مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

صخره‌ی مصنوعی مرجانی، محافظی برای گونه‌های زیستی
دوشنبه 2 مرداد 1396
محققان دانشگاه پورتسموث در بریتانیا امیدوارند که صخره‌ی مصنوعی مرجانی بتواند از گونه‌های زیستی در برابر اثرات نامطلوب گرم شدن کره‌ی زمین، از جمله بالا رفتن دمای اقیانوس و اسیدی شدن اقیانوس، محافظت کند.
از جو اورانوس بدانید ...
دوشنبه 2 مرداد 1396
میدان مغناطیسی زمین تقریباً با محور گردش خود در یک راستا است و همین باعث می‌شود مگنتوسفر زمین همچون فرفره‌ای همراه با چرخش زمین بگردد.
استراتژی فیسبوک برای حذف صفحات مستهجن
دوشنبه 2 مرداد 1396
فیسبوک از تکنولوژی تطابق تصاویر به‌عنوان بخشی از ابزاری برای جلوگیری از گسترش صفحات مستهجن حاوی عکس‌های بدون اجازه‌ی افراد، استفاده می‌کند.
اهمیت صبحانه خوردن در جلوگیری از اضافه وزن
شنبه 31 تير 1396
آیا شما قربانی سرپایی غذاخوردن در آخر شب‌ها هستید؟ با بی‌فکری به چیپس‌ها نگاه می‌کنید و به سمت بستنی حمله‌ور می‌شوید؟ تحقیقات انجام‌ شده در دانشگاه هاروارد و دانشگاه بهداشت و علوم اورگان نشان می‌دهد که ساعت طبیعی بدن ما که به ریتم روزانه هم شناخته شده است، برای اینکه سر شب به غذاهای شیرین، شور و نشاسته برسد، روی ما برنامه‌ریزی می‌کند.
اکنون حرف از سیاره‌ی دهم است!
شنبه 31 تير 1396
دانشمندان خبر از احتمال وجود جِرم سیاره‌ مانندی در قسمت‌های بسیار سرد منظومه‌ی شمسی و دورتر از پلوتو می‌دهند. دانشمندانی از آزمایشگاه اقمار و سیاره‌های دانشگاه آریزونا «LPL» می‌گویند، جرمی دیده نشده با وزنی بین وزن زمین و مریخ ممکن است در کمربند کوپر پنهان شده باشد.
اهمیت کیفیت محل زندگی بر سلامتی انسان
شنبه 31 تير 1396
چه کارهایی برای اطمینان حاصل کردن از این مسئله می‌توان انجام داد که شرایط زندگی در شهرها، سالم و بی خطر است؟ شهرها کلید سلامتی‌ هستند. ما می‌دانیم که طراحی شهرها و ترکیبات آنها بر انواع شکل‌های سلامتی و تندرستی تاثیر می‌گذارد.
سهم درختان در آلوده کردن هوا!
شنبه 31 تير 1396
معمولاً درختان برای تمیزتر، سالم‌تر سرسبزتر کردن شهرها کاشته می‌شوند. در صورت بروز گرمای شدید، درختان موجود در شهرها سطح آلودگی هوا را افزایش می‌دهند.
نور چرا و چگونه بر خواب تاثیر می‌گذارد؟
‌پنجشنبه 29 تير 1396
در بسیاری از مطالعات، اثرات نور بر ریتم‌های شبانه‌روزی گیاهان، حیوانات و حتی انسان‌ها بررسی شده است. اما در مطالعات، اندکی اثرات مستقیم نور بر خواب تجزیه و تحلیل شده است. محققان در مؤسسه‌ی فناوری کالیفرنیا عزم خود را برای بررسی نحوه‌ی تاثیرگذاری مستقیم نور بر خواب جزم کرده‌اند.
مبارزه‌ی روغن زیتون با فراموشی
‌پنجشنبه 29 تير 1396
محققانی از دانشگاه تمپل و دانشگاه ساپینزای رم در مطالعه‌ای که اخیراً در مجله‌ی Annals of Clinical and Translational Neurology منتشر شده است نشان داده‌اند که مصرف روزانه‌ی روغن زیتون که جزئی اصلی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای را تشکیل می‌دهد از توانایی یادگیری و حافظه محافظت کرده و از شکل‌گیری پلاک‌های آمیلوئید بتا و کلافه‌های نوروفیبریلاری در مغز که نشانه‌های بیماری آلزامیر هستند جلوگیری می‌کند.
