مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

دستیابی به هایپرلوپ؛ اما نه آن هایپرلوپی که تصورش را داشتیم!
‌چهارشنبه 22 شهريور 1396
سرعت ۳۰۸ کیلومتر بر ساعت هایپرلوپ-۱ قدمی اگر چه کوچک، اما مهم در راستای دستیابی به هدف اول هایپرلوپ است.
انسان‌های اولیه از اَبَر آتشفشان‌ها جان سالم به در برده‌اند!
‌سه شنبه 21 شهريور 1396
فوران اَبَر آتشفشان‌ها، فوق‌العاده قدرتمند و رویداد بسیار نادری به‌شمار می‌رود. مورد قبلی به ۲۵ میلیون سال پیش، یعنی مدت‌ها پیش از تکامل انسان‌ها برمی‌گردد.
امکان اجرای تشخیصات پزشکی با گوشی‌های هوشمند
‌سه شنبه 21 شهريور 1396
به‌طور روزانه به‌منظور تحلیل خون، ادرار یا نمونه‌های بزاق افراد نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی است که هزاران دلار قیمت دارند.
رفتار ستاره‌ای در مرکز کهکشان، مهر تاییدی بر نسبیت عام اینشتین زد.
‌سه شنبه 21 شهريور 1396
فیزیکدانان و منجمان هنوز آزمایش‌های بسیار دقیقی بر روی نظریه‌ی عام اینشتین انجام می‌دهند. آزمایشاتی که از طریق نفشه‌برداری و شبیه‌سازی‌های کامپیوتری صورت می‌گیرد. اما باز هم نتایج این آزمایش‌ها با نسبیت عام اینشتین هم‌خوانی دارد و مهر تاییدی بر این نظریه است.
راز صداهایی که فقط بعضی‌ها می‌شنوند!
‌سه شنبه 21 شهريور 1396
درک ما از واقعیت همیشه کامل نیست. فقط به اینکه مغز چگونه به توهم‌ها واکنش نشان می‌دهد فکر کنید. اما چرا این گونه است که برخی افراد توهمات شنوایی تجربه می‌کنند، مثلاً شنیدن صداهایی در سرشان و برخی دیگر تجربه نمی‌کنند؟
پوست‌های پیوندی، جایگزین تزریق انسولین دیابتی‌ها
دوشنبه 20 شهريور 1396
به‌نظر می‌رسد کاربرد تکنولوژی اصلاح ژن «کریسپر» هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. آزمایش‌های اخیر بر روی این تکنولوژی نشان می‌دهد که می‌توان با استفاده از آن، پوست‌ پیوندی را ساخت که باعث ترشح انسولین در خون شده و می‌تواند در کنترل بیماری دیابت بسیار مفید باشد.
چطور طوفان‌های دریایی اینقدر قدرتمند می‌شوند؟
دوشنبه 20 شهريور 1396
طوفان دریایی هاروی با سرعتی معادل ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت تگزاس را در نوردید. هاروی طوفانی از نوع چهارم است که توسط جریان آب گرم عمیقی در خلیج مکزیک به وجود آمده است.
ویروس‌ها می‌توانند از طریق دی‌ان‌ای به کامپیوتر شما منتقل شوند.
دوشنبه 20 شهريور 1396
دانشمندان دانشگاه واشنگتن در طی اقدامی که به تحقق ژانر علمی تخیلی به واقعیت شباهت دارد، توانستند کامپیوتری را با بدافزار رمزگذاری شده در داخل یک رشته DNA آلوده کنند.
کشف سیاره‌ی بیگانه جدیدی از نوع مشتری داغ
دوشنبه 20 شهريور 1396
گروهی چند ملیتی از اخترشناسان و اخترفیزیکدانان، سیاره‌ای از نوع مشتری داغ را کشف کرده‌اند که به دور ستاره‌ای در فاصله ۱،۲۴۳ سال نوری از زمین می‌چرخد. سیاره‌ی تازه کشف شده «WASP-167b» یا «KELT-13b» نام دارد و تقریباً ۱.۶ برابر بزرگ‌تر از سیاره‌ی مشتری است.
