مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

تلسکوپ فضایی هابل، در جستجوی فرازمینی‌ها
‌پنجشنبه 16 دي 1395
برنامه جستجوی حیات بیگان، یک راه میانبر را طی می‌کند. تلسکوپ فضایی هابل به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است، که در سال ۲۰۱۷ صدها ساعت اکتشاف را در فهرست کوتاهی از کاندیداهای مناسب برای شناسایی حیات اولیه جستجو کند.
لرزش جهانِ تازه متولد شده، از امواج ضربه‌ی بیگ‌بنگ
‌پنجشنبه 16 دي 1395
شبیه‌سازی کیهان اولیه می‌تواند تولد میدان‌های مغناطیسی و اسرار ضدماده را توضیح دهد. احتمالاً امواج ضربه‌ی حاصل از انفجار بزرگ، کیهان اولیه را به لرزه درآورده است. در ابتدا، ماده به شکل متراکم در جهان اولیه انباشته شد و سپس با موج ضربه‌ی بیگ‌بنگ، سریعا به شکل خوشه‌هایی متراکم در آمد.
ذخیره‌ی انرژی در برگ‌های آبی گیاه بگونیا
جمعه 17 دي 1395
ساختارهای رنگی کوچک رنگین‌کمانی در فرآیند فتوسنتز گیاهان، به آنها در شرایط بدون نور کمک می‌کنند.
آیا انسان به نهایت افزایش طول عمر خود رسیده است؟
شنبه 20 آذر 1395
داده های جدید قویاً نشان دهنده این هستند که بیشترین میزان طول زندگی انسان، محدود است، و مهم تر این که احتمالاً در حال حاضر، انسان به نهایت این حد رسیده است.
برنامه‌ی‌ خصوصی سفر به ماه، برای بازدید مجدد از محل فرود آپولو ۱۷
‌چهارشنبه 17 آذر 1395
یک مأموریت فضایی خصوصی قصد دارد مجدداً از همان محلی که فضانوردان برای آخرین بار درکره‌ی ماه فرود آمده بودند بازدید نماید.
مایکروسافت و ذخیره داده در دی ان ای
مایکروسافت جهش بزرگی را در ذخیره داده داخل دی ان ای گزارش می دهد
عدم باور نیمی از آمریکایی ها به تغییرات اقلیمی کره زمین
شنبه 20 آذر 1395
در بین مردم آمریکا، بر اساس مطالعات مرکز تحقیقاتی پو، تنها اندکی بیش از یک چهارم جمعیت کشور مطلع هستند که تقریباً تمام دانشمندان علوم هواشناسی توافق دارند که تغییرات اقلیمی کره زمین در حال وقوع هستند و همچنین انسان مسئول و مسبب این تغییرات هستند.
هفت روش برای افزایش طول عمر انسان به بیش از ۱۰۰ سال
شنبه 20 آذر 1395
رویای جاودانگی همیشه در سراسر تاریخ فرهنگ و تمدن نفوذ داشته و از افسانه های یونان باستان که خدایان جاودان در آن ها نقش اصلی را داشتند تا جستجوی کیمیاگران برای اکسیر حیات یا چشمه جوانی همه موید این آرزو هستند.
فیسبوک به جنگ بیماری ها میرود
شنبه 20 آذر 1395
آیا میلیاردها دلار پول فیسبوک میتواند بیماریها را متوقف کند؟
فقط بیست و پنج سال تا رسیدن به فناوری جاودانگی
شنبه 20 آذر 1395
شاید شبیه داستان های علمی تخیلی به نظر برسد ولی برای دانشمندانی مانند اوبری دگری برعکس، خیلی طبیعی است که تا بیست و پنج سال دیگر، انسان ها به طول عمر هزار سال یا بیشتر برسند.
نیروی مرموز نسل جدید هوش مصنوعی از کجا می آید؟
شنبه 20 آذر 1395
پژوهش های جدید نشان دادند که دلیل عملکرد بسیار خوب شبکه های «نورونی»، این حقیقت ساده است که ساختار این شبکه ها، مشابه ساختار لایه های زیر ساخت جهان پیرامون ما می باشد.