ستاره‌ی گم شده‌ی نمسیس، خواهر دوقلوی خورشید!
‌پنجشنبه 29 تير 1396
یافته‌های جدید حاکی از آن است که احتمالا خورشید ما زمانی دارای یک همزاد بوده. در حقیقت تمامی ستارگان به‌صورت دوقلو متولد می‌شوند!
رونمایی از ربات آهنگ‌ساز و نوازنده
‌پنجشنبه 29 تير 1396
ربات «ماریمبا» در آزمایشگاهی در موسسه‌ی فناوری جورجیا با چهار بازو و هشت انگشت رباتیک، موسیقی خاص خودش را می‌نویسد و می‌نوازد. قطعات موسیقی با استفاده از هوش‌مصنوعی و یادگیری عمیق تولید می‌شوند.
درک مکانیک کوانتوم با آزمایشی ساده
‌چهارشنبه 28 تير 1396
در حالی که تئوری‌های متعددی از مکانیک کوانتوم دارای مقبولیت جهانی نیستند، مکانیک کوانتوم بخش پیچیده و قدرتمندی از فیزیک محسوب می‌شود و کسی به سادگی نمی‌تواند آن را درک کند. مکانیک کوانتوم؛ بخش مهمی از فیزیک است که بسیار گیج‌کننده و درک ناشدنی است.
سریع‌تر شدن بالا آمدن آب دریاها
‌چهارشنبه 28 تير 1396
وحشتناک است. حداقل در سه مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ منتشر شده، دانشمندان تأیید کرده‌اند که آب دریا در حال بالا آمدن است و سرعت بالا آمدن آب دریا با گذشت زمان بیشتر می‌شود؛ مسئله‌ی تکان دهنده برای جوامع ساحلی این است که اکنون باید خود را برای آینده‌ای مشکل‌ساز آماده کنند.
بازنویسی شجره‌نامه‌ی فیل
‌چهارشنبه 28 تير 1396
براساس یکی از تحقیقات جدید منتشر شده در مجله‌ی eLife، گونه‌ای از فیل غول‌پیکر که صدهزار تا یک میلیون سال پیش زیست می‌کرد و به فیل عاج‌مستقیم معروف است، نزدیکی بسیار زیادی به فیل جنگل‌های آفریقا یعنی «لوکسودونتا سیکلوتیس» دارد؛ ارتباطی که نزدیک‌تر از ارتباط فیل جنگلی با نزدیک‌ترین خویشاوندش یعنی فیل ساواناى آفریقا به‌نام «لوکسودونتا آفریقانا» است.
با سرعتی ۵ برابر سرعت نور آشنا شوید.
‌چهارشنبه 28 تير 1396
به یک شعبده‌بازی استادانه خوش آمدید! پرتو انرژی که از کهکشان M87 مانند خلال دندان خارج شده، شعبده‌ی نهایی است؛ به نظر می‌رسد که این پرتو دارای سرعتی بیشتر از سرعت نور است.
کشف دو شکل کم دما از آب مایع
‌سه شنبه 27 تير 1396
فیزیکدانان دانشگاه استکهلم دو شکل کم دما از آب مایع را با تفاوت‌های بزرگی در ساختار و چگالی کشف کردند. وقتی به یخ فکر می‌کنیم، اغلب منظورمان فاز بلوری و منظمd است که از قالب یخ جدا می‌کنید، اما رایج‌ترین شکل یخ «آمورف» است که کشف شده و دو شکل از یخ آمورف با چگالی بالا و پایین موجود است.
درک جدیدی از جاذبه و دافعه‌ی یک نیروی قوی
‌سه شنبه 27 تير 1396
فیزیک‌دانان برزیلی رصد‌های قابل نوجهی داشتند که درک ما را از پدیده‌ی غیرمعمولی که «نیروی جسم سیاه» نامیده می‌شود، افزایش می‌دهد. این تحقیقات جدید می‌تواند به بهبود مدل‌های ما در مورد چگونگی تشکیل ستاره‌ها و سیارات کمک کند.
