مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

ورود «وویجر» به فضای بین‌ستاره‌ای با تردید مواجه شد
شنبه 4 مرداد 1393
با وجود ادعای ناسا درخصوص خروج قطعی فضاپیمای وویجر 1 از منظومه شمسی، محققان علوم فضایی عنوان می‌کنند که این امر تا سال 2015 امکانپذیر نیست.
گودال‌های ماه، پناهگاه‌های آینده انسان
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393
نقل مکان کردن به جایی جدید به معنی یافتن مکانی جدید برای زیستن است، و ۴۵ سال پس از اینکه انسان برای اولین بار روی سطح ماه قدم گذاشت،‌این قمر درخشان زمین هنوز کوچکترین روی خوشی برای راه دادن انسان‌ها به خود نشان نداده‌است.
تداوم موفقیت تیم‌های ربوکاپ ایرانی در برزیل
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393
روند موفقیتهای کاروان علمی جمهوری اسلامی در روز دوم مسابقات جهانی ربوکاپ 2014 برزیل ادامه پیدا کرد.
فاصلۀ ستارگان و اجرام نورانی کیهان چگونه محاسبه می شود؟
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393
همانطور که می دانید فاصله برخی از ستاره ها تا زمین به هزاران سال نوری می رسد. اگر اخترشناسان می خواستند با محاسبه زمان ارسال و برگشت پرتوهای نوری یا امواج فاصله زمین تا ستاره ها را اندازه بگیرند می بایست هزاران و حتی میلیونها سال منتظر می ماندند.
معرفی کتاب: ذره در پایان گیتی
‌چهارشنبه 1 مرداد 1393
بوزون هیگز، یکی از داغ‌ترین موضوعات علمی دوران ما به شمار می‌رود و کلید درک وجود داشتن جرم. شون کرول، فیزیک‌دان کلتک، به شرح داستان کشف این ذره می‌پردازد.
۴۵ سال از اولین گام انسان بر “ماه” گذشت
‌سه شنبه 31 تير 1393
چهل و پنج سال پیش در ۲۱ جولای سال ۱۹۶۹ ˈنیل آرمسترانگˈ فضانورد آمریکایی به عنوان نخستین انسان پا بر کره ماه گذاشت و این سفر را که بسیاری آن را غیرممکن می دانستند، ممکن کرد.
برخورد نزدیک با دنباله‌دار ۶۷P
‌سه شنبه 31 تير 1393
کاوشگر روزتا ماه آینده خود را به نزدیک‌ترین فاصله از دنباله‌دار ۶۷P خواهد رساند تا با جمع‌آوری اطلاعات از سطح این جرم کیهانی شواهدی دقیق‌تر را از منشا حیات روی زمین به‌دست آورد.
افشای نقش ضروری اقیانو‌س‌ها در حیات فرازمینی
‌سه شنبه 31 تير 1393
محققان دانشگاه ایست انگلیا گام مهمی را برای کشف امکان وجود حیات در سیارات دیگر برداشته‌اند.
تعجب دانشمندان از سکوت خورشید
‌سه شنبه 31 تير 1393
آرام‌بودن خورشید در چرخه 11 ساله‌اش و درست زمانی که باید در اوج فعالیت باشد، دانشمندان را سر در گم کرده است.
بازسازی شرایط سیارات غول‌پیکر با استفاده از لیزر
دوشنبه 30 تير 1393
محققان آمریکایی با استفاده از بزرگترین لیزر جهان، برای نخستین‌بار موفق به بازسازی شرایط سیارات غول‌پیکر در محیط آزمایشگاه شدند.
علم چیست؟
دوشنبه 30 تير 1393
پاسخ به این پرسش که « علم چیست» در ابتدا ساده به نظر می رسد. ممکن است پاسخ دهیم که علم تلاشی است برای فهم و یا تفسیر جهان. این پاسخ به نوعی درست است اما دقیق نیست.
