نوروز بر شما مبارک باد
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

افسردگی، بیماری هزاره‌ی سوم
شنبه 23 بهمن 1395
در ایالات متحده آمریکا، تقریباً ۲۰ میلیون نفر در هر سال از افسردگی رنج میبرند. از هر چهار جوان بالغ، یک نفر تا قبل از ۲۴ سالگی با یک دوره افسردگی مواجه می‌شود.
چرا برخی از مواد، هنگام تماس با آب، مشتعل می‌شوند؟
شنبه 23 بهمن 1395
برخی فلزات بسیار واکنش‌پذیر هستند تا جایی که در تماس با آب مشتعل می شوند. فلزات خاص همانند پتاسیم، سدیم، لیتیوم، روبیدیوم و سزیم بسیار واکنش‌پذیر هستند، تا جایی که وقتی در مجاورت هوا قرار می‌گیرند، فوراً اکسید و کدر می‌شوند.
خوشه‌های عظیم کهکشانی، چگونه پدید می‌آیند؟
شنبه 23 بهمن 1395
خوشه‌های کهکشانی مدت زمان زیادی است که به‌عنوان آزمایشگاه‌های مهمی برای مطالعه‌ی تشکیل و تکامل کهکشان‌ها شناخته شده‌اند.
خوردن قهوه، از ابتلا به دیابت جلوگیری می‌کند
شنبه 23 بهمن 1395
بنا به گفته‌ی دانشمندان شواهد جدید نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه ممکن است از دیابت جلوگیری کند و احتمال می‌دهند، ترکیبی که منجر به این خصوصیت می‌شود، کافئین است.
پروسه‌ی مشابه یادگیری در کودکان و ربات‌ها!
شنبه 23 بهمن 1395
روانشناسان می‌گویند که کودکان کلمات جدید را به همان روش ربات‌ها یاد می‌گیرند. این موضوع نشان می‌دهد که یادگیری اولیه، بر اساس تفکرهای آگاهانه نیست؛ بلکه بر اساس توانایی غیر ارادی برقراری ارتباط با اشیا است و کودک را قادر می‌کند تا به سرعت درکی از اطرافش داشته باشد.
درمان مشکلات زانو با پیوند غضروف بینی به پا!
‌پنجشنبه 21 بهمن 1395
پزشکان سوئیسی گزارش داده‌اند که پیوند سلول‌های غضروف برداشته شده از بینی به غضروف آسیب‌دیده‌ی زانوی ۱۰ بیمار بزرگسال با موفقیت انجام شده و باعث درمان آسیب زانوی آنها شده است!
کشف یک شهاب‌سنگ بر روی سیاره‌ی مریخ
‌پنجشنبه 21 بهمن 1395
مریخ‌نورد کنجکاوی، موفق به پیدا کردن سومین شها‌ب‌سنگ در مریخ شده است. زمانی که این کاوش‌گر به سمت کوه شارپ در حرکت بود، یک شهاب‌سنگ جالب از جنس نیکل-آهن را یافت و تصویری از آن را به زمین مخابره کرد.
هکرها صدای شما را می‌شنوند، حتی اگر کامپیوتر شما میکروفون نداشته باشد!
‌پنجشنبه 21 بهمن 1395
محققین دانشگاه بن‌گوریون نشان دادند بدافزارهای رایانه‌ای می‌تواند کامپیوتر را به دستگاه‌های استراق سمع همیشگی تبدیل کنند!
انسان‌های باستانی چه می‌خوردند؟
‌پنجشنبه 21 بهمن 1395
دانه‌های وحشی و سبزیجات، درون کاسه‌های سفالی دست‌ساز! اشتباه نکنید. این یک ناهار ویژه در یک کافه رستوران خوب نیست، بلکه غذایی است که توسط انسان‌های ده‌هزار سال پیش در صحرای لیبی کنونی، تهیه می‌شده است.
خاطرات چگونه در مغز ما ذخیره می‌شوند؟
‌پنجشنبه 21 بهمن 1395
دانشمندان عصب‌شناسِ دانشگاه بریستول، یک قدم به فهم چگونگی کارکرد اتصالات مغزی کنترل‌کننده‌ی خاطرات، نزدیک شده‌اند.
حمله‌ی مورچه‌های قرمز آتشین به مناطقی از استرالیا
‌پنجشنبه 21 بهمن 1395
استرالیا با تهاجم مرگبار مورچه‌های قرمز آتشین دست و پنجه نرم می‌کند که معزل بزرگی برای جنوب شرقی کوئینزلند شده است.
