مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

حرکت اَبَرسیال نور در دمای اتاق
‌سه شنبه 20 تير 1396
گروهی بین‌المللی از فیزیکدانان به‌صورت آزمایشی نشان دادند که حرکت اَبَرسیال نور تحت شرایط محیط امکان‌پذیر است. تا به امروز، این پدیده فقط در دمای پایینِ برودتی مشاهده شده بود. ماهیت موجی نور قرن‌ها است که برای همگان معلوم است.
نرم‌افزاری برای پیدا کردن پروفایل‌های جعلی
‌سه شنبه 20 تير 1396
دانشمندان کامپیوتر در دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند، الگوریتم جدیدی برای شناسایی پروفایل‌های جعلی یا تقلبی آنلاین ساختند. این نرم‌افزار جدید به‌منظور شناسایی متقلبان، کاربرانی که با اطلاعات غلط در مورد سن، جنسیت، محل و ظاهر خود طراحی شده است.
بازگشت انسان به ماه
‌سه شنبه 20 تير 1396
مرحله‌ی بعدی تقریبأ اینجاست. به‌تازگی «ایلان ماسک» در توئیت گفت که پرتاب ویژه‌ی فالکون ظرف چند ماه آینده صورت می‌گیرد. این راکت اولین گردشگران فضایی را حمل می‌کند و می‌تواند بشریت را در فضا بیش از پیش فراتر ببرد.
در زمان بلوغ مغز کوچک و توانایی ذهنی اوج می‌رسد
دوشنبه 19 تير 1396
دانشمندان می‌گویند که برای معمای رشد مغز، پاسخ دارند. مدتی طولانی است مشخص شده است که در دوران بلوغ، حجم ماده‌ی خاکستری کاهش می‌یابد، حتی اگر عملکرد ذهنی، از کودکی تا بزرگسالی به‌طور چشم‌گیری بهبود یابد.
شفق قطبی را از فضا ببینید
دوشنبه 19 تير 1396
نورهای فریبنده‌ی سبز و آبی در رقص شفق قطبی روی چراغ‌های شهر در اروپای شمالی در تصویر خیره‌کننده‌ی جدیدی که توسط فضانوردی از فضا گرفته شده است.
آیا امکان خودترمیمی قلب وجود دارد؟
دوشنبه 19 تير 1396
بیماری‌های قلبی علت اصلی مرگ در ایالات متحده است؛ به دلیل این حقیقت که ماهیچه‌ی قلب، یکی از بافت‌هایی است که در بدن کم‌ترین قابلیت تجدیدپذیری را دارد.
سرنخ‌های تازه‌ای از دایناسورهاى مگالوسور
دوشنبه 19 تير 1396
مگالوسورها اولین دایناسورهایى هستند که بطور علمی توصیف شدند. مگالوسورها دایناسورهاى عظیم و گوشتخوار دوران ژوراسیک هستند. به پاس تحقیقات جدید دانشگاه‌های وارویک و آکسفورد انگلستان، فناوری نوین سی‌تی اسکن، اطلاعات جدیدی درباره مگالوسورها استخراج کرده است.
مهیج‌ترین پیش‌بینی‌ها از بشریت در آینده
یکشنبه 18 تير 1396
او تاکنون به طرز حیرت‌آوری درست گفته است. «ری کورزویل» را «پیامبر سرنوشت و رستگاری» نامیده‌اند.
با لباس‌های گرم‌تان به سحابی بومرنگ سفر کنید.
یکشنبه 18 تير 1396
به احتمال زیاد، اخترشناسان راز سردترین جرم شناخته شده در کیهان را با استفاده از تلسکوپ آرایه‌ی بزرگ آتاکاما «ALMA» حل کرده‌اند. این جرم سرد که سحابی بومرنگ نام دارد، سحابی‌ای پیش سیاره‌ای است که حاصل غول‌سرخی در حال فروپاشی است.
کامپیوترها مواد جدید را کشف می‌کنند
یکشنبه 18 تير 1396
دانشمندان انگلیسی الگوریتمی جدید طراحی کردند که به جستجوی مواد جدید کمک می‌کند. این سیستم به محققان کمک کرد که دو ماده‌ی جدید در آزمایشگاه خلق کنند.
