مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

مصرف کالری باید مانند راز حفظ می‌شد.
یکشنبه 25 تير 1396
گام‌هایتان را بشمارید، به باشگاه بروید، با دوچرخه سر کار بروید. اگر قبلاً سعی در کاهش وزن داشته‌اید، می‌دانید که راه رفتن حائز اهمیت است؛ اما با تمام تاکیدی که بر تمرین ورزشی جهت سوزاندن کالری می‌شود، کارشناسان می‌گویند که مسئله‌ی اصلی فراموش شده است.
گرمای جهانی منجر به جنگ بر سر غذا خواهد شد.
یکشنبه 25 تير 1396
مشکل گرمای جهانی ممکن است باعث تشدید شرایط آب و هوایی، خشک‌سالی‌هایی طولانی و شدیدتر و همچنین سیلاب‌های سهمگین شود. مناطقی از آفریقا و خاورمیانه نیز ممکن است بسیار گرم و خشک شده و نتوانند جمعیت زیادی را در خود نگه دارند.
مشاهده‌ی مریخ‌نورد کنجکاوی بر فراز کوه شارپ
یکشنبه 25 تير 1396
قدرتمندترین دوربینی که تاکنون به دور سیاره‌ی دیگری چرخیده، مدارگرد تشخیصی مریخ ناسا در ماه ژوئن، با استفاده از دوربین تصویربرداری با وضوح بالا برای آزمایش علمی «HiRISE»، چشم‌اندازی از مریخ‌نورد کنجکاوی را ثبت کرده که در میان سنگ‌های قهوه‌ای مایل به زرد و شن تیره در کوه شارپ مریخ، قابل رویت است.
بشر به هوش‌مصنوعی حق حیات می‌دهد؟
یکشنبه 25 تير 1396
هوش‌مصنوعی با سرعت بسیار بالایی در حال گسترش است و این پتانسیل را دارد که در ۴۵ سال آتی، از هوش انسان پیشی بگیرد.
رفتار مشابه گونه‌ای ماهی با خویشاوندان دور خود
شنبه 24 تير 1396
زمانی‌که گونه‌های ماهی از نژادهای مختلف، ویژگی‌های آناتومی مشابهی داشته باشند، آن‌را «تکامل همگرا» می‌نامند.
زمانی برای بازنگری جایگاه ورزش در زندگی
شنبه 24 تير 1396
تحقیقات انجام شده در دانشگاه لیدز بکت نشان می‌دهد که تربیت بدنی در ایالات متحده برای معلمان و کودکان با شکست مواجه شده است.
رنگی برای تولید انرژی بی‌پایان از بخار آب
شنبه 24 تير 1396
این ترکیب، مولکول‌های آب را کاتالیز می‌کند. محققان رنگی را ساخته‌اند که می‌تواند بخار آب را جذب و تقسیم کند تا پاک‌ترین منبع انرژی هیدروژنی را تولید نماید.
پیاز قرمز، دشمن شماره‌ی ۱ سرطان
شنبه 24 تير 1396
گروهی از دانشمندان در دانشگاه گوئلف در مطالعه‌ای بر روی اثرات پیازهای گوناگون در مبارزه با سلول‌های سرطانی دریافتند که همه‌ی گونه‌های پیاز عملکرد یکسانی ندارند.
بوقلمون‌های غول‌پیکر ۱ تا ۳ میلیون ساله در استرالیا
‌پنجشنبه 22 تير 1396
«پروگوراگالیناسه»، گونه‌ای از بوقلمون‌های پرنده‌ی غول‌پیکرِ منقرض شده در اواخر دوره‌ی پیلوئن و اوایل دوره‌ی پلیستوکن در بازه‌ی زمانی ۱ تا ۳ میلیون سال پیش، در استرالیا زندگی می‌کرده و یکی از پنج پرنده‌ی مگاپد است که دیرینه‌شناسان دانشگاه فلیندرز وجود آن‌را اثبات کرده‌اند.
حل معمای سیلیس فضایی
‌پنجشنبه 22 تير 1396
دانشمندان از دیرباز در صدد فهم این مسئله هستند که چگونه انواع مختلف «سیلیس» در سنگ آسمانی یک‌پارچه‌ای یافت می‌شود. دانشمندان به لطف شتاب‌دهنده‌ی اشعه‌ِی ایکس «پترا ۳» در مرکز تحقیقات فیزیک ذرات واقع در آلمان به جواب‌هایی دست یافتند.
پیشگیری از خودکشی؛ کیفیت یا کمیت!