سیارۀ عطارد، چگونه شکل گرفت؟
دوشنبه 30 تير 1393
منشاء سیاره عطارد یک سوال دشوار در علوم سیاره ای بوده است، چرا که ترکیب آن تفاوت زیادی با سیارات دیگر و ماه ِ زمین دارد.
شراره های پر قدرت ِخورشید!
دوشنبه 30 تير 1393
چه اتفاقی برای خورشید ما افتاده؟ هیچ چیز غیر معمولی وجود ندارد. این فقط پرتاب یک شراره ی خورشیدی است.
نشانه‌روی لیزری ۶۰۰ سنگ روی مریخ
یکشنبه 29 تير 1393
دانشمندان ناسا برای نخستین‌بار فیلمی از تجزیه و تحلیل سنگ‌های مریخ به وسیله لیزر به نمایش گذاشتند.
جستجوی امواج گرانشی با استفاده از فوران‌های پرتوی گاما
یکشنبه 29 تير 1393
در سال ۱۹۱۶ با تولد نسبیت عام اینشتین، وجود اموج گرانشی که جابه‌جاکننده‌ی انرژی گرانشی‌ است، پیش‌بینی شد.
راه کهکشان از شب های تابستان می گذرد!
یکشنبه 29 تير 1393
حتما شنیده‌اید در مناطقی که آسمان تاریک و پرستاره دارند، شب‌ها می‌توان راه‌شیری را در آسمان دید.
دانش آموزان ایرانی در المپیاد جهانی کامپیوتر، ششم شدند
یکشنبه 29 تير 1393
تیم ملی المپیاد کامپیوتر(انفورماتیک) ایران با کسب چهار نشان طلا و نقره در جایگاه ششم بیست و ششمین المپیاد جهانی کامپیوتر قرار گرفت.
ناسا به کشف حیات فرازمینی نزدیک‌تر شد
‌چهارشنبه 25 تير 1393
محققان ناسا معتقدند، با بهره‌برداری از تلسکوپ‌های فضایی جدید و پیشرفته، می‌توان به کشف حیات فرازمینی تا 20 سال آینده امیدوار بود.
شناسایی منبع نوری عجیب در کیهان!
‌چهارشنبه 25 تير 1393
تحقیقات گسترده از فضای بین کهکشان ها که با هیلیوم و هیدروژن به هم متصل شده اند می تواند دقیقا بعنوان سنجش نور استفاده شوند.
تولید خون انسان با همه ترکیبات آن در آزمایشگاه
‌چهارشنبه 25 تير 1393
محققان آمریکایی با استفاده از سلول‌های بنیادی موفق به تولید خون انسان با تمامی سلول‌های سازنده آن در آزمایشگاه شدند.
ارتقای LHC می‌تواند آشکار کند که آیا بوزون هیگز «استاندارد» است
‌سه شنبه 24 تير 1393
اجرای جدید در برخورد دهنده هادرونی بزرگ در سال 2015 می‌تواند فرصتی برای نظریه‌های جدید باشد.
اولین مسافران مریخ نباید به زمین باز‌گردند!
‌سه شنبه 24 تير 1393
باز آلدرین، فضانورد سرشناس آمریکایی و یکی از مسافران ماه معتقد است که سفر نخستین مسافران سیاره سرخ باید بی‌بازگشت باشد.
نوع جدیدی از اجرام کیهانی با کشف کهکشان های روح!
‌سه شنبه 24 تير 1393
ستاره شناسان دانشگاه یل با استفاده از نوع جدیدی از تلسکوپ ها که از لنز های تله فوتو اتصالی تشکیل شده، هفت کهکشان که قبلا دیده نشده را شکار کردند.
تولید ابرسیاهی سیاه‌تر از سیاهچاله
‌سه شنبه 24 تير 1393
محققان انگلیسی نوعی ماده جدید به نام «ابرسیاه» را خلق کرده‌اند که سیاه‌تر از یک سیاهچاله است.