اسرار تنوع غیر ژنتیکی در گونه‌ای ماهی
یکشنبه 19 شهريور 1396
از میان تنوع زیاد موجود بین اُرگانیسم‌ها در یک گونه، فقط برخی از آن‌ها اکنون از لحاظ اختلافاتی که در کدهای ژنتیکی‌شان دارند، قابل توضیح هستند، اما مطالعه‌ای جدید یک روش تنوع دیگر را نیز امکان‌پذیر می‌داند.
اگر نمی‌توان سیگاری‌ها را ترک داد، از ته‌سیگار آن‌ها آسفالت درست کنیم!
یکشنبه 19 شهريور 1396
دانشمندان راه جدیدی برای حذف این زباله‌ها از محیط ارائه داده‌اند که از این راه ته‌سیگارها را می‌توان به آسفالت تبدیل کرده و در جاده‌ها استفاده کرد.
منظومه‌ی تراپیست-۱؛ پیرتر از منظومه‌ی شمسی
یکشنبه 19 شهريور 1396
اخترشناسان آمریکایی، سن منظومه‌ی هفت سیاره‌ای «TRAPPIST-1»، را تخمین زده‌اند و معلوم است که از منظومه‌ی شمسی قدیمی‌تر است.
با پستانداران بال‌دار ژوراسیک آشنا شوید.
یکشنبه 19 شهريور 1396
دایناسورهایی که ۱۶۰ میلیون سال پیش در چین زندگی می‌کردند، دو همسایه‌ی پرنده داشتند. موجودات عجیبی که دارای بدن‌های بلند، دست‌های بلند، انگشتان پا و غشاهایی بال مانند برای پرواز از درختی به درخت دیگر بودند.
پیش‌بینی انفجار ستاره‌ای موسوم به خشم سرخ
‌پنجشنبه 16 شهريور 1396
در سال ۲۰۲۲ شاهد آسمانی تماشایی خواهیم بود. دو ستاره در هم ادغام شده، تبدیل به ستاره‌ می‌شوند و گاز اضافی را طی انفجاری که به «نواختر سرخ» معروف است، در هم فشرده می‌کنند.
ارتباط خریدهای ناسالم با احساس گرسنگی!
‌پنجشنبه 16 شهريور 1396
سناریویی وجود دارد که شما نیز احتمالاً آن‌را تجربه کرده‌اید؛ گرسنه به سوپرمارکت می‌روید و در پایان سبد خرید شما پر از غذاهایی است که در صورت گرسنه نبودن آن‌ها را نمی‌خریدید.
پانداهای خورشیدی در راه تولید انرژی پاک
‌پنجشنبه 16 شهريور 1396
نیروگاه خورشیدی جدیدی در داتونگ چین تصمیم گرفته تا طرح‌های خود را با چاشنی طنز همراه سازد. گروه انرژی نوین چین، یکی از بزرگترین اپراتورهای انرژی پاک کشور چین اقدام به ایجاد مزرعه‌ای خورشیدی با وسعت ۱،۰۱۱،۷۵۰ مترمربع کرده که به‌شکل پانداى غول‌پیکر است.
چه‌کار کنیم که دهان‌مان بوی سیر نگیرد؟
‌پنجشنبه 16 شهريور 1396
سیر بسیار خوشمزه، ولی خیلی بدبو است. کاش غذایی وجود داشت که بعد از سیر می‌خوردیم و بوی آن را رفع می‌کرد. طبق مقاله‌ی حاضر این غذا وجود دارد.
مگس میوه خواب را به تولیدمثل ترجیح می‌دهد؟
‌چهارشنبه 15 شهريور 1396
انگیزه‌ی تولید مثل یکی از قوی‌ترین غرایز طبیعی است. اما گونه‌های مختلف، به‌طور خاص گونه‌هایی که مغزی بسیار کوچک و ساده دارند، چگونه بین نیازهایی همچون خواب که برای بقا ضروری هستند و نیاز به رابطه‌ی جنسی تعادل برقرار می‌کنند؟
تردید در حیات تایتان
‌چهارشنبه 15 شهريور 1396
غشاهاى سلولی، عناصر اساسی حیات در زمین هستند، اما برای اینکه این عناصر در قمرهای زحل وجود داشته باشند، به ترکیب متفاوتی نیاز دارند.
