مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

رهاسازی هدفمند داروی شیمی‌درمانی با نانوحامل مغناطیسی
دوشنبه 13 بهمن 1393
محققان نانوحامل مغناطیسی ساختند که می‌تواند داروی شیمی‌درمانی را به سلول‌های سرطانی وارد کند؛ این نانوحامل موجب می‌شود که اثرات جانبی داروهای شیمی‌درمانی کاهش یابد.
گرافین مغناطیسی
دوشنبه 13 بهمن 1393
اگرچه ورقه‌های بکر و دست‌نخورده‌‌ی گرافینی ذاتاً غیرمغناطیسی‌اند٬ اما می‌توان گرافین را با آلاییده ساختن توسط ناخالصی‌های مغناطیسی٬ فرومغاطیس ساخت. با این وجود ممکن است آلاینده‌ها نسبت به ویژگی‌های الکترونی بالایی که گرافین داراست٬ مضر باشند
پادنوترینوها کجایند؟
یکشنبه 12 بهمن 1393
در مدل استاندارد ذرات بنیادی، سه نوترینو و سه پادنوترینو وجود دارد که فقط در برهم‌کنشِ ضعیفِ هسته‌ای شرکت می‌جویند.
تک قطبی مغناطیسی دیراک
یکشنبه 12 بهمن 1393
چهار معادله نظریه الکترومغناطیس ماکسول که یکی از بزرگترین دستاوردهای تاریخ بشر است به نتایج مهمی انجامید.
نسخه جدید نانوپوشش ضدخوردگی با زمان پخت بسیار پایین
یکشنبه 12 بهمن 1393
یکی از شرکتهای عرضه کننده نانوپوشش ضدخوردگی به بازار اخیرا بنا به تقاضای مشتریان خود اقدام به عرضه نسخه جدیدی از این محصول کرده که دارای زمان پخت بسیار کوتاهی است.
کیمیاگری در یک تریلیونم ثانیه!
یکشنبه 12 بهمن 1393
دانشمندان انگلیسی توانستند واکنش‌های شیمیایی را با جزئیات بی‌سابقه اتمی در مقیاس زمانی کمتر از پیکوثانیه بررسی کنند.
کنکاشی جدید در الفبای الکتریکی مغز
‌پنجشنبه 9 بهمن 1393
محققان دانشکده بین‌المللی مطالعات پیشرفته (SISSA) در تریست و موسسه ایتالیایی فناوری (IIT) از روورتو با همکاری یک دانشمند ایرانی نشان داده‌اند که الفبای مغز ترکیبی از سرعت و زمان‌بندی دقیق پالس‌های الکتریکی است.
تاکیون ها: ذراتی در ورای فضا-زمان
‌پنجشنبه 9 بهمن 1393
تاکیون یکی دیگر از اعجاب های مکانیک کوانتومی است تاکیون ها در جهانی عجیب به سر می برند که در آن همه چیز سریع تر از نور حرکت می کنند. آنها رفتارهای عجیب و غریبی دارند،
استیون هاوکینگ در تلاش برای دستیابی به “نظریۀ همه‌ چیز”
‌سه شنبه 7 بهمن 1393
استیون هاوکینگ، فیزیکدان نظری مشهور از مطالعات جدیدش در زمینه امواج گرانشی بیگ بنگ خبر داده که در صورت اثبات، نظریه «تورم کیهانی» که براساس آن، جهان هستی در ابتدای شکل گیری با سرعتی بیش از نور انبساط یافته است، تایید خواهد شد.
خداحافظی دنباله‌دار «لاوجوی» با زمین تا هشت هزار سال دیگر
‌سه شنبه 7 بهمن 1393
دنباله‌دار لاوجوی که تا چند روز قبل با چشم غیرمسلح در آسمان قابل مشاهده بود، با زمین خداحافظی کرده و بسمت خورشید ادامه مسیر داد.
مرکز کهکشان راه شیری می تواند یک میانبر بین کهکشانی باشد!
‌سه شنبه 7 بهمن 1393
اختر فیزیکدانان طبق معادلات نسبیت عام و نقشه بسیار دقیق از توزیع ماده تاریک در کهکشان راه شیری معتقدند که ممکن است در مرکز کهکشان ما یک کرم‌چاله بسیار بزرگ بعنوان یک راه میانبر بین کهکشانی در فضا " زمان وجود داشته باشد.