‌پنجشنبه 22 تير 1396
مطالعه انجام شده در دانشگاه شیکاگو و دانشگاه کلمبیا حکایت از آن دارد که کیفیت درمان‌های روانی در کاهش خطر خودکشی نقش دارد؛ نه تعداد بیماران بستری شده.
شناسایی نخستین مراحل بیماری آلزایمر
‌پنجشنبه 22 تير 1396
به گزارش محققان، افزایش میزان پلاک‌های آمیلوئید یا همان نشاسته‌ای در مغز از نخستین علائم بیماری آلزایمر به‌شمار می‌رود.
ساخت الیافی هوشمند برای ترمیم بافت‌های بدن انسان
‌چهارشنبه 21 تير 1396
محققین امیدوارند بتوانند با این روش مفاصل فرسوده‌ی انسان را جایگزین کنند. اولین بار است که محققین الیاف هوشمندی ساخته‌اند که مانند یکی از بافت‌های ویژه‌ی بدن انسان به‌نام «پریوستیوم» رفتار می‌کند.
عاملی دور از انتظار برای بیماری زونا
‌چهارشنبه 21 تير 1396
محققان استنفورد دریافتند که بیماری «شریان اکلیلى» با افزایش خطر ابتلا به بیماری زونا ارتباط دارد و دلیل آن را به سلول‌های ایمنی نابه‌هنجاری نسبت می‌دهند که واکنش دستگاه ایمنی بدن را دچار اختلال می‌کنند.
کشف مولکول حیاتی در اطراف خواهران خورشید
‌چهارشنبه 21 تير 1396
دو گروه از ستاره‌شناسان موفق به کشف «متیل ایزوسیانات» در نزدیکی ستاره‌های خورشید مانند شدند که ترکیب ارگانیکی و از مواد سازنده‌ی حیات است.
کشف پرنده‌ای باستانی در کهربا
‌چهارشنبه 21 تير 1396
دانشمندان نمی‌دانستند که چه مقدار از این نمونه در پشت لایه‌های ضخیم کهربا حفظ شده بود تا اینکه با استفاده از اسکنر CT، از فسیل تصویربرداری کردند.
چاقی کودکان و مصرف نوشیدنی‌های گازدار مادران
‌سه شنبه 20 تير 1396
چاقی دوران کودکی، خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و برخی سرطان‌ها در مراحل بعدی زندگی را افزایش می‌دهد.
حرکت اَبَرسیال نور در دمای اتاق
‌سه شنبه 20 تير 1396
گروهی بین‌المللی از فیزیکدانان به‌صورت آزمایشی نشان دادند که حرکت اَبَرسیال نور تحت شرایط محیط امکان‌پذیر است. تا به امروز، این پدیده فقط در دمای پایینِ برودتی مشاهده شده بود. ماهیت موجی نور قرن‌ها است که برای همگان معلوم است.
نرم‌افزاری برای پیدا کردن پروفایل‌های جعلی
‌سه شنبه 20 تير 1396
دانشمندان کامپیوتر در دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند، الگوریتم جدیدی برای شناسایی پروفایل‌های جعلی یا تقلبی آنلاین ساختند. این نرم‌افزار جدید به‌منظور شناسایی متقلبان، کاربرانی که با اطلاعات غلط در مورد سن، جنسیت، محل و ظاهر خود طراحی شده است.
بازگشت انسان به ماه
‌سه شنبه 20 تير 1396
مرحله‌ی بعدی تقریبأ اینجاست. به‌تازگی «ایلان ماسک» در توئیت گفت که پرتاب ویژه‌ی فالکون ظرف چند ماه آینده صورت می‌گیرد. این راکت اولین گردشگران فضایی را حمل می‌کند و می‌تواند بشریت را در فضا بیش از پیش فراتر ببرد.
در زمان بلوغ مغز کوچک و توانایی ذهنی اوج می‌رسد
دوشنبه 19 تير 1396
دانشمندان می‌گویند که برای معمای رشد مغز، پاسخ دارند. مدتی طولانی است مشخص شده است که در دوران بلوغ، حجم ماده‌ی خاکستری کاهش می‌یابد، حتی اگر عملکرد ذهنی، از کودکی تا بزرگسالی به‌طور چشم‌گیری بهبود یابد.
شفق قطبی را از فضا ببینید
دوشنبه 19 تير 1396
نورهای فریبنده‌ی سبز و آبی در رقص شفق قطبی روی چراغ‌های شهر در اروپای شمالی در تصویر خیره‌کننده‌ی جدیدی که توسط فضانوردی از فضا گرفته شده است.
