مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

آلودگی هوا و آسیب به DNA
‌سه شنبه 30 خرداد 1396
کودکان و نوجوانانی که در معرض میزان زیادی از آلودگی ناشی از ترافیک هستند دچار نوع خاصی از آسیب به DNA به نام «کوتاه شدن تلومر» می‌شوند.
درمان دائم‌الخمری با دست‌کاری مغز
دوشنبه 29 خرداد 1396
مطالعه‌ی جدید، دو مسیر حیاتی برای مرکز پاداش در مغز شناسایی کرده که در صورت دستکاری می‌تواند هدف درمانی جدیدی برای اعتیاد به الکل باشد.
ساخت قوی‌ترین اسید آلی
دوشنبه 29 خرداد 1396
محققان قوی‌ترین اسید آلی ممکن را ساختند. گروه سازنده‌ی این اسید فکر می‌کند که این اسید آلی می‌تواند در نحوه‌ای که با آن پروتئین‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنیم، انقلابی ایجاد کند.
کهکشان‌هایی از جهان اولیه با رشدی سریع
دوشنبه 29 خرداد 1396
گروهی از اخترشناسان شامل «ادوارد بنادوس» که توسط «روبرت دکارلی» از موسسه‌ی ماکس پلانک رهبری می‌شد، نوع جدیدی از کهکشان‌ها را کشف کرده‌اند که هر چند بسیار پیر هستند، تولید ستاره در آن‌ها بیش از صد برابر سریع‌تر از راه شیری اتفاق می‌افتد.
هماهنگ‌سازی مارها برای شکار
یکشنبه 28 خرداد 1396
محقق «ولادیمیر دینتس» می‌گوید: «این احتمال می‌رود که شکار هماهنگ‌سازی شده در میان مارها امری رایج و عادی باشد، ولی برای پی بردن به این مسئله به تحقیقات میدانی زیادی نیاز داریم.
کشف ژن عامل باهوشی
یکشنبه 28 خرداد 1396
شواهد برای این ایده که برخی از دلایل هوش شما در DNA شما قرار دارد، افزایش یافته است. باهوش‌ها ۴۰ دلیل جدید دارند تا برای مغزهای قوی‌شان از والدینشان تشکر کنند.
دیدن فرازمینی‌های روسی در خارج از ایستگاه فضایی!
یکشنبه 28 خرداد 1396
مقامات روسی مدعی شده‌اند که دانشمندان آژانس فضایی این کشور موفق به کشف نمونه‌های زیستی در گرد و غبار جمع‌آوری شده توسط فضانوردان شده‌اند.
جایگزینی برای کالبد شکافی تهاجمی
شنبه 27 خرداد 1396
بر اساس مطالعه‌ای جدید، روشی جدید کمتر تهاجمی برای کالبد شکافی می‌تواند جایگزین دستورالعمل‌های مرسوم برای پیدا کردن دلایل مرگ‌های زیاد شود.
کشف ابرنواختری مربوط به ماقبل تاریخ!
شنبه 27 خرداد 1396
اخیراً بیش از ۷۰۰ دانشمند، به شکل داوطلبانه در برنامه‌ای برای شناسایی ۳۰ هزار جرم آسمانی شرکت کردند. یکی از این اجرام متعلق به انفجار ستاره‌ای در ۹۷۰ میلیون سال پیش است. یعنی صدها میلیون سال قبل از پیدایش دایناسورها بر روی زمین!
دیوارهای شیشه‌ای انرژی‌زا
شنبه 27 خرداد 1396
گروهی تحقیقاتی از کشور کره‌ی جنوبی «سلول‌های خورشیدی نیمه‌شفاف پروفسکیتی» ساخته است که ممکن است بزرگ‌ترین کاندیدای استفاده در پنجره‌های خورشیدی باشد.
به صدای سلول‌ها گوش دهید
‌پنجشنبه 25 خرداد 1396
«دونالد سیربلی» محقق گفت: «نانوفیبر، ابزاری جدید با وضوح بالا برای کاوش‌های نانومکانیکی است.» محققان دانشگاه کالیفرنیا و سن دیگو، فیبر نوری در اندازه‌ی نانو ساختند که قادر به گوش دادن و حس کردن نیروهای ایجادشده توسط سلول‌ها، است.
رفع ناباروری در زنان میان‌سال با کشف جدید
‌پنجشنبه 25 خرداد 1396
محققان استرالیایی از یافتن راهی احتمالی برای رفع ناباروری، سقط جنین و مشکلات تولد نوزاد در زنان بالای ۳۷ سال خبر داده‌اند. باروری زنان پس از ۳۷ سالگی به‌طور سریعی کاهش می‌یابد.