دانشمندان سرعت نور را کاهش دادند!
یکشنبه 5 بهمن 1393
گروهی از محققان دانشگاه‌های گلاسکو با همکاری دانشگاه هریوت‌وات در جریان یک آزمایش موفق به کاهش سرعت فوتون های نور شدند.
شبیه‌سازی شکل‌گیری جهان در دقیق‌ترین مدل رایانه‌یی کیهان با همکاری محقق ایرانی
یکشنبه 5 بهمن 1393
تیمی بین‌المللی از منجمان با همکاری یک محقق ایرانی، شبیه‌سازی‌ای از جهان خلق کرده‌اند که از لحاظ اندازه‌ و سن به جهان مملو از کهکشا‌ن‌های واقعی‌ شباهت دارد.
اتمسفر اولیۀ زمین سمی بود !
یکشنبه 5 بهمن 1393
نتایج پژوهش جدید محققان دانشگاه مک‌گیل حاکی از آن است که هوای زمین برای حدود دو میلیارد سال و در آغاز تکامل حیات در سیاره، ترکیبی سمی از مواد شیمیایی بوده است.
میدان‌های مغناطیسی موهومی در دنیای حقیقی
شنبه 4 بهمن 1393
میدان‌های مغناطیسی موهومی پیش بینی شده با نظریه‌ی بنیادین مربوط به گذارهای فاز را می‌توان بطریق تجربی تحقیق کرد.
بدنبال سرعتی فراتر از نور
شنبه 4 بهمن 1393
بیشترین سرعت نور ۲۹۹ هزار و ۷۹۲ کیلومتر بر ثانیه در خلأ است. پس از این کشف مهم در میان تحقیقاتی که در زمینه سرعت‌های خارق‌العاده صورت گرفته، پروژه سفر با سرعتی فراتر از سرعت نور پیشرفت کندی داشته است.
موفقیتی برای لیزر از راه دور در هوا
شنبه 4 بهمن 1393
لیزر نیتروژن احتمالاً ساده‌ترین روش لیزر برای استفاده‌ی کاربران عادی است[1]. با استفاده از هوای معمولی و پالس ولتاژ بالای یک سیستم الکترودی می‌توان بدون نیاز به کاواک با تنظیم دقیق، یا هر نوع شیشه و کریستال آلائیده، تابش شبه لیزری ایجاد کرد که «اَبَرفلوئورسانس» نامیده می‌شود.
داستان کشف ِ پاد ماده
شنبه 4 بهمن 1393
با کارهای پیشگامانه ی پل دیراک، یکی از برجسته ترین فیزیکدان های سده بیستم که صاحب کرسی لوکاسین در دانشگاه کمبریج بود، پادماده در سال ۱۹۲۸ کشف شد.
ساخت میکرولنزهای فوق تخصصی در کشور
شنبه 4 بهمن 1393
محقق ایرانی موفق به طراحی و تولید میکرولنزهای تخصصی و فوق تخصصی با کاربرد در تجهیزات پزشکی شد.
برترین‌ پژوهش های فیزیک در سال ۲۰۱۴
‌چهارشنبه 24 دي 1393
یک ایده‌ی نوآورانه٬ نتیجه‌ای که جامعه را به جنبش وامی‌ دارد٬ پتانسیلی که زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار می‌دهد یا به سادگی٬ یک داستان عظیم است. اینها عواملی بودند که ما را بر آن داشتند تا این نتایج پژوهشی را در سال ۲۰۱۴ گردهم آوریم.
ثابت‌کردن مولکول‌ها برای بررسی بیشتر
‌چهارشنبه 24 دي 1393
گروهی از دانشمندان آلمانی، به تازگی دریافتند که با افزودن اسپین‌های دورانی به مولکول‌ها و بررسی جهت‌گیری‌شان در میدان‌های مغناطیسی در دما‌های خیلی پایین در حد میلی‌کلوین می‌توان واکنش‌های شیمیایی را تا حد خوبی کنترل کرد.
نانوپیمایشگری برای تشخیص زودهنگام سرطان
‌چهارشنبه 24 دي 1393
محققان سنگاپوری با استفاده از نانوذرات طلا، موفق به ساخت پیمایشگری شدند که قادر است سلول‌های سرطانی را شناسایی کند.