راهی برای کاهش استرس و احساسات منفی
‌چهارشنبه 15 شهريور 1396
صادقانه بگوییم شما دیوانه نیستید. بر اساس تحقیق جدیدی که با هدف یافتن راه‌های ساده و موثر برای کاهش تاثیر استرس و سایر احساسات منفی انجام شده است، صحبت کردن با خود به‌صورت سوم شخص می‌تواند به کنترل احساسات فرد کمک کند.
آیا ما موجودی شبیه‌سازی شده هستیم؟
‌چهارشنبه 15 شهريور 1396
به‌نظر شما این امکان وجود دارد که ما در حال زندگی در بدن یک موجود شبیه‌سازی شده باشیم که توسط هوشی بسیار پیشرفته ساخته شده باشد؟ این اطمینان که شما در حال حاضر درون چنین موجودی زندگی نمی‌کنید، از کجا آمده است؟
سلول‌های موشی در قلب انسان
‌سه شنبه 14 شهريور 1396
براساس مطالعه‌ی مقدماتی که در جلسات علمی سال ۲۰۱۷ علوم قلبی عروقی بنیادی در موسسه‌ی قلب آمریکا ارائه شد، قلب مینیاتوری انسان با نمایش سلول‌های انسانی در ماتریس کل قلب موش ساخته شد که اثبات یافته‌های علوم بنیادی و آزمایشِ ایمنی و اثربخشی داروهای جدید قلب را آسان‌تر می‌کند.
مزه‌دار کردن مجازی لیموناد
‌سه شنبه 14 شهريور 1396
وقتی زندگی به شما لیموی مجازی می‌دهد، می‌توانید لیموناد مجازی بسازید. سیستمی از حسگرها و الکترودها می‌توانند رنگ‌ و طعم یک لیوان لیموناد را به آب بدهند و باعث شوند ظاهر و طعم متفاوتی داشته باشد.
باکتری‌ها نیروی محرکه‌ی ربات‌ها می‌شوند!
‌سه شنبه 14 شهريور 1396
شاید تصور کنید که چنین کاری فقط در رمان‌های علمی-تخیلی روی می‌دهد، اما محققان به کمک باکتری‌های شناگر روشی برای تامین نیروی موتورهای کوچک پیدا کرده‌اند.
آیا ما در یک هولوگرام غول‌آسا زندگی می‌کنیم؟
‌سه شنبه 14 شهريور 1396
تحقیقاتی جدید نشان ‌می‌دهد که کیهان یک هولوگرام است. برای مدتی طولانی، کیهان‌شناسان در تلاش‌ هستند تا مدلی یکپارچه برای توصیف کیهان را توسعه دهند.
دو مفهوم از برهم‌کنش الکترونی
‌سه شنبه 14 شهريور 1396
«Time-resolved» روشی تحقیقی درباره‌ی حرکت مجموعه الکترون‌های مواد است و «stop-action» شکل غیرمعمول از دست دادن انرژی آن‌ها را شناسایی می‌کند.
سحابی عجیب و غریب با منبع نور نامعلوم!
یکشنبه 12 شهريور 1396
کشف سحابی جدید و کمتر دیده شده‌ای در فاصله‌ی ۱۰ میلیارد سال نوری از زمین، تبدیل به معمای کیهانی جدیدی شده است؛ چه چیزی این ابر غباری از گازها را نورانی کرده است؟
اثر تجربیات منفی بر گفتار مردم
یکشنبه 12 شهريور 1396
محققان می‌گویند ممکن است این مسئله متناقض به نظر بیاید که ابزار تعمیم‌دادن به مردم در مقیاس‌های بزرگ، نشان‌دهنده‌ی شخصی‌ترین و خاص‌ترین تجربیات فرد است.
قدیمی‌ترین دندان در ایتالیا پرشده بود!
