مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

نورون‌های نخاعی را با الیاف جدید بشناسیم
‌سه شنبه 19 ارديبهشت 1396
دانشمندان MIT الیافی شبه پلاستیک توسعه داده‌‌اند که برای مطالعه‌ی نورون‌های نخاع و به نحو موثری برای بازگرداندن عملکرد آن می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
رفتار مشابه هلیوم اَبَرسیال با سیاهچاله
‌سه شنبه 19 ارديبهشت 1396
گروهی از فیزیکدانان دانشگاه ورمونت و واترلو دریافته‌اند که کُره‌هایی از اتم‌های هلیوم سرد از قانون عجیب و غریبی در فیزیک تبعیت می‌کند. این قانون که ناحیه درهم‌تنیدگی نام دارد در سیاهچاله‌ها نیز دیده شده است.
تنبل‌ها به‌جای ورزش کردن دوش آب گرم بگیرند
دوشنبه 18 ارديبهشت 1396
بسیاری از مردم دریافته‌اند که لم دادن در وانِ حمام داغ در پایان یک روز طولانی و پُراسترس راه خوبی برای آرامش یافتن است؛ ولی محققین دانشگاه لافبروگ انگلیس کشف کرده‌اند که این کار ممکن است برای سلامت فیزیکی فرد، دارای مزایایی به اندازه‌ی ورزش کردن باشد.
حمایت ناسا از مفاهیم خلاقانه‌ی جدید
دوشنبه 18 ارديبهشت 1396
از کاوشگر پلوتو که مانند کرم حرکت می‌کند تا لوله‌ای که فضانوردان را می‌لرزاند تا گرانشی مانند زمین را شبیه‌سازی کند، ناسا در حال سرمایه‌گذاری بر روی داستان‌های علمی آینده‌ی ما است.
ویژگی جالب ماشین نقشه‌بردار خیابان گوگل
دوشنبه 18 ارديبهشت 1396
نشت خطوط لوله‌ی گاز طبیعی که خطری برای ایمنی محسوب می‌شود، به‌سرعت قابل رفع شدن است. اما نشت‌های خیلی ریز تهدید‌کننده چطور؟
خرابکاری هکرها در دالاس
دوشنبه 18 ارديبهشت 1396
دالاس مانند بسیاری از شهرهای ایالات متحده، دارای آژیرهای اضطراری در نقاط مختلف شهر است؛ بلندگوهایی که در زمان وجود حوادث آب و هوایی شدید، به صدا درمی‌آیند.
ترکیب لیزرها برای جنگ ستارگان واقعی
دوشنبه 18 ارديبهشت 1396
افراد زیادی درباره‌ی اینکه چگونه ستاره‌ی مرگ و سیستم لیزری سوزاننده‌ی سیاره‌های جنگ ستارگان را در دنیای واقعی داشته باشند، فکر کرده‌اند.
دلیل باروری تخمک‌ها با سنی کمتر
یکشنبه 17 ارديبهشت 1396
زنان این تذکرات را می‌شنوند: اگر می‌خواهید بچه‌دار شوید، بهتر است قبل از اینکه خیلی دیر شود، این کار را انجام دهید. چرا که هر چقدر زمان بیشتر می‌گذرد، باروری تخمک‌ها کمتر می‌شود؟
ماده‌ای مخدر در نیش ماهی کوچک ترسو
یکشنبه 17 ارديبهشت 1396
بلنی‌های نیش‌دار، ماهی‌های کوچکی با دندان‌های بزرگ هستند؛ آن‌ها به‌طور خاص دو دندان نیش بزرگ دارند که از فک پایینی آن‌ها بیرون می‌زند.
هکِ امواج صوتی تلفن‌های صوتی
یکشنبه 17 ارديبهشت 1396
تصور کنید این امواج ویروسی موسیقیایی هستند. دانشمندان یک آسیب‌پذیری جدید را در تکنولوژی کشف کرده‌اند که شکافی امنیتی ایجاد می‌کند و می‌تواند میلیون‌ها تلفن هوشمند، ابزار تناسب اندام و حتی خودروها را در معرض هک‌شدگی قرار دهد.
