مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

مجله علمی هوپا

رابطه‌ی سلفی گرفتن با بهداشت محیط
جمعه 8 ارديبهشت 1396
هر کس حق دارد تا بداند که آیا جریان‌های آبی که از حیاط خلوت آن‌ها یا از پارک‌ها در همسایگی آن‌ها می‌گذرند، سالم است یا خیر؟
تصویربرداری از سایه‌ی سیاه‌چاله
جمعه 8 ارديبهشت 1396
در حالی که من در حال نوشتن این مقاله هستم، تعدادی از رادیو تلسکوپ‌ها که در سرتاسر زمین پخش شده‌اند، به‌عنوان ابزاری غول‌پیکر در تلاش برای تصویربرداری از سیاه‌چاله‌ای اَبَرپرجرم هستند که در مرکز کهکشان‌مان قرار دارد.
چند میلیون دلار، هزینه‌ی تماس نگرفتن با دانشمندان
‌پنجشنبه 7 ارديبهشت 1396
اگر شما این ایده که امواج گرانشی، می‌تواند فضاپیماها را بین سیاره‌ها به جلو پرتاب کند «داستان علمی» می‌دانید، باید بدانید تخیل قوی‌ای دارید؛ زیرا همه‌ی متخصصین دانش نجوم، این ایده را «بی‌معنی و مزخرف» می‌دانند.
کشف مومیایی گمشده‌ی مصر باستان، در کنار رود نیل
‌پنجشنبه 7 ارديبهشت 1396
مقبره‌ای حاوی مومیایی «شِمای»، برادر کوچک حاکم مقتدر مصر، در نزدیکی «اسوان»، در کنار رود نیل کشف شده است.
تاجی از خار در مغز موش
‌پنجشنبه 7 ارديبهشت 1396
انجام مدل‌سازی دیجیتال در روشی جدید نشان داده که رشته‌های یکی از سه نورونی که بیشترین رشته‌ها را در مغز دارند، کاملاً اطراف قشر خارجی مغز را پوشانده است. یافته‌های جدید ممکن است برای توضیح فرآیند ایجاد هوشیاری در مغز مفید واقع شود.
امواج بزرگ و سرکش پدیده‌هایی روزمره
‌پنجشنبه 7 ارديبهشت 1396
در طی اولین ساعات روز، موج آندریا از چهار نقطه‌ی سنسورهای اقیانوس که توسط محققین تعبیه شده بود، تا طول موج، جهت، دامنه و فرکانس موج‌ها را در سطح اقیانوس اندازه‌گیری کنند، عبور کرد.
اسپیس ایکس دو گردشگر را به ماه می‌فرستد
‌پنجشنبه 7 ارديبهشت 1396
شرکت اسپیس ایکس که پیش‌تر به دلیل تلاش برای دستیابی به چنین اهداف جاه‌طلبانه‌ای، همچون پرتاب موشک قابل استفاده مجدد و فرستادن انسان به مریخ معروف شده بود، اخیراً اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی برای فرستادن دو شهروند خصوصی به سفری به دور ماه تا پایان سال آینده است.
جهش‌های DNA ماموت‌های پشمالو قبل از انقراض
‌چهارشنبه 6 ارديبهشت 1396
ماموت‌های پشمالوی منقرض شده، امروزه به‌عنوان نماد واقعی از عصر یخبندان، پوستر معروف متخصصین علم ضدانقراض محسوب می‌شوند.
اثرات بلند مدت آسیب مغزی شدید
‌چهارشنبه 6 ارديبهشت 1396
محققان در بیمارستان کودکان سینسیناتى به اثرات بلندمدت آسیب مغزی شدید دست یافتند که بر این اساس، آسیب مغزی شدید در کودکان می‌تواند پس از چند سال اثرات پایداری برجای بگذارد.
خطر کمتر شیوع بیماری‌های خطرناک با زندگی در ارتفاعات بالاتر
‌چهارشنبه 6 ارديبهشت 1396
چه کسی می‌دانست که جغرافیا می‌تواند چنین نقش بزرگی را در سلامت انسان‌ها ایفا کند؟ کاملاً مشخص است که هوای نواحی تپه‌ای و مملو از پستی و بلندی که تمدن و انسان‌ها به آنجا نفوذ نکرده‌اند، تازه و سالم است.
