مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

انسان، در ميان دو آزادي - انسان مسافر بهشت
آدمی، این ساخته شده از خاک و مجهز به اندیشه، بیگانه ای است در عرصه ی گیتی. از یکسو چنان است که گویی حیوانی تکامل یافته بیش نیست و از سویی دیگر سودای آفرینش دارد.
انسان، در ميان دو آزادي - پيروزي نهايي
انسان، خسته از جنگ و خونریزی و برتری طلبی های نظامی و منزجر از کشورگشایی های زمان ماقبل صنعتی و عصر صنعتی است.
انسان، در ميان دو آزادي - انسان، از آزادي تا آزادي
انسان، این جزء کوچک جهان هستی، تن بر بستر خاک دارد و جان در هوای پرواز به ملکوت اعلا. از آغاز، زیستگاهش را تنگ یافت و درخواستی فراتر از کیهان داشت.
شبانه روز در سيارات فرا خورشيدي
اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی اسپیتزر توانستند اختلاف دما در سیاره مشتری مانند آپسیلون آندرومدا بی را در فراسوی خورشید تعیین نمایند.
دوره آموزش المپ‍ياد نجوم
ماهنامه نجوم در مجموعه دوره‌های آموزش نجوم خود با همکاری مدرسان مجرب در آبان ۱۳۸۵ دوره راهنمای شرکت کنندکان در المپیاد نجوم را برگزار می‌کند. آغاز این کلاس ششم آبان است.
نقشه برداري از سياهچاله‌هاي نزديك
مطابق آمار منتشر شده از ماموریت ماهواره سوییفت ناسا حداقل ۲۰۰ سیاهچاله ابر پرجرم کهکشانی تا فاصله ۴۰۰ میلیون سال نوری زمین وجود دارند.
مكانيزم توليد ذرات باردار توسط بوزون هيگز
در اینجا فرایند تولید ذرات باردار توسط هیگز بوزونها تشریح می شود. اما قبل از آن ساختمان فوتون با دقت مورد بررسی قرار می گیرد و طی آن تعریف جدیدی از ذرات هیگز تحت عنوان بار-رنگ و مغناطیس-رنگ داده خواهد شد

نيروي خلا يا گرانش؟ VMR-PCR!
چیزی که ما به نام گرانش می شناسیم همان دافعه ی خلا و ماده است...
نقد و بررسي جواب هاي آقاي جوادي
با تشکر از جناب آقای جوادی که با صبر و حوصله به سوالات بنده پاسخ دادند. خیلی خوشحال میشدم که سایر همکاران ایشان نیز در این بحث کوچک ما شرکت میکردند. اینک به بررسی دقیقتر جواب ها میپردازم
آيا زمين‌هاي حاصل‌خيز علمي كشور از هم اكنون شناسايي مي‌شوند؟
به عقیده یک مدرس و پژوهشگر جوان فیزیک، در عرصه علوم و فن‌آوری‌های جدید که طی چند دهه آینده تحولات چشمگیری را رقم خواهند زد، باید با فرصت‌شناسی و تلاش برای دستیابی هر چه سریع‌تر به این فن‌آوری‌های تعیین کننده از تکرار تجربه امروز در دستیابی به حق برخورداری از فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌یی جلوگیری کنیم.
پيش به ‌سوي رصد هلال شوق‌انگيز شوال
با رسیدن به آخرین روزهای ماه پر خیر و برکت رمضان، دل‌های شور‌انگیز جامعه چشم به رویت هلال شوال و عید سعید فطر را دارد. هلالی که آمدن یکی از مهمترین اعیاد مسلمین را ندا می‌دهد.
دنباله‌دار جديدي پا به آسمان مي‌گذارد
دنباله‌دار C/2006 M4، که در تصاویر SWAN فضاپیمای سوهو کشف شده است، پا به آسمان صبحگاهی نهاده است و قرار است تا اوایل مهرماه به قدر حدود 6+ برسد.
سياهچاله سد راه شكل گيري ستارگان مي شود
تصاویر تازه ی رصدخانه ی پرتو X چاندرا محیط اطراف سیاهچاله ی ابرپرجرم مرکز M 87 ، کهکشان همسایه ی بیضوی و عظیم ، رانشان می دهد.
شاهكار جديدهابل: كهكشان‌هاي آنتن
تصویر تازه منتشر شده تلسکوپ فضایی هابل از جفت کهکشان در حال ادغام آنتن داده های تازه ای از چگونگی شکل گیری خوشه های ستاره ای ابر چرم به دست می‌دهد.
تلسكوپ فضايي هابل
به پاس خدمات ارزنده ادوین هابل به دانش اخترشناسی، یکی از بزرگترین تلسکوپ های فضایی جهان ، هابل نام گذاری شد.ادوین هابل(1953- 1889) نخستین کسی بود که نظریه انبساط کیهان و فرمول مرتبط آن (ثابت هابل) را مطرح نمود.
