مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

کشف مجسمه‌ای عظیم در مناطق زاغه‌نشین قاهره
‌سه شنبه 12 ارديبهشت 1396
گروهی از باستان‌شناسان در مصر، موفق به کشف مجسمه‌ای عظیم در زاغه‌های قاهره شدند که آن‌را منسوب به رامسس دوم، یکی از فرمان‌روایان بزرگ مصر باستان، می‌دانند.
تجمع مشکوک نهنگ‌های کوهان‌دار!
‌سه شنبه 12 ارديبهشت 1396
ممکن است فکر کنید آخرالزمان با جنگ هسته‌ای، تغییرات آب و هوایی، شورش ربات‌ها یا اتفاقی این‌چنینی پدید می‌آید.
با بدترین انقراض‌های دنیا آشنا شوید.
‌سه شنبه 12 ارديبهشت 1396
انقراض‌ها همواره اتفاق میافتند. در حقیقت‌، بیش از ۹۰ درصد گونه‌هایی که روزی در زمین زندگی کرده‌اند، منقرض شده‌اند.
پرواز پهپاد ناسا بر فراز سطح مریخ
‌سه شنبه 12 ارديبهشت 1396
جستجوی ما بر روی مریخ تا کنون محدود به مدارگرد‌های مریخی و مریخ‌پیما‌ها بوده است. ناسا برنامه دارد که در آینده یک وسیله‌ی نقلیه‌ی هوایی به آنجا بفرستد که ایده‌ای بسیار جالب به نظر می‌رسد.
مفهوم اسکنرهای دستی شیمیایی
‌سه شنبه 12 ارديبهشت 1396
مجله علمی ایلیاد - گروهی بین‌المللی از محققین مفهوم اسکنرهای دستی شیمیایی را اثبات کرده‌اند.
آنچه که درباره اثرات قند نمی‌دانیم
دوشنبه 11 ارديبهشت 1396
اکثر ما انسان‌ها از اثرات واقعی قند بر بدن درک نادرستی داریم و من از دیدگاه روزنامه‌‌نگاری و تاریخی سعی در پاسخگویی به این مسئله دارم؛ زیرا از نحوه‌ی نگرش بیشتر افراد در رابطه با این موضوع خبری ندارم.
تولید نوری بیشتر از ۱۰.۰۰۰ خورشید توسط بشر
دوشنبه 11 ارديبهشت 1396
محققان آلمانی در تلاش هستند تا با استفاده از آرایه‌ی نوری عظیمی، اقدام به تولید انرژی پاک نمایند.
خطر! تنوع زیستی هاوایی در حال نابودی
دوشنبه 11 ارديبهشت 1396
تحقیقات جدید نشان می‌دهند تنوع گیاهی و جانوری در جزایر هاوایی به جز جزیره‌ی بزرگ از میلیون‌ها سال پیش رو به کاهش نهاده است. محققان این کاهش را با استفاده از روش‌های جدید تحلیل تنوع زیستی اندازه گرفته‌اند.
سن رود آمازون مشخص شد
دوشنبه 11 ارديبهشت 1396
مجله علمی ایلیاد - بر اساس تحقیقات صورت گرفته، رود آمازون بین ۹ تا ۹.۴ میلیون سال سن دارد. دانمشندان می‌گویند تخمین‌هایی که سن این رود را کمتر از این رقم در نظر می‌گیرند، اشتباه هستند.
دیدگاه داروین در مورد ارگاسم زنان
دوشنبه 11 ارديبهشت 1396
مطالعه‌ای جدید توضیحات جالبی برای یکی از ماندگارترین رازهای زیست‌شناسی انسان ارائه داده است؛ اُرگاسم زنان.
خاصیت شگفت‌انگیزی در چاپگرهای چهاربعدی
یکشنبه 10 ارديبهشت 1396
چاپگر چهار بعدی جدیدی طراحی و ساخته شده است که اجسام پیچیده‌ای را تولید می‌کند و می‌تواند برای ساخت استنت قلب (فنر قلب)، کپسول‌های دارویی و صنایع مبلمان مورد استفاده قرار گیرند.
