مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

ساخت یخچال‌هایی با مقیاس نانو در کامپوترهای کوانتومی
‌پنجشنبه 18 خرداد 1396
گروهی از محققین بخش فیزیک کاربردی دانشگاه آلتو در فنلاند، یخچالی با مدارات کوانتومی اختراع کردند که می‌تواند اشتباهات محاسبات کوانتومی را کاهش دهد.
کشف سه زیرنسل از گونه‌ی پلنگ برفی
‌پنجشنبه 18 خرداد 1396
پلنگ برفی نزدیک‌ترین خویشاوند ببر است که دو میلیون سال پیش منشعب شده‌اند. این گونه در ناحیه‌ای به وسعت ۱.۶ میلیون کیلومتر مربع در ۱۲ کشور آسیایی زندگی می‌کرده‌اند.
بهبود سلول‌های خورشیدی با ساخت در مقیاس اتمی
‌چهارشنبه 17 خرداد 1396
محققین مکانیسم دقیقی که باعث می‌شود سلول‌های خورشیدی جدید در هوا بشکنند را کشف کردند و راه را برای حل این مسأله هموار کردند. سلول‌های خورشیدی انرژی خورشید را جمع‌آوری می‌کنند و جایگزینی برای منابع انرژی تجدیدناپذیر مانند سوخت‌های فسیلی محسوب می‌شوند.
دارویی ارزان برای کاهش مرگ و میر در مادران
‌چهارشنبه 17 خرداد 1396
اگرچه به نظر می‌آید این مشکل مربوط به گذشته باشد، اما همچنان در سراسر جهان زنان در هنگام زایمان می‌میرند. در واقع بر طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی «WHO»، ۸۳۰ زن روزانه هنگام زایمان می‌میرند.
تصویر جدید هابل از Abell 370
‌چهارشنبه 17 خرداد 1396
این تصویر جدید که توسط تلسکوپ فضایی هابل متعلق به ناسا گرفته شده است، بهترین تصویر از خوشه‌ی کهکشانی عظیم «Abell 370» است. این تصویر باکیفیت، قسمتی از برنامه‌ی سه ساله «مناطق مرزی» است که در سال ۲۰۱۳ شروع شده است.
پایانی بر پیری؛ با تلومرها
‌سه شنبه 16 خرداد 1396
اگر انسان‌ها هنوز به جاودانگی دست نیافته‌اند، بهترین چیزی که می‌توان به‌دست آورد این است که سرعت فرآیند پیری را کاهش داده و حتی بتوانیم این فرآیند را معکوس کنیم.
نور خورشید را بنوشید
‌سه شنبه 16 خرداد 1396
دانشمندان دستگاه جدیدی اختراع کرده‌اند که با نور خورشید کار می‌کند و می‌تواند آب را حتی از آسمان کویر نیز استخراج کند. نیروی محرکه‌ی این دستگاه با استفاده از نور خورشید تامین می‌شود و ممکن است بتواند راه حل مناسبی برای مقابله با بحران کمبود آب باشد که سراسر جهان را فراگرفته است.
انسان‌های اولیه در مریخ چگونه ابزار می‌سازند؟
‌سه شنبه 16 خرداد 1396
روشی جدید، از خاک شبیه‌سازی شده‌ی مریخ و ماه استفاده کرده است تا ابزارهای انعطاف‌پذیری را چاپ سه بعدی بگیرد. روزی مهاجرنشینان مریخی این روش را به کار می‌برند تا با استفاده از مواد بومی سیاره‌ی سرخ، ابزارهای خود را چاپ کنند.
جاده‌ها خودشان را ترمیم می‌کنند
‌سه شنبه 16 خرداد 1396
«کریستوفر شلانگن» از دانشگاه دفلت نوع جدیدی از آسفالت را توسعه داده است که شکستگی‌ها و سوراخ‌های موجود در آن می‌تواند با گرما بهبود دهد. این کشف مزایای بسیار زیادی برای افراد و دولت‌ها دارد.
آثار استفاده از اسیدهای چرب ترانس
‌سه شنبه 16 خرداد 1396
اسیدهای چرب ترانس یا چربی‌های ترانس، معمولاً در مواد غذایی مانند چیپس، کراکر، غذاهای سرخ شده و غذاهای پخته شده وجود دارد. مصرف چربی ترانس، بیشترین عامل بیماری‌های قلبی عروقی و علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است.
