مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

دغدغه‌ی بیل گیتس از آینده‌ی فناوری در جهان
شنبه 17 شهريور 1397
هر قدر چیزی کمیاب باشد، به همان میزان بر ارزش آن افزوده می‌شود. ما این قانون عرضه و تقاضا را از همان دوران ابتدایی کودکی فرا می‌گیریم و تا حد زیادی این قانون در زمان بزرگسالی ما هم کارساز واقع می‌شود؛ دست‌کم در جوامع سرمایه‌داری جهان.
برای اولین بار؛ رصد سیاره‌ی فراخورشیدی نوزاد
شنبه 17 شهريور 1397
ستاره‌شناسان به لطف بیش از دو دهه داده‌های جمع‌آوری شده از دو ماهواره‌ی نقشه‌برداری ستاره‌ی آژانس فضایی اروپا، توانستند برای اولین‌بار جرم سیاره‌ای بیگانه‌ی و بسیار جوان را اندازه‌گیری کنند.
حال می‌توانیم انفجار خورشید را تماشا کنیم.
‌پنجشنبه 15 شهريور 1397
نیازی به هشدار نیست؛ اما بدانید که خورشید دائماً در حال انفجار است. در حالی‌ که واکنش‌های خشن فیوژن هسته‌ای نیروی هسته‌ی ۱۵ میلیون درجه‌ی سیلسیوسی خورشید را تامین می‌کنند، برج‌های پلاسمای گداخته شده، تابش شکننده و انرژی الکترومغناطیسی از سطح مشتعل ستاره در زاویه‌ای ثابت از حرارت و نور افت و خیز پیدا می‌کنند.
حالت جدید ماده؛ چگالش بوز-اینشتین
‌پنجشنبه 15 شهريور 1397
از میان پنج حالت ماده، چگالش بوز-اینشتین «BEC» به عنوان رازآلودترین حالت شناخته می‌شود.
شیر دادن از پستان، می‌تواند خطر سکته‌ی مغزی مادران را کاهش دهد!
‌پنجشنبه 15 شهريور 1397
بر اساس مطالعه‌ای جدید، شیر دادن از پستان می‌تواند خطر سکته‌ی مغزی در زنان را بعد از دوران یائسگی کاهش دهد؛ به ویژه در میان مادران اسپانیایی و سیاه‌پوست.
آینده‌ی قرارداد تغییرات آب‌وهوایی در چین مبهم شده است.
‌چهارشنبه 14 شهريور 1397
مطالعه‌ای جدید، نشان می‌دهد که چین ممکن است به تعهدات کربنی خود که ۱۷ سال پیش در قرارداد آب و هوایی پاریس تنظیم شده، دست یابد.
فیزیکدانان، شبیه‌سازیِ سیستم‌های ذرات کوانتومی را بهبود می‌بخشند.
‌چهارشنبه 14 شهريور 1397
فیزیکدانان روشی پیچیده‌ و دقیق برای شبیه‌سازی ذرات کوانتومی و سیستم‌های کوانتومی ایجاد کرده‌اند. دستیابی به این موفقیت، پیشرفت در فناوری‌های کوانتومی را سرعت خواهد بخشید.
این سحابی عجیب و غریب می‌تواند آینده‌ی خورشید ما را آشکار کند.
‌چهارشنبه 14 شهريور 1397
اخترشناسان سحابی عجیبی را کشف کردند که به نظر می‌رسد ممکن است به ما کمک کند تا دریابیم که در آینده دور برای خورشید چه اتفاقی می‌افتد.
تعداد سیاره‌های فراخورشیدی زمین‌مانند در کهکشان راه‌شیری کم نیستند.
‌سه شنبه 13 شهريور 1397
گروهی تحقیقی به رهبری اخترشناس دانشگاه هاروارد، «لی زِنگ» نشان داد که به احتمال زیاد، آب یکی از مولفه‌های اصلی سیاره‌های فراخورشیدی است؛ سیاره‌هایی که بین ۲ تا ۴ برابر بزرگتر از زمین هستند.
امکان جدید گوگل برای برقراری تماس تصویری
‌سه شنبه 13 شهريور 1397
پاسخ گوگل به اَپل برای رونمایی از سرویس تماس تصویری «FaceTime»، اپلیکیشنی به‌نام «Google Duo» است. گوگل ادعا می‌کند که «گوگل دوو» کاملاً متفاوت و بهینه‌تر از سرویس‌های موجود در بازار است.
نوشیدن شیر در زمان صبحانه، قندخون را بهتر تنظیم می‌کند.