با فیلم‌های علمی-تخیلی سال ۲۰۱۷ آشنا شوید
یکشنبه 17 ارديبهشت 1396
سال ۲۰۱۷ سرشار از نکته‌های مبهم و نامعلوم است؛ اما گویا فیلم‌های عالی علمی-تخیلی پایانی ندارند و امسال هم این روند ادامه یافته است.
تبدیل نور خورشید به دی‌اکسید کربن با نانومکعب‌های فلزی
یکشنبه 17 ارديبهشت 1396
محققین دانشگاه دوک روشی یافته‌اند که با استفاده از نانومکعب‌های فلز رودیم به‌عنوان کاتالیزور، دی‌اکسید کربن را به سرعت و با بازده بالا به متان تبدیل می‌کند. این روش برای بررسی امکان استفاده در کاربردهای مختلفی از سفرهای فضایی تا شیمیِ محیط زیست در حال توسعه است.
کشت سلول‌های غضروفی با استفاده از چاپ سه‌بُعدی
شنبه 16 ارديبهشت 1396
دانشمندان سوئدی با موفقیت نسخه سه‌بُعدی چاپ زیستی از سلول‌های غضروفی انسان را در نمونه‌ی حیوانی جای‌گذاری کردند. محققان امید دارند که این پیشرفت، راه را برای استفاده از این فناوری در بیماران انسانی هموار کند.
زنبورهای عسل خنگ‌تر، کارگرهای بهتر
شنبه 16 ارديبهشت 1396
فقط به این خاطر که شما باهوش‌ترین زنبور درون کندو هستید، نمی‌توان گفت شما بهترین کارگر نیز هستید. در واقع وقتی که بحث بر سر جمع کردن گرده باشد، خنگ‌ها بهتر هستند.
یک ادعای عجیب؛ گرمای بدن عامل تغییرات آب و هوایی
شنبه 16 ارديبهشت 1396
اوایل همین ماه، رئیس آژانس حفاظت از محیط‌زیست گفته است که فکر نمی‌کند دی‌اکسیدکربن محرک اصلی تغییرات آب و هوایی باشد.
کوانتوم دلیل خنده‌دار بودن جوک‌ها را توضیح می‌دهد
شنبه 16 ارديبهشت 1396
جوک به این منظور گفته می‌شوند که سرگرم کننده باشند و باعث خنده‌ی شما شود. این حالتی است که ما میزان مزاح را وقتی تبدیل به جوک می‌شود، اندازه می‌گیریم.
امکانی جدید برای تجارت الکترونیک، به‌نام زنجبره‌ی بلوکی
شنبه 16 ارديبهشت 1396
احتمالاً تاکنون اصطلاح «زنجیره‌ی بلوکی» را در جایی که بحث پول دیجیتالی، بانکداری و آینده‌ی سرمایه‌گذاری در میان بوده است، شنیده‌اید.
ستاره‌لرزه؛ وقتی ستارگان مانند یک زنگ به لرزه در می‌آیند!
جمعه 15 ارديبهشت 1396
چرخش ۷۰ درصد از غول‌های قرمز در خوشه‌های ستاره‌ای، مورد توجه پژوهشگران در مطالعه‌ی انجام گرفته توسط دکتر «دنیس استلو» قرار گرفته است. مطالعه‌ای در مورد امواج صوتی داخلی ایجاد شده توسط ستاره‌لرزه‌ها که موجب می‌شود ستاره‌ها مانند یک زنگ به لرزه در آیند و بینش بی‌سابقه‌ای را درمورد شرایط موجود در ابرهای گازی آشفته، جایی که ۸ میلیارد سال پیش، این ستارگان در آنجا متولد شده‌اند را فراهم کرده است.
ویژگی جالب چشم یک زن
‌پنجشنبه 14 ارديبهشت 1396
تصویر بالا در واقع بخش بیرون‌زده‌ی عنبیه‌ی چشم چپ یک زن را نشان می‌دهد که در حین سنجش چشم گرفته شده است.
داروهایی معجزه‌آسا برای بیماری‌های اعصاب
‌پنجشنبه 14 ارديبهشت 1396
محققین دو دارو یافته‌اند که در مراحل مختلف استفاده و آزمایش‌های کلینیکی روی انسان هستند و به‌نظر می‌رسد توانسته‌اند از تمام بیماری‌های مربوط به سیستم عصبی موش جلوگیری کنند.
