مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

تاثیر اختلال خواب بر سلول‌های مغز کودکان
یکشنبه 10 ارديبهشت 1396
بنا بر هشدار محققان، کودکانی که از اختلال خواب رنج می‌برند با احتمال آسیب به سلول‌های مغزی روبرو هستند.
آینده‌ی ذخیره‌سازی اطلاعات در DNA
یکشنبه 10 ارديبهشت 1396
DNA دارای اطلاعاتی درباره‌ی موجودات زنده است و همه چیز را از آغاز پیدایش زندگی در خود رمزگذاری کرده است.
شبیه‌سازی جدید از ساختار مغناطیسی طوفان‌های خورشیدی
یکشنبه 10 ارديبهشت 1396
مهندسان، مدلی را طراحی کرده‌اند که برای اولین بار مدل فوران‌های خورشیدی و ساختار مغناطیسی آن‌ها را شبیه‌سازی می‌کند و دسترسی آن برای عموم آزاد است.
یک مولکول جانوری، راهی برای کارایی بهتر باتری‌ها می‌شود
شنبه 9 ارديبهشت 1396
تحقیقات جدید در دانشگاه ییل نشان داده است، مولکولی که اکسیژن را در خون جابه‌جا می کند، می‌تواند کلیدی برای توسعه‌ی نسل بعدی باتری‌ها باشد.
ویروس‌هایی به قدمت ۵۰۰ میلیون سال
شنبه 9 ارديبهشت 1396
جنگ ویروس‌های تازه رواج یافته و میزبان‌های‌شان، به چند صد میلیون سال قبل از آنچه دانشمندان فکر می‌کردند، بر‌می‌گردد.
محققان تنوع ژنتیکی مؤثر در قد انسان را کشف کردند
شنبه 9 ارديبهشت 1396
هشتاد و سه تنوع ژنتیکی مؤثر بروی قد انسان در تحقیقی گسترده در مقیاس بزرگ، توسط دانشگاه کوئین مری لندن، مؤسسه‌ی قلب مونترال، مؤسسه‌ی بورد و دانشگاه اکستر، کشف شده است.
کشف تخم کروکودیل‌هایی ۱۵۲ میلیون ساله
شنبه 9 ارديبهشت 1396
این تخم تمساح‌ها که لابلای صخره‌هایی در کشور پرتغال کشف شده است، متعلق به خانواده‌ی کروکودیل‌های واقعی و گروهی از تیره‌ی تمساح‌ها که طبق نظر دیرین‌شناسان دو متر طول داشته‌اند، هستند.
بزرگترین فوران آتش‌فشانی در تاریخ بشر
شنبه 9 ارديبهشت 1396
«آتش‌فشان توبا» در اندونزی با فوران شدیدش در حدود ۷۳ هزار سال پیش، منطقه را با خاک یکسان کرد. آتش‌فشان‌های عظیم و سهمگینی نظیر این را «اَبَر آتش‌فشان‌» نام‌گذاری کرده‌اند که گاهی اوقات اثرات بزرگتری را هم برجای می‌گذارند و در تغییرات آب و هوای جهان موثر ظاهر می‌شوند.
رابطه‌ی سلفی گرفتن با بهداشت محیط
جمعه 8 ارديبهشت 1396
هر کس حق دارد تا بداند که آیا جریان‌های آبی که از حیاط خلوت آن‌ها یا از پارک‌ها در همسایگی آن‌ها می‌گذرند، سالم است یا خیر؟
تصویربرداری از سایه‌ی سیاه‌چاله
جمعه 8 ارديبهشت 1396
در حالی که من در حال نوشتن این مقاله هستم، تعدادی از رادیو تلسکوپ‌ها که در سرتاسر زمین پخش شده‌اند، به‌عنوان ابزاری غول‌پیکر در تلاش برای تصویربرداری از سیاه‌چاله‌ای اَبَرپرجرم هستند که در مرکز کهکشان‌مان قرار دارد.
چند میلیون دلار، هزینه‌ی تماس نگرفتن با دانشمندان
‌پنجشنبه 7 ارديبهشت 1396
اگر شما این ایده که امواج گرانشی، می‌تواند فضاپیماها را بین سیاره‌ها به جلو پرتاب کند «داستان علمی» می‌دانید، باید بدانید تخیل قوی‌ای دارید؛ زیرا همه‌ی متخصصین دانش نجوم، این ایده را «بی‌معنی و مزخرف» می‌دانند.