رانش دیواره‌ی بزرگ مرجانی در ۳۰۰.۰۰۰ سال پیش
یکشنبه 10 ارديبهشت 1396
تحقیقات نشان داده است که دیواره‌ی بزرگ مرجانی، ۳۰۰.۰۰۰ سال پیش دچار رانشی در زیر آب شده است که آوار عظیمی بر جا گذاشته و تولید امواج سونامی با ارتفاع ۲۷ متر کرده است
تاثیر اختلال خواب بر سلول‌های مغز کودکان
یکشنبه 10 ارديبهشت 1396
بنا بر هشدار محققان، کودکانی که از اختلال خواب رنج می‌برند با احتمال آسیب به سلول‌های مغزی روبرو هستند.
آینده‌ی ذخیره‌سازی اطلاعات در DNA
یکشنبه 10 ارديبهشت 1396
DNA دارای اطلاعاتی درباره‌ی موجودات زنده است و همه چیز را از آغاز پیدایش زندگی در خود رمزگذاری کرده است.
شبیه‌سازی جدید از ساختار مغناطیسی طوفان‌های خورشیدی
یکشنبه 10 ارديبهشت 1396
مهندسان، مدلی را طراحی کرده‌اند که برای اولین بار مدل فوران‌های خورشیدی و ساختار مغناطیسی آن‌ها را شبیه‌سازی می‌کند و دسترسی آن برای عموم آزاد است.
یک مولکول جانوری، راهی برای کارایی بهتر باتری‌ها می‌شود
شنبه 9 ارديبهشت 1396
تحقیقات جدید در دانشگاه ییل نشان داده است، مولکولی که اکسیژن را در خون جابه‌جا می کند، می‌تواند کلیدی برای توسعه‌ی نسل بعدی باتری‌ها باشد.
ویروس‌هایی به قدمت ۵۰۰ میلیون سال
شنبه 9 ارديبهشت 1396
جنگ ویروس‌های تازه رواج یافته و میزبان‌های‌شان، به چند صد میلیون سال قبل از آنچه دانشمندان فکر می‌کردند، بر‌می‌گردد.
محققان تنوع ژنتیکی مؤثر در قد انسان را کشف کردند
شنبه 9 ارديبهشت 1396
هشتاد و سه تنوع ژنتیکی مؤثر بروی قد انسان در تحقیقی گسترده در مقیاس بزرگ، توسط دانشگاه کوئین مری لندن، مؤسسه‌ی قلب مونترال، مؤسسه‌ی بورد و دانشگاه اکستر، کشف شده است.
کشف تخم کروکودیل‌هایی ۱۵۲ میلیون ساله
شنبه 9 ارديبهشت 1396
این تخم تمساح‌ها که لابلای صخره‌هایی در کشور پرتغال کشف شده است، متعلق به خانواده‌ی کروکودیل‌های واقعی و گروهی از تیره‌ی تمساح‌ها که طبق نظر دیرین‌شناسان دو متر طول داشته‌اند، هستند.
بزرگترین فوران آتش‌فشانی در تاریخ بشر
شنبه 9 ارديبهشت 1396
«آتش‌فشان توبا» در اندونزی با فوران شدیدش در حدود ۷۳ هزار سال پیش، منطقه را با خاک یکسان کرد. آتش‌فشان‌های عظیم و سهمگینی نظیر این را «اَبَر آتش‌فشان‌» نام‌گذاری کرده‌اند که گاهی اوقات اثرات بزرگتری را هم برجای می‌گذارند و در تغییرات آب و هوای جهان موثر ظاهر می‌شوند.
رابطه‌ی سلفی گرفتن با بهداشت محیط
جمعه 8 ارديبهشت 1396
هر کس حق دارد تا بداند که آیا جریان‌های آبی که از حیاط خلوت آن‌ها یا از پارک‌ها در همسایگی آن‌ها می‌گذرند، سالم است یا خیر؟
تصویربرداری از سایه‌ی سیاه‌چاله
جمعه 8 ارديبهشت 1396
در حالی که من در حال نوشتن این مقاله هستم، تعدادی از رادیو تلسکوپ‌ها که در سرتاسر زمین پخش شده‌اند، به‌عنوان ابزاری غول‌پیکر در تلاش برای تصویربرداری از سیاه‌چاله‌ای اَبَرپرجرم هستند که در مرکز کهکشان‌مان قرار دارد.
چند میلیون دلار، هزینه‌ی تماس نگرفتن با دانشمندان
‌پنجشنبه 7 ارديبهشت 1396
اگر شما این ایده که امواج گرانشی، می‌تواند فضاپیماها را بین سیاره‌ها به جلو پرتاب کند «داستان علمی» می‌دانید، باید بدانید تخیل قوی‌ای دارید؛ زیرا همه‌ی متخصصین دانش نجوم، این ایده را «بی‌معنی و مزخرف» می‌دانند.