تغییر در جسم و ذهن مهاجران مریخ
‌پنجشنبه 14 ارديبهشت 1396
در سال ۲۰۱۶ میلادی، دو فضاورد حدود یکسال کار در ایستگاه فضایی بین المللی را به اتمام ‌رساندند؛ «اسکات کلی» از ناسا و «میخائیل کرنینکو» از روسیه، تغییرات در سلامت جسمانی و روانی آنها به دقت و از نزدیک مورد بررسی قرار گرفت.
خطرات رابطه‌ی جنسی محافظت نشده در زنان
‌پنجشنبه 14 ارديبهشت 1396
رابطه‌ی جنسی می‌تواند تعادل باکتریایی را برهم بزند؛ زیرا احتمال دارد فرد در خطر عفونت‌های مختلف قرار بگیرد.
بازسازی چهره‌ی مردی ۷۰۰ ساله
‌پنجشنبه 14 ارديبهشت 1396
چهره‌ی مردی بریتانیایی که حدود ۷۰۰ سال پیش مرده است، با استفاده از تکنولوژی بازسازی، مجدداً به زندگی بازگشته است. مرد قرون وسطایی در کنار صدها فرد دیگر در قبرستانی که اکنون مدرسه‌ی الهیات دانشکده‌ی سنت جونز دانشگاه کمبریج بریتانیا است، دفن شده بود.
مطالعه‌ی سلول‌های مغزی در واکنش پاولوفی
‌پنجشنبه 14 ارديبهشت 1396
«ایوان پاولوف» دانشمند روسی در آزمایش مشهور خود، هر زمانی که به سگ خود غذا می‌داد زنگوله‌ای را به صدا در می‌آورد. بعد از مدت کوتاهی با شنیدن صدای زنگوله، سگ حتی قبل از آماده‌شدن غذا شروع به ترشح بزاق از دهان خود می‌کرد.
گربه‌ها انسان را به غذا ترجیح می‌دهند!
‌پنجشنبه 14 ارديبهشت 1396
اگر تا کنون گربه داشته‌اید، احتمالاً اعتقاد دارید در صورتی که گربه بین شما و غذا قدرت انتخاب داشته باشد، حتماً غذا را انتخاب می‌کند.
کشف موارد معدنی جدید اورانیلی
‌پنجشنبه 14 ارديبهشت 1396
گروهی از زمین‌شناسان سه ماده‌ی معدنی جدید به نام‌های leesite، leószilárdite و redcanyonite کشف کردند.
نخستین نسل ستارگان در کهکشان دوردست
‌پنجشنبه 14 ارديبهشت 1396
دانشمندان گرد و غبار میان ستاره‌ای را در یکی از دورترین و نخستین کهکشان‌های دیده شده توسط آرایه آلما مورد مطالعه قرار دادند.
آینده‌ی نگران‌کننده‌ی مصرف شکر
‌پنجشنبه 14 ارديبهشت 1396
شکرهای افزوده که به مقدار زیادی در تنقلات و مواد غذایی کم‌ارزش همچون نوشابه‌های غیرالکلی، کیک‌ها، و بیسکوئیت‌ها یافت می‌شوند، به گونه‌ای باعث حذف غذاهای سالم‌تر از رژیم غذایی می‌شوند.
کشف مجسمه‌ای عظیم در مناطق زاغه‌نشین قاهره
‌سه شنبه 12 ارديبهشت 1396
گروهی از باستان‌شناسان در مصر، موفق به کشف مجسمه‌ای عظیم در زاغه‌های قاهره شدند که آن‌را منسوب به رامسس دوم، یکی از فرمان‌روایان بزرگ مصر باستان، می‌دانند.
تجمع مشکوک نهنگ‌های کوهان‌دار!
‌سه شنبه 12 ارديبهشت 1396
ممکن است فکر کنید آخرالزمان با جنگ هسته‌ای، تغییرات آب و هوایی، شورش ربات‌ها یا اتفاقی این‌چنینی پدید می‌آید.
با بدترین انقراض‌های دنیا آشنا شوید.