ارتباط خواب فضانوردان و کارمندان روی زمین
‌چهارشنبه 6 ارديبهشت 1396
تحقیقات ناسا بر روی چرخه‌های خواب و نحوه‌ی بازگرداندن عادات عادی خواب، می‌تواند به کارکنان نوبت‌کار و افرادی که مسافت‌های طولانی مسافرت می‌کنند، کمک کند.
در جهان کوانتومی ماهیت مفهومی مبهم است
‌چهارشنبه 6 ارديبهشت 1396
طیف رنگی که هر اتم از خود گسیل می‌کند، آسان‌ترین راه برای شناسایی آن‌ است؛ اما به تازگی فیزیکدانان آمریکایی در تلاش‌اند که اتم‌ها را با گرم کردن آن‌ها با تپ نوری مشخصی که برای این منظور طراحی شده است، وادار به جعل طیف‌های دیگر کنند.
دشواری رفتاری برای ورزش‌کردن افراد چاق
‌سه شنبه 5 ارديبهشت 1396
پژوهشی تازه در انگلستان نشان می‌دهد، کسانی که احساس می‌کنند سایرین آنها را به سبب وزنشان قضاوت می‌کنند، نسبت به افرادی که این حس را ندارند، احتمال کمتری دارد ورزش کنند.
ارتباط کم‌خوابی و هوشیاری
‌سه شنبه 5 ارديبهشت 1396
مطالعه‌ای بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده توسط ۵۴ شرکت‌کننده‌ای که به آن‌ها تصاویر مختلفی از مقیاس‌های متفاوتی از حالات خطر، ترس، خوشحالی، ناراحتی، عصبانیت، تعجب، و انزجار نشان داده شد، صورت گرفته است.
چرا مردم زبان خود را تغییر می‌دهند؟
‌سه شنبه 5 ارديبهشت 1396
در فیزیک، حرکت ذرات در مکان و زمان را «انتشار» می‌نامند. مدل‌های فیزیکی انتشار را می‌توان به چیزهای دیگری، حتی آن‌هایی که در نگاه اول هیچ ارتباطی با فیزیک ندارند، نیز تعمیم داد.
دست‌یابی به اساس تکامل
‌سه شنبه 5 ارديبهشت 1396
دانشمندان دریافته‌اند که نسخه‌ای از «چرخه‌ی کربس» که مرکز اصلی سوخت و ساز سلولی به شمار می‌‌رود، بدون نیاز به پروتئین‌هایی تحت عنوان آنزیم‌ها نیز می‌تواند، اتفاق بیفتد.
رفتار بسیار جالب بک نوع مورچه
‌سه شنبه 5 ارديبهشت 1396
این دنیایی است که در آن مورچه به مورچه کمک می‌کند. مورچه‌ها دوستان خود را که طی حمله به موریانه‌ها زخمی شده‌اند، به لانه برمی‌گردانند. این رفتاری غیرقابل انتظار از گونه‌ی حشرات است، زیرا حشرات معمولاً فرد محور رفتار می‌کنند.
نخستین شواهد از ادغام کهکشان‌های کوتوله
دوشنبه 4 ارديبهشت 1396
ستاره‌شناسان نخستین شواهد از برخورد قریب‌الوقوع دو کهکشان کوتوله را یافته‌اند. مشاهده‌ای که به دو نظریه‌ی کیهان‌شناختی اعتبار بیشتری می‌بخشد. تاکنون چندین جفت‌ کهکشانی بزرگ و متوسط در حال برخورد و ادغام، مشاهده شده‌اند.
نسل جوان، پیام‌آوران تغییر ابدی
دوشنبه 4 ارديبهشت 1396
غلبه بر زمان و تشخیص مسیر آینده نسل جوان، کار بسیار مشکلی است. ولی سازمان ICEF نگاهی به تعدادی از رویه‌ها انداخته است،؛مخصوصاً آن‌هایی که با تحصیلات مرتبط هستند.
همکاری لوکسِ مرسدس بنز و دایمر
دوشنبه 4 ارديبهشت 1396
شرکت‌های دایملر و همکاران لوکس آن، مانند فولکس واگن، آیودی و BMW بایستی بی‌وقفه مدل‌های جدید خود را ارتقا دهند؛ در غیر این صورت، فروش خود را از دست می‌دهند.
