مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

چرا سرعت نور به عنوان مرز سرعت کیهان در نظر گرفته می‌شود؟
‌چهارشنبه 27 ارديبهشت 1396
یکی از اصطلاحات اساسی نظریه‌ی نسبیت، وجود سرعتی ثابت است و آن سرعتی است که برای تمامی مشاهده‌کنندگان یکسان است.
فرار آهسته‌ی نپتون از منظومه‌ی شمسی
‌چهارشنبه 27 ارديبهشت 1396
تحقیقات جدید نشان می‌دهد سیاره‌ی نپتون به آرامی از خورشید دور می‌شود؛ حرکت نپتون از داخل به خارج منظومه شمسی، آرام و دقیق صورت گرفته است. شواهد این حرکت قدیمی در کمربند کوییپر یافت شده است.
راه رفتن بر روی دو پا عاملی برای تکامل انسان
‌سه شنبه 26 ارديبهشت 1396
محققان تاکید کردند که تکامل جمجمه‌ی انسان در اثر راه رفتن بر روی دو پا روی داده است. در مقایسه با سایر نخستی‌ها، حفره بزرگ در جمجمه‌ی انسان جابجا شده است.
تزریق ویروسی به مغز و کاهش اثرات پارکینسون
‌سه شنبه 26 ارديبهشت 1396
ه کار بردن ویروس‌ها برای دوباره برنامه دادن به سلول‌های مغزی، می‌تواند راه موثری برای درمان بیماری پارکینسون باشد.
گردشی مجازی در موزه‌ی تاریخ طبیعی لندن
‌سه شنبه 26 ارديبهشت 1396
شما به زودی قادر خواهید بود که به همراه طبیعت‌شناس مشهور، آقای «دیود اتنبرو»، از روی کاناپه، در خانه‌تان به گردشی عملی در موزه‌ی تاریخ طبیعی لندن بروید.
نیرویی عجیب بر ذرات نانویی
‌سه شنبه 26 ارديبهشت 1396
قوانین متعددی در مقیاس‌های مختلف، بر ماده حاکم هستند. با کوچکتر شدن مقیاس تکنولوژی نانو، دانشمندان توجه بیشتری به قوانین فیزیک حاکم بر مقیاس‌های بسیار کوچک معطوف کرده‌اند.
استخراج منابع طبیعی از ماه، دستور کار دولت جدید آمریکا!
‌سه شنبه 26 ارديبهشت 1396
به گفته‌ی ناسا، آوردنِ نمونه‌های مواد خام از ماه «اولویت علمی برتر» است. دولت آمریکا به رهبری دونالد ترامپ، در حال بررسی این مسئله است که آیا می‌توان منابع طبیعی بر روی ماه را بهره‌برداری کرد؟
سلاح شگفت‌انگیز خیار دریایی
دوشنبه 25 ارديبهشت 1396
هر کس که خیار دریایی را به این اسم نامید، لطف زیادی به آن نکرده است. خیار دریایی موجودی لوله‌ای، نرم و خالدار است که به سرعت در کف دریا گسترش می‌یابد.
درمان جدید برای پوکی استخوان در زنان یائسه
دوشنبه 25 ارديبهشت 1396
آزمایشات کلینیکی جدیدی نشان از سلامت داروی Denosumab در بازه‌های زمانی کوتاه و بلند‌مدت برای درمان پوکی استخوان در زنان یائسه داشت.
چه بر سر مریخ آمده است؟
دوشنبه 25 ارديبهشت 1396
بر اساس اندازه‌گیری‌های فضاپیمای MAVEN ناسا، حدود ۹۰ درصد از جو سیاره‌ی سرخ در طول چند صد میلیون سال در فضا از بین رفته است. این جو در هوا محو شده است.
پرواز ماجراجویانه‌ی پهپادها
دوشنبه 25 ارديبهشت 1396
پهپادها می‌توانند کاری بیشتر از پرواز در ارتفاعات انجام دهند و پژوهشگران اخیراً به منظور مطالعه‌ی آتشفشانی در حال فوران، ابزارهای اتوماتیکی بر روی آن‌ها نصب کرده‌اند.
