مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

رشد اسپرم در سلول‌های بنیادی
‌چهارشنبه 30 فروردين 1396
گروهی از دانشمندان در کشت‌ سلول‌های بنیادی جنینی، سلول‌های اسپرم موش را رشد داده‌اند. به طور کلی، سلول‌های بنیادی جنینی می‌توانند، تبدیل به هر نوع سلولی در بدن انسان شوند؛ اما تبدیل آن‌ها به نوع سلولی که هدف دانشمندان است، کار آسانی نیست.
راهی برای سکونت در مریخ
‌چهارشنبه 30 فروردين 1396
یکی از موانع در مسیر سکونت در مریخ، به‌شکل قابل توجهی مورد ملاحظه‌ی رئیس بخش سیاره‌شناسی ناسا، «جیم گرین»، قرار گرفته است؛ کسی که به منظور حفظ سیاره‌ی سرخ در برابر ذرات پُرانرژی خورشیدی، حفاظی مغناطیسی مصنوعی را پیشنهاد کرد.
یک‌بار ورزش در هفته، خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش می‌دهد
‌سه شنبه 29 فروردين 1396
محققان در دانشگاه نورس‌وِستر متوجه شدند که حتی ورزش کردن به مقدار کم نیز می‌تواند بر روی پیشرفت پارکینسون اثر داشته باشد. بیماری پارکینسون، اختلالی پیش‌رونده است که در طول زمان موجب اختلال تحرک می‌شود که در نتیجه، بر کیفیت زندگی فرد مبتلا تاثیر می‌گذارد و در نهایت به مرگ منتهی می‌شود.
کشف قایق اسباب‌بازی ۱۰۰۰ ساله در نروژ
‌سه شنبه 29 فروردين 1396
قایقی چوبی توسط «اولف فرانسون» باستان‌شناس و محقق دانشگاه NTNU نروژ و همکارانش در داخل چاه خشک شده‌ی قدیمی، واقع در یک مزرعه کوچک در شهر ساحلی اورلند کشف شد.
ساعت‌های اتمی هنوز بهترین اندازه‌گیری را از نسبیت زمان دارند
‌سه شنبه 29 فروردين 1396
ساعت‌های دقیق ما در جستجوی کلیدی از نظریه‌ی نسبیت انیشتن هستند؛ این ایده که زمان مطلق نیست. هر اختلافی در این اصل، نظریه‌ای را به ما یاد‌آور می‌سازد که برای مدتی طولانی است به دنبال آن هستیم و ایده‌های انیشتن را با مکانیک کوانتوم متحد خواهد کرد.
چگونه ادرار به فضانوردان در رشد مواد غذایی کمک می‌کند!
‌سه شنبه 29 فروردين 1396
اگر می‌خواهید یکی از اولین انسان‌هایی باشید که از مریخ دیدن می‌کند، بهتر است معده‌ای قوی داشته باشید.
تکنولوژی جدید ناسا در موتورهای جت
دوشنبه 28 فروردين 1396
مهندسین هوا و فضا اعتقاد دارند که می‌توانند با جاسازی کردن موتور هواپیما در لایه‌ی مرزی برای مکش جریان هوای لایه‌ی مرزی، مصرف سوخت هواپیما را کاهش دهند.
چگونه ماراتن را در زمان ۱:۵۹:۵۹ بدویم؟
دوشنبه 28 فروردين 1396
انجام یک سری محاسبات ریاضی، نشان می‌دهد که چگونه یک یا چند ورزشکار مطرح جهان در بخش ماراتن مردان می‌توانند رکورد ۲ ساعته‌ی ماراتن را بشکنند و تقریباً چهار و نیم دقیقه رکورد جهانی را جابه‌‌جا کنند.
راه های جلوگیری از افسردگی بعد از زایمان در مادران
دوشنبه 28 فروردين 1396
هیچ چیز دیگری بر روی زمین نمی‌تواند به اندازه‌ی داشتن یک نوزاد، برای والدین لذت بخش باشد.