کشف مومیایی گمشده‌ی مصر باستان، در کنار رود نیل
‌پنجشنبه 7 ارديبهشت 1396
مقبره‌ای حاوی مومیایی «شِمای»، برادر کوچک حاکم مقتدر مصر، در نزدیکی «اسوان»، در کنار رود نیل کشف شده است.
تاجی از خار در مغز موش
‌پنجشنبه 7 ارديبهشت 1396
انجام مدل‌سازی دیجیتال در روشی جدید نشان داده که رشته‌های یکی از سه نورونی که بیشترین رشته‌ها را در مغز دارند، کاملاً اطراف قشر خارجی مغز را پوشانده است. یافته‌های جدید ممکن است برای توضیح فرآیند ایجاد هوشیاری در مغز مفید واقع شود.
امواج بزرگ و سرکش پدیده‌هایی روزمره
‌پنجشنبه 7 ارديبهشت 1396
در طی اولین ساعات روز، موج آندریا از چهار نقطه‌ی سنسورهای اقیانوس که توسط محققین تعبیه شده بود، تا طول موج، جهت، دامنه و فرکانس موج‌ها را در سطح اقیانوس اندازه‌گیری کنند، عبور کرد.
اسپیس ایکس دو گردشگر را به ماه می‌فرستد
‌پنجشنبه 7 ارديبهشت 1396
شرکت اسپیس ایکس که پیش‌تر به دلیل تلاش برای دستیابی به چنین اهداف جاه‌طلبانه‌ای، همچون پرتاب موشک قابل استفاده مجدد و فرستادن انسان به مریخ معروف شده بود، اخیراً اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی برای فرستادن دو شهروند خصوصی به سفری به دور ماه تا پایان سال آینده است.
جهش‌های DNA ماموت‌های پشمالو قبل از انقراض
‌چهارشنبه 6 ارديبهشت 1396
ماموت‌های پشمالوی منقرض شده، امروزه به‌عنوان نماد واقعی از عصر یخبندان، پوستر معروف متخصصین علم ضدانقراض محسوب می‌شوند.
اثرات بلند مدت آسیب مغزی شدید
‌چهارشنبه 6 ارديبهشت 1396
محققان در بیمارستان کودکان سینسیناتى به اثرات بلندمدت آسیب مغزی شدید دست یافتند که بر این اساس، آسیب مغزی شدید در کودکان می‌تواند پس از چند سال اثرات پایداری برجای بگذارد.
خطر کمتر شیوع بیماری‌های خطرناک با زندگی در ارتفاعات بالاتر
‌چهارشنبه 6 ارديبهشت 1396
چه کسی می‌دانست که جغرافیا می‌تواند چنین نقش بزرگی را در سلامت انسان‌ها ایفا کند؟ کاملاً مشخص است که هوای نواحی تپه‌ای و مملو از پستی و بلندی که تمدن و انسان‌ها به آنجا نفوذ نکرده‌اند، تازه و سالم است.
ارتباط خواب فضانوردان و کارمندان روی زمین
‌چهارشنبه 6 ارديبهشت 1396
تحقیقات ناسا بر روی چرخه‌های خواب و نحوه‌ی بازگرداندن عادات عادی خواب، می‌تواند به کارکنان نوبت‌کار و افرادی که مسافت‌های طولانی مسافرت می‌کنند، کمک کند.
در جهان کوانتومی ماهیت مفهومی مبهم است
‌چهارشنبه 6 ارديبهشت 1396
طیف رنگی که هر اتم از خود گسیل می‌کند، آسان‌ترین راه برای شناسایی آن‌ است؛ اما به تازگی فیزیکدانان آمریکایی در تلاش‌اند که اتم‌ها را با گرم کردن آن‌ها با تپ نوری مشخصی که برای این منظور طراحی شده است، وادار به جعل طیف‌های دیگر کنند.
دشواری رفتاری برای ورزش‌کردن افراد چاق
‌سه شنبه 5 ارديبهشت 1396
پژوهشی تازه در انگلستان نشان می‌دهد، کسانی که احساس می‌کنند سایرین آنها را به سبب وزنشان قضاوت می‌کنند، نسبت به افرادی که این حس را ندارند، احتمال کمتری دارد ورزش کنند.