رسوبات، عصر یخبندان را رمزگشایی می‌کنند
دوشنبه 25 ارديبهشت 1396
تاریخ‌گذاری دقیق‌ترِ لایه‌های سنگ‌های رسوبی باستانی و کریستال‌های زیرکون ثابت کرده‌اند که رویداد انقراض «پرمین-تریاسه» از عصر یخبندانی کوتاه ناشی شده است.
برملا کردن راز خفاش‌ها
شنبه 23 ارديبهشت 1396
پهپادهای تشخیص خفاش کمک می‌کنند که بفهمیم این حیوانات در زمان پرواز چه اهدافی را دنبال می‌کنند.
رمزگشایی جدید از عصر یخبندان کوچک
شنبه 23 ارديبهشت 1396
در سایتی باستان‌شناسی در ترکیه، علائم باستانی که بر روی سنگ‌ها حکاکی شده حکایت از تأثیرات مخرب برخورد یک دنباله‌دار و ایجاد عصر یخبندان کوچک در ۱۳،۰۰۰ سال پیش دارند.
حباب‌های وحشتناک کیهانی!
شنبه 23 ارديبهشت 1396
تصویر بالا، متعلق به ساختار حبابی شکل Sh2-308 است که شامل مجموعه‌ای از گازهای ضعیف و کم‌نور است و در فاصله‌ی ۵،۲۰۰ سال نوری در صورت فلکی سگ بزرگ، قرار دارند.
نوع جدیدی از آهنربا با سه لایه از گرافن
شنبه 23 ارديبهشت 1396
دانشمندان با کشف مغناطیس الکترون‌ها در سه لایه از گرافن، موفق به ساخت نوع جدیدی از آهنربا شدند و این اکتشاف نشان میدهد که چگونه گرافن‌های مورد استفاده در دستگاه‌های الکترونیکی می‌تواند برای مطالعات بنیادی و همچنین برنامه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند.
آیا موبایل سرطان‌زا است؟
شنبه 23 ارديبهشت 1396
آیا گوشی‌های موبایل خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند؟ دادگاهی در ایتالیا در حکمی اعلام کرده است که استفاده‌ی بیش از حد موبایل توسط فردی منجر به ایجاد تومور خوش‌خیم در وی شده است.
با یکی از معجون‌های جوانی آشنا شوید
جمعه 22 ارديبهشت 1396
مطالعه‌ای جدید توسط دانشمندان دانشگاه ویک فارست، نشان داده است که نوشیدن آب چغندر قبل از کار باعث می‌شود، مغز افراد مسن کارایی بهتری داشته باشد و بتواند عملکردی مانند افراد جوان‌تر داشته باشد.
ژاپن به اعماق زمین می‌رسد
جمعه 22 ارديبهشت 1396
ژاپن در حال شروع طرحی برای رسیدن به جایی است که اگرچه همگی بر روی آن ایستاده‌ایم، ولی هیچ انسانی تا کنون آن را ندیده است؛ گوشته‌ی زمین.
جهان‌گردی واقعیت مجازی گوگل ارث
‌پنجشنبه 21 ارديبهشت 1396
یک مشخصه‌ی واقعیت مجازی از گوگل ارث، به کاربران اجازه می‌دهد به هر آدرسی بدون توجه به اینکه این آدرس خانه‌ی مادربزرگ‌شان باشد یا قلعه‌ای قدیمی قرن نوزدهمی درآلمان، وارد شوند. کاربر می‌تواند با استفاده از هدست به صورت سه بعدی بالای این آدرس پرواز کند.
میوه ها و سبزیجات منجمدشده را با خیال راحت بخورید
‌پنجشنبه 21 ارديبهشت 1396
اگر می خواهید از رفتن به فروشگاه میوه و تره‌بار آسوده شوید، مقاله کوتاه زیر را بخوانید. مطالعه جدید این عقیده مرسوم را زیر سوال برده که سبزیجات، میوه‌‌های رنگارنگ و تازه، در قیاس با حالت منجمدشان برای سلامتی انسان مفیدتر هستند.
کشف مومیایی آدیداس‌پوش ۱۱۰۰ ساله
‌پنجشنبه 21 ارديبهشت 1396
در آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی، چوپان‌ها و باستان‌شناسان در مغولستان یک مومیایی مربوط به عهد باستان را کشف کردند که به‌نظر می‌رسید کفش ورزشی پوشیده است.