ویروس آنفلوانزا نیز می‌تواند مفید باشد!
‌سه شنبه 27 تير 1396
دانشمندان در مؤسسه‌ی تحقیقاتی اسکریپس دریافتند که عامل ویروس آنفلوانزا می‌تواند منافعی برای بدن داشته باشد. محققان در مطالعات جدید خود نشان دادند که در مواردی نادر، ویروس آنفلوانزا می‌تواند به کمک جهش‌های دیگر در اثر پدیده‌ای به نام «رو ایستایى»، اثرات جهشی را به وسیله‌ی جهش دیگری مهار کند.
کشف قدیمی‌ترین و بزرگترین هیروگلیف در مصر
‌سه شنبه 27 تير 1396
گروهی از باستان‌شناسان بلژیکی، آمریکایی و مصری کتیبه‌های ناشناخته‌ای شامل هیروگلیف‌های مصری را در سایت باستان‌شناسی الخاوی نزدیک به شهر باستانی الکاب کشف کردند که قدمت آن‌ها به ۵،۲۰۰ سال می‌رسد.
فواید حفظ و نگهداری پانداها
دوشنبه 26 تير 1396
براساس تحقیقات جدید، حفاظت از پانداها برای انواعی از گیاهان و حیوانات مفید است. تجزیه و تحلیل پروژه‌های احیای زیستگاه در چین نشان می‌دهد که تلاش‌ها در راستای حفاظت از پانداها، فواید اکولوژیکی کثیری را به ارمغان می‌آورد که از جمله آنها می‌توان به افزایش تنوع زیستی اشاره کرد.
به این کهکشان می‌توان گفت «کهکشان مُرده‌»؟
دوشنبه 26 تير 1396
تلسکوپ فضایی هابل ناسا، از کهشانی مرده‌ی دیسکی شکل و در حال چرخش که از چند میلیارد سال پس از انفجاربزرگ تاکنون ستاره‌ی جدیدی در آن متولد نشده عکس گرفته است.
توجه والدین به گوشی‌های همراه و سوءرفتار کودکان
دوشنبه 26 تير 1396
آیا گوشی‌های هوشمند باعث گریه و زاری کودکان خردسال می‌شود؟ کودکانی که والدین‌شان در جمع‌های خانوادگی از گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌شان استفاده می‌کنند، به میزان بیشتری در معرض سوء‌رفتارهایی از قبیل گریه و زاری و بدخلقی قرار دارند.
انهدام سلول‌های سرطانی با ترکیب ویتامین C و آنتى‌بیوتیک‌
دوشنبه 26 تير 1396
دانشمندان روش جدیدی برای مبارزه با سلول‌های بنیادی سرطان ایجاد کرده‌اند که به واسطه‌ی آن، آنتى‌بیوتیک‌ها با ویتامین C ادغام می‌شوند.
مصرف کالری باید مانند راز حفظ می‌شد.
یکشنبه 25 تير 1396
گام‌هایتان را بشمارید، به باشگاه بروید، با دوچرخه سر کار بروید. اگر قبلاً سعی در کاهش وزن داشته‌اید، می‌دانید که راه رفتن حائز اهمیت است؛ اما با تمام تاکیدی که بر تمرین ورزشی جهت سوزاندن کالری می‌شود، کارشناسان می‌گویند که مسئله‌ی اصلی فراموش شده است.
گرمای جهانی منجر به جنگ بر سر غذا خواهد شد.
یکشنبه 25 تير 1396
مشکل گرمای جهانی ممکن است باعث تشدید شرایط آب و هوایی، خشک‌سالی‌هایی طولانی و شدیدتر و همچنین سیلاب‌های سهمگین شود. مناطقی از آفریقا و خاورمیانه نیز ممکن است بسیار گرم و خشک شده و نتوانند جمعیت زیادی را در خود نگه دارند.