کشف بنیان‌گذار توسعه‌ی کل اکوسیستم کنونی ما روی زمین
دوشنبه 28 فروردين 1396
گروهی بین‌المللی از محققین، یک عامل بیوشیمیایی کشف کرده‌اند که می‌تواند مسئول توسعه‌ی پوشش‌های خزه‌ای گیاهان باشد.
نانوذرات پرتوزای کربن در برگشت‌پذیری سلول‌های سرطانی مؤثر هستند!
یکشنبه 27 فروردين 1396
گروهی از محققین برای اولین بار نشان دادند که نانوذرات پرتوزای کربن می توانند با استفاده از خصوصیات نوری خود برگشت‌پذیری سلول‌های سرطانی را رقم بزنند.
خرافاتی‌ها بیشتر شرط‌بندی می‌کنند
یکشنبه 27 فروردين 1396
بر اساس مطالعات جدید، افراد قمارباز بیشتر خرافاتی هستند و اهمیت بیشتری برای حوادث شانسی قائل هستند. ۸۰ درصد افرادی بریتانیایی که بازی‌هایی بر پایه‌ی شرط‌بندی بازی می‌کنند، عموماً خرافاتی هستند.
به رانندگان دیگر Like و Dislike دهید
یکشنبه 27 فروردين 1396
شما در حال رانندگی در مسیری هستید و شخصی مسیر شما را می‌بندد. شما می‌روید که با حرکت دست خشمگینانه‌ای عصبانیت خود را نشان دهید و بر سر او داد بکشید؛ ولی جمله‌ای بر روی شیشه‌ی اتومبیل شما نمایان می‌شود با این مضمون که: «با عجله به سمت بیمارستان». اینجا است که عصبانیت شما فروکش می‌کند و گذشت از خطای او جای آن را می‌گیرد.
راز انفجارهای پرتو ایکس اطراف ستاره‌ی دوتایی
یکشنبه 27 فروردين 1396
دانشمندان اعلام کردند که موفق به حل معمای ۴۰ ساله‌ی انفجارات اشعه‌ی ایکس در اطراف سیستم ستاره‌ی‌ دوتایی MXB 1730-335 شده‌اند که آن را با عنوان «فوران‌گر سریع» نیز می‌شناسند.
اولین تراشه‌ی قلب سه بعدی کامل ساخته شد
شنبه 26 فروردين 1396
مهندسین دانشگاه هاروارد، برای اولین بار تراشه‌ی عضوی از بدن را به طور کامل با حسگر‌های ترکیبی به‌صورت چاپ سه بعدی ساخته‌اند.
قطب شمال زحل در مرکز
شنبه 26 فروردين 1396
قطب شمال زحل در مرکز حوزه‌ی خودش قرار می‌گیرد. ابرهایی که توسط بادهای سریع زحل به حرکت درمی‌آیند، اطراف آن و بر فراز قمرها و ذرات کوچک و بی‌شمار زحل که حلقه را به وجود می‌آورند، می‌چرخد.
درمان دومین عامل مرگ کودکان در جهان
شنبه 26 فروردين 1396
بر اساس نتایج تحقیق جدیدی که در اوایل هفته‌ی جاری در مجله‌ی New England به چاپ رسیده است، مواثر بودن واکسن خوراکی و ارزان قیمتی برای روتاویروس به اثبات رسید. این ویروس عامل بیماری اسهال بوده و روزانه جان ۶۰۰ تا ۱،۳۰۰ کودک را می‌گیرد.
پارک ژوراسیک واقعی در استرالیا است!
شنبه 26 فروردين 1396
محققان اعلام کردند که آثار مختلف جالبی از دایناسورها در ۲۱ منطقه‌ی مختلف در امتداد خط ساحلی استرالیا یافته‌‌اند. باستان‌شناسان اعلام کردند که این کشف، متنوع‌ترین کشف دایناسورها بر روی زمین است.