شنبه 11 شهريور 1396
آیا از دندانپزشک می‌ترسید؟ خوشحال باشید که در عصر یخبندان زندگی نمی‌کنید. یک جفت دندان جلو مربوط به ۱۳،۰۰۰ سال پیش در ایتالیا کشف شده است که حاوی ابتدایی‌ترین مواد شناخته شده برای پر کردن دندان است؛ قیر معدنی!
نقش موثر داروی «اکسناتید» در مبارزه با پارکینسون
شنبه 11 شهريور 1396
بر اساس تحقیقات جدید دانشگاه کالج لندن، دارویی به‌نام «اکسناتید» که دارویی پُرکاربرد در درمان دیابت نوع دو است، شاید بیماری پارکینسون را نیز درمان کند.
راز صداهای عجیب بندر آستارا!
‌سه شنبه 7 شهريور 1396
شش سال پیش بود که برای اولین بار ویدئویی در شبکه‌ی اینترنت منتشر شد که مدعی شنیده شدن صداهای عجیب و شگفت‌انگیزی از آسمان بود. مدتی زیادی نگذشت که انتشار چنین ویدئوهایی به یک کسب و کار اینترنتی تبدیل شد و به سرعت کلیپ‌هایی از این دست شروع به انتشار در یوتیوب کردند.
ارتقاء وضوح تصاویر با بلورهای مایع
‌سه شنبه 7 شهريور 1396
نوع جدیدی از بلور مایع می تواند قدرت تفکیک و بازده‌ی LCDها را در آینده‌ی نزدیک ارتقاء بخشد. این بلور مایع فاز آبی جدید می‌تواند قدرت تفکیک و بازده‌ی انرژی تلویزیون‌ها و نمایشگر‌های کامپیوتر را تقویت نماید.
فرودی آرام بر روی دریاهای تیتان
‌سه شنبه 7 شهريور 1396
تحقیقات جدید نشان داده که اکثر امواج روی دریاهای هیدروکربن‌های مایع تیتان، کوچک هستند و ارتفاع و بلندی آن‌ها به ترتیب تنها در حدود یک سانتی‌متر و بیست سانتی‌متر است؛ یافته‌ای که محیطی آرام را نشان می‌دهد که می‌تواند خبرهای خوبی برای ماموریت‌های فرود روباتیک آینده روی قمر ناهموار زحل باشد.
زندگی ۷۰۰۰ سال پیش بشر در رشته‌کوه‌های آند
‌سه شنبه 7 شهريور 1396
باستان‌شناسان اظهار داشتند که انسان ۷۰۰۰ سال پیش در کوه‌های آند سکونت گزیده -بودند. حفاری‌های انجام‌شده در سایت‌های باستان‌شناسی در جنوب پرو نشان می‌دهند شکارچیان اولیه‌ی زمین در حدود ۹۰۰۰ سال پیش کم‌کم به سوی کوه‌های آند کوچ کردند، اما محققان هنوز مطمئن نیستند دقیقاً در چه زمانی انسان‌ها در آن‌جا سکونت دائمی خود را آغاز کردند.
کشف ماده‌ی معدنی جدید
‌سه شنبه 7 شهريور 1396
گروهی بین‌المللی از زمین‌شناسان به رهبری پروفسور «جوئل بروگر» از دانشگاه موناش موفق به کشف ماده‌ی معدنی جدیدی موسوم به «ناتالیا مالیکیت» شده است. ناتالیا مالیکیت شکل قائم الزاویه‌ی تالیوم یدید است.
زنگ خطر شیوع عفونت‌های روده‌ای
دوشنبه 6 شهريور 1396
عفونت‌ها تقریبأ ۵۰۰ هزار نفر در سال را بیمار می‌کنند، منجر به هزاران مرگ و میر می‌شوند و تقریبأ ۵ میلیارد دلار هزینه بر ایالات متحده تحمیل می‌کنند.