فضاپیمای ناسا، تکه‌ای از یک سیارک را به زمین می‌آورد
‌چهارشنبه 20 بهمن 1395
ناسا از موفقیت‌آمیز بودن اولین مانور فضای دوردست فضاپیمای «اُسیریس رِکس» در آخرین روزهای سال ۲۰۱۶ خبر داد.
فواید شگفت‌انگیز آب انار
‌چهارشنبه 20 بهمن 1395
چه کسی انار خوردن را دوست ندارد؟ انار بسیار مفید است و باعث افزایش سلامتی می‌شود و البته که همه انار را دوست دارند.
روان‌پزشکی به‌نام آلویس آلزایمر
‌چهارشنبه 20 بهمن 1395
«آلویس آلزایمر»، در یک خانه‌ی کوچک در نزدیکی رود ماین در آلمان بزرگ شد. وی در مدرسه‌ی پزشکی «تبینگن» برلین و دانشگاه «ورزبورگ» تحصیل کرد و در سن ۲۳ سالگی مدرک فوق‌لیسانس خود را از دانشگاه «ورزبورگ» دریافت کرد.
خشک‌ترین بیابان جهان؛ بهشت ستاره‌شناسان
‌چهارشنبه 20 بهمن 1395
همه‌‏ی ما می‏‌دانیم که بیابان‏‌ها یکی از خشک‏‌ترین مکان‏‌ها در زمین هستند، اما آیا می‏‌دانید که بیابان آتاکاما در شیلی، خشک‌ترین بیابان جهان است؟
بیشترین سرعت ممکن در جهان!
‌چهارشنبه 20 بهمن 1395
تصور کنید ۵۰۰.۰۰۰ بار سریع‌تر از یک هواپیمای کنکورد و با سرعت ۲۹۹.۷۹۲.۴۵۸ متر بر ثانیه در حال حرکت هستید. این سرعت، سرعت نور در هنگام عبور از خلأ است.
تولیدمثل بدون نیاز به جفت، در حیوانات!
‌چهارشنبه 20 بهمن 1395
بلندترین طول را در بین گونه‌‌های متنوع مار بر روی زمین، «پایتون» دارد. گونه‌های پایتون در سراسر جهان از هند تا برمه و حتی آفریقا یافت می‏‌شوند.
ماده‌ی تاریک، چگونه باعث مرگ کهکشان‌ها می‌شود؟
‌سه شنبه 19 بهمن 1395
اخترفیزیکدانان استرالیایی هنگام بررسی تاثیرات ماده‌ی تاریک بر روی ۱۱.۰۰۰ کهکشان‌، یک قدم دیگر به سوی حل راز مرگ کهکشان‌ها برداشتند.
بازسازی چهره‌ی پستانداران اولیه در عصر دایناسورها
‌سه شنبه 19 بهمن 1395
دانشمندان جمجمه‌ی جانوری از نوع موش خرما را بازسازی کردند که بین ۶۶ تا ۷۰ میلیون سال قبل، در کنار دایناسو‌ر‌ها در ماداگاسکار زندگی می‌کرده است.
لزوم استفاده از ماسک‌های ضدآلودگی هوا
‌سه شنبه 19 بهمن 1395
بسیاری از سازمان‌های بهداشت و سلامت سراسر دنیا، به عموم مردم یادآوری می‌کنند، تا هر روز به هنگام بیرون رفتن از خانه از ماسک ضدآلودگی هوا استفاده کنند.
استفاده‌ی مورچه‌ها از نور خورشید برای جهت‌یابی
‌سه شنبه 19 بهمن 1395
اخیراً دانشمندان متوجه این موضوع شده‌اند که مورچه‌ها، زمانی که باری را با خود می‌کشند و عقب عقب حرکت می‌کنند، مسیر درست را به کمک نور خورشید و حافظه‌شان ردیابی می‌کنند.
دانشگاه ملی استرالیا، هفتمین دانشگاه برتر جهان
‌سه شنبه 19 بهمن 1395
رتبه‌بندی سال ۲۰۱۷ موسسه‌ی Times Higher Education، دانشگاه ملی استرالیا را در رده‌ی هفتمین دانشگاه بین‌المللی قرار داده است، جایی که دانشگاه آکسفورد رتبه‌ی شش و دانشگاه کمبریج رتبه‌ی هشت را به خود اختصاص داده‌اند.
دلیل غرق شدن کشتی تایتانیک آتش بوده، نه یخ!