کشف سکونت‌گاه باستانی در بیت‌شمش
یکشنبه 14 خرداد 1396
باستان‌شناسان با انجام حفاری‌هایی نزدیک شهر بیت‌شمش، مجموعه‌ی گسترده‌ای شامل حمام‌های سرپوشیده‌ی مورد استفاده به مقاصد دینی و پناهگاه‌های سرپوشیده را که توسط قبیله‌های بارکوخبا استفاده می‌شده است را کشف کردند.
راهکارهایی برای جلوگیری از فجایع تغییرات آب و هوایی
یکشنبه 14 خرداد 1396
مطالعه‌ای جدید، مرور جامعی از وضعیت جهانی کربن را ارائه می‌دهد و پیشنهاداتی را برای کاهش تغییر آب و هوا مطرح می‌کند. محققان کاهش مصرف سوخت فسیلی، افزایش وابستگی به انرژی تجدیدپذیر و حفاظت از رسوبات کربنی را توصیه کردند.
عاملی برای کاهش خطر مرگ در بیماران سرطانی
یکشنبه 14 خرداد 1396
نتایج تحقیقی جدید حاکی از آن است که دوبار پرتودرمانی در روز همراه با شیمی درمانی در بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن، می‌تواند باعث کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان شود.
پیشنهادهای جذاب ناسا برای مؤسسات تحقیقاتی
یکشنبه 14 خرداد 1396
بخش مدیریت مأموریت‌های فضایی ناسا، طرح‌هایی را برای تأسیس مؤسسات تحقیقاتی چندمنظوره با مدیریت دانشگاهی برای تمرکز بر توسعه‌ی تکنولوژی‌های فوق پیشرفته در جهت گسترش حضور انسان در اعماق منظومه‌ی شمسی، انتخاب کرده است.
آنچه امروز به نام کارت اعتباری می‌شناسیم
یکشنبه 14 خرداد 1396
در حدود ۳،۰۰۰ سال پیش، برای اولین بار مبادلات اعتباری در آشور، بابل و مصر به وجود آمد. «حواله‌ی معامله»، که معادل امروزی اسکناس بود، در قرن ۱۴ میلادی برای اولین بار استفاده شد.
تامین نیروی پمپ‌بنزین‌ها با انرژی پاک
شنبه 13 خرداد 1396
اخیراً صفحه‌ای از سلول‌های خورشیدی در مکانی غیرمنتظره در شهر دبی قرار داده شده است؛ در یک پمپ بنزین. امارات متحده عربی به تازگی اولین پمپ‌بنزینی که انرژی خود را از سلول‌های خورشیدی تامین می‌کند را در شهر دبی احداث کرد.
پیش‌بینی توانایی خواندن در کودکان از طریق DNA
شنبه 13 خرداد 1396
گروهی بین المللی از دانشمندان بریتانیایی، آمریکایی و سوئدی، با استفاده از تکنیک امتیازدهی ژنتیکی، تنها با استفاده از DNA عملکرد خوانش را طی دوران مدرسه پیش‌بینی کرده است.
کمک فیزیک به میلیون‌ها نوزاد نارس
شنبه 13 خرداد 1396
اطراف کیسه‌های هوا در ریه‌ی نوزادان ناراس پر از مایعی است که باعث مرگ نوزاد می‌شود؛ امروزه جامعه‌ی پزشکی با استفاده از علم فیزیک از مرگ این نوزادان جلوگیری می‌کند.
نظر استیون هاوکینگ در مورد نقل مکان از زمین
شنبه 13 خرداد 1396
«استیون هاوکینگ»، دانشمند مشهور هشدار داده است که انسان‌ها در قرن آینده به منظور جلوگیری از انقراض باید به‌گونه‌ا‌ی چند سیاره‌ای تبدیل شوند.
چاپ سه‌بُعدی شیشه
شنبه 13 خرداد 1396
محققان مؤسسه تکنولوژی کارلسروهه آلمان، روشی جدید در حوزه چاپ سه‌بعدی با استفاده از شیشه ابداع کردند.