‌سه شنبه 12 ارديبهشت 1396
انقراض‌ها همواره اتفاق میافتند. در حقیقت‌، بیش از ۹۰ درصد گونه‌هایی که روزی در زمین زندگی کرده‌اند، منقرض شده‌اند.
پرواز پهپاد ناسا بر فراز سطح مریخ
‌سه شنبه 12 ارديبهشت 1396
جستجوی ما بر روی مریخ تا کنون محدود به مدارگرد‌های مریخی و مریخ‌پیما‌ها بوده است. ناسا برنامه دارد که در آینده یک وسیله‌ی نقلیه‌ی هوایی به آنجا بفرستد که ایده‌ای بسیار جالب به نظر می‌رسد.
مفهوم اسکنرهای دستی شیمیایی
‌سه شنبه 12 ارديبهشت 1396
مجله علمی ایلیاد - گروهی بین‌المللی از محققین مفهوم اسکنرهای دستی شیمیایی را اثبات کرده‌اند.
آنچه که درباره اثرات قند نمی‌دانیم
دوشنبه 11 ارديبهشت 1396
اکثر ما انسان‌ها از اثرات واقعی قند بر بدن درک نادرستی داریم و من از دیدگاه روزنامه‌‌نگاری و تاریخی سعی در پاسخگویی به این مسئله دارم؛ زیرا از نحوه‌ی نگرش بیشتر افراد در رابطه با این موضوع خبری ندارم.
تولید نوری بیشتر از ۱۰.۰۰۰ خورشید توسط بشر
دوشنبه 11 ارديبهشت 1396
محققان آلمانی در تلاش هستند تا با استفاده از آرایه‌ی نوری عظیمی، اقدام به تولید انرژی پاک نمایند.
خطر! تنوع زیستی هاوایی در حال نابودی
دوشنبه 11 ارديبهشت 1396
تحقیقات جدید نشان می‌دهند تنوع گیاهی و جانوری در جزایر هاوایی به جز جزیره‌ی بزرگ از میلیون‌ها سال پیش رو به کاهش نهاده است. محققان این کاهش را با استفاده از روش‌های جدید تحلیل تنوع زیستی اندازه گرفته‌اند.
سن رود آمازون مشخص شد
دوشنبه 11 ارديبهشت 1396
مجله علمی ایلیاد - بر اساس تحقیقات صورت گرفته، رود آمازون بین ۹ تا ۹.۴ میلیون سال سن دارد. دانمشندان می‌گویند تخمین‌هایی که سن این رود را کمتر از این رقم در نظر می‌گیرند، اشتباه هستند.
دیدگاه داروین در مورد ارگاسم زنان
دوشنبه 11 ارديبهشت 1396
مطالعه‌ای جدید توضیحات جالبی برای یکی از ماندگارترین رازهای زیست‌شناسی انسان ارائه داده است؛ اُرگاسم زنان.
خاصیت شگفت‌انگیزی در چاپگرهای چهاربعدی
یکشنبه 10 ارديبهشت 1396
چاپگر چهار بعدی جدیدی طراحی و ساخته شده است که اجسام پیچیده‌ای را تولید می‌کند و می‌تواند برای ساخت استنت قلب (فنر قلب)، کپسول‌های دارویی و صنایع مبلمان مورد استفاده قرار گیرند.
