مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

«جرم موثر منفی» چیست؟
جمعه 1 ارديبهشت 1396
اخیراً گروهی از فیزیک‌دانان اعلام کرده‌اند که موفق به ساخت شاره‌ای با «جرم موثر منفی» شده‌اند. همان‌طور که از اسم این شاره پیداست، واقعاً «جرم موثر منفی» دارد! جرم موثر، اصطلاحی در فیزیک حالت جامد است که با نماد *m نمایش داده می‌شود و به جرم ظاهری یک جسم در تعامل با نیروها اشاره دارد. نباید جرم موثر یک جسم را با جرم واقعی آن اشتباه گرفت.
مضرات استفاده‌ی بی‌رویه از شبکه‌های اجتماعی بر مغز
جمعه 1 ارديبهشت 1396
براساس یافته‌های پژوهشی جدید، چک کردن مداوم شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، می‌تواند مغز را با خطراتی مواجه سازد. زمانی که میان دو سیستم شناختی و رفتاری در مغز انسان، عدم تعادل وجود داشته باشد، احتمال بروز مشکلات ناشی از شبکه‌های اجتماعی در مغز بالا می‌رود.
نقش فناوری نانوذرات در درمان تومور
جمعه 1 ارديبهشت 1396
گروهی از محققین دانشگاه MIT راهی یافته‌اند که طی آن سلول‌های تومورهای سرطانی، به درمان‌های معمولی سرطان، بهتر پاسخ می‌دهند. این راه با پوشاندن این سلول‌ها با نانوذرات، قبل از تزریق دارو امکان‌پذیر است.
پیوند بین انواع متابولیسم لیپید و طول عمر گونه‌ها
‌پنجشنبه 31 فروردين 1396
گروهی بین‌المللی از دانشمندان، پیوندی را بین انواع متابولیسم لیپید در گونه‌های مختلف و طول عمرهای متفاوت آن‌ها پیدا کردند.
آیا بنزین هم فاسد می‌شود؟
‌پنجشنبه 31 فروردين 1396
آیا مدت زمان زیادی از آخرین باری که سوار اتومبیل‌تان شدید می‌گذرد؟ آیا در پارکینگ، سوخت پس مانده برای دستگاه‌های بنزین‌سوزتان دارید؟
تولد ستاره در سیاه‌چاله
‌پنجشنبه 31 فروردين 1396
سیاه‌چاله‌های غول‌پیکر فوران‌های قدرتمندی از ماده را به بیرون پرتاب می‌کنند و تحقیق جدید منتشر شده در مجله‌ی Nature، برای نخستین بار وجود ستاره‌هایی را فاش کرده است که در این فضای مرگ‌آور به وجود می‌آیند.
ردیابی اولین جهش‌های ژنی در زندگی انسان‌
‌پنجشنبه 31 فروردين 1396
مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه می‌ماند. برای اولین بار، دانشمندان توانسته‌اند ابتدایی‌ترین جهش‌های ژنتیکی در سیر تکاملی انسان را پیدا کنند.
چگونه برخی دایناسورها روی دو پا ایستادند؟
‌چهارشنبه 30 فروردين 1396
محققین نشان داده‌اند که تحقیقات جدید بیان‌گر این است که عضلات بزرگ در دم‌های دایناسورهای اولیه به آن‌ها کمک می‌کرد که روی چهار پا حرکت کرده و تنها روی دو پای عقب خود بایستند.
رشد اسپرم در سلول‌های بنیادی
‌چهارشنبه 30 فروردين 1396
گروهی از دانشمندان در کشت‌ سلول‌های بنیادی جنینی، سلول‌های اسپرم موش را رشد داده‌اند. به طور کلی، سلول‌های بنیادی جنینی می‌توانند، تبدیل به هر نوع سلولی در بدن انسان شوند؛ اما تبدیل آن‌ها به نوع سلولی که هدف دانشمندان است، کار آسانی نیست.
راهی برای سکونت در مریخ
‌چهارشنبه 30 فروردين 1396
یکی از موانع در مسیر سکونت در مریخ، به‌شکل قابل توجهی مورد ملاحظه‌ی رئیس بخش سیاره‌شناسی ناسا، «جیم گرین»، قرار گرفته است؛ کسی که به منظور حفظ سیاره‌ی سرخ در برابر ذرات پُرانرژی خورشیدی، حفاظی مغناطیسی مصنوعی را پیشنهاد کرد.