برای اولین بار در جهان؛ بالاخره ماده‌ی تاریک دیده شد
‌پنجشنبه 24 فروردين 1396
این نظریه که از مفهوم ماده‌ی تاریک به وجود آمده از ضروریات است. بر اساس چیزهایی که می‌توانیم ببینیم، جهان ما نباید به صورت کنونی قادر به وجود و کارکرد باشد، چیزهای قابل دیدن نمی‌توانند گرانش لازم را برای نگهداشتن یکپارچه‌ی کهکشان ما تولید کنند. ماده‌ی تاریک برای دانشمندان راهی است که برای این عدم تطابق روی آن حساب باز می‌کنند.
تغییرات قابل توجه در سطح دنباله‌دار 67P
‌پنجشنبه 24 فروردين 1396
مأموریت روزتا تغییرات قابل توجهی بر روی سطح دنباله‌دار 67P را ثبت کرده است که نشان دهنده‌ی رشد شکستگی‌ها، متلاشی شدن صخره‌ها، غلتیدن تخته‌سنگ‌ها و جابجایی مواد روی هسته‌ی دنباله‌دار است.
آینده‌ی ربات‌ها در افشای رازهای مجرمانه
‌پنجشنبه 24 فروردين 1396
آیا کودکان قادر خواهند بود به راحتی و بدون خجالت با ربات‌ها صحبت کنند؟ گروهی در دانشگاه ایالتی می‌سی‌سی‌پی در حال ارائه‌ی این طرح است که در بررسی‌های مورد سوءاستفاده قرار گرفتن کودکان، از ربات‌ها برای سوال پرسیدن از کودکان استفاده شود.
شیر مادر باعث باهوش‌تر شدن بچه‌ها نمی‌شود
‌پنجشنبه 24 فروردين 1396
در حالی که تغذیه‌ی کودکان از شیر مادر مزیت‌های بسیاری برای سلامتی آن‌ها، از جمله خطر مبتلا شدن به یک بیماری عفونی، اسهال یا گوش درد دارد، تحقیق منتشر شده در مجله‌ی پزشکی کودکان دریافته است که بعید است، شیر مادر اثر مثبت بلند‌مدتی روی هوش کودکان داشته باشد.
بررسی تاریخچه‌ی تکامل جهان به روشی جدید
‌پنجشنبه 24 فروردين 1396
تحقیقات جدید در مرکز فیزیک نجومی اسمیتسونیان هاروارد نشان داده است که ذرات نوسان‌کننده‌ی سنگین را می‌توان ساعت‌های جهانِ اولیه در نظر گرفت و از آن‌ها برای تشخیص شرایط ابتدایی قبل از به‌وجود آمدن جهان استفاده کرد.
بررسی تقابل آب و هوا و اقلیم سیاره‌ی زمین
‌چهارشنبه 23 فروردين 1396
مطالعه‌ای جدید، اثر متقابل آب و هوای جهانی بر روی اقلیم را بررسی می‌کند و نشانه‌های فصلی یخ دریای قطب شمال، ال‌نینو و دیگر پدیده‌های اقلیمی را مشخص کرده است.
کشف کوتوله‌ی قهوه‌ای ۱۰ میلیارد ساله
‌چهارشنبه 23 فروردين 1396
ستاره‌شناسان کوتوله‌ای را شناسایی کرده‌اند که حدود ۱۰ میلیارد سال پیش از گاز ساخته شده است و ۲۵۰ برابر از خورشید خالص‌تر است.
مدفوع انسان طلا است!
‌چهارشنبه 23 فروردين 1396
طبق تحقیقی جدید که به تازگی در ۲۴۹امین گردهمایی بین‌المللی جامعه شیمی آمریکایی‌ها در دنور ارائه شد، در مدفوع انسان ذرات کافی طلا وجود دارد که استخراج آن‌ها از امکانات فاضلاب شهری، مقرون به صرفه خواهد بود.