رانش دیواره‌ی بزرگ مرجانی در ۳۰۰.۰۰۰ سال پیش
یکشنبه 10 ارديبهشت 1396
تحقیقات نشان داده است که دیواره‌ی بزرگ مرجانی، ۳۰۰.۰۰۰ سال پیش دچار رانشی در زیر آب شده است که آوار عظیمی بر جا گذاشته و تولید امواج سونامی با ارتفاع ۲۷ متر کرده است
Page: 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 171 172
مشاوره رایگان تحصیلی
انرژی از هیچ، با انرژی پتانسیل گرانشی (31 پاسخ)
اصل عدم قطعیت هایزنبرگ (5 پاسخ)
دایره های اسرار آمیز در صحرای کالاهاری (3 پاسخ)
orbital speed و orbital velocity را باید یکسان دانست؟ (2 پاسخ)
پارادوکس جدید ریاضی-ریگی در کفش احتمالات و آمار (20 پاسخ)
نکاتی که باید درباره HIV بدانید (0 پاسخ)
كمك براي محاسبه فشار در يك مخزن آب (20 پاسخ)
گاز های بی اثر (2 پاسخ)
حل مسائل فیزیک هسته ای کنت کرین (20 پاسخ)
جسم دوار (24 پاسخ)
آیا جنس مواد نسبیست؟ (4 پاسخ)
پایستگی تکانه زاویه ای در سیستم آونگ (4 پاسخ)
رابطه ی فیزیک جدید و فلسفه (26 پاسخ)
پرسشی درباره همه ریاضیات لازم برای مطالعه فیزیک (3 پاسخ)
انهدام نسبیت خاص و عام آلبرت اینشتین (به همراه مقالات) (359 پاسخ)
انرژی نور به کجا رفته است؟ (14 پاسخ)
آونگ فوکو (1 پاسخ)
جهان گودل (27 پاسخ)
دوربین دو چشمی بخرم یا تلسکوپ ؟ (8 پاسخ)
علاقه به فیزیک و شناخت فیزیک (9 پاسخ)
حل المسایل مکانیک آماری رایف (1 پاسخ)
کاربست پدیده EVP، نظرتان چیست؟ (10 پاسخ)
عکس های فوق العاده جونو از مشتری سوالات زیادی پدید آورده (0 پاسخ)
برنامه نویسی فرترن (6 پاسخ)
آزمایش میلیکان (1 پاسخ)
مسائل تئوری دینام فارادی (0 پاسخ)
توزیع الکترون در اتم های آزاد (0 پاسخ)
راههای دفع مسیرامواج (2 پاسخ)
علیت و کوانتوم (3 پاسخ)
نظریه هاوکینگ و قانون بقای جرم (0 پاسخ)
پاسخ به سوال برنامه نویسی (فرترن) (13 پاسخ)
بهترین کتاب نجومی که تابه حال خوانده اید (30 پاسخ)
تفاوت سفید و نقره ای (4 پاسخ)
فیزیک مطلق (16 پاسخ)
فیزیک مطلق و اثبات کاملا دقیق اشتباه بودن فرمول معروف انرژی (66 پاسخ)
اثبات فرمول ها در علم فیزیک (9 پاسخ)
کتاب فیزیک نوین دکتر فرمان (0 پاسخ)
تفتاوت های فیزیک کلاسیک با فیزیک کوانتومی (4 پاسخ)
تمر ینهای ابررسانایی سری (0 پاسخ)
بردار پراکندگی (0 پاسخ)
معادله موج (2 پاسخ)
پیشنهاد خرید کتاب از نمایشگاه کتاب سال 96 (7 پاسخ)
تاثیر امواج الکترومغناطیسی بر انسان؛ گزارشی از IEEE (1 پاسخ)
پیش نیاز mcnp و مونت کارلو (2 پاسخ)
جهان و امنیت سایبری در سال 2025 از نگاه مایکروسافت (0 پاسخ)
نظریه هاوکینگ، بازگشت به گذشته (0 پاسخ)
نظريه‌ي ميدان‌هاي كوانتومي Quantum Field Theory را بياموزيم (90 پاسخ)
فیزیک مطلق تحلیلگر نظریات مختلف جهانی (34 پاسخ)
تشکیل تصویر آینه محدب (1 پاسخ)
constructal law آیا ماهیت تصادفی ِ فرگشت را به چالش می کشد؟ (1 پاسخ)
تغییر دمای مواد (3 پاسخ)
احتمال سکته قلبی در گروه خونی O کمی کمتر از دیگران است (0 پاسخ)
تابش لیزر به سطح کره ماه (4 پاسخ)
مواد عايق امواج مغناطيسي (11 پاسخ)
کم‌خوابی مغزتان را می‌خورد
ساخت قوی‌ترین اسید آلی
کهکشان‌هایی از جهان اولیه با رشدی سریع
هماهنگ‌سازی مارها برای شکار
کشف ژن عامل باهوشی
دیدن فرازمینی‌های روسی در خارج از ایستگاه فضایی!
جایگزینی برای کالبد شکافی تهاجمی
کشف ابرنواختری مربوط به ماقبل تاریخ!
دیوارهای شیشه‌ای انرژی‌زا