سلامت استخوان در خوردن غذاهای ضد‌ اِلتهابی
دوشنبه 4 ارديبهشت 1396
داشتن یک رژیم غذایی ضد التهابی، سبب جلوگیری از التهاب‌های مزمن حاصل از یک سبک زندگی ناسالم می‌شود.
قدرت هوش مصنوعی در برنامه‌نویسی آینده
دوشنبه 4 ارديبهشت 1396
انسان‌ها، سرانجام دور از انتظار، این کار را انجام می‌دهند. سیستم یادگیری ماشینی این توانایی را به دست می‌آورد تا کد‌های خودش را بنویسد.
آتش‌فشان‌ها زمین را به گلخانه تبدیل می‌کنند
یکشنبه 3 ارديبهشت 1396
تحقیقات نشان می‌دهد که در گذشته‌ی زمین، بیشترین تغییرات آب و هوایی طولانی‌مدت تحت تاثیر فعالیت‌های آتش‌فشان‌ها بوده است.
ساخت ماده‌ای جدید برای رویش مجدد استخوان‌ها
یکشنبه 3 ارديبهشت 1396
محققان دانشگاه نورث‌وست، پروتئین قدرتمندی ساخته‌اند که در رشد دوباره‌ی استخوان موش‌ها مؤثر بوده‌ است. درمان‌های کنونی برای ترمیم آسیب‌ها و نقایص موجود در استخوان‌ها، عموماً شامل عمل پیوند استخوان از سایر نواحی بدن بیمار می‌شود.
زهره‌نورد جدید؛ مقاوم‌تر از گذشته
یکشنبه 3 ارديبهشت 1396
گرمای وحشتناک سیاره‌‌ی زهره وسایل الکترونیکی فضاپیماها را می‌سوزاند. به همین دلیل دانشمندان ناسا وسیله‌ای اختراع کرده‌اند که از تکنولوژی‌های باستانی الهام گرفته شده است. زهره سیاره‌ی مهربانی نیست. بیشترین زمانی که یک کاوشگر آنجا دوام آورده، ۱۲۷ دقیقه بوده است.
بهبود عملکرد ایمپلنت‌ها با ابداع جدید
یکشنبه 3 ارديبهشت 1396
دانشمندان به روشی دست پیدا کرده‌اند که از شکل‌گیری بافت زخم اطراف دستگاه‌های ایمپلنت پزشکی جلوگیری می‌کند. «فیبروسیس» شکل‌گیری بافت همبند لیفی در یک عضو و پاسخ واکنشی است که با اهداف بهبودی صورت می‌گیرد و می‌تواند در پاسخ به یک شی خارجی نیز رخ دهد.
گورخر‌ماهی نابینایی انسان‌ها را درمان می‌کند
یکشنبه 3 ارديبهشت 1396
غذاهای دریایی به علت تنوعی که دارند، گزینه‌ی محبوبی بین دوستداران غذا محسوب می‌شوند؛ مخصوصاً ماهی که در سراسر جهان به آن به‌عنوان خوراکی لذیذ به آن نگاه می‌شود.
معمای هیولای تالی حل شد
شنبه 2 ارديبهشت 1396
تحقیق جدیدی که در دانشگاه ییل انجام شده، نشان داده است که هیولای تالی دارای آبشش و نواری در پشتش بوده است که برای آن نقش نخاع ابتدایی را داشته است. هیولای تالی موجود دریایی عجیب و غریب بوده که در انتهای سر خرطوم‌ مانند و باریکش، در هر طرف دندان‌هایی داشته است.
تاثیر منفی دو بار تغییر ساعت در سال
شنبه 2 ارديبهشت 1396
«سیمون اوکسنهام» در نشریه‌ای علمی ستونی دارد که در آن مجموعه تئوری و فرضیه‌های شبه علم را از علم عصب‌شناسی جدا می‌کند. آیا امروز احساس خستگی می‌کنید؟
حرکت افراد فلج با افکارشان
شنبه 2 ارديبهشت 1396
طبق تحقیقی انجام شده توسط پزشکان دانشگاه کیس وسترن-رزرو و دو بیمارستان اوهیو، مرد فلج ۵۶ ساله‌ای از اهالی کلیولند، نخستین کسی است که توانایی حرکت دادن دست و بازویش را با استفاده از «رابط بین مغز و کامپیوتر» دوباره به دست آورد.