مشکلات دارویی کودکان مبتلا به HIV در هند
‌چهارشنبه 23 فروردين 1396
کمبود داروهای حیاتی کودکان مبتلا به HIV، آن‌ها را مجبور کرد که در اوج ناامیدی نامه‌ای به نخست وزیرهند، «نارندا مودی» بنویسند.
کمبود کلسترول خوب، خبری بد برای سلامتی
‌سه شنبه 22 فروردين 1396
از دیرباز بر این مسئله تاکید شده که میزان بالای کلسترول برای سلامت قلب، مضر است و می‌تواند زمینه‌ساز بروز انواع بیماری‌ها و اختلالات باشد. کلسترول را می‌توان در دو دسته‌ی خوب (HDL-C) و بد (LDL-C) جای داد.
عدم تمایل به پیش‌گویی در مردم امروزی
‌سه شنبه 22 فروردين 1396
براساس یکی از مطالعات جدید در اروپا، علی‌رغم محبوبیت طالع‌بینی‌ها، بیشتر افراد نمی‌خواهند آینده‌شان را بدانند؛ به ویژه در صورتی که رویدادهای بد و منفی، مثل مرگ در طالع آنان نوشته شده باشد.
دریپانوساروس، خزنده‌ای کوچک با انگشتان ترسناک!
‌سه شنبه 22 فروردين 1396
تحقیقات جدید تأیید کرده است که «دریپانوساروس»، موجود پیش از تاریخی بین سوسمار و مورچه‌خوار و خزنده‌ی کوچکی با انگشتان ترسناک بوده است. به‌طوری که بازوهای جلویی این موجود چنگال‌های بزرگی داشته است.
سیارک‌ها و سونامی بزرگ، عامل انقراض حیات مریخی
‌سه شنبه 22 فروردين 1396
در گذشته مریخ بسیار جالب‌تر بوده است. این سیاره قبلاً جوی شبیه به سیاره‌ی زمین، همچنین آتشفشان‌های فعال و حتی اقیانوس‌های مایع داشته است.
اپلیکشنی جدید برای اندازه‌گیری تعداد اسپرم‌ها
‌سه شنبه 22 فروردين 1396
خودتان را در اتاقی کوچک در تلاش برای ریختن مایع منی در ظرفی کوچک و دادن آن به به غریبه‌ای تصور کنید. زمانی که در مورد آن فکر می‌کنید، بسیار آزاردهنده و شرم‌آور به نظر می‌رسد.
کاشت سلول‌های تپنده‌ی قلب انسان در برگ‌های اسفناج
‌سه شنبه 22 فروردين 1396
یک گروه تحقیقاتی چندرشته‌ای از موسسه پلی‌تکنیک ورچستر، دانشگاه ویسکانسین-مدیسن و دانشگاه ایالتی آرکانزاس-جونزبورو، سلول‌های قلب انسان را با موفقیت روی برگ‌های سلول‌زدایی شده‌ی اسفناج کشت داده‌اند.
دلیل سیاه و سفید بودن پانداها
دوشنبه 21 فروردين 1396
تحقیقات جدید نشان می‌دهد دو کاربرد برای الگوهای سیاه و سفید بر روی بدن پانداها وجود دارد: استتار و ارتباط.
آیا زندگی در سیاره‌ای دیگر کشف شده است؟
دوشنبه 21 فروردين 1396
سیاره‌ای بزرگتر از زمین، در فاصله‌ی ۳۹ سال نوری کشف شده است که دارای جَوی غلیظ و مه‌آلود است و می‌تواند نامزد وجود یک «جهانی دارای آب» باشد. این اولین بار است که ستاره‌شناسان سیاره‌ای سنگی که جو دارد را کشف کنند. این یافته می‌تواند، نگاه به خارج از منظومه‌ی شمسی در آینده را با ابزار پیشرفته‌تر نسل بعدی تلسکوپ‌ها، بهبود بخشد. قبل از این دانشمندان جو سیارات غول‌پیکر گازی شبیه به مشتری را تشخیص داده بودند که وجود حیات در آن‌ها بسیار بعید است.