نیای خزنده‌ی پستانداران
شنبه 20 آذر 1395
پژوهشی جدید دریافته است دو خزنده ی پستاندار-مانند که ۲۳۵ میلیون سال پیش می زیسته اند، هم اینک قدیمی ترین نیای شناخته شده مشترک پستانداران تا امروز می باشند.
تجربه قدم زدن در فضا
شنبه 20 آذر 1395
بسیاری از انسانها هرگز تجربه قدم زدن در فضا را نخواهند داشت ,ولی باخرید یک گوگل کاردبورد ارزان و با اجرای فیلم ۳۶۰ درجه کیفیت بالا ناسا میتوانید وانمود کنید در فضا در حال قدم زدن هستید.
کوسه منقرض شده از خانواده مگالودون ها بوده است
شنبه 20 آذر 1395
در حدود ۲۰ میلیون سال پیش، یک کوسه به اندازه یک خودرو در امتداد خط ساحلی اقیانوس های اطلس و آرام زندگی می کرده است.
حمله ۱۸۰۰ سال پیش ارتش روم به قلعه اسکاتلندی
شنبه 20 آذر 1395
در حدود ۱۸۰۰ سال پیش ۵۰۰۰ لژیونر رومی در حمله ای به یک قلعه اسکاتلندی شرکت داشتند که حدود هزار تا دو هزار مدافع اسکاتلندی مسلح به همراه خانواده های آن ها و سایر افراد غیر نظامی که در قلعه پناه گرفته بودند از آن دفاع می کردند.
تاثیر خرده‌های گیاهی رازک در ماءالشعیر بر کبد
شنبه 20 آذر 1395
پژوهش جدیدی روی موش ها نشان داده که ذرات ریز گیاه که در ماءالشعیر پیش از تصفیه یافت می شود، نه تنها طعم و مزه آن را تقویت می کند، بلکه ضرر های احتمالی برای کبد را کاهش می دهند.
طوفان عظیم متیو!
شنبه 20 آذر 1395
تصویر زیر که در روز ششم اکتبر ۲۰۱۶ از طوفان متیو گرفته شده، این طوفان را دو روز بعد از ارتقاء به طوفان سطح چهار نشان می دهد. در سمت راست آن طوفان بسیار کوچکترِ نیکول را نیز می توان در اقیانوس اطلس دید.
آیا غذای های چرب دوست دارید؟ علت یک ژن است.
شنبه 20 آذر 1395
لطفاً با دیدن این پیتزای داغ وسوسه نشوید! این شما را چاق یا چاق تر می کند.
عدم پایبندی به روابط زوجین تا چه حد در واقعیت رایج است؟
شنبه 20 آذر 1395
پروفسور ولفینگر از دانشگاه یوتا می گوید پژوهش های دو دهه گذشته نشان داده بین ۱۰ تا ۱۵ درصد زنان آمریکایی متاهل و بین ۲۰ تا ۲۵ درصد مردان آمریکایی متاهل خیانت می کنند.
هشت باور اشتباه که رابطه شما را نابود می کند
شنبه 20 آذر 1395
خانم پروفسور تری اورباک، دکترای روانشناس بالینی ساکن میشیگان و مولف کتاب «گام های ساده برای بردن ازدواج تان از خوب به عالی» (انتشارات دلاکورته ۲۰۰۹) هشت باور غلط را بر می شمارد که در بین مردم رایج هستند ولی در واقعیت صرفاً موجب فروپاشی رابطه زوج ها می شوند.
‌چهارشنبه 13 مرداد 1395
ضمن عرض معذرت از دکترهای سفر در زمان، ممکن است سفر در زمان به طور کلی غیر ممکن باشد، و نه فقط به خاطر اینکه ما تا به امروز ماشین زمان را اختراع نکرده ایم، بلکه شاید نشدنی باشد!
سیاره هیچ میان مریخ و مشتری
‌چهارشنبه 13 مرداد 1395
اواخر قرن ۱۸ میلادی تب یافتن سیارات جدید در منظومه شمسی بالا گرفته بود و اخترشناسان مدام در پی رصد و محاسبه بودند...
روش هایی برای تعیین فاصله اجرام کیهانی
دوشنبه 4 مرداد 1395
کیهان شناسی در طول دهه های گذشته اطلاعات خود در خصوص کیهان را افزایش داده اند. در گذشته زمانی بود که فاصله اجرام به خوبی شناخته شده نبود یا طول عمر کیهان حدودا چند میلیارد سال تخمین زده می شد...