‌سه شنبه 13 شهريور 1397
شیر، به ویژه انواع شیر با پروتئین بالا، اگر با غلات صبحانه مصرف شود، در مقایسه با آب می‌تواند غلظت قندخون را کاهش ‌دهد.
تعداد پانداهای غول‌پیکر همچنان رو به افزایش است.
دوشنبه 12 شهريور 1397
اخیراً مقامات رسمی چین تایید کردند که جمعیت پانداهای غول‌پیکر چینی پس از تلاش‌های این کشور برای حفظ گونه‌های نادر در برابر انقراض، رو به افزایش است.
مرز کهکشان‌های مارپیچی، مکانی مناسب برای شکار امواج گرانشی!
دوشنبه 12 شهريور 1397
بر اساس مطالعه‌ای در موسسه‌ی فناوری روچستر و مطالعات اخترشناس «سوکانیا چاکرابارتی»، شرایط مناسب برای ادغامِ سیاهچاله‌های غول‌پیکر در دیسک‌های گازی بیرونیِ کهکشان‌های مارپیچی بزرگ وجود دارد.
آیا یادگیری در خواب حقیقت دارد یا راهی برای کلاهبرداری است؟
دوشنبه 12 شهريور 1397
مغز ما انسان‌ها در زمان خواب به شیوه‌های متفاوتی کار می‌کند. زندگی کوتاه است و ما زمان زیادی را به خوابیدن اختصاص می‌دهیم و به همین دلیل است که ایده‌ی یادگیری در هنگام خواب برای مدتی طولانی ذهن دانشمندان را به خود درگیر کرده است.
مقررات محیط زیستی تا چه اندازه در تغییرات آب و هوایی مواثر است؟
یکشنبه 11 شهريور 1397
تحقیق جدیدی نشان می‌دهد که مقررات محیط زیستی فدرال آمریکا، تحت پروژه‌ی Clean Air Act باعث کاهش قابل توجهی در میزان آلودگی هوا در طی چند دهه‌ی گذشته بوده است.
افکار منفی در ذهن ما چگونه شکل می‌گیرد؟
یکشنبه 11 شهريور 1397
دانشمندان علوم اعصاب توانسته‌اند منطقه‌ای از مغز را کشف کنند که نقش چشم‌گیری در بروز افکار بدبینانه دارد.
هوش‌مصنوعی چگونه به مشکل تشخیص جنسیت در ویکی‌پدیا کمک می‌کند؟
یکشنبه 11 شهريور 1397
«مریم آدلسون»، پزشکی برجسته است که در حدود صد مقاله پژوهشی در خصوص فیزیولوژی و درمان اعتیاد منتشر کرده است.
چه رمز و رازی در پس خواب دیدن انسان وجود دارد؟
شنبه 10 شهريور 1397
همه‌ی ما رویاهایی داریم؛ اما چرا؟ در طول سال‌ها نظریات مختلفی از پیشگویی‌های جالب گرفته تا نظریه‌ی برآورده شدن آرزوی فروید، شکل‌گیری حافظه و فرآیندهای مغزی ارائه شده‌اند.
نقش کهکشان‌های کوتوله در تولید ستاره‌ها
شنبه 10 شهريور 1397
کهکشان‌های کوتوله که از میلیون‌ها ستاره‌ میزبانی می‌کنند، تحت الشعاع کهکشان‌های بزرگتری با صدها تا هزاران برابر ستاره‌ی بیشتر قرار دارند.
چرا نور صفحه نمایش موبایل برای بینایی ضرر دارد؟
شنبه 10 شهريور 1397
نور آبیِ مخرب! در سیستم بینایی ما، رنگ‌های مختلف نور، یکسان نیستند. پرتوهای آبی نور که دارای طول موج کوتاه و انرژی بیشتری نسبت به رنگ‌های دیگر هستند، می‌توانند در طول زمان به چشمان ما آسیب برسانند و بدتر اینکه این نور به ایجاد دژنراسیون ماکولا که علت اصلی نابینایی است، کمک می‌کند.
احتمال برخورد این سیارک پیر با زمین چقدر است؟
‌چهارشنبه 7 شهريور 1397
برای نخستین بار دانشمندان در حال تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات و مستنداتی هستند تا بتوانند با کمک آن‌ها سن یک سیارک باستانی را تخمین بزنند.
دلیل حس بویایی قوی سگ‌ها چیست؟
‌چهارشنبه 7 شهريور 1397
چرا برخی از پستانداران نظیر سگ‌ها چنین حس بویایی قوی‌ای دارند؟ در حالی که برخی دیگر نظیر انسان‌ها از سیستم بویایی نسبتاً ضعیفی برخوردار هستند؟
ویژگی منحصر به فرد نورون‌های چندکاره
‌چهارشنبه 7 شهريور 1397
مغز مجموعه‌ی پیچیده‌ای از نورون‌ها است که امکان پردازش چندین محرک را به طور هم زمان فرآهم می‌آورد.