‌سه شنبه 19 بهمن 1395
مدارک جدید در مورد لکه‌ی بزرگ سیاه بر روی بدنه‌ی تایتانیک، سوالاتی درباره‌ی نحوه‌ی غرق شدن این کشتی ایجاد کرده است. چه چیزی در واقع باعث غرق شدن تایتانیک شد؟
دهانه‌های چندصدکیلومتری، ناشی از برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین
‌سه شنبه 19 بهمن 1395
شهاب‌سنگ‌ها چه به اندازه‌ی دانه‌ی سنگ کوچک باشند، چه یک کوه، به‌عنوان یکی از مخرب‌ترین نیروها در منظومه‌ی شمسی به شمار می‌آیند.
به کارمندان بیمار، مرخصی ندهید!
‌سه شنبه 19 بهمن 1395
تعویض کارمندان سرماخورده‌ی یک اداره با افراد سالم، منجر به شیوع سریع‌تر آنفلونزا می‌شود!
یک لیوان آب گوجه‌فرنگی همراه با چشم گوسفند درون سرکه!
‌سه شنبه 19 بهمن 1395
امپراطوری مغولستان که در سال ۱۲۰۶ میلادی توسط چنگیزخان بنا نهاده شد، بزرگترین امپراطوری جهان با سرزمین‌های پیوسته در کل دوران است.
بهبودیافتگان سرطان‌سینه، کباب نخورند!
‌سه شنبه 19 بهمن 1395
امید به زندگی در بهبودیافتگان سرطان سینه که به مقدار کمی از گوشت پخته، کباب شده و دودی استفاده می‌کنند، در مقایسه با بهبودیافتگانی که میزان زیادی از از چنین گوشت‌هایی مصرف می‌کنند، بسیار بالاتر است.
زندگی به چرنوبیل باز می‌گردد
‌سه شنبه 19 بهمن 1395
بر کسی پوشیده نیست که بدترین فاجعه‌ی هسته‌ای تاریخ، فاجعه‌ی هسته‌ای چرنوبیل است. پنجاه نفر به طور مستقیم و چهارهزار نفر توسط تشعشعات رادیواکتیو آن کشته شدند.
کدام پرنده صدای انسان را بهتر از طوطی تقلید می‌کند؟
یکشنبه 17 بهمن 1395
بسیاری از پرندگان سخن‌گو در واقعیت صحبت نمی‌کنند و فقط صداهایی را که در اطراف خود می‌شنود، تکرار می‌کنند.
تلسکوپ هابل، مسیر بین‌ستاره‌ای را به فضاپیمای وویجر نشان می‌دهد!
یکشنبه 17 بهمن 1395
فضاپیمای وویجر در حال سفری است که تاکنون هیچ فضاپیمای دیگری آن مسیر را طی نکرده. به همین علت کمی به کمک نیاز دارد. تلسکوپ هابل در این زمینه به وویجر کمک می‌کند.
آیا اجداد ما، قاتل هابیت‌های کوتوله بوده‌اند؟
یکشنبه 17 بهمن 1395
اخیراً دانشمندان موفق به کشف دو «دندان» در غاری در جزیره‌ی فلوریس اندونزی شدند که نشان می‌دهد انسان‌های اولیه هوشمند با «انسان‌های کوتوله» در تعامل بوده‌اند.
کشف روش درمانی جدید برای بیماری هموفیلی
یکشنبه 17 بهمن 1395
اشخاص دارای بیماری هموفیلی برای زنده ماندن، باید تزریقات دردناکی را تحمل کنند. ولی روشی جدید برای درمان کشف شده که ممکن است به‌زودی، دارویی ارزان‌تر و بدون درد را روانه بازار کند.
آیا جهان‌های موازی واقعا وجود دارند؟
شنبه 16 بهمن 1395
آیا جهان‌های موازی واقعاً وجود دارند؟ به نظر «کارل ساگان» دانشمند امریکایی، ادعاهای خارق‌العاده، به شواهد خارق‌العاده‌ای هم نیاز دارند. با وجود این‌که جهان‌های موازی شواهد آنچنان روشنی ندارد، ولی چرا تعدادی از فیزیکدانان، نظریه‌ی علمی تخیلی جهان‌های موازی را قابل احترام می‌دانند؟
اُزون چیست؟
شنبه 16 بهمن 1395
ازون یک گاز آبی‌رنگ با بوی تند است که یک مولکول از آن شامل سه اتم اکسیژن می‌باشد. این گاز در سال ۱۸۴۰ میلادی، توسط «کریستن فردریک اسکون‌بین» کشف شد که آن را «ازون» به معنی «بوییدن» نام‌گذاری کردند.