ثبت پدیده نادر هاله یخ در تصویری جالب
دوشنبه 22 دي 1393
یک عکاس اهل تگزاس اخیرا موفق به ثبت تصویر بسیار جالبی از یک پدیده نادر هاله بلور یخ در نیومکزیکو شده است.
معرفی کتاب: افسون فیزیک
دوشنبه 22 دي 1393
این کتاب دقیقا چهار صد قلم معما را در بر می گیرد که می توان از آن میان آوازه خوانی برف، یخ داغ، فیل هایی که غیب می شوند،
قبل از بیگ بنگ چه چیزی وجود داشت؟
دوشنبه 22 دي 1393
اخترشناسان کاملأ مطمئن هستند که چه اتفاقی پس از بیگ بنگ رخ داد، اما قبل از آن، چه چیزی وجود داشت؟ نظریه های پیشرو در مورد عللِ بیگ بنگ کدام است؟
سخـــن روز
شنبه 20 دي 1393
افراد ساکت، پر سر و صداترین افکار را دارند.
چگونه اکسیژن موجب روشنایی کرم شب تاب می‌شود ؟
شنبه 20 دي 1393
درخشندگی کرم شب‌تاب به دلیل حضور اکسیژن و وقوع واکنش اکسید شدگی در اندام‌های این حشره است. دانشمندان توسط تصویربرداری اشعه‌ی ایکس و همچنین میکروسکوپی اندام‌ها با قدرت تفکیک 20 نانومتر به بررسی چگونگی آن پرداخته‌اند.
بدشانسی، انسان را گرفتار سرطان‌ می‌کند!
شنبه 20 دي 1393
دانشمندان دانشگاه پزشکی جانزهاپکینز آمریکا می‌گویند که بیشتر سرطان‌ها به محیط یا سبک زندگی مربوط نیست و دو سوم انواع سرطان‌ها به خاطر بدشانسی افراد به سراغشان می‌آید.
موفقیت محققان ایرانی در بومی‌سازی ماژول غشایی تخلیص هیدروژن
‌چهارشنبه 17 دي 1393
محققان مرکز تحقیقات مواد نانوساختار دانشگاه سهند تبریز با حمایت مالی سازمان انرژی‌های نو ایران موفق شدند طی یک طرح پژوهشی برای اولین بار در کشور، طراحی و ساخت ماژول غشایی تخلیص هیدروژن را با رویکرد بومی‌سازی به انجام برسانند.
جستجو برای ذراتِ دارای بار الکتریکی با مضرب غیر صحیح ِ بسیار کوچک از بار الکترون
‌چهارشنبه 17 دي 1393
برخی از تعمیم‌های مدل استانداردِ فیزیکِ ذرات پیشگویی می‌کنند که ذراتی با بار مثبت و منفی کمتر از 1e می‌توانند وجود داشته باشند.
ستاره ای سرکش در مسیر برخورد به منظومه شمسی، اما زیاد نگران نباشید!
‌چهارشنبه 17 دي 1393
ستاره ی HIP 85605 یکی از دو ستاره ای است که در صورت فلکی هرکول و تقریبا در ۱۶ سال نوری از ما قرار دارد. اخیرا مقاله ای توسط دانشمندی از موسسه ماکس پلانک منتشر شده که در آن ذکر شده این ستاره در مسیر برخورد با منظومه شمسی ما قرار دارد.
اسراری از میدان مغناطیسی ماه
‌سه شنبه 16 دي 1393
محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT)‌ شواهد جدیدی بدست آورده‌اند که نشان می‌دهد، ماه در حدود یک میلیارد سال قبل دارای هسته مغناطیسی قوی بوده که به شکل‌گیری یک میدان مغناطیسی قوی‌تر از زمین کمک کرده بود.
آبفشان‌های قمر اروپا ناپدید شدند
‌سه شنبه 16 دي 1393
درحالیکه در تصاویر سال گذشته تلسکوپ هابل، وجود آبفشان‌هایی بر سطح قمر اروپا سیاره مشتری مشاهده شده بود، در رصدهای اخیر هیچ شواهدی از این آبفشان‌ها بدست نیامد.
دوازده لحظۀ مهم علمی در سال ۲۰۱۴
‌سه شنبه 16 دي 1393
سایت گاردین در گزارشی به ۱۲ لحظه علمی مهم در سال ۲۰۱۴ پرداخته و از آن‌ها به عنوان مهم‌ترین لحظات حوزه علم، تحقیقات و فناوری سال گذشته میلادی یاد کرده است.