آیا امکان خودترمیمی قلب وجود دارد؟
دوشنبه 19 تير 1396
بیماری‌های قلبی علت اصلی مرگ در ایالات متحده است؛ به دلیل این حقیقت که ماهیچه‌ی قلب، یکی از بافت‌هایی است که در بدن کم‌ترین قابلیت تجدیدپذیری را دارد.
سرنخ‌های تازه‌ای از دایناسورهاى مگالوسور
دوشنبه 19 تير 1396
مگالوسورها اولین دایناسورهایى هستند که بطور علمی توصیف شدند. مگالوسورها دایناسورهاى عظیم و گوشتخوار دوران ژوراسیک هستند. به پاس تحقیقات جدید دانشگاه‌های وارویک و آکسفورد انگلستان، فناوری نوین سی‌تی اسکن، اطلاعات جدیدی درباره مگالوسورها استخراج کرده است.
مهیج‌ترین پیش‌بینی‌ها از بشریت در آینده
یکشنبه 18 تير 1396
او تاکنون به طرز حیرت‌آوری درست گفته است. «ری کورزویل» را «پیامبر سرنوشت و رستگاری» نامیده‌اند.
با لباس‌های گرم‌تان به سحابی بومرنگ سفر کنید.
یکشنبه 18 تير 1396
به احتمال زیاد، اخترشناسان راز سردترین جرم شناخته شده در کیهان را با استفاده از تلسکوپ آرایه‌ی بزرگ آتاکاما «ALMA» حل کرده‌اند. این جرم سرد که سحابی بومرنگ نام دارد، سحابی‌ای پیش سیاره‌ای است که حاصل غول‌سرخی در حال فروپاشی است.
کامپیوترها مواد جدید را کشف می‌کنند
یکشنبه 18 تير 1396
دانشمندان انگلیسی الگوریتمی جدید طراحی کردند که به جستجوی مواد جدید کمک می‌کند. این سیستم به محققان کمک کرد که دو ماده‌ی جدید در آزمایشگاه خلق کنند.
دانشمندان سیاهچاله‌ی مولکولی ساختند
یکشنبه 18 تير 1396
محققان در این فرآیند به یدومتان (CH3I) و یودوبنزن (C6H5I) اشعه ایکس تاباندند. براساس مطالعات قبلی که با اشعه‌های ایکس ضعیف‌تری انجام شده بود، محققان به این فکر افتادند که بارانی از الکترون از قسمت‌های خارجی اتم ید، می‌تواند به قسمت‌های خالی فروریخته و بعداً با اشعه‌ی ایکس آن‌ها را به بیرون هدایت کرد.
توقف فاجعه آب و هوایی با راهکاری اقتصادی
شنبه 17 تير 1396
اقتصاددانان برجسته هشدار داده‌اند که اگر کشورها مالیات کربن را تا صد دلار در هر یک میلیون گرم بالا نبرند، خطر گرمایش جهانی تنها در ظرف ۱۳ سال به سطح فاجعه‌آمیز خواهد رسید. افزایش مالیات کربن تنها یکی از راهبردهایی است که جهان به آن نیاز دارد.
مصرف شکلات تلخ‌تان را افزایش دهید.
شنبه 17 تير 1396
نتایج مطالعه روی زنان و مردان دانمارکی نشان داد که مصرف مقادیر متوسطی از شکلات با محتوای بالای کاکائو با کاهش خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی که نوع رایج و خطرناکی از ضربان قلب نامنظم است، ارتباط دارد.
حلقه‌های نپتون ارزش عاشق شدن ندارند!
شنبه 17 تير 1396
دوست داشتن حلقه‌های زحل راحت است. این‌ها به زیبایی به ما یادآور می‌شوند که انسان‌ها در این جهان پهناور چقدر ناچیز‌ هستند. نور این حلقه‌ها بسیار بیشتر از بقیه‌ی حلقه‌های سیارات گازی منظومه‌ی شمسی مشخص هستند.
خطر ویرایش‌های ژنتیکی
شنبه 17 تير 1396
با وارد شدن ویرایش ژن «CRISPR-Cas9» آزمایش‌های بالینی، گروهی تحقیقاتی به رهبری دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا پی بردند که این فناوری می‌تواند صدها جهش ناخواسته را در ژنوم ایجاد کند. فناوری ویرایش CRISPR-Cas9 برای دانشمندانی که در تلاش‌اند به نقش ژن‌ها در بیماری پی ببرند، مزیت است.
گیاهان چقدر کربن مصرف می‌کنند؟
‌پنجشنبه 15 تير 1396
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که وقتی گیاهان با دماهای بالا سازگار شوند، شروع به مصرف کربن بیشتری می‌کنند. محققان دانشگاه پوردو به منظور بهبود مدل‌های چرخه‌ی کربن، میزان جذب کربن توسط درختان در طول دوره‌های طولانی با دماهای مختلف را اندازه‌گیری کردند.