دانشمندان سیاهچاله‌ی مولکولی ساختند
یکشنبه 18 تير 1396
محققان در این فرآیند به یدومتان (CH3I) و یودوبنزن (C6H5I) اشعه ایکس تاباندند. براساس مطالعات قبلی که با اشعه‌های ایکس ضعیف‌تری انجام شده بود، محققان به این فکر افتادند که بارانی از الکترون از قسمت‌های خارجی اتم ید، می‌تواند به قسمت‌های خالی فروریخته و بعداً با اشعه‌ی ایکس آن‌ها را به بیرون هدایت کرد.
توقف فاجعه آب و هوایی با راهکاری اقتصادی
شنبه 17 تير 1396
اقتصاددانان برجسته هشدار داده‌اند که اگر کشورها مالیات کربن را تا صد دلار در هر یک میلیون گرم بالا نبرند، خطر گرمایش جهانی تنها در ظرف ۱۳ سال به سطح فاجعه‌آمیز خواهد رسید. افزایش مالیات کربن تنها یکی از راهبردهایی است که جهان به آن نیاز دارد.
مصرف شکلات تلخ‌تان را افزایش دهید.
شنبه 17 تير 1396
نتایج مطالعه روی زنان و مردان دانمارکی نشان داد که مصرف مقادیر متوسطی از شکلات با محتوای بالای کاکائو با کاهش خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی که نوع رایج و خطرناکی از ضربان قلب نامنظم است، ارتباط دارد.
حلقه‌های نپتون ارزش عاشق شدن ندارند!
شنبه 17 تير 1396
دوست داشتن حلقه‌های زحل راحت است. این‌ها به زیبایی به ما یادآور می‌شوند که انسان‌ها در این جهان پهناور چقدر ناچیز‌ هستند. نور این حلقه‌ها بسیار بیشتر از بقیه‌ی حلقه‌های سیارات گازی منظومه‌ی شمسی مشخص هستند.
خطر ویرایش‌های ژنتیکی
شنبه 17 تير 1396
با وارد شدن ویرایش ژن «CRISPR-Cas9» آزمایش‌های بالینی، گروهی تحقیقاتی به رهبری دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا پی بردند که این فناوری می‌تواند صدها جهش ناخواسته را در ژنوم ایجاد کند. فناوری ویرایش CRISPR-Cas9 برای دانشمندانی که در تلاش‌اند به نقش ژن‌ها در بیماری پی ببرند، مزیت است.
گیاهان چقدر کربن مصرف می‌کنند؟
‌پنجشنبه 15 تير 1396
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که وقتی گیاهان با دماهای بالا سازگار شوند، شروع به مصرف کربن بیشتری می‌کنند. محققان دانشگاه پوردو به منظور بهبود مدل‌های چرخه‌ی کربن، میزان جذب کربن توسط درختان در طول دوره‌های طولانی با دماهای مختلف را اندازه‌گیری کردند.
استفاده از ژن‌درمانی برای آسم
‌پنجشنبه 15 تير 1396
دانشمندان از ژن‌درمانی برای خاموش کردن واکنش سیستم ایمنی که سبب آسم می‌شود استفاده کرده و امیدوارند بتوانند این تکنیک را برای آلرژی بالا به بادام‌زمینی، نیش زنبور عسل و صدف نیز استفاده کنند.
شکست انسان در رقابت با هوش‌مصنوعی گوگل
‌پنجشنبه 15 تير 1396
اخیراً، آلفاگو (AlphaGo) که مربوط به پروژه‌ی دیپ‌مایند گوگل است، اولین مسابقه از سه مسابقه‌‌ی در برابر «کی جی»، یکی از برترین بازیکن‌های بازی گو (Go) که یک بازی باستانی چینی است را برد. این مسابقه در کنار کنفرانس «آینده‌ی گو»، که در آن‌جا متخصصین هوش‌مصنوعی و Go گردهم آمده بودند تا پتانسیل‌های بزرگ هوش‌مصنوعی را کشف کنند، برگزار شد.