آب شيرين بر روي مريخ ديده شد !
آخرین یافته های مدارگرد مارس اکسپرس مبنی بر وجود آب مایع بر روی مریخ در گذشته...
پروژه ساخت ماهواره Wise سازمان فضايي ناسا آغاز گرديد
این ماهواره که در طول موج فرو سرخ به بررسی آسمان می پردازد با ارزشی برابر سیصد میلیون دلار در سال 2009 میلادی به مدار زمین پرتاب خواهد شد.
حلقه اي ديگر براي زحل
چهارشنبه 26 مهر 1385 : مشاهدات اخیر فضا پیمای کاسینی حاکی از آن است که تعدادی از اقمار سیاره زحل در حال شکل دهی حلقه ای جدید می باشند.
دنباله سئوالات در مورد سي. پي. اچ. 2 همراه با پاسخ
در ادامه سوالات قبلی در مورد سی پی اچ، اکنون نیز سوالات جدیدتری مطرح شده اند:
سئوالات جديد در مورد سي. پي. اچ. همرا با پاسخ
ضمن تشکر از سئوالات بسیار اصولی و عمیق شما قبل از هر چیز لازم می دانم سه نکته را برای شما توضیح دهم:
الف: با توجه به تعریف سی. پی. اچ. که از رابطه E=mc2 استفاده شده و ویژگیهای آن طبق روابط زیر بیان شده است:جرم سی. پی. اچ. از جرم هر فوتونی کمتر است.
نگاهي به بيگ بنگ
حتما ما می دانیم که جهان آغازی داشته است ، هرچند که این علم از جستجوی بشر برای بهتر فهمیدنش چندان راضی نیست . کنجکاوی های ما باعث می شود که این سؤال در ذهن ما ایجاد شود که جایگاه ما در جهان چیست و یا اینکه جایگاه خود جهان کجا است.
نيروگاههاي هسته اي وبمب هاي هسته اي چگونه كار ميكنند؟
این روزها در مجلات,روزنامه ها,تلویزیون وغیره از همه چیز میشنویم ولی بیشتر از همه فعالیت های صلح آمیزوغیر صلح آمیز هسته ای است که ذهنمان را مشغول میسازد.در اینجا سعی بر آن است که مطالب حتی الامکان به صورت عامه فهم وبه گونه ای که حق مطلب ادا شود,برای شما توضیحاتی پیرامون بمب های هسته ای ,تشعشعات هسته ای ونیروگاههای هسته ای عنوان شود.
شيميدان هاي نامي اسلام
آغاز کیمیاگری اسلامی با اسامی مردانی همراه است که احتمالا خود کیمیاگر نبوده‌اند، اما با گذشت زمان و فرارسیدن قرن دهم میلادی ، کیمیاگران شهیری از میان آنان برخاستند که علاوه بر تفکراتشان ، نوشتارهای کاملا جدید و نوینی خلق کردند.
هولوگرافي چيست ؟
هولوگرافی یکی از مباحث علمی جالب در زمینه ی اپتیک است و ....
سولات جديد در مورد سي پي اچ
با توجه به تصویر زیر سوالاتی قابل طرح هستند که از جناب آقای جوادی و سایر دوستان برای جواب گویی به آنها دعوت میکنم:
بار - رنگها فضا را خميده مي كنند
معادلات میدان نظریه نسبیت به صراحت از اصل هم ارزی نتیجه نمی شود، بلکه ساده ترین معادلاتی است که با نسبیت توافق دارد.
فضا-زمان در نسبیت کمیتی پیوسته است. در حالیکه تغییر انرژی و اصولاً تولید انرژی کوانتومی است. لذا با فضا-زمان پیوسته نمی توان تغییرات گسسته ی انرژی فوتون را توجیح کرد.
مصاحبه با آقاي جوادي
شاید چند ماهی از نشر مقالات سی.پی.اچ در دنیا نگذرد...
نظريه سي. پي. اچ. و نسبيت خاص
اصول نسبیت خاص از اصل سی. پی. اچ. قابل استنتاج است
نظريه سي. پي. اچ. و قانون دوم نيوتن
برای اثبات تغییر جرم بر اثر تغییر سرعت، می توان از اصل سی. پی. اچ. بطور مستقیم استفاده کرد.
تعريف سي. پي. اچ. و ويژگيهاي آن
در اینجا ضمن تعدیل هامیلتونی اصل سی. پی. اچ. را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و تلاش می شود برخی اصول موضوعه فیزیک و قوانین بقا از آن نتیجه گیری شود.