استفاده از ژن‌درمانی برای آسم
‌پنجشنبه 15 تير 1396
دانشمندان از ژن‌درمانی برای خاموش کردن واکنش سیستم ایمنی که سبب آسم می‌شود استفاده کرده و امیدوارند بتوانند این تکنیک را برای آلرژی بالا به بادام‌زمینی، نیش زنبور عسل و صدف نیز استفاده کنند.
شکست انسان در رقابت با هوش‌مصنوعی گوگل
‌پنجشنبه 15 تير 1396
اخیراً، آلفاگو (AlphaGo) که مربوط به پروژه‌ی دیپ‌مایند گوگل است، اولین مسابقه از سه مسابقه‌‌ی در برابر «کی جی»، یکی از برترین بازیکن‌های بازی گو (Go) که یک بازی باستانی چینی است را برد. این مسابقه در کنار کنفرانس «آینده‌ی گو»، که در آن‌جا متخصصین هوش‌مصنوعی و Go گردهم آمده بودند تا پتانسیل‌های بزرگ هوش‌مصنوعی را کشف کنند، برگزار شد.
ساخت موفقیت‌آمیز آینه‌ی ثانویه‌ی تلسکوپ بزرگ ESO
‌پنجشنبه 15 تير 1396
شرکت SCHOTT از شهر ماینس آلمان توانسته ریخته‌گری آینه‌ی ثانویه‌ی تلسکوپ فوق بزرگ رصدخانه‌ی ESO را به پایان برساند. آینه‌ی کامل شده دارای قطر ۴.۲ متری و وزن ۳.۵ تُن خواهد بود. این آینه در واقع بزرگ‌ترین آینه‌ی ثانویه‌ی ساخته شده برای یک تلسکوپ نوری است و همچنین بزرگ‌ترین آینه‌ی محدبی است که تاکنون تولید شده است.
قبرستان دانشگاه می‌سی‌سی
‌چهارشنبه 14 تير 1396
محققان اعلام کردند که احتمال دارد اجساد هفت هزار بیمار سابق اولین مؤسسه‌ی روانی می‌سی‌سی‌پی در زیر دانشگاه می‌سی‌سی‌پی و حیاط مرکز پزشکی این دانشگاه مدفون شده باشد.
اهمیت رابطه‌ی پدر و نوزاد
‌چهارشنبه 14 تير 1396
تحقیق جدیدی نشان می‌دهد، پدرانی که در ماه‌های اولیه‌ی زندگی نوزادشان بیشتر در کنار آن‌ها هستند، می‌توانند توانایی‌های شناختی نوزاد در سنین کودکی را تقویت کنند.
پیش‌بینی سرطان ریه با آزمایش خون و کروموزوم
‌چهارشنبه 14 تير 1396
محققان در بریتانیا گزارش دادند که از کروموزوم‌های ناپایدار برای پیش‌بینی بازگشت سرطان ریه قبل از اینکه آزمایشات استاندارد آن را تشخیص دهند، استفاده کردند.
کاتالیزگرها در زندگی ما چه می‌کند؟
‌چهارشنبه 14 تير 1396
کاتالیزگر‌ها قهرمانان ناشناخته‌ی واکنش‌های شیمیایی حیاتی در جوامع انسانی هستند. کاتالیزگر ماده‌ای است که سرعت واکنش‌های شیمیایی را افزایش می‌دهد. با کمک کاتالیزگرها مولکول‌هایی که برای برهم‌کنش به سال‌ها زمان نیاز داشتند در چند ثانیه برهم‌کنش می‌کنند.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 174 175
مشاوره رایگان تحصیلی
حرکت و زمان مستقل از هم هستند یا وابسته به یکدیگر؟ (52 پاسخ)
نظریه جدید تعریف بعد زمان (19 پاسخ)
حل مسائل فیزیک هسته ای کنت کرین (21 پاسخ)
یک ایرانی اولین برنده زن معتبرترین جایزه جهانی ریاضیات (28 پاسخ)
بهترین کتاب نجومی که تابه حال خوانده اید (31 پاسخ)
انرژی چگونه به جرم تبدیل میشود؟ (14 پاسخ)
بزرگترین دتکتور میله ای کشور راه اندازی شد (0 پاسخ)
دریافت سیگنالهای شگفتی آور از یک کوتوله در فاصله 11 سال نوری (0 پاسخ)