ساخت موفقیت‌آمیز آینه‌ی ثانویه‌ی تلسکوپ بزرگ ESO
‌پنجشنبه 15 تير 1396
شرکت SCHOTT از شهر ماینس آلمان توانسته ریخته‌گری آینه‌ی ثانویه‌ی تلسکوپ فوق بزرگ رصدخانه‌ی ESO را به پایان برساند. آینه‌ی کامل شده دارای قطر ۴.۲ متری و وزن ۳.۵ تُن خواهد بود. این آینه در واقع بزرگ‌ترین آینه‌ی ثانویه‌ی ساخته شده برای یک تلسکوپ نوری است و همچنین بزرگ‌ترین آینه‌ی محدبی است که تاکنون تولید شده است.
قبرستان دانشگاه می‌سی‌سی
‌چهارشنبه 14 تير 1396
محققان اعلام کردند که احتمال دارد اجساد هفت هزار بیمار سابق اولین مؤسسه‌ی روانی می‌سی‌سی‌پی در زیر دانشگاه می‌سی‌سی‌پی و حیاط مرکز پزشکی این دانشگاه مدفون شده باشد.
اهمیت رابطه‌ی پدر و نوزاد
‌چهارشنبه 14 تير 1396
تحقیق جدیدی نشان می‌دهد، پدرانی که در ماه‌های اولیه‌ی زندگی نوزادشان بیشتر در کنار آن‌ها هستند، می‌توانند توانایی‌های شناختی نوزاد در سنین کودکی را تقویت کنند.
پیش‌بینی سرطان ریه با آزمایش خون و کروموزوم
‌چهارشنبه 14 تير 1396
محققان در بریتانیا گزارش دادند که از کروموزوم‌های ناپایدار برای پیش‌بینی بازگشت سرطان ریه قبل از اینکه آزمایشات استاندارد آن را تشخیص دهند، استفاده کردند.
کاتالیزگرها در زندگی ما چه می‌کند؟
‌چهارشنبه 14 تير 1396
کاتالیزگر‌ها قهرمانان ناشناخته‌ی واکنش‌های شیمیایی حیاتی در جوامع انسانی هستند. کاتالیزگر ماده‌ای است که سرعت واکنش‌های شیمیایی را افزایش می‌دهد. با کمک کاتالیزگرها مولکول‌هایی که برای برهم‌کنش به سال‌ها زمان نیاز داشتند در چند ثانیه برهم‌کنش می‌کنند.
پذیرش اورژانسی و عواقب آن برای افراد مسن
‌سه شنبه 13 تير 1396
پژوهش دانشمندان دانشگاه ییل نشان می دهد که افراد مسنی که به‌صورت اورژانسی در این بخش تحت درمان قرار می‌گیرند، با خطر ناتوانی و یا کاهش در توانایی‌های فیزیکی، به‌مدت شش ماه دچار می‌شوند.
دست‌یابی انسان به زیر دریاها
‌سه شنبه 13 تير 1396
«لئوناردو داوینچی» طرحی از یک زیردریایی کشید و «ویلیام بورن»، یک ریاضیدان انگلیسی، برای ساخت یک زیردریایی در سال ۱۵۷۸ میلادی برنامه‌ریزی کرد. اما تنها در سال ۱۶۲۰ میلادی «کورنلیوس ون‌دربل»، مخترع هلندی، موفق به ساخت یک زیردریایی شد.
چرا مردان سریع‌تر از زنان می‌دوند؟
‌سه شنبه 13 تير 1396
به طور متوسط، تستسترون در سریع‌تر دویدن مردان نسبت به زنان نقش به‌سزایی دارد. دویدن ورزشی است که هم زنان و هم مردان از آن لذت می‌برند، چه مسابقه‌ی دوی پنج کیلومتری و ماراتن و چه رقابت دوی سرعت برای تیم یا کشور خود.
راز شکل‌گیری ضدماده در کهکشان راه شیری فاش شد
‌سه شنبه 13 تير 1396
در مطالعه‌ای که اخیراً توسط دانشگاه ملی استرالیا رهبری شده است، اخترفیزیکدانان نحوه‌ی شکل‌گیری اغلب ضدماده‌ها در کهکشان راه شیری را کشف کردند. ضدماده در واقع ماده‌ای است که از ترکیب جفت‌های ضدذره‌ی مواد معمولی تشکیل شده است.