ورود وویجر 1 به فضای بین‌ستاره‌ای تایید شد
دوشنبه 23 تير 1393
داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط فضاپیمای وویجر 1 ناسا به دانشمندان در تایید این موضوع کمک کرده که این سامانه وارد فضای بین ستاره‌ای شده است.
نور ِکیهان گم می‌شود!
دوشنبه 23 تير 1393
مطالعات جدید که با استفاده از خوانش طیف نگار تلسکوپ فضایی هابل صورت گرفته، نشان می‌دهد که حدود ۸۰ درصد از نور فرابنفش ستارگان در فضا گم می‌شود.
“ماده تاریک” چیست؟
دوشنبه 23 تير 1393
مادۀ تاریک ، در اخترشناسی و کیهان‌شناسی، ماده‌ای فرضی است که چون از خود نور یا امواج الکترومغناطیسی منتشر یا بازتاب نمی‌کند،
منطقه بیشترین سطح تابش اشعه ماورای بنفش بر روی زمین
دوشنبه 23 تير 1393
دانشمندان مکان بیشترین سطح تابش اشعه ماورای بنفش بر روی زمین را پیدا کردند.
آیا رایانه‌های کوانتومی D-Wave به واقع رایانه کوانتومی هستند؟
دوشنبه 23 تير 1393
گروهی از متخصصان محاسبات-کوانتومی در ایالات متحده و سوییس مقاله‌ای را در نشریه Science منتشر کردند که در آن از تردید درباره توانایی پردازنده کوانتومی D-Wave Two برای اجرای وظایف خاص محاسباتی سخن به میان آورده‌اند.
تصویر جدید هابل از مروارید ِکیهانی !
یکشنبه 22 تير 1393
ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل یک ساختار به شکل مروارید درخشان ستاره‌ای را در میان دو کهکشان بیضوی‌ تحت عنوان SDSSJ1531+3414 شکار کردند.
اقیانوس قمر زحل به شوری دریای مرده!
شنبه 21 تير 1393
دانشمندان با تحلیل داده‌های کاسینی ناسا برای نخستین بار دریافتند اقیانوس درون بزرگ‌ترین قمر زحل به نام تیتان شاید به شوری «دریای مرده» یا «دریاچه نمک» زمین باشد.
مقاومت آنتی‌بیوتیکی در برابر سل از بین می​رود
شنبه 21 تير 1393
طی همکاری مشترک دانشمندان هلندی و آمریکایی، یکی از داروهای مورد استفاده در درمان سل اصلاح شده و قدم مهمی به سمت داروهای جدیدی برداشته شد که می‌تواند مشکلات مربوط به مقاومت آنتی‌بیوتیکی را مرتفع کند.
اختروش چیست؟
شنبه 21 تير 1393
اختروش‌ها یا کوازارها هسته‌های فعال به شدت نورانی کهکشان‌های دوردست هستند و نام اختروش یا شبه ستاره برای این به آن‌ها داده شده است که اجرامی بسیار درخشان و نقطه‌ای همانند ستاره‌ها به نظر می‌رسند.
تعیین سن ستارگان با فناوری پزشکی
‌سه شنبه 17 تير 1393
ستاره‌شناسان بلژیکی با استفاده از فناوری فراصوت مشابه نمونه حوزه پزشکی روشی را ابداع کرده‌اند که سن ستارگان را با محاسبه ارتعاشات صوتی آنها تعیین می‌کند.
کشف فازی جدید از اکسیژن جامد
‌سه شنبه 17 تير 1393
تیمی به رهبری یاسوهیرو ماتسودا (Yasuhiro Matsuda) از دانشگاه توکیو٬ فاز جدیدی از اکسیژن جامد را کشف کرده‌اند که با اعمال یک میدان مغناطیسی فوق‌العاده قوی (۱۲۰ تا ۱۹۳ تسلا) قابل دسترسی است.
سیگنالی که اسرار “ماده تاریک” را فاش می سازد!