دوشنبه 4 مرداد 1395
نزدیک مرکز این تصویر پُروضوح تلسکوپ فضایی هابل کهکشان‌های خوشه‌ی غول‌پیکر آبل اس-۱۰۶۳ در فاصله‌ی حدود ۴ میلیارد سال نوری زمین را می‌بینیم.
نگاهی نو به چگونگی شکل گیری ماه
‌سه شنبه 15 ارديبهشت 1394
یافته های جدید نشان می دهد که برخورد یک سیاره بنام تـئا به زمین جوان آنقدر خشن بود که ابرِ پدید آمده از خرده های برخورد، پیش از آرام گرفتن و شکل دادن ماه، به طور کامل در هم آمیخته بود.
معرفی کتاب: بین دو بی نهایت
‌سه شنبه 15 ارديبهشت 1394
بین دو بی نهایت یعنی چه؟ اشاره به مفهومی است که دنیای مرئی موجودات دوران آن، در مقایسه با تمام جهان هستی بی مقدار است؛
تلاش دانشمندان برای احیای جانوران منقرض شده
‌چهارشنبه 9 ارديبهشت 1394
ایده احیای حیوانات باستانی هنوز در حوزه تخیل باقی مانده، اما دانشمندان دانشگاه هاروارد گام کوچکی را به سوی این هدف برداشته و DNA یک ماموت پشمالو را در سلول‌های فیل پرورش یافته در آزمایشگاه وارد کرده‌ اند.
معرفی کتاب: اَبر فضا
‌چهارشنبه 9 ارديبهشت 1394
آیا ابعاد دیگری فراسوی ابعاد شناخته شده ی ما وجود دارند؟ آیا سفر در زمان امکان پذیر است؟
کهکشان‌های غول پیکر از درون خاموش می شوند!
یکشنبه 6 ارديبهشت 1394
ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) آژانس فضایی اروپا و تلسکوپ فضایی هابل، موفق شدند چگونگی خاموش‌ شدن شکل‌گیری ستارگان در کهکشان‌های دوردست را در بازه زمانی سه میلیارد سال پس از بیگ بنگ آشکارسازی ‌کنند.
آیا ممکن است کل کیهان، یک سیاهچالۀ پنج بُعدی باشد؟
یکشنبه 6 ارديبهشت 1394
احتمالاً می دانید چنانچه در یک سیاهچاله سقوط کنید چه بلایی سرتان خواهد آمد. چنین سقوطی قطعاً برای شما دلپذیر نخواهد بود چرا که پیش از محو شدن در سیاهچاله اجزای بدنتان ریز ریز خواهد شد.
در هم تنیدگی ۳۰۰۰ اتم با یک فوتون
‌پنجشنبه 27 فروردين 1394
فیزیکدانان دانشگاه MIT و دانشگاه بلگراد (University of Belgrade) تکنیکی جدید را جهت در هم تنیدن ۳۰۰۰ اتم به وسیله تنها یک فوتون ابداع کرده اند.
کشف یکی از دورترین سیارات فراخورشیدی در اعماق راه‌شیری
‌پنجشنبه 27 فروردين 1394
تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا با همکاری یک تلسکوپ زمینی در شیلی موفق به کشف یکی از دورترین سیارات فراخورشیدی در فاصله حدود 13 هزار سال نوری از زمین شدند.
درهم تنیدگی کوانتومی تک ذره ای، اشتباه دیگر اینشتین
‌پنجشنبه 27 فروردين 1394
برای اولین بار تیمی از محققان مرکز دینامیک کوانتومی دانشگاه گریفیث و دانشگاه توکیو توانستند درهم تنیدگی در یک ذره را نشان داده و گامی بزرگ در جهت درک بهتر مکانیک کوانتومی بردارند.