فرضیه‌ای جدید درباره‌ی پیدایش آب در زمین
دوشنبه 21 فروردين 1396
وارد شدن آب به سیاره‌ی ما، مربوط به مراحل پایانی شکل‌گیری زمین نیست. براساس یک نظریه‌ی پایه‌ای، حدود ۴.۵ میلیارد سال قبل، پس از شکل‌گیری اولیه‌ی زمین، بیشتر قسمت‌های آب سیاره و هسته آن، توسط دنباله‌دارهای یخی به زمین آمده‌اند. اما اکنون تحلیلی ایزوتوپی از شهاب‌سنگ‌هایی که زودتر از شکل‌گیری منظومه شمسی متولد شده‌اند حاکی از آن است که آب خیلی زودتر از این احتمال‌ها، به زمین رسیده است.
راز شئ دوازده وجهی عجیب رومی
دوشنبه 21 فروردين 1396
در سال ۱۷۳۹ میلادی، باستان‌شناسان موردی عجیب پیدا کردند؛ جسمی دوازده وجهی برنزی که از داخل خالی بود و طراحی کاملاً پیچیده‌ای داشت. آن جسم مربوط به قرن دوم و سوم بود و احمالاً توسط رومی‌ها ساخته شده بود.
مغز تولید کننده‌ی فروکتوز در بدن
یکشنبه 20 فروردين 1396
مطالعات جدیدی در دانشگاه ییل، نشان داده است که شکلی از شکر که به چاقی و دیابت ارتباط دارد و فروکتوز نامیده می‌شود، از گلوکز در مغز انسان تولید می‌شود. این یافته‌ها، سؤالاتی را درباره‌ی تأثیر فروکتوز بر روی مغز و عادات غذایی به‌وجود آورده است.
فناوری جدید تصاویر آلما در رصد خورشید
یکشنبه 20 فروردين 1396
در طول ۳۰ ماه، دانشمندان در حال آزمایش مجموعه تلسکوپ آلما و بررسی توانایی آن در تصویربرداری از خورشید بوده‌اند. اخیراً گردانندگان آلما، تصویری را منتشر کرده‌اند که در طی مجموعه آزمایش‌های فاز بررسی خورشید و رابطه‌ی آن با سیارات منظومه‌ی شمسی، ثبت شده است.
غذای ناسالم عامل مرگ سالانه چهارصد هزار نفر در آمریکا
یکشنبه 20 فروردين 1396
بنا به گفته‌ی محققان، عادت به خوردن غذاهای ناسالم نقش به‌سزایی در مرگ سالانه چهارصد هزار شهروند آمریکایی دارد؛ زیرا زمینه‌ساز بُروز بیماری‌های قلبی و بیماری‌های دیگر است. مشکل دو جانبه است؛ محققان طی نشستی در انجمن قلب آمریکا در پرتلند اورگون، اعلام کردند که آمریکایی‌ها به میزان زیادی خوراکی‌های پُر‌چرب، نمک‌دار و قنددار مصرف می‌کنند و آن‌ها میل چندانی به میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات ندارند.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 166 167
مشاوره رایگان تحصیلی
کتاب های فیزیک دبیرستان دهه هفتاد (2 پاسخ)
گردش زمین به دور خورشید (16 پاسخ)
پیشنهاد خرید کتاب از نمایشگاه کتاب سال 96 (1 پاسخ)
مواد عايق امواج مغناطيسي (11 پاسخ)