به دام انداختن و بررسی سلول‌ها به کمک گرافن
شنبه 2 ارديبهشت 1396
روش جدید بررسی سلولی که توسط دانشمندان موسسه تکنولوژی ماساچوست آمریکا ابداع شده است، باعث می‌شود لایه‌ی نازکی از اکسید گرافن را بتوان به‌عنوان ابزاری برای تشخیص در آزمایش‌های پزشکی و زیست‌شناسی استفاده کرد.
اندازه‌گیری نوسان دمایی بادهای سیاه‌چاله‌ای، برای نخستین بار
شنبه 2 ارديبهشت 1396
دانشمندان برای نخستین‌بار نوسانات دمایی را در گازهای داغ حاصل از فعالیت‌های سیاهچاله‌ها اندازه گرفتند. به گفته‌ی دانشمندان، قُرص‌های ماده در اطراف سیاه‌چاله‌ها از قابلیت افکندن جریان‌هایی پرسرعت از گازهای داغ یا باد برخوردارند.
«جرم موثر منفی» چیست؟
جمعه 1 ارديبهشت 1396
اخیراً گروهی از فیزیک‌دانان اعلام کرده‌اند که موفق به ساخت شاره‌ای با «جرم موثر منفی» شده‌اند. همان‌طور که از اسم این شاره پیداست، واقعاً «جرم موثر منفی» دارد! جرم موثر، اصطلاحی در فیزیک حالت جامد است که با نماد *m نمایش داده می‌شود و به جرم ظاهری یک جسم در تعامل با نیروها اشاره دارد. نباید جرم موثر یک جسم را با جرم واقعی آن اشتباه گرفت.
مضرات استفاده‌ی بی‌رویه از شبکه‌های اجتماعی بر مغز
جمعه 1 ارديبهشت 1396
براساس یافته‌های پژوهشی جدید، چک کردن مداوم شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، می‌تواند مغز را با خطراتی مواجه سازد. زمانی که میان دو سیستم شناختی و رفتاری در مغز انسان، عدم تعادل وجود داشته باشد، احتمال بروز مشکلات ناشی از شبکه‌های اجتماعی در مغز بالا می‌رود.
نقش فناوری نانوذرات در درمان تومور
جمعه 1 ارديبهشت 1396
گروهی از محققین دانشگاه MIT راهی یافته‌اند که طی آن سلول‌های تومورهای سرطانی، به درمان‌های معمولی سرطان، بهتر پاسخ می‌دهند. این راه با پوشاندن این سلول‌ها با نانوذرات، قبل از تزریق دارو امکان‌پذیر است.
پیوند بین انواع متابولیسم لیپید و طول عمر گونه‌ها
‌پنجشنبه 31 فروردين 1396
گروهی بین‌المللی از دانشمندان، پیوندی را بین انواع متابولیسم لیپید در گونه‌های مختلف و طول عمرهای متفاوت آن‌ها پیدا کردند.
آیا بنزین هم فاسد می‌شود؟
‌پنجشنبه 31 فروردين 1396
آیا مدت زمان زیادی از آخرین باری که سوار اتومبیل‌تان شدید می‌گذرد؟ آیا در پارکینگ، سوخت پس مانده برای دستگاه‌های بنزین‌سوزتان دارید؟
تولد ستاره در سیاه‌چاله
‌پنجشنبه 31 فروردين 1396
سیاه‌چاله‌های غول‌پیکر فوران‌های قدرتمندی از ماده را به بیرون پرتاب می‌کنند و تحقیق جدید منتشر شده در مجله‌ی Nature، برای نخستین بار وجود ستاره‌هایی را فاش کرده است که در این فضای مرگ‌آور به وجود می‌آیند.
ردیابی اولین جهش‌های ژنی در زندگی انسان‌
‌پنجشنبه 31 فروردين 1396
مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه می‌ماند. برای اولین بار، دانشمندان توانسته‌اند ابتدایی‌ترین جهش‌های ژنتیکی در سیر تکاملی انسان را پیدا کنند.