اگر ماه نباشد چه اتفاقی برای زمین می افتد؟
‌پنجشنبه 27 فروردين 1394
ماه همواره یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های سازنده در ایجاد شرایط مناسب برای تکامل حیات در سیاره ما به شمار می‌رفته است
آیا سفر میان کرمچاله امکانپذیر است؟
‌پنجشنبه 27 فروردين 1394
علاقمندان به موضوعات علمی-تخیلی امیدوارند که روزی بشر بتواند از طریق کرمچاله ها، مثل فضانوردان فیلم “در میان ستاره ای” (Interstellar)، بسرعت به کرانه های کیهان سفر کند.
چگونه یک سیاهچاله تبخیر می شود؟
‌پنجشنبه 27 فروردين 1394
هیچ چیز تا ابد دوام نمی آورد، حتی سیاهچاله ها؛ بر طبق گفته های استیون هاوکینگ سیاهچاله ها بعد از مدتی تبخیر می شوند، اما دقیقا چه اتفاقی برای آنها رخ می دهد؟
معرفی کتاب: شرودینگر و انقلاب کوانتومی
‌سه شنبه 26 اسفند 1393
این کتابی است در مورد بزرگترین انقلاب علمی در تمامی طول تاریخ یعنی نظریه کوانتومی با محوریت یکی از بزرگترین دانشمندان تاریخ یعنی اروین شرودینگر.
توهم حرکت ِ “سریع تر از نور”
‌سه شنبه 26 اسفند 1393
هیچ چیز نمی تواند سریع تر از نور حرکت کند. رابرت نمیروف که استاد فیزیک در دانشگاه صنعتی میشیگان است، خود این واقعیت را انکار نمی کند ولی سناریویی را در اندیشه دارد که در آن، چیزی از دید یک بیننده، در حال حرکت سریع تر از سرعت نور به نظر می آید.
معرفی کتاب‌: افسانۀ اینشتین
یکشنبه 24 اسفند 1393
این کتاب به تغییر جهان‌بینی ما که در نتیجه‌ی کوشش‌های آلبرت اینشتین به دست آمده است، اختصاص دارد.
‌چهارشنبه 20 اسفند 1393
طبق پیش‌بینی مدل‌های خاصی، انرژی تاریک که انبساط کیهان را سرعت می‌بخشد، میدانی است که در طول زمان‌های کیهانی تغییر می‌کند.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 161 162
مشاوره رایگان تحصیلی
مجموعه مقالات عرفان کسرایی (5 پاسخ)
تفاوت در انرژی پتانسیل و اصل هم ارزی جرم-انرژی انیشتین (5 پاسخ)
قوانین فیزیک (30 پاسخ)
ثابت جهانی گرانش (7 پاسخ)
چه کتابی نسبیت رو از منظر نظریه گروه بحث می‌کنه؟ (1 پاسخ)
بررسی برخی لم ها و قضیه های ریاضی (63 پاسخ)
افزایش پتانسیل گرانشی در تله پورت (5 پاسخ)
زمان و یک چالش جدید (8 پاسخ)
همگنی و همسانگردی فضا (1 پاسخ)
کتاب های هالیدی (6 پاسخ)
پارادوکس تئوری اطلاعات با ژنتیک (4 پاسخ)
انهدام نسبیت خاص و عام آلبرت اینشتین (به همراه مقالات) (354 پاسخ)
لطفا کارکرد این مدار رو بگید (0 پاسخ)
سرعت سقوط اجسام (11 پاسخ)
اگر توپی را در فضا رها کنیم (10 پاسخ)
توهم زمان: چه چیزی واقعی است؟ (0 پاسخ)
فشار مایع (9 پاسخ)
نشت يابي خطوط لوله زيرزميني نفت با استفاده از ردیاب هسته ای (3 پاسخ)
نقض بقای انرژی ؛ سرنخ جدیدی برای توضیح ماده تاریک (0 پاسخ)
شبیه سازی در نرم افزار zemax (0 پاسخ)
بسط ها،تيلور يا مكلارن (1 پاسخ)
امواج الكترو مغناطيس (1 پاسخ)
به اشتراک‌گذاری جزوه‌های درسی اسکن شده در اینجا (4 پاسخ)