چرخش زمین (16 پاسخ)
برگزاري اولين كارگاه كاربرد پرتوها در صنعت دانشگاه شاهرود (0 پاسخ)
تعدادی از کاربردهای فناوری های هسته ای (0 پاسخ)
پیش نیاز mcnp و مونت کارلو (1 پاسخ)
هواپیما در میدان مغناطیسی (2 پاسخ)
تولید مایعی که قانون نیوتن را نقض می‌کند! (8 پاسخ)
فرایند هم فشار بر عکس فرایند هم دما است؟! (12 پاسخ)
جسم دوار (22 پاسخ)
اندازه گیری جرم و بار الکترون بدون نسبیت؟ (2 پاسخ)
جاذبه زمین (6 پاسخ)
برخورد كشسان (55 پاسخ)
ضرایب کولبش گوردن (1 پاسخ)
ترمودینامیک-فرایند هم حجم (2 پاسخ)
آیا مغزهای بزرگ باهوش ترند؟ (1 پاسخ)
کشف شگفت‌انگیز نحوه حفظ خاطره در مغز (0 پاسخ)
ایستگاه تفکر (130 پاسخ)
فوق لیسانس فیزیک با لیسانس غیرفیزیک میشناسین؟ (0 پاسخ)
سوال در مورد نمودار چرخه گاز کامل (1 پاسخ)
ساخت سرعت سنج حقيقي (22 پاسخ)
تلسکوپ تک عدسی با روزنه (0 پاسخ)
منظور از جذر همون رادیکاله؟ (2 پاسخ)
درخواست course ها و کتاب های اموزشی راجع به لیزر و فوتونیک (1 پاسخ)
شبیه سازی در نرم افزار zemax (1 پاسخ)
لطفا کارکرد این مدار رو بگید (1 پاسخ)
کتاب اصولی و کامل نسبیت عام و هندسه ریمانی (3 پاسخ)
کشف پنج ذره تازه تشکیل دهنده اتم در سرن (0 پاسخ)
عکسی دروغین؟! (12 پاسخ)
قانون سوم نیوتن (34 پاسخ)
در لحظه ی تحویل سال، چه اتفاق نجومی رخ می دهد؟ (1 پاسخ)
حرکت بردار شار مغناطیسی در هسته فرومغناطیس (1 پاسخ)
اصل عدم قطعیت هایزنبرگ (28 پاسخ)
نقطه ی بحرانی (7 پاسخ)
PI-DAY (28 پاسخ)
فرمول اصطکاک در هوا، مثلا اصطکاک میان بدنه هواپیما و هوا (2 پاسخ)
وقایع نجومی سال 96 (2 پاسخ)
درهم تنیدگی ساعت های کوانتومی از طریق گرانش (0 پاسخ)
ليزر (9 پاسخ)
پارادوکس تئوری اطلاعات با ژنتیک (12 پاسخ)
آيا سفر به ماه بزرگترین دروغ تاریخ است ؟ (242 پاسخ)
سرعت تله پورت (12 پاسخ)
مقادیر "مجاز" انرژی یعنی چی؟ (4 پاسخ)
شبیه ساز زیمکس (0 پاسخ)
معرفی کتابی در رابطه با تانسورها (4 پاسخ)
همگنی و همسانگردی فضا (9 پاسخ)
کهکشان ها در کجای جهان قرار دارن ؟ (8 پاسخ)
مزیت مکانیکی (0 پاسخ)
سازمان بهداشت جهانی فهرست ۱۲ باکتری خطرناک را منتشر کرد (2 پاسخ)
نوشتن روی شیشه (5 پاسخ)
ارتباط خواب فضانوردان و کارمندان روی زمین
در جهان کوانتومی ماهیت مفهومی مبهم است
دشواری رفتاری برای ورزش‌کردن افراد چاق
ارتباط کم‌خوابی و هوشیاری
چرا مردم زبان خود را تغییر می‌دهند؟
دست‌یابی به اساس تکامل