میراث مشترک جنوب مدیترانه
دوشنبه 12 تير 1396
«آلسیو بواتینی» انسان‌شناس گفت: «مطالعه‌ی جداگانه‌ی زبان و فرهنگ ایتالیا برای درک تاریخچه و جمعیت‌شناسی‌مان حائز اهمیت است.» مطالعه‌ی ژنومی، میراث ژنتیکی مشترکی را در سراسر جنوب مدیترانه کشف کرده که از مرزهای جغرافیایی و ملی ایتالیا تا قبرس امتداد دارد.
حرکت اتم‌ها و مولکول‌ها با پرتوهای کوانتومی
دوشنبه 12 تير 1396
ویژگی‌های موج‌مانند مواد کوانتومی می‌تواند منجر به تکنولوژی‌های کوچک‌شده‌ی «StarTrek» شوند. نوع جدیدی از پرتوهای حمل‌کننده می‌تواند پرتویی از ذرات باشد که اتم‌ها و مولکول‌ها را حرکت می‌دهد.
کاهش مرگ و میر پیوند در مبتلایان به هپاتیت C
دوشنبه 12 تير 1396
بیماران مبتلا به هپاتیت C که از مراحل پیشرفته‌ی بیماری کبد رنج می‌برند، می توانند به پاس یافته‌های محققانی که داروی جدیدی کشف کرده‌اند، امید خود را حفظ کنند. این دارو به‌طرز قابل توجهی خطر مرگ و نیاز به پیوند عضو را کاهش می‌دهد.
رفتار عجیب یک ستاره
دوشنبه 12 تير 1396
عجیب و غریب‌ترین ستاره‌ی مشهور در کهکشان ما در حال اجرای مجدد نمایش است. روز جمعه ۱۹ ماه مِی، ستاره‌ای به‌نام «KIC 8462852» که به ستاره‌ی تابی هم مشهور است، شروع به تار شدن کرد و در واقع این ستاره روند کم شدن درخشندگی که از گذشته وجود داشته است را ادامه داده است
درمان بیماری پارکینسون و نابینایی
شنبه 10 تير 1396
جراحان در شهر ژنگ ژوى چین در حال برنامه‌ریزی برای تزریق سلول‌های بنیادی حاصل از جنین انسان به درون مغز بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون هستند که هدف از آن درمان علائم تضعیف‌کننده این بیماری است.
موجودات فضایی در چه حالی هستند؟
شنبه 10 تير 1396
با توجه به تناقض فرمی، جهان فضایی پهناور و ناشناخته و مملو از تریلیون‌ها سیاره‌ی قابل سکونت است. پس موجودات فضایی کجا هستند؟
چرا جهان ما در حال انبساط است؟
شنبه 10 تير 1396
گروهی از محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا، نظریه‌ی بنیانی جدیدی در مورد انبساط جهان ارائه داده‌اند. دانشمندان دقیقاً نمی‌دانند که چرا جهان با سرعتی با شتاب ثابت در حال انبساط است؟
تجارت الکترونیک، محبوبترین جستجوها در گوگل
شنبه 10 تير 1396
پیشرفت بیت‌کوین غیرقابل انکار است؛ درحالی‌که زمانی بیت‌کوین به تاریک‌ترین گوشه‌های وِب تنزل یافته بود، صعود و تبدیل شدن آن به یکی از محبوب‌ترین ارزهای رمزنگاری‌ جهان سریع بوده است.
کشف یک سیاره‌ی قابل سکونت دیگر!
‌پنجشنبه 8 تير 1396
ستاره‌ای که به نام HIP 80459 شناخته می‌شود، ستاره‌ا‌ی آرام از نوع M2V است که در صورت فلکی اژدها، در فاصله‌ی تقریبی ۲۱ سال نوری از زمین واقع شده.