کشف قلعه‌ای مربوط به دوره‌ی سلیمان نبی در فلسطین
شنبه 16 بهمن 1395
یک تیم باستان‌شناس از دانشگاه تل‌آویو، در تپه‌ی برده‌ها، واقع در دره‌ی تیمناع کشور فلسطین، بقایایی از یک ورودی قلعه و احشام درون آن را که مربوط به عصر سلیمان نبی و داوود (قرن دهم قبل از میلاد مسیح) هستند، کشف کردند.
دانشمندان از ویتامین ب۲، باتری ساختند!
شنبه 16 بهمن 1395
یک تیم از دانشمندان کانادایی دانشگاه تورنتو، باتری‌ای ساختند که انرژی را در یک واحد زیستی ذخیره می‌کند.
کاهش مقدار ماده‌ی تاریک، از تولد کیهان تا به امروز
جمعه 15 بهمن 1395
دانشمندان روسی میزان سرعت کاهش ماده‌ی تاریک را محاسبه کردند که این می‌تواند اثباتی برای کاهش ماده تاریک از زمان انفجار بزرگ اولیه‌ی جهان باشد.
گیاهان ممکن است قادر به دیدن ما باشند!
جمعه 15 بهمن 1395
موضوع توانایی گیاهان برای دیدن، در اوایل قرن بیستم نادیده گرفته شده است. اما محققان احتمال می‌دهند که این قضیه حقیقت دارد. این توانایی به این معنا است که شاید درختان و دیگر گیاهان تا ساده‌ترین میکروارگانیسم‌ها قادر به مشاهده‌ی ما هستند.
نگه‌داشتن یک رابطه‌ی خوب، کار آسانی نیست!
جمعه 15 بهمن 1395
نگه‌داشتن یک رابطه‌ی خوب، کار آسانی نیست. گذشته از اینکه چقدر عشق شما قدرتمند است، یک رابطه‌ فراز و فرودهای زیادی دارد. اگر شما علاقه‌مند به بازبینی رابطه‌ی خود هستید، نکاتی را که نشان دهنده‌ی سلامت رابطه‌ی شماست در زیر بخوانید و رعایت کنید.
استفاده از عدد طلایی، در محاسبات هندسی سرخ‌پوستان باستانی
جمعه 15 بهمن 1395
بررسی های هوایی از مکان‌های باستانی پوئبلو در کلورادو امریکا از وجود اشکال هندسی پیچیده خبر می‌دهند؛ مثل مستطیل طلایی که از نسبت‌های دقیق ریاضى بهره می‌برد.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 163 164
درخواست course ها و کتاب های اموزشی راجع به لیزر و فوتونیک (1 پاسخ)
شبیه سازی در نرم افزار zemax (1 پاسخ)
لطفا کارکرد این مدار رو بگید (1 پاسخ)
کتاب اصولی و کامل نسبیت عام و هندسه ریمانی (3 پاسخ)
کشف پنج ذره تازه تشکیل دهنده اتم در سرن (0 پاسخ)
عکسی دروغین؟! (12 پاسخ)
قانون سوم نیوتن (34 پاسخ)
در لحظه ی تحویل سال، چه اتفاق نجومی رخ می دهد؟ (1 پاسخ)
حرکت بردار شار مغناطیسی در هسته فرومغناطیس (1 پاسخ)
اصل عدم قطعیت هایزنبرگ (28 پاسخ)
نقطه ی بحرانی (7 پاسخ)
PI-DAY (28 پاسخ)
فرمول اصطکاک در هوا، مثلا اصطکاک میان بدنه هواپیما و هوا (2 پاسخ)
وقایع نجومی سال 96 (2 پاسخ)
درهم تنیدگی ساعت های کوانتومی از طریق گرانش (0 پاسخ)
ليزر (9 پاسخ)
پارادوکس تئوری اطلاعات با ژنتیک (12 پاسخ)
آيا سفر به ماه بزرگترین دروغ تاریخ است ؟ (242 پاسخ)
سرعت تله پورت (12 پاسخ)
مقادیر "مجاز" انرژی یعنی چی؟ (4 پاسخ)
شبیه ساز زیمکس (0 پاسخ)
معرفی کتابی در رابطه با تانسورها (4 پاسخ)
همگنی و همسانگردی فضا (9 پاسخ)