ماموریتی برای نجات شمالگان
‌پنجشنبه 25 خرداد 1396
هواپیما، ماهواره و مقدار زیادی داده، این‌ها هسته‌ی بررسی‌های هوابرد پوشش یخی شمالگان هستند که به تازگی پایان یافته است. اخیراً شرکت ماموریت آیس‌بریج آخرین پرواز علمی خود بر روی مرکز جنوب گرینلند را انجام داد تا گردش آینده‌ی ماهواره‌ی ICESat-2 ناسا را ردیابی کند.
آلودگی صوتی، تهدیدی برای حیات وحش
‌چهارشنبه 24 خرداد 1396
مطالعه‌ای جدید دریافته است که سر و صدای بشر بیشتر از نیمی از مناطق محافظت شده‌ی طبیعی در ایالات متحده را آلوده می‌کند تا حدی که این آلودگی صوتی می‌تواند در توانایی حیوانات برای شکار کردن و بقا در حیات وحش اختلال ایجاد کند. طبق گزارش منتشر شده توسط مجله science، در ۴۹۲ مکانی که پناهگاه‌هایی برای تنوع زیستی در سراسر کشور آمریکا بودند، صداهایی ضبط شد.
مشکلات دریچه‌ی مکانیکی قلب در خواب
‌چهارشنبه 24 خرداد 1396
مطالعه‌ای جدید که توسط دانشگاه هاکلند در نروژ انجام شده است نشان می‌دهد حدود یک چهارم بیماران دارای دریچه‌ی مکانیکی قلب از به‌هم ریختن خواب به‌دلیل صدای دریچه‌های مکانیکی شکایت دارند.
سفید برفی قمر دارد
‌چهارشنبه 24 خرداد 1396
بر طبق یافته‌های مطالعه جدید، سومین سیاره کوتوله‌ی بزرگ در منظومه شمسی ما قمر دارد. اخترشناسان از سه تلسکوپ مختلف برای شناسایی و تعیین ویژگی‌های OR10 2007 معروف به «سفید برفی» استفاده کردند. سفید برفی سیاره‌ای کوتوله در کمربند کویپر با طول ۱،۵۳۰ کیلومتر است.
منسوخ شدن پول نقد و کارت‌های اعتباری
‌سه شنبه 23 خرداد 1396
تکنولوژی‌های جدید ما را به سمت ظهور موبایل بانک‌ها هدایت خواهند کرد. این کار ممکن است پایانی بر استفاده از پول نقد و کارت‌های اعتباری باشد. این تکنولوژی‌ها همچنین پتانسیل اتصال به زنجیره‌ی بلوک را دارند؛ بدین معنی که در آینده، ارزهای دیجیتال امن، ارز جهانی محسوب می‌شوند.
یافتن گونه‌ای جدید از آبزی باستانی
‌سه شنبه 23 خرداد 1396
گونه‌ی جدیدی از خزنده‌های دریایی متعلق به دوره‌ی کرتاسه از روی فسیل‌های کشف شده از سواحل فرسایش یافته‌ی رود ولگا تشخیص داده شد.
پیری و سلامت مغز
‌سه شنبه 23 خرداد 1396
محققان به ارتباط بین میزان سه اسید «چرب اُمگا ۳»، «ALA»، «اسید استیریدونیک و اسیداکوساترینوئیک» در خون با هوش سیال در بزرگسالان پی بردند. مطالعات جدید، مواد مغذی خاصی را به ساختار و عملکرد مناطق مغز که به‌ویژه به پیری و بیماری‌های عصبی حساس هستند، ارتباط می‌دهد
ابرهای رشته‌ای، مدلی برای تولد ستاره‌ها
دوشنبه 22 خرداد 1396
ابرهای مولکولی میان ستاره‌ای معمولاً دارای شکل‌های کشیده شده و رشته‌ای هستند. این ابرها دارای اندازه‌های متنوعی هستند. به نظر می‌رسد در ابرهای مولکولی، جایی که ستاره‌ها شکل می‌گیرند، ساختار رشته‌ای با متلاشی شدن مواد و ایجاد ساختار اولیه‌ی ستاره‌، نقش مهمی در شکل‌گیری ستاره بازی می‌کند.
کشفی در مرز نانوداروها
دوشنبه 22 خرداد 1396
محققین دانشگاه ییل با تغییر دادن ویژگی‌های سطح نانوذرات توانسته‌اند آن‌ها را به سلول‌های خاصی در مغز برسانند.