نداشتن مدرک تحصیلی به معنای بیکاری
‌پنجشنبه 8 تير 1396
بسیاری از مشاغل که در گذشته به عنوان مشاغلی در نظر گرفته می‌شد که نیاز به هیچ مهارت خاصی نداشتند، همچون کار کردن در کارخانه، امروزه نیازمند کارمندانی است که قادر به کار با کامپیوتر و حل مشکلات پیچیده باشند.
درخت تکامل اولین اُرگانیسم
‌پنجشنبه 8 تير 1396
گروهی بین‌المللی از محققین کشورهای انگلیس، فرانسه، مجارستان و سوئد بینش جدیدی درباره‌ی منشأ «آرکی» ارائه داده‌اند. آرکی گروهی از ارگانیسم‌های ساده‌ی سلولی است که در واقع جد همه‌ی زندگی‌های پیچیده محسوب می‌شود.
ارتباط ریسک‌پذیری در سالمندان به آناتومی مغز
‌پنجشنبه 8 تير 1396
تحقیقات جدیدی در دانشگاه ییل و دانشگاه نیویورک نشان داده است که سالمندان به دلیل تغییراتی که در آناتومی مغزشان رخ می‌دهد، کمتر تمایل به ریسک‌پذیری دارند و سن در این مورد تأثیر کمتری دارد.
مکانیسم کنترل رشد استخوان‌ها
‌چهارشنبه 7 تير 1396
استخوان از پروتئین کلاژن و مواد معدنی به شکل نانوکریستال¬های بشقابی شکل، تشکیل شده است. تحقیقات قبلی نشان دادند که کریستالیت‌های معدنی نقشی اساسی در فیزیولوژی و عملکرد استخوان‌ها ایفا می‌کنند.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 178 179
مشاوره رایگان تحصیلی
چرا ریاضیات می‌خوانیم؟ (3 پاسخ)
موجی و ذره ای بودن نور (8 پاسخ)
علت جمع شدن بارهای الکتریکی در سطح کره (12 پاسخ)
عملگرها و اپراتورها در ریاضیات و فیزیک (2 پاسخ)
نظریه اعداد و فلسفه اعداد طبیعی (14 پاسخ)
پرسشی در مورد مجموعه اعداد اول (8 پاسخ)
چگونه فردی خردمند شویم؟ (6 پاسخ)
ماشين محرك دائم (149 پاسخ)
جهان چند بعد دارد؟ (28 پاسخ)
روش ساده محاسبه Eigenvalue برخی ماتریکس های خاص (0 پاسخ)
کارشناسی فیزیک، ارشد برق (0 پاسخ)
کاسینی شیرجه نهایی به سوی زحل را شروع می کند (3 پاسخ)
تصاویر نجومی (1869 پاسخ)
ماهیت میدان الکتریکی چیست؟ (3 پاسخ)
ساخت باتری مقاوم در برابر انفجار و آتش‌سوزی (0 پاسخ)
تخمین انرژی رسیده از خورشید به زمین (4 پاسخ)
آزمایش سایناک (2 پاسخ)
تمام حقیقت. لطفا بخانید (1 پاسخ)
لکه های خوشیدی چگونه به وجود می آیند؟ (3 پاسخ)
یکی از قوی‌ترین میکروسکوپ‌های لیزری جهان راه اندازی شد (0 پاسخ)
کاربرد روشهای فازی در پیش بینی معادله سرمایش نیوتن (0 پاسخ)
تابعی یک به یک و پوشا رو میشناسید که از Nبه Q بره؟ (23 پاسخ)
ذرات با سرعت های بالاتر از سرعت نور (1 پاسخ)
آیا فیزیک بمانند ریاضیات اصول موضوعه دارد؟ (4 پاسخ)
تولید بردارهای یکه در فضای سه بعدی (0 پاسخ)
آنالیز و طراحی سیستم های مرتعش تحت نیروهای هارمونیک (0 پاسخ)
حرکت و زمان مستقل از هم هستند یا وابسته به یکدیگر؟ (73 پاسخ)
ساخت لیزر co2 با توان ۴۰ وات (0 پاسخ)