ارتباط کم‌خوابی و هوشیاری
‌سه شنبه 5 ارديبهشت 1396
مطالعه‌ای بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده توسط ۵۴ شرکت‌کننده‌ای که به آن‌ها تصاویر مختلفی از مقیاس‌های متفاوتی از حالات خطر، ترس، خوشحالی، ناراحتی، عصبانیت، تعجب، و انزجار نشان داده شد، صورت گرفته است.
چرا مردم زبان خود را تغییر می‌دهند؟
‌سه شنبه 5 ارديبهشت 1396
در فیزیک، حرکت ذرات در مکان و زمان را «انتشار» می‌نامند. مدل‌های فیزیکی انتشار را می‌توان به چیزهای دیگری، حتی آن‌هایی که در نگاه اول هیچ ارتباطی با فیزیک ندارند، نیز تعمیم داد.
دست‌یابی به اساس تکامل
‌سه شنبه 5 ارديبهشت 1396
دانشمندان دریافته‌اند که نسخه‌ای از «چرخه‌ی کربس» که مرکز اصلی سوخت و ساز سلولی به شمار می‌‌رود، بدون نیاز به پروتئین‌هایی تحت عنوان آنزیم‌ها نیز می‌تواند، اتفاق بیفتد.
رفتار بسیار جالب بک نوع مورچه
‌سه شنبه 5 ارديبهشت 1396
این دنیایی است که در آن مورچه به مورچه کمک می‌کند. مورچه‌ها دوستان خود را که طی حمله به موریانه‌ها زخمی شده‌اند، به لانه برمی‌گردانند. این رفتاری غیرقابل انتظار از گونه‌ی حشرات است، زیرا حشرات معمولاً فرد محور رفتار می‌کنند.
نخستین شواهد از ادغام کهکشان‌های کوتوله
دوشنبه 4 ارديبهشت 1396
ستاره‌شناسان نخستین شواهد از برخورد قریب‌الوقوع دو کهکشان کوتوله را یافته‌اند. مشاهده‌ای که به دو نظریه‌ی کیهان‌شناختی اعتبار بیشتری می‌بخشد. تاکنون چندین جفت‌ کهکشانی بزرگ و متوسط در حال برخورد و ادغام، مشاهده شده‌اند.
نسل جوان، پیام‌آوران تغییر ابدی
دوشنبه 4 ارديبهشت 1396
غلبه بر زمان و تشخیص مسیر آینده نسل جوان، کار بسیار مشکلی است. ولی سازمان ICEF نگاهی به تعدادی از رویه‌ها انداخته است،؛مخصوصاً آن‌هایی که با تحصیلات مرتبط هستند.
همکاری لوکسِ مرسدس بنز و دایمر
دوشنبه 4 ارديبهشت 1396
شرکت‌های دایملر و همکاران لوکس آن، مانند فولکس واگن، آیودی و BMW بایستی بی‌وقفه مدل‌های جدید خود را ارتقا دهند؛ در غیر این صورت، فروش خود را از دست می‌دهند.
سلامت استخوان در خوردن غذاهای ضد‌ اِلتهابی
دوشنبه 4 ارديبهشت 1396
داشتن یک رژیم غذایی ضد التهابی، سبب جلوگیری از التهاب‌های مزمن حاصل از یک سبک زندگی ناسالم می‌شود.
قدرت هوش مصنوعی در برنامه‌نویسی آینده
دوشنبه 4 ارديبهشت 1396
انسان‌ها، سرانجام دور از انتظار، این کار را انجام می‌دهند. سیستم یادگیری ماشینی این توانایی را به دست می‌آورد تا کد‌های خودش را بنویسد.
آتش‌فشان‌ها زمین را به گلخانه تبدیل می‌کنند
یکشنبه 3 ارديبهشت 1396
تحقیقات نشان می‌دهد که در گذشته‌ی زمین، بیشترین تغییرات آب و هوایی طولانی‌مدت تحت تاثیر فعالیت‌های آتش‌فشان‌ها بوده است.
ساخت ماده‌ای جدید برای رویش مجدد استخوان‌ها
یکشنبه 3 ارديبهشت 1396
محققان دانشگاه نورث‌وست، پروتئین قدرتمندی ساخته‌اند که در رشد دوباره‌ی استخوان موش‌ها مؤثر بوده‌ است. درمان‌های کنونی برای ترمیم آسیب‌ها و نقایص موجود در استخوان‌ها، عموماً شامل عمل پیوند استخوان از سایر نواحی بدن بیمار می‌شود.