تشنج کل مغز را مختل می‌کند
دوشنبه 22 خرداد 1396
تحقیقات جدید در دانشگاه ییل نشان داده است که در زمان تشنج، کل مغز به مدت ۱۰ ثانیه یا بیشتر دچار اختلال می‌شود. دانشمندان اعتقاد داشتند که تشنج نوعی از دست دادن کوتاه‌مدت هوشیاری است که به اشتباه خواب روزانه نامیده می‌شود و به‌خاطر اختلال محلی فعالیت‌های مغزی رخ می‌دهد.
دلیل زلزله‌ی ۹.۲ ریشتری سوماترا
یکشنبه 21 خرداد 1396
«آندره هوپرس» محقق می‌گوید: «یافته‌های ما وسعت ناحیه‌ی گسیختگی را توضیح می‌دهد که در زلزله‌ی سال ۲۰۰۴ میلادی نقش داشت. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که رسوبات قدیمی هیمالیا عامل بُروز زلزله‌ی سال ۲۰۰۴ به بزرگی ۹.۲ ریشتر در سوماترا بوده است.»
سیاه‌چاله‌های برخوردی؛ سرسام‌آور و بی‌رحم
یکشنبه 21 خرداد 1396
آن‌ها بزرگ‌ترین جفت‌های جهان هستند و ما تعداد زیادی از آن‌ها را پیدا کرده‌ایم. اخترشناسان به خاطر روش جدیدی برای پردازش داده‌ها، تعداد جفت‌های شناخته شده از سیاه‌چاله‌های عظیم‌الجثه را حدود ۵۰ درصد افزایش داده‌اند.
ارتباط هوای گرم با افزایش عفونت‌های جراحی
یکشنبه 21 خرداد 1396
تحقیق جدید نشان می‌دهد که عفونت‌های محل جراحی در فصل تابستان شایع‌تر هستند، به ویژه وقتی دما تا بالای ۹۰ درجه‌ی فارنهایت افزایش پیدا می‌کند. عفونت‌های محل جراحی شایع‌ترین نوع عفونت‌های مربوط به مراقبت بهداشتی هستند.
لباسی هوشمند برای سنجش سلامتی
شنبه 20 خرداد 1396
کلید لباس‌های هوشمند آنتنی است که در قسمت قفسه‌ی سینه دوخته شده و از فیبرنوری توخالی با لایه‌ی نازکی از نقره ساخته شده است.
سردترین نقطه در جهان، ساخته‌ی جدید ناسا
شنبه 20 خرداد 1396
دانشمندان ناسا برنامه‌ریزی کرده‌اند که سردترین نقطه در جهان را در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) با منجمد کردن اتم‌های گاز تا یک میلیاردم درجه بالای صفر مطلق، بسازند.
بهبود عملکرد ریه با فناوری جدید
شنبه 20 خرداد 1396
ارگانویدهای کوچک ساختارهای سه‌بعدی هستند که ویژگی‌های اندام انسان کامل را تقلید می‌کنند تا آزمایش محققان در محیط آزمایشگاهی به‌راحتی صورت گیرد.
احتمال انفجار سریع رادیویی توسط تمدن‌های فراکهکشانی
جمعه 19 خرداد 1396
مطالعات جدیدی در مرکز اسمیتسونیان دانشگاه هاروارد، در زمینه‌ی فیزیک نجوم انجام شده است که به انفجارهای سریع رادیویی اشاره می‌کند و می‌تواند شاهدی بر تکنولوژی‌های پیشرفته‌ی فضایی‌ها باشد.
اولین بافت نرم و مصنوعی شبکیه‌ی چشم
جمعه 19 خرداد 1396
دانشجو و محققی در دانشگاه آکسفورد اولین بافت نرم و مصنوعی شبکیه‌ی چشم در دنیا را طراحی کرده است. تاکنون، شبکیه‌های مصنوعی چشم فقط با استفاده از مواد سفت و سخت ساخته می‌شدند.
کشف آبی جدید
جمعه 19 خرداد 1396
نام «ماس سوبرامانیان» شیمیدان و استاد دانشگاه ایالت اورگون زمانی در سال ۲۰۰۹ میلادی بر زبان‌ها افتاد که وی در آزمایشگاه خود موفق به کشف نخستین رنگ آبی جدید موسوم به آبی YInMn شد. به گزارش NPR، این دستاورد علمی تصادفی فرخنده بود.
باز هم سیگنال‌های اسرارآمیز از فضا
‌پنجشنبه 18 خرداد 1396
در فوریه‌ی سال ۲۰۱۵، تلسکوپ رادیویی پارکس در استرالیا انفجارات رادیویی سریعی را تشخیص داد که تاکنون هیچ اخترشناسی آن را ندیده بود.