‌سه شنبه 17 تير 1393
ستاره‌شناسان تلسکوپ چاندرای ناسا به همراه محققان XMM نیوتنِ آژانس فضایی اروپا، یک سیگنال مرموز را در یک خوشه ی کهکشانی که ۲۴۰ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد، کشف کردند.
رقص ۳ سیاهچاله در یک کهکشان!
‌سه شنبه 17 تير 1393
تقریبا تمامی کهکشان‌های شناخته‌شده جهان دارای یک سیاهچاله عظیم در قلبشان هستند با این حال دانشمندان کهکشانی را یافته‌اند که سه ابر سیاهچاله دارد، چرا این کهکشان دارای این تعداد سیاهچاله است؟
دهمین سالگرد حضور کاسینی در زحل
شنبه 14 تير 1393
ناسا به تازگی دهمین سال حضور کاسینی در مدار زحل را جشن گرفت.
امید تازه دانشمندان در درمان نابینایی با رشد مجدد قرنیه در آزمایشگاه
شنبه 14 تير 1393
محققان آمریکایی در آستانه دستیابی به درمانی برای نابینایی، موفق به رشد مجدد قرنیه از سلولهای بنیادی در آزمایشگاه شده‌اند.
NGC4651: چتری در دل کیهان
شنبه 14 تير 1393
ناسا تصویری جدید از کهکشان مارپیچی «NGC4651» منتشر کرد. این کهکشان که همانند چتری کیهانی است، به‌واسطه ویژگی منحصر به فردش از سال‌ها پیش مورد تحقیق ستاره‌شناسان بود.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... 156 157
قوانین فیزیک (1 پاسخ)
آيا فيزيك يا رياضي رشته گمشده منه‌؟ (4 پاسخ)
چطور میشه دستگاه فرستنده امواج الکترومغناطیس درست کرد؟ (6 پاسخ)
معمای آخرین "عنصر کشف نشده" هسته کره زمین حل شد (0 پاسخ)
شکل موج (17 پاسخ)
مجموعه مقالات عرفان کسرایی (2 پاسخ)
انهدام نسبیت خاص و عام آلبرت اینشتین (به همراه مقالات) (353 پاسخ)
محاسبه انرژی (1 پاسخ)
سرعت سقوط اجسام (10 پاسخ)
اطلاعات در مورد رشته مهندسی هسته ای و آينده شغلي اين رشته (7 پاسخ)
زمان و یک چالش جدید (5 پاسخ)
خلاء چیست و اثر گرما بر حرکت نور در یک محفظه خلاء (0 پاسخ)
واکنش دهی ذرات (1 پاسخ)
بارش شهابی برساوشی (3 پاسخ)
تفاوت در انرژی پتانسیل و اصل هم ارزی جرم-انرژی انیشتین (3 پاسخ)
سوال درمورد آزمایش دوک و ریل شیبدار (0 پاسخ)
مدل سازی سلف با حل معادلات میدان (0 پاسخ)
کتاب الکترومغناطیس گریفیتس (1 پاسخ)
دعوت به همکاری تحقیقاتی (0 پاسخ)
چگونه سرعت اسپین ذرات را حساب می کنند؟ (0 پاسخ)
تراز افقی (2 پاسخ)
پیش نیاز mcnp و مونت کارلو (0 پاسخ)
داروی جدید ام.اس با موفقیت آزمایش شد (0 پاسخ)
تحصیل در رشته های نجوم (23 پاسخ)
دمای منفی (1 پاسخ)
مرحله های خواب (3 پاسخ)
ثبت عکس‌های نادر از قبل و حین انفجار یک ستاره (2 پاسخ)
تبديلات ميدان ها (5 پاسخ)