فرمول ثابت ها در ترکیب حرکت موج (0 پاسخ)
معمای ترکیب رنگها (12 پاسخ)
تصاویر جونو از "گردباد" مشتری منتشر شد (0 پاسخ)
زمین مرکزی - خورشید مرکزی (3 پاسخ)
تابش ذره باردار شتابدار (20 پاسخ)
انهدام نسبیت خاص و عام آلبرت اینشتین (به همراه مقالات) (361 پاسخ)
پروژه پردازش صوت (3 پاسخ)
اینشتین vs گالیله (10 پاسخ)
آیا با افزایش سرعت جرم هم افزایش پیدا میکنه؟ (15 پاسخ)
یک سوال مکانیکی مرتبط با سرعت و حرکت (0 پاسخ)
پاسخ تشریحی کنکور ارشد (0 پاسخ)
مرد دونده و چاه با اقتباس از ریندلر (2 پاسخ)
پارادوکس فارادی (5 پاسخ)
داعشی ها vs آلبرت اینشتین (2 پاسخ)
انرژی از هیچ، با انرژی پتانسیل گرانشی (33 پاسخ)
محاسبه زمان بالا رفتن دمای یخ (1 پاسخ)
اصل عدم قطعیت هایزنبرگ (9 پاسخ)
دایره های اسرار آمیز در صحرای کالاهاری (3 پاسخ)
orbital speed و orbital velocity را باید یکسان دانست؟ (2 پاسخ)
پارادوکس جدید ریاضی-ریگی در کفش احتمالات و آمار (20 پاسخ)
نکاتی که باید درباره HIV بدانید (0 پاسخ)
كمك براي محاسبه فشار در يك مخزن آب (20 پاسخ)
گاز های بی اثر (2 پاسخ)
جسم دوار (24 پاسخ)
آیا جنس مواد نسبیست؟ (4 پاسخ)
پایستگی تکانه زاویه ای در سیستم آونگ (4 پاسخ)
رابطه ی فیزیک جدید و فلسفه (26 پاسخ)
پرسشی درباره همه ریاضیات لازم برای مطالعه فیزیک (3 پاسخ)
انرژی نور به کجا رفته است؟ (14 پاسخ)
آونگ فوکو (1 پاسخ)
جهان گودل (27 پاسخ)
دوربین دو چشمی بخرم یا تلسکوپ ؟ (8 پاسخ)
علاقه به فیزیک و شناخت فیزیک (9 پاسخ)
حل المسایل مکانیک آماری رایف (1 پاسخ)
کاربست پدیده EVP، نظرتان چیست؟ (10 پاسخ)
عکس های فوق العاده جونو از مشتری سوالات زیادی پدید آورده (0 پاسخ)
برنامه نویسی فرترن (6 پاسخ)
آزمایش میلیکان (1 پاسخ)
مسائل تئوری دینام فارادی (0 پاسخ)
توزیع الکترون در اتم های آزاد (0 پاسخ)
راههای دفع مسیرامواج (2 پاسخ)
علیت و کوانتوم (3 پاسخ)
نظریه هاوکینگ و قانون بقای جرم (0 پاسخ)
پاسخ به سوال برنامه نویسی (فرترن) (13 پاسخ)
تفاوت سفید و نقره ای (4 پاسخ)
فیزیک مطلق (16 پاسخ)
سختی تمرینات ورزشی بستگی به دیدگاه شخص دارد.
اهمیت آزمون تکرارپذیری در مطالعات
آلودگی هوا = مرگ زودرس
تهدیدی برای حیات سیاره‌های فراخورشیدى
عنکبوت‌ها خوش‌خوراک‌ترین موجود زمین
تولید اکسیژن در دنباله‌دار 67P
کلم بروکلى سلاح پنهانی در مقابل بیماری دیابت
اگر افسرده هستید، این مطلب را بخوانید...
پاکسازی پسماند آب با الکترودهای نانوسیمی باکتریایی
صخره‌ی مصنوعی مرجانی، محافظی برای گونه‌های زیستی
از جو اورانوس بدانید ...
استراتژی فیسبوک برای حذف صفحات مستهجن
اهمیت صبحانه خوردن در جلوگیری از اضافه وزن
اکنون حرف از سیاره‌ی دهم است!
اهمیت کیفیت محل زندگی بر سلامتی انسان
سهم درختان در آلوده کردن هوا!
نور چرا و چگونه بر خواب تاثیر می‌گذارد؟
مبارزه‌ی روغن زیتون با فراموشی
ستاره‌ی گم شده‌ی نمسیس، خواهر دوقلوی خورشید!
رونمایی از ربات آهنگ‌ساز و نوازنده