رابطه بردار مکان زمان با دنیای سه بعدی چیست؟ (3 پاسخ)
یک روش جدید درمان سرطان در آمریکا مجوز گرفت (0 پاسخ)
تهیه دیسک های ابررسانا (7 پاسخ)
سفید چاله ها (0 پاسخ)
نجوم آماتوری را چگونه آغاز کنیم؟ (1 پاسخ)
آزمایشات ذهنی انیشتن (14 پاسخ)
۲۹ نکته برای رصدهای آماتوری (0 پاسخ)
آیا با افزایش سرعت جرم هم افزایش پیدا میکنه؟ (16 پاسخ)
معادله حرکت منحنی از یک نقطه به نقطه دیگر (13 پاسخ)
حیات با نتیجه‌های بدیهی و حتمی فیزیک همراه است (0 پاسخ)
نظریه جدید تعریف بعد زمان (27 پاسخ)
نکاتی که باید درباره سرطان و پیشگیری از آن بدانید (0 پاسخ)
چه کتابی نسبیت رو از منظر نظریه گروه بحث می‌کنه؟ (7 پاسخ)
اگر r=0 باشه چه نيرويي بار ها به يك وارد ميكنند ؟ (1 پاسخ)
constructal law آیا ماهیت تصادفی ِ فرگشت را به چالش می کشد؟ (12 پاسخ)
خمیدگی باند در سلول خورشیدی (0 پاسخ)
تاثیر مغز بر ژنتیک (6 پاسخ)
مکاترونیک (0 پاسخ)
آیا در سیاه چاله نیروی گرانش به بینهایت میل میکند؟ (6 پاسخ)
فیزیک مطلق تحلیلگر نظریات مختلف جهانی (36 پاسخ)
فیزیک مطلق و اثبات کاملا دقیق اشتباه بودن فرمول معروف انرژی (67 پاسخ)
پژوهشکده فیزیک (7 پاسخ)
قدرت شبکه‌های عصبی در محاسبات بسیار پیچیده
خدمات هواشناسی سفارشی برای هواپیماهای کنترل از راه دور
ماده‌ای ضدافسردگی در مغز نوعی ماهی‌ها یافت شد.
بیگانگان فضایی چگونه می‌توانند زمین را مشاهده کنند؟
آب و روغن تحت شرایطی خاص ترکیب می‌شوند!
ساخت اولین داربست ریوی عروقی در جهان
غذاهای خوشمزه بخورید تا شاد می‌شوید.
گرداب قطب شمال زحل
تاثیر ماریجوانا و نیکوتین بر هیپوکامپ مغز
محققان مواد بلوری حساس به نور ساختند.
فاش شدن رازهای خبیث‌ترین شهر تاریخ
شامپانزه‌ها می‌توانند قواعد بازی «سنگ، کاغذ، قیچی» را درک کنند.
مبارزه‌ی جلبک‌های دریایی با تغییرات آب‌وهوایی
ساخت نوعی پارچه‌ی که انرژی تولید می‌کند.
مشاهده‌ی تغییراتی در خوشه‌ی پروین
کافئین درک ما را نسبت به طعم شیرین عوض می‌کند!
تغییر تنفس در واکنش به التهاب عفونت باکتریایی
هک اسپیکر گجت‌ها توسط جاسوس‌ها و تروریست‌ها
مشاهده‌ی سیاهچاله‌های غول‌پیکر با رصد عروس‌دریایی
آثار ۴۳ میلیون ساله‌ی کیسه‌داری در ترکیه
احیای نورون‌ها در ناحیه‌ی غیرمعمول مغز
خطر سکته‌ی مغزی در کمین جوانان معتاد به «متامفتامین»
آنتنی کوچک رابط بین انسان و کامپیوتر می‌شود.
کشف چهار سیاره‌ی بیگانه در اطراف ستاره «تائو ستی»
کشف روستایی مربوط به روم باستان در ایتالیا
خاطره‌ای از کاسینی؛ نمایی نزدیک از ابرهای زحل
کاشت ریزتراشه در بدن کارگران یک شرکت
روش‌های نادرست استفاده از لنز چشمی
تکنولوژی نانو، رنگ ‌سبزی برای انرژی پاک و زیبا فراهم می‌کند.
تصاویری شگفت انگیز از کهکشان میله‌ای-حلقه‌ای مارپیچی NGC7089