نكات برجسته - فيزيك مدرن و نظريه هاي نوين pp
خلاصه ی بسیار مفیدی است از فیزیک مدرن، نظریه ریسمانها و نظریه سی. پی. اچ. که برای همه علاقه مندان فیزیک در همه سطوح مفید می باشد
تابع زمان و قضيه كار انرژي
پیدا کردن تابعی فیزیکی برای زمان که بتوان با استفاده از آن آهنگ حرکت ساعتها را پیش بینی و بررسی کرد، یکی از دغدغه های نظریه سی. پی. اچ. بود. سرانجام این تابع با استفاده از ویژگیهای سی. پی. اچ. و قضیه کار - انرژی به دست آمد.
سي.پي.اچ و زمان
این مطلب در کتاب فیزیک از آغاز تا امروز آمده است. در این مقاله نشان داده می شود که طبق نظریه سی.پی.اچ زمان یک مفهوم انتزاعی و ذهنی است.
مقاله هاى اينشتين و فيزيك نوين
از میان مجموعه مقاله هاى اینشتین مقاله اى که او در سال 1905 عرضه کرد، اثر مهمى در پیشرفت علم داشته است. در آن مقاله پدیده فوتوالکتریک را شرح مى دهد و با استفاده از نظریه کوانتوم پلانک نظریه فوتونى نور را بیان مى کند.
نسبيت عام چيست و به چه كار مى آيد؟
نسبیت عام گرانش عبارت است از خمیده بودن فضازمان علت سخت فهم بودن نسبیت عام این است که مبتنى است بر دو ساختار ریاضى که هنوز جزء برنامه هاى درسى مدارس و دبیرستان هاى ما نشده: خمیدگى و فضازمان.
تلسكوپ
خیلی ها فکر می کنند که گالیله تلسکوپ را اختراع کرده است اما واقعیت این است که یک عینک ساز هلندی اول دوربین را ساخت.
كسوف چيست؟
گرفتگی کامل خورشید را باید یکی از منظره‌های زیبا و در عین حال ترسناک طبیعت دانست. تنها موقعی می‌توان این پدیده را دید که عوامل زیادی با هم انطباق پیدا کنند. خورشید کره فروزان بسیار بزرگی است با قطری در حدود 109 برابر قطر زمین که در فاصله 150 میلیون کیلومتری زمین واقع شده است.
همجوشي هسته اي
از دیرباز آرزوی بشر دستیابی به منبعی از انرژی بوده که علاوه بر آنکه بتواند مدت مدیدی از آن استفاده کند تولید پسماندهای خطر ناک نیز در پی نداشته باشد.اکنون در هزاره سوم میلادی این آرزوی به ظاهر دست نیافتنی کم کم به واقعیت می پیوندد.
پاسخ به سئوالاتي پيرامون سي. پي. اچ
افزایش چگالی سی. پی. اچ. در فضا موجب ترکیب آنها و تولید انرژی می شود. اما اینکه این ترکیب چگونه ایجاد می گردد مسئله ای قابل تعمق و بررسی است...
مصاحبه با دكتر فيروز نادري
دکتر فیروز نادری که در حال حاضر به عنوان یکی از مدیران ارشد سازمان فضایی ناسا، نقشی کلیدی در تعیین راهبردها و نظارت بر کل طرح‌ها و ماموریت‌های یکی از مهمترین مراکز فضایی این سازمان بر عهده دارد.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 158 159 160 161 162 163 164 ... 178 179
مشاوره رایگان تحصیلی
ماشين محرك دائم (158 پاسخ)
موجی و ذره ای بودن نور (6 پاسخ)
علت جمع شدن بارهای الکتریکی در سطح کره (9 پاسخ)
جهان چند بعد دارد؟ (28 پاسخ)
عملگرها و اپراتورها در ریاضیات و فیزیک (1 پاسخ)
روش ساده محاسبه Eigenvalue برخی ماتریکس های خاص (0 پاسخ)
کارشناسی فیزیک، ارشد برق (0 پاسخ)
کاسینی شیرجه نهایی به سوی زحل را شروع می کند (3 پاسخ)
تصاویر نجومی (1869 پاسخ)
ماهیت میدان الکتریکی چیست؟ (3 پاسخ)
ساخت باتری مقاوم در برابر انفجار و آتش‌سوزی (0 پاسخ)
چگونه فردی خردمند شویم؟ (5 پاسخ)
تخمین انرژی رسیده از خورشید به زمین (4 پاسخ)