مشاهده‌ی تکثیر DNA در مدل سلولی
دوشنبه 6 شهريور 1396
محققان معتقدند که رفتار شبیه به لکنت زبان که در آن، DNA تقسیم و رونویسی می‌شود، به سلول اجازه می‌دهد که تکثیر را دو بار بررسی کند. دانشمندان، روش مؤثرتری را برای برجسته کردن و مشاهده‌ی سیستم مولکولی درون سلول توسعه داده‌اند.
احتمال هوشمندتر شدن هوش‌مصنوعی
دوشنبه 6 شهريور 1396
گروهی بین‌المللی از دانشمندان با استفاده از مدل شبکه‌ی عصبی، نوع جدیدی از سیناپس ترکیبی را برای سیستم‌های هوش‌مصنوعی طراحی کرده‌اند.
فعالیت لکه‌ای خورشیدیِ بزرگتر از زمین
دوشنبه 6 شهريور 1396
رصدخانه دینامیکی خورشیدی ناسا که اکتشاف‌گری فضایی است، به مطالعات بر روی خورشید اختصاص داده شده است و تصاویری از لکه‌ای داغ بر روی خورشید را ثبت کرده که در حال تغییر جهت به سوی زمین است.
ساخت فوم گرافنی با چاپگر سه‌بعدی، برای اولین بار
یکشنبه 5 شهريور 1396
دانشمندان مواد، مزایای گرافن را به خوبی مستند کرده‌اند. ورقه‌های کربنی نازک اتمی فوق‌العاده قوی، انعطاف‌پذیر و رسانا هستند.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 178 179
مشاوره رایگان تحصیلی
چرا ریاضیات می‌خوانیم؟ (3 پاسخ)
موجی و ذره ای بودن نور (8 پاسخ)
علت جمع شدن بارهای الکتریکی در سطح کره (12 پاسخ)
عملگرها و اپراتورها در ریاضیات و فیزیک (2 پاسخ)
نظریه اعداد و فلسفه اعداد طبیعی (14 پاسخ)
پرسشی در مورد مجموعه اعداد اول (8 پاسخ)
چگونه فردی خردمند شویم؟ (6 پاسخ)
ماشين محرك دائم (149 پاسخ)
جهان چند بعد دارد؟ (28 پاسخ)
روش ساده محاسبه Eigenvalue برخی ماتریکس های خاص (0 پاسخ)
کارشناسی فیزیک، ارشد برق (0 پاسخ)
کاسینی شیرجه نهایی به سوی زحل را شروع می کند (3 پاسخ)
تصاویر نجومی (1869 پاسخ)
ماهیت میدان الکتریکی چیست؟ (3 پاسخ)
ساخت باتری مقاوم در برابر انفجار و آتش‌سوزی (0 پاسخ)
تخمین انرژی رسیده از خورشید به زمین (4 پاسخ)
آزمایش سایناک (2 پاسخ)
تمام حقیقت. لطفا بخانید (1 پاسخ)
لکه های خوشیدی چگونه به وجود می آیند؟ (3 پاسخ)
یکی از قوی‌ترین میکروسکوپ‌های لیزری جهان راه اندازی شد (0 پاسخ)
کاربرد روشهای فازی در پیش بینی معادله سرمایش نیوتن (0 پاسخ)
تابعی یک به یک و پوشا رو میشناسید که از Nبه Q بره؟ (23 پاسخ)
ذرات با سرعت های بالاتر از سرعت نور (1 پاسخ)
آیا فیزیک بمانند ریاضیات اصول موضوعه دارد؟ (4 پاسخ)
تولید بردارهای یکه در فضای سه بعدی (0 پاسخ)
آنالیز و طراحی سیستم های مرتعش تحت نیروهای هارمونیک (0 پاسخ)
حرکت و زمان مستقل از هم هستند یا وابسته به یکدیگر؟ (73 پاسخ)
ساخت لیزر co2 با توان ۴۰ وات (0 پاسخ)
رابطه بردار مکان زمان با دنیای سه بعدی چیست؟ (3 پاسخ)