کشف مومیایی گمشده‌ی مصر باستان، در کنار رود نیل
‌پنجشنبه 7 ارديبهشت 1396
مقبره‌ای حاوی مومیایی «شِمای»، برادر کوچک حاکم مقتدر مصر، در نزدیکی «اسوان»، در کنار رود نیل کشف شده است.
تاجی از خار در مغز موش
‌پنجشنبه 7 ارديبهشت 1396
انجام مدل‌سازی دیجیتال در روشی جدید نشان داده که رشته‌های یکی از سه نورونی که بیشترین رشته‌ها را در مغز دارند، کاملاً اطراف قشر خارجی مغز را پوشانده است. یافته‌های جدید ممکن است برای توضیح فرآیند ایجاد هوشیاری در مغز مفید واقع شود.
امواج بزرگ و سرکش پدیده‌هایی روزمره
‌پنجشنبه 7 ارديبهشت 1396
در طی اولین ساعات روز، موج آندریا از چهار نقطه‌ی سنسورهای اقیانوس که توسط محققین تعبیه شده بود، تا طول موج، جهت، دامنه و فرکانس موج‌ها را در سطح اقیانوس اندازه‌گیری کنند، عبور کرد.
اسپیس ایکس دو گردشگر را به ماه می‌فرستد
‌پنجشنبه 7 ارديبهشت 1396
شرکت اسپیس ایکس که پیش‌تر به دلیل تلاش برای دستیابی به چنین اهداف جاه‌طلبانه‌ای، همچون پرتاب موشک قابل استفاده مجدد و فرستادن انسان به مریخ معروف شده بود، اخیراً اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی برای فرستادن دو شهروند خصوصی به سفری به دور ماه تا پایان سال آینده است.
جهش‌های DNA ماموت‌های پشمالو قبل از انقراض
‌چهارشنبه 6 ارديبهشت 1396
ماموت‌های پشمالوی منقرض شده، امروزه به‌عنوان نماد واقعی از عصر یخبندان، پوستر معروف متخصصین علم ضدانقراض محسوب می‌شوند.
اثرات بلند مدت آسیب مغزی شدید
‌چهارشنبه 6 ارديبهشت 1396
محققان در بیمارستان کودکان سینسیناتى به اثرات بلندمدت آسیب مغزی شدید دست یافتند که بر این اساس، آسیب مغزی شدید در کودکان می‌تواند پس از چند سال اثرات پایداری برجای بگذارد.
خطر کمتر شیوع بیماری‌های خطرناک با زندگی در ارتفاعات بالاتر
‌چهارشنبه 6 ارديبهشت 1396
چه کسی می‌دانست که جغرافیا می‌تواند چنین نقش بزرگی را در سلامت انسان‌ها ایفا کند؟ کاملاً مشخص است که هوای نواحی تپه‌ای و مملو از پستی و بلندی که تمدن و انسان‌ها به آنجا نفوذ نکرده‌اند، تازه و سالم است.
ارتباط خواب فضانوردان و کارمندان روی زمین
‌چهارشنبه 6 ارديبهشت 1396
تحقیقات ناسا بر روی چرخه‌های خواب و نحوه‌ی بازگرداندن عادات عادی خواب، می‌تواند به کارکنان نوبت‌کار و افرادی که مسافت‌های طولانی مسافرت می‌کنند، کمک کند.
در جهان کوانتومی ماهیت مفهومی مبهم است
‌چهارشنبه 6 ارديبهشت 1396
طیف رنگی که هر اتم از خود گسیل می‌کند، آسان‌ترین راه برای شناسایی آن‌ است؛ اما به تازگی فیزیکدانان آمریکایی در تلاش‌اند که اتم‌ها را با گرم کردن آن‌ها با تپ نوری مشخصی که برای این منظور طراحی شده است، وادار به جعل طیف‌های دیگر کنند.
دشواری رفتاری برای ورزش‌کردن افراد چاق
‌سه شنبه 5 ارديبهشت 1396
پژوهشی تازه در انگلستان نشان می‌دهد، کسانی که احساس می‌کنند سایرین آنها را به سبب وزنشان قضاوت می‌کنند، نسبت به افرادی که این حس را ندارند، احتمال کمتری دارد ورزش کنند.