در بین 143 کشور جهان ایران با هفت پله تنزل در جایگاه 120 رتبه بندی نوآوری دنیا قرار گرفت
‌سه شنبه 16 دي 1393
براساس تازه ترین رتبه بندی کشورها برمبنای شاخص نوآوری‌، ایران در بین 143 کشور جهان در رتبه 120 و در بین کشورهای منطقه در رتبه شش قرار دارد که نشان از ضرورت تلاشی مضاعف برای کسب جایگاهی در خور در این حوزه دارد.
دوگانگی موج-ذره و عدم قطعیتِ کوانتومی دو روی یک سکه!
شنبه 13 دي 1393
اگر به فیزیک کوانتومی در قالب اطلاعاتِ یک سیستم نگریسته شود با پیچیده‌گی بسیار کمتری روبرو خواهیم بود؛ این نتیجه‌ای است که از یافته‌های مقاله‌ای جدید بدست آمده است.
پاسپورت‌های ژنتیکی برای نوزادان تازه متولد شده در انقلاب جدید پزشکی
شنبه 13 دي 1393
والدین آمریکایی بزودی قرار است از گزینه تعیین توالی ژنوم نوزاد سالم خود به عنوان بخشی از یک برنامه تحقیقاتی دولتی که می‌تواند منادی انقلابی در پزشکی باشد، برخوردار شوند.
ابر اورت چیست؟
شنبه 13 دي 1393
ابر اورت نام منطقه ای است که بسیاری از دنباله‌دارها، سنگ ها و یخ هایی که در واقع مربوط به بقایای تولد منظومه شمسی میباشند از آن سرچشمه می‌گیرند.
معرفی کتاب: کیهان شناسی
شنبه 13 دي 1393
این کتاب درآمدی بر ایده ها، روش ها و نتایج کیهان شناسی است. موضوع کیهان شناسی همه ی چیزهایی است که وجود دارند. کل سامانه ی اجرامی که عالم را تشکیل می دهد،
کار در دنیای کوانتومی
شنبه 13 دي 1393
کار در ساده‌ترین شکل آن عبارت است از نیروی به کار رفته ضربدر فاصله در راستای یک مسیر خاص. ولی
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 157 158
مشاوره رایگان تحصیلی
مراحل شکل گیری کرم چاله (0 پاسخ)
قوانین فیزیک (10 پاسخ)
اگر توپی را در فضا رها کنیم (8 پاسخ)
آيا فيزيك يا رياضي رشته گمشده منه‌؟ (4 پاسخ)
چطور میشه دستگاه فرستنده امواج الکترومغناطیس درست کرد؟ (6 پاسخ)
معمای آخرین "عنصر کشف نشده" هسته کره زمین حل شد (0 پاسخ)
شکل موج (17 پاسخ)
مجموعه مقالات عرفان کسرایی (2 پاسخ)
انهدام نسبیت خاص و عام آلبرت اینشتین (به همراه مقالات) (353 پاسخ)
محاسبه انرژی (1 پاسخ)
سرعت سقوط اجسام (10 پاسخ)
اطلاعات در مورد رشته مهندسی هسته ای و آينده شغلي اين رشته (7 پاسخ)
زمان و یک چالش جدید (5 پاسخ)
خلاء چیست و اثر گرما بر حرکت نور در یک محفظه خلاء (0 پاسخ)
واکنش دهی ذرات (1 پاسخ)
بارش شهابی برساوشی (3 پاسخ)
تفاوت در انرژی پتانسیل و اصل هم ارزی جرم-انرژی انیشتین (3 پاسخ)
سوال درمورد آزمایش دوک و ریل شیبدار (0 پاسخ)
مدل سازی سلف با حل معادلات میدان (0 پاسخ)
کتاب الکترومغناطیس گریفیتس (1 پاسخ)
دعوت به همکاری تحقیقاتی (0 پاسخ)
چگونه سرعت اسپین ذرات را حساب می کنند؟ (0 پاسخ)
تراز افقی (2 پاسخ)
پیش نیاز mcnp و مونت کارلو (0 پاسخ)
داروی جدید ام.اس با موفقیت آزمایش شد (0 پاسخ)