زهره‌نورد جدید؛ مقاوم‌تر از گذشته
یکشنبه 3 ارديبهشت 1396
گرمای وحشتناک سیاره‌‌ی زهره وسایل الکترونیکی فضاپیماها را می‌سوزاند. به همین دلیل دانشمندان ناسا وسیله‌ای اختراع کرده‌اند که از تکنولوژی‌های باستانی الهام گرفته شده است. زهره سیاره‌ی مهربانی نیست. بیشترین زمانی که یک کاوشگر آنجا دوام آورده، ۱۲۷ دقیقه بوده است.
بهبود عملکرد ایمپلنت‌ها با ابداع جدید
یکشنبه 3 ارديبهشت 1396
دانشمندان به روشی دست پیدا کرده‌اند که از شکل‌گیری بافت زخم اطراف دستگاه‌های ایمپلنت پزشکی جلوگیری می‌کند. «فیبروسیس» شکل‌گیری بافت همبند لیفی در یک عضو و پاسخ واکنشی است که با اهداف بهبودی صورت می‌گیرد و می‌تواند در پاسخ به یک شی خارجی نیز رخ دهد.
گورخر‌ماهی نابینایی انسان‌ها را درمان می‌کند
یکشنبه 3 ارديبهشت 1396
غذاهای دریایی به علت تنوعی که دارند، گزینه‌ی محبوبی بین دوستداران غذا محسوب می‌شوند؛ مخصوصاً ماهی که در سراسر جهان به آن به‌عنوان خوراکی لذیذ به آن نگاه می‌شود.
معمای هیولای تالی حل شد
شنبه 2 ارديبهشت 1396
تحقیق جدیدی که در دانشگاه ییل انجام شده، نشان داده است که هیولای تالی دارای آبشش و نواری در پشتش بوده است که برای آن نقش نخاع ابتدایی را داشته است. هیولای تالی موجود دریایی عجیب و غریب بوده که در انتهای سر خرطوم‌ مانند و باریکش، در هر طرف دندان‌هایی داشته است.
تاثیر منفی دو بار تغییر ساعت در سال
شنبه 2 ارديبهشت 1396
«سیمون اوکسنهام» در نشریه‌ای علمی ستونی دارد که در آن مجموعه تئوری و فرضیه‌های شبه علم را از علم عصب‌شناسی جدا می‌کند. آیا امروز احساس خستگی می‌کنید؟
حرکت افراد فلج با افکارشان
شنبه 2 ارديبهشت 1396
طبق تحقیقی انجام شده توسط پزشکان دانشگاه کیس وسترن-رزرو و دو بیمارستان اوهیو، مرد فلج ۵۶ ساله‌ای از اهالی کلیولند، نخستین کسی است که توانایی حرکت دادن دست و بازویش را با استفاده از «رابط بین مغز و کامپیوتر» دوباره به دست آورد.
به دام انداختن و بررسی سلول‌ها به کمک گرافن
شنبه 2 ارديبهشت 1396
روش جدید بررسی سلولی که توسط دانشمندان موسسه تکنولوژی ماساچوست آمریکا ابداع شده است، باعث می‌شود لایه‌ی نازکی از اکسید گرافن را بتوان به‌عنوان ابزاری برای تشخیص در آزمایش‌های پزشکی و زیست‌شناسی استفاده کرد.