ساخت یخچال‌هایی با مقیاس نانو در کامپوترهای کوانتومی
‌پنجشنبه 18 خرداد 1396
گروهی از محققین بخش فیزیک کاربردی دانشگاه آلتو در فنلاند، یخچالی با مدارات کوانتومی اختراع کردند که می‌تواند اشتباهات محاسبات کوانتومی را کاهش دهد.
کشف سه زیرنسل از گونه‌ی پلنگ برفی
‌پنجشنبه 18 خرداد 1396
پلنگ برفی نزدیک‌ترین خویشاوند ببر است که دو میلیون سال پیش منشعب شده‌اند. این گونه در ناحیه‌ای به وسعت ۱.۶ میلیون کیلومتر مربع در ۱۲ کشور آسیایی زندگی می‌کرده‌اند.
بهبود سلول‌های خورشیدی با ساخت در مقیاس اتمی
‌چهارشنبه 17 خرداد 1396
محققین مکانیسم دقیقی که باعث می‌شود سلول‌های خورشیدی جدید در هوا بشکنند را کشف کردند و راه را برای حل این مسأله هموار کردند. سلول‌های خورشیدی انرژی خورشید را جمع‌آوری می‌کنند و جایگزینی برای منابع انرژی تجدیدناپذیر مانند سوخت‌های فسیلی محسوب می‌شوند.
دارویی ارزان برای کاهش مرگ و میر در مادران
‌چهارشنبه 17 خرداد 1396
اگرچه به نظر می‌آید این مشکل مربوط به گذشته باشد، اما همچنان در سراسر جهان زنان در هنگام زایمان می‌میرند. در واقع بر طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی «WHO»، ۸۳۰ زن روزانه هنگام زایمان می‌میرند.
تصویر جدید هابل از Abell 370
‌چهارشنبه 17 خرداد 1396
این تصویر جدید که توسط تلسکوپ فضایی هابل متعلق به ناسا گرفته شده است، بهترین تصویر از خوشه‌ی کهکشانی عظیم «Abell 370» است. این تصویر باکیفیت، قسمتی از برنامه‌ی سه ساله «مناطق مرزی» است که در سال ۲۰۱۳ شروع شده است.
پایانی بر پیری؛ با تلومرها
‌سه شنبه 16 خرداد 1396
اگر انسان‌ها هنوز به جاودانگی دست نیافته‌اند، بهترین چیزی که می‌توان به‌دست آورد این است که سرعت فرآیند پیری را کاهش داده و حتی بتوانیم این فرآیند را معکوس کنیم.
نور خورشید را بنوشید
‌سه شنبه 16 خرداد 1396
دانشمندان دستگاه جدیدی اختراع کرده‌اند که با نور خورشید کار می‌کند و می‌تواند آب را حتی از آسمان کویر نیز استخراج کند. نیروی محرکه‌ی این دستگاه با استفاده از نور خورشید تامین می‌شود و ممکن است بتواند راه حل مناسبی برای مقابله با بحران کمبود آب باشد که سراسر جهان را فراگرفته است.
انسان‌های اولیه در مریخ چگونه ابزار می‌سازند؟
‌سه شنبه 16 خرداد 1396
روشی جدید، از خاک شبیه‌سازی شده‌ی مریخ و ماه استفاده کرده است تا ابزارهای انعطاف‌پذیری را چاپ سه بعدی بگیرد. روزی مهاجرنشینان مریخی این روش را به کار می‌برند تا با استفاده از مواد بومی سیاره‌ی سرخ، ابزارهای خود را چاپ کنند.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 174 175
مشاوره رایگان تحصیلی
حرکت و زمان مستقل از هم هستند یا وابسته به یکدیگر؟ (52 پاسخ)
نظریه جدید تعریف بعد زمان (19 پاسخ)
حل مسائل فیزیک هسته ای کنت کرین (21 پاسخ)
یک ایرانی اولین برنده زن معتبرترین جایزه جهانی ریاضیات (28 پاسخ)
بهترین کتاب نجومی که تابه حال خوانده اید (31 پاسخ)
انرژی چگونه به جرم تبدیل میشود؟ (14 پاسخ)
بزرگترین دتکتور میله ای کشور راه اندازی شد (0 پاسخ)