مشاهده‌ی مریخ‌نورد کنجکاوی بر فراز کوه شارپ
یکشنبه 25 تير 1396
قدرتمندترین دوربینی که تاکنون به دور سیاره‌ی دیگری چرخیده، مدارگرد تشخیصی مریخ ناسا در ماه ژوئن، با استفاده از دوربین تصویربرداری با وضوح بالا برای آزمایش علمی «HiRISE»، چشم‌اندازی از مریخ‌نورد کنجکاوی را ثبت کرده که در میان سنگ‌های قهوه‌ای مایل به زرد و شن تیره در کوه شارپ مریخ، قابل رویت است.
بشر به هوش‌مصنوعی حق حیات می‌دهد؟
یکشنبه 25 تير 1396
هوش‌مصنوعی با سرعت بسیار بالایی در حال گسترش است و این پتانسیل را دارد که در ۴۵ سال آتی، از هوش انسان پیشی بگیرد.
رفتار مشابه گونه‌ای ماهی با خویشاوندان دور خود
شنبه 24 تير 1396
زمانی‌که گونه‌های ماهی از نژادهای مختلف، ویژگی‌های آناتومی مشابهی داشته باشند، آن‌را «تکامل همگرا» می‌نامند.
زمانی برای بازنگری جایگاه ورزش در زندگی
شنبه 24 تير 1396
تحقیقات انجام شده در دانشگاه لیدز بکت نشان می‌دهد که تربیت بدنی در ایالات متحده برای معلمان و کودکان با شکست مواجه شده است.
رنگی برای تولید انرژی بی‌پایان از بخار آب
شنبه 24 تير 1396
این ترکیب، مولکول‌های آب را کاتالیز می‌کند. محققان رنگی را ساخته‌اند که می‌تواند بخار آب را جذب و تقسیم کند تا پاک‌ترین منبع انرژی هیدروژنی را تولید نماید.
پیاز قرمز، دشمن شماره‌ی ۱ سرطان
شنبه 24 تير 1396
گروهی از دانشمندان در دانشگاه گوئلف در مطالعه‌ای بر روی اثرات پیازهای گوناگون در مبارزه با سلول‌های سرطانی دریافتند که همه‌ی گونه‌های پیاز عملکرد یکسانی ندارند.
بوقلمون‌های غول‌پیکر ۱ تا ۳ میلیون ساله در استرالیا
‌پنجشنبه 22 تير 1396
«پروگوراگالیناسه»، گونه‌ای از بوقلمون‌های پرنده‌ی غول‌پیکرِ منقرض شده در اواخر دوره‌ی پیلوئن و اوایل دوره‌ی پلیستوکن در بازه‌ی زمانی ۱ تا ۳ میلیون سال پیش، در استرالیا زندگی می‌کرده و یکی از پنج پرنده‌ی مگاپد است که دیرینه‌شناسان دانشگاه فلیندرز وجود آن‌را اثبات کرده‌اند.
حل معمای سیلیس فضایی
‌پنجشنبه 22 تير 1396
دانشمندان از دیرباز در صدد فهم این مسئله هستند که چگونه انواع مختلف «سیلیس» در سنگ آسمانی یک‌پارچه‌ای یافت می‌شود. دانشمندان به لطف شتاب‌دهنده‌ی اشعه‌ِی ایکس «پترا ۳» در مرکز تحقیقات فیزیک ذرات واقع در آلمان به جواب‌هایی دست یافتند.
پیشگیری از خودکشی؛ کیفیت یا کمیت!
‌پنجشنبه 22 تير 1396
مطالعه انجام شده در دانشگاه شیکاگو و دانشگاه کلمبیا حکایت از آن دارد که کیفیت درمان‌های روانی در کاهش خطر خودکشی نقش دارد؛ نه تعداد بیماران بستری شده.
شناسایی نخستین مراحل بیماری آلزایمر
‌پنجشنبه 22 تير 1396
به گزارش محققان، افزایش میزان پلاک‌های آمیلوئید یا همان نشاسته‌ای در مغز از نخستین علائم بیماری آلزایمر به‌شمار می‌رود.
