مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

گرافین مغناطیسی
دوشنبه 13 بهمن 1393
اگرچه ورقه‌های بکر و دست‌نخورده‌‌ی گرافینی ذاتاً غیرمغناطیسی‌اند٬ اما می‌توان گرافین را با آلاییده ساختن توسط ناخالصی‌های مغناطیسی٬ فرومغاطیس ساخت. با این وجود ممکن است آلاینده‌ها نسبت به ویژگی‌های الکترونی بالایی که گرافین داراست٬ مضر باشند
پادنوترینوها کجایند؟
یکشنبه 12 بهمن 1393
در مدل استاندارد ذرات بنیادی، سه نوترینو و سه پادنوترینو وجود دارد که فقط در برهم‌کنشِ ضعیفِ هسته‌ای شرکت می‌جویند.
تک قطبی مغناطیسی دیراک
یکشنبه 12 بهمن 1393
چهار معادله نظریه الکترومغناطیس ماکسول که یکی از بزرگترین دستاوردهای تاریخ بشر است به نتایج مهمی انجامید.
نسخه جدید نانوپوشش ضدخوردگی با زمان پخت بسیار پایین
یکشنبه 12 بهمن 1393
یکی از شرکتهای عرضه کننده نانوپوشش ضدخوردگی به بازار اخیرا بنا به تقاضای مشتریان خود اقدام به عرضه نسخه جدیدی از این محصول کرده که دارای زمان پخت بسیار کوتاهی است.
کیمیاگری در یک تریلیونم ثانیه!
یکشنبه 12 بهمن 1393
دانشمندان انگلیسی توانستند واکنش‌های شیمیایی را با جزئیات بی‌سابقه اتمی در مقیاس زمانی کمتر از پیکوثانیه بررسی کنند.
کنکاشی جدید در الفبای الکتریکی مغز
‌پنجشنبه 9 بهمن 1393
محققان دانشکده بین‌المللی مطالعات پیشرفته (SISSA) در تریست و موسسه ایتالیایی فناوری (IIT) از روورتو با همکاری یک دانشمند ایرانی نشان داده‌اند که الفبای مغز ترکیبی از سرعت و زمان‌بندی دقیق پالس‌های الکتریکی است.
تاکیون ها: ذراتی در ورای فضا-زمان
‌پنجشنبه 9 بهمن 1393
تاکیون یکی دیگر از اعجاب های مکانیک کوانتومی است تاکیون ها در جهانی عجیب به سر می برند که در آن همه چیز سریع تر از نور حرکت می کنند. آنها رفتارهای عجیب و غریبی دارند،
استیون هاوکینگ در تلاش برای دستیابی به “نظریۀ همه‌ چیز”
‌سه شنبه 7 بهمن 1393
استیون هاوکینگ، فیزیکدان نظری مشهور از مطالعات جدیدش در زمینه امواج گرانشی بیگ بنگ خبر داده که در صورت اثبات، نظریه «تورم کیهانی» که براساس آن، جهان هستی در ابتدای شکل گیری با سرعتی بیش از نور انبساط یافته است، تایید خواهد شد.
خداحافظی دنباله‌دار «لاوجوی» با زمین تا هشت هزار سال دیگر
‌سه شنبه 7 بهمن 1393
دنباله‌دار لاوجوی که تا چند روز قبل با چشم غیرمسلح در آسمان قابل مشاهده بود، با زمین خداحافظی کرده و بسمت خورشید ادامه مسیر داد.
مرکز کهکشان راه شیری می تواند یک میانبر بین کهکشانی باشد!
‌سه شنبه 7 بهمن 1393
اختر فیزیکدانان طبق معادلات نسبیت عام و نقشه بسیار دقیق از توزیع ماده تاریک در کهکشان راه شیری معتقدند که ممکن است در مرکز کهکشان ما یک کرم‌چاله بسیار بزرگ بعنوان یک راه میانبر بین کهکشانی در فضا " زمان وجود داشته باشد.
دانشمندان سرعت نور را کاهش دادند!
یکشنبه 5 بهمن 1393
گروهی از محققان دانشگاه‌های گلاسکو با همکاری دانشگاه هریوت‌وات در جریان یک آزمایش موفق به کاهش سرعت فوتون های نور شدند.