آزمایش سایناک (2 پاسخ)
تمام حقیقت. لطفا بخانید (1 پاسخ)
لکه های خوشیدی چگونه به وجود می آیند؟ (3 پاسخ)
یکی از قوی‌ترین میکروسکوپ‌های لیزری جهان راه اندازی شد (0 پاسخ)
کاربرد روشهای فازی در پیش بینی معادله سرمایش نیوتن (0 پاسخ)
پرسشی در مورد مجموعه اعداد اول (7 پاسخ)
تابعی یک به یک و پوشا رو میشناسید که از Nبه Q بره؟ (23 پاسخ)
ذرات با سرعت های بالاتر از سرعت نور (1 پاسخ)
آیا فیزیک بمانند ریاضیات اصول موضوعه دارد؟ (4 پاسخ)
تولید بردارهای یکه در فضای سه بعدی (0 پاسخ)
نظریه اعداد و فلسفه اعداد طبیعی (13 پاسخ)
آنالیز و طراحی سیستم های مرتعش تحت نیروهای هارمونیک (0 پاسخ)
حرکت و زمان مستقل از هم هستند یا وابسته به یکدیگر؟ (73 پاسخ)
ساخت لیزر co2 با توان ۴۰ وات (0 پاسخ)
رابطه بردار مکان زمان با دنیای سه بعدی چیست؟ (3 پاسخ)
یک روش جدید درمان سرطان در آمریکا مجوز گرفت (0 پاسخ)
تهیه دیسک های ابررسانا (7 پاسخ)
سفید چاله ها (0 پاسخ)
نجوم آماتوری را چگونه آغاز کنیم؟ (1 پاسخ)
آزمایشات ذهنی انیشتن (14 پاسخ)
۲۹ نکته برای رصدهای آماتوری (0 پاسخ)
آیا با افزایش سرعت جرم هم افزایش پیدا میکنه؟ (16 پاسخ)
معادله حرکت منحنی از یک نقطه به نقطه دیگر (13 پاسخ)
حیات با نتیجه‌های بدیهی و حتمی فیزیک همراه است (0 پاسخ)
نظریه جدید تعریف بعد زمان (27 پاسخ)
نکاتی که باید درباره سرطان و پیشگیری از آن بدانید (0 پاسخ)
چه کتابی نسبیت رو از منظر نظریه گروه بحث می‌کنه؟ (7 پاسخ)
اگر r=0 باشه چه نيرويي بار ها به يك وارد ميكنند ؟ (1 پاسخ)
constructal law آیا ماهیت تصادفی ِ فرگشت را به چالش می کشد؟ (12 پاسخ)
خمیدگی باند در سلول خورشیدی (0 پاسخ)
تاثیر مغز بر ژنتیک (6 پاسخ)
مکاترونیک (0 پاسخ)
آیا در سیاه چاله نیروی گرانش به بینهایت میل میکند؟ (6 پاسخ)
فیزیک مطلق تحلیلگر نظریات مختلف جهانی (36 پاسخ)
فیزیک مطلق و اثبات کاملا دقیق اشتباه بودن فرمول معروف انرژی (67 پاسخ)
پژوهشکده فیزیک (7 پاسخ)
پاسخ به شایعات زمین تخت گراها (1 پاسخ)
تاثیر ماریجوانا و نیکوتین بر هیپوکامپ مغز
محققان مواد بلوری حساس به نور ساختند.
فاش شدن رازهای خبیث‌ترین شهر تاریخ
شامپانزه‌ها می‌توانند قواعد بازی «سنگ، کاغذ، قیچی» را درک کنند.
مبارزه‌ی جلبک‌های دریایی با تغییرات آب‌وهوایی
ساخت نوعی پارچه‌ی که انرژی تولید می‌کند.
مشاهده‌ی تغییراتی در خوشه‌ی پروین
کافئین درک ما را نسبت به طعم شیرین عوض می‌کند!
تغییر تنفس در واکنش به التهاب عفونت باکتریایی
هک اسپیکر گجت‌ها توسط جاسوس‌ها و تروریست‌ها
مشاهده‌ی سیاهچاله‌های غول‌پیکر با رصد عروس‌دریایی
آثار ۴۳ میلیون ساله‌ی کیسه‌داری در ترکیه
احیای نورون‌ها در ناحیه‌ی غیرمعمول مغز
خطر سکته‌ی مغزی در کمین جوانان معتاد به «متامفتامین»
آنتنی کوچک رابط بین انسان و کامپیوتر می‌شود.
کشف چهار سیاره‌ی بیگانه در اطراف ستاره «تائو ستی»
کشف روستایی مربوط به روم باستان در ایتالیا
خاطره‌ای از کاسینی؛ نمایی نزدیک از ابرهای زحل
کاشت ریزتراشه در بدن کارگران یک شرکت
روش‌های نادرست استفاده از لنز چشمی
تکنولوژی نانو، رنگ ‌سبزی برای انرژی پاک و زیبا فراهم می‌کند.
تصاویری شگفت انگیز از کهکشان میله‌ای-حلقه‌ای مارپیچی NGC7089