ساخت الیافی هوشمند برای ترمیم بافت‌های بدن انسان
‌چهارشنبه 21 تير 1396
محققین امیدوارند بتوانند با این روش مفاصل فرسوده‌ی انسان را جایگزین کنند. اولین بار است که محققین الیاف هوشمندی ساخته‌اند که مانند یکی از بافت‌های ویژه‌ی بدن انسان به‌نام «پریوستیوم» رفتار می‌کند.
عاملی دور از انتظار برای بیماری زونا
‌چهارشنبه 21 تير 1396
محققان استنفورد دریافتند که بیماری «شریان اکلیلى» با افزایش خطر ابتلا به بیماری زونا ارتباط دارد و دلیل آن را به سلول‌های ایمنی نابه‌هنجاری نسبت می‌دهند که واکنش دستگاه ایمنی بدن را دچار اختلال می‌کنند.
کشف مولکول حیاتی در اطراف خواهران خورشید
‌چهارشنبه 21 تير 1396
دو گروه از ستاره‌شناسان موفق به کشف «متیل ایزوسیانات» در نزدیکی ستاره‌های خورشید مانند شدند که ترکیب ارگانیکی و از مواد سازنده‌ی حیات است.
کشف پرنده‌ای باستانی در کهربا
‌چهارشنبه 21 تير 1396
دانشمندان نمی‌دانستند که چه مقدار از این نمونه در پشت لایه‌های ضخیم کهربا حفظ شده بود تا اینکه با استفاده از اسکنر CT، از فسیل تصویربرداری کردند.
چاقی کودکان و مصرف نوشیدنی‌های گازدار مادران
‌سه شنبه 20 تير 1396
چاقی دوران کودکی، خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و برخی سرطان‌ها در مراحل بعدی زندگی را افزایش می‌دهد.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 178 179
مشاوره رایگان تحصیلی
چرا ریاضیات می‌خوانیم؟ (3 پاسخ)
موجی و ذره ای بودن نور (8 پاسخ)
علت جمع شدن بارهای الکتریکی در سطح کره (12 پاسخ)
عملگرها و اپراتورها در ریاضیات و فیزیک (2 پاسخ)
نظریه اعداد و فلسفه اعداد طبیعی (14 پاسخ)
پرسشی در مورد مجموعه اعداد اول (8 پاسخ)
چگونه فردی خردمند شویم؟ (6 پاسخ)
ماشين محرك دائم (149 پاسخ)
جهان چند بعد دارد؟ (28 پاسخ)
روش ساده محاسبه Eigenvalue برخی ماتریکس های خاص (0 پاسخ)
کارشناسی فیزیک، ارشد برق (0 پاسخ)
کاسینی شیرجه نهایی به سوی زحل را شروع می کند (3 پاسخ)
تصاویر نجومی (1869 پاسخ)
ماهیت میدان الکتریکی چیست؟ (3 پاسخ)
ساخت باتری مقاوم در برابر انفجار و آتش‌سوزی (0 پاسخ)
تخمین انرژی رسیده از خورشید به زمین (4 پاسخ)
آزمایش سایناک (2 پاسخ)
تمام حقیقت. لطفا بخانید (1 پاسخ)
لکه های خوشیدی چگونه به وجود می آیند؟ (3 پاسخ)
یکی از قوی‌ترین میکروسکوپ‌های لیزری جهان راه اندازی شد (0 پاسخ)
کاربرد روشهای فازی در پیش بینی معادله سرمایش نیوتن (0 پاسخ)
تابعی یک به یک و پوشا رو میشناسید که از Nبه Q بره؟ (23 پاسخ)
ذرات با سرعت های بالاتر از سرعت نور (1 پاسخ)
آیا فیزیک بمانند ریاضیات اصول موضوعه دارد؟ (4 پاسخ)
تولید بردارهای یکه در فضای سه بعدی (0 پاسخ)
آنالیز و طراحی سیستم های مرتعش تحت نیروهای هارمونیک (0 پاسخ)
حرکت و زمان مستقل از هم هستند یا وابسته به یکدیگر؟ (73 پاسخ)
