضیح می‌دهد که تغییرات هورمونی در طول بارداری منجر به بی‌خوابی می‌شود.
آیا اطلاعات، برای همیشه درون سیاه‌چاله گم می‌شود؟
‌چهارشنبه 27 بهمن 1395
آیا اطلاعات درون یک سیاه‌چاله برای همیشه گم می‌شود یا به گونه‌ای در یک فرآیند مرموز مکانیک کوانتومی این اطلاعات حفظ خواهند شد؟ این پرسشی‌است که مدت‌هاست ذهن فیزیک‌دانان را درگیر کرده است. ممکن است یک موج کِشندی لیزری بتواند این موضوع را بیازماید!
درمان‌های خانگی پوست چرب و لکه‌دار
‌چهارشنبه 27 بهمن 1395
چند نوع مراقبت و درمان علمی و طبیعی جالب، که می‌توانید در منزل امتحان کنید.
جانورانی که قادر به بکرزایی هستند
‌چهارشنبه 27 بهمن 1395
برخی از جانوران مثل اژدهای کومودو، کوسه سرچکشی، مارمولک و اره‌ماهی، بدون عمل جفت‌گیری، قادر به تولید مثل هستند. این عمل را «بکرزایی» می‌گویند.
زمانی که سامسونگ، «نودل» تولید می‌کرد!
‌چهارشنبه 27 بهمن 1395
در زبان مردم کره‌ی جنوبی، کلمه‌ی «سامسونگ» به معنی «سه‌ستاره» است. مؤسس شرکت سامسونگ، با این نام‌گذاری قصد داشت عظمت و قدرت سامسونگ را نشان دهد.
داروی روان‌گردانی که شما را به سفری طولانی می‌برد
‌چهارشنبه 27 بهمن 1395
«ال‌اس‌دی» دارویی توهم‌زاست که اثری درازمدت دارد. دارویی که فقط ۱۰۰ میکروگرم آن کافی است تا شما را به سفری پر از توهم بفرستد که می‌تواند تا یک روز به طول بیانجامد.
کشف قاره‌‌‌ای جدید، در زیر جزیره‌ی موریس
‌چهارشنبه 27 بهمن 1395
مثل بسیاری از جزایر دیگر، موریس هم از سنگ‌های جوانی ساخته شده که بعد از سرد شدن ماگماهای آتشفشانی شکل گرفته‌اند. اما تحقیقاتی جدید ثابت می‌کند که یک قاره‌ی گم‌شده‌، در زیر جزیره‌ی موریس پنهان شده ‌است!
کشف یک «مشتری داغ» در فاصله‌ی ۴۸۰ سال‌نوری
‌سه شنبه 26 بهمن 1395
اخیراً سیاره‌ای شبیه به سیاره‌ی مشتری با دمایی بسیار بالاتر در منظومه‌ای نزدیک به منظومه‌ی شمسی کشف شده است.
عشق و جذابیت
‌سه شنبه 26 بهمن 1395
مطالعات نشان می‌دهد که هم مردان و هم زنان در برخورد با کسی که به نظر آن‌ها جذاب است، صدای‌شان تغییر می‌کند.
نقش شیمی درمانی در درمان سرطان ریه
‌سه شنبه 26 بهمن 1395
پژوهشی جدید نشان می‌دهد که افرادی که دارای سرطان ریه هستند، می‌توانند همچنان از شیمی درمانی با تأخیر و پس از جراحی بهره ببرند.
اندونزی، کشوری با ۳۶۵ زبان مختلف!
‌سه شنبه 26 بهمن 1395
اندونزی با ۲۴۰ میلیون نفر جمعیت، چهارمین کشور پرجمعیت جهان است. ۳۰۰ گروه قومی به ۳۶۵ زبان مختلف در این کشور صحبت می‌کنند.
بهترین کالج کسب‌وکار استرالیا در دانشگاه مک‌کواری
‌سه شنبه 26 بهمن 1395
دانشکده‌ی مدیریت دانشگاه مک‌کواری (MGSM)، برای سومین سال پیاپی، به عنوان بهترین کالج کسب‌وکار استرالیا و همچنین از دیدگاه نشریه فایننشال‌تایمز رتبه چهل‌ونهمین دانشکده MBA در جهان را کسب کرد.
واژه‌ی «ربات» از کجا آمده است؟
‌سه شنبه 26 بهمن 1395
اولین بار واژه‌ی ربات، از واژه‌ی "robotnik" در زبان مردم کشور «چک» که به معنی کار اجباری یا حتی بردگی بود، گرفته شد.
چرا تعداد نوزادان پسر، بیشتر از تعداد نوزادان دختر است؟
دوشنبه 25 بهمن 1395
ایده‌ی تعیین جنسیت جنین در ماه‌های اول بارداری یا حتی تاثیر بر جنسیت از طریق خوردن بعضی چیزها و یا انجام برخی کارها، در زمان اقدام به بارداری، قرن‌ها موضوع بحث مورد علاقه‌ی عموم بوده است.