ارتباط کم‌خوابی و هوشیاری
‌سه شنبه 5 ارديبهشت 1396
مطالعه‌ای بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده توسط ۵۴ شرکت‌کننده‌ای که به آن‌ها تصاویر مختلفی از مقیاس‌های متفاوتی از حالات خطر، ترس، خوشحالی، ناراحتی، عصبانیت، تعجب، و انزجار نشان داده شد، صورت گرفته است.
چرا مردم زبان خود را تغییر می‌دهند؟
‌سه شنبه 5 ارديبهشت 1396
در فیزیک، حرکت ذرات در مکان و زمان را «انتشار» می‌نامند. مدل‌های فیزیکی انتشار را می‌توان به چیزهای دیگری، حتی آن‌هایی که در نگاه اول هیچ ارتباطی با فیزیک ندارند، نیز تعمیم داد.
دست‌یابی به اساس تکامل
‌سه شنبه 5 ارديبهشت 1396
دانشمندان دریافته‌اند که نسخه‌ای از «چرخه‌ی کربس» که مرکز اصلی سوخت و ساز سلولی به شمار می‌‌رود، بدون نیاز به پروتئین‌هایی تحت عنوان آنزیم‌ها نیز می‌تواند، اتفاق بیفتد.
رفتار بسیار جالب بک نوع مورچه
‌سه شنبه 5 ارديبهشت 1396
این دنیایی است که در آن مورچه به مورچه کمک می‌کند. مورچه‌ها دوستان خود را که طی حمله به موریانه‌ها زخمی شده‌اند، به لانه برمی‌گردانند. این رفتاری غیرقابل انتظار از گونه‌ی حشرات است، زیرا حشرات معمولاً فرد محور رفتار می‌کنند.
نخستین شواهد از ادغام کهکشان‌های کوتوله
دوشنبه 4 ارديبهشت 1396
ستاره‌شناسان نخستین شواهد از برخورد قریب‌الوقوع دو کهکشان کوتوله را یافته‌اند. مشاهده‌ای که به دو نظریه‌ی کیهان‌شناختی اعتبار بیشتری می‌بخشد. تاکنون چندین جفت‌ کهکشانی بزرگ و متوسط در حال برخورد و ادغام، مشاهده شده‌اند.
نسل جوان، پیام‌آوران تغییر ابدی
دوشنبه 4 ارديبهشت 1396
غلبه بر زمان و تشخیص مسیر آینده نسل جوان، کار بسیار مشکلی است. ولی سازمان ICEF نگاهی به تعدادی از رویه‌ها انداخته است،؛مخصوصاً آن‌هایی که با تحصیلات مرتبط هستند.
همکاری لوکسِ مرسدس بنز و دایمر
دوشنبه 4 ارديبهشت 1396
شرکت‌های دایملر و همکاران لوکس آن، مانند فولکس واگن، آیودی و BMW بایستی بی‌وقفه مدل‌های جدید خود را ارتقا دهند؛ در غیر این صورت، فروش خود را از دست می‌دهند.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 173 174
مشاوره رایگان تحصیلی
نظریه جدید تعریف بعد زمان (15 پاسخ)
انرژی چگونه به جرم تبدیل میشود؟ (14 پاسخ)
یک ایرانی اولین برنده زن معتبرترین جایزه جهانی ریاضیات (27 پاسخ)
بزرگترین دتکتور میله ای کشور راه اندازی شد (0 پاسخ)
دریافت سیگنالهای شگفتی آور از یک کوتوله در فاصله 11 سال نوری (0 پاسخ)
فرمول ثابت ها در ترکیب حرکت موج (0 پاسخ)
معمای ترکیب رنگها (12 پاسخ)
تصاویر جونو از "گردباد" مشتری منتشر شد (0 پاسخ)
زمین مرکزی - خورشید مرکزی (3 پاسخ)
تابش ذره باردار شتابدار (20 پاسخ)
انهدام نسبیت خاص و عام آلبرت اینشتین (به همراه مقالات) (361 پاسخ)
پروژه پردازش صوت (3 پاسخ)
اینشتین vs گالیله (10 پاسخ)
آیا با افزایش سرعت جرم هم افزایش پیدا میکنه؟ (15 پاسخ)
یک سوال مکانیکی مرتبط با سرعت و حرکت (0 پاسخ)