یک روش جدید درمان سرطان در آمریکا مجوز گرفت (0 پاسخ)
تهیه دیسک های ابررسانا (7 پاسخ)
سفید چاله ها (0 پاسخ)
نجوم آماتوری را چگونه آغاز کنیم؟ (1 پاسخ)
آزمایشات ذهنی انیشتن (14 پاسخ)
۲۹ نکته برای رصدهای آماتوری (0 پاسخ)
آیا با افزایش سرعت جرم هم افزایش پیدا میکنه؟ (16 پاسخ)
معادله حرکت منحنی از یک نقطه به نقطه دیگر (13 پاسخ)
حیات با نتیجه‌های بدیهی و حتمی فیزیک همراه است (0 پاسخ)
نظریه جدید تعریف بعد زمان (27 پاسخ)
نکاتی که باید درباره سرطان و پیشگیری از آن بدانید (0 پاسخ)
چه کتابی نسبیت رو از منظر نظریه گروه بحث می‌کنه؟ (7 پاسخ)
اگر r=0 باشه چه نيرويي بار ها به يك وارد ميكنند ؟ (1 پاسخ)
constructal law آیا ماهیت تصادفی ِ فرگشت را به چالش می کشد؟ (12 پاسخ)
خمیدگی باند در سلول خورشیدی (0 پاسخ)
تاثیر مغز بر ژنتیک (6 پاسخ)
مکاترونیک (0 پاسخ)
آیا در سیاه چاله نیروی گرانش به بینهایت میل میکند؟ (6 پاسخ)
فیزیک مطلق تحلیلگر نظریات مختلف جهانی (36 پاسخ)
فیزیک مطلق و اثبات کاملا دقیق اشتباه بودن فرمول معروف انرژی (67 پاسخ)
پژوهشکده فیزیک (7 پاسخ)
قدرت شبکه‌های عصبی در محاسبات بسیار پیچیده
خدمات هواشناسی سفارشی برای هواپیماهای کنترل از راه دور
ماده‌ای ضدافسردگی در مغز نوعی ماهی‌ها یافت شد.
بیگانگان فضایی چگونه می‌توانند زمین را مشاهده کنند؟
آب و روغن تحت شرایطی خاص ترکیب می‌شوند!
ساخت اولین داربست ریوی عروقی در جهان
غذاهای خوشمزه بخورید تا شاد می‌شوید.
گرداب قطب شمال زحل
تاثیر ماریجوانا و نیکوتین بر هیپوکامپ مغز
محققان مواد بلوری حساس به نور ساختند.
فاش شدن رازهای خبیث‌ترین شهر تاریخ
شامپانزه‌ها می‌توانند قواعد بازی «سنگ، کاغذ، قیچی» را درک کنند.
مبارزه‌ی جلبک‌های دریایی با تغییرات آب‌وهوایی
ساخت نوعی پارچه‌ی که انرژی تولید می‌کند.
مشاهده‌ی تغییراتی در خوشه‌ی پروین
کافئین درک ما را نسبت به طعم شیرین عوض می‌کند!
تغییر تنفس در واکنش به التهاب عفونت باکتریایی
هک اسپیکر گجت‌ها توسط جاسوس‌ها و تروریست‌ها
مشاهده‌ی سیاهچاله‌های غول‌پیکر با رصد عروس‌دریایی
آثار ۴۳ میلیون ساله‌ی کیسه‌داری در ترکیه
احیای نورون‌ها در ناحیه‌ی غیرمعمول مغز
خطر سکته‌ی مغزی در کمین جوانان معتاد به «متامفتامین»
آنتنی کوچک رابط بین انسان و کامپیوتر می‌شود.
کشف چهار سیاره‌ی بیگانه در اطراف ستاره «تائو ستی»
کشف روستایی مربوط به روم باستان در ایتالیا
خاطره‌ای از کاسینی؛ نمایی نزدیک از ابرهای زحل
کاشت ریزتراشه در بدن کارگران یک شرکت
روش‌های نادرست استفاده از لنز چشمی
تکنولوژی نانو، رنگ ‌سبزی برای انرژی پاک و زیبا فراهم می‌کند.
تصاویری شگفت انگیز از کهکشان میله‌ای-حلقه‌ای مارپیچی NGC7089