کهکشان ها در کجای جهان قرار دارن ؟ (8 پاسخ)
مزیت مکانیکی (0 پاسخ)
سازمان بهداشت جهانی فهرست ۱۲ باکتری خطرناک را منتشر کرد (2 پاسخ)
نوشتن روی شیشه (5 پاسخ)
سری فوریه (1 پاسخ)
راز حیات نهفته در زمین ! (7 پاسخ)
خواب و رابطه آن با جهان هاي موازي (12 پاسخ)
مقدار نیروی محرک مغناطیسی مگنت دائم (3 پاسخ)
قوانین فیزیک (36 پاسخ)
اگر توپی را در فضا رها کنیم (11 پاسخ)
دانشمندان می‌گویند پاک کردن حافظه ممکن است (0 پاسخ)
مجموعه مقالات عرفان کسرایی (5 پاسخ)
تفاوت در انرژی پتانسیل و اصل هم ارزی جرم-انرژی انیشتین (5 پاسخ)
ثابت جهانی گرانش (7 پاسخ)
چه کتابی نسبیت رو از منظر نظریه گروه بحث می‌کنه؟ (1 پاسخ)
بررسی برخی لم ها و قضیه های ریاضی (63 پاسخ)
افزایش پتانسیل گرانشی در تله پورت (5 پاسخ)
زمان و یک چالش جدید (8 پاسخ)
کتاب های هالیدی (6 پاسخ)
انهدام نسبیت خاص و عام آلبرت اینشتین (به همراه مقالات) (354 پاسخ)
سرعت سقوط اجسام (11 پاسخ)
توهم زمان: چه چیزی واقعی است؟ (0 پاسخ)
فشار مایع (9 پاسخ)
نشت يابي خطوط لوله زيرزميني نفت با استفاده از ردیاب هسته ای (3 پاسخ)
نقض بقای انرژی ؛ سرنخ جدیدی برای توضیح ماده تاریک (0 پاسخ)
بسط ها،تيلور يا مكلارن (1 پاسخ)
امواج الكترو مغناطيس (1 پاسخ)
به اشتراک‌گذاری جزوه‌های درسی اسکن شده در اینجا (4 پاسخ)
میدان بوزون هیگز و نسبیت (3 پاسخ)
لطفا این مدار رو برای من توضیح بدید ، مربوط به دزدگیر لیزری (5 پاسخ)
کشف میکروپروتئینی به‌نام «هیچ‌کس»
موجود بانمکی که نمی‌توان آن را نابود کرد!
موفقیت در ساخت اولین جنین مصنوعی جهان در آزمایشگاه
در جست‌وجوی موجودات فضایی در اعماق اقیانوس آرام
برگر و پیتزا؛ خوشمزه‌های مضر!
گاه‌شماری هجری خورشیدی، چگونه است؟
آیا فیزیک‌دانان وجود روح را رد می‌کنند؟
کوانتوم و اراده‌ی آزاد انسان!
درمان قطعی بیماری کچلی در دانشگاه ییل
مفهوم زنده بودن؛ آیا ویروس‌ها زنده‌اند؟
کشف منابع جدید انرژی برای رشد باکتری‌ها در مریخ
پژوهش دانشمند ایرانی در خصوص اختلالات انعقادی خون
اولین بار در چه زمانی، حیات روی زمین پدید آمد؟
ژاپنی‌ها در فکر پاکسازی فضا از زباله‌های فضایی
بزرگ‌ترین الماس‌های جهان چگونه به وجود آمده‌اند؟
چرا هنگام پلک زدن، همه جا تاریک نمی‌شود؟
مرسدس بنز الکتریکی جدید، در راه بازار
چرا مردم از خرس گریزلی وحشت دارند؟
روش جدید درمان سردردهای میگرنی در کودکان
فضاپیمای ناسا به مقصد خورشید!
فوایدِ علمیِ لالایی گفتن برای نوزادان
آتش‌فشان‌ها زمین را به گلخانه تبدیل می‌کنند
مزایای فرزندآوری در سنین بالاتر مادر!
استفاده از نور فشرده، برای رسیدن به کمترین دما در کیهان
قوت گرفتن نظریه‌ی «فسیل‌های زنده» داروین
اعتیاد به ماری‌جوانا می‌تواند ارثی باشد!
دندان‌پزشکی را فراموش کنید؛ دندان‌ها خودشان ترمیم خواهند شد!
پانصدمین لافراری با قیمتی نجومی!
«شهر فضایی» جانشین ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شود