ساخت لیزر co2 با توان ۴۰ وات (0 پاسخ)
رابطه بردار مکان زمان با دنیای سه بعدی چیست؟ (3 پاسخ)
یک روش جدید درمان سرطان در آمریکا مجوز گرفت (0 پاسخ)
تهیه دیسک های ابررسانا (7 پاسخ)
سفید چاله ها (0 پاسخ)
نجوم آماتوری را چگونه آغاز کنیم؟ (1 پاسخ)
آزمایشات ذهنی انیشتن (14 پاسخ)
۲۹ نکته برای رصدهای آماتوری (0 پاسخ)
آیا با افزایش سرعت جرم هم افزایش پیدا میکنه؟ (16 پاسخ)
معادله حرکت منحنی از یک نقطه به نقطه دیگر (13 پاسخ)
حیات با نتیجه‌های بدیهی و حتمی فیزیک همراه است (0 پاسخ)
نظریه جدید تعریف بعد زمان (27 پاسخ)
نکاتی که باید درباره سرطان و پیشگیری از آن بدانید (0 پاسخ)
چه کتابی نسبیت رو از منظر نظریه گروه بحث می‌کنه؟ (7 پاسخ)
اگر r=0 باشه چه نيرويي بار ها به يك وارد ميكنند ؟ (1 پاسخ)
constructal law آیا ماهیت تصادفی ِ فرگشت را به چالش می کشد؟ (12 پاسخ)
خمیدگی باند در سلول خورشیدی (0 پاسخ)
تاثیر مغز بر ژنتیک (6 پاسخ)
مکاترونیک (0 پاسخ)
آیا در سیاه چاله نیروی گرانش به بینهایت میل میکند؟ (6 پاسخ)
فیزیک مطلق تحلیلگر نظریات مختلف جهانی (36 پاسخ)
فیزیک مطلق و اثبات کاملا دقیق اشتباه بودن فرمول معروف انرژی (67 پاسخ)
پژوهشکده فیزیک (7 پاسخ)
قدرت شبکه‌های عصبی در محاسبات بسیار پیچیده
خدمات هواشناسی سفارشی برای هواپیماهای کنترل از راه دور
ماده‌ای ضدافسردگی در مغز نوعی ماهی‌ها یافت شد.
بیگانگان فضایی چگونه می‌توانند زمین را مشاهده کنند؟
آب و روغن تحت شرایطی خاص ترکیب می‌شوند!
ساخت اولین داربست ریوی عروقی در جهان
غذاهای خوشمزه بخورید تا شاد می‌شوید.
گرداب قطب شمال زحل
تاثیر ماریجوانا و نیکوتین بر هیپوکامپ مغز
محققان مواد بلوری حساس به نور ساختند.
فاش شدن رازهای خبیث‌ترین شهر تاریخ
شامپانزه‌ها می‌توانند قواعد بازی «سنگ، کاغذ، قیچی» را درک کنند.
مبارزه‌ی جلبک‌های دریایی با تغییرات آب‌وهوایی
ساخت نوعی پارچه‌ی که انرژی تولید می‌کند.
مشاهده‌ی تغییراتی در خوشه‌ی پروین
کافئین درک ما را نسبت به طعم شیرین عوض می‌کند!
تغییر تنفس در واکنش به التهاب عفونت باکتریایی
هک اسپیکر گجت‌ها توسط جاسوس‌ها و تروریست‌ها
مشاهده‌ی سیاهچاله‌های غول‌پیکر با رصد عروس‌دریایی
آثار ۴۳ میلیون ساله‌ی کیسه‌داری در ترکیه
احیای نورون‌ها در ناحیه‌ی غیرمعمول مغز
خطر سکته‌ی مغزی در کمین جوانان معتاد به «متامفتامین»
آنتنی کوچک رابط بین انسان و کامپیوتر می‌شود.
کشف چهار سیاره‌ی بیگانه در اطراف ستاره «تائو ستی»
کشف روستایی مربوط به روم باستان در ایتالیا
خاطره‌ای از کاسینی؛ نمایی نزدیک از ابرهای زحل
کاشت ریزتراشه در بدن کارگران یک شرکت
روش‌های نادرست استفاده از لنز چشمی
تکنولوژی نانو، رنگ ‌سبزی برای انرژی پاک و زیبا فراهم می‌کند.
تصاویری شگفت انگیز از کهکشان میله‌ای-حلقه‌ای مارپیچی NGC7089