چرا بدن ما به خواب نیاز دارد؟
‌سه شنبه 6 شهريور 1397
خواب برای عملکرد مغز و سلامت کلی ضروری است، اما درک اینکه خواب چگونه اثرات سودمندش را به بدن منتقل می‌کند، هنوز ناشناخته مانده است.
سردترین مکان در فضا، در حال چرخیدن به دور زمین است!
‌سه شنبه 6 شهريور 1397
آزمایش جدیدی در ایستگاه فضایی بین‌المللی «ISS» به دمای فوق‌العاده پایینی رسیده است، فقط ذره‌ای بالاتر از صفر مطلق که رکورد جدیدی از پایین‌ترین دمایی است که تا کنون در فضا به‌دست آمده است.
مصرف چه میزان نمک در روز برای بدن بی‌خطر است؟
‌سه شنبه 6 شهريور 1397
طبق پژوهشی که به تازگی در مجله‌ی Lancet منتشر شده است، میزان نمک خوراکی دریافتی، تنها در جوامعی که میانگین نمک دریافتی‌شان بیش از ۵ گرم در روز یعنی معادل ۲.۵ قاشق چای خوری است، ارتباط مستقیمی با بیماری‌های قلبی عروقی و حملات قلبی دارد.
بازی‌های ویدئویی می‌توانند شکل مغز را تغییر دهند!
دوشنبه 5 شهريور 1397
پاسی از شب گذشته و مغز شما با آهنگ عجیب و غریب ۸ بیتی موسیقی روسی و صدهای درون بازی پُر شده است.
شناسایی چیزی عجیب در حاشیه‌ی منظومه‌ی شمسی
دوشنبه 5 شهريور 1397
دیواره‌ای هیدروژنی در لبه‌ی منظومه‌ی شمسی ما وجود دارد. به باور دانشمندان ناسا، فضاپیمای افق‌های نو می‌تواند آن‌را ببیند.
اگر شما دچار احساس گناه می‌شوید، احتمالاً قابل اعتمادتر خواهید بود.
دوشنبه 5 شهريور 1397
با توجه به یافته‌های مطالعه‌ی روانشناختی جدید، افرادی که مستعد ابتلا به احساس گناه هستند، معمولاً افرادی هستند که می‌توان به آن‌ها بیشتر اعتماد کرد.
ناگفته‌هایی از مردمان اسرارآمیز جزیره‌ی ایستر
یکشنبه 4 شهريور 1397
تجزیه و تحلیل ابزارهای سنگیِ جمع‌آوری شده از محل‌های باستان‌شناسی جزیره‌ی ایستر، نشان‌دهنده‌ی سطح قابل توجهی از همکاری در فرهنگ «راپا نوی» است.
هابل خوشه‌ی کهکشانی عظیمی را به تصویر می‌کشد.
یکشنبه 4 شهريور 1397
خوشه‌های کهکشانی جز بزرگ‌ترین و عظیم‌ترین ساختارهای فضایی هستند که در جهان هستی وجود دارند.
ریاضیات پیچیده‌ای که در پس جستجوی کرم‌ها برای غذا نهفته است!
یکشنبه 4 شهريور 1397
دانشمندان ریاضیات پیچیده‌ای را در جستجوی نماتودها، برای غذا کشف کرده‌اند. کرم‌های گرد کائنوهابدیتیس الگانس، همانند بیشتر کرم‌ها برای یافتن غذا به حس بویایی خود متکی هستند.
آیا اَپِل نخستین هایپرلوپ در جهان را می‌سازد؟
شنبه 3 شهريور 1397
شرکت اَپِل اخیراً از ضربه‌ی مالی سهمگینی جان به در برد و دلیل آن باید با هایپرلوپ در ارتباط باشد.
تصاویری خیره‌کننده از سیارک ریوگو
شنبه 3 شهريور 1397
آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن که به اختصار «JAXA» نامیده می‌شود، عکس‌های نمای نزدیکی از سیارک «ریوگو» تهیه کرده است. این تصاویر توسط فضاپیمای «هایابوسا-۲» گرفته شده است.
دانشمندان معمای شکل‌گیری الماس آبی نادر را حل کردند!