میدان بوزون هیگز و نسبیت (3 پاسخ)
لطفا این مدار رو برای من توضیح بدید ، مربوط به دزدگیر لیزری (5 پاسخ)
سرعت صوت در هوا (5 پاسخ)
سوال کوانتوم (0 پاسخ)
مشاوره برای انتخاب رشته (4 پاسخ)
شدت صوت (1 پاسخ)
آسیب دیدن جو (1 پاسخ)
مراحل شکل گیری کرم چاله (4 پاسخ)
آيا فيزيك يا رياضي رشته گمشده منه‌؟ (4 پاسخ)
چطور میشه دستگاه فرستنده امواج الکترومغناطیس درست کرد؟ (6 پاسخ)
معمای آخرین "عنصر کشف نشده" هسته کره زمین حل شد (0 پاسخ)
شکل موج (17 پاسخ)
محاسبه انرژی (1 پاسخ)
اطلاعات در مورد رشته مهندسی هسته ای و آينده شغلي اين رشته (7 پاسخ)
خلاء چیست و اثر گرما بر حرکت نور در یک محفظه خلاء (0 پاسخ)
واکنش دهی ذرات (1 پاسخ)
بارش شهابی برساوشی (3 پاسخ)
سوال درمورد آزمایش دوک و ریل شیبدار (0 پاسخ)
مدل سازی سلف با حل معادلات میدان (0 پاسخ)
کتاب الکترومغناطیس گریفیتس (1 پاسخ)
دعوت به همکاری تحقیقاتی (0 پاسخ)
چگونه سرعت اسپین ذرات را حساب می کنند؟ (0 پاسخ)
تراز افقی (2 پاسخ)
پیش نیاز mcnp و مونت کارلو (0 پاسخ)
داروی جدید ام.اس با موفقیت آزمایش شد (0 پاسخ)
تحصیل در رشته های نجوم (23 پاسخ)
دمای منفی (1 پاسخ)
مرحله های خواب (3 پاسخ)
ثبت عکس‌های نادر از قبل و حین انفجار یک ستاره (2 پاسخ)
تبديلات ميدان ها (5 پاسخ)
مهارت حل مساله (2 پاسخ)
پرسش و پاسخ ریاضی (160 پاسخ)
دانشمندان مدعی شدند که آب روی زمین، از فضا نیامده است!
آیا اعتیاد به فیس‌بوک و تلگرام، ژنتیکی است؟
فقط «دو هزار میلیارد کهکشان» در عالم قابل مشاهده!
جایگزینی سیستم هوشمند تشخیص چهره بجای گذرنامه در استرالیا
گوجه‌فرنگی‌ها، خوش‌مزه‌تر می‌شوند!
حمام آفتاب برای پیش‌گیری از بیماری کبد چرب!
چین، درخشان‌ترین «چشمه‌ی نور» جهان را می‌سازد!
آزمایشی برای تشخیص علائم حیات فرازمینی در سیارات بیگانه
کشف دارویی جدید برای درمان سرطان پوست
کلمه‌ی «دلار» از کجا آمده است؟
سوپراسپرت جدید امریکایی با سرعتی نزدیک به ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت
چرا بحرالمیت را «دریای مُرده» نامیده‌اند؟
کشف بزرگ فیزیک‌دانان؛ «هیچ چیز» چیست؟
گاوها، عامل سوراخ شدن لایه‌ی اُزون!
قلب مصنوعی چگونه کار می‌کند؟
تاریخ دقیق تشکیل کره‌ی ماه
«خورشید» طلوع و «نفت»، غروب می‌کند!
توصیه‌هایی برای خانم‌های باردار
آیا اطلاعات، برای همیشه درون سیاه‌چاله گم می‌شود؟
درمان‌های خانگی پوست چرب و لکه‌دار
جانورانی که قادر به بکرزایی هستند
زمانی که سامسونگ، «نودل» تولید می‌کرد!
داروی روان‌گردانی که شما را به سفری طولانی می‌برد
کشف قاره‌‌‌ای جدید، در زیر جزیره‌ی موریس
کشف یک «مشتری داغ» در فاصله‌ی ۴۸۰ سال‌نوری
عشق و جذابیت
نقش شیمی درمانی در درمان سرطان ریه
اندونزی، کشوری با ۳۶۵ زبان مختلف!
بهترین کالج کسب‌وکار استرالیا در دانشگاه مک‌کواری
واژه‌ی «ربات» از کجا آمده است؟
آیا ماه زمین از به هم پیوستن چندین ماه کوچک به‌وجود آمده؟ (0+)