گونه‌ی جدیدی از دایناسورهای گردن‌دراز
‌پنجشنبه 11 خرداد 1396
گونه‌ی جدیدی از دایناسورهای گیاه‌خوار که حدود ۱۵۲ میلیون سال پیش، یعنی دوره‌ی ژوراسیک، زندگی می‌کرده، از طریق فسیل‌های یافته شده در وایومینگ شناسایی شده است.
مراقبت از کودکان در برابر استفاده از موبایل و تبلت
‌پنجشنبه 11 خرداد 1396
مطالعه‌ای جدید اعلام کرد که بازی کردن کودکان با تلفن هوشمند یا تبلت باعث تأخیر در گفتار آن‌ها می‌شود. «کاترین بیرکن»، محقق ارشد دکتر، متخصص اطفال و دانشمند در بیمارستان کودکان در تورنتو بر روی این موضوع مطالعاتی انجام داده است.
شواهدی از قدیمی‌ترین فسیل ارکیده در سنگ کهربا
‌پنجشنبه 11 خرداد 1396
محققان دانشگاه ایالتی ارگون، شواهدی از قدیمی‌ترین فسیل گل ارکیده در تاریخ را یافتند. دانشمندان قبلاً موفق به کشف فسیل‌هایی از گل ارکیده شدند که قدمتی تا ۳۰ میلیون سال دارند.
دستکاری نوری ژن‌ها
‌پنجشنبه 11 خرداد 1396
در مطالعه‌ای جدید، دانشمندان از نور برای کنترل دقیق بیان ژن استفاده کردند. گروهی از محققان در دانشگاه کلردا، دانشگاه دوک و دانشگاه هلسینکی با استفاده از پالس‌های نوری به‌جای محرک‌های الکتریکی توانستند بیان ژن‌های ویژه را در کشت سلول‌های پستانداران فعال و غیرفعال کنند.
احتمال حل راز شعله‌های خورشیدی
‌پنجشنبه 11 خرداد 1396
دانشمندان دانشگاه دورهام و مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا، مدلی را طراحی کرده‌اند که به توضیح انواع شعله‌های خورشیدی یا بیرون‌رانش خورشیدی می‌پردازد.
گرما، اقیانوس‌ها را سمی‌ می‌کند
‌چهارشنبه 10 خرداد 1396
بر‌اساس یافته‌های جدید، گرمایش جهانی باعث تسریع رشد جلبک‌های سمی می‌شود. محققان دانشگاه استونى بروک در نیویورک به تجزیه و تحلیل اثرات افزایش دمای اقیانوس‌ها بر دو نوع از سمی ترین جلبک‌ها پرداخته و دریافتند که رشد این جلبک‌ها در اقیانوس آرام شمالی و بخش شمالی اقیانوس اطلس شدت گرفته‌ است.
سندروم خستگی مزمن دارید؟
‌چهارشنبه 10 خرداد 1396
مطالعه‌ی انجام شده در دانشکده‌ی سلامت عمومی دانشگاه کلمبیا از شناسایی رابطه‌ای میان عدم توازن باکتری روده و سندروم خستگی مزمن خبر داده‌ است.
تاثیر دوچرخه‌سواری بر سلامتی
‌چهارشنبه 10 خرداد 1396
پژوهشگران اسکاتلندی دریافته‌اند که دوچرخه‌سواری برای رسیدن به محل کار، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان و مرگ زودهنگام را کاهش دهد.
تپش قلب‌گونه‌ی اَبَرسیاه‌چاله‌ها
‌چهارشنبه 10 خرداد 1396
داده‌های جدید از رصدخانه‌ی پرتو‌ ایکس چاندرا پالس‌های تپش قلب‌مانندی را از ابرسیاه‌چاله‌ای دوردست نشان داده است.
دلیل وجود ترول‌ها در اینترنت
‌چهارشنبه 10 خرداد 1396
پژوهشی جدید نشان می‌دهد ترول‌های اینترنتی محصول تربیت هستند و نه طبیعت. به بیانی دیگر، ترول‌ها متولد نمی‌شوند، بلکه ساخته می‌شوند. اصطلاح ترول اینترنتی به شخص ایجادکننده‌ی نظر (Comment) گفته می‌شود که قصد تحریک دیگران را دارد.