مهارت حل مساله (2 پاسخ)
پرسش و پاسخ ریاضی (160 پاسخ)
چرخه کارنو (1 پاسخ)
سرعت سوق و جریان (2 پاسخ)
ستاره های متراکم هم خاصیت ربایش نور را دارند؟ (3 پاسخ)
فیزیکدان ایرانی دانشگاه هاروارد برنده جایزه دستاورد علمی شد (0 پاسخ)
tortion gyroscope (0 پاسخ)
سوال اصل عدم قطعیت (1 پاسخ)
ماشين محرك دائم (154 پاسخ)
کتاب معتبر ترجمه شده در زمینه انرژی تاریک (3 پاسخ)
کامپیوتر پرواز (0 پاسخ)
شرایط مرزی برای دو مسأله ی الکترومغناطیس (3 پاسخ)
فرمول برای تشخیص تالاسمی مینور (1 پاسخ)
افزایش احتمال برخورد دو نوکلئون (3 پاسخ)
کاربست پدیده EVP، نظرتان چیست؟ (3 پاسخ)
ماهیت انرژی (22 پاسخ)
سوال از طول موج خطوط طیف اتم هیدروژن (4 پاسخ)
عوامل خروجی ژنراتور (2 پاسخ)
انجماد بعد از مرگ (0 پاسخ)
سرعت مورد نیاز برای برخورد D-T (1 پاسخ)
منبع توجیه پارادوکس پدربزرگ (4 پاسخ)
مقادیر "مجاز" انرژی یعنی چی؟ (3 پاسخ)
اصل انرژی (1 پاسخ)
روشی که بیمار قطع نخاعی را می‌تواند درمان ‌کند (1 پاسخ)
نظریه DFT چه ميگويد و چه كاربردي دارد؟ (7 پاسخ)
داستانهای دانشیک-3: موشک آریان5 (0 پاسخ)
ده حقیقت جالب درباره‌ی دیوار بزرگ چین
جایی برای تلسکوپ‌های خیلی بزرگ
اَپل؛ برخواسته از یک اتاق خواب
دنیای عجیب و کشف نشده‌ی ویروس‌ها
والدین و فرزندان، رابطه‌ای تنش‌زا
یک قاشق چایخوری از ستاره‌ی نوترونی، ۶ میلیارد تن وزن دارد!
نسل جدید ریز پردازنده‌ها جهت استفاده در مأموریت‌های فضایی
کشف غار ۵۰۰هزار ساله، با کریستال‌های غول‌پیکر!
تشخیص و درمان بیماری آب‌سیاه چشم، با روشی نوین
دانستنی‌هایی جالب درباره‌ی ببرها
خوشه‌ی زیبایی از ستارگان، در کهکشان راه‌شیری
اختراع جدید گوگل؛ مترجم هوشمند گوگل چگونه کار می‌کند؟
طلوع و غروب پیاپی خورشید در ایستگاه بین‌المللی فضایی
حرکت جزایر هاوایی به سمت آلاسکا با سرعت رشد ناخن انسان!
پهپادهایی که ماری‌جوانا را از آسمان، بو می‌کشند!
چطور استاد حس بویایی خود شوید!
کشف آب یخ‌زده در سیاره‌ی کوتوله‌ی سِرِس!
میکروب‌هایی که بدن ما را ساخته‌اند!
چشم‌ا‌نداز گودال یک شهاب‌سنگ، بر فراز صحرای بزرگ استرالیا
کشف دخمه‌های اسرارآمیز در مریخ
ساخت لباس‌های الکترونیکی انعطاف‌پذیر
آیا می‌دانید «گچ» از فسیل پلانکتون‌های باستانی ساخته شده؟
ستارگان زامبی!
دانستنی‌های شگفت انگیز درباره زمین: زمینِ زیبا
چرا اسب‌دریایی نَر باردار می‌شود؟
تحول کهکشان‌ها در خوشه‌ی کهکشانی سنبله
آیا سقوط شهاب‌سنگ در اقیانوس، سونامی ایجاد می‌کند؟
اسرار پای مومیایی شده‌ی «نِفِرتاری»، ملکه‌ی مصر