شواهدی جدید از وجود یخ در سیاره‌ی کوتوله‌ی سرس
‌پنجشنبه 21 ارديبهشت 1396
فضاپیمای داون ناسا، تعداد زیادی پوشش خاکی بر روی سیاره‌ی کوتوله‌ی سرس کشف کرده است که محققین گفته‌اند شکل این پوشش‌ها در اثر وجود یخ‌، به این صورت درآمده است.
تاثیرات جنسی صوت بر ذهنیت انسان‌ها
‌پنجشنبه 21 ارديبهشت 1396
در ابتدا کامپیوترها به دنبال دزدیدن شغل شما بودند، ولی اکنون آن‌ها در حال به تسخیر درآوردن قلب شما هستند.
هوشیاری یا توهم! کدام حالت مغز را می‌پسندید؟
‌چهارشنبه 20 ارديبهشت 1396
افرادی که داروهای توهم‌زا مصرف می‌کنند، معمولاً بینش عمیقی در حالت وجودی‌شان تجربه کرده‌اند.
کشفی برای اثبات خوش‌ذوقی نئاندرتال‌ها
‌چهارشنبه 20 ارديبهشت 1396
مهارت‌های شناختی نئاندرتال‌ها همیشه بحث جذابی بوده است؛ ولی براساس تحقیقی جدید، استخوان تراشیده شده پرنده‌ای که در منطقه پارینه سنگی شبه جزیره کریمه در اوکراین کشف شد، دارای دو سوراخ است که ممکن است عمداً توسط عموزاده‌های منقرض شده‌مان به‌منظور فعالیت‌های تزئینی و بصری ایجاد شده باشد.
خودکشی انسان‌ها با سلاحی نخی
‌چهارشنبه 20 ارديبهشت 1396
علی‌رغم اثرات منفی سیگار کشیدن بر سلامتی، نقش آن در بروز سرطان و کمپین‌های ضد سیگار که در سطح جهانی به فعالیت می‌پردازند، تحقیقات از افزایش خیره‌کننده‌ی تعداد افراد سیگاری حکایت دارد.
شکار تازه‌ی تلسکوپ چاندرا
‌چهارشنبه 20 ارديبهشت 1396
تلسکوپ اشعه‌ی ایکس چاندرا که در حال چرخش بر مدار زمین است در تصویری به اسم «زمینه‌ی فراژرف جنوبی چاندرا» انفجاری در فاصله ۱۰ میلیارد سال نوری را ثبت کرد، اما این اطلاعات به محض دریافت ناپدید شدند و اکنون ستاره‌شناسان در پی کشف علت این رویداد هستند.
چالش اثر انگشت؛ بهترین روش برای گرفتن اثر انگشت
‌چهارشنبه 20 ارديبهشت 1396
دولت ایالات متحده آمریکا دنبال راه بهتری برای بدست آوردن اثر انگشت مردم است و بدین منظور مسابقه‌ای برگزار کرده است.
پیوند مغز با کامپیوتر؛ از ایده تا واقعیت
‌سه شنبه 19 ارديبهشت 1396
شرکتی با نام «Neuralink» برای پیوند مغز با کامپیوتر آغاز به فعالیت کرده است و فناوری نوار عصبی را طراحی کرده که امکان برقراری رابطه مستقیم با ماشین‌ها را بدون برهم‌کنش فیزیکی به انسان می‌دهد.
حلزونی با ذهنیت مرد عنکبوتی
‌سه شنبه 19 ارديبهشت 1396
در اقیانوس‌های فلوریدا، گونه‌ای‌ حلزون کرمی مثل این‌که از مرد عنکبوتی الهام گرفته باشد، عمل می‌کند. «تیالکودز واندینسیز» آب دهان خود را پرتاب می‌کند و شکار خود را به دام می‌اندازد. او در مرحله‌ی بعد ماده‌ی چسبناک بوجود آمده را قورت داده، آن را بازیافت و شکار خود را می‌خورد.
نسل جدید فولاد یک گام تا واقعیت
‌سه شنبه 19 ارديبهشت 1396
این پروژه می‌تواند مشکل شکنندگی آلیاژ هیدروژن که سبب شکست بسیاری از پروژه‌های عظیم مهندسی و ساختمان‌سازی شده است را حل کند.