دیدگاهی جدید در مورد اپیدمی طوفان آسمی
‌سه شنبه 9 خرداد 1396
در سال ۲۰۱۶، طوفان‌های شدید از سمت جنوب استرالیا حرکت کرده و منجر به ایجاد «طوفان آسمی» در ملبورن و نواحی پیرامون آن شدند و به محققان فرصت دادند تا این شرایط را تحت بررسی قرار دهند.
با سوسک هرکول آشنا شوید
‌سه شنبه 9 خرداد 1396
درست وقتی فکر می‌کردیم این موجود را جایی دیده‌ایم، اینترنت بیگانه‌ی قرمز رنگ را نشان داده که گویی از تپه‌های شنی سوزانِ سیاره‌ی زهره سر در آورده است.
اَبَر سیاهچاله‌های پُرجرم و شکل گیری جهان
‌سه شنبه 9 خرداد 1396
اخترشناسان با کشف پدیده‌ای عجیب روبرو شده‌اند که پیش از این غیرممکن به نظر می‌رسید. آن‌ها در مرکز کهکشانی کوتوله، اَبَر سیاهچاله‌ای یافتند که حتی از سیاهچاله‌ی موجود در مرکز کهکشان راه‌شیری نیز بسیار بزرگ‌تر بود.
آتشفشان‌های شگفت‌انگیز هاوایی
‌سه شنبه 9 خرداد 1396
تحقیقی جدید، معمایی که به‌مدت طولانی وجود داشته است را حل کرده است؛ چگونه بزرگ‌ترین و فعال‌ترین آتشفشان‌ها در هاوایی تشکیل شده‌اند؟
پیش‌بینی رشد تومور با کمک تکنولوژی
‌سه شنبه 9 خرداد 1396
دانشمندان الگوریتمی را طراحی کردند که رویدادهای بیولوژیکی عمده را در بافت‌ها و سلول‌های بیماران سرطانی در نظر می‌گیرد تا عواقب آن‌را بهتر پیش‌بینی کنند.
دریاها پلاستیکی شده‌اند
دوشنبه 8 خرداد 1396
چرخه‌ی دریایی و شرایط آب و هوایی تأثیر فراوانی بر روی تجمع و جابجایی میکروپلاستیک‌ها دارد. میکروپلاستیک‌ها در واقع ذراتی با اندازه‌ی کمتر از ۵ میلی‌متر هستند که نگرانی‌ها در مورد آن‌ها در حال افزایش است.
روش درمانی جدید در بیماران اسکیزوفرنی
دوشنبه 8 خرداد 1396
تاثیر تحریک عمیق مغزی در انواع مختلف اختلالات روانی، دردهای نوروپاتیک و بیماری‌های عصبی به اثبات رسیده است.
اینستاگرام می‌گوید میزان غذای مصرف شده شما چقدر است
دوشنبه 8 خرداد 1396
محققان به این نتیجه رسیده‌اند که ارسال تصاویر در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، می‌تواند در رسیدن به رژیم غذایی مناسب و کم کردن وزن به کاربران کمک کند.
روشی جدید برای تولید پلیمرهای قوی‌تر
دوشنبه 8 خرداد 1396
روشی ساده، حلقه‌هایی که باعث ضعیف شدن موادی همچون پلاستیک و لاستیک می‌شود را کاهش می‌دهد. پلاستیک، لاستیک و بسیاری مواد مفید دیگر از پلیمر در زنجیره‌های بلند در شبکه‌ای اتصالی ساخته می‌شوند.