شنبه 3 شهريور 1397
گروهی متشکل از دانشمندان مختلف، ۴۶ الماس آبی را تجزیه و تحلیل کردند تا دریابند که این الماس‌ها در چه عمقی از زمین شکل می‌گیرند و نحوه‌ی شکل‌گیری رنگ بی‌نظیر آن‌ها چیست؟
ظروف سفالی، راز ذائقه‌ی ژاپنی‌های باستان را برملا کرد.
‌پنجشنبه 1 شهريور 1397
در یکی از بزرگترین مطالعات انجام شده، گروهی متشکل از محققان بین‌المللی، با بررسی باقیمانده‌های حیوانی موجود بر روی تقریباً ۸۰۰ ظرف سفالی به دست آمده از ۴۶ سایت باستان‌شناسی تمدن جومون در ژاپن که به بازه‌ی زمانی ۶۰۰۰ تا ۱۳،۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد، به تجزیه و تحلیل محتویات آن‌ها پرداختند.
آیا دست سوم می‌تواند بدن انسان را کامل کند؟
‌پنجشنبه 1 شهريور 1397
فراتر از انسان! اندام‌های مصنوعی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی کرده‌اند. این اندام‌ها در ابتدا تنها طرح‌های ابتدایی بودند که مانند یک ابزار بی‌استفاده برای چیزی واقعی عمل می‌کردند، اما در حال حاضر دستگاه‌هایی با تکنولوژی بالا هستند که کاربران می‌توانند با افکار خود آن‌ها را کنترل کنند.
روحِ در حال محو ستاره‌ای که مدت‌ها پیش مُرده است!
‌پنجشنبه 1 شهريور 1397
رگه‌های قرمز و باریک گاز پُرانرژی، در واقع محل بقایای ابرنواختر بزرگ‌تر در کهکشان راه شیری را در تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا، نشان می‌دهند.
شبکه‌هایی از پروتئین بر پیری تاثیر می‌گذارند.
‌سه شنبه 30 مرداد 1397
گروهی از محققان از چندین موسسه در ایسلند و آمریکا، بررسی منحصربه‌فردی بر روی سِرُم خون انجام دادند و چند شبکه‌ی پروتئینی را کشف کردند که در روند پیری نقش دارند.
سگ‌ها را در فصل تابستان در خودرو رها نکنید!
‌سه شنبه 30 مرداد 1397
سگ‌ها نمی‌توانند عرق کنند؛ افزایش دما در اروپا و آمریکای شمالی باعث افزایش گزارش‌هایی از نجات سگ‌ها از خودروهای داغ شده است.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 207 208
مشاوره رایگان تحصیلی
جنس فضا زمان از چیست؟ (25 پاسخ)
چرا آذرخش در هوای آفتابی رخ نمیده؟ (6 پاسخ)
به طور کلی مفهوم انتگرال سه گانه چیست؟ (1 پاسخ)
فضای آنتی دوسیتر (1 پاسخ)
نقش نوع جریان AC یا DC در روشن شدن یا نشدن لامپهای ال ای دی (2 پاسخ)
ذره تاکیون (5 پاسخ)
دستگاه بیضوی (0 پاسخ)
رابطه میانگین قند خون سه ماهه انسات با اعداد پی ,فی ؛ ایی (0 پاسخ)
دستگاه مختصات راستگرد یعنی چی؟ (7 پاسخ)
اطلاعاتی جامع درباره فرکانس (7 پاسخ)
کتاب مناسب برای تانسورها و جبر برداری (0 پاسخ)
محاسبه ی مساحت بدن انسان برای تجویز دقیق دارو ها (2 پاسخ)
کتابی مناسب درباره نسبیت (8 پاسخ)
سرعت نور با سریهای عددی (0 پاسخ)
دوربین دو چشمی بخرم یا تلسکوپ ؟ (10 پاسخ)
تاثير ميدان هاي الکتريکي و مغناطيسي بر نور (30 پاسخ)
حل مسائل فیزیک هسته ای کنت کرین (22 پاسخ)
منظور پروفسور حسابی از بی نهایت بودن ذرات چه بوده؟ (39 پاسخ)
محاسبات کوانتومی (2 پاسخ)
پستی و بلندی‌های زمین به روایت ماهواره‌های آلمانی (2 پاسخ)
مسئله: برخورد ناکشسان دو قمر و افزایش جرم سکون (0 پاسخ)
انتگرال خطی (5 پاسخ)