پاسخ تشریحی کنکور ارشد (0 پاسخ)
مرد دونده و چاه با اقتباس از ریندلر (2 پاسخ)
پارادوکس فارادی (5 پاسخ)
داعشی ها vs آلبرت اینشتین (2 پاسخ)
انرژی از هیچ، با انرژی پتانسیل گرانشی (33 پاسخ)
محاسبه زمان بالا رفتن دمای یخ (1 پاسخ)
اصل عدم قطعیت هایزنبرگ (9 پاسخ)
دایره های اسرار آمیز در صحرای کالاهاری (3 پاسخ)
orbital speed و orbital velocity را باید یکسان دانست؟ (2 پاسخ)
پارادوکس جدید ریاضی-ریگی در کفش احتمالات و آمار (20 پاسخ)
نکاتی که باید درباره HIV بدانید (0 پاسخ)
كمك براي محاسبه فشار در يك مخزن آب (20 پاسخ)
گاز های بی اثر (2 پاسخ)
حل مسائل فیزیک هسته ای کنت کرین (20 پاسخ)
جسم دوار (24 پاسخ)
آیا جنس مواد نسبیست؟ (4 پاسخ)
پایستگی تکانه زاویه ای در سیستم آونگ (4 پاسخ)
رابطه ی فیزیک جدید و فلسفه (26 پاسخ)
پرسشی درباره همه ریاضیات لازم برای مطالعه فیزیک (3 پاسخ)
انرژی نور به کجا رفته است؟ (14 پاسخ)
آونگ فوکو (1 پاسخ)
جهان گودل (27 پاسخ)
دوربین دو چشمی بخرم یا تلسکوپ ؟ (8 پاسخ)
علاقه به فیزیک و شناخت فیزیک (9 پاسخ)
حل المسایل مکانیک آماری رایف (1 پاسخ)
کاربست پدیده EVP، نظرتان چیست؟ (10 پاسخ)
عکس های فوق العاده جونو از مشتری سوالات زیادی پدید آورده (0 پاسخ)
برنامه نویسی فرترن (6 پاسخ)
آزمایش میلیکان (1 پاسخ)
مسائل تئوری دینام فارادی (0 پاسخ)
توزیع الکترون در اتم های آزاد (0 پاسخ)
راههای دفع مسیرامواج (2 پاسخ)
علیت و کوانتوم (3 پاسخ)
نظریه هاوکینگ و قانون بقای جرم (0 پاسخ)
پاسخ به سوال برنامه نویسی (فرترن) (13 پاسخ)
بهترین کتاب نجومی که تابه حال خوانده اید (30 پاسخ)
تفاوت سفید و نقره ای (4 پاسخ)
فیزیک مطلق (16 پاسخ)
فیزیک مطلق و اثبات کاملا دقیق اشتباه بودن فرمول معروف انرژی (66 پاسخ)
اهمیت صبحانه خوردن در جلوگیری از اضافه وزن
اکنون حرف از سیاره‌ی دهم است!
اهمیت کیفیت محل زندگی بر سلامتی انسان
سهم درختان در آلوده کردن هوا!
نور چرا و چگونه بر خواب تاثیر می‌گذارد؟
مبارزه‌ی روغن زیتون با فراموشی
ستاره‌ی گم شده‌ی نمسیس، خواهر دوقلوی خورشید!
رونمایی از ربات آهنگ‌ساز و نوازنده
درک مکانیک کوانتوم با آزمایشی ساده
سریع‌تر شدن بالا آمدن آب دریاها
بازنویسی شجره‌نامه‌ی فیل
با سرعتی ۵ برابر سرعت نور آشنا شوید.
کشف دو شکل کم دما از آب مایع
درک جدیدی از جاذبه و دافعه‌ی یک نیروی قوی
ویروس آنفلوانزا نیز می‌تواند مفید باشد!
کشف قدیمی‌ترین و بزرگترین هیروگلیف در مصر
فواید حفظ و نگهداری پانداها
به این کهکشان می‌توان گفت «کهکشان مُرده‌»؟
توجه والدین به گوشی‌های همراه و سوءرفتار کودکان
انهدام سلول‌های سرطانی با ترکیب ویتامین C و آنتى‌بیوتیک‌
مصرف کالری باید مانند راز حفظ می‌شد.
گرمای جهانی منجر به جنگ بر سر غذا خواهد شد.
مشاهده‌ی مریخ‌نورد کنجکاوی بر فراز کوه شارپ
بشر به هوش‌مصنوعی حق حیات می‌دهد؟
رفتار مشابه گونه‌ای ماهی با خویشاوندان دور خود