کشف سیاره‌ای اَبَرزمین و سنگی مناسب برای زندگی
دوشنبه 8 خرداد 1396
محققان وجود سیاره‌ی اَبَرزمین و سنگی را تایید کرده‌اند. این سیاره در مدار زیست‌پذیر ستاره‌ی نوع M نزدیک خود که ستاره‌ای سردتر و با درخشندگی کمتر از خورشید است، می‌گردد.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 171 172
مشاوره رایگان تحصیلی
انرژی از هیچ، با انرژی پتانسیل گرانشی (31 پاسخ)
اصل عدم قطعیت هایزنبرگ (5 پاسخ)
دایره های اسرار آمیز در صحرای کالاهاری (3 پاسخ)
orbital speed و orbital velocity را باید یکسان دانست؟ (2 پاسخ)
پارادوکس جدید ریاضی-ریگی در کفش احتمالات و آمار (20 پاسخ)
نکاتی که باید درباره HIV بدانید (0 پاسخ)
كمك براي محاسبه فشار در يك مخزن آب (20 پاسخ)
گاز های بی اثر (2 پاسخ)
حل مسائل فیزیک هسته ای کنت کرین (20 پاسخ)
جسم دوار (24 پاسخ)
آیا جنس مواد نسبیست؟ (4 پاسخ)
پایستگی تکانه زاویه ای در سیستم آونگ (4 پاسخ)
رابطه ی فیزیک جدید و فلسفه (26 پاسخ)
پرسشی درباره همه ریاضیات لازم برای مطالعه فیزیک (3 پاسخ)
انهدام نسبیت خاص و عام آلبرت اینشتین (به همراه مقالات) (359 پاسخ)
انرژی نور به کجا رفته است؟ (14 پاسخ)
آونگ فوکو (1 پاسخ)
جهان گودل (27 پاسخ)
دوربین دو چشمی بخرم یا تلسکوپ ؟ (8 پاسخ)
علاقه به فیزیک و شناخت فیزیک (9 پاسخ)
حل المسایل مکانیک آماری رایف (1 پاسخ)
کاربست پدیده EVP، نظرتان چیست؟ (10 پاسخ)
عکس های فوق العاده جونو از مشتری سوالات زیادی پدید آورده (0 پاسخ)
برنامه نویسی فرترن (6 پاسخ)
آزمایش میلیکان (1 پاسخ)
مسائل تئوری دینام فارادی (0 پاسخ)
توزیع الکترون در اتم های آزاد (0 پاسخ)
راههای دفع مسیرامواج (2 پاسخ)
علیت و کوانتوم (3 پاسخ)
نظریه هاوکینگ و قانون بقای جرم (0 پاسخ)
پاسخ به سوال برنامه نویسی (فرترن) (13 پاسخ)
بهترین کتاب نجومی که تابه حال خوانده اید (30 پاسخ)
تفاوت سفید و نقره ای (4 پاسخ)
فیزیک مطلق (16 پاسخ)
فیزیک مطلق و اثبات کاملا دقیق اشتباه بودن فرمول معروف انرژی (66 پاسخ)
اثبات فرمول ها در علم فیزیک (9 پاسخ)
کتاب فیزیک نوین دکتر فرمان (0 پاسخ)
تفتاوت های فیزیک کلاسیک با فیزیک کوانتومی (4 پاسخ)
تمر ینهای ابررسانایی سری (0 پاسخ)
بردار پراکندگی (0 پاسخ)
معادله موج (2 پاسخ)
پیشنهاد خرید کتاب از نمایشگاه کتاب سال 96 (7 پاسخ)
تاثیر امواج الکترومغناطیسی بر انسان؛ گزارشی از IEEE (1 پاسخ)
پیش نیاز mcnp و مونت کارلو (2 پاسخ)
جهان و امنیت سایبری در سال 2025 از نگاه مایکروسافت (0 پاسخ)
نظریه هاوکینگ، بازگشت به گذشته (0 پاسخ)
نظريه‌ي ميدان‌هاي كوانتومي Quantum Field Theory را بياموزيم (90 پاسخ)
فیزیک مطلق تحلیلگر نظریات مختلف جهانی (34 پاسخ)
تشکیل تصویر آینه محدب (1 پاسخ)
constructal law آیا ماهیت تصادفی ِ فرگشت را به چالش می کشد؟ (1 پاسخ)
تغییر دمای مواد (3 پاسخ)
احتمال سکته قلبی در گروه خونی O کمی کمتر از دیگران است (0 پاسخ)
تابش لیزر به سطح کره ماه (4 پاسخ)
مواد عايق امواج مغناطيسي (11 پاسخ)
کم‌خوابی مغزتان را می‌خورد
ساخت قوی‌ترین اسید آلی
کهکشان‌هایی از جهان اولیه با رشدی سریع
هماهنگ‌سازی مارها برای شکار
کشف ژن عامل باهوشی
دیدن فرازمینی‌های روسی در خارج از ایستگاه فضایی!
جایگزینی برای کالبد شکافی تهاجمی
کشف ابرنواختری مربوط به ماقبل تاریخ!
دیوارهای شیشه‌ای انرژی‌زا