نورون‌های نخاعی را با الیاف جدید بشناسیم
‌سه شنبه 19 ارديبهشت 1396
دانشمندان MIT الیافی شبه پلاستیک توسعه داده‌‌اند که برای مطالعه‌ی نورون‌های نخاع و به نحو موثری برای بازگرداندن عملکرد آن می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
رفتار مشابه هلیوم اَبَرسیال با سیاهچاله
‌سه شنبه 19 ارديبهشت 1396
گروهی از فیزیکدانان دانشگاه ورمونت و واترلو دریافته‌اند که کُره‌هایی از اتم‌های هلیوم سرد از قانون عجیب و غریبی در فیزیک تبعیت می‌کند. این قانون که ناحیه درهم‌تنیدگی نام دارد در سیاهچاله‌ها نیز دیده شده است.
تنبل‌ها به‌جای ورزش کردن دوش آب گرم بگیرند
دوشنبه 18 ارديبهشت 1396
بسیاری از مردم دریافته‌اند که لم دادن در وانِ حمام داغ در پایان یک روز طولانی و پُراسترس راه خوبی برای آرامش یافتن است؛ ولی محققین دانشگاه لافبروگ انگلیس کشف کرده‌اند که این کار ممکن است برای سلامت فیزیکی فرد، دارای مزایایی به اندازه‌ی ورزش کردن باشد.
حمایت ناسا از مفاهیم خلاقانه‌ی جدید
دوشنبه 18 ارديبهشت 1396
از کاوشگر پلوتو که مانند کرم حرکت می‌کند تا لوله‌ای که فضانوردان را می‌لرزاند تا گرانشی مانند زمین را شبیه‌سازی کند، ناسا در حال سرمایه‌گذاری بر روی داستان‌های علمی آینده‌ی ما است.
ویژگی جالب ماشین نقشه‌بردار خیابان گوگل
دوشنبه 18 ارديبهشت 1396
نشت خطوط لوله‌ی گاز طبیعی که خطری برای ایمنی محسوب می‌شود، به‌سرعت قابل رفع شدن است. اما نشت‌های خیلی ریز تهدید‌کننده چطور؟
خرابکاری هکرها در دالاس
دوشنبه 18 ارديبهشت 1396
دالاس مانند بسیاری از شهرهای ایالات متحده، دارای آژیرهای اضطراری در نقاط مختلف شهر است؛ بلندگوهایی که در زمان وجود حوادث آب و هوایی شدید، به صدا درمی‌آیند.
ترکیب لیزرها برای جنگ ستارگان واقعی
دوشنبه 18 ارديبهشت 1396
افراد زیادی درباره‌ی اینکه چگونه ستاره‌ی مرگ و سیستم لیزری سوزاننده‌ی سیاره‌های جنگ ستارگان را در دنیای واقعی داشته باشند، فکر کرده‌اند.
دلیل باروری تخمک‌ها با سنی کمتر
یکشنبه 17 ارديبهشت 1396
زنان این تذکرات را می‌شنوند: اگر می‌خواهید بچه‌دار شوید، بهتر است قبل از اینکه خیلی دیر شود، این کار را انجام دهید. چرا که هر چقدر زمان بیشتر می‌گذرد، باروری تخمک‌ها کمتر می‌شود؟
Page: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 174 175
مشاوره رایگان تحصیلی
حرکت و زمان مستقل از هم هستند یا وابسته به یکدیگر؟ (52 پاسخ)
نظریه جدید تعریف بعد زمان (19 پاسخ)
حل مسائل فیزیک هسته ای کنت کرین (21 پاسخ)
یک ایرانی اولین برنده زن معتبرترین جایزه جهانی ریاضیات (28 پاسخ)
بهترین کتاب نجومی که تابه حال خوانده اید (31 پاسخ)
انرژی چگونه به جرم تبدیل میشود؟ (14 پاسخ)
بزرگترین دتکتور میله ای کشور راه اندازی شد (0 پاسخ)
دریافت سیگنالهای شگفتی آور از یک کوتوله در فاصله 11 سال نوری (0 پاسخ)
فرمول ثابت ها در ترکیب حرکت موج (0 پاسخ)