دریافت سیگنالهای شگفتی آور از یک کوتوله در فاصله 11 سال نوری (0 پاسخ)
فرمول ثابت ها در ترکیب حرکت موج (0 پاسخ)
معمای ترکیب رنگها (12 پاسخ)
تصاویر جونو از "گردباد" مشتری منتشر شد (0 پاسخ)
زمین مرکزی - خورشید مرکزی (3 پاسخ)
تابش ذره باردار شتابدار (20 پاسخ)
انهدام نسبیت خاص و عام آلبرت اینشتین (به همراه مقالات) (361 پاسخ)
پروژه پردازش صوت (3 پاسخ)
اینشتین vs گالیله (10 پاسخ)
آیا با افزایش سرعت جرم هم افزایش پیدا میکنه؟ (15 پاسخ)
یک سوال مکانیکی مرتبط با سرعت و حرکت (0 پاسخ)
پاسخ تشریحی کنکور ارشد (0 پاسخ)
مرد دونده و چاه با اقتباس از ریندلر (2 پاسخ)
پارادوکس فارادی (5 پاسخ)
داعشی ها vs آلبرت اینشتین (2 پاسخ)
انرژی از هیچ، با انرژی پتانسیل گرانشی (33 پاسخ)
محاسبه زمان بالا رفتن دمای یخ (1 پاسخ)
اصل عدم قطعیت هایزنبرگ (9 پاسخ)
دایره های اسرار آمیز در صحرای کالاهاری (3 پاسخ)
orbital speed و orbital velocity را باید یکسان دانست؟ (2 پاسخ)
پارادوکس جدید ریاضی-ریگی در کفش احتمالات و آمار (20 پاسخ)
نکاتی که باید درباره HIV بدانید (0 پاسخ)
كمك براي محاسبه فشار در يك مخزن آب (20 پاسخ)
گاز های بی اثر (2 پاسخ)
جسم دوار (24 پاسخ)
آیا جنس مواد نسبیست؟ (4 پاسخ)
پایستگی تکانه زاویه ای در سیستم آونگ (4 پاسخ)
رابطه ی فیزیک جدید و فلسفه (26 پاسخ)
پرسشی درباره همه ریاضیات لازم برای مطالعه فیزیک (3 پاسخ)
انرژی نور به کجا رفته است؟ (14 پاسخ)
آونگ فوکو (1 پاسخ)
جهان گودل (27 پاسخ)
دوربین دو چشمی بخرم یا تلسکوپ ؟ (8 پاسخ)
علاقه به فیزیک و شناخت فیزیک (9 پاسخ)
حل المسایل مکانیک آماری رایف (1 پاسخ)
کاربست پدیده EVP، نظرتان چیست؟ (10 پاسخ)
عکس های فوق العاده جونو از مشتری سوالات زیادی پدید آورده (0 پاسخ)
برنامه نویسی فرترن (6 پاسخ)
آزمایش میلیکان (1 پاسخ)
مسائل تئوری دینام فارادی (0 پاسخ)
توزیع الکترون در اتم های آزاد (0 پاسخ)
راههای دفع مسیرامواج (2 پاسخ)
علیت و کوانتوم (3 پاسخ)
نظریه هاوکینگ و قانون بقای جرم (0 پاسخ)
پاسخ به سوال برنامه نویسی (فرترن) (13 پاسخ)
تفاوت سفید و نقره ای (4 پاسخ)
فیزیک مطلق (16 پاسخ)
سختی تمرینات ورزشی بستگی به دیدگاه شخص دارد.
اهمیت آزمون تکرارپذیری در مطالعات
آلودگی هوا = مرگ زودرس
تهدیدی برای حیات سیاره‌های فراخورشیدى
عنکبوت‌ها خوش‌خوراک‌ترین موجود زمین
تولید اکسیژن در دنباله‌دار 67P
کلم بروکلى سلاح پنهانی در مقابل بیماری دیابت
اگر افسرده هستید، این مطلب را بخوانید...
پاکسازی پسماند آب با الکترودهای نانوسیمی باکتریایی
صخره‌ی مصنوعی مرجانی، محافظی برای گونه‌های زیستی
از جو اورانوس بدانید ...
استراتژی فیسبوک برای حذف صفحات مستهجن
اهمیت صبحانه خوردن در جلوگیری از اضافه وزن
اکنون حرف از سیاره‌ی دهم است!
اهمیت کیفیت محل زندگی بر سلامتی انسان
سهم درختان در آلوده کردن هوا!
نور چرا و چگونه بر خواب تاثیر می‌گذارد؟
مبارزه‌ی روغن زیتون با فراموشی
ستاره‌ی گم شده‌ی نمسیس، خواهر دوقلوی خورشید!
رونمایی از ربات آهنگ‌ساز و نوازنده