طراحی یک تست ژنتیکی برای شناسایی زودهنگام خطر حمله قلبی (0 پاسخ)
تقسيم كردن يك زاويه به سه قسمت مساوي (56 پاسخ)
معمای وزنه ۳ کیلویی و اندازه‌گیری یک کیلوگرم گندم با ترازو (17 پاسخ)
فرمول ریاضی برای درمان کمبود ویتامین دی (2 پاسخ)
عدد طلایی و سیارات (2 پاسخ)
بردار مکان در سایر دستگاه ها (8 پاسخ)
فرمولی برای تمام ابعاد وجودی کره ! (2 پاسخ)
نوبل پزشکی به کاشفان شیوه جدید مقابله با سرطان تعلق گرفت (0 پاسخ)
اصطکاک چگونه انرژی گرمایی تولید میکند؟ (59 پاسخ)
عدد پی تغییر کرد! (21 پاسخ)
استفاده از اثرات میدان مغناطیسی برای چرخیدن دائم جسم (2 پاسخ)
ابهام در مورد اصل فرما (اصل کمترین زمان) (3 پاسخ)
خروج زمین از مدار گردش خود (1 پاسخ)
شمارا بودن اعداد گویا (0 پاسخ)
درهم تنیدگی کوانتومی تک ذره (3 پاسخ)
بیشترین دمای ممکن در هستی (3 پاسخ)
جفت شدگی اسپین - مدار (8 پاسخ)
تعداد کُره ها در کُره ای بزرگتر (6 پاسخ)
به سه دلیل ماده تاریک وجود ندارد (3 پاسخ)
مسئله: سرعت بعد از برخورد (1 پاسخ)
تصاویر نجومی (1985 پاسخ)
ارشد فیزیک پیام نور (0 پاسخ)
جزوه ترمودینامیک مدرسان شریف (0 پاسخ)
آموزش Maple (74 پاسخ)
برای ثبت اختراع بین المللی چه راهی را باید پیمود؟ (0 پاسخ)
اختلاف منظر (2 پاسخ)
پرتاب نخستین ماهواره برای اندازه‌گیری باد به فضا (0 پاسخ)
مقاومت صفر و باتری (3 پاسخ)
بارِ القا شده در جسم (0 پاسخ)
زمین در چند سال آینده ممکن است شاهد گرمای غیرعادی باشد (0 پاسخ)
غیرواقعی یا حقیقت؟ تکلیف مشاهدات یوفوها چیست؟
بیت‌کوین باعث گرمایش زمین تا ۲ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌شود؟!
ساخت پلیمری جدید با قابلیت خودتعمیری!
پیشرفته شدن هوش مصنوعی چقدر خطر دارد؟
ردیابی دنیاهای پنهان، در ژرفای کیهان
کشف ابزاری ۶۰۰۰ ساله در خانه‌ی رئیس‌ جمهور آمریکا!
حمل و نقل کابلی، راه‌حلی برای ترافیک‌های شهری
سیاهچاله‌ها چه رنگی هستند؟
فرگشتی حیرت‌انگیز در ابعاد حشره‌ای بندانگشتی
نگاه نزدیک هابل به خوشه‌ای از ستارگان
دانه‌های قاصدک‌ها چگونه پرواز می‌کنند؟
دانشمند ایرانی کوچک‌ترین ژیروسکوپ نوری دنیا را طراحی کرد.
تحولی شگرف در ربات‌های نسل آینده
پیشرفتی غیرمنتظره‌ در ماموریت مدارگرد پلوتو
مشاهده‌ی نقش پُررنگ بخشندگی در جامعه‌ی شامپانزه‌ها
ساکنان باستانی جزیره‌ی ایستر، چگونه با خشکسالی مبارزه کردند؟
روشی جدید در تشخیص سرطان خون
آیا زمان ملاقات با فرازمینی‌ها فرا رسیده است؟!
چه میزان زباله‌ی پلاستیکی در اقیانوس اطلس وجود دارد؟
یافتن راهی جدید برای جلوگیری از علائم حاد آسم!
پسورد وزارت دفاع آمریکا در ۹ ثانیه هک شد!
فرآیند یادگیری در مغز شما چگونه است؟
شکارچیان چگونه ببر آدم‌خوار را اغوا می‌کنند؟
بانوی ایرانی با تجزیه‌ی تنفس، بیماری را تشخیص می‌دهد.
چرا درک آمار و ارقام دشوار است؟
داروی جدید آنفلوآنزا تایید شد!
کشف دو قمر نامرئی در مدار زمین!
بازگشت اسطوره؛ خودروی جدید پژو، الهام گرفته از سری ۵۰۴
محل فرود مریخ‌پیمای بعدی ناسا کجاست؟
شما به‌طور متوسط چند نفر را می‌شناسید؟
چه کسی ناسا را نفرین کرد؟ ناسا در فضا زمین‌گیر شده است. (0+)