اندازه‌گیری نوسان دمایی بادهای سیاه‌چاله‌ای، برای نخستین بار
شنبه 2 ارديبهشت 1396
دانشمندان برای نخستین‌بار نوسانات دمایی را در گازهای داغ حاصل از فعالیت‌های سیاهچاله‌ها اندازه گرفتند. به گفته‌ی دانشمندان، قُرص‌های ماده در اطراف سیاه‌چاله‌ها از قابلیت افکندن جریان‌هایی پرسرعت از گازهای داغ یا باد برخوردارند.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 171 172
مشاوره رایگان تحصیلی
انرژی از هیچ، با انرژی پتانسیل گرانشی (31 پاسخ)
اصل عدم قطعیت هایزنبرگ (5 پاسخ)
دایره های اسرار آمیز در صحرای کالاهاری (3 پاسخ)
orbital speed و orbital velocity را باید یکسان دانست؟ (2 پاسخ)
پارادوکس جدید ریاضی-ریگی در کفش احتمالات و آمار (20 پاسخ)
نکاتی که باید درباره HIV بدانید (0 پاسخ)
كمك براي محاسبه فشار در يك مخزن آب (20 پاسخ)
گاز های بی اثر (2 پاسخ)
حل مسائل فیزیک هسته ای کنت کرین (20 پاسخ)
جسم دوار (24 پاسخ)
آیا جنس مواد نسبیست؟ (4 پاسخ)
پایستگی تکانه زاویه ای در سیستم آونگ (4 پاسخ)
رابطه ی فیزیک جدید و فلسفه (26 پاسخ)
پرسشی درباره همه ریاضیات لازم برای مطالعه فیزیک (3 پاسخ)
انهدام نسبیت خاص و عام آلبرت اینشتین (به همراه مقالات) (359 پاسخ)
انرژی نور به کجا رفته است؟ (14 پاسخ)
آونگ فوکو (1 پاسخ)
جهان گودل (27 پاسخ)
دوربین دو چشمی بخرم یا تلسکوپ ؟ (8 پاسخ)
علاقه به فیزیک و شناخت فیزیک (9 پاسخ)
حل المسایل مکانیک آماری رایف (1 پاسخ)
کاربست پدیده EVP، نظرتان چیست؟ (10 پاسخ)
عکس های فوق العاده جونو از مشتری سوالات زیادی پدید آورده (0 پاسخ)
برنامه نویسی فرترن (6 پاسخ)
آزمایش میلیکان (1 پاسخ)
مسائل تئوری دینام فارادی (0 پاسخ)
توزیع الکترون در اتم های آزاد (0 پاسخ)
راههای دفع مسیرامواج (2 پاسخ)
علیت و کوانتوم (3 پاسخ)
نظریه هاوکینگ و قانون بقای جرم (0 پاسخ)
پاسخ به سوال برنامه نویسی (فرترن) (13 پاسخ)
بهترین کتاب نجومی که تابه حال خوانده اید (30 پاسخ)
تفاوت سفید و نقره ای (4 پاسخ)
فیزیک مطلق (16 پاسخ)
فیزیک مطلق و اثبات کاملا دقیق اشتباه بودن فرمول معروف انرژی (66 پاسخ)
اثبات فرمول ها در علم فیزیک (9 پاسخ)
کتاب فیزیک نوین دکتر فرمان (0 پاسخ)
تفتاوت های فیزیک کلاسیک با فیزیک کوانتومی (4 پاسخ)
تمر ینهای ابررسانایی سری (0 پاسخ)
بردار پراکندگی (0 پاسخ)
معادله موج (2 پاسخ)
پیشنهاد خرید کتاب از نمایشگاه کتاب سال 96 (7 پاسخ)
تاثیر امواج الکترومغناطیسی بر انسان؛ گزارشی از IEEE (1 پاسخ)
پیش نیاز mcnp و مونت کارلو (2 پاسخ)
جهان و امنیت سایبری در سال 2025 از نگاه مایکروسافت (0 پاسخ)
نظریه هاوکینگ، بازگشت به گذشته (0 پاسخ)
نظريه‌ي ميدان‌هاي كوانتومي Quantum Field Theory را بياموزيم (90 پاسخ)
فیزیک مطلق تحلیلگر نظریات مختلف جهانی (34 پاسخ)
تشکیل تصویر آینه محدب (1 پاسخ)
constructal law آیا ماهیت تصادفی ِ فرگشت را به چالش می کشد؟ (1 پاسخ)
تغییر دمای مواد (3 پاسخ)
احتمال سکته قلبی در گروه خونی O کمی کمتر از دیگران است (0 پاسخ)
تابش لیزر به سطح کره ماه (4 پاسخ)
مواد عايق امواج مغناطيسي (11 پاسخ)
کم‌خوابی مغزتان را می‌خورد
ساخت قوی‌ترین اسید آلی
کهکشان‌هایی از جهان اولیه با رشدی سریع
هماهنگ‌سازی مارها برای شکار
کشف ژن عامل باهوشی
دیدن فرازمینی‌های روسی در خارج از ایستگاه فضایی!
جایگزینی برای کالبد شکافی تهاجمی
کشف ابرنواختری مربوط به ماقبل تاریخ!
دیوارهای شیشه‌ای انرژی‌زا