تحصیل در رشته های نجوم (23 پاسخ)
دمای منفی (1 پاسخ)
مرحله های خواب (3 پاسخ)
ثبت عکس‌های نادر از قبل و حین انفجار یک ستاره (2 پاسخ)
تبديلات ميدان ها (5 پاسخ)
مهارت حل مساله (2 پاسخ)
پرسش و پاسخ ریاضی (160 پاسخ)
چرخه کارنو (1 پاسخ)
سرعت سوق و جریان (2 پاسخ)
ستاره های متراکم هم خاصیت ربایش نور را دارند؟ (3 پاسخ)
فیزیکدان ایرانی دانشگاه هاروارد برنده جایزه دستاورد علمی شد (0 پاسخ)
tortion gyroscope (0 پاسخ)
سوال اصل عدم قطعیت (1 پاسخ)
ماشين محرك دائم (154 پاسخ)
کتاب معتبر ترجمه شده در زمینه انرژی تاریک (3 پاسخ)
کامپیوتر پرواز (0 پاسخ)
شرایط مرزی برای دو مسأله ی الکترومغناطیس (3 پاسخ)
فرمول برای تشخیص تالاسمی مینور (1 پاسخ)
افزایش احتمال برخورد دو نوکلئون (3 پاسخ)
کاربست پدیده EVP، نظرتان چیست؟ (3 پاسخ)
ماهیت انرژی (22 پاسخ)
سوال از طول موج خطوط طیف اتم هیدروژن (4 پاسخ)
عوامل خروجی ژنراتور (2 پاسخ)
انجماد بعد از مرگ (0 پاسخ)
سرعت مورد نیاز برای برخورد D-T (1 پاسخ)
منبع توجیه پارادوکس پدربزرگ (4 پاسخ)
مقادیر "مجاز" انرژی یعنی چی؟ (3 پاسخ)
اصل انرژی (1 پاسخ)
روشی که بیمار قطع نخاعی را می‌تواند درمان ‌کند (1 پاسخ)
تعداد گل‌برگ‌های آفتاب‌گردان همیشه عضوی از سری فیبوناچی‌ست!
ساخت ماده‌ای که می‌تواند آسیب‌های مغزی را درمان می‌کند
سنگ‌های اطراف ما، چگونه به وجود آمده‌اند؟
چرا فرگشت این حشره‌ی عجیب را به گل ارکیده شبیه کرده است؟
یک قدم تا کشف حیات روی مریخ؛ آب مایع هم کشف شد!
چرا تاج‌ خورشید میلیون‌ها برابر گرم‌تر از سطح خورشید است؟
ماجرای پیدا شدن فرش قدیمی و اَشرافی در کشتی غرق‌شده‌ی هلندی
ریزتراشه‌هایی که از نور بجای الکترون استفاده می‌کنند!
ده دانستنی جالب درباره‌ی کشور سوئیس
رژیم غذایی سالم و ورزش می‌تواند روند پیری سلول‌های ما را برعکس کند
ده حقیقت جالب درباره‌ی دیوار بزرگ چین
جایی برای تلسکوپ‌های خیلی بزرگ
اَپل؛ برخواسته از یک اتاق خواب
دنیای عجیب و کشف نشده‌ی ویروس‌ها
والدین و فرزندان، رابطه‌ای تنش‌زا
یک قاشق چایخوری از ستاره‌ی نوترونی، ۶ میلیارد تن وزن دارد!
نسل جدید ریز پردازنده‌ها جهت استفاده در مأموریت‌های فضایی
کشف غار ۵۰۰هزار ساله، با کریستال‌های غول‌پیکر!
تشخیص و درمان بیماری آب‌سیاه چشم، با روشی نوین
دانستنی‌هایی جالب درباره‌ی ببرها
خوشه‌ی زیبایی از ستارگان، در کهکشان راه‌شیری
اختراع جدید گوگل؛ مترجم هوشمند گوگل چگونه کار می‌کند؟
طلوع و غروب پیاپی خورشید در ایستگاه بین‌المللی فضایی
حرکت جزایر هاوایی به سمت آلاسکا با سرعت رشد ناخن انسان!
پهپادهایی که ماری‌جوانا را از آسمان، بو می‌کشند!
چطور استاد حس بویایی خود شوید!
کشف آب یخ‌زده در سیاره‌ی کوتوله‌ی سِرِس!
میکروب‌هایی که بدن ما را ساخته‌اند!
چشم‌ا‌نداز گودال یک شهاب‌سنگ، بر فراز صحرای بزرگ استرالیا