یک‌بار ورزش در هفته، خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش می‌دهد
‌سه شنبه 29 فروردين 1396
محققان در دانشگاه نورس‌وِستر متوجه شدند که حتی ورزش کردن به مقدار کم نیز می‌تواند بر روی پیشرفت پارکینسون اثر داشته باشد. بیماری پارکینسون، اختلالی پیش‌رونده است که در طول زمان موجب اختلال تحرک می‌شود که در نتیجه، بر کیفیت زندگی فرد مبتلا تاثیر می‌گذارد و در نهایت به مرگ منتهی می‌شود.
کشف قایق اسباب‌بازی ۱۰۰۰ ساله در نروژ
‌سه شنبه 29 فروردين 1396
قایقی چوبی توسط «اولف فرانسون» باستان‌شناس و محقق دانشگاه NTNU نروژ و همکارانش در داخل چاه خشک شده‌ی قدیمی، واقع در یک مزرعه کوچک در شهر ساحلی اورلند کشف شد.
ساعت‌های اتمی هنوز بهترین اندازه‌گیری را از نسبیت زمان دارند
‌سه شنبه 29 فروردين 1396
ساعت‌های دقیق ما در جستجوی کلیدی از نظریه‌ی نسبیت انیشتن هستند؛ این ایده که زمان مطلق نیست. هر اختلافی در این اصل، نظریه‌ای را به ما یاد‌آور می‌سازد که برای مدتی طولانی است به دنبال آن هستیم و ایده‌های انیشتن را با مکانیک کوانتوم متحد خواهد کرد.
چگونه ادرار به فضانوردان در رشد مواد غذایی کمک می‌کند!
‌سه شنبه 29 فروردين 1396
اگر می‌خواهید یکی از اولین انسان‌هایی باشید که از مریخ دیدن می‌کند، بهتر است معده‌ای قوی داشته باشید.
تکنولوژی جدید ناسا در موتورهای جت
دوشنبه 28 فروردين 1396
مهندسین هوا و فضا اعتقاد دارند که می‌توانند با جاسازی کردن موتور هواپیما در لایه‌ی مرزی برای مکش جریان هوای لایه‌ی مرزی، مصرف سوخت هواپیما را کاهش دهند.
چگونه ماراتن را در زمان ۱:۵۹:۵۹ بدویم؟
دوشنبه 28 فروردين 1396
انجام یک سری محاسبات ریاضی، نشان می‌دهد که چگونه یک یا چند ورزشکار مطرح جهان در بخش ماراتن مردان می‌توانند رکورد ۲ ساعته‌ی ماراتن را بشکنند و تقریباً چهار و نیم دقیقه رکورد جهانی را جابه‌‌جا کنند.
راه های جلوگیری از افسردگی بعد از زایمان در مادران
دوشنبه 28 فروردين 1396
هیچ چیز دیگری بر روی زمین نمی‌تواند به اندازه‌ی داشتن یک نوزاد، برای والدین لذت بخش باشد.
کشف بنیان‌گذار توسعه‌ی کل اکوسیستم کنونی ما روی زمین
دوشنبه 28 فروردين 1396
گروهی بین‌المللی از محققین، یک عامل بیوشیمیایی کشف کرده‌اند که می‌تواند مسئول توسعه‌ی پوشش‌های خزه‌ای گیاهان باشد.
نانوذرات پرتوزای کربن در برگشت‌پذیری سلول‌های سرطانی مؤثر هستند!
یکشنبه 27 فروردين 1396
گروهی از محققین برای اولین بار نشان دادند که نانوذرات پرتوزای کربن می توانند با استفاده از خصوصیات نوری خود برگشت‌پذیری سلول‌های سرطانی را رقم بزنند.
خرافاتی‌ها بیشتر شرط‌بندی می‌کنند
یکشنبه 27 فروردين 1396
بر اساس مطالعات جدید، افراد قمارباز بیشتر خرافاتی هستند و اهمیت بیشتری برای حوادث شانسی قائل هستند. ۸۰ درصد افرادی بریتانیایی که بازی‌هایی بر پایه‌ی شرط‌بندی بازی می‌کنند، عموماً خرافاتی هستند.
به رانندگان دیگر Like و Dislike دهید
یکشنبه 27 فروردين 1396
شما در حال رانندگی در مسیری هستید و شخصی مسیر شما را می‌بندد. شما می‌روید که با حرکت دست خشمگینانه‌ای عصبانیت خود را نشان دهید و بر سر او داد بکشید؛ ولی جمله‌ای بر روی شیشه‌ی اتومبیل شما نمایان می‌شود با این مضمون که: «با عجله به سمت بیمارستان». اینجا است که عصبانیت شما فروکش می‌کند و گذشت از خطای او جای آن را می‌گیرد.
راز انفجارهای پرتو ایکس اطراف ستاره‌ی دوتایی
یکشنبه 27 فروردين 1396
دانشمندان اعلام کردند که موفق به حل معمای ۴۰ ساله‌ی انفجارات اشعه‌ی ایکس در اطراف سیستم ستاره‌ی‌ دوتایی MXB 1730-335 شده‌اند که آن را با عنوان «فوران‌گر سریع» نیز می‌شناسند.
اولین تراشه‌ی قلب سه بعدی کامل ساخته شد
شنبه 26 فروردين 1396
مهندسین دانشگاه هاروارد، برای اولین بار تراشه‌ی عضوی از بدن را به طور کامل با حسگر‌های ترکیبی به‌صورت چاپ سه بعدی ساخته‌اند.
قطب شمال زحل در مرکز
شنبه 26 فروردين 1396
قطب شمال زحل در مرکز حوزه‌ی خودش قرار می‌گیرد. ابرهایی که توسط بادهای سریع زحل به حرکت درمی‌آیند، اطراف آن و بر فراز قمرها و ذرات کوچک و بی‌شمار زحل که حلقه را به وجود می‌آورند، می‌چرخد.
درمان دومین عامل مرگ کودکان در جهان
شنبه 26 فروردين 1396
بر اساس نتایج تحقیق جدیدی که در اوایل هفته‌ی جاری در مجله‌ی New England به چاپ رسیده است، مواثر بودن واکسن خوراکی و ارزان قیمتی برای روتاویروس به اثبات رسید. این ویروس عامل بیماری اسهال بوده و روزانه جان ۶۰۰ تا ۱،۳۰۰ کودک را می‌گیرد.
پارک ژوراسیک واقعی در استرالیا است!
شنبه 26 فروردين 1396
محققان اعلام کردند که آثار مختلف جالبی از دایناسورها در ۲۱ منطقه‌ی مختلف در امتداد خط ساحلی استرالیا یافته‌‌اند. باستان‌شناسان اعلام کردند که این کشف، متنوع‌ترین کشف دایناسورها بر روی زمین است.
برای اولین بار در جهان؛ بالاخره ماده‌ی تاریک دیده شد
‌پنجشنبه 24 فروردين 1396
این نظریه که از مفهوم ماده‌ی تاریک به وجود آمده از ضروریات است. بر اساس چیزهایی که می‌توانیم ببینیم، جهان ما نباید به صورت کنونی قادر به وجود و کارکرد باشد، چیزهای قابل دیدن نمی‌توانند گرانش لازم را برای نگهداشتن یکپارچه‌ی کهکشان ما تولید کنند. ماده‌ی تاریک برای دانشمندان راهی است که برای این عدم تطابق روی آن حساب باز می‌کنند.
تغییرات قابل توجه در سطح دنباله‌دار 67P
‌پنجشنبه 24 فروردين 1396
مأموریت روزتا تغییرات قابل توجهی بر روی سطح دنباله‌دار 67P را ثبت کرده است که نشان دهنده‌ی رشد شکستگی‌ها، متلاشی شدن صخره‌ها، غلتیدن تخته‌سنگ‌ها و جابجایی مواد روی هسته‌ی دنباله‌دار است.
آینده‌ی ربات‌ها در افشای رازهای مجرمانه
‌پنجشنبه 24 فروردين 1396
آیا کودکان قادر خواهند بود به راحتی و بدون خجالت با ربات‌ها صحبت کنند؟ گروهی در دانشگاه ایالتی می‌سی‌سی‌پی در حال ارائه‌ی این طرح است که در بررسی‌های مورد سوءاستفاده قرار گرفتن کودکان، از ربات‌ها برای سوال پرسیدن از کودکان استفاده شود.
شیر مادر باعث باهوش‌تر شدن بچه‌ها نمی‌شود
‌پنجشنبه 24 فروردين 1396
در حالی که تغذیه‌ی کودکان از شیر مادر مزیت‌های بسیاری برای سلامتی آن‌ها، از جمله خطر مبتلا شدن به یک بیماری عفونی، اسهال یا گوش درد دارد، تحقیق منتشر شده در مجله‌ی پزشکی کودکان دریافته است که بعید است، شیر مادر اثر مثبت بلند‌مدتی روی هوش کودکان داشته باشد.
بررسی تاریخچه‌ی تکامل جهان به روشی جدید
‌پنجشنبه 24 فروردين 1396
تحقیقات جدید در مرکز فیزیک نجومی اسمیتسونیان هاروارد نشان داده است که ذرات نوسان‌کننده‌ی سنگین را می‌توان ساعت‌های جهانِ اولیه در نظر گرفت و از آن‌ها برای تشخیص شرایط ابتدایی قبل از به‌وجود آمدن جهان استفاده کرد.
بررسی تقابل آب و هوا و اقلیم سیاره‌ی زمین
‌چهارشنبه 23 فروردين 1396
مطالعه‌ای جدید، اثر متقابل آب و هوای جهانی بر روی اقلیم را بررسی می‌کند و نشانه‌های فصلی یخ دریای قطب شمال، ال‌نینو و دیگر پدیده‌های اقلیمی را مشخص کرده است.
کشف کوتوله‌ی قهوه‌ای ۱۰ میلیارد ساله
‌چهارشنبه 23 فروردين 1396
ستاره‌شناسان کوتوله‌ای را شناسایی کرده‌اند که حدود ۱۰ میلیارد سال پیش از گاز ساخته شده است و ۲۵۰ برابر از خورشید خالص‌تر است.
مدفوع انسان طلا است!
‌چهارشنبه 23 فروردين 1396
طبق تحقیقی جدید که به تازگی در ۲۴۹امین گردهمایی بین‌المللی جامعه شیمی آمریکایی‌ها در دنور ارائه شد، در مدفوع انسان ذرات کافی طلا وجود دارد که استخراج آن‌ها از امکانات فاضلاب شهری، مقرون به صرفه خواهد بود.
مشکلات دارویی کودکان مبتلا به HIV در هند
‌چهارشنبه 23 فروردين 1396
کمبود داروهای حیاتی کودکان مبتلا به HIV، آن‌ها را مجبور کرد که در اوج ناامیدی نامه‌ای به نخست وزیرهند، «نارندا مودی» بنویسند.
کمبود کلسترول خوب، خبری بد برای سلامتی
‌سه شنبه 22 فروردين 1396
از دیرباز بر این مسئله تاکید شده که میزان بالای کلسترول برای سلامت قلب، مضر است و می‌تواند زمینه‌ساز بروز انواع بیماری‌ها و اختلالات باشد. کلسترول را می‌توان در دو دسته‌ی خوب (HDL-C) و بد (LDL-C) جای داد.
عدم تمایل به پیش‌گویی در مردم امروزی
‌سه شنبه 22 فروردين 1396
براساس یکی از مطالعات جدید در اروپا، علی‌رغم محبوبیت طالع‌بینی‌ها، بیشتر افراد نمی‌خواهند آینده‌شان را بدانند؛ به ویژه در صورتی که رویدادهای بد و منفی، مثل مرگ در طالع آنان نوشته شده باشد.
دریپانوساروس، خزنده‌ای کوچک با انگشتان ترسناک!
‌سه شنبه 22 فروردين 1396
تحقیقات جدید تأیید کرده است که «دریپانوساروس»، موجود پیش از تاریخی بین سوسمار و مورچه‌خوار و خزنده‌ی کوچکی با انگشتان ترسناک بوده است. به‌طوری که بازوهای جلویی این موجود چنگال‌های بزرگی داشته است.
سیارک‌ها و سونامی بزرگ، عامل انقراض حیات مریخی
‌سه شنبه 22 فروردين 1396
در گذشته مریخ بسیار جالب‌تر بوده است. این سیاره قبلاً جوی شبیه به سیاره‌ی زمین، همچنین آتشفشان‌های فعال و حتی اقیانوس‌های مایع داشته است.
اپلیکشنی جدید برای اندازه‌گیری تعداد اسپرم‌ها
‌سه شنبه 22 فروردين 1396
خودتان را در اتاقی کوچک در تلاش برای ریختن مایع منی در ظرفی کوچک و دادن آن به به غریبه‌ای تصور کنید. زمانی که در مورد آن فکر می‌کنید، بسیار آزاردهنده و شرم‌آور به نظر می‌رسد.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 171 172
مشاوره رایگان تحصیلی
انرژی از هیچ، با انرژی پتانسیل گرانشی (31 پاسخ)
اصل عدم قطعیت هایزنبرگ (5 پاسخ)
دایره های اسرار آمیز در صحرای کالاهاری (3 پاسخ)
orbital speed و orbital velocity را باید یکسان دانست؟ (2 پاسخ)
پارادوکس جدید ریاضی-ریگی در کفش احتمالات و آمار (20 پاسخ)
نکاتی که باید درباره HIV بدانید (0 پاسخ)
كمك براي محاسبه فشار در يك مخزن آب (20 پاسخ)
گاز های بی اثر (2 پاسخ)
حل مسائل فیزیک هسته ای کنت کرین (20 پاسخ)
جسم دوار (24 پاسخ)
آیا جنس مواد نسبیست؟ (4 پاسخ)
پایستگی تکانه زاویه ای در سیستم آونگ (4 پاسخ)
رابطه ی فیزیک جدید و فلسفه (26 پاسخ)
پرسشی درباره همه ریاضیات لازم برای مطالعه فیزیک (3 پاسخ)
انهدام نسبیت خاص و عام آلبرت اینشتین (به همراه مقالات) (359 پاسخ)
انرژی نور به کجا رفته است؟ (14 پاسخ)
آونگ فوکو (1 پاسخ)
جهان گودل (27 پاسخ)
دوربین دو چشمی بخرم یا تلسکوپ ؟ (8 پاسخ)
علاقه به فیزیک و شناخت فیزیک (9 پاسخ)
حل المسایل مکانیک آماری رایف (1 پاسخ)
کاربست پدیده EVP، نظرتان چیست؟ (10 پاسخ)
عکس های فوق العاده جونو از مشتری سوالات زیادی پدید آورده (0 پاسخ)
برنامه نویسی فرترن (6 پاسخ)
آزمایش میلیکان (1 پاسخ)
مسائل تئوری دینام فارادی (0 پاسخ)
توزیع الکترون در اتم های آزاد (0 پاسخ)
راههای دفع مسیرامواج (2 پاسخ)
علیت و کوانتوم (3 پاسخ)
نظریه هاوکینگ و قانون بقای جرم (0 پاسخ)
پاسخ به سوال برنامه نویسی (فرترن) (13 پاسخ)
بهترین کتاب نجومی که تابه حال خوانده اید (30 پاسخ)
تفاوت سفید و نقره ای (4 پاسخ)
فیزیک مطلق (16 پاسخ)
فیزیک مطلق و اثبات کاملا دقیق اشتباه بودن فرمول معروف انرژی (66 پاسخ)
اثبات فرمول ها در علم فیزیک (9 پاسخ)
کتاب فیزیک نوین دکتر فرمان (0 پاسخ)
تفتاوت های فیزیک کلاسیک با فیزیک کوانتومی (4 پاسخ)
تمر ینهای ابررسانایی سری (0 پاسخ)
بردار پراکندگی (0 پاسخ)
معادله موج (2 پاسخ)
پیشنهاد خرید کتاب از نمایشگاه کتاب سال 96 (7 پاسخ)
تاثیر امواج الکترومغناطیسی بر انسان؛ گزارشی از IEEE (1 پاسخ)
پیش نیاز mcnp و مونت کارلو (2 پاسخ)
جهان و امنیت سایبری در سال 2025 از نگاه مایکروسافت (0 پاسخ)
نظریه هاوکینگ، بازگشت به گذشته (0 پاسخ)
نظريه‌ي ميدان‌هاي كوانتومي Quantum Field Theory را بياموزيم (90 پاسخ)
فیزیک مطلق تحلیلگر نظریات مختلف جهانی (34 پاسخ)
تشکیل تصویر آینه محدب (1 پاسخ)
constructal law آیا ماهیت تصادفی ِ فرگشت را به چالش می کشد؟ (1 پاسخ)
تغییر دمای مواد (3 پاسخ)
احتمال سکته قلبی در گروه خونی O کمی کمتر از دیگران است (0 پاسخ)
تابش لیزر به سطح کره ماه (4 پاسخ)
مواد عايق امواج مغناطيسي (11 پاسخ)
کم‌خوابی مغزتان را می‌خورد
ساخت قوی‌ترین اسید آلی
کهکشان‌هایی از جهان اولیه با رشدی سریع
هماهنگ‌سازی مارها برای شکار
کشف ژن عامل باهوشی
دیدن فرازمینی‌های روسی در خارج از ایستگاه فضایی!
جایگزینی برای کالبد شکافی تهاجمی
کشف ابرنواختری مربوط به ماقبل تاریخ!
دیوارهای شیشه‌ای انرژی‌زا