کشف یک حشره‌ی فضایی، در دام کهربا
دوشنبه 25 بهمن 1395
دانشمندان بقایای صد میلیون ساله‌ی حشره‌‌ای عجیب وغریب، با سری مثلثی‌شکل و چشمان برجسته را کشف کرده‌اند که در قطره‌ای از صمغ سفت شده‌ (کهربا)، گرفتار شده است.
ساخت شکل جدیدی از هیدروژن، توسط فیزیک‌دانان
دوشنبه 25 بهمن 1395
فراوان‌ترین عنصر جهان به تازگی به پدیده‌ی جالبی تبدیل شده است. همگی ما با هیدروژن به عنوان عنصری که ۷۵ درصد از کل جرم جهان و بیش از ۹۰ درصد کل اتم‌های کیهان را می‌سازد، آشنایی داریم.
کشف اثر هنری ۳۸هزار ساله در فرانسه
دوشنبه 25 بهمن 1395
دانشمندان از تصویری حکاکی شده رونمایی کردید که مربوط به قبل از دوران پارینه سنگی است. متعلق به تمدنی به‌نام اورینیاکی. روی این تخته‌سنگ آهکی، تصویر یک گاو وحشی منقرض شده از اجداد گاوهای امروزی، حک شده است.
درون حلقه‌های سیاره‌ی زحل، چه خبر است؟
یکشنبه 24 بهمن 1395
«دافنیس»، نام یکی از ۶۲ قمر سیاره‌ی زحل است. تصویر فوق در روز ۱۶ ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی، توسط «کاسینی»، فضاپیمای ناسا گرفته شده.
استفاده‌های جالب و علمی از نمک خوراکی
یکشنبه 24 بهمن 1395
با چند استفاده‌ی جالب و علمی «نمک خوراکی» آشنا شوید.
روشن کردن فانوس دریایی، تنها با ۲۴ شمع!
یکشنبه 24 بهمن 1395
در مستندات معتبر، اولین فانوس دریایی، فانوس دریایی اسکندریه بوده است که در حدود ۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در جزیره فاروس مصر و در زمان بطلمیوس ساخته شد. آن بنا در جمع عجایب هفت‌گانه‌ی جهان قرار دارد.
دوچرخه سریع‌تر است یا اتومبیل؟
یکشنبه 24 بهمن 1395
تا سال ۱۹۹۵ میلادی، رکورد سریع‌ترین دوچرخه‌سواری دنیا متعلق به برنده‌ی مسابقات سه‌گانه در آمریکا بود.
ناسا به کمک شامپانزه‌ها می‌آید
یکشنبه 24 بهمن 1395
شامپانزه‌ها در بحران انقراض قرار دارند، اما ممکن است ناسا بتواند راه‌حلی برای این مشکل پیدا کند. این سازمان به تازگی با موسسه‌ی «جیمن گودال» اعلام همکاری کرده، به امید اینکه بتواند در جهت حفاظت از شامپانزه‌ها گام‌هایی را بردارد.
درمان سکته‌ی مغزی با روش جدید
یکشنبه 24 بهمن 1395
دانشمندان برای برداشتن لخته‌های خون از مغز بیماران سکته‌ی مغزی، شیوه‌ی جدید، امن و مؤثرتری ابداع کرده‌اند.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 161 162
مشاوره رایگان تحصیلی
مجموعه مقالات عرفان کسرایی (5 پاسخ)
تفاوت در انرژی پتانسیل و اصل هم ارزی جرم-انرژی انیشتین (5 پاسخ)
قوانین فیزیک (30 پاسخ)
ثابت جهانی گرانش (7 پاسخ)
چه کتابی نسبیت رو از منظر نظریه گروه بحث می‌کنه؟ (1 پاسخ)
بررسی برخی لم ها و قضیه های ریاضی (63 پاسخ)
افزایش پتانسیل گرانشی در تله پورت (5 پاسخ)
زمان و یک چالش جدید (8 پاسخ)
همگنی و همسانگردی فضا (1 پاسخ)
کتاب های هالیدی (6 پاسخ)
پارادوکس تئوری اطلاعات با ژنتیک (4 پاسخ)
انهدام نسبیت خاص و عام آلبرت اینشتین (به همراه مقالات) (354 پاسخ)
لطفا کارکرد این مدار رو بگید (0 پاسخ)
سرعت سقوط اجسام (11 پاسخ)
اگر توپی را در فضا رها کنیم (10 پاسخ)
توهم زمان: چه چیزی واقعی است؟ (0 پاسخ)
فشار مایع (9 پاسخ)
نشت يابي خطوط لوله زيرزميني نفت با استفاده از ردیاب هسته ای (3 پاسخ)