چگونه برخی دایناسورها روی دو پا ایستادند؟
‌چهارشنبه 30 فروردين 1396
محققین نشان داده‌اند که تحقیقات جدید بیان‌گر این است که عضلات بزرگ در دم‌های دایناسورهای اولیه به آن‌ها کمک می‌کرد که روی چهار پا حرکت کرده و تنها روی دو پای عقب خود بایستند.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 166 167
مشاوره رایگان تحصیلی
کتاب های فیزیک دبیرستان دهه هفتاد (2 پاسخ)
گردش زمین به دور خورشید (16 پاسخ)
پیشنهاد خرید کتاب از نمایشگاه کتاب سال 96 (1 پاسخ)
مواد عايق امواج مغناطيسي (11 پاسخ)
چرخش زمین (16 پاسخ)
برگزاري اولين كارگاه كاربرد پرتوها در صنعت دانشگاه شاهرود (0 پاسخ)
تعدادی از کاربردهای فناوری های هسته ای (0 پاسخ)
پیش نیاز mcnp و مونت کارلو (1 پاسخ)
هواپیما در میدان مغناطیسی (2 پاسخ)
تولید مایعی که قانون نیوتن را نقض می‌کند! (8 پاسخ)
فرایند هم فشار بر عکس فرایند هم دما است؟! (12 پاسخ)
جسم دوار (22 پاسخ)
اندازه گیری جرم و بار الکترون بدون نسبیت؟ (2 پاسخ)
جاذبه زمین (6 پاسخ)
برخورد كشسان (55 پاسخ)
ضرایب کولبش گوردن (1 پاسخ)
ترمودینامیک-فرایند هم حجم (2 پاسخ)
آیا مغزهای بزرگ باهوش ترند؟ (1 پاسخ)
کشف شگفت‌انگیز نحوه حفظ خاطره در مغز (0 پاسخ)
ایستگاه تفکر (130 پاسخ)
فوق لیسانس فیزیک با لیسانس غیرفیزیک میشناسین؟ (0 پاسخ)
سوال در مورد نمودار چرخه گاز کامل (1 پاسخ)
ساخت سرعت سنج حقيقي (22 پاسخ)
تلسکوپ تک عدسی با روزنه (0 پاسخ)
منظور از جذر همون رادیکاله؟ (2 پاسخ)
درخواست course ها و کتاب های اموزشی راجع به لیزر و فوتونیک (1 پاسخ)
شبیه سازی در نرم افزار zemax (1 پاسخ)
لطفا کارکرد این مدار رو بگید (1 پاسخ)
کتاب اصولی و کامل نسبیت عام و هندسه ریمانی (3 پاسخ)
کشف پنج ذره تازه تشکیل دهنده اتم در سرن (0 پاسخ)
عکسی دروغین؟! (12 پاسخ)
قانون سوم نیوتن (34 پاسخ)
در لحظه ی تحویل سال، چه اتفاق نجومی رخ می دهد؟ (1 پاسخ)
حرکت بردار شار مغناطیسی در هسته فرومغناطیس (1 پاسخ)
اصل عدم قطعیت هایزنبرگ (28 پاسخ)
نقطه ی بحرانی (7 پاسخ)
PI-DAY (28 پاسخ)
فرمول اصطکاک در هوا، مثلا اصطکاک میان بدنه هواپیما و هوا (2 پاسخ)
وقایع نجومی سال 96 (2 پاسخ)
درهم تنیدگی ساعت های کوانتومی از طریق گرانش (0 پاسخ)
ليزر (9 پاسخ)
پارادوکس تئوری اطلاعات با ژنتیک (12 پاسخ)
آيا سفر به ماه بزرگترین دروغ تاریخ است ؟ (242 پاسخ)
سرعت تله پورت (12 پاسخ)
مقادیر "مجاز" انرژی یعنی چی؟ (4 پاسخ)
شبیه ساز زیمکس (0 پاسخ)
معرفی کتابی در رابطه با تانسورها (4 پاسخ)
همگنی و همسانگردی فضا (9 پاسخ)
کهکشان ها در کجای جهان قرار دارن ؟ (8 پاسخ)
مزیت مکانیکی (0 پاسخ)
سازمان بهداشت جهانی فهرست ۱۲ باکتری خطرناک را منتشر کرد (2 پاسخ)
نوشتن روی شیشه (5 پاسخ)
ارتباط خواب فضانوردان و کارمندان روی زمین
در جهان کوانتومی ماهیت مفهومی مبهم است
دشواری رفتاری برای ورزش‌کردن افراد چاق
ارتباط کم‌خوابی و هوشیاری
چرا مردم زبان خود را تغییر می‌دهند؟
دست‌یابی به اساس تکامل