معمای ترکیب رنگها (12 پاسخ)
تصاویر جونو از "گردباد" مشتری منتشر شد (0 پاسخ)
زمین مرکزی - خورشید مرکزی (3 پاسخ)
تابش ذره باردار شتابدار (20 پاسخ)
انهدام نسبیت خاص و عام آلبرت اینشتین (به همراه مقالات) (361 پاسخ)
پروژه پردازش صوت (3 پاسخ)
اینشتین vs گالیله (10 پاسخ)
آیا با افزایش سرعت جرم هم افزایش پیدا میکنه؟ (15 پاسخ)
یک سوال مکانیکی مرتبط با سرعت و حرکت (0 پاسخ)
پاسخ تشریحی کنکور ارشد (0 پاسخ)
مرد دونده و چاه با اقتباس از ریندلر (2 پاسخ)
پارادوکس فارادی (5 پاسخ)
داعشی ها vs آلبرت اینشتین (2 پاسخ)
انرژی از هیچ، با انرژی پتانسیل گرانشی (33 پاسخ)
محاسبه زمان بالا رفتن دمای یخ (1 پاسخ)
اصل عدم قطعیت هایزنبرگ (9 پاسخ)
دایره های اسرار آمیز در صحرای کالاهاری (3 پاسخ)
orbital speed و orbital velocity را باید یکسان دانست؟ (2 پاسخ)
پارادوکس جدید ریاضی-ریگی در کفش احتمالات و آمار (20 پاسخ)
نکاتی که باید درباره HIV بدانید (0 پاسخ)
كمك براي محاسبه فشار در يك مخزن آب (20 پاسخ)
گاز های بی اثر (2 پاسخ)
جسم دوار (24 پاسخ)
آیا جنس مواد نسبیست؟ (4 پاسخ)
پایستگی تکانه زاویه ای در سیستم آونگ (4 پاسخ)
رابطه ی فیزیک جدید و فلسفه (26 پاسخ)
پرسشی درباره همه ریاضیات لازم برای مطالعه فیزیک (3 پاسخ)
انرژی نور به کجا رفته است؟ (14 پاسخ)
آونگ فوکو (1 پاسخ)
جهان گودل (27 پاسخ)
دوربین دو چشمی بخرم یا تلسکوپ ؟ (8 پاسخ)
علاقه به فیزیک و شناخت فیزیک (9 پاسخ)
حل المسایل مکانیک آماری رایف (1 پاسخ)
کاربست پدیده EVP، نظرتان چیست؟ (10 پاسخ)
عکس های فوق العاده جونو از مشتری سوالات زیادی پدید آورده (0 پاسخ)
برنامه نویسی فرترن (6 پاسخ)
آزمایش میلیکان (1 پاسخ)
مسائل تئوری دینام فارادی (0 پاسخ)
توزیع الکترون در اتم های آزاد (0 پاسخ)
راههای دفع مسیرامواج (2 پاسخ)
علیت و کوانتوم (3 پاسخ)
نظریه هاوکینگ و قانون بقای جرم (0 پاسخ)
پاسخ به سوال برنامه نویسی (فرترن) (13 پاسخ)
تفاوت سفید و نقره ای (4 پاسخ)
فیزیک مطلق (16 پاسخ)
سختی تمرینات ورزشی بستگی به دیدگاه شخص دارد.
اهمیت آزمون تکرارپذیری در مطالعات
آلودگی هوا = مرگ زودرس
تهدیدی برای حیات سیاره‌های فراخورشیدى
عنکبوت‌ها خوش‌خوراک‌ترین موجود زمین
تولید اکسیژن در دنباله‌دار 67P
کلم بروکلى سلاح پنهانی در مقابل بیماری دیابت
اگر افسرده هستید، این مطلب را بخوانید...
پاکسازی پسماند آب با الکترودهای نانوسیمی باکتریایی
صخره‌ی مصنوعی مرجانی، محافظی برای گونه‌های زیستی
از جو اورانوس بدانید ...
استراتژی فیسبوک برای حذف صفحات مستهجن
اهمیت صبحانه خوردن در جلوگیری از اضافه وزن
اکنون حرف از سیاره‌ی دهم است!
اهمیت کیفیت محل زندگی بر سلامتی انسان
سهم درختان در آلوده کردن هوا!
نور چرا و چگونه بر خواب تاثیر می‌گذارد؟
مبارزه‌ی روغن زیتون با فراموشی
ستاره‌ی گم شده‌ی نمسیس، خواهر دوقلوی خورشید!
رونمایی از ربات آهنگ‌ساز و نوازنده