نقض بقای انرژی ؛ سرنخ جدیدی برای توضیح ماده تاریک (0 پاسخ)
شبیه سازی در نرم افزار zemax (0 پاسخ)
بسط ها،تيلور يا مكلارن (1 پاسخ)
امواج الكترو مغناطيس (1 پاسخ)
به اشتراک‌گذاری جزوه‌های درسی اسکن شده در اینجا (4 پاسخ)
میدان بوزون هیگز و نسبیت (3 پاسخ)
لطفا این مدار رو برای من توضیح بدید ، مربوط به دزدگیر لیزری (5 پاسخ)
سرعت صوت در هوا (5 پاسخ)
سوال کوانتوم (0 پاسخ)
مشاوره برای انتخاب رشته (4 پاسخ)
شدت صوت (1 پاسخ)
آسیب دیدن جو (1 پاسخ)
مراحل شکل گیری کرم چاله (4 پاسخ)
آيا فيزيك يا رياضي رشته گمشده منه‌؟ (4 پاسخ)
چطور میشه دستگاه فرستنده امواج الکترومغناطیس درست کرد؟ (6 پاسخ)
معمای آخرین "عنصر کشف نشده" هسته کره زمین حل شد (0 پاسخ)
شکل موج (17 پاسخ)
محاسبه انرژی (1 پاسخ)
اطلاعات در مورد رشته مهندسی هسته ای و آينده شغلي اين رشته (7 پاسخ)
خلاء چیست و اثر گرما بر حرکت نور در یک محفظه خلاء (0 پاسخ)
واکنش دهی ذرات (1 پاسخ)
بارش شهابی برساوشی (3 پاسخ)
سوال درمورد آزمایش دوک و ریل شیبدار (0 پاسخ)
مدل سازی سلف با حل معادلات میدان (0 پاسخ)
کتاب الکترومغناطیس گریفیتس (1 پاسخ)
دعوت به همکاری تحقیقاتی (0 پاسخ)
چگونه سرعت اسپین ذرات را حساب می کنند؟ (0 پاسخ)
تراز افقی (2 پاسخ)
پیش نیاز mcnp و مونت کارلو (0 پاسخ)
داروی جدید ام.اس با موفقیت آزمایش شد (0 پاسخ)
تحصیل در رشته های نجوم (23 پاسخ)
دمای منفی (1 پاسخ)
مرحله های خواب (3 پاسخ)
ثبت عکس‌های نادر از قبل و حین انفجار یک ستاره (2 پاسخ)
تبديلات ميدان ها (5 پاسخ)
مهارت حل مساله (2 پاسخ)
پرسش و پاسخ ریاضی (160 پاسخ)
دانشمندان مدعی شدند که آب روی زمین، از فضا نیامده است!
آیا اعتیاد به فیس‌بوک و تلگرام، ژنتیکی است؟
فقط «دو هزار میلیارد کهکشان» در عالم قابل مشاهده!
جایگزینی سیستم هوشمند تشخیص چهره بجای گذرنامه در استرالیا
گوجه‌فرنگی‌ها، خوش‌مزه‌تر می‌شوند!
حمام آفتاب برای پیش‌گیری از بیماری کبد چرب!
چین، درخشان‌ترین «چشمه‌ی نور» جهان را می‌سازد!
آزمایشی برای تشخیص علائم حیات فرازمینی در سیارات بیگانه
کشف دارویی جدید برای درمان سرطان پوست
کلمه‌ی «دلار» از کجا آمده است؟
سوپراسپرت جدید امریکایی با سرعتی نزدیک به ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت
چرا بحرالمیت را «دریای مُرده» نامیده‌اند؟
کشف بزرگ فیزیک‌دانان؛ «هیچ چیز» چیست؟
گاوها، عامل سوراخ شدن لایه‌ی اُزون!
قلب مصنوعی چگونه کار می‌کند؟
تاریخ دقیق تشکیل کره‌ی ماه
«خورشید» طلوع و «نفت»، غروب می‌کند!
توصیه‌هایی برای خانم‌های باردار
آیا اطلاعات، برای همیشه درون سیاه‌چاله گم می‌شود؟
درمان‌های خانگی پوست چرب و لکه‌دار
جانورانی که قادر به بکرزایی هستند
زمانی که سامسونگ، «نودل» تولید می‌کرد!
داروی روان‌گردانی که شما را به سفری طولانی می‌برد
کشف قاره‌‌‌ای جدید، در زیر جزیره‌ی موریس
کشف یک «مشتری داغ» در فاصله‌ی ۴۸۰ سال‌نوری
عشق و جذابیت
نقش شیمی درمانی در درمان سرطان ریه
اندونزی، کشوری با ۳۶۵ زبان مختلف!
بهترین کالج کسب‌وکار استرالیا در دانشگاه مک‌کواری
واژه‌ی «ربات» از کجا آمده است؟
آیا ماه زمین از به هم پیوستن چندین ماه کوچک به‌وجود آمده؟ (0+)