شبیه‌سازی شکل‌گیری جهان در دقیق‌ترین مدل رایانه‌یی کیهان با همکاری محقق ایرانی
یکشنبه 5 بهمن 1393
تیمی بین‌المللی از منجمان با همکاری یک محقق ایرانی، شبیه‌سازی‌ای از جهان خلق کرده‌اند که از لحاظ اندازه‌ و سن به جهان مملو از کهکشا‌ن‌های واقعی‌ شباهت دارد.
اتمسفر اولیۀ زمین سمی بود !
یکشنبه 5 بهمن 1393
نتایج پژوهش جدید محققان دانشگاه مک‌گیل حاکی از آن است که هوای زمین برای حدود دو میلیارد سال و در آغاز تکامل حیات در سیاره، ترکیبی سمی از مواد شیمیایی بوده است.
میدان‌های مغناطیسی موهومی در دنیای حقیقی
شنبه 4 بهمن 1393
میدان‌های مغناطیسی موهومی پیش بینی شده با نظریه‌ی بنیادین مربوط به گذارهای فاز را می‌توان بطریق تجربی تحقیق کرد.
بدنبال سرعتی فراتر از نور
شنبه 4 بهمن 1393
بیشترین سرعت نور ۲۹۹ هزار و ۷۹۲ کیلومتر بر ثانیه در خلأ است. پس از این کشف مهم در میان تحقیقاتی که در زمینه سرعت‌های خارق‌العاده صورت گرفته، پروژه سفر با سرعتی فراتر از سرعت نور پیشرفت کندی داشته است.
موفقیتی برای لیزر از راه دور در هوا
شنبه 4 بهمن 1393
لیزر نیتروژن احتمالاً ساده‌ترین روش لیزر برای استفاده‌ی کاربران عادی است[1]. با استفاده از هوای معمولی و پالس ولتاژ بالای یک سیستم الکترودی می‌توان بدون نیاز به کاواک با تنظیم دقیق، یا هر نوع شیشه و کریستال آلائیده، تابش شبه لیزری ایجاد کرد که «اَبَرفلوئورسانس» نامیده می‌شود.
داستان کشف ِ پاد ماده
شنبه 4 بهمن 1393
با کارهای پیشگامانه ی پل دیراک، یکی از برجسته ترین فیزیکدان های سده بیستم که صاحب کرسی لوکاسین در دانشگاه کمبریج بود، پادماده در سال ۱۹۲۸ کشف شد.
ساخت میکرولنزهای فوق تخصصی در کشور
شنبه 4 بهمن 1393
محقق ایرانی موفق به طراحی و تولید میکرولنزهای تخصصی و فوق تخصصی با کاربرد در تجهیزات پزشکی شد.
برترین‌ پژوهش های فیزیک در سال ۲۰۱۴
‌چهارشنبه 24 دي 1393
یک ایده‌ی نوآورانه٬ نتیجه‌ای که جامعه را به جنبش وامی‌ دارد٬ پتانسیلی که زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار می‌دهد یا به سادگی٬ یک داستان عظیم است. اینها عواملی بودند که ما را بر آن داشتند تا این نتایج پژوهشی را در سال ۲۰۱۴ گردهم آوریم.
ثابت‌کردن مولکول‌ها برای بررسی بیشتر
‌چهارشنبه 24 دي 1393
گروهی از دانشمندان آلمانی، به تازگی دریافتند که با افزودن اسپین‌های دورانی به مولکول‌ها و بررسی جهت‌گیری‌شان در میدان‌های مغناطیسی در دما‌های خیلی پایین در حد میلی‌کلوین می‌توان واکنش‌های شیمیایی را تا حد خوبی کنترل کرد.
نانوپیمایشگری برای تشخیص زودهنگام سرطان
‌چهارشنبه 24 دي 1393
محققان سنگاپوری با استفاده از نانوذرات طلا، موفق به ساخت پیمایشگری شدند که قادر است سلول‌های سرطانی را شناسایی کند.
ثبت پدیده نادر هاله یخ در تصویری جالب
دوشنبه 22 دي 1393
یک عکاس اهل تگزاس اخیرا موفق به ثبت تصویر بسیار جالبی از یک پدیده نادر هاله بلور یخ در نیومکزیکو شده است.
معرفی کتاب: افسون فیزیک
دوشنبه 22 دي 1393
این کتاب دقیقا چهار صد قلم معما را در بر می گیرد که می توان از آن میان آوازه خوانی برف، یخ داغ، فیل هایی که غیب می شوند،
قبل از بیگ بنگ چه چیزی وجود داشت؟
دوشنبه 22 دي 1393
اخترشناسان کاملأ مطمئن هستند که چه اتفاقی پس از بیگ بنگ رخ داد، اما قبل از آن، چه چیزی وجود داشت؟ نظریه های پیشرو در مورد عللِ بیگ بنگ کدام است؟
سخـــن روز
شنبه 20 دي 1393
افراد ساکت، پر سر و صداترین افکار را دارند.
چگونه اکسیژن موجب روشنایی کرم شب تاب می‌شود ؟
شنبه 20 دي 1393
درخشندگی کرم شب‌تاب به دلیل حضور اکسیژن و وقوع واکنش اکسید شدگی در اندام‌های این حشره است. دانشمندان توسط تصویربرداری اشعه‌ی ایکس و همچنین میکروسکوپی اندام‌ها با قدرت تفکیک 20 نانومتر به بررسی چگونگی آن پرداخته‌اند.
بدشانسی، انسان را گرفتار سرطان‌ می‌کند!
شنبه 20 دي 1393
دانشمندان دانشگاه پزشکی جانزهاپکینز آمریکا می‌گویند که بیشتر سرطان‌ها به محیط یا سبک زندگی مربوط نیست و دو سوم انواع سرطان‌ها به خاطر بدشانسی افراد به سراغشان می‌آید.
موفقیت محققان ایرانی در بومی‌سازی ماژول غشایی تخلیص هیدروژن
‌چهارشنبه 17 دي 1393
محققان مرکز تحقیقات مواد نانوساختار دانشگاه سهند تبریز با حمایت مالی سازمان انرژی‌های نو ایران موفق شدند طی یک طرح پژوهشی برای اولین بار در کشور، طراحی و ساخت ماژول غشایی تخلیص هیدروژن را با رویکرد بومی‌سازی به انجام برسانند.
جستجو برای ذراتِ دارای بار الکتریکی با مضرب غیر صحیح ِ بسیار کوچک از بار الکترون
‌چهارشنبه 17 دي 1393
برخی از تعمیم‌های مدل استانداردِ فیزیکِ ذرات پیشگویی می‌کنند که ذراتی با بار مثبت و منفی کمتر از 1e می‌توانند وجود داشته باشند.
ستاره ای سرکش در مسیر برخورد به منظومه شمسی، اما زیاد نگران نباشید!
‌چهارشنبه 17 دي 1393
ستاره ی HIP 85605 یکی از دو ستاره ای است که در صورت فلکی هرکول و تقریبا در ۱۶ سال نوری از ما قرار دارد. اخیرا مقاله ای توسط دانشمندی از موسسه ماکس پلانک منتشر شده که در آن ذکر شده این ستاره در مسیر برخورد با منظومه شمسی ما قرار دارد.
اسراری از میدان مغناطیسی ماه
‌سه شنبه 16 دي 1393
محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT)‌ شواهد جدیدی بدست آورده‌اند که نشان می‌دهد، ماه در حدود یک میلیارد سال قبل دارای هسته مغناطیسی قوی بوده که به شکل‌گیری یک میدان مغناطیسی قوی‌تر از زمین کمک کرده بود.
آبفشان‌های قمر اروپا ناپدید شدند
‌سه شنبه 16 دي 1393
درحالیکه در تصاویر سال گذشته تلسکوپ هابل، وجود آبفشان‌هایی بر سطح قمر اروپا سیاره مشتری مشاهده شده بود، در رصدهای اخیر هیچ شواهدی از این آبفشان‌ها بدست نیامد.
دوازده لحظۀ مهم علمی در سال ۲۰۱۴
‌سه شنبه 16 دي 1393
سایت گاردین در گزارشی به ۱۲ لحظه علمی مهم در سال ۲۰۱۴ پرداخته و از آن‌ها به عنوان مهم‌ترین لحظات حوزه علم، تحقیقات و فناوری سال گذشته میلادی یاد کرده است.
در بین 143 کشور جهان ایران با هفت پله تنزل در جایگاه 120 رتبه بندی نوآوری دنیا قرار گرفت
‌سه شنبه 16 دي 1393
براساس تازه ترین رتبه بندی کشورها برمبنای شاخص نوآوری‌، ایران در بین 143 کشور جهان در رتبه 120 و در بین کشورهای منطقه در رتبه شش قرار دارد که نشان از ضرورت تلاشی مضاعف برای کسب جایگاهی در خور در این حوزه دارد.
دوگانگی موج-ذره و عدم قطعیتِ کوانتومی دو روی یک سکه!
شنبه 13 دي 1393
اگر به فیزیک کوانتومی در قالب اطلاعاتِ یک سیستم نگریسته شود با پیچیده‌گی بسیار کمتری روبرو خواهیم بود؛ این نتیجه‌ای است که از یافته‌های مقاله‌ای جدید بدست آمده است.
پاسپورت‌های ژنتیکی برای نوزادان تازه متولد شده در انقلاب جدید پزشکی
شنبه 13 دي 1393
والدین آمریکایی بزودی قرار است از گزینه تعیین توالی ژنوم نوزاد سالم خود به عنوان بخشی از یک برنامه تحقیقاتی دولتی که می‌تواند منادی انقلابی در پزشکی باشد، برخوردار شوند.
ابر اورت چیست؟
شنبه 13 دي 1393
ابر اورت نام منطقه ای است که بسیاری از دنباله‌دارها، سنگ ها و یخ هایی که در واقع مربوط به بقایای تولد منظومه شمسی میباشند از آن سرچشمه می‌گیرند.
معرفی کتاب: کیهان شناسی
شنبه 13 دي 1393
این کتاب درآمدی بر ایده ها، روش ها و نتایج کیهان شناسی است. موضوع کیهان شناسی همه ی چیزهایی است که وجود دارند. کل سامانه ی اجرامی که عالم را تشکیل می دهد،
کار در دنیای کوانتومی
شنبه 13 دي 1393
کار در ساده‌ترین شکل آن عبارت است از نیروی به کار رفته ضربدر فاصله در راستای یک مسیر خاص. ولی
پیش‌بینی برای آینده دنیای فناوری
‌پنجشنبه 11 دي 1393
آینده‌ پژوهان به طرح ایده‌های جنجالی و گاهی ترسناک درباره آینده فناوری و دانش بشری شهرت دارند و مصرانه به دنبال تقویت ابزارها و شیوه‌های زندگی هستند. بسیاری از این ایده‌ها مثل سفر در زمان هنوز محقق نشده است.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 161 162
مشاوره رایگان تحصیلی
مجموعه مقالات عرفان کسرایی (5 پاسخ)
تفاوت در انرژی پتانسیل و اصل هم ارزی جرم-انرژی انیشتین (5 پاسخ)
قوانین فیزیک (30 پاسخ)
ثابت جهانی گرانش (7 پاسخ)
چه کتابی نسبیت رو از منظر نظریه گروه بحث می‌کنه؟ (1 پاسخ)
بررسی برخی لم ها و قضیه های ریاضی (63 پاسخ)
افزایش پتانسیل گرانشی در تله پورت (5 پاسخ)
زمان و یک چالش جدید (8 پاسخ)
همگنی و همسانگردی فضا (1 پاسخ)
کتاب های هالیدی (6 پاسخ)
پارادوکس تئوری اطلاعات با ژنتیک (4 پاسخ)
انهدام نسبیت خاص و عام آلبرت اینشتین (به همراه مقالات) (354 پاسخ)
لطفا کارکرد این مدار رو بگید (0 پاسخ)
سرعت سقوط اجسام (11 پاسخ)
اگر توپی را در فضا رها کنیم (10 پاسخ)
توهم زمان: چه چیزی واقعی است؟ (0 پاسخ)
فشار مایع (9 پاسخ)
نشت يابي خطوط لوله زيرزميني نفت با استفاده از ردیاب هسته ای (3 پاسخ)
نقض بقای انرژی ؛ سرنخ جدیدی برای توضیح ماده تاریک (0 پاسخ)
شبیه سازی در نرم افزار zemax (0 پاسخ)
بسط ها،تيلور يا مكلارن (1 پاسخ)
امواج الكترو مغناطيس (1 پاسخ)
به اشتراک‌گذاری جزوه‌های درسی اسکن شده در اینجا (4 پاسخ)
میدان بوزون هیگز و نسبیت (3 پاسخ)
لطفا این مدار رو برای من توضیح بدید ، مربوط به دزدگیر لیزری (5 پاسخ)
سرعت صوت در هوا (5 پاسخ)
سوال کوانتوم (0 پاسخ)
مشاوره برای انتخاب رشته (4 پاسخ)
شدت صوت (1 پاسخ)
آسیب دیدن جو (1 پاسخ)
مراحل شکل گیری کرم چاله (4 پاسخ)
آيا فيزيك يا رياضي رشته گمشده منه‌؟ (4 پاسخ)
چطور میشه دستگاه فرستنده امواج الکترومغناطیس درست کرد؟ (6 پاسخ)
معمای آخرین "عنصر کشف نشده" هسته کره زمین حل شد (0 پاسخ)
شکل موج (17 پاسخ)
محاسبه انرژی (1 پاسخ)
اطلاعات در مورد رشته مهندسی هسته ای و آينده شغلي اين رشته (7 پاسخ)
خلاء چیست و اثر گرما بر حرکت نور در یک محفظه خلاء (0 پاسخ)
واکنش دهی ذرات (1 پاسخ)
بارش شهابی برساوشی (3 پاسخ)
سوال درمورد آزمایش دوک و ریل شیبدار (0 پاسخ)
مدل سازی سلف با حل معادلات میدان (0 پاسخ)
کتاب الکترومغناطیس گریفیتس (1 پاسخ)
دعوت به همکاری تحقیقاتی (0 پاسخ)
چگونه سرعت اسپین ذرات را حساب می کنند؟ (0 پاسخ)
تراز افقی (2 پاسخ)
پیش نیاز mcnp و مونت کارلو (0 پاسخ)
داروی جدید ام.اس با موفقیت آزمایش شد (0 پاسخ)
تحصیل در رشته های نجوم (23 پاسخ)
دمای منفی (1 پاسخ)
مرحله های خواب (3 پاسخ)
ثبت عکس‌های نادر از قبل و حین انفجار یک ستاره (2 پاسخ)
تبديلات ميدان ها (5 پاسخ)
مهارت حل مساله (2 پاسخ)
پرسش و پاسخ ریاضی (160 پاسخ)
دانشمندان مدعی شدند که آب روی زمین، از فضا نیامده است!
آیا اعتیاد به فیس‌بوک و تلگرام، ژنتیکی است؟
فقط «دو هزار میلیارد کهکشان» در عالم قابل مشاهده!
جایگزینی سیستم هوشمند تشخیص چهره بجای گذرنامه در استرالیا
گوجه‌فرنگی‌ها، خوش‌مزه‌تر می‌شوند!
حمام آفتاب برای پیش‌گیری از بیماری کبد چرب!
چین، درخشان‌ترین «چشمه‌ی نور» جهان را می‌سازد!
آزمایشی برای تشخیص علائم حیات فرازمینی در سیارات بیگانه
کشف دارویی جدید برای درمان سرطان پوست
کلمه‌ی «دلار» از کجا آمده است؟
سوپراسپرت جدید امریکایی با سرعتی نزدیک به ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت
چرا بحرالمیت را «دریای مُرده» نامیده‌اند؟
کشف بزرگ فیزیک‌دانان؛ «هیچ چیز» چیست؟
گاوها، عامل سوراخ شدن لایه‌ی اُزون!
قلب مصنوعی چگونه کار می‌کند؟
تاریخ دقیق تشکیل کره‌ی ماه
«خورشید» طلوع و «نفت»، غروب می‌کند!
توصیه‌هایی برای خانم‌های باردار
آیا اطلاعات، برای همیشه درون سیاه‌چاله گم می‌شود؟
درمان‌های خانگی پوست چرب و لکه‌دار
جانورانی که قادر به بکرزایی هستند
زمانی که سامسونگ، «نودل» تولید می‌کرد!
داروی روان‌گردانی که شما را به سفری طولانی می‌برد
کشف قاره‌‌‌ای جدید، در زیر جزیره‌ی موریس
کشف یک «مشتری داغ» در فاصله‌ی ۴۸۰ سال‌نوری
عشق و جذابیت
نقش شیمی درمانی در درمان سرطان ریه
اندونزی، کشوری با ۳۶۵ زبان مختلف!
بهترین کالج کسب‌وکار استرالیا در دانشگاه مک‌کواری
واژه‌ی «ربات» از کجا آمده است؟
آیا ماه زمین از به هم پیوستن چندین ماه